Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (IV. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

A gyermekjóléti és szociális ellátások szabályairól szóló 3/2022. (IV.28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 05. 01

Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (IV. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

2024.05.01.
A gyermekjóléti és szociális ellátások szabályairól szóló 3/2022. (IV.28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) rendelkezése alapján a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatoknak a feladata. A helyi önkormányzatok az Szt.-ben szabályozott ellátásokon túl saját költségvetésük terhére egyéb ellátásokat is megállapíthatnak. Az Szt. 45. §-a értelmében a képviselő-testület az Szt. rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként önkormányzati rendeletben meghatározott feltételek alapján pénzbeli vagy természetbeni formában települési támogatást nyújt.
Az Szt. 133. § (4) bekezdése alapján felhatalmazást kap a települési önkormányzat, hogy rendeletben szabályozza a települési támogatás keretében nyújtott ellátások jogosultsági feltételeit, valamint az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait, amely alapján a képviselő-testület megalkotta a gyermekjóléti és szociális ellátások szabályairól szóló 3/2022. (IV.28.) önkormányzati rendeletet (a továbbiakban: Rendelet).
A Rendelet szerinti pénzbeli és természetbeni ellátások esetében a támogatás megállapításához vizsgálni kell a kérelmező és családjának, vagy háztartásának a jövedelmét. A támogatásokra többek között akkor jogosult a kérelmező, ha az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a Rendeletben meghatározott jövedelemhatárt. A jövedelemhatárok az Szt. szabályai alapján a szociális vetítési alap összegének figyelembevételével kerültek megállapításra.
A szociális vetítési alap összege hosszú évek óta változatlan, jelenleg is 28.500 Ft.
A munkabér, a nyugellátások, a nyugdíjfolyósító szerv által folyósított egyéb ellátások folyamatosan növekednek, így egyre kevesebben tudnak megfelelni a jogosultsági feltételeknek jelen jövedelemhatárok mellett.
A jövedelemhatárok megemelésével szélesebb körben vehetnék igénybe a rászorulók az egyes támogatásokat és több nehéz anyagi körülmények között élő, szociálisan hátrányos helyzetű család számára tudna segítséget nyújtani önkormányzatunk.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) és (2) bekezdése alapján lefolytatott hatásvizsgálat az alábbiakat állapította meg:
1. Társadalmi hatások: A Rendelet módosításával az önkormányzat továbbra is támogatni tudja a szociálisan rászoruló családokat.
2. Gazdasági, költségvetési hatások: A Rendeletben foglalt végrehajtásának gazdasági, költségvetési hatása nincsen. A támogatások kifizetéséhez a 2024. évi költségvetésben a fedezet rendelkezésre áll.
3. Környezeti és Egészségi következmények: A Rendelet megalkotása környezeti és egészségi következménnyel nem jár.
4. Adminisztratív terheket befolyásoló tényezők: A Rendeletben foglaltak végrehajtásának adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
5. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei: A Rendelet módosításának elmaradása esetén több solymári lakos, család elesik az elmúlt években megszokott támogatásoktól.
6. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: A Rendelet alkalmazásához rendelkezik az önkormányzat a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.