Nyúl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (III. 26.) önkormányzati rendelete
A települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról
Hatályos: 2025. 04. 01- 2025. 04. 01Nyúl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (III. 26.) önkormányzati rendelete
A települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról
[1] Nyúl Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva
[2] az élethelyzetüknél fogva szociálisan rászorulók életkörülményeinek segítése érdekében, a települési támogatásra jogosultak körének kiterjesztése céljából az alábbi rendeletet alkotja:
Általános rendelkezések
1. § (1) A rendelet hatálya Nyúl Község közigazgatási területén állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyekre, valamint az életvitelszerűen ott élő személyekre terjed ki.
(2) Az (1) bekezdés tekintetében alkalmazni kell a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdéseit és a 7. § (1) bekezdését.
(3) Az e rendeletben meghatározott hatásköröket - a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj kivételével - átruházott hatáskörben a polgármester gyakorolja.
2. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szt. 4–16. §-a határozza meg.
(2) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódva kerülnek meghatározásra.
(3) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.
(4) Az eljárást:
a) az önkormányzati hivatalnál szóban vagy írásban előterjesztett kérelemre kell, vagy
b) hivatalból lehet megindítani.
(5) A kérelmet a jogszabályokban, illetve az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.
(6) Az e rendeletben meghatározott vagyoni helyzetre vonatkozó feltétel meglétét jelen rendelet 3. melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával kell igazolni. A vagyonnyilatkozat nyomtatványt az adott ellátásnál meghatározott személyi körre vonatkozóan kell kitölteni.
3. § A kérelmezőnek a kérelemben, illetve az annak mellékleteként benyújtott dokumentumokban feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.
4. § (1) A pénzbeli ellátások kifizetése elsősorban átutalással, másodsorban házipénztárból, készpénz kifizetéssel történik.
(2) A polgármester joga, hogy az általa rendkívül indokolt esetnek minősülő helyzetekben utasítást adjon az eseti pénzbeli ellátások házipénztárból készpénzben történő kifizetésére.
5. § (1) A rendszeres pénzbeli települési támogatásokat utólag, minden hónap 5-ig kell folyósítani.
(2) Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani.
(3) A természetbeni települési támogatások biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat rendezi.
(4) A rendszeres települési támogatás a támogatásról rendelkező határozatban megjelölt időponttól illeti meg az érintettet azzal, hogy a jogosultság kezdő hónapjában a havi támogatás teljes összegét kell folyósítani.
Pénzbeli szociális ellátások
6. § A pénzbeli települési támogatás formái:
a) eseti települési támogatás:
aa) települési rendkívüli támogatás
ab) települési gyógyszertámogatás
ac) települési temetési támogatás
ad) települési támogatás elemi kár elhárításához
b) rendszeres települési támogatás:
ba) települési lakásfenntartási támogatás
bb) települési ápolási támogatás
c) települési iskolakezdési támogatás
d) Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj
Települési rendkívüli támogatás
7. § (1) Települési rendkívüli támogatás nyújtható:
a) élelmiszerre
b) ruhaneműre
c) gyermekintézmények étkezési térítési díjának megfizetésére
d) tüzelőre
e) a megélhetést érintő előre nem tervezhető többletkiadásokra
f) egyéb létfenntartás veszélyeztető rendkívüli élethelyzetre, figyelemmel az Szt. 45. § (4) bekezdésére
(2) Települési rendkívüli támogatás akkor nyújtható, ha a kérelmező, illetve a családja jövedelmi viszonyait figyelembe véve az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg:
a) családok esetén a szociális vetítési alap összegének 400%-kát,
b) egyedül élő, illetve gyermekét egyedül nevelő szülő esetén a szociális vetítési alap összegének 450%-kát.
(3) Települési rendkívüli támogatás nyújtható pénzbeli ellátásként, valamint természetbeni ellátásként élelmiszerre, gyermekintézmények étkezési térítési díjának megfizetésére, tüzelőre.
(4) A települési rendkívüli támogatás felhasználásáról a jogosultat el lehet számoltatni. Ha elszámolási kötelezettségének nem tesz eleget, az újabb segélykérelmét el kell utasítani.
(5) A megállapított települési rendkívüli támogatás a célzott felhasználás biztosítása érdekében gyermek- és ifjúságvédelmi felelős, valamint családgondozó részére is kiutalható. A pénz felvételére jogosult köteles a felhasználásról elszámolni.
(6) Az (1) bekezdés e) pontjában és f) pontjában szabályozott támogatási forma elbírálásánál a jövedelmi és vagyoni viszonyok vizsgálatától el lehet tekinteni.
8. § (1) Települési rendkívüli támogatás egy háztartásban élőknek, illetve egyedül élő kérelmező esetén egy naptári évben kétszer adható.
(2) A települési rendkívüli támogatás összege alkalmanként maximum 150.000,- Ft lehet.
(3) Az alkalmanként jelentkező többlet kiadások között a lakhatás feltételeinek biztosítására tekintettel csak abban az esetben állapítható meg települési rendkívüli támogatás, ha a kérelmező, illetve a családja nem részesül lakásfenntartási támogatásban.
(4) Az alkalmanként jelentkező többletkiadások között gyógyszer kiváltására tekintettel csak abban az esetben állapítható meg települési rendkívüli támogatás, ha kérelmező nem részesül az e rendeletben meghatározott gyógyszertámogatásban.
Települési gyógyszertámogatás
9. § (1) Gyógyszerkiadásokra tekintettel települési gyógyszertámogatásra jogosult az a személy, aki a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.
(2) Az eseti települési gyógyszertámogatás iránti kérelmet haladéktalanul, a kérelem beérkezését követő 5 napon belül el kell bírálni.
10. § (1) Eseti települési gyógyszertámogatást egy naptári évben maximum négy alkalommal lehet megállapítani.
(2) Eseti települési gyógyszertámogatásra a kérelmező akkor jogosult, ha
a) családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 400%-át nem haladja meg, és
b) a gyógyszerkiadásai, illetve betegséghez kapcsolódó kiadásai a kérelem benyújtását megelőző két hónapon belül elérik, vagy meghaladják a havi 10.000,-Ft-ot.
(3) A (2) bekezdés b) pontja szerinti kiadásokat számlával vagy pénztári nyugtával kell igazolni.
(4) Az egy alkalommal megállapított települési gyógyszertámogatás maximális összege 50.000,- Ft.
Települési temetési támogatás
11. § (1) A temetési költségekre tekintettel települési temetési támogatásra jogosult az a nyúli állandó lakóhellyel rendelkező személy, akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, hogy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem.
(2) Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartást akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap legkisebb összegének 400%-át, egyedül élő esetén 450%-át nem haladja meg.
(3) A települési temetési támogatást kérelmezni lehet
a) a temetési költségek megelőlegezésére, vagy
b) a temetési költségek utólagos megtérítésére.
(4) A támogatás összege maximum 50.000 Ft. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség: 146.500,- Ft.
(5) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés a) pont esetében csatolnia kell a temetési kiadásokra vonatkozó hivatalos árajánlatot, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.
(6) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés b) pont esetében csatolnia kell kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.
(7) A temetési költségek megelőlegezése jogcímen megítélt települési támogatásról szóló határozatban meg kell jelölni a temetési előleggel - számlával - való elszámolás határidejét, amely a határozat kiadásától számított 30 napnál több nem lehet.
(8) A temetkezési költségek megelőlegezése iránti kérelem esetén a kérelem beérkezésétől számított 8 munkanapon belül kell döntést hozni.
Települési támogatás elemi kár elhárításához
12. § (1) Elemi kárra tekintettel települési támogatásra jogosult az a személy, aki a bekövetkezett elemi károk miatt létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.
(2) Elemi kárnak minősül a tűz, robbanás, vihar, viharon kívüli egyéb elemi kár, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.
(3) A támogatás összege kérelmenként maximum 200.000,- Ft lehet. Egy ingatlanra egy évben csak egyszer lehet támogatást adni.
(4) Az (1) bekezdés szerint a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet akkor áll fenn, ha:
a) a kérelmező lakhatását biztosító ingatlan elemi kárt szenvedett, és
b) a kérelmezőnek nincs saját, vagy a családja tulajdonában lévő, és haszonélvezeti jogával bíró más, a lakhatását lehetővé tevő ingatlana, és
c) a kérelmezőnek és családjának vagyona nem haladja meg az Szt.4. § (1) b) pontjában meghatározott mértéket és
d)6 a családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 400%-át nem haladja meg,
(5) Az önkormányzat hivatal jegyzője, vagy a jegyző által kijelölt dolgozója a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül a kérelemmel érintett ingatlanon helyszíni szemlét tarthat. A kérelmező köteles a helyszíni szemlén közreműködni. Az együttműködés hiánya a kérelem elutasítását vonja maga után.
(6) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a (4) bekezdés b) pontra, c) pontra és d) pontra vonatkozó nyilatkozatokat.
(7) A támogatást megítélő határozatban - legfeljebb 3 hónapos határidő megadásával - a jogosultat kötelezni lehet arra, hogy támogatási összeg cél szerinti felhasználásáról - a nevére, vagy a családja valamely tagjának nevére szóló számlával - elszámoljon.
(8) Amennyiben a jogosult a támogatást részben, vagy egészben nem a támogatási cél szerint használta fel, vagy a támogatást megállapító határozatban előírt elszámolási kötelezettségének határidőig nem tesz eleget, határozatban kell kötelezni a támogatás visszafizetésére.
Települési lakásfenntartási támogatás
13. § (1) Települési lakásfenntartási támogatásra jogosult az a szociálisan rászoruló háztartás, melynek jelentős havi lakásfenntartási kiadásai vannak és teljesülnek az e rendeletben meghatározott egyéb feltételek.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában szociálisan rászorult az a háztartás, ahol a háztartásban az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 400%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona, amely meghaladja az Szt.4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott mértéket.
(3) A kérelmezőnek a kérelemhez számlával igazolnia kell a havi lakásfenntartási kiadásait.
(4) A kérelem elbírálásakor figyelembe vehető lakásfenntartási kiadások: a villanyáram, a vízfogyasztás, a gázfogyasztás, a csatornahasználati díj, a szemétszállítási díj és a tüzelőanyag ára.
(5) Az (1) bekezdés alkalmazásban jelentős a havi lakásfenntartás akkor, ha a havi lakásfenntartási kiadások elérik az egy főre jutó jövedelem 20%-át.
14. § (1) A települési lakásfenntartási támogatást - a tüzelőanyagra nyújtott támogatás kivételével - rendszeres települési támogatás formájában kell nyújtani. A támogatást havi rendszerességgel, maximum 12 hónapra lehet megállapítani.
(2) A határozattal megállapított települési lakásfenntartási támogatási összeget - a tüzelőanyagra nyújtott támogatás kivételével - közvetlenül a szolgáltatást nyújtónak (közműszolgáltatónak) kell folyósítani.
(3) Az egy hónapra megállapított rendszeres települési lakásfenntartási támogatás minimális összege 5.000,- Ft, maximális összege 10.000,- Ft.
Települési ápolási támogatás
15. § (1) Települési ápolási támogatásra jogosult az a - Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pont, valamint az Szt. 41.§ (1a) bekezdése és (1b) bekezdése szerinti - hozzátartozó, aki
a) 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi
b) kora, egészségi állapota alapján alkalmas az ápolt személy gondozási és ápolási igényére tekintettel a feladat ellátására
c) a 18. életévét betöltött tartósan beteg személy háztartásában a kérelmezőn kívül ápolásra, gondozásra alkalmas más személy nincs,
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában a kérelmező létfenntartása akkor veszélyeztetett, ha a háztartásában az egy főre számított havi családi jövedelem:
a) nem egyedülálló kérelmező esetében a szociális vetítési alap összegének 200%-át, vagy
b) egyedülálló kérelmező esetén a szociális vetítési alap összegének 400%-át nem haladja meg.
16. § (1) A települési ápolási támogatás megszüntetésére alkalmazni kell az Szt. 42. § (2) és (3) bekezdését.
(2) Az ápolást végző személy az Szt. 42. § (2) bekezdés b) pontja szerinti kötelezettségét akkor nem teljesíti, ha több egymást követő napon nem gondoskodik:
a) az ápolt személy alapvető gondozási, ápolási igényének kielégítéséről, így különösen:
aa) a megfelelő – legalább napi egyszeri – meleg étel biztosításáról, és
ab) a gyógyszerhez való hozzájutásról, és
ac) az egyéb alap ápolási feladatok ellátásáról,
b) az ellátott és lakókörnyezete megfelelő higiéniás körülményének biztosításáról, különösen:
ba) a fürdetésről, mosdatásról, és
bb) a lakás takarításáról és tisztán tartásáról.
17. § (1) A települési ápolási támogatás havi összege a szociális vetítési alap összegének 150%-a.
(2) A támogatást havi rendszerességgel, maximum 12 hónapra lehet megállapítani.
Települési iskolakezdési támogatás
18. § (1) Iskolakezdési támogatásban részesíthető minden 1-8 osztályos tanuló egy törvényes képviselője évi 1 alkalommal.
(2) Az iskolakezdési támogatás iránti kérelmet minden év augusztus 15. és szeptember 15. napja között lehet benyújtani jelen rendelet 2. melléklete szerinti formanyomtatványon.
(3) Az iskolakezdési támogatásra jogosultság feltétele, hogy a kérelmező családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladhatja meg a szociális vetítési alap összegének 800%-át.
(4) Az iskolakezdési támogatás maximum összege 10.000,- Ft.
Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj
19. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete az első diploma megszerzésének elősegítése érdekében ösztöndíjban (pénzbeli szociális támogatásban) részesítheti azon személyeket, akik számára a felsőoktatásba történő bejutás, illetve felsőoktatási tanulmányainak folytatása szociális helyzete miatt nehézségekbe ütközik.
(2) Az ösztöndíj támogatásra való jogosultság további feltétele, hogy a pályázó háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem összege nem haladhatja meg a 600.000,- Ft-ot.
(3) Az ösztöndíj összegét Nyúl Község Önkormányzatának Képviselő-testülete határozza meg a rendelkezésre álló keretösszeg és a pályázók számának ismeretében.
(4) Az önkormányzat a pályázatok kiírása, határideje, elbírálása és folyósítása során a Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíjat minden évben a hatályos jogszabályok alapján, valamint a kiadott Általános Szerződési Feltételekben foglaltaknak megfelelően jár el.
Természetben nyújtott szociális ellátások
Természetben nyújtott szociális ellátások formái
20. § (1) A természetben nyújtott szociális ellátások formái a következők lehetnek:
a) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, vagy
b) tankönyv - és tanszervásárlás, vagy
c) anyagok, eszközök közvetlen megvásárlása, vagy
d) szolgáltatások szolgáltató részére történő megfizetése, vagy
e) tüzelő vásárlás vagy
f) köztemetés
(2) A határozatnak rögzítenie kell a természetben nyújtott ellátás konkrét formáját.
(3) Az (1) bekezdés szerinti természetbeni ellátást lehetőség szerint közvetlenül az ellátó intézménynek, a forgalmazónak, a szolgáltatást nyújtónak kell folyósítani.
Köztemetés
21. § (1) A polgármester gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről az Szt. 48. §-a szerint.
(2) Az Szt. 48. § (3) bekezdésében meghatározott megtérítési kötelezettség alól méltányosságból részben vagy egészben mentesíthető az az eltemettetésre kötelezett személy, aki
a) vagyonnal nem rendelkezik vagy
b) vagyona az általa lakott családi házon kívül nincs vagy
c) családjában az egy főre számított havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 300%-át vagy
d) egyedül élő személy esetén a havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 350%-át vagy
e) a hagyatékból az őt megillető örökrész értéke a temetésből rá eső költséget nem haladja meg,
(3) A köztemetés magában foglalja a hűtést, a köztemetés lebonyolításával megbízott temetkezési szolgáltató szertartási díját.
(4) A köztemetés költségét nem lehet a helyben szokásos legolcsóbb temetési költségnél magasabb összegben megállapítani.
Szociális alapszolgáltatások
22. § (1) A települési önkormányzat a személyes gondoskodás körében
a) az étkeztetés, és
b) a családsegítés, és
c) a házi segítség nyújtás
szociális alapszolgáltatási formák igénybevételi lehetőségét biztosítja.
(2) A szociális törvényben, illetve e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy a szociális törvény és e rendelet megsértésével nyújtott szociális alapszolgáltatást meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vevőt kötelezni kell az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére. Az ellátás megszüntetését és az esetleges megtérítési kötelezettséget határozatba kell foglalni.
Étkeztetés
23. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik megfelelnek az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.
(2) Az Szt. 62. § (1) bekezdése alkalmazásában szociálisan rászorult személy
a) a jövedelmi helyzete miatt, akinek a háztartásában az 1 főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 400%-át, vagy
b) a kora miatt, ha egyedül élő és betöltötte a 65. életévét.
c) az egészségi állapota miatt, ha a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy
d) a fogyatékosság és pszichiátriai betegsége miatt, ha a vonatkozó orvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy
e) a szenvedélybetegsége miatt, ha a vonatkozó szakorvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy
f) a hajléktalansága miatt, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg, és a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét.
(3) Az önkormányzat az étkeztetési szolgáltatást Pannonhalma Többcélú Kistérségi Társulás Szociális Intézménye közreműködésével nyújtja.
(4) Az önkormányzat az étkeztetést az (1) bekezdésben meghatározott
a) intézményben igénybe vehető étkezéssel – ideértve a helyben fogyasztást vagy étel elvitelét – vagy
b) intézményből az étel házhoz szállításával biztosítja.
(5) Azok a szociális étkezésben részesülő személyek, akik az élelmiszer házhoz szállítását kérik, a megállapított térítési díjon felül szállítási költséget is kötelesek fizetni, melynek összegét külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
(6) Az étkeztetés nyújtásának konkrét módjáról a szolgáltatást megállapító határozatban kell rendelkezni.
(7) A szociális étkezésért fizetendő térítési díjakat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
Házi segítségnyújtás
24. § (1) Az önkormányzat a házi segítségnyújtási, családsegítési feladatokat Pannonhalma Többcélú Kistérségi Társulás Szociális Intézménye intézményi háttérrel látja el.
(2) A szociális ellátások keretében nyújtott házi segítségnyújtás megállapított intézményi térítési díjról külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
(3) A fizetendő személyi térítési díjat külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
Egyéb rendelkezések
25. § A települési támogatások igénylésére irányuló kérelmet - az iskolakezdési támogatásra irányuló kérelem, valamint a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj kivételével - jelen rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.
26. § A rendeletben nem szabályozott egyéb kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
27. § Az Szt. 58/B. § (2) bekezdése szerinti szociálpolitikai kerekasztal tagjainak minősülnek a törvényben meghatározottakon kívül a következő szervezetek képviselői:
a) Pilinszky János Általános Iskola Igazgatója
b) Aranykapu Óvoda és Bölcsőde vezetője
c) Háziorvosok / felnőtt és gyermekorvos /
d) Védőnők
28. § Hatályát veszti A települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról szóló 7/2021. (V. 14.) önkormányzati rendelet.
29. § Ez a rendelet 2025. április 1-jén lép hatályba.