Öttevény község Önkormányzati Képviselő-testületének 12/2019 (XI.4..)
Öttevény Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2022. 02. 15- 2024. 11. 10Öttevény község Önkormányzati Képviselő-testületének 12/2019 (XI.4..)
Öttevény Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Öttevény Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti és származékos jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, továbbá a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva, az alábbi rendeletet alkotja.
AZ ÖNKORMÁNYZAT ÉS FELADATAI
1. Az önkormányzat alapadatai, illetékességi területe, jelképei,
a nyilvánosság fórumai
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Öttevény Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az Önkormányzat székhelye: 9153 Öttevény, Fő u. 100.
(3) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.
(4)1 A képviselő-testület szerveit a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (2) bekezdés határozza meg.
(5) Az Önkormányzat képviselő-testülete polgármesteri hivatalának neve: Öttevényi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal).
(6) Az Önkormányzat illetékességi területe megegyezik a település közigazgatási területével.
2. § (1) A község címeréről és zászlajáról, azok használatának szabályairól a képviselő-testület önálló rendeletet alkot.
(2) Az Önkormányzat által alapított kitüntetések és elismerő címek adományozásának szabályait önkormányzati rendelet tartalmazza.
3. §2 Az Önkormányzat hivatalos iratain, a képviselő-testület és szervei önkormányzati hatósági, valamint államigazgatási feladat-és hatáskörükben eljárva hozott döntéseiken, irataikon Magyarország címerét ábrázoló pecsétet használnak. Az Önkormányzat, a Polgármester, a Jegyző és a Hivatal által használt bélyegzők leírását, lenyomatát és használatának rendjét a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
4. § (1) Az Önkormányzat honlapja: a www.otteveny.hu. A honlap a jogszabályokban előírt kötelező adattartalmon felül, a mindenkori településvezetés által meghatározott információkat tartalmazza.
(2) Az önkormányzat a közzétételi kötelezettségének a honlapján, a hivatali hirdetőtáblán, és az adott dokumentumtípusra vonatkozó jogszabályokban meghatározott elektronikus felületeken való megjelentetéssel tesz eleget.
2. Az Önkormányzat feladatellátása
5. § (1)3 Az Önkormányzat kötelező feladatainak meghatározása az Mötv. rendelkezései alapján történik.
(2) A kötelezően ellátandó feladatokon kívül az Önkormányzat, az Mötv. -ben meghatározott feltételek teljesülése esetén önként vállalhatja jogszabály által más szerv kizárólagos hatáskörébe nem utalt helyi közügy ellátását, továbbá nagyobb gazdasági teljesítőképességű, lakosságszámú önkormányzat számára előírt kötelező feladat- és hatáskör ellátását.
6. § (1) A képviselő-testület bizottságai részére a rendelet 2. számú mellékletében foglalt feladatkört állapítja meg, továbbá ebben a mellékletben határozza meg azon feladat- és hatásköreit, melyeket a bizottságaira ruház át.
(2) A képviselő-testület a jelen rendelet 3. számú mellékletében foglalt feladat- és hatásköreit az ott meghatározottak szerint a polgármesterre és a jegyzőre ruházza át.
(3) Az átruházott hatáskörök gyakorlásáról a bizottságok, a polgármester és a jegyző a soron következő rendes ülésen írásban beszámolnak a képviselő-testületnek.
(4) Az Önkormányzat részvételével működő társulások felsorolását a rendelet 4. számú mellékletet tartalmazza.
(5) Az Önkormányzat által ellátott tevékenységek kormányzati funkciók szerinti besorolását a rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.
3. Együttműködés a település önszerveződő közösségeivel
7. § (1) Az Önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek a tevékenységét, együttműködik e közösségekkel, így különösen a rendelet 2. számú függelékében meghatározott helyi civil szervezetekkel.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
1. Gazdasági program, munkaterv
8. § (1) Az Önkormányzat gazdasági programja a képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.
(2) A gazdasági program előkészítéséért és képviselő-testület elé terjesztéséért, a polgármester felelős.
(3) A gazdasági programban meghatározott célkitűzések eléréséről és a feladatok teljesítéséről a polgármester az önkormányzati ciklus végén beszámol a képviselő-testületnek.
9. § (1) A képviselő-testület éves munkatervének tervezetét a jegyző állítja össze, és azt a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé, tárgyévet megelőző év decemberi ülésén.
(2) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) az ülések időpontját,
b) az ülések fő napirendi pontjait,
c) az egyes napirendi pontok címét, előterjesztőjét,
d) a napirendi pontokban jelen szabályzat szerint közreműködni köteles bizottság megjelölését.
2. a képviselő-testület összehívása
10. § A képviselő-testület alakuló-, rendes- és rendkívüli ülést, továbbá közmeghallgatást tart.
11. § (1) A képviselő-testület alakuló ülésének kötelező napirendje a képviselők, a polgármester és az alpolgármester eskütétele. Az eskü- vagy fogadalomtételt követően a polgármester megállapítja és bejelenti a képviselő-testület megalakulását.
(2) Az alakuló ülésen az eskütételek után kerülhet sor a további napirend ismertetésére, elfogadására majd ezt követően a Mötv. 43.§-ban meghatározott témákban történő döntéshozatalra.
12. § (1) A képviselő-testület az üléseit havonta, valamint szükség szerint tartja. Évente legalább 6 ülést tart a munkatervében meghatározott időpontban, csütörtöki napon 16.00 órai kezdettel. Indokolt esettben a munkatervben eltérő időpontra is tervezhető testületi ülés, míg rendkívüli ülés bármely időpontra összehívható.
(2) A képviselő-testület július és augusztus hónapban a munkatervében ülést nem tervez.
(3) A képviselő-testület üléseit a Hivatalban, a közmeghallgatást a Multifunkcionális Szolgáltató Házban (Öttevény, Petőfi u. 24.) tartja, szükség szerint kihelyezett ülést tarthat.
(4)4
(5) A polgármester a rendkívüli ülés összehívására irányuló kezdeményezés kézhezvételétől számított 15 napon belüli időpontra köteles az ülést összehívni.
(6) A polgármester összehívhatja a képviselő-testület rendkívüli ülését, ha azt szükségesnek tartja, vagy sürgősen dönteni kell a testület hatáskörébe tartozó ügyben.
(7) A képviselő-testület üléseihez kapcsolódó dokumentációk azonosításához alkalmazott jelölések rendjét a szabályzat 4. számú függeléke tartalmazza.
13. § (1)5 A rendes ülésre szóló írásbeli meghívót és a kapcsolódó előterjesztéseket úgy kell kiküldeni, hogy azt a képviselő-testület tagjai legkésőbb az ülést megelőző 3. napon kézhez kapják. Ettől a polgármester csak indokolt esetben, továbbá a rendkívüli ülések alkalmával térhet el. A meghívó és az előterjesztések, a meghívottak részére kézbesítési visszaigazolással küldött elektronikus levélben küldendők meg. Ez esetben a dokumentumok megküldéséről, a címzett egyidejűleg sms értesítést kap, amellyel a dokumentumok kézbesítettnek tekintendők. Ettől eltérni – a dokumentumokat papír alapon megküldeni - a levelezőrendszer működésképtelensége esetén lehet.
(2) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a polgármester a rendkívüli ülést telefon útján is összehívhatja. Ez esetben az írásos meghívó küldése mellőzhető, elégséges a rendkívüli ülés összehívására okot adó napirend telefonon történő közlése.
(3) A képviselő-testületi ülés meghívójának tartalmaznia kell:
a) az ülés napját, kezdési időpontját és helyét;
b) a javasolt napirendet;
c) a javasolt napirendi pontok előterjesztőit;
d) zárt ülés tartása esetén az erre való utalást.
(4) A képviselő-testület nyilvános ülésére meg kell hívni:
a) állandó jelleggel, szavazati és tanácskozási joggal, az ülés teljes dokumentációjának megküldésével a települési képviselőket,
b) állandó jelleggel, tanácskozási joggal, az ülés teljes dokumentációjának megküldésével a jegyzőt, (aljegyzőt)
c) tanácskozási joggal, az őt érintő előterjesztés csatolásával a napirendi pontban érintett személyt - az érintettek körének meghatározásáról a polgármester dönt, az előterjesztő javaslatát figyelembe véve.
(5) A képviselő-testület nyilvános ülésére - tanácskozási joggal - a polgármester bárkit meghívhat, akinek jelenlétét indokoltnak tartja.
(6)6 A képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról, helyéről, és napirendjéről a lakosságot legkésőbb a meghívónak az ülést megelőző 3. napig a település honlapján és a Hivatal hirdetőtábláján való közzététele útján tájékoztatni kell.
(7) Ha a képviselő-testület rendes ülését határozatképtelenség miatt nem lehet elkezdeni, a polgármester fél óra várakozás után az elmaradt ülést 5 napon belüli időpontra azonos napirenddel ismét összehívhatja.
14. § A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti le.
3. A képviselő-testület ülése, az ülésvezetés szabályai
15. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános. A nyilvános ülésen bármely választópolgár részt vehet. 18 éven aluliak részvétele, szülői vagy nevelői felügyelet mellett biztosított.
(2) Az Mötv. 46. § (2) bekezdésének a)-b) pontjai esetében a zárt ülést az ülésvezető vita és szavazás nélkül rendeli el.
(3) Az Mötv. 46. § (2) bekezdésének c) pontja esetében a zárt ülés tartására vonatkozó javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, minősített többséggel dönt. Több zárt ülés tartására vonatkozó javaslatról a képviselő-testület egy szavazással dönt. Bármelyik képviselő javaslatára a zárt ülés tartásáról külön szavazással kell dönteni.
(4) A zárt ülésen tárgyalt előterjesztésekben lévő és a zárt ülésen elhangzott információkkal a résztvevők nem élhetnek vissza. A zárt ülés dokumentumaival rendelkezőknek gondoskodniuk kell arról, hogy azokba illetéktelen személy ne tekinthessen be.
(5) A zárt ülés előterjesztéseibe csak az ülésen résztvevők, és a napirenddel közvetlenül érintett személyek tekinthetnek be.
16. § (1)7 A képviselő-testület ülését a polgármester távolléte, akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a Polgármester által írásban kijelölt bizottsági elnök vezeti (ülésvezetés).
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja az ülés határozatképességét, annak fennállta esetén, az ülést megnyitja,
b) felkéri a jegyzőt a megelőző zárt ülésen hozott – a képviselő-testület ülésén még nyilvánosságra nem hozott – határozatok ismertetésére;
c) napirend előtt írásban és szóban beszámol a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról, az átruházott hatásköreinek gyakorlásáról;
d) tájékoztatást ad a két ülés között tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről.
(3) A lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról szóló beszámolóval és az átruházott hatáskörök gyakorlásáról szóló beszámolóval kapcsolatban a képviselők 1-1 perc időkeretben kérdéseket tehetnek fel, ezt követően a testület határozatot hoz a beszámoló elfogadásáról. Ha a testület a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolót, vagy annak részét nem fogadja el, akkor arra a következő ülésen vissza kell térni.
(4) A képviselőket legfeljebb 5 percben megilleti a napirend előtti felszólalás joga, amellyel sürgős intézkedést igénylő, vagy fontos közérdekű információ közlése céljából élhetnek. A napirend előtti felszólalási igényét a képviselőnek az ülés megkezdéséig kell jeleznie a polgármesternél. Napirend előtti felszólalásra reagálni csak személyes érintettség esetén, legfeljebb 2 perc időkeretben lehetséges.
17. § (1) Az esetleges napirend előtti felszólalások után a polgármester javaslatot tesz az ülés napirendjének a megállapítására.
(2) A rendes ülés napirendjének meghatározására vonatkozó szabályok:
a) Az ülés napirendjének alapjául, a kiküldött meghívón szereplő javaslat szolgál.
b) Az ülés meghívójának kiküldése után újabb napirendi pont felvételére – ha nem a polgármester az előterjesztő – a polgármester abban az esetben köteles javaslatot tenni, ha azt az alpolgármester, bármelyik képviselő, a jegyző (aljegyző) legkésőbb a testületi ülést megelőző munkanap 16-óráig a polgármesternek jelezte, és ezzel egyidejűleg a meghozandó döntés (határozati javaslat) tervezetét írásban átadta. Ebben az esetben az előterjesztést (döntéstervezetet) haladéktalanul továbbítani kell a jegyzőnek, és legkésőbb az ülés elején ki kell osztani.
c) Nem polgármester által előterjesztett szóbeli előterjesztés alapján rendkívül indokolt esetben – amennyiben testületi döntés elmaradásának az önkormányzatra nézve hátrányos következményei lehetnek - kerülhet sor új napirendi pont felvételére, amiről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(3) Több napirendi pont felvételéről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt. Bármelyik képviselő javaslatára a napirendi pont felvételéről külön szavazással kell dönteni.
(4) A rendkívüli ülés napirendje meghatározásának eltérő szabályai:
a) A napirend előtti beszámolók, tájékoztatók mellőzhetők.
b) Az ülés napirendjére az írásban kiküldött meghívón feltüntetett napirendi javaslaton kívül más téma csak rendkívül indokolt esetben vehető fel a polgármester kezdeményezésére, vagy egyetértésével.
4. Az előterjesztések
18. § (1) A képviselő-testületi döntések alapjául az előterjesztések szolgálnak. Előterjesztésnek minősül minden olyan írásban benyújtott, vagy szóban előadott döntési javaslat, beszámoló, amely a képviselő-testület alaki formában meghozott döntésének megalapozására szolgál.
(2) A képviselő-testülettel információkat közlő, de döntését nem kezdeményező írásos vagy szóbeli tájékoztatók nem minősülnek előterjesztésnek.
(3) Előterjesztésre jogosult:
a) a polgármester és az alpolgármester,
b) a témakör szerint illetékes bizottság,
c) bármelyik képviselő,
d) a jegyző,
e) önkormányzati intézmény vezetője,
f) jogszabály által arra kötelezett, vagy a testület által felkért személy.
(4) Az előterjesztést írásban kell benyújtani.
(5) Rendkívül sürgős esetben szóbeli előterjesztés is benyújtható, de a határozati javaslatot az előterjesztőnek ekkor is írásba kell foglalnia.
19. § (1) Az írásos előterjesztés alakilag négy fő részből áll:
20. § (1) A szóbeli előterjesztés időtartama maximum 10 perc. A szóbeli előterjesztésre meghatározott időkeret túllépését a képviselő-testület egyszerű többséggel engedélyezheti.
(2) A 19. § (3) bekezdésben mondottakat a szóbeli előterjesztés esetén is alkalmazni kell.
5. A tanácskozás rendje
21. § (1) A képviselő-testület az általa megállapított és elfogadott sorrendben tárgyalja meg a napirendet, egyes tartalmában összefüggő napirendi pontok előterjesztését összevontan is tárgyalhatja. A polgármester az elfogadott sorrenden sürgősségi, vagy célszerűségi okból változtathat.
(2) A polgármester a napirendi pont általános tárgyalása során:
a) Felkéri és megadja a szót az előterjesztőnek, aki írásbeli előterjesztés esetén azt legfeljebb 5 percben kiegészítheti.
b) A jelentkezések sorrendjében megadja a szót a képviselőknek, majd a tanácskozási joggal meghívottaknak, hogy az előterjesztőhöz kérdéseket intézzenek legfeljebb 3 perc időtartamban, még a részletes vita megnyitását megelőzően.
c) Felkéri az előterjesztőt a kérdések megválaszolására, melyre 5 perc időkeret biztosított, és szót adhat az előterjesztés készítőjének is, ha ezt az előterjesztő igényli.
(3) A részletes vita megnyitására a polgármester a napirend összetettségére tekintettel saját döntése alapján, továbbá bizottsági, vagy legalább két települési képviselő által előterjesztett indítvány alapján köteles. A részletes vita lebonyolítására vonatkozó szabályok:
a) A polgármester megnyitja és vezeti a vitát, először a témában érintett bizottság (ok) elnökének vagy megbízottjának, ezt követően a jelentkezés sorrendjében a képviselőknek, majd a tanácskozási joggal résztvevőknek adja meg a szót hozzászólásra.
A napirendhez kapcsolódóan szót adhat az ülésen résztvevő, tanácskozási joggal nem rendelkező szerv, szervezet képviselőjének, választópolgárnak, kora miatt választójoggal még nem rendelkező állampolgárnak.
b) A hozzászólás maximális időtartama először 5 perc, az ismételt hozzászólás – amelynek az előterjesztett határozati javaslathoz kell kapcsolódnia – időtartama maximum 2 perc lehet, ez alól a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, az aljegyző és az előterjesztő kivétel. Az 5 és a 2 perces hozzászólási időtartam a képviselő kérésére összevonható. Hosszú, vagy bonyolult javaslat megtétele esetén a javaslattevőtől a polgármester kérheti, hogy azt írásban fogalmazza meg, amelynek időtartamára a polgármester szünetet rendelhet el.
c) Polgármester felszólítja azt a hozzászólót, aki eltér a tárgytól, hogy térjen arra vissza. A felszólítás eredménytelensége esetén, megvonja a szót.
d) Ha a vitában az adott személy a személyét vagy hozzátartozóját érintő megjegyzésre (személyes megtámadtatás) kíván reagálni, 2 perces felszólalásra tarthat igényt, ezt a polgármester köteles figyelembe venni. Ebben az esetekben viszontválasznak vagy további vitának helye nincs.
e) Az előterjesztő a vita során az előterjesztett határozati javaslatot, a képviselő a módosító javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt indokolás nélkül vissza is vonhatja. Ha a képviselő a módosító javaslatát lényegesen megváltoztatja, akkor a polgármester azt újabb javaslatként értékeli, és a szavazás előtt arról az érintett bizottság és a jegyző véleményét kikérheti.
f) Ügyrendi kérdésben a képviselőnek soron kívül, legfeljebb 2 perc időtartamban felszólalási lehetőséget kell adni, az ügyrendi hozzászólásnak ügyrendben feltett kérdésnek kell lennie, vagy ügyrendi javaslatot kell tartalmaznia.
(4) A vita, és a napirend lezárása:
a) A polgármester lezárja a vitát és összefoglalja az elhangzott javaslatokat.
b) A vita lezárása után további hozzászólásra lehetőség nincs. Ha nem a polgármester az előterjesztő, akkor a vitában elhangzottakra, különösen a döntési javaslatot is érintő módosító indítványokra az előterjesztő 2 perc időkeretben reagálhat.
c) A vita lezárása után, a szavazás megkezdése előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a vitában elhangzott, a határozati javaslatot is érintő indítványokra törvényességi észrevételt kíván tenni.
d) A napirendi pont előterjesztője, és bármelyik képviselő javasolhatja a szavazás megkezdéséig a téma napirendről történő levételét, vagy a döntés elnapolását, amelyről a testület alakszerű határozattal dönt. Elnapolás esetén a testület meghatározza a napirendi pont tárgyalásának újabb időpontját.
(5) A polgármester az ülés során bármikor jogosult tárgyalási szünet elrendelésére, a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja, vagy be is rekesztheti.
6. A tanácskozás rendjének fenntartása
22. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
a) Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, ismételt figyelmeztetést követően a hozzászólótól megvonhatja a szót.
b) Rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.
c) Figyelmezteti azt az ülésen jelenlévőt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja, ismételt rendzavarás esetén – a képviselő kivételével – a terem elhagyására is kötelezheti.
(2) Az ülésteremben a képviselő-testület ülése alatt mobiltelefont használni a tanácskozás rendjének megzavarása nélkül szabad, azonban telefonbeszélgetés kizárólag az ülésvezető engedélyével folytatható.
(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni nem lehet.
7. A döntéshozatal
23. § (1) Szavazni csak személyesen lehet.
(2) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott, vagy írásban benyújtott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a képviselő-testület, majd az elfogadott módosító és kiegészítő indítványokkal együtt dönt a határozati javaslat elfogadásáról.
(3) Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ában meghatározottakon túl, a következő ügyek eldöntéséhez:
a) a képviselő-testület gazdasági programjának elfogadásához,
b) a településszerkezeti terv elfogadásához,
c) az alpolgármester tiszteletdíjának, költségtérítésének meghatározásához,
d) a polgármester jutalmának megállapításához,
e) az Önkormányzat kötelezően ellátandó feladatai közé nem tartozó közfeladat megoldásának önkéntes vállalásához, illetőleg az arról történő lemondáshoz,
f) gazdasági társaságba való belépéshez, kilépéshez, alapításhoz, megszüntetéshez,
g) hitel felvételéhez,
h) továbbá a jelen rendeletben meghatározott ügyrendi kérdésekben.
(4) A polgármester, vagy bármelyik képviselő kezdeményezésére a képviselő-testület egyszerű többséggel hozott közbenső döntésével, egyszer megismételtetheti a szavazást érdemi döntés meghozatala végett.
24. § (1) A képviselő-testület szavazása kézfelemeléssel történik. A képviselő szavazata igen, nem, vagy tartózkodás lehet. Szavazás közben felszólalni és a szavazatot indokolni nem lehet.
(2) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha azt törvény írja elő. Név szerinti szavazást rendelhet el a képviselő-testület minősített többséggel, a polgármester, vagy bármelyik képviselő kezdeményezésére.
(3) A név szerinti szavazás során a jegyző névsor szerint felolvassa a képviselők nevét, és a jelenlevő képviselők a nevük elhangzása után "igen", "nem", vagy "tartózkodom" szóval szavaznak. A polgármester és az alpolgármesterek utolsóként szavaznak.
(4) A név szerinti szavazás eredményét tartalmazó, a jegyző által külön hitelesített névsort, minden esetben a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
25. § (1) Titkos szavazást tarthat a testület azokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, vagy zárt ülést tarthat. Titkos szavazás esetén a polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre.
(2) Titkos szavazás tartását kezdeményezheti:
a) a képviselő-testület legalább 2 tagja,
b) a polgármester.
(3) A titkos szavazás tartásáról a képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(4) A titkos szavazás lebonyolítására a képviselő-testület saját tagjai közül egyszerű szótöbbséggel 3 tagú eseti bizottságot választ.
(5) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik. A képviselő-testület egyszerű többséggel dönt a szavazólap tartalmáról.
(6) A titkos szavazás eredményét a bizottság ismerteti a képviselő-testülettel és az ülésről készült jegyzőkönyvhöz csatolja. A titkos szavazás eredményét a polgármester állapítja meg, amelyet határozatba kell foglalni. A határozatot a polgármester ismerteti.
26. § (1) A döntéshozatalból történő kizárást bármely képviselő kezdeményezheti a napirend határozati javaslatainak szavazásra bocsátásáig.
(2) Amennyiben a képviselő személyes érintettsége esetén a törvényben meghatározott bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, akkor – az erre irányuló indítvány esetén – a képviselő-testület soron következő ülésén dönt a képviselő tiszteletdíjának egy hónap időtartamra történő 50%-os csökkentéséről.
8. A képviselő-testület döntései
27. § A képviselő-testület döntése egyedi határozat, normatív határozat, vagy rendelet.
28. § (1) A képviselő-testület rendeleteit, a jogszabályszerkesztésre vonatkozó jogszabályok szerint kell elkészíteni.
(2) A rendeletalkotást a polgármesternél kezdeményezhetik:
a) az önkormányzati képviselők,
b) az önkormányzati bizottságok,
c) az alpolgármester,
d) a jegyző,
e) az önkormányzati intézmények vezetői,
f) a közüzemi szolgáltatást nyújtó szervezetek vezetői,
g) a helyi társadalmi szervezetek vezető testületei,
h) az önkormányzati társulás,
i) mind azok a központi szervek, amelyeknek a törvény értelmében a helyi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatai és hatáskörei vannak.
(3) A rendelettervezet szakszerű előkészítéséért a jegyző felel.
(4) A rendelettervezetet a polgármester, az alpolgármester, a tárgy szerint érintett bizottság elnöke vagy a jegyző terjeszthet elő az 5. számú függelékben foglalt formai és tartalmi elvárások betartásával.
(5) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző állítja össze.
29. § (1) A rendeletet a jegyző a helyben szokásos módon - a Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel - hirdeti ki. A kihirdetés dátuma a kifüggesztés napja.
(2) A kihirdetett rendeleteket meg kell küldeni:
a) a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatalnak,
b) a tárgy szerint érintett önkormányzati intézmények vezetőjének,
c) a tárgy szerint érintett közüzemi szolgáltatást nyújtó szervezet vezetőjének.
9. A határozatok
30. § (1) A képviselő-testületnek a határozati javaslatot elfogadó vagy azt elutasító érdemi döntését szószerinti megfogalmazásban, számozott határozatba kell foglalni.
(2) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, évszámmal, az ülés hónapjának római számmal és napjának arab számmal való megjelölésével kell ellátni a következőképpen:
Teljes megjelölés:
Öttevény Község Önkormányzata Képviselő-testületének
…./évszám (…….) határozata
………………………………………………………..ról/ről
Rövid megjelölés
…/évszám. (……..) Ökt. h.
10. Kérdés
31. § (1) A kérdés olyan, az Önkormányzat feladat- és hatáskörbe tartozó, de nem egyedi hatósági ügyet érintő témával kapcsolatos tudakozódás, amelyet a képviselők a testületi ülésen szóban tesznek fel a polgármesternek, az alpolgármesternek, a jegyzőnek, vagy a bizottság elnökének, és amelyre az ülésen – vagy legkésőbb tizenöt napon belül írásban – érdemi választ kell adni.
(2) A testületi ülésen elhangzó kérdésekre, valamint az azokra történő válaszadásokra a napirendi témák megtárgyalása után kerülhet sor. Kérdés felvetésére a képviselők jogosultak. Az egyes kérdések és az azokra adott válaszok időtartama a 2 percet nem haladhatja meg.
11. A jegyzőkönyv
32. § (1) A képviselő-testületi ülésről 1 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni, melyet a jegyző kezel, és amelyet a naptári év végét követően be kell köttetni.
(2) A jegyzőkönyvet mellékleteivel együtt elektronikus formában meg kell küldeni Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatalnak.
(3) A jegyzőkönyv – az Mötv. 52. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl tartalmazza:
a) az ülés jellegét (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás, nyilvános vagy zárt),
b) az ülésvezető nevét, tisztségét,
c) a határozatképesség kinyilvánítását, ennek számszerű adatát,
d) a jegyzőkönyvhitelesítő megválasztására utalást,
e) az ülés megnyitásának tényét,
f) a napirend előtti felszólalás lehetőségével élő képviselők nevét, felszólalásuk lényegét,
g) az előterjesztett módosító indítványokat,
h) a szavazás módját,
i) a kérdéseket és az azokra adott válaszokat,
j) az ülésen történt fontosabb eseményeket (bejelentéseket),
k) az ülésvezető rendfenntartással összefüggő intézkedéseit,
l) az ülés berekesztésének idejét,
m) az aláírásokat és a bélyegzőlenyomatot.
(4) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv eredeti példányához csatolni kell a meghívót, az előterjesztéseket, a jelenléti ívet, valamint a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó esetleges észrevételét. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólását szintén mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(5) A jegyzőkönyvet a polgármesteren és a jegyzőn kívül a képviselő-testület tagjai közül esetenként megválasztott jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.
(6) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – az ülések jegyzőkönyveit hivatali munkaidőben a Hivatalban tekinthetik meg. A jegyzőkönyvet az Önkormányzat honlapján is el kell helyezni.
33. § A képviselő-testület nyilvános üléséről képviselő-testületi döntés alapján hang-, film- és videofelvétel készíthető.
12. Közmeghallgatás
34. § (1) A közmeghallgatáson résztvevők a kérdéseket közvetlenül a polgármesternek, az alpolgármesternek, a jegyzőnek (aljegyzőnek) és a települési képviselőknek tehetik fel, és javaslataikat hozzájuk intézhetik a testület által, esetenként meghatározott időtartamban.
(2) Az évente egyszeri kötelezően tartandó közmeghallgatás helyét és időpontját a képviselő-testület a munkatervében határozza meg. A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről a lakosságot a Hivatal hirdetőtábláján és a község honlapján legalább 10 nappal a korábban tájékoztatni kell.
(3) Ha a közmeghallgatáson a képviselő-testület tagjai határozatképes számban nem jelennek meg, a rendezvény lakossági fórumként tartható meg, közmeghallgatásnak nem minősíthető.
(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti. A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
13. Lakossági fórumok
35. § (1) A képviselő-testület előre meghatározott közérdekű ügyben, és a jelentősebb települési döntések társadalmasítása érdekében az állampolgárok és társadalmi szervezetek tájékoztatása, azok véleményének megismerése céljából lakossági fórumot hívhat össze.
(2) A lakossági fórumról, annak témájáról, helyéről és idejéről az érintetteket a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok szerint kell tájékoztatni.
(3) A lakossági fórumot a polgármester vagy az általa kijelölt személy vezeti.
(4) A lakossági fórumra a települési képviselőket és a jegyzőt meg kell hívni.
(5) A lakossági fórumról jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek tartalmazza a fórum helyét, idejét, a fórumon elhangzott tájékoztatás összefoglalását, valamint az elhangzott kérdéseket, válaszokat és hozzászólásokat. A fórumról készült jegyzőkönyvet a polgármester írja alá. A lakossági fórumon a megjelentek állásfoglalása kérhető, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
14. Helyi népszavazás, európai polgári kezdeményezés
36. § A helyi népszavazásra – a 37. §-ban foglaltak figyelembe-vételével - a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény (továbbiakban: Helyi népszavazási törvény) 32-60. §-aiban fogalt rendelkezéseket kell alkalmazni.
37. § A képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha azt a választópolgárok legalább 25%-a kezdeményezte.
38. § Az európai polgári kezdeményezésre, a Helyi népszavazási törvény 62. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ
1. A képviselő jogai és kötelezettségei
39. § A képviselő, a képviselő-testület ülésén írásban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.
40. § (1) A képviselő – az Mötv.-ben meghatározottakon felül - köteles:
a) Írásban vagy elektronikus üzenet (sms, e-mail) formájában a polgármesternél előzetesen bejelenteni, ha a testület/bizottság ülésén nem tud megjelenni, illetőleg egyéb e rendeletből fakadó megbízatásának teljesítése akadályba ütközik.
b) A polgármester, vagy a képviselő-testület felkérése alapján részt venni a képviselő-testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban.
c) A kiküldött előterjesztések ismeretében megfelelő felkészültséggel részt venni a testületi és bizottsági üléseken.
d) Az általa megadott elektronikus kapcsolattartási útvonalakon (e-mail) elérhetőségét biztosítani.
e) Kapcsolatot tartani a választópolgárokkal.
f) Részt venni az önkormányzati ünnepeken, megemlékezéseken, településszintű rendezvényeken.
(2) A képviselői fogadóórák rendjét a szabályzat 3. számú függeléke tartalmazza.
41. § (1) Az a képviselő, aki a szabályszerűen kiküldött meghívóban megjelölt időpontban a képviselő-testület vagy bizottság üléséről előzetes bejelentés vagy igazolás nélkül távolmaradt és távolmaradását alapos indokkal nem menti ki, igazolatlanul távollevőnek minősül. Az alapos indokként a munkából való távolmaradásnál elfogadott okok vehetők számításba.
(2) Igazoltan távollévőnek az a képviselő minősül, aki az ülést megelőzően legkésőbb 24 órával távolmaradását írásban vagy elektronikus üzenet (sms, e-mail) formájában bejelenti a polgármesternél. Ugyancsak igazolt a távollét, amennyiben a képviselő a mulasztott ülést követő 8 napon belül orvosi igazolással támasztja alá távollétét, vagy olyan alapos okra hivatkozik, amely az ülést megelőző napon még nem volt ismert. A munkavégzés miatti távollét műszakbeosztás, ügyelet, készenlét, kiküldetés eseteiben fogadható el.
(3) A képviselői tiszteletdíj legfeljebb 6 hónap időtartamra megvonható attól a képviselőtől (bizottsági tagtól), aki e rendeletben előírt - a testületi és bizottsági ülésekre vonatkozó - részvételi kötelezettségének nem, vagy nem megfelelő módon tesz eleget, igazolatlan távolléteinek száma éves szinten meghaladja a 3 alkalmat. Az éves ciklus számítása az alakuló ülés napjától kezdődik.
(4) A tiszteletdíj csökkentésére vonatkozó javaslatot a polgármester, vagy legalább két képviselő terjesztheti elő. A javaslatról a képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(5) A szankció ismételten kiszabható.
(6) A (3) (4) bekezdés rendelkezései alkalmazhatók azon képviselővel szemben, akinek éves távolléte – igazolatlan és igazolt távollétek egyaránt beleértve - meghaladja a megjelenéssel érintett ülések 50%-át.
42. § Amennyiben bármely képviselő, vagy az alpolgármester tiszteletdíját nem kívánja felvenni, a Képviselő-testület az éves költségvetés elfogadásakor a fel nem vett összegű tiszteletdíjjal megegyező, névre szóló képviselői pénzügyi keretet hoz létre. A keret felett a tiszteletdíjáról lemondó képviselő rendelkezik a felhasználásra vonatkozó szabályzatban írtak betartásával.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
1. A bizottság jogállása, összetétele, feladatai
43. § (1) A képviselő-testület a fontosabb önkormányzati feladatkörrel kapcsolatos feladatok ellátására az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság,
b) Koordinációs és Kulturális Bizottság,
c) Településfejlesztési Bizottság.
(2) A képviselő-testület meghatározott időre, vagy feladat elvégzésére ideiglenes bizottságot hozhat létre, amely a meghatározott idő elteltével, vagy a feladat elvégzésével automatikusan megszűnik. Az ideiglenes bizottság létrehozására és működésére az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy az ideiglenes bizottsági tagságért tiszteletdíj nem jár.
(3) Egy képviselő egyidejűleg legfeljebb kettő állandó bizottságnak és egy ideiglenes bizottságnak lehet tagja. A bizottság elnöke más állandó bizottságnak, vagy ideiglenes bizottságnak elnöke nem lehet. A bizottság tagjának a polgármester, az alpolgármester nem választható meg.
(4) A bizottság elnökének és tagjainak megválasztásához, visszahívásához minősített többség szükséges. A visszahívást a képviselő-testületnél kezdeményezheti írásban a polgármester, a képviselők egynegyede (2 fő), a bizottság elnöke vagy tagjainak több mint a fele.
(5) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.
(6) A bizottság elnöke felelős a bizottsági ülés jegyzőkönyvének elkészítéséért, és annak a jegyző részére az ülést követő nyolc napon belül történő megküldéséért.
44. § A bizottság általános feladatai keretében:
a) Dönt a hatáskörébe utalt ügyekben.
b) Javaslattevő, döntéselőkészítő feladatokat lát el ezen rendeletben, és a képviselő- testület által esetileg meghatározott ügyekben.
c) Szervezi és felügyeli a képviselő-testület döntéseinek végrehajtását ezen rendeletben, és képviselő- testület által esetileg meghatározott ügyekben.
d) Közreműködik a bizottság összehívásával az ülések jegyzőkönyvezésével kapcsolatos teendők ellátásában.
2. A bizottságok működése
45. § (1)8 A rendelet képviselő-testület működésére vonatkozó szabályai a bizottságok működése során is alkalmazandók azzal, hogy levezető elnök alatt a bizottság elnökét, akadályoztatása esetén elnökhelyettesét, képviselő és képviselő-testület tagja alatt pedig a bizottság tagját kell érteni. A bizottság elnökét akadályoztatása esetén a bizottsági elnökhelyettese helyettesíti.
(2) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le. Az ülést a bizottság elnöke úgy köteles összehívni, hogy az előterjesztéseket és a meghívót legalább az ülést megelőző 3 nappal kézhez kapják az érdekeltek.
(3) A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, a képviselők és a jegyző (aljegyző).
(4) A bizottságok közötti hatásköri összeütközések esetén a képviselő-testület dönt.
A TISZTSÉGVISELŐK, ÉS A POLGÁRMESTERI HIVATAL
1. A polgármester
46. § (1) A polgármester megbízatását fő állásban látja el.
(2) A polgármester felett a képviselő-testület gyakorolja a munkáltatói jogokat.
(3) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett a két ülés között felmerülő, a képviselő-testület határkörébe tartozó alábbi halaszthatatlan ügyekben dönthet:
a) vis maior esemény elhárításához szükséges, a polgármester részére meghatározott kötelezettségvállalási határértéket meghaladó értékű kötelezettségvállalás,
b) önrész nélküli pályázat benyújtása tárgyában.
47. § A polgármester - a Hivatalban - az általa meghatározottak szerint legalább hetente egy alkalommal fogadóórát tart.
2. Az alpolgármester
48. § A képviselő-testület saját tagjai közül, a polgármester helyettesítésére és munkájának támogatására egy alpolgármestert választ. Az alpolgármester tevékenységét társadalmi megbízatásban látja el.
49. § Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait. Az alpolgármester polgármestert helyettesítő, valamint a polgármester munkáját segítő feladatait, továbbá a feladatok elvégzéséhez szükséges időkeretét és beosztását a polgármester saját hatáskörében állapítja meg.
3. Tanácsnok
50. § (1) A képviselő-testület a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára meghatározott feladat, vagy feladatkör ellátására, felügyeletére - a tevékenységre vonatkozó alapvető elvárások és együttműködési szabályok egyidejű meghatározásával - tanácsnokot választhat.
(2) A tanácsnokot a képviselő-testület bármikor beszámoltathatja, megbízását visszavonhatja.
(3) A tanácsnoki feladatok ellátására a képviselő-testület tiszteletdíjat állapíthat meg.
(4) A tanácsnok feladatait megbízása keretei között látja el a polgármester helyettesítésére, pénzügyi kötelezettségvállalásra nem jogosult.
(5) A tanácsnok évente és megbízásának végeztével köteles részletes beszámoló formájában tájékoztatni a képviselő-testület tevékenységéről.
4. A jegyző, aljegyző
51. § A jegyző - egyéb jogszabályokban meghatározott feladatain túl – a hivatali apparátus segítségével gondoskodik az Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról, továbbá:
a) elkészíti a polgármester, jegyző, aljegyző által testületi és a bizottsági ülésekre beterjesztett előterjesztéseket,
b) ellátja a képviselő-testület működésével kapcsolatos szervezési és ügyviteli feladatokat;
c) közreműködik a bizottságok működésével kapcsolatos szervezési és ügyvitelei feladatok ellátásában,
d) tájékoztatja a képviselő-testületet, a bizottságokat, a polgármestert az Önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról, a Hivatal munkájáról és az ügyintézésről,
e) gondoskodik a képviselő-testületi és bizottsági határozatok végrehajtásáról,
f) szervezi és vezeti a Hivatal munkáját,
g) irányítja a Hivatal alá tartozó Mackó-kuckó Főzőkonyhát.
52. § A jegyző írásban jelzi, ha a képviselő-testület elé kerülő döntési javaslat jogszabálysértő. A képviselő-testületi ülésen benyújtott módosító indítvány esetében a jegyző szóban jelzi, ha a döntési javaslat jogszabálysértő, mely tény a jegyzőkönyvben rögzítésre kerül. A jogszabálysértést a jegyző a képviselő-testület ülésén is – a döntés meghozatalát megelőzően – bármikor jelezheti.
53. § A jegyző, a Hivatalban legalább hetente egy alkalommal fogadóórát tart.
54. § (1) A jegyző helyettesítéséével kapcsolatos feladatokat, az aljegyző látja el.
(2) A jegyző és az aljegyző tisztség egyidejű betöltetlensége esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra - a jegyzői, aljegyzői feladatokat a polgármester által megbízott ügyintéző látja el.
(3) A jegyző tartós távolléte, akadályoztatása esetén minden, a jogszabályok által jegyző hatáskörébe utalt ügyben, az aljegyző jár el.
5. A Hivatal
55. § A Hivatal, a képviselő-testület által elfogadott alapító okirat és szervezeti és működési szabályzat szerint működik.
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSA
1. Az Önkormányzat költségvetése, zárszámadása
56. § (1) Az Önkormányzat az éves költségvetés készítését megelőzően költségvetési koncepciót készíthet. A képviselő-testület által elfogadott koncepció a következő évi költségvetés összeállításának lehet alapja.
(2) Az Önkormányzat költségvetési rendelettervezetét a tárgy szerint érintett önkormányzati költségvetési szervvel, költségvetési egyeztető tárgyalás keretében ismertetni kell.
(3) Az egyeztetési eljárásokat követően a rendelettervezetet a Pénzügyi Bizottság véleményezi.
(4) Az egyeztetett és véleményezett költségvetési rendelettervezetet a polgármester nyújtja be a képviselő-testületnek.
(5) A költségvetési rendeletmódosítás tervezetének előkészítése során figyelembe kell vennie a költségvetési szervek javaslatait, és be kell építeni az időközben hozott képviselő-testületi döntések költségvetési vonzatait.
(6) A zárszámadási rendelet-tervezetben javaslatot kell tenni a pénzmaradvány felosztására, A pénzmaradványt a soron következő költségvetési rendelet módosításnál kell az éves költségvetésbe beépíteni.
2. Az Önkormányzat gazdálkodása, vagyona
57. § Az Önkormányzat gazdálkodási feladatait a Hivatal látja el. A gazdálkodással kapcsolatos feladatait a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata, valamint gazdasági szervezetének ügyrendje határozza meg.
58. § A polgármester évente egy alkalommal köteles tájékoztatást adni az önkormányzat vagyonának állapotáról. E kötelezettségének a zárszámadáshoz csatolt vagyonkimutatással tesz eleget.
3. Ellenőrzés
59. § (1) A Pénzügyi és ügyrendi Bizottság e rendelet 2. számú mellékletében foglalt feladatkörében látja el a jogszabályban részére megállapított, és a képviselő-testület által rábízott ellenőrzési feladatokat.
(2) Az Önkormányzat a gazdálkodásának belső ellenőrzéséről külső szakmai partnerrel kötött megállapodás alapján gondoskodik.
(3)9 Az Önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről készült jelentést a jegyző, legkésőbb a – tárgyévet követő – zárszámadási rendelet-tervezettel egyidejűleg terjeszti a képviselő-testület elé.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
60. § (1) E rendelet 2019. november 4. napján lép hatályba.
(2) Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Öttevény Község Önkormányzata képviselő- testületének a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 4/2017. (III. 27.) önkormányzati rendelet.
1. számú melléklet10
1. Használatban lévő pecsétek:
a) Önkormányzat pecsétje
b) Polgármester hivatalos kör alakú pecsétje
c) Jegyző hivatalos kör alakú pecsétje
d) A Hivatal hivatalos kör alakú pecsétje
2. Bélyegzők leírása, lenyomata, használata:
2.1. Az Önkormányzat pecsétje: Leírás: Kör alakú, középen Magyarország címere, körben az alábbi felirat: Öttevény Község Önkormányzata (Lenyomat):
2. számú melléklet
I. A bizottságok összetétele
1. Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság
2 fő képviselő tag
1 fő külsős tag
2. Koordinációs és Kulturális Bizottság
3 fő képviselő tag
2 fő külsős tag
3. Településfejlesztési Bizottság
3 fő képviselő tag
2 fő külsős tag
II. A bizottságok feladat- és hatáskörei
1. Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság
a) Ellátja az önkormányzati rendeletben, vagy egyéb jogszabályban feladat- és hatáskörébe utalt tevékenységeket.
b) A képviselő-testület adott ügyre vonatkozó eseti döntésében foglalt mértékben és módon közreműködik a testületi döntés előkészítésében, végrehajtásának nyomon követésében, ellenőrzésében.
c) Javaslatot tesz a képviselő-testületnek a polgármester jutalmazására.
d) Kivizsgálja az önkormányzati képviselő – képviselői munkájával kapcsolatos – összeférhetetlenségére vonatkozó bejelentést, valamint minden egyéb erre irányuló bejelentést, és döntési javaslatot tesz a képviselő-testület felé.
e) Ellátja a polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségével kapcsolatos feladatokat.
f) Előkészíti a képviselő-testület hatáskörébe tartozó fegyelmi ügyeket.
g) Állást foglal ügyrendi kérdésekben.
h) Véleményezi az önkormányzat gazdasági programját.
i) Véleményezi a költségvetés rendeletek tervezeteit, és a zárszámadást.
j) Véleményezi az éves belső ellenőri jelentést, valamint az önkormányzat gazdálkodásával pénzkezelési folyamataival kapcsolatos vizsgálatok jelentéseit. Javaslatot tesz a belső ellenőrzési terv összeállítására.
k) Véleményezi a helyi adók bevezetésére, mértékének megállapítására, módosítására, hatályon kívül helyezésére vonatkozó rendelet-tervezeteket.
l) Vizsgálja a hitelfelvétel indokait, gazdasági megalapozottságát.
2. Koordinációs és Kulturális Bizottság
a) Ellátja az önkormányzati rendeletben, vagy egyéb jogszabályban feladat- és hatáskörébe utalt tevékenységeket.
b) A képviselő-testület adott ügyre vonatkozó eseti döntésében foglalt mértékben és módon közreműködik a vonatkozó testületi döntés előkészítésében, végrehajtásának nyomon követésében, ellenőrzésében.
c) Véleményezi oktatási-, nevelési-, kulturális intézmény alapításával, megszüntetésével, átszervezésével kapcsolatos koncepciókat, tervezeteket.
d) Véleményezi az oktatási-, nevelési intézmény vezetőjének megbízására, visszavonására vonatkozó előterjesztéseket, meghallgatja az intézményvezetői állásra pályázókat.
e) Előzetesen meghallgatja a Képviselő-testület által egészségügyi álláshelyre kiírt pályázatra jelentkezőket, véleményezi a pályázatokat.
f) Véleményezi a településen folyó kulturális és közművelődési tevékenységgel a közművelődés feltételeinek megteremtésével kapcsolatos előterjesztéseket.
g) Az érintettekkel egyeztetve döntésre előkészíti az Önkormányzat éves rendezvénytervét, figyelemmel kíséri annak végrehajtását, összefoglaló éves jelentésben tájékoztatja a Testületet a végrehajtás eredményességéről.
h) Közreműködik a civil szervezetek számára kiírandó pályázatok összeállításában.
3. Településfejlesztési Bizottság
a) Ellátja az önkormányzati rendeletben, vagy egyéb jogszabályban feladat- és hatáskörébe utalt tevékenységeket.
b) A képviselő-testület adott ügyre vonatkozó eseti döntésében foglalt mértékben és módon közreműködik a vonatkozó testületi döntés előkészítésében, végrehajtásának nyomon követésében, ellenőrzésében.
c) Véleményezi a településfejlesztési koncepciókat, programokat, terveket.
d) Véleményezi az önkormányzat gazdasági programját.
e) Évente két alkalommal településszemlét tart, amely alapján intézkedési tervet készít a Képviselő-testület részére a tapasztalt problémák hiányosságok kiküszöbölésére javasolt intézkedésekről.
3. számú melléklet11
1. A szociális ellátásokról szóló 12/2021.(X. 18.) önkormányzati rendeletben szabályozott alábbi támogatásokkal kapcsolatos hatásköreit:
a) települési lakásfenntartási támogatás,
b) gyógyszer-kiadások viseléséhez nyújtott támogatás,
c) ápolási támogatás,
d) rendkívüli települési támogatás,
e) temetési támogatás,
f) méltányossági települési támogatás,
g) beiskolázási támogatás,
h) születési támogatás,
i) köztemetés
2. A szociális célú tűzifa támogatás megállapítását.
3. A közútkezelői hozzájárulással kapcsolatos alábbi hatásköreit:
4. A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. § (2) bekezdés b) – e) pontjaiban foglalt hatásköröket.
1. Győr Nagytérségi Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás
9021 Győr, Városház tér 1.
2. Szociális és Gyermekjóléti Feladatokat Ellátó Társulás
9144 Kóny, Rákóczi utca 30.
1. számú függelék
2.
1. Kék Csillag Ifjúsági és Szabadidő Klub
9153 Öttevény, Petőfi u. 23.
2. Öttevényi Torna Club
9153 Öttevény, Szabadság utca
3. Öttevényi Nyugdíjas és Polgári Egyesület
9153 Öttevény, Fő u. 86.
4. Öttevényi Önkéntes Tűzoltó Egyesület
9153 Öttevény, Templom u. 7.
5. Öttevényi Polgárőr Egyesület
9153 Öttevény, Fő u. 100.
6. Öttevényi Kézilabda Sport Egyesület
9153 Öttevény, Fő u 100.
7. Őszidők Nyugdíjas Egyesület
9153 Öttevény, Fő u. 86.
8. Öttevényi Kavalkád Szabadidő és Sportegyesület
9153 Öttevény, Fő u.163.
9. Öttevényi Faluszépítő és Kulturális Egyesület
9153 Öttevény, Fő u. 86.
10. Öttevény Ifjúságát Összetartó Egyesület
9153 Öttevény Fő u 100.
3. számú függelék
Képviselő neve/telefonszáma |
Fogadóórájának helye |
Fogadóórájának ideje |
Sik Gyula alpolgármester 0630-936-56-80 |
Polgármesteri Hivatal |
minden hónap második szerdája 16.00-1800 |
Börzsei Péter képviselő 0620-344-77-73 |
Polgármesteri Hivatal tanácsterme |
minden hónap második szerdája 16.00-1800 |
Fehérvári Károly képviselő 0630-457-70-10 |
Polgármesteri Hivatal |
minden hónap második szerdája 16.00-1800 |
Kormos László képviselő 0630-369-16-28 |
Polgármesteri Hivatal tanácsterme |
minden hónap második szerdája 16.00-1800 |
Benkőné Krankovits Melinda képviselő 0630-479-54-66 |
Polgármesteri Hivatal tanácsterme |
minden hónap második szerdája 16.00-1800 |
Tuba Kálmán képviselő 0670-392-09-81 |
Polgármesteri Hivatal tanácsterme |
minden hónap második szerdája 16.00-1800 |
4. számú függelék
5. számú függelék
1. Előlap
Előterjesztés |
„konkrét cím megjelölése a meghívóban foglaltakkal megegyezően.” |
„előterjesztés száma” |

Előterjesztés |
|
Öttevény Község Önkormányzat |
|
/ülés időpontja/ -én tartandó ülésére” |
|
Tárgy: |
/cím/ |
Döntés formája: |
/„határozat” , vagy „nem igényel alakszerű döntést”/ |
Előterjesztő: |
/név, titulus/ |
Témafelelős: |
/név, titulus/ |
Az előterjesztést készítette: |
/név, titulus/ |
Közreműködő bizottság: |
az előterjesztést tárgyaló bizottság megnevezése |
Előzmények: |
/előterjesztés-, vagy határozat szám/ok// |
Mellékletek száma |
-- |
Kiküldés dátuma: |
/„dátum” vagy „helyben kiosztva” / |
2. Bevezető rész, általános indoklás
Tisztelt Képviselő-testület!
(Az előterjesztés célja, a benyújtásának időszerűsége, tartalmának rövid ismertetése. Az előzetes bizottsági álláspont ismertetése.)
Kérem előterjesztésem támogatását!
_______________
előterjesztő aláírása
3. Határozati javaslat
Öttevény Község Önkormányzat Képviselő-testületének ………….. 2019. ( ) határozata
( A döntés közérthető, egyértelmű megfogalmazása. Amennyiben e megfogalmazás külön iratban részleteződik, úgy erre való hivatkozás az irat hozzáférhetőségének megjelölésével „jegyzőkönyvhöz csatolva” stb. Ha a döntés végrehajtásához szükséges költségvetési forrás a megfelelős költségvetési soron nem áll rendelkezésre, úgy a forráshely megjelölése szükséges.)
………………………………………………………….
………………………………………………………….
Felelős: ____________
Határidő: ____________
4. Részletes indoklás
(A döntési javaslat részletes indoklása az alábbi témakörök szerint:
- milyen érdeket szolgál a javaslat, mi annak társadalmi hatása,
- miért szükségszerű a testületi döntése az adott kérdésben,
- mi a döntés jogszabályi háttere,
- az esetleges döntési alternatívák bemutatása,
- az előzetes bizottsági javaslatok ismertetése,
- milyen személyi és anyagi ráfordítások szükségesek a döntés végrehajtásához,
- mik a döntéshozatal elmaradásának társadalmi, gazdasági következményei.)
Dátum
______________________
előterjesztést készítő aláírása
(Rendeletalkotásra irányuló előterjesztés)
Előterjesztés |
/az előterjesztés címe/ |
/az előterjesztés száma/ |
1. Előlap

Előterjesztés |
|
Öttevény Község Önkormányzat |
|
/az ülés időpontja/ -én tartandó ülésére |
|
Tárgy: |
/az előterjesztés címe/ |
Döntés formája: |
rendelet |
Döntés módja: |
minősített többség |
Előterjesztő: |
/név titulus/ |
Témafelelős: |
/név titulus/ |
Az előterjesztést készítette: |
/név titulus/ |
Közreműködő bizottság: |
/bizottság megnevezése/ |
Külső meghívott |
/név, titulus/ |
Előzmények: |
/bizottsági, testületi határozatok, előterjesztések száma/ |
Mellékletek száma |
|
Kiküldés dátuma: |
/dátum vagy „helyben kiosztva” szöveg/ |
1. 2. Bevezető
Tisztelt Képviselő-testület!
(Az előterjesztés céljának, tárgyának rövid összefoglalása. Indokolt esetben az 5. pontban jelzett tartalomtól eltérő indoklás. Amennyiben bizottság már tárgyalta a javaslatot, úgy a bizottsági álláspont ismertetése.)
Kérem előterjesztésem támogatását!
Öttevény, 20……………
____________________
előterjesztő
3. Döntési javaslat:
Öttevény Község Önkormányzat Képviselő-testülete ……………………………………….szóló ………../201.. (.. , ..) számú rendeletét az előterjesztés … számú melléklete szerinti formában /vagy: a jegyzőkönyvhöz csatolt tartalommal/ elfogadja.
1. számú melléklet
4. Szövegtervezet
A rendelet teljes szövege, kihirdetésre alkalmas formai kidolgozásban.
2. számú melléket
5. Általános és részletes indoklás
3. számú melléklet
6. Előzetes hatásvizsgálat (kizárólag új rendeletek esetében)
Részei:
a) a rendelet társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai
b) a rendelet környezeti és egészségi következményei
c) a rendelet adminisztratív terheket befolyásoló hatása
d) a jogalkotás elmaradásának várható következményei
e) a jogszabály alkalmazásához szükséges személye, szervezeti, tárgyi, és pénzügyi feltételek
Az 1. § (4) bekezdése az Öttevény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § az Öttevény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
Az 5. § (1) bekezdése az Öttevény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 12. § (4) bekezdését az Öttevény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2022. (II. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-a hatályon kívül helyezte.
A 13. § (1) bekezdése az Öttevény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § (6) bekezdése az Öttevény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 16. § (1) bekezdése az Öttevény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 45. § (1) bekezdése az Öttevény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
Az 59. § (3) bekezdése az Öttevény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. számú. melléklet az Öttevény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 9. § - 1. mellékletével megállapított szöveg.
A 3. számú. melléklet az Öttevény Község Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2021. (XII. 6.) önkormányzati rendelete 10. § - 2. mellékletével megállapított szöveg.