Egyek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 27/2019. (XI.28.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 03. 26- 2020. 06. 25Egyek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 27/2019. (XI.28.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2020-03-26-tól 2020-06-25-ig
Egyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában, a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX törvény 80. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. §
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Egyek Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)
- Az önkormányzat székhelye: 4069 Egyek, Fő u. 3.
- Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.egyek.hu
- A település címere és zászlója leírását az 1.sz.melléklet tartalmazza
- A Képviselő-testület átruházott hatásköreinek jegyzékét a 2. sz. melléklet tartalmazza.
- Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak jegyzékét az 3. sz. melléklet tartalmazza.
- A helyi önkormányzat alaptevékenységéhez kapcsolódó szakfeladatok rendjét a 4. sz. melléklet tartalmazza.
- A önkormányzat polgármesteri hivatalának hivatalos megnevezése: Egyeki Polgármesteri Hivatal
- A település testvértelepülése: Radzyn Podlaski (Lengyelország) ; Kispereg (Erdély)
- A Képviselő-testületnek a képviselők választására vonatkozó törvények szerint 9 tagja van.
A Képviselő-testület tagjainak jegyzékét az 1.sz, függelék tartalmazza
2. A Képviselő-testület ülései
2. §
- A Képviselő-testület alakuló, rendes ,rendkívüli és ünnepi ülést tart.
- A Képviselő-testület évente 11 ülést tart.
- A képviselő-testületi ülés helye a Polgármesteri Hivatal házasságkötő terme, amelytől a képviselő-testület eltérhet.
- A képviselő-testület üléséről - a zárt ülés kivételével - videofelvétel készül, mely a település honlapján közzétételre kerül. A videofelvétel készítésétől rendkívüli ülés esetén el lehet tekinteni.
- A képviselő-testület alakuló ülésének a rendje:
- A választási bizottság tájékoztatója.
- Eskütétel.
- A polgármesteri program ismertetése.
- SZMSZ módosítás, bizottságok megválasztása.
- A polgármester illetményének meghatározása.
- Alpolgármester (ek) választása, eskütétele.
- Az alpolgármester (ek) díjazásának megállapítása.
- Megbízás adás az SZMSZ felülvizsgálatára.
- Egyebek.
(6) A képviselő-testület üléseit minden hónap utolsó csütörtöki napján 14 órai kezdettel 20-óráig tartja az önkormányzat házasságkötő termében .Az ülés közben 2 óránként szünetet kell tartani. A képviselő testület július hónapban nem tart ülést.
(7) Az „éves munkaterv”-ben meghatározott számú ülést tekintjük „rendes” ülésnek.
(8) Az Mötv-ben meghatározott eseteken túl a képviselő testület halaszthatatlannak tűnő, előre nem látható esetekben rendkívüli ülést tart. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, el lehet tekinteni az írásbeliségtől, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.
(9) A polgármester, akadályoztatása esetén az e rendeletben meghatározott személy az alábbi esetekben is köteles összehívni a testületi ülést:
A képviselők ¼-nek kezdeményezésére
A Pénzügyi és Ügyrendi bizottságának kezdeményezésére
(10) A képviselő-testület az előre látható feladatok jobb előkészítése érdekében éves munkatervet készít, a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság munkatervet készíthet.
A munkatervet a polgármester terjeszti elő.
Polgármester a munkaterv tervezetének elkészítésekor javaslatot kér:
a Képviselő –testület tagjaitól;
a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságtól
Szent János Katolikus Óvoda, Általános Iskola és AMI igazgatójától
a Polgármesteri Hivatal vezetőjétől.
Az Egyeki Szöghatár Nonprofit Kft. vezetőjétől
A munkaterv tartalmazza:
az ülések tervezett időpontját, napirendjét
a tervezett napirendi pont előterjesztőjének nevét, felelősét
a tervezett napirendi pontot véleményező bizottság megnevezését,
A munkatervet, a tárgyévet megelőző év december hó végéig állapítja meg az önkormányzat képviselő- testülete. A választás évében következő év január 31.
A munkatervet meg kell küldeni:
a képviselő testület tagjainak
intézményvezetőknek
(11) A képviselő-testület ülései nyilvánosak
A képviselő-testület ülésére minden esetben meg kell hívni:
-a települési képviselőket
(12) Az ülésen kötelesek jelen lenni tanácskozási joggal:
- a polgármesteri hivatal jegyzője,aljegyzője, irodavezető
- napirendek tárgya szerint illetékes előadó
- intézmények képviseletére jogosult személy
(13) Az ülésekre - zárt ülés kivételével - tanácskozási joggal kell meghívni:
- a bizottságok nem képviselő tagjait
- Hajdú-Bihar megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Osztály Vezetőjét
- a településen működő gazdasági , társadalmi és civil szervezetek vezetőit , önszerveződő közösségek képviselőit, a mindenkori 20 legnagyobb iparűzési adófizetőket a település honlapján keresztül(kérésre e-mailben)
- az Egyeki Szöghatár Nonprofit KFT. Vezetőjét, önkormányzati intézmények vezetőit
- azt a személyt, szervezetet vagy gazdálkodó egységet, akinek jelenléte a napirend tárgyalásához szükséges.
- Egyeki Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét, tagjait
- Rendkívüli ülésre a képviselőket, a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság nem képviselő tagjait és azt a személyt, szervezetet, vagy gazdálkodó egységet kell meghívni akinek jelenléte a napirend tárgyalásához szükséges.
A településen működő gazdálkodó, szolgáltató, civil szervezetek jegyzékét a 7. sz. függelék tartalmazza.
3. Az ülés összehívása
3. §
- A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze és vezeti, együttes akadályoztatása esetén az ülés összehívására jogosultak sorrendje:
- Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke,
- legidősebb képviselő
- A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy azt az ülés időpontját megelőzően legalább 5 munkanappal a képviselők kézhez kapják.
- A meghívót a polgármester írja alá, és tartalmazza:
- az ülés helyét, időpontját
- javasolt napirendi pontokat és előterjesztőik nevét
- írásbeli előterjesztéseket vagy a szóbeli előterjesztésre való utalást
- A Képviselő-testület ülésének helyéről, időpontjáról a Polgármesteri Hivatal a lakosságot a hivatal hirdetőtábláján kifüggesztett meghívó útján értesíti. A kiküldéssel egy időben a meghívót és a testületi anyagokat honlapján közzéteszi, és az intézményvezetőknek eljuttatja.
- Igen sürgős, halasztást nem tűrő esetben rendkívüli ülés hívható össze. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető, el lehet tekinteni az írásbeliségtől, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.
- A képviselő-testület ülését határozatképtelenség esetén, ugyanazon a napon újra össze kell hívni. Ismételt határozatképtelenség esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívásának szabálya szerint intézkedik.
4. Az előterjesztések
4. §
- A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái:
- beszámoló valamely feladat elvégzéséről, valamely önkormányzati szerv, intézmény tevékenységéről, és a „c” pont alá nem tartozó önálló döntést igénylő javaslat
- tájékoztató anyagok, amelyek tudomásulvételt igényelnek
- önkormányzati /önkormányzati hatósági ügyben tett előterjesztés, ha az adott kérdésben a képviselő-testület döntése szükséges.
- A képviselő testülethez címzett beadvány nem jelenti az automatikus testületi tárgyalást! Erről a jogszabályok és az SZMSZ figyelembe vételével a polgármester és a jegyző dönt.
- A beszámolónak tartalmaznia kell:
- a tárgyalandó témakör tárgyilagos, tényszerű bemutatását
- előzményeket, korábban hozott testületi döntéseket
- jogszabályi kereteket
- a döntések várható következményeit
- határozati javaslatot
- Előterjesztés a képviselő-testület elé írásban és szóban is tehető.
- Amennyiben valamely napirend rendkívüli módon – a felmerült szoros határidő, az önkormányzat halasztást nem tűrő érdeke, vagy más indok miatt – nem terjeszthető elő írásban, a képviselő-testület egyszerű többséget igénylő döntésével felvehető a napirendek közé.
- Előterjesztés benyújtására jogosult a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, aljegyző, irodavezető, az intézményvezető, az önkormányzati képviselő és a képviselő-testület bizottsága.
- Az előterjesztés alaki és tartalmi színvonaláért, határidőben történő előkészítéséért az előterjesztő felel.
- Az írásos előterjesztés leadásának határideje: az ülés előtt 10 nappal.
- A jegyző vizsgálja a döntés tervezetek jogszerűségét és gondoskodik a testületi anyag kézbesítéséről
5. A tanácskozási rendje
Az ülés vezetése
5. §
- A képviselő-testület ülése nyilvános, amelyről hang- és videofelvétel készül. Az ülés írásos összefoglalója a helyi lapban megjelenik, az ülésről készült videó felvétel a település honlapján elérhető.
- Az ülés nyilvánossága az állampolgároknak a részvétel lehetőségét jelenti. Arról, hogy az ülésen megjelent állampolgár hozzászólási jogot kapjon, esetenként a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
- A zárt ülés tartására a Mötv –ben foglaltak az irányadók
- A képviselő–testület ülését a polgármester vezeti, távollététben az alpolgármester. Együttes akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke.
- A polgármester az ülés vezetése során
- megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését az SZMSZ. szerint hívták össze.
- megállapítja az ülés határozatképességét
- felkéri a jegyzőkönyv hitelesítőket illetve a jegyzőkönyvvezetőt
- előterjeszti az ülés napirendjét.
- A képviselő-testület a napirendről vita nélkül dönt.
- A polgármester tájékoztatást ad az előző ülést követően tett fontosabb intézkedésekről, eseményekről.
6. §.
- A képviselő testület a polgármester előterjesztése alapján dönt:
- az előző képviselő testületi ülés óta eltelt időszakban végzett munkáról szóló beszámoló,
- az előző ülést követő fontosabb intézkedésekről, eseményekről adott tájékoztatók elfogadásáról.
- Az ülés vezetése során:
- A polgármester határozza meg a hozzászólások sorrendjét.
- Az előterjesztő a határozathozatal előtt bármikor felszólalhat. Az előterjesztő a határozathozatal előtt a beérkezett módosító indítványokról véleményt mond.
- A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik tag bármikor szót kérhet.
- Hozzászóláskor megadja, meghatározott esetben megtagadja, illetve megvonja a szót; figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától;
- Ügyrendi kérdés:
- napirendi pont tárgyalásának elhalasztására, elnapolására vonatkozó javaslat,
- javaslat a hozzászólók listájának lezárására,
- vita lezárására vonatkozó javaslat,
- szavazás módjára vonatkozó javaslat.
- Az ügyrendi javaslatok felett a Képviselő- Testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
7. §.
- A polgármester az elfogadott napirendeknek megfelelően az egyes előterjesztések felett külön-külön vitát nyit.
- A napirend előadója az írásos anyaghoz az előterjesztés lényegére kiterjedő szóbeli összefoglalót ismertet, maximum 5 percben, majd az illetékes bizottság ismerteti állásfoglalását.
- A napirend előadójához a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak rövid, világos, lényegre törő kérdéseket intézhetnek, melyre a vita előtt kell választ adni.
- A kérdésekre adott válasz után a polgármester megnyitja a vitát.
- A vita megnyitása után a polgármester először a képviselőknek, majd a tanácskozási joggal meghívottaknak ad szót a hozzászólásokra, melynek időtartama maximum 2 perc lehet.
- A napirendhez az érintettek egy alkalommal szóljanak hozzá!
A tanácskozási joggal meghívottak ismételt hozzászólásához a Képviselő-testület hozzájárulása szükséges, melyről egyszerű többséggel szavaz.
- A fő napirend tárgyalása 60 percre korlátozódjon, az egyebek 30 percre
- A vita 60. perce után a képviselőtestület szavazással dönt arról, hogy folytatódjon-e tovább a vita.
A vita egyszer max. 30 perccel meghosszabbítható, majd berekesztésre kerül. A vita hosszabbításáról a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt. - Amennyiben a képviselő-testület a vita folytatása mellett dönt, a hozzászólásokat és az egyes hozzászólásokra adott válaszadásokat is 1-1 percben korlátozza. A sorozatos hozzászólásoktól tartózkodni kell!
- A vita lezárását követően az előadó válaszol a hozzászólásokra.
- A hozzászólásokat követően a polgármester a vitát lezárja, összefoglalja a vita lényegét, kitér az előterjesztéstől eltérő véleményekre, a határozati javaslatot érintő valamennyi módosításra. Intézkedik a tanácskozás során elhangzott egyéb javaslatok, észrevételek érdemi megválaszolásáról.
- A polgármesteri összefoglaló maximum 10 perc lehet.
- A vita lezárását követően, a szavazás elrendelésétől annak befejezéséig sem érdemi, sem ügyrendi hozzászólásnak helye nincs, kivéve a személyes érintettség bejelentését.
- A jegyzőnek amennyiben bármely javaslat törvényességét érintően észrevételt kíván tenni szót kell adni.
- A szavazás rendje:
- a polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként megszavaztatja;
- előbb a módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatok felett kell dönteni;
- kézfelemeléssel történő szavazásnál szavazni először igent, majd nemet végül tartózkodást tartalmazó kérdésre adandóan kell;
- a szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a határozatot.
- "Személyes megjegyzést" tehet a vita lezárása után az, aki a vitában ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, vagy a hozzászólásával kapcsolatban felmerült félreértéseket eloszlatni. A személyes megjegyzés ideje maximum 2 perc!
8. §.
- A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata, ha nem a polgármester vezeti az ülést, akkor a levezető elnök feladata.
- Az ülés hallgatósága a részére kijelölt helyen tartózkodhat, az ülésen véleményét semmilyen formában nem nyilváníthatja ki.
- A polgármester a képviselő testületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében a következő intézkedéseket teheti, illetve kell tennie:
- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, vagy ha a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása;
- rendreutasítja azt, aki az üléshez méltatlan magatartást tanúsít;
- rendreutasítja azt a felszólalót, aki a felszólalás során a Képviselő-testület tekintélyét, vagy valamely tagot sértő kifejezést használ;
- figyelmezteti azt az ülésen jelenlévőt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja;
- ismételt rendzavarás esetén az ülésterem elhagyására kötelezi a nem képviselő rendzavarót.
- Ha a Képviselő testületi ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja, vagy elhagyja az elnöki széket, az ülés ezzel félbeszakad, és csak akkor folytatódik, ha az elnök ismét elfoglalja a helyét, vagy az ülést újból összehívja.
Az elnöknek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.
6. A döntéshozatali eljárás, a szavazás módja
9.§
- A képviselő-testület határozatait általában egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza.
- A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.
- A települési képviselő köteles bejelenteni személyes érintettségét. Ha a képviselő a szavazás előtt elmulasztja a személyes érintettségét bejelenteni, a polgármester első alkalommal figyelmezteti a jogszabályi kötelezettsége megtartására, második és minden további alkalommal történő mulasztás esetén a tiszteletdíját kötelezettség szegésenként 5-5%-kal csökkenteni kell.
- A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére, vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
- Minősített többségű szavazat szükséges a Mötv.-en foglalt eseteken túl
- zárt ülés elrendeléséhez
- titkos szavazás elrendeléséhez,
- önkormányzati testületi hatáskör átruházásához,
- képviselő döntéshozatalból kizárásához,
- hitelfelvételhez,
- önkormányzati tulajdonban lévő vagyon értékesítéséhez,
- kitüntető díj adományozásához,
- közfeladat önkéntes felvállalásához, lemondásához.
- Minősített többséghez a megválasztott képviselők több mint felének szavazata szükséges. / 5 igen szavazat/
10. §.
- A képviselő-testület döntéseit – főszabályként – nyílt szavazással hozza, amely kézfeltartással történik.
- Lehetőség van névszerinti szavazásra, melyre a polgármester, vagy bármelyik képviselő javaslatot tehet. Erről a testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
- A névszerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző egyenként olvassa a képviselők nevét, akik nevük olvasásakor "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A névszerinti szavazás eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
- A képviselő-testület által elrendelt titkos szavazást a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság bonyolítja le.
- A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni.
- Bármilyen módon történik a határozathozatal, a szavazás eredményét ülésvezetési jogosítványai keretében a polgármester állapítja meg és ismerteti a képviselő-testület döntését.
- A képviselő-testület számozott határozat nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt a napirendek meghatározásáról, továbbá azon ügyrendi kérdésekről, amelyekről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt és a döntés azonnal végrehajtható.
- A képviselő-testület számozott határozatait minden évben előröl kezdve, növekvő rendben, arab számmal kell jelölni, törve az évszámmal, zárójelben feltüntetve a határozathozatal időpontját (a hónapot római számmal, a napot arab számmal.)
(9) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal
hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést,
a polgármester – a Mötv.42.§-ban meghatározott ügyek kivételével - valamennyi
ügyben döntést hoz.
(10) A képviselő-testület nem határoz meg olyan ügyet, melyben a polgármester két
ülés között döntést hoz.
(11)A képviselő határozat meghozatalát szóban és írásban is kezdeményezheti.
11. §.
- A képviselő-testület hatáskörébe tartozó választás, kinevezés, megbízás során több jelölt esetén, ha egyik jelölt sem kapja meg a szükséges szavazatot illetve szavazategyenlőség esetén nincs érvényes döntés és újabb pályázatot kell kiírni.
12. §
- A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényi felhatalmazás alapján annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkothat.
- Rendelet alkotását kezdeményezhetik írásban vagy szóban:
- települési képviselő
- a képviselő-testület bizottsága
- polgármester
- jegyző,aljegyző
- A képviselő-testület - különösen a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél - irányelveket állapíthat meg.
- A rendelet-tervezetet a képviselő-testület hivatala készíti el, de az előkészítéssel az önkormányzat megbízhatja valamelyik bizottságát, vagy előkészítésére külön bizottságot hozhat létre.
- A tervezet előkészítéséhez az önkormányzat más szakértőt is felkérhet.
- A szakmai előkészítés minden esetben a jegyző feladata.
- Az állampolgárok széles körét érintő rendeletek tervezetét a település honlapján közzé kell tenni.
- A rendeletalkotást megelőző közmeghallgatásról a képviselő-testület esetenként dönt.
- A tervezet képviselő-testület elé terjesztése:
- A rendelettervezetet és annak indoklását a polgármester, vagy a jegyző, vagy pedig az előkészítésével közvetlenül megbízott személy terjeszti elő.
- A képviselő-testületet tájékoztatni kell az előkészítésnél felvetett, de a tervezetben nem szereplő bizottsági javaslatokról is.
- A rendelet elfogadását követően, annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
- Az önkormányzat rendeleteit a polgármester és a jegyző írja alá.
- A rendeleteket naptári év elejétől kezdődően folyamatosan sorszámmal és évszámmal kell ellátni, zárójelben feltüntetve a rendelet elfogadásának időpontját. (a hónapot római számmal, a napot arab számmal.) A rendelet kihirdetésének és hatályba lépésének időpontja eltérhet az elfogadás időpontjától.
- Az önkormányzati rendeletekről a jegyző irányításával nyilvántartást kell vezetni.
- Az önkormányzati rendelet kihirdetése a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik.
7. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
13. §
- A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, a Képviselő-testület tagjainak kérése estén a hozzászólást szó szerinti formában kell a jegyzőkönyvben rögzíteni.
- A jegyzőkönyv elkészítését hangfelvétel segítheti.
- A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
- A jegyzőkönyvet a polgármester, a jegyző és a képviselő-testület jelenlévő két jegyzőkönyv hitelesítője írja alá. A jegyzőkönyvet, annak elkészülte után a hitelesítők kötelesek 3 napon belül aláírni.
- A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülésre szóló meghívót, jelenléti ívet, az előterjesztések egy-egy példányát, a képviselő írásban benyújtott hozzászólását.
- A jegyzőkönyv eredeti példányát a polgármesteri hivatal őrzi, melyet évente be kell köttetni.
- A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül
- A jegyzőkönyvet a jegyző az ülést követően 15 napon belül megküldi a Hajdú-Bihar megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Osztályának törvényességi vizsgálat céljából.
- A nyilvános ülések jegyzőkönyvei a település honlapján megtekinthetők.
- A határozatokat, a testületi ülést követően legkésőbb 20 napon belül kell megküldeni végrehajtásért felelősnek, és az érintettnek.
- Sürgős indokolt esetben a jegyző a jegyzőkönyv elkészültét megelőzően a határozat kiadását engedélyezheti.
14. §
- A képviselő-testület szükség szerint,de évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
- A közmeghallgatás képviselő-testületi ülés, melynek összehívására és levezetésére - az e paragrafusban meghatározott eltérésekkel - az e rendeletben meghatározott szabályokat kell alkalmazni.
- A közmeghallgatáson megjelentek egyenként legfeljebb 5 percben szólalhatnak fel.
- A közmeghallgatás helyéről és időpontjáról a lakosságot a helyi újságban és az önkormányzat honlapján közzétett, továbbá a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, valamint a hirdetőtáblákon kifüggesztett meghívóval kell értesíteni
9. Lakossági fórum
- §
- A lakosság közvetlen tájékoztatása, fontosabb döntések előkészítésébe való bevonás céljából az önkormányzat lakossági fórumot - falugyűlést - tart.
- Falugyűlést szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal kell tartani.
- A képviselő-testület a falugyűlésen tájékoztatja a lakosságot a végzett munkájáról, célkitűzéseiről, a lakosságot érintő fontosabb kérelmekről.
- A lakosságra vonatkozó döntések, információk, hirdetés útján kerülnek nyilvánosságra /hirdetőtáblák, újság,honlap/
10. Kérdések, interpellációk
- A települési képviselők kérdéseiket, interpellációikat, bejelentéseiket - ebben a sorrendben - a fő napirendek megtárgyalását követően – az egyebek napirendek megkezdése előtt - tehetik meg
- Az ülésen a képviselő felvilágosítást kérhet, kérdést tehet fel. Erre egyszerűbb esetben az ülésen válaszolni kell, elfogadásáról csak a kérdező nyilatkozik. A válasz a kérdező általi el nem fogadása esetén a továbbiakról a képviselőtestület dönt.
- Bonyolultabb esetben, - amely felkészülést igényel – a következő rendes testületi ülésen kell választ adni.
- Interpellációnak minősül, ha a felvető önkormányzati hatáskörbe tartozó ügyben nemcsak felvilágosítást kér, hanem intézkedést is kezdeményez.
- Az ülés előtt legalább 3 munkanappal írásban beadott interpellációra az ülésen szóban, vagy írásban, érdemben válaszolni kell. Más esetben ennek írásban a következő ülésen, de legfeljebb az azt követő 15 napon belül kell megtörténnie.
- A válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik. Ha a kapott választ nem fogadja el, akkor a képviselőtestület határoz.
- A válasz képviselőtestület általi el nem fogadása esetén a képviselőtestület az interpelláció alapján részletes vizsgálatot - határidejét megjelölve - is elrendelhet, amelybe az interpelláló képviselőt be kell vonni, vagy az ügyet bizottság elé utalja, amely határidőben a testületnek jelentést ad.
11. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárási szabályok
17.§
- A képviselő-testület a vagyonnyilatkozat átvételét nyilvántartását, vizsgálatát és ellenőrzését a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladatkörébe utalja.
- A vagyon-, jövedelem- és gazdasági érdekeltségi nyilatkozatot a helyi önkormányzat képviselője (polgármester, alpolgármester, nem képviselő bizottsági tag), valamint a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársa és gyermeke számára kell elkészíteni. A vagyonnyilatkozatot mindig a kitöltés időpontjában meglévő teljes vagyonról kell megtenni.
- A vagyonnyilatkozat célja: a képviselők és a polgármester vagyoni állapotának követhetősége.
18.§
- Az önkormányzati képviselő a megválasztásától, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított harminc napon belül vagyonnyilatkozatot köteles tenni. Majd ezt követően – a választásokat követő év kivételével – minden év január 1-jétől számított 30 napon belül kitölti és visszajuttatja azt a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságnak.
- A bizottság elnöke a vagyonnyilatkozat átvételéről igazolást állít ki. A bizottság elnöke a választási év kivételével értesíti a képviselőt a soron következő vagyonnyilatkozat-tétel dátumáról, minden év november 30. és december 20. napja közt.
- A nyomtatvány 1-4. pontja az érintett személyi adatainak dokumentálásra szolgál. Ezt követően a nyilatkozat három részből áll:
- vagyonnyilatkozat,
- jövedelemnyilatkozat,
- gazdasági érdekeltségi nyilatkozat.
- A nyomtatványokat a (a nyomtatványok mellé) mellékelt kitöltési útmutató alapján 2 példányban kell kitölteni. Az átvétel igazolása után a nyilatkozattevő a másolati példányt visszakapja.
- A nyilatkozattevő a vagyonnyilatkozatokat legkésőbb a képviselői megbízólevél átvétele után, illetve azt követően január 1-jétől számított 30 napon belül a bizottságnak köteles leadni.
19.§
A bizottság iktatószámmal látja el és nyilvántartja a vagyonnyilatkozatokat.
- A vagyonnyilatkozattal kapcsolatban minden iratot elkülönítve kell kezelni. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos további iratokat ezekkel együttesen kell kezelni.
- Az iratokat nyilatkozókként – keletkezésük sorrendjében – külön dossziéban kell tárolni.
- Ezekről nyilvántartást kell vezetni.
- A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos iratokat iktatókönyvben/programban iktatni kell.
- A vagyonnyilatkozatokat a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke veszi át az érintettől. A hozzátartozói vagyonnyilatkozatot lezárt és a bizottság által lepecsételt, az elnök és egy bizottsági tag által aláírt vignettával ellátott borítékban tárolják.
- A vagyonnyilatkozatokat lemezszekrényben kell őrizni.
- A vagyonnyilatkozatban feltüntetett adatok nyilvánosak, kivéve az azonosító adatokat.
- Az azonosító adatokba, valamint a hozzátartozói nyilatkozatokba csak a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság tekinthet bele ellenőrzés céljából, melyről köteles írásban jegyzőkönyvet készíteni és ezt az iratok között elhelyezni.
- A bizottság elnöke felel azért, hogy a vagyonnyilatkozatot az adatvédelmi szabályoknak megfelelően őrizzék.
- A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság a vagyonnyilatokkal kapcsolatos tevékenységéről minden év február 28-ignapjáig napjáig beszámolót készít a képviselő testület számára.
- A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke köteles gondoskodni a vagyonnyilatkozat tételhez szükséges nyomtatványoknak a polgármester, a képviselők nem képviselő bizottsági tagok valamint a hozzátartozók részére a leadási határidőt megelőző 15 napon belül történő átadásáról, az érintettek írásban igazolják a nyomtatványok átvételét. A bizottság elnöke közli a nyomtatványok leadásának határidejét.
- A vagyonnyilatkozatok átvételére a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság Elnöke - akadályoztatása esetén tagja - jogosult. A vagyonnyilatkozatok elhelyezése a Polgármesteri Hivatal hivatalos helyiségében lévő lemezszekrényben a helyi adatvédelmi szabályzat rendelkezéseinek megfelelően kell gondoskodni.
- A nyilatkozattételre nyitva álló határidő eredménytelen eltelte után - a vagyon-nyilatkozat benyújtásáig - a nyilatkozattételre kötelezett jogait nem gyakorolhatja, Mötv-ben foglalt juttatásokban nem részesülhet
- A nyilvános vagyonnyilatkozatokhoz való betekintést bárki kezdeményezheti írásban a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság Elnökénél.
- A hozzátartozói vagyonnyilatkozatok nem nyilvánosak, így azokba csak a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság tekinthet be ellenőrzés céljából.
- A betekintési jog a bizottság elnökének jelenlétében gyakorolható.
20.§.
- A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel kapcsolatban adatvédelmet igényel valamennyi, a nyilatkozattételi kötelezettséggel összefüggésben keletkezett irat, így többek között a következők:
- a hozzátartozó vagyonnyilatkozat,
- igazolás a vagyonnyilatkozat személyi és vagyoni részének átvételéről,
- jegyzőkönyv a vagyonnyilatkozat összevetéséről,
- értesítés a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos meghallgatásról,
- jegyzőkönyv a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos meghallgatásról,
- jegyzőkönyv a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ellenőrzési eljárás kezdeményezéséről,
- írásbeli hozzájárulás a vagyonnyilatkozatban foglalt adatokról harmadik személynek adható tájékoztatáshoz.
21.§.
- A vagyonnyilatkozatokat a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság ellenőrzi. Az eljárást a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságnál írásban bárki kezdeményezheti, melyre a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság 30 napon belül írásban köteles válaszolni. A bizottság eljárására a Képviselő-testület zárt ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
- A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatását a név, lakcím és a vagyonnyilatkozat kifogásolt tartalmának megjelölésével lehet kérni a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságtól.
- A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos bejelentést a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság érdemi vizsgálat nélkül terjeszti a képviselő-testület elé.
- A bizottság valamennyi vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás iránti kezdeményezést iktatószámmal ellátva nyilvántartásba vesz.
- A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megindítására irányuló kérelmet a bizottság elnöke haladéktalanul - 3 napon belül - a bizottság elé terjeszti, a bizottság dönt arról, hogy a kezdeményezést érdemben vizsgálja-e.
- Az eljárást a bizottság zárt ülés keretében folytatja le, amelyről külön jegyzőkönyvet készít.
- Az eljárás során a nyilatkozattételre kötelezett a bizottság felhívására a saját illetve hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat a felhívástól számított 3 napon belül írásban köteles benyújtani.
- Az azonosító adatok csak a bizottság tagjai számára hozzáférhetőek, az eljárás befejezését követően meg kell semmisíteni.
- A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megindítására irányuló kérelmet – az (2.) pontban fennálló feltételek megléte esetén – a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság a benyújtástól számított 20 napon belül kivizsgálja.
- A képviselő-testület a soron következő ülésén, de legkésőbb a kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül dönt a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatban a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságnak a vizsgálat eredményét és a döntési javaslatát tartalmazó tájékoztatója alapján.
- A döntés előkészítést végző Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság határozati javaslatának meghozatala után az eljárás során keletkezett iratokba a képviselőtestület tagjai a képviselő-testületi döntést megelőzően betekinthetnek.
- Az eljárást a bizottság zárt ülés keretében folytatja le, amelyről külön jegyzőkönyvet készít.
- A képviselő-testületi tagok részére az irat betekintési lehetőséget a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke köteles biztosítani.
- A nyilvános vagyonnyilatkozatokhoz való betekintést bárki kezdeményezheti írásban a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság Elnökénél.
- A betekintési jog a bizottság elnökének jelenlétében gyakorolható.
- A bizottság valamennyi vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás iránti kezdeményezést iktatószámmal ellátva nyilvántartásba vesz.
- A képviselő-testületi tagok részére az irat betekintési lehetőséget a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke köteles biztosítani.
12. Az összeférhetetlenséggel kapcsolatos eljárási szabályok
22.§
- Képviselő-testület az összeférhetetlenségi nyilatkozat átvételét, vizsgálatát a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladatkörébe utalja.
- Összeférhetetlenségi bejelentést a név, lakcím és az ok megjelölésével a polgár-mesterhez kell írásban benyújtani, aki a beadványt, az iktatást követően haladéktalanul - 3 napon belül - átadja kivizsgálásra a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságnak.
- Az összeférhetetlenségi beadványt a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság a benyújtástól számított 20 napon belül kivizsgálja.
- A képviselő-testület a soron következő ülésén, de legkésőbb az összeférhetetlenséggel kapcsolatos kezdeményezés benyújtásától számított 30 napon belül dönt a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságnak a vizsgálat eredményét és a döntési javaslatát tartalmazó előterjesztése alapján.
- A döntés előkészítést végző Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság határozati javaslatának meghozatala után az eljárás során keletkezett iratokba a képviselő-testület tagjai a képviselő-testületi döntést megelőzően betekinthetnek.
- A képviselő-testületi tagok részére az iratokba való betekintési lehetőséget a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke biztosítja.
- A képviselő az összeférhetetlenség megszüntetésére irányuló lemondó nyilatkozatát a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottsághoz nyújtja be.
13. Az önkormányzat bizottságai
23. §.
(1)A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében bizottságot hoz létre a bizottság a képviselő-testület tevékenységéhez igazodóan működik.
Működése feltételeit, tevékenysége adminisztrálását a polgármesteri hivatal biztosítja.
Tevékenysége segíti a képviselő-testület meghatározó szerepének érvényesülését
- a stratégiai kérdések megalapozásában,
- az önkormányzati gazdálkodás alapelveinek meghatározásában,
- az ellenőrzési folyamatokban.
(2)A képviselő-testület a létrehozott bizottság létszámát a következők szerint állapítja meg:
- Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság 11 fő
(3)A bizottság tagjainak névsorát az 2. sz. függelék tartalmazza.
(4)A bizottság a belső működési szabályait – a Mötv. és az SZMSZ. keretei között - maga állapíthatja meg.
(5)Képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladatok ellátására, ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatainak elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(6)A bizottság feladatkörének megfelelően végzi tevékenységét.
(7) A Képviselő-testület munkájának segítésére szociális munkacsoportot hoz létre melynek feladatai környezettanulmány készítése, kérelmek véleményezése, szükség esetén életvezetési tanácsadás. A munkacsoport tagjait a 10.számú függelék tartalmazza.
24. §.
- A képviselő-testület bizottsága előkészítő, véleményező, javaslattevő, szervező és ellenőrzési feladatokat ellátó, a képviselő-testület által döntési jogkörrel felruházható önkormányzati szerv.
- A bizottságot össze kell hívni, a polgármester kezdeményezése alapján is.
- A bizottság üléseinek összehívásáról az elnök, akadályoztatása esetén az elnökhelyettes gondoskodik és vezeti az ülést.
- A bizottság határozatképes, ha tagjainak több, mint a fele jelen van.
- A bizottság döntését a jelenlévő tagok több, mint a felének egybehangzó szavazatával hozza.
- A bizottság munkájába - annak eredményes ellátása érdekében - nem bizottsági tagot, szakértőt is bevonhat.
25. §.
- A bizottság feladatkörébe, hatáskörébe tartozó kérdésekben
- a képviselő-testület feladat és hatáskörébe tartozó téma előkészítésekor állásfoglalást alakít ki,
- a bizottságra átruházott hatáskör gyakorlásánál döntést hoz.
- A polgármester felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A Képviselő-testület fog dönteni a felfüggesztett döntésről, a következő ülésen.
- A bizottságok határozatainak jelölése megegyezik a képviselő-testületi határozatok jelölésével, annyi különbséggel, hogy a bizottság rövidített nevét is fel kell tüntetni.
- A bizottsági ülésekről jegyzőkönyv készül, melyet a bizottság elnöke, egy tagja és a jegyzőkönyvvezető ír alá, elkészítésére, kezelésére, felterjesztésére a képviselő-testületi ülésekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
- A bizottság a tevékenységéről ciklusonként legalább egy alkalommal beszámol a képviselő-testületnek.
- A bizottság működésére, bizottsági tagok jogaira, kötelességeire vonatkozóan az Mötv. szabályait is alkalmazni kell.
26. §.
- A képviselő-testület az alábbi témakörökben készült előterjesztéseket csak bizottsági állásfoglalás benyújtásával tűzi napirendre
- költségvetés, költségvetési beszámoló
- településfejlesztési koncepció, általános rendezési terv
- tevékenységi körüket érintő önkormányzati rendelet
- közszolgáltatások fejlesztése
- A bizottság állásfoglalását benyújthatja írásban, de szóban a bizottság elnöke, elnökhelyettese vagy a bizottság által megbízott tag előterjesztheti.
- A bizottság állásfoglalását minden esetben írásban terjeszti a Képviselő-testület elé, melyet tárgyalás előtt a bizottság elnöke terjeszt elő és azt még szóban kiegészítheti.
27. §.
A bizottságok részletes feladatait az 5. sz. melléklet tartalmazza
14. Polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző
28. §.
- A polgármester a tisztségét főállásban látja el.
- A polgármester a képviselő-testület vezetője, aki felelős az önkormányzat egészének működéséért.
- A polgármester hivatallal kapcsolatos kötelezettségeit a hivatal ügyrendjében határozzuk meg.
(6. sz. melléklet) - A polgármester:
- A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását.
- A kezdeményezést, az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított tizenöt napon belül dönt. A polgármester indítványának a döntés végrehajtására halasztó hatálya van.
- Ha a polgármester indítványát nem tárgyalja meg érdemben a testület a döntés nem hajtható végre.
- Ha a polgármester nem kezdeményezi időben az újratárgyalást, a Képviselő-testület határozatát végre kell hajtani.
- A polgármesteri hivatal köztisztviselője, alkalmazottja kinevezéséhez, bérezéséhez, vezetői kinevezéséhez, felmentéséhez, és jutalmazásához - a polgármester által meghatározott körben - a polgármester egyetértése szükséges.
- A polgármester feladata továbbá:
- az önkormányzat vagyonának megőrzése, gyarapítása
- az önkormányzati gazdálkodás biztonságának a megteremtése
- az önkormányzat demokratikus működésének, a helyi közakarat érvényesítésének biztosítása
- a képviselő-testület működési feltételeinek biztosítása, munkájának ellenőrzése, összehangolása
- képviselők, bizottságok munkájának segítése
- együttműködik a társadalmi, civil szervezetekkel az önszerveződő közösségek támogatása, együttműködés kialakítása
- Biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát.
- nyilvánosság biztosítása, helyi fórumok szervezése
- nyilatkozik - az önkormányzatot illetve a települést érintő ügyekben - a sajtónak, hírközlő szerveknek
- gyakorolja a közalkalmazottakra és köztisztviselőkre vonatkozó törvényi szabályozásból eredő munkáltatói, egyéb munkáltatói és egyetértési jogot.
- A polgármester törvényi felhatalmazás alapján:
- pénzügyi kötelezettséget vállalhat,
- elrendelheti a költségvetési kiadás teljesítésének elszámolását
- A polgármester dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, gyakorolja az átruházott hatásköröket, ellátja a törvényből eredő honvédelmi, polgári védelmi, katasztrófavédelmi feladatokat.
29. §.
(1)A képviselő-testület egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ a képviselő-testület tagjai közül
30. §.
- A jegyző a Polgármesteri Hivatal vezetője, aki szakmailag felelős a hivatal működéséért, az ügyek operatív, konkrét megoldásáért.
- Tevékenysége során felelős a közérdeknek és a jogszabályoknak megfelelő szakszerű, pártatlan és igazságos, a színvonalas ügyintézés megfelelő ellátásáért.
- A jegyző vezeti a képviselő-testület hivatalát.
- A polgármesteri hivatal működését érintő kötelezettségek a 6.sz. mellékletben lettek felsorolva.
- A jegyző gondoskodik
- az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról;
- döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket;
- tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottságának ülésén;
- tájékoztatja a képviselőtestületet a hivatal munkájáról és az ügyintézésről
- tájékoztatást ad az önkormányzatot érintő fontosabb jogszabályokról
- tájékoztatást ad a képviselő-testületnek az önkormányzat hatáskörét érintő új jogszabályokról
- A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel.
- A fentieken túl
- gondoskodik az önkormányzat és szervei működésével kapcsolatos ügyviteli feladatok ellátásáról
- gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről
(9)A gyakorolja a munkáltatói jogokat a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői esetében
(10) A jegyzői és aljegyzői munkakör egyidejű betöltetlensége, illetve a jegyző és az aljegyző
egyidejű távolléte, illetve akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a közgazdasági irodavezető látja el.
31.§
A Képviselő-testület a jegyző helyettesítésére egy aljegyzőt választ aki ellátja a jogszabályban rögzített feladatokat
15.A polgármesteri hivatal
32. §.
- A hivatal belső szervezeti felépítését, munkaidejét, ügyfélfogadás rendjét 6. számú melléklet (SZMSZ tartalmazza)
33. §.
- Az önkormányzat az elektronikus tájékoztató szolgáltatás működtetését és a közigazgatási hatósági ügyek intézését – technikai feltételek hiányában – fokozatosan vezeti be, kivéve, ha azt törvény kötelezővé teszi.
- Az önkormányzat a (1) bekezdésben foglalt adatszolgáltatások bevezetéséig köteles biztosítani az elektronikus ügyintézéshez szükséges személyi és tárgyi feltételeket.
16. A költségvetést megalapozó döntések és a költségvetési rendelet véleményezése
34. §
- A polgármester a jegyző által elkészített költségvetést megalapozó döntések tervezetét véleményezésre a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elé beterjeszti.
- A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság a tervezetéről kialakított véleményét határozatba foglalja.
- A polgármester a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság véleményével együtt terjeszti a képviselő-testület elé a tervezetet.
35. §
(1) A képviselő-testület éves költségvetését, annak évközi utómódosításait, valamint a költségvetési zárszámadást rendelettel állapítja meg, hagyja jóvá.
(2) A költségvetés tárgyalására illetve az ezzel kapcsolatos rendelet megalkotására - az előzetes egyeztetések, tárgyalások eredményességének függvényében - egyfordulós vagy kétfordulós tárgyalási módszerrel kerül sor.
(3) A polgármester a jegyző által elkészített költségvetési rendelet-tervezetet véleményezésrea Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elé beterjeszti.
(4) A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság a rendelettervezetről kialakított véleményét határozatba foglalja.
(5) A polgármester a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságvéleményével együtt terjeszti a képviselő-testület elé a költségvetési rendelet-tervezetet.
36. §.
- Az önkormányzat vagyonát és a vagyonnal való gazdálkodás szabályait külön rendelet szabályozza.
- Az önkormányzati intézmények felsorolását a 3. sz. függelék tartalmazza.
37. §.
- Az önkormányzat saját intézményeinek ellenőrzését a Balmazújvárosi Kistérség Többcélú Társulása útján látja el.
- A képviselő-testület gazdálkodásának belső ellenőrzését a Balmazújvárosi Kistárság Többcélú Társulása útján látja el.”
- Az önkormányzat ellenőrzési nyomvonalát a 4. sz. függelék, a szabálytalanságok kezelésének eljárásrendjét a 5. sz. függelék tartalmazza.
17. Az önkormányzat kapcsolata a helyi nemzetiségi önkormányzattal
38. §
A Képviselő-testület az Egyeki Roma Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges feltételeket a 7. mellékletben meghatározottak szerint biztosítja.
18. A képviselők tiszteletdíja
39. §
(1)A képviselő-testület a képviselők és bizottságok tagjainak számára a tiszteletdíjra és költségtérítésre vonatkozó szabályokat külön rendeletben állapítja meg.
(2)A képviselő-testületi tag kötelezettsége:
- köteles részt venni a képviselő-testület munkájában, illetve abban a bizottságban, amelynek tagja
- a képviselő-testületi tagigazolással való hiányzását a testületi ülés előtt minimum egy nappal, rendkívüli ülés esetén pedig legkésőbb az ülés megkezdéséig köteles bejelenteni a polgármesternél.
- bizottsági tag igazolással való hiányzását a b.) pont szerint teheti meg a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnökénél.
- igazolt távollétnek elfogadható: külföldi távollét, temetés, házasságkötés, halaszthatatlan családi esemény, halaszthatatlan munkahelyi elfoglaltság, betegség és más rendkívüli esemény.
(3) A külön rendeletben megállapított havi tiszteletdíj egésze a jogosultakat abban az esetben illeti meg, ha az adott hónapban tartott rendes Képviselő-testületi ülésen, illetve a személy szerint illetékes bizottság rendes ülésén részt vettek.
(4) Amennyiben a rendes ülésen nem, vagy az ülésről előzetes bejelentés nélkül és indokolatlanul eltávozott a díjazásukat arányosan csökkenteni kell az alábbiak szerint:
a.) testületi ülésről történő hiányzás esetén 25%-al a képviselői alapdíj összegét
b.) bizottsági ülésről történő hiányzás esetén 20%-al a bizottsági tagságért járó pótdíj
összegét.
(5) A hiányzás tényét - a jelenléti ív és a jegyzőkönyv másolatával alátámasztva - a jegyzőkönyvvezető jelzi a polgármesternek, illetve a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnökének, aki köteles intézkedni a havi tiszteletdíj csökkentése iránt. A hiányzás következményei alól a képviselő, illetve a bizottsági tag a polgármesterhez vagy a bizottsági elnökhöz előzetesen megtett bejelentése esetén mentesül.
(6) A vitatott igazolások elbírálásáról a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság dönt.
(7) Ha a képviselő vagy bizottsági tag az Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeinek határidőben
nem tesz eleget, úgy a képviselő-testület – a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság előterjesztése alapján – határozattal rendelkezik a képviselő vagy bizottsági tag tiszteletdíjának megvonásáról. A tiszteletdíj megvonás időtartama a képviselő vagy bizottsági tag kötelezettségének teljesítéséig, de legfeljebb 12 hónapig terjedhet.
19. Társulások
40. §.
- Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb megoldására társulásokban vehet részt.
- A társulás nem sértheti az abban résztvevők önkormányzati jogait.
- A társulások jegyzékét a 6. sz. függelék tartalmazza.
20. Záró rendelkezések
41. §
(1) Ez a rendelet 2019.december 1-én lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Egyek Nagyközség Önkormányzatának 8/2015. (III.26.) sz. rendelete; a 12/2016 (III.31.) sz. rendelete; a 14/2016 (IV.15.) sz. rendelete; a 21/2016. (IX.02.) sz. rendelete; a 23/2016 (X.27.) sz. rendelete; 14/2018.(V.31.) sz. rendelete; a 21/2018.(IX.27.) sz. rendelete; a 32/2018.(XII.13.) sz. rendelete ;a 7/2019.(II.14.) sz. rendelete; a 12/2019. (III.28.). sz. rendelete; a 15/2019.(V.30.) sz. rendelete;a 22/2019.(X.22.)sz. rendelete; a 24 /2019.(X.31.) sz. rendelete és Egyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 32/2014.( XI.27.) sz. rendelete
/ : Dr. Miluczky Attila: / / : Csepreginé Kocsis Nóra : /
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetve: 2019.11.28.
/ : Csepreginé Kocsis Nóra : /
jegyző