Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2019. (X.28.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2024. 01. 01- 2024. 03. 31

Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2019. (X.28.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatáról

2024.01.01.

Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Bélapátfalva Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2)1 Az Önkormányzat székhelye: 3346 Bélapátfalva, IV. Béla út 70.

(3) Az Önkormányzat képviselő-testületének hivatalos megnevezése: Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).

(4) Az Önkormányzat hivatalos honlapja: www.belapatfalva.hu

2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(2) A címer: hegyestalpú pajzs kék mezejében ezüstszínű templom (a ciszterci apátsági templom nyugati homlokzatának stilizált képe) lebeg, alatta három ezüst pólya. A pajzsra helyezve nyílt ezüst, arany koronás lovagi sisak. A sisaktartó kék-ezüst és vörös-ezüst.

(3) A zászló kék-fehér-kék színű. A szélesebb fehér mezőben a címer.

(4) A (2) és (3) bekezdésekben meghatározott címer és zászló használatának rendjéről Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének külön önkormányzati rendelete rendelkezik.

2. Az önkormányzat feladat- és hatásköre

3. § (1) Az Önkormányzat által ellátott kötelező és önként vállalt feladatokat az 1. melléklet tartalmazza.

(2) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben – a fedezet biztosításával egyidejűleg – foglal állást a Képviselő-testület.

(3) A Képviselő-testület hatásköreire vonatkozó előterjesztést az illetékes képviselő-testületi bizottságok előzetesen véleményezik.

4. § A Képviselő-testület tagjainak száma - a polgármesterrel együtt - 7 fő. A Képviselő-testület tagjainak névsorát az 1. függelék tartalmazza

3. A Képviselő-testület munkaterve

5. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv szerint működik.

(2) A munkatervre vonatkozó javaslatot a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé jóváhagyás céljából.

(3) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:

a) a Képviselő-testület tagjaitól,

b) a Képviselő-testület bizottságaitól,

c) az intézményvezetőktől.

(4) Az éves munkaterv tartalmazza:

a) a tervezett ülések napirendjét és időpontját,

b) a napirendi pontok előkészítésében résztvevő személyek vagy szervek nevét,

c) a napirendi pont előterjesztőjét,

d) a napirendi pont előkészítési határidejét,

e) a napirendi pontot véleményező bizottság megjelölését.

4. A Képviselő-testület ülései

6. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(2) A Képviselő-testület az éves munkaterve szerint ülésezik. Indokolt esetben a munkatervtől eltérő időpontban is összehívható a képviselő-testület. Az indokoltság kérdésében az ülés összehívója dönt.

(3)2 A Képviselő-testület rendes üléseinek helye: 3346 Bélapátfalva, IV. Béla út 70. (Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal tanácsterme).

5. Közmeghallgatás

7. § (1) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről a lakosságot a fórum előtt legalább egy héttel a közös önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára kihelyezett hirdetmény útján, helyi szórólapon kell értesíteni.

(2) A közmeghallgatást megelőző 3. nap 16.00 óráig lehetőségük van a lakosoknak, hogy a közmeghallgatásra vonatkozóan helyi közügyekben írásban kérdést, javaslatot tegyenek, amelyet a jegyzőhöz kell eljuttatni. Az írásban feltett kérdésre a közmeghallgatáson válaszolni kell, ha a kérdező a közmeghallgatáson jelen van. Amennyiben a kérdező nincs jelen a közmeghallgatáson, vagy a kérdés összetettsége, illetve a kivizsgálásra fordítandó idő miatt ez szükséges, úgy részére a közmeghallgatást követő 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.

(3) A közmeghallgatáson részt venni szándékozóknak lehetőségük van arra, hogy a közmeghallgatást megelőző nap 16.00 óráig a jegyzőnek írásban bejelentsék a közmeghallgatáson történő felszólalási szándékukat. A közmeghallgatáson a polgármester először a felszólalási szándékukat előre bejelentőknek adja meg a szót a szándék bejelentésének a jegyzőhöz történt megérkezésének időrendjében, ezt követően a közmeghallgatáson történő jelentkezés sorrendjében.

(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok vonatkoznak.

6. Lakossági fórum

8. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, ill. a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonás céljából – a lakosság és az egyesületek közvetlen tájékoztatása céljából – lakossági fórumot hívhat össze.

(2) A fórum helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok szerint kell értesíteni.

(3) A lakossági fórumot a polgármester vezeti. Erre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt, az önkormányzat vezető állású dolgozóit.

(4) A lakossági fórumról jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok vonatkoznak.

7. A Képviselő-testület ülésének összehívása

9. § (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság elnöke hívja össze.

(2) A meghívottak részére a meghívót és az írásbeli előterjesztéseket az ülés előtt legalább 7 nappal kell megküldeni. Indokolt esetben a Képviselő-testület rövid úton is összehívható. A meghívó tartalmazza a Képviselő-testület ülésének helyét, idejét, a javasolt napirendi pontokat, az előterjesztő nevét és beosztását.

(3) A Képviselő-testület ülésének helyéről, idejéről és napirendi pontjairól a lakosság Bélapátfalva Város Önkormányzat hirdetőtábláján keresztül értesül.

(4) A Képviselő-testület ülésére a települési képviselőkön kívül tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt/aljegyzőt,

b) a napirendi pont előadóját,

c) Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatalnak a napirend tárgya szerint illetékes ügyintézőjét,

d) a napirendi pont tárgya szerint illetékes intézmény, szervezet képviselőjét,

e) a könyvvizsgálót a véleményezése körébe tartozó ügyekben,

f) a nemzetiségi önkormányzat elnökét.

(5) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívhatók a tevékenységi körükhöz kapcsolódóan:

a) az országgyűlési egyéni választókerületben megválasztott országgyűlési képviselő,

b) bizottsági előterjesztésnél a bizottság nem képviselő tagja,

c) a helyi önszerveződő közösségek képviselői.

8. Előterjesztések

10. § (1) A Képviselő-testület döntéseit írásbeli és szóbeli előterjesztés alapján hozza meg.

(2) Előterjesztésre jogosult:

a) polgármester,

b) az alpolgármester,

c) a Képviselő-testület bizottságai,

d) a Képviselő-testület tagjai,

e) a jegyző,

f) az intézményvezetők.

(3) Az előterjesztést megfelelő előkészítés után, - amennyiben a munkatervben meghatározott előkészítési határidőig benyújtásra kerül - a benyújtást követő képviselő-testületi ülésen napirendre kell tűzni.

(4) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell a tárgy pontos meghatározását, a témakör szerepelt-e már korábban napirenden, és ha igen, milyen döntés született, mi indokolja az ismételt tárgyalását, a javasolt döntés indokainak bemutatását, az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot, ennek alternatíváit és a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését, valamint a végrehajtás határidejét, a határozati javaslat elfogadásához minősített, vagy egyszerű többségű döntés szükséges.

(5) A sürgősségi indítványokat legkésőbb a képviselő-testület ülése előtt 10 perccel írásban kell az ülés vezetője részére benyújtani.

(6) Az előterjesztés fontosságára való tekintettel a napirend két fordulóban is tárgyalható.

(7) Személyi kérdésekben – amennyiben az érintett zárt ülés tartását kérelmezi – a napirend előterjesztését csak a Képviselő-testület tagjainak lehet megküldeni.

9. A tanácskozás rendje

11. § (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén a Képviselő-testület ülését a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság elnöke vezeti. A Képviselő-testület ülésének vezetésében a tanácskozási joggal meghívott jegyző, távollétében az aljegyző nyújt segítséget.

(2) A Képviselő-testület ülésének megnyitását követően az ülést vezető megállapítja és folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet.

(3) A Képviselő-testület határozatképességéhez 4 képviselő-testületi tag jelenléte szükséges.

(4) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületet a polgármester 8 napon belül köteles az eredeti napirendi javaslattal, illetőleg a határozatképesség hiányában meg nem tárgyalt napirendi pontokkal újból összehívni.

(5) A képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról az ülés vezetője gondoskodik. Ennek keretében figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő magatartást tanúsít.

(6) Az ülés menete:

a) napirend előtti felszólalás,

b) tájékoztató a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,

c) a napirend elfogadása,

d) ügyrendi felszólalás,

e) a napirendi pontok megtárgyalása, döntéshozatal,

f) interpellációk, kérdések, bejelentések,

g) a választópolgárok közérdekű és egyéni felvetései

12. § (1) Napirend előtt a Képviselő-testület tagjait legfeljebb öt perc időtartamú felszólalási jog illeti meg. A felszólalási szándékot az ülés megnyitásáig lehet bejelenteni az ülést vezető részére.

(2) A napirend előtti felszólalás tartalmáról vita nem nyitható. A napirend előtti felszólalás határozati javaslatot nem tartalmaz, arról a képviselő-testület határozatot nem hoz.

13. § (1) Napirendenként először a napirendi pont előterjesztője vagy előadója az írásbeli előterjesztést kiegészítheti, illetve ismerteti a szóbeli előterjesztést.

(2) Az első hozzászólás joga az előterjesztést előzetesen véleményező bizottságok elnökeit illeti meg.

(3) Az előadókhoz, előterjesztőkhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívott személyek kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt választ kell adni.

(4) A válaszadást követően az ülést vezető megnyitja a napirend felett a vitát. A vita során a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívott személyek véleményüket vagy javaslataikat magában foglaló hozzászólásra jogosultak. Egy hozzászólás ideje legfeljebb három perc, a másodszori hozzászólásé kettő perc. Ismételt szókérés esetén a Képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül hozott döntésével engedélyezhet még egyszeri egy perc időtartamú hozzászólást.

(5) Az ülésen tanácskozási joggal nem rendelkező választópolgárok napirendhez kapcsolódó hozzászólásáról a polgármester dönt.

(6) A hozzászólások időbeni korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet, illetve javasolhatja a vita lezárását. Erről a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

(7) Ügyrendinek minősül az a hozzászólás, kérdés, melyben a képviselő a Képviselő-testület munkájával – ülésének lefolytatásával – kapcsolatos eljárási ügyben tesz észrevételt.

(8) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, az ülés vezetője lehetőséget ad az előadónak, előterjesztőnek – legfeljebb három perc időtartamban – az elhangzottak véleményezésére, majd ezt követően a vitát lezárja.

(9) Az ülés vezetője a vita lezárását követően összefoglalja az elhangzottakat és ismerteti azokat a módosításokat, amelyekről külön kell szavazni.

(10) A határozati javaslatot az előterjesztő, a települési képviselő a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás kezdetéig bármikor vissza is vonhatja. A módosító vagy kiegészítő javaslatot szövegszerűen kell megfogalmazni.

(11) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben törvényességi észrevételt kíván tenni.

(12) A szavazásra bocsátás során a polgármester szövegszerűen ismerteti a szavazás tárgyát képező javaslatot. A javaslatot szövegszerűen nem kell ismertetni – elegendő csupán arra utalni – ha az mindenben megegyezik az eredetileg írásban előterjesztett javaslattal.

(13) A képviselő-testület bármikor javasolhatja a téma napirendről való levételét.

(14) Képviselő javaslatára a Képviselő-testület a napirendi pontot a rendes ülésre elnapolhatja, melyről vita nélkül határoz.

14. § (1) A javaslat elfogadásához – a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel – a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges (a továbbiakban: egyszerű többség).

(2) Minősített többség – 4 képviselő-testületi tag igen szavazata – szükséges

a) kitüntetések és elismerő címek, díszpolgári cím adományozásához,

b) titkos szavazás elrendeléséhez a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben,

c) minősített többséget igénylő ügyekben előterjesztett módosító javaslatok elfogadásakor.

(3) A szükséges szavazat hiánya esetén a javaslat legfeljebb egyszer ismételten napirendre tűzhető, a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel hozott döntésével.

(4) A Képviselő-testület alakszerű határozat nélkül, a szavazati arány rögzítésével dönt a napirendekre tett javaslatok elfogadásáról.

(5) A Képviselő-testület rendeleteiről és határozatairól a jegyző nyilvántartást vezet.

10. Személyes érintettség

15. § A képviselő a személyes érintettségét a napirendi pont tárgyalása előtt köteles bejelenteni. A bejelentési kötelezettség első ízben történő elmulasztása esetén figyelmeztetés alkalmazására kerül sor, további esetben a mulasztónak a bejelentési kötelezettség elmulasztásáról való tudomásszerzéskor érvényes havi illetménye, tiszteletdíja – a mulasztások számától függetlenül – 1 havi időtartamra 10%-kal csökken. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a jogkövetkezmény a mulasztás tudomásra jutásától számított 30 napon belül, de legkésőbb a tény bekövetkezésétől számított 6 hónapon belül állapítható meg.

11. Rendelet

16. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását az előterjesztésre jogosultak kezdeményezhetik a polgármesternél, aki a rendelet-tervezetet kettő hónapon belül köteles a Képviselő-testület elé terjeszteni.

(2) A rendelet-tervezet szakszerű előkészítéséért a jegyző felelős.

(3) A rendelet-tervezetet a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság előzetesen véleményezi és szükség esetén módosítási javaslatokat terjeszt elő.

(4) A rendelet-tervezetet a bizottsági javaslatokkal kell a Képviselő-testület elé terjeszteni.

(5) A Képviselő-testület munkatervében határozza meg azokat a rendeleteket, amelyek tervezetét a képviselő-testületi ülés előtt legalább harminc napra nyilvánosságra kell hozni, vagy amelyekben kétfordulós tárgyalást kell tartani. A véleményezésre jogosultak széles körét érintő rendelet-tervezettel kapcsolatos vélemények megismerése érdekében az Önkormányzat lakossági fórumot szervezhet.

(6) A rendelet-tervezetről folytatott vita lezárása után először a módosító javaslatokról kell dönteni, majd az egész – módosításokkal egybefoglalt – tervezetről.

(7) Az önkormányzati rendeletet – hiteles végleges szövegével – az elfogadást követően a jegyző köteles megszerkeszteni és egységes szerkezetbe foglalni.

(8) Az önkormányzati rendeleteket a helyi hirdetőtáblán kifüggesztve kell kihirdetni. A kifüggesztés időtartama harminc nap.

12. A szavazás módja

17. § (1) A Képviselő-testület ülésén a nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) Név szerinti szavazást kell tartani a Képviselő-testület jelenlévő tagjai egynegyedének kérésére. Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc-sorrendben olvassa fel a Képviselő-testület tagjainak nevét, akik „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” nyilatkozatokkal szavaznak. A név szerinti szavazás tényét és eredményét a Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A névsort a személyek szavazatának feltüntetésével a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(3) A titkos szavazás szavazólapon, szavazófülke és urna igénybevételével történik. A titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos teendőket a Képviselő-testület összeférhetetlenségi és ügyrendi ügyekben feladat-és hatáskörrel rendelkező bizottsága látja el. Amennyiben ez bármely okból nem lehetséges, a Képviselő-testület a feladat ellátására a polgármester javaslatára - nyílt szavazással -3 fős szavazatszámláló bizottságot választ.

13. Interpelláció, lakossági felvetés

18. § (1) A Képviselő-testület tagjai szóban vagy írásban az önkormányzat és szervezetei feladat- és hatáskörébe tartozó, intézkedést igénylő kérdésben interpellációt terjeszthetnek elő.

(2) Az interpellációra az érdemi választ a Képviselő-testület ülésén – előkészítést igénylő esetekben az ülést követő 30 napon belül írásban – kell megadni. Az adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik és ha nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

(3) Természetes személy, állami, társadalmi vagy önkormányzati szerv képviselője – felkérésre vagy önként – tájékoztatást adhat a Képviselő-testületnek.

(4) A tájékoztatóról a Képviselő-testület nem hoz határozatot, kivéve ha azt a jelenlévő képviselők egynegyede indítványozza.

19. § (1) A Képviselő-testület ülésén jelenlévő lakosok az utolsó napirendi pont lezárását követő harminc percben, közérdekű és egyéni felvetéseket intézhetnek a Képviselő-testülethez és annak bizottságaihoz.

(2) Egy hozzászóló két ügyre térhet ki, legfeljebb öt perc időtartamban. A válaszadás módjáról az ülés vezetője dönt.

(3) Amennyiben a válaszadás írásban történik, a felvetést 15 napon belül kell megválaszolni.

14. Jegyzőkönyv

20. § (1) A Képviselő-testület üléseiről a Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltak szerint jegyzőkönyv készül, amely az elhangzottak rövid összefoglalását tartalmazza. Az önkormányzati képviselő, illetve a polgármester kérésére a hozzászólása szó szerint kerül rögzítésre.

(2) A nyilvános ülés jegyzőkönyvét a város hivatalos honlapján közzé kell tenni.

(3) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) a meghívó,

b) az írásos előterjesztések,

c) a rendelet-tervezetek, valamint határozati javaslatok,

d) az elfogadott rendeletek, határozatok mellékletei,

e) a jelenléti ív,

f) a Képviselő-testület tagjának kérésére az írásban benyújtott hozzászólás,

g) önkormányzati ingatlan elidegenítésekor az ingatlan 30 napnál nem régebbi tulajdoni lapja,

h) személyi kérdésekben az érintett kérelme a zárt ülés tartására,

i) a Képviselő-testület döntéséhez kapcsolódó egyéb dokumentumok.

(4) A jegyzőkönyv eredeti – mellékletekkel ellátott – példányának évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.

(5) A jegyzőkönyvek – kivéve a zárt ülésről készültek – a Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatalban tekinthetők meg.

15. A Képviselő-testület bizottságai

21. § (1) A Képviselő-testület állandó bizottságai és létszámuk:

a) Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság 5 fő

b) Turisztikai, Kulturális és Szociális Bizottság 3 fő

c) Bíráló Bizottság 3 fő

(2) Az állandó bizottságok feladatait a 2. melléklet tartalmazza.

(3) A bizottságok működésének ügyviteli feladatait a Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

(4) A Képviselő-testület az éves munkatervében határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyek a Képviselő-testület elé csak bizottsági javaslattal, véleménnyel nyújthatók be.

(5) Az állandó bizottságok tagjainak felsorolását a 2. függelék tartalmazza.

22. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze úgy, hogy az ülést megelőzően legalább hét nappal korábban a tagok a meghívót és az előterjesztéseket kézhez kapják. A bizottságok üléseiket a többi bizottsági ülés időpontjára is figyelemmel a képviselő-testület ülését megelőző héten tartják. A bizottsági üléseknek ettől eltérő időpontja is lehet.

(2) A bizottság rendkívüli ülését az elnök hívja össze, ha:

a) az jogszabályban előírt vagy képviselő-testület által megállapított határidő mulasztásának elkerülése miatt, vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be, vagy

b) az a pályázattal összefüggésben indokolt.

(3) A bizottság rendkívüli ülésének meghívóját legkésőbb az ülést megelőző napon a bizottság tagjai, és a tanácskozási joggal résztvevők számára kézbesíteni kell.

(4) A bizottság ülésére a tagokon kívül a polgármestert, az alpolgármestert és az e rendelet 9. § (4) bekezdésének a) - e) pontjában felsoroltakat kell meghívni. Az önkormányzati rendelet 9. § (4) f) pontjában és a 9. § (5) a) és c) pontjában megjelölt személyek a bizottsági ülésre tevékenységi körükhöz kapcsolódóan meghívhatók.

(5) Több bizottság feladatkörét érintő ügy napirendre tűzéséről a bizottságok elnökei kötelesek egymást tájékoztatni.

23. § (1) A bizottság akkor határozatképes, ha a megválasztott tagok több mint fele jelen van az ülésen. A bizottság döntéseit egyszerű szavazattöbbséggel hozza.

(2) A bizottság ülését az elnök vezeti. Az elnök távolléte, tartós akadályoztatása esetén az általa felkért bizottsági képviselő tag gyakorolja az ülés vezetés jogkörét.

(3) A bizottsági ülés rendjének fenntartásáról az ülés vezetője gondoskodik. Ennek keretében figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő magatartást tanúsít.

(4) A benyújtott napirendekre tett javaslat elfogadásáról a bizottság egyszerű szavazattöbbséggel, a szavazati arány rögzítésével dönt.

24. § (1) A Képviselő-testület bizottságai együttes ülést is tarthatnak, ha olyan napirendet tárgyalnak, amely feladatkörüket érinti.

(2) Önkormányzati hatósági ügyben együttes ülés nem tartható.

(3) Az együttes ülés tartására javaslatot tehetnek:

a) a települési képviselők,

b) a polgármester,

c) a bizottságok elnökei.

(4) Az együttes bizottsági ülést az érdekelt bizottságok elnökei együttesen hívják össze.

(5) Az együttes bizottsági ülést az érdekelt bizottságok elnökei közül a megállapodásuk szerinti bizottság elnöke vezeti.

(6) Az együttes bizottsági ülés akkor határozatképes, ha a résztvevő bizottságok külön-külön számításba vett jelen lévő tagjai alapján a bizottságok önállóan is határozatképesek. A nem határozatképes bizottság jelen lévő tagjai tanácskozási joggal vesznek részt a bizottsági ülésen.

(7) Az együttes bizottsági ülésen a döntéshozatal rendje az alábbi:

a) a bizottságok külön-külön szavaznak az előterjesztésről,

b) a szavazás eredményét az ülést vezető bizottságonként állapítja meg.

(8) Az együttes bizottsági ülés javaslatát az (5) bekezdés szerinti bizottság elnöke ismerteti a Képviselő-testület ülésén.

25. § (1) Esetenkénti feladatra a Képviselő-testület ideiglenes bizottságot hozhat létre, így különösen önkormányzati rendelet előkészítésére, felülvizsgálatára, vagy nagyobb jelentőségű feladat végrehajtására, megszervezésére, valamely napirend előkészítésére.

(2) Az ideiglenes bizottság összetételére és működésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

16. Polgármester

26. § (1) A polgármester a választópolgárok által közvetlenül megválasztott, főállású közszolgálati jogviszonyban álló tisztségviselő.

(2) A polgármester szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Bélapátfalva Város fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a megyei önkormányzat, az egyházak, a helyi pártok és civil szervezetek vezetőivel és a települési nemzetiségi önkormányzat testületével.

(3) A polgármester szervezi az önkormányzat és az állami szervek kapcsolatait és együttműködését, az önkormányzat és a külföldi testvértelepülések, szervezetek együttműködését.

(4) A polgármester összehangolja a bizottságok működését, indítványozhatja azok összehívását, a bizottságok elnökeit egyeztető megbeszélésre összehívhatja.

(5) A polgármester illetményének emelését a Képviselő-testület állapítja meg, az Ügyrendi Bizottság javaslata alapján.

27. § (1) A polgármester

a) szükség szerint vezetői megbeszélést tart az időszerű feladatok előkészítése, összehangolása, ellenőrzése érdekében,

b) minden héten kedden 8.00 – 12.00 óra között ügyfélfogadást tart,

c) a vonatkozó szabályok szerint gyakorolja a Képviselő-testület által rá átruházott hatásköröket.

(2) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket a 3. melléklet tartalmazza.

17. Alpolgármester

28. § (1) A Képviselő-testület egy – társadalmi megbízatású - alpolgármestert választ.

(2) A polgármester tartós akadályoztatása esetén történő helyettesítésnél az alpolgármester jogai és kötelezettségei a polgármesterével azonosak.

(3) Az alpolgármester feladatköreit a polgármester határozza meg.

18. Jegyző, aljegyző

29. § (1) A jegyző főbb feladatai a Képviselő-testület és a bizottságai működésével kapcsolatban:

a) koordinálja, ellenőrzi az előterjesztések előkészítését,

b) figyelemmel kíséri a képviselő-testületi üléseket törvényességi szempontból, szükség esetén jelzi a jogszabálysértést,

c) gondoskodik a jegyzőkönyv pontos vezetéséről, a döntések érintettek részére történő eljuttatásáról és azok végrehajtásáról.

(2) A jegyző főbb feladatai az önkormányzat hivatalának működésével kapcsolatban:

a) gyakorolja a jogszabályok által a hatáskörébe utalt jogköröket,

b) gyakorolja az önkormányzat hivatalának dolgozóival kapcsolatos munkáltatói jogkört, gondoskodik a továbbképzésükről,

c) koordinálja és ellenőrzi a hivatal működésével kapcsolatos feladatok elvégzését.

(3) A jegyzőt távollétében az aljegyző helyettesíti, aki a jegyző által meghatározott feladatokat látja el.

(4) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén, a tisztség betöltetlensége, illetve az akadályoztatás kezdő időpontjától számított legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelel.

(5) A vonatkozó szabályok szerint gyakorolja a Képviselő-testület által rá átruházott hatásköröket. A Képviselő-testület által a jegyzőre átruházott hatásköröket a 4. melléklet tartalmazza.

19. A Képviselő-testület hivatala

30. § (1) A Képviselő-testület hivatalának elnevezése: Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal).

(2) A Képviselő-testület közös önkormányzati hivatalt hoz létre Bükkszentmárton és Mónosbél községek Képviselő-testületeivel. A közös hivatal székhelytelepülése: Bélapátfalva.

(3) A Hivatal egységes, de az önkormányzat feladataihoz igazodó –alábbi- szervezeti tagoltsággal működik:

a) Pénzügyi és vagyongazdálkodási csoport

b) Igazgatási csoport

c)3 Városfejlesztési és Településüzemeltetési Csoport

(4) A Hivatal munkarendje:

hétfőtől – csütörtökig 7.30 -16.00 óráig,
pénteken 7.30 – 13.30 óráig tart.
(5) 4 A Hivatal ügyfélfogadási rendje:
Bélapátfalva:
hétfő-kedd-péntek: 7.30 – 12.00 óráig
szerda-csütörtök: 12.00-16.00 óráig
Bükkszentmárton:
csütörtök: 8.00 – 11.30 óráig
Mónosbél:
szerda: 8.00 – 11.30 óráig
(6) A Hivatal működésével kapcsolatos részletes szabályokat a Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata, valamint a Gazdasági Szervezetének Ügyrendje tartalmazza.

20. Együttműködés a nemzetiségi Önkormányzattal

31. § (1) A képviselő-testület biztosítja – a költségvetési rendelet keretein belül – Bélapátfalva Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata (a továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat) részére a működéséhez szükséges feltételeket az alábbiak szerint:

a)5 A helyi önkormányzat a helyi nemzetiségi önkormányzat részére biztosítja a Bélapátfalva Apátság út 2. szám alatti helyiség ingyenes használatát, havi harminckét órában az önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt helyiség ingyenes használata, a helyiséghez, továbbá a helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségeket és fenntartási költségeket;

b) az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat üléseinek lebonyolításához szükséges helyiséget ingyenesen biztosítja a Hivatal József Attila utca 19. szám alatti épületében, illetve közmeghallgatásaihoz, fórumaihoz a IV. Béla út 47. szám alatti Művelődési Ház tanácstermében;

c) a helyi nemzetiségi önkormányzat működéséhez (a testületi, tisztségviselői, képviselői feladatok ellátásához) szükséges tárgyi és személyi feltételek biztosítása;

d) a testületi ülések előkészítése, különösen a meghívók, az előterjesztések, a testületi ülések jegyzőkönyveinek és valamennyi hivatalos levelezés előkészítése és postázása);

e) a testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítése, a testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatok ellátása;

f) a helyi nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, adatszolgáltatási, iratkezelési feladatok (Bélapátfalvai Közös Önkormányzati Hivatal Egyedi Iratkezelési Szabályzata alapján) ellátása;

g) a jelnyelv és a speciális kommunikációs rendszer használatának biztosítása, és

h) az a)-f) pontban meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségek viselése a helyi nemzetiségi önkormányzat tagja és tisztségviselője telefonhasználata költségeinek kivételével.

(2) A nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületi ülésein, közmeghallgatásán a jegyző/aljegyző részt vesz.

21. Helyi népszavazás kezdeményezése

32. § A Képviselő-testület népszavazást köteles kiírni, ha azt a választópolgárok 20%-a kezdeményezte.

22. Az Önkormányzat társulásai, együttműködése

33. § Az Önkormányzat társulásainak és azon érdekképviseleti szerveknek a felsorolását, amelyeknek tagja e rendelet 3. függeléke tartalmazza.

23. Vagyonnyilatkozat

34. § Az Önkormányzat azon munkaköreit, melyek betöltése vagyonnyilatkozat tételével lehetséges e rendelet 5. melléklete tartalmazza.

24. Az Önkormányzat vagyona, kormányzati funkciók szerinti feladatai

35. § (1) Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás részletes szabályait külön önkormányzati rendelet szabályozza.

(2) Az önkormányzati vagyon Képviselő-testület előtti folyamatos, évenként elszámolásáról a polgármester gondoskodik.

36. § Az Önkormányzat kormányzati funkciók szerinti alaptevékenységeit az 6. melléklet, alaptevékenységen kívül ellátott feladatait kormányzati funkciók szerint a 7. melléklet tartalmazza. Az Önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem folytat.

25. Záró rendelkezések

37. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2015. (IX. 8.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet

Bélapátfalva Város Önkormányzata által ellátott kötelező és önként vállalt feladatok
I. Kötelező feladatok

A

B

1

Feladat megnevezése

Jogszabály megjelölése

2

Szociális alapszolgáltatások

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdés 8a.pont, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 86. § (1) bekezdés és (2) bekezdés b) pontja

3

Gyermekjóléti szolgáltatás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pont a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló
1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 94. § (2a) bekezdés

4

Közfoglalkoztatás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 12. pont a foglakoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. tv. 8. § (4) bekezdés a) pont

5

Gyermekétkeztetés

Gyvt. 21/A. (3) bekezdés

6

Települési és rendkívüli települési támogatás

Sztv. 45. § (1) és (3) bekezdés

7

Köztemetés

Möt. 13. § (1) bekezdés 8. pont Sztv. 48. § (1)-(2) bekezdés

8

Háziorvosi és házi gyermekorvosi ellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. tv.
(továbbiakban: Eatv.) 5. § (1) bekezdés a) pont

9

Fogorvosi alapellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pont Eatv. 5. § (1) bekezdés b) pont

10

Alapellátáshoz kacsolódó ügyeleti ellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pont Eatv. 5. § (1) bekezdés c) pont

11

Védőnői ellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pont Eatv. 5. § (1) bekezdés d) pont

12

Iskola-egészségügyi ellátás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 8. pont Eatv. 5. § (1) bekezdés e) pont

13

Köztisztasági és településtisztasági feladatok

Mötv. 13. § (1) bekezdés 5. pont az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 153. § (1) bekezdés a) pont

14

Rovar- és rágcsálómentesítési feladatok

Mötv. 13. § (1) bekezdés 5. pont az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 153. § (1) bekezdés b) pont

15

Települési könyvtári ellátás biztosítása

A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény (továbbiakban: Közművelődési tv.) 64. § (1) bekezdés Mötv. 13. § (1) bekezdés 7. pont

16

A helyi közművelődési tevékenység támogatása

Közművelődési tv. 76. § (1) bekezdés

17

Közművelődési intézmény biztosítása

Közművelődési tv. 77. § (1) bekezdés

18

Kulturális örökség védelme

A kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. tv. 5. § (1) bekezdés

19

Bölcsődei ellátás

Gyvt. 94. § (3) a) pont

20

Óvodai ellátás

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv. 74. § (2) bekezdés, Mötv. 13. § (1) bekezdés 6. pont

21

Helyi sportfejlesztési koncepció meghatározása és
annak megvalósítása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 15. pont A sportról szóló 2004. évi I. tv. (továbbiakban:Sporttv.) 55. § (1) bekezdés a) pont

22

Együttműködés a helyi sportszervezetekkel,
sportszövetségekkel

Mötv. 13. § (1) bekezdés 15. pont Sporttv. 55. § (1) bekezdés b) pont

23

Víziközmű szolgáltatás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 21. pont

24

A nem közművel összegyűjtött háztartási
szennyvíz begyűjtésének szervezése

A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. tv. 4. §

25

Vízgazdálkodási feladatok

Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pont

26

Közvilágításról való gondoskodás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont

27

Köztemető fenntartása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont A temetőkről és temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. tv. 5. § (3) bekezdés

28

Helyi közutak fejlesztése, fenntartása és
üzemeltetése, közlekedés szervezés,
forgalmi rend kialakítása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv. 8. § (1) bekezdés , 34. § (2)-(3) és (5) bekezdés

29

Közterületen járművel való várakozás
biztosítása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv. 8. § (1) bekezdés c) pont

30

Helyi közparkok és egyéb közterületek
kialakítása és fenntartása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont

31

Hulladékgazdálkodás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 19. pont

32

Helyi környezet- és természetvédelem
Környezetvédelmi Program készítése

Mötv. 13. § (1) bekezdés 11. pont a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995.
évi LIII. tv.46. § (1) bekezdés

33

Katasztrófavédelem

Mötv. 13. § (1) bekezdés 12. pont

34

Állat-egészségügyi feladatok

Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. tv. 19. § (2) bekezdés

35

Lakás-és helyiséggazdálkodás

Mötv. 13. § (1) bekezdés 9. pont

36

Helyi esélyegyenlőségi program elfogadása

Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. tv. 31. § (1) bekezdés

37

Helyi építési szabályzat készítése és karbantartása
Településszerkezeti terv készítése és karbantartása

Mötv. 13. § (1) bekezdés 1. pont Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 6. §

38

Választási bizottságok tagjainak megválasztása

A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. tv. 23-24. §

39

Gazdasági program megalkotása

Mötv. 116. § (1)-(5) bekezdés

II. Önként vállalt feladatok

A

1

Bursa Hungarica feloktatási ösztöndíjrendszer

2

Szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató működtetése

3

Vérvételi hely működtetése

4

Kiemelt kulturális programok támogatása

5

Gesztenyés Kiállítóház fenntartása

6

Sportszervezetek támogatása

7

Környezetvédelmi Alap működtetése

8

Civil szervezetek támogatása

2. melléklet

A Képviselő-testület állandó bizottságainak feladatai

I. Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság

1. Az önkormányzatnál és intézményeinél

a) véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló beszámoló tervezetét,

b) véleményezi a költségvetés évközi módosítását,

c) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés,- csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,

d) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát,

e) ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.

2. Vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közli.

3. Folyamatosan figyelemmel kíséri az önkormányzat anyagi helyzetét. Ellenőrzi az önkormányzati vagyont, tulajdont, az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodást.

4. Az éves zárszámadáshoz csatolt vagyonleltár helyességét vizsgálja, és tapasztalatairól tájékoztatja a képviselő-testületet.

5. Az önkormányzati tulajdon bérbeadásához, eladásához szükséges a bizottság javaslata.

6. Közreműködik az önkormányzat vagyonával történő gazdálkodás szabályainak (vagyonrendelet) kidolgozásában, a rendelet-tervezetet véleményezi.

7. Véleményezi az önkormányzat gazdasági programját.

8. Véleményezi a helyi adókról szóló rendelet-tervezeteket és módosításaikat.

9. Véleményezi a fizető várakozóhelyek kijelölésével és megszüntetésével, szabályozásával kapcsolatos önkormányzati rendeleteket.

10. Javaslatával előterjeszti a Bélkő Nonprofit Közhasznú Területfejlesztési Kft. és a Bélapátfalvai Kulturális, Turisztikai és Média Nonprofit Kft. üzleti tervét, mérlegbeszámolóját.

11. Javaslatot tesz önkormányzati költségvetési szervek átszervezésére, megszüntetésére, az önkormányzati intézmények alapító okiratai tervezetére, módosítására.

12. Javaslatával hozható döntés:

a) az önkormányzat vagyonát érintő előterjesztésekről,

b) egyes vagyontárgyak forgalomképességének átminősítésére vonatkozó javaslatokról.

13. A beruházási, felújítási feladatoknál véleményezi a tervezési programot, részt vesz annak meghatározásában. Állást foglal a beruházási és felújítási műszaki programokról.

14. Előkészíti a településrendezési szerkezeti és szabályozási terveket, a helyi építési szabályzatot, az azok módosítására irányuló javaslatokat, a nagyobb jelentőségű koncepciókat, stratégiákat, a környezetvédelmi programokat, a helyi védelem alá helyezést és azokat a Képviselő-testület elé terjeszti.

15. Ellátja a településfejlesztéssel és település-rendezéssel, továbbá a környezet épített és természetes elemeinek védelmével, összehangolásával kapcsolatos feladatokat.

16. Javaslatot tesz a szervezeti és működési szabályzat módosítására, kiegészítésére, felülvizsgálatára.

II. Turisztikai, Kulturális és Szociális Bizottság

1. Véleményezi a Bélapátfalvai Kulturális, Turisztikai és Média Nonprofit Kft. éves munkatervét.

2. Véleményezi

a) a köznevelési intézmény Nevelési és Pedagógiai Programját, Szervezeti és Működési Szabályzatát, Házirendjét, Minőségirányítási Programját, értékeli a feladat végrehajtását, a pedagógiai-szakmai munka minőségét,

b) a köznevelési intézmény vezetői kinevezésével kapcsolatos testületi anyagokat, pályázatokat,

c) a közneveléssel kapcsolatos pályázat kiírását, a beérkezett pályázatokat,

d) az egészségügyi és szociális témakörbe tartozó programokat, előterjesztéseket,

e) a működési köréhez tartozó intézményvezetői pályázatokat, megbízásokat.

3. A köznevelési és gyermekjóléti intézmények vezetőivel való rendszeres kapcsolattartás, szükség szerinti beszámoltatásuk.

4. Javaslatot tesz a Bursa Hungarica ösztöndíj odaítélésére, az ösztöndíjak felülvizsgálatára. Javaslatot tesz azon hátrányos helyzetű tanulók személyére, akik az Arany János Tehetséggondozó Programban részt vehetnek.

5. Javaslatot tesz a szociális törvényben, a gyermekvédelmi törvényben és egyéb jogszabályokban meghatározott pénzbeli, természetbeni ellátások és személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatások igénybevételére és azok térítési díjaira vonatkozó helyi szabályozásra.

6. Részt vesz a testvérvárosi kapcsolatok kulturális programjainak tervezésében.

7. Javaslatot tesz a kiemelkedő turisztikai események és attrakciók támogatására.

8. Javaslatot tesz az idegenforgalmi adó mértékére.

9. Szociális, egészségügyi és gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények vezetőivel, Bélapátfalvai Kulturális, Turisztikai és Média Nonprofit Kft.ügyvezetőjével rendszeres kapcsolattartás, szükség szerinti beszámoltatásuk.

10. Előkészíti, véleményezi a képviselő-testület hatáskörébe tartozó egészségüggyel kapcsolatos döntéseket.

11. Koordinálja és segíti a település szintű programokat, az intézményvezetőkkel, nem önkormányzati szervekkel közös rendezvénytervet készít, figyelemmel kíséri a városban folyó kulturális, közművelődési tevékenységet.

12. Segíti az önkormányzat megyei szintű kulturális kapcsolatainak fejlesztését.

13. Segíti Bélapátfalva idegenforgalmi értékei feltárását, bemutatását és propagálását, szervezi és koordinálja az idegenforgalmi értéket képviselő rendezvényeket. Kapcsolatot tart a civil szervezetekkel, a városban működő szálláshelyek képviselőivel, települési önkormányzatokkal.

14. Közreműködik az önkormányzat sporttörvényből adódó feladatainak ellátásában, az önkormányzat és a városban működő sportegyesület közötti kapcsolattartásban. Szervezi, koordinálja és segíti az önkormányzati és városi szintű sporttevékenységet.

15. Figyelemmel kíséri a szociális, oktatási, kulturális, idegenforgalmi és sport területekre kiírt pályázatokat.

16. Véleményezi a hatáskörébe tartozó, feladatkörét érintő rendelet-tervezeteket.

17. Javaslatot tesz a szervezeti és működési szabályzat módosítására, kiegészítésére, felülvizsgálatára.

18. Összeférhetetlenség vizsgálata a polgármester és az önkormányzati képviselők vonatkozásában.

19. A vagyonnyilatkozat nyilvántartás, kezelése, ellenőrzése és őrzése a polgármester, az önkormányzati képviselők és a nem helyi önkormányzati képviselő bizottsági tagok vonatkozásában.

20. Az adózás rendjéről szóló törvényben meghatározott köztartozásmentes adózói adatbázisba való felvétel megtörténtének ellenőrzése.

21.

22. Ellátja a képviselő-testületi titkos szavazás lebonyolításával kapcsolatos Szavazatszámláló bizottsági teendőket.

23. Véleményezi a polgármester szabadságával kapcsolatos előterjesztéseket.

24. Állást foglal ügyrendi kérdésekben.

III. Bíráló Bizottság

1. Dönt a civil szervezetek adott évi támogatására vonatkozó pályázati felhívásról, illetve a támogatásról.

2. A civil szervezetek adott évi támogatására vonatkozó pályázati feltételeket évente meghatározza és közzéteszi az Önkormányzat hirdetőtábláján, a honlapján és a helyi kábeltévé hálózaton.

3. Dönt a pályázati támogatással történő elszámolás felülvizsgálatáról.

3. melléklet

Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének a polgármesterre átruházott hatásköreinek jegyzéke

1. Összeghatártól függetlenül dönt az átmenetileg szabad pénzeszközök betétkénti lekötéséről, értékpapírban történő elhelyezéséről.

2. Átcsoportosítást engedélyez az előirányzatok között éves szinten 2.000.000,- Ft összeghatárig.

3. Dönt az átmenetileg szükséges munkabér-hitel felvételéről.

4. Az önkormányzat vagyongazdálkodásáról szóló önkormányzati rendelet a polgármestert hatalmazza fel:

a) a képviselő-testület által szövegszerűen elfogadott szerződések aláírása,

b) a képviselő-testület szerződéskötésről szóló döntése alapján, amennyiben a testület a szerződést nem szövegszerűen fogadta el, az önkormányzati határozat keretei között a szerződés szövegének megállapítása, elfogadása, a szerződés aláírása,

c) ellenőrzi a szerződésben foglaltak teljesítését és indokolt esetben megteszi azokat a jognyilatkozatokat, amelyek szerződés felbontására vagy megszüntetésére irányulnak,

d) az önkormányzati igények érvényesítése, az önkormányzat jogvédelme érdekében közigazgatási, peres, vagy nemperes eljárás megindítása,

e) önállóan elutasíthat olyan szerződési ajánlatokat, amelyek elfogadása jogszabályi rendelkezéssel, vagy önkormányzati határozatban előírtakkal ellentétes lenne,

f) közműszolgáltatók részére közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, szolgalmi jogot vagy használati jogot önkormányzati ingatlanokon olyan mértékig biztosíthat, amelyek az érintett ingatlanok rendeltetés szerinti felhasználását nem befolyásolják,

g) az önkormányzat, mint jogosult javára vezeték-, szolgalmi- és használati jogot biztosító szerződések megkötése,

h) a 100.000,- Ft egyedi összeghatárt nem meghaladó, polgári jogi jogviszonyból származó követelés elengedésére, az egy év időtartamon belüli részletfizetés vagy fizetési halasztás engedélyezésére és ehhez kapcsolódóan a kamat és költség címén fennálló követelések elengedésére,

i) ingó vagyontárgy elidegenítésére nettó 100.000,- Ft egyedi értékhatárig,

j) ingatlan, ingatlanrész bérbeadásáról legfeljebb egy év időtartamra,

k) forgalomképes ingatlan vagyontárgy megszerzésére 4 millió Ft egyedi összeghatárig.

5. A települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályairól és a szociális alapszolgáltatásokról szóló önkormányzati rendelet alapján gyakorolja a települési támogatással és köztemetéssel kapcsolatos feladat- és hatásköröket.

6. A civil szervezetek támogatásáról szóló önkormányzati rendelet alapján a pályázati támogatás felhasználására a polgármester az önkormányzat nevében támogatási szerződést köt a támogatást igénybe vevővel.

7. A Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsában az Önkormányzat nevében dönt.

8. Dönt az Északmagyarországi Regionális Vízművek ZRt. Közgyűlésének hatáskörébe tartozó ügyekben.

9. Dönt a Heves Megyei Területfejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft. taggyűlésének hatáskörében tartozó ügyekben.

10. A helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól szóló önkormányzati rendeletben a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy eljárjon

a) közútkezelői és tulajdonosi hozzájárulások kiadásával,

b) a közút állagát érintő beavatkozások engedélyezésével,

c) a közút nem közlekedés célú igénybevételének engedélyezésével,

d) a közút közlekedés célú rendkívüli igénybevételének engedélyezésével,

e) helyreállítási, üzemeltetési, fenntartási stb. kötelezettség ellenőrzésével,

f) rendkívüli eseményekhez kapcsolódó intézkedések megtételével,

g) rendkívüli esemény (pl. elemi csapás, közúti baleset) esetén saját hatáskörben szükséges intézkedés megtételével (pl. forgalomterelés, közúti jelzések kitétele),

h) útkezelők egymás közötti egyeztetés elvégzésével (országos, magán utak kezelőivel történő egyeztetések),

i) hatósági és egyéb eljárásokban útügyi érdekek érvényesítésével,

összefüggő ügyekben, amelyekről a polgármester a soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

4. melléklet

Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő- testületének a jegyzőre átruházott hatásköreinek jegyzéke

1. A helyi közutak forgalmi rendjéről szóló 20/ 2015. (X.27.) önkormányzati rendeletében a képviselő testület felhatalmazza a jegyzőt a helyi közutakra a behajtási engedélyek kiadására és használatuk jogosultságának felülvizsgálatára, az engedélyek esetleges visszavonására.

5. melléklet

1. Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvényben meghatározottak alapján Bélapátfalva Város Önkormányzatánál az alábbi munkakörökhöz szükséges vagyonnyilatkozat tétele:

A

B

C

1.

2007. évi CLII. törvény 3. § (1) bekezdés c) pont ja alapján

Bélapátfalvai Százszorszép Óvoda és Bölcsőde- óvodavezető

2 évente

2.

2007. évi CLII. törvény 3. § (1) bekezdés c) pont ja alapján

Bélapátfalvai Gyermekjóléti és Szociális Szolgáltató Központ – intézményvezető

2 évente

3.

2007. évi CLII. törvény 3. § (3) bekezdés e) pont ja alapján

a Képviselő-testület bizottságainak nem képviselő tagjai

2 évente

4.

2007. évi CLII. törvény 3. § (3) bekezdés e) pont ja alapján

többségi önkormányzati tulajdonban
lévő gazdasági társaságok vezetői

2 évente

2. Fentieken túlmenően a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkaköröket az intézmények vezetői az intézmények Szervezeti és Működési Szabályzatában –az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény rendelkezései alapján – szabályozzák.

6. melléklet

Az Önkormányzat alaptevékenységei kormányzati funkciók szerint:

A

B

1

Kormányzati funkciószám

Megnevezés

2

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási
tevékenysége

3

011220

Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

4

013320

Köztemető-fenntartás és - működtetés

5

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

6 6

7

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

8

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

9

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

10

042180

Állat-egészségügy

11

045120

Út, autópálya építése

12

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

13

045170

Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása

14

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása,
átrakása

15

051050

Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása

16

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

17

053020

Szennyeződésmentesítési tevékenységek

18

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

19

063020

Víztermelés, -kezelés, -ellátás

20

064010

Közvilágítás

21

066010

Zöldterület-kezelés

22

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

23

072111

Háziorvosi alapellátás

24

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

25

072210

Járóbetegek gyógyító szakellátása

26

072311

Fogorvosi alapellátás

27

074011

Foglalkozás-egészségügyi alapellátás

28

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

29

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

30

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

31

081045

Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

32

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

33

082043

Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

34

082044

Könyvtári szolgáltatások

35

082064

Múzeumi közművelődési, közönségkapcsolati tevékenység

36

082070

Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása

37

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

38

082092

Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

39

084070

A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése

40

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

41

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

42

101270

Fogyatékossággal élők társadalmi integrációját és életminőségét segítő programok,
támogatások

43

106010

Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

44

107051

Szociális étkeztetés

45

107090

Romák társadalmi integrációját elősegítő tevékenységek, programok

46

910502

Közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése

47 7

082094

Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztése

7. melléklet

Az Önkormányzat alaptevékenységen kívül ellátott feladatai kormányzati funkciók szerint:

A

B

1

Kormányzati funkciószám

Megnevezés

2

018010

Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel

3

018030

Támogatási célú finanszírozási műveletek

4

061030

Lakáshoz jutást segítő támogatások

5

084031

Civil szervezetek működési támogatása

6

104051

Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások

7

107060

Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások,
támogatások

8

107080

Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és
programok

1. Függelék

Bélapátfalva Város Önkormányzat Képviselő-testületének tagjai
1. Ferencz Péter polgármester
2. Bársony Dániel alpolgármester
3. Csuhány Béla települési képviselő
4. Kary József települési képviselő
5. Mikó Ákos Zoltán települési képviselő
6. Sas Béla települési képviselő
7. Tóthné Magyar Mariann települési képviselő

2. függelék

Bélapátfalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének Bizottságai
1 / Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság
Elnök: Mikó Ákos Zoltán települési képviselő
Tagok: Csuhány Béla települési képviselő
Kary József települési képviselő
………………………….. nem képviselő
………………………….. nem képviselő
2/ Turisztikai, Kulturális és Szociális Bizottság
Elnök: Tóthné Magyar Mariann települési képviselő
Tagok: Sas Béla települési képviselő
………………………….. nem képviselő
3/ Bíráló Bizottság
Elnök: Mikó Ákos Zoltán települési képviselő
Tagok: Csuhány Béla települési képviselő
Tóthné Magyar Mariann települési képviselő

3. függelék

Az Önkormányzat társulásainak és azon érdekképviseleti szerveknek a felsorolása, melyeknek az Önkormányzat tagja
1. Bélapátfalva-Bükkszentmárton-Mónosbél Köznevelési Intézményfenntartó Társulás
2. Bélapátfalvai Gyermekjóléti és Szociális Társulás
3. Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás
4. Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
5. Bükki Településszövetség
1

Az 1. § (2) bekezdése a Bélapátfalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja szerint módosított szöveg.

2

A 6. § (3) bekezdése a Bélapátfalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2023. (XI. 6.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja szerint módosított szöveg.

3

Módosította az 5/2020.(III.17.) önkormányzati rendelete, hatályos: 2020. április 1-jétől.

4

Módosította az 5/2020.(III.17.) önkormányzati rendelete, hatályos: 2020. április 1-jétől.

5

A 31. § (1) bekezdés a) pontja a Bélapátfalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (X. 4.) önkormányzati rendelete 1. §-a szerint módosított szöveg.

6

A 6. mellékletben foglalt táblázat 6. sorát a Bélapátfalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (V. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-a hatályon kívül helyezte.

7

A 6. mellékletben foglalt táblázat 47. sorát a Bélapátfalva Város Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2022. (X. 27.) önkormányzati rendelete 1. melléklet 1. pontja iktatta be.