Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 23/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendeletének indokolása

Egyes önkormányzati rendeletek jogharmonizációs és egyéb célú módosításáról

Hatályos: 2025. 12. 21

Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 23/2025. (XII. 18.) önkormányzati rendeletének indokolása

2025.12.21.
Egyes önkormányzati rendeletek jogharmonizációs és egyéb célú módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 22. § alapján „(1) a jogalkalmazás és az utólagos hatásvizsgálat tapasztalatait is figyelembe véve a Kormány tagja gondoskodik arról, hogy a tárgykört érintő új jogi szabályozás vagy módosítás megalkotása során, ennek hiányában e célból kiadott jogszabály keretében
a) az elavult, szükségtelenné vált,
b) a jogrendszer egységébe nem illeszkedő,
c) a szabályozási cél sérelme nélkül egyszerűsíthető, a jogszabály címzettjei számára gyorsabb, kevésbé költséges eljárásokat eredményező szabályozással felváltható,
d) a normatív tartalom nélküli, tartalmilag kiüresedett vagy egyébként alkalmazhatatlan, vagy
e) az indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű szabályozást megvalósító,
a feladatkörébe tartozó jogszabályi rendelkezések hatályon kívül helyezésére, illetve megfelelő módosítására kerüljön sor.
(2) Az (1) bekezdés szerinti felülvizsgálat lefolytatásáról az általa alkotott rendelet esetén a Magyar Nemzeti Bank elnöke, az önálló szabályozó szerv vezetője, az önkormányzati rendelet esetén a jegyző gondoskodik.”
A jogrendszer folyamatos felülvizsgálatának két fő eszköze az utólagos hatásvizsgálat és a tartalmi dereguláció. A minőségi jogalkotás követelményeinek megfelelően a jogszabályokat nemcsak a megalkotásuk előtt kell indokoltság, szükségesség és a várható hatások szempontjából megvizsgálni, hanem a szabályozás korszerűsítése érdekében szükség van az egyes jogszabályok és a jogrendszer folyamatos, illetve időszakonkénti szisztematikus felülvizsgálatára. A tartalmi deregulációs kötelezettség a jogszabály által okozott hatások mellett, elsősorban jogi szempontok alapján szolgálja a normavilágosság, a jogrendszer átláthatósága és a jogbiztonság szempontjait.
A fentiek alapján a polgármesteri hivatal munkatársai felülvizsgálták Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának rendeleteit, és az alábbiak szerint javasoljuk az önkormányzati rendeletek módosítását:
1. Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése által alapított cím, valamint díjak és elismerések adományozásának rendjéről szóló Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 34/2005. (IX. 6.) önkormányzati rendelete:
javasoljuk egy új díj bevezetését az egyes népek közötti barátság, a béke előmozdításában kiemelkedő tevékenységet végző magánszemélyek vagy közösségek részére „Testvériség” díj néven.
javasoljuk - a „Sopron Város Díszpolgára” cím kivételével - a díjak megosztásának lehetőségét átvezetni a rendeleten.
javasoljuk, hogy a díjak többsége magánszemély és közösség részére egyaránt adományozható legyen.
pontosításra kerül a „Sopron Szolgálatáért” díj, valamint a „Pro Urbe Sopron” díj odaítélésének feltételei.
1. az építményadóról szóló Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 33/2010. (XII. 28.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésében szereplő jogszabályi utalást át kell írni, mivel az egyes adótörvények módosításáról szóló 2024. évi LV. törvény módosította a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 13. § (1) bekezdését. A törvényváltozással a jogalkotó a már korábban hatályát vesztett alpontok megnevezéseit racionalizálta, pontosította.
1. az önkormányzati lakások és helyiségek bérletéről szóló Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 25/2011. (VII. 4.) önkormányzati rendelete:
javasoljuk a költségelven és piaci alapon bérbevett önkormányzati lakások esetén is a bérleti jogviszony egy éves időtartamra történő helyreállítását a bérleti jogviszony megszűnése vagy megszüntetése esetén.
28. § (2) bekezdésének hatályon kívül helyezése szükséges, tekintettel arra, hogy ezen szabályozás ellentétes a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 29. § (8) bekezdésével
A Lakástv. 79. § (1) bekezdése alapján az önkormányzati rendelet megalkotása előtt a bérlők és a bérbeadók településen működő érdekképviseleti szervezetének véleményét ki kell kérni, de tekintettel arra, hogy ilyen érdekképviseleti szerv nem működik Sopronban, így a rendeletet a Helyi Érdekegyeztető Tanács vitatja meg.
1. Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzata vagyonáról, a vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásának és a vagyon kezelésének szabályozásáról szóló Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 3/2013. (III. 4.) önkormányzati rendelete:
a preambulumban részletesebben kifejtésre kerülnek a felhatalmazó törvények.
javasoljuk az új Inytv. szerint bevezetett tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó vevői jog határidejének rendeleti szintű rögzítését az önkormányzati tulajdonú ingatlanok eladása tekintetében.
21. § (2) bekezdésében foglalt fizetési határidő kibővítése szükséges a Méptv. szerinti hozzájáruló nyilatkozattal kapcsolatos eljárás elhúzódása miatt
a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (a továbbiakban: Nvtv.) és a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 78. § (3) bek. a) pontja alapján a rendelet 24. § (3) bekezdésében foglalt összeghatár módosítását indítványozzuk a mindenkori költségvetési törvényben meghatározott értékhatárra.
pontosítjuk a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvényben foglaltakra való utalással a rendelet vonatkozó részeit (27-28. §)
1. a nevelési-oktatási intézményekben biztosított gyermekétkeztetésről és az ellátás igénybevételéért fizetendő térítési díjakról szóló Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 26/2013. (VI. 28.) önkormányzati rendelete:
További szigorítást javaslunk bevezetni a be nem fizetett étkezési díjak esetén a kintlévőség csökkentése érdekében.
Ezen jogszabálymódosítást Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. § alapján 2026. január 1. naptól javasoljuk hatályba léptetni.
1. Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 1/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelete:
a GY/04/1242-1/2025 törvényességi felhívás alapján meg kell határozni az alpolgármesterek számát és azt, hogy a tisztségüket főállásban vagy társadalmi megbízatásban látják-e el
ki kell jelölni a méltatlansággal kapcsolatos feladatokat ellátó bizottságot. A Jogi és Ügyrendi Bizottságot javasoljuk kijelölni erre a feladatra.
javasoljuk a pedagógus-továbbképzés rendszeréről szóló 419/2024. (XII. 23.) Korm. rendeletben meghatározott fenntartói feladatok átruházását a Kulturális és Oktatási Bizottságra, tehát a továbbiakban a pedagógus továbbképzési program ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat a Kulturális és Oktatási Bizottság látná el.
javasoljuk továbbá a pedagógusok teljesítményértékeléséről szóló 18/2024. (IV. 4.) BM rendeletben meghatározott, a köznevelési intézmények vezetőivel kapcsolatos teljesítményértékelés átruházását a Kulturális és Oktatási Bizottságra.
a 32. § 4. pontját hatályon kívül kell helyezni, mert a játékterem létesítéséhez szükséges szakhatósági hozzájárulást a jegyző nem átruházott hatáskörben, hanem eredeti hatáskörben hozza meg az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 1. melléklet 19. pont 51-52. alpontjában foglaltak szerint.
a 32. § 19. pontját hatályon kívül kell helyezni, tekintettel arra, hogy a közbeszerzés helyben központosításáról szóló 8/2008. (III.28.) önkormányzati rendelet már nem hatályos.
Sopron Megyei Jogú Város Közgyűlése által alapított cím, valamint díjak és elismerések adományozásának rendjéről szóló Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlésének 34/2005. (IX. 6.) önkormányzati rendelete módosításra került, a bizottságok feladata megváltozott etekintetben, így annak módosítása szükséges.
a nem képviselő bizottsági tagok bizottsági ülésen való jogaival kapcsolatos szabályok egyértelműsítése szükséges.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 17. §-a alapján a jogszabály előkészítője előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit, melynek eredményéről önkormányzati rendelet esetén a helyi önkormányzat képviselő-testületét tájékoztatnia szükséges. A Jat. 18. §-a előírja továbbá, hogy a jogszabály tervezetéhez indokolást kell csatolni. Ezen kötelezettségek alapján az alábbiakat ismertetem:
Társadalmi hatások: a rendelet a lakosság jogbiztonság érzetét javítja.
Gazdasági és költségvetési hatás: a rendelet a gyorsabb és költséghatékonyabb eljárásokat szolgálja.
Környezeti és egészségi szempontból bekövetkezett hatás: a rendelet kimutatható környezeti és egészségi hatással nem jár.
Adminisztratív terheket befolyásoló hatások: a rendelettervezetben foglaltak végrehajtása az adminisztratív terhek vonatkozásában érzékelhető változást nem eredményez.
A jogszabály megalkotásának szükségességét indokolja: A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény, mely szerint a szabályozás korszerűsítése érdekében szükség van az egyes jogszabályok és a jogrendszer folyamatos, illetve időszakonkénti szisztematikus felülvizsgálatára. A tartalmi deregulációs kötelezettség a jogszabály által okozott hatások mellett, elsősorban jogi szempontok alapján szolgálja a normavilágosság, a jogrendszer átláthatósága és a jogbiztonság szempontjait.
A jogalkotás elmaradásának várható következményei: a normavilágosság, a jogrendszer átláthatósága és a jogbiztonság nem teljesülne maradéktalanul.
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek biztosítottak.