Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (IV. 28.) önkormányzati rendelete

A gyermekjóléti és szociális ellátások szabályairól

Hatályos: 2024. 05. 01

Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2022. (IV. 28.) önkormányzati rendelete

A gyermekjóléti és szociális ellátások szabályairól

2024.05.01.

Solymár Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdése, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 132. § (4) d) és g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 29. § és 162. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a gyermekjóléti és szociális ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja, hatálya

1. § (1) A rendelet célja, hogy Solymár Nagyközség Önkormányzata a helyi sajátosságoknak megfelelően szociális rászorultságtól függően nyújtható szociális ellátások kereteit, a jogosultsági szabályokat, a szociális ellátások igénybevételének és érvényesítésének, valamint azok kifizetésének, folyósításának módját-feltételeit meghatározza.

(2) A rendelet tárgyi hatálya kiterjed az Szoctv., Gyvt. által nyújtható ellátásokra.

2. § (1) A rendelet személyi hatálya Solymár Nagyközség Önkormányzatának közigazgatási területén élő az Szoctv-ben és a Gyvt-ben meghatározott személyekre terjed ki.

(2) Az eljárásra való illetékességet az Szoctv. és a Gyvt., valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről 331/2006. (XII. 23.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Gyvr.) foglaltak határozzák meg.

2. Értelmező rendelkezések

3. § (1) Kereső tevékenység: ha az Szoctv. másként nem rendelkezik, minden olyan munkavégzéssel járó tevékenység, amelyért ellenérték jár. Ide értendő az őstermelői igazolvánnyal rendelkező személy tevékenysége is.

(2)1 Szociálisan rászorult: Solymár Nagyközség Önkormányzata által az Szoctv. 1. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján nyújtott ellátás tekintetében az a személy, akinek saját és vele egy háztartásban élő hozzátartozója jövedelme alapján számított egy főre eső, havi nettó jövedelme nem éri el a mindenkori szociális vetítési alap összegének 4-szeresét, fogyatékos személyek esetében 4,5-szeresét. Egyebekben az Szoctv. és a Gyvt-ben foglaltakat kell figyelembe venni.

(3) Halasztást nem tűrő rendkívüli eset: emberi erővel el nem hárítható rendkívüli esemény („vis maior”), közvetlen családtag halála, súlyos betegség vagy baleset, illetve bűncselekmény áldozatává válása miatt bekövetkező rendkívüli élethelyzet.

(4) Fogyatékos gyermek: Óvodás és iskolás gyermek, a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény 4. § a) pontjában meghatározott gyermek.

3. Hatáskörök

4. § (1) Az Szoctv. valamint e rendelet alapján jogosultak részére Solymár Nagyközség Képviselő-testülete (a továbbiakban: Testület), Solymár Nagyközség Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester) valamint Solymár Nagyközség Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző) szociális rászorultságtól függően az Szoctv. alapján települési támogatás keretében pénzbeli, természetbeni támogatást, míg a Gyvt. alapján személyes gondoskodást, nyújtó ellátásokat állapíthat meg.

(2) Pénzbeli ellátások:

a) települési támogatás;

b) lakbértámogatás;

c) karácsonyi támogatás;

d) szociálisan rászorulók felsőoktatási támogatása (Bursa Hungarica);

e)2

(3) Természetbeni ellátások:

a) lakhatási támogatás;

b) köztemetés;

c) elemi károsultak segélyezése, továbbá;

d) a szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások közül az települési támogatás természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható.

(4) Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

a) Gyermekjóléti alapellátás:

aa) gyermekek napközbeni ellátása (bölcsőde, óvoda, iskolai napközi, családi napközi, házi gyermekfelügyelet);

ab) család- gyermekjóléti szolgáltatás (Család- és Gyermekjóléti Szolgálat).

b) Szociális alapellátás:

ba) étkeztetés;

bb) idősek klubja;

bc) házi segítségnyújtás;

4. Eljárási rendelkezések

5. § A szociális- és gyermekjóléti ellátás igénylésére vonatkozó kérelmet a Solymári Polgármesteri Hivatal hatósági irodáján vagy a hivatal ügyfélszolgálatán (2083 Solymár, József A. u. 1.) kell benyújtani.

6. § (1) A jövedelmet az alábbiak szerint kell igazolni:

a) munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelmet és táppénzt: a munkáltató jövedelem igazolásával, amely a kérelem benyújtását megelőző 3 naptári hónapot igazolja;

b) társas és egyéni vállalkozásból származó jövedelmet az előző évi bevallás alapján az állami adóhatóság által kiadott jövedelemigazolással, illetve a kérelem benyújtásáig terjedően a tárgyévi jövedelméről tett nyilatkozattal;

c) ingatlan, ingó vagyontárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelmet: a szerződéssel, amennyiben az nem tartalmaz pénzösszeget, ennek megjelölésére adó- és értékbizonyítvány alapján;

d) nyugellátást, baleseti nyugellátást, árvaellátást és egyéb nyugdíjszerű ellátásokat: az előző havi nyugdíjszelvénnyel;

e) a gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatásokat a gyermekgondozási díjat, a gyermekgondozási segélyt, a gyermeknevelési támogatást, a nevelési ellátást, az árvaellátást, a gyermektartásdíjat: a kifizetőtől nyert igazolással, valamint a gyermektartásdíj esetében az azt megállapító jogerős bírói ítélettel, vagy annak összegéről a szülők között létrejött megállapodással és a kötelezett jövedelemigazolásával;

f) az önkormányzati és munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzbeli ellátást: az erről szóló határozattal;

g) bérbeadásból származó jövedelmet: a bérleti szerződéssel

h) egyéb jövedelmet (pl.: ösztöndíj, értékpapírból származó jövedelem, kisösszegű kifizetések stb.): a kifizetőtől nyert igazolással;

i) megbízási vagy egyéb jogügyletből származó jövedelmet: megállapodással;

j) alkalmi munkából származó rendszeres vagy nem rendszeres jövedelmet jogszabályban foglaltak szerint;

k) amennyiben munkaképes korú és jövedelemmel nem rendelkezik, úgy a jövedelemigazolást az illetékes munkaügyi központban történő regisztráció helyettesíti akkor is, ha a járadékra jogosultság időszaka letelt.

(2) A benyújtott igazolásban közölt jövedelem valódiságáról a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tesz.

7. § (1) A Testület által a Polgármesterre ruházott hatáskör tekintetében a másodfokú hatáskört a Testület gyakorolja.

(2) A döntést megelőzően az előkészítő eljárás keretében jelen rendelet 4. § (2) bekezdés a) pont szerinti eljárás esetén környezettanulmányt kell készíteni, kivéve, ha az előző környezettanulmány készítése óta kevesebb, mint 1 év telt el és a kérelmező életkörülményeiben lényeges változás nem következett be.

(3) Abban az esetben, ha a kérelem megalapozottságát illetően kétség merül fel, a Polgármester a (2) bekezdésben fel nem sorolt esetekben is környezettanulmány készíttethet.

5. Döntésre jogosultak köre

8. § (1) A Testület saját hatáskörében dönt a karácsonyi támogatásról.

(2) A Testület szociális igazgatási hatáskörei közül a Polgármester hatáskörébe utalja az elbírálását a következőknek:

a) települési támogatás;

b) lakhatási támogatás;

c) lakbértámogatás;

d) méltányos gyermekétkezés;

e) szociálisan rászorulók felsőoktatási támogatása (Bursa Hungarica);

f) köztemetés;

g)3

II. Fejezet

Pénzbeli ellátások

6. Települési támogatás

9. § (1) A Polgármester a Szoctv. 45. § (1)- (2a) bekezdésében foglaltak szerint a szociálisan rászorult személyek számára települési támogatást nyújt.

(2) Az Szoctv. 45. § (3)-(4) bekezdésében foglaltakon túl elsősorban az alábbi esetekben indokolt rendkívüli települési támogatás nyújtása:

a) tartós jövedelem kiesés betegség, baleset következtében,

b) elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás,

c) bűncselekmény áldozatának segítése,

d) eseti gyógyszerkiadás, gyógyászati segédeszköz kiadás mérséklése.

(3)4 Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított települési támogatás esetében az e Rendelet 3. § (2) bekezdésében meghatározottaktól eltérően egyedül élő személy esetében a rászorultsági jövedelemhatár a mindenkori szociális vetítési alap összegének a 4,5-szerese.

(4)5 Az települési támogatás adható eseti jelleggel, valamint meghatározott időszakra havi rendszerességgel, de az egy naptári évben nyújtható összeg – a méltányosság esetét kivéve – nem haladhatja meg családonként a mindenkori szociális vetítési alap összegének a 400 %-át.

10. § (1) Települési támogatás kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható. A Polgármester egyszeri legfeljebb 200 000 forint összegű kamatmentes kölcsönben azt a szociálisan rászorult személyt részesítheti - elengedhetetlenül fontos ok (életfeltételeket biztosító kiadás) miatt - aki létfenntartási gondokkal küzd, és más módon a többletkiadásait fedezni nem képes.

(2) A kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatás legfeljebb 36 hónapos törlesztő részletre állapítható meg. A törlesztés futamidejére a kérelmező tulajdonában álló ingatlanra jelzálogot kell bejegyezni.

(3) A kérelmezőnek a kamatmentes kölcsön formájában nyújtott települési támogatás megállapításához részletes indokolással ellátott kérelmet és a saját jövedelemigazolását kell csatolnia.

(4)6 Nem állapítható meg kamatmentes kölcsön annak, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem eléri a mindenkori szociális vetítési alap összegének 4-szeresét.

(5) A kamatmentes kölcsön folyósításának alapja és feltétele a kérelmező és az Önkormányzat közti kölcsönszerződés megkötése.

(6) A Testület a 10. § (1) bekezdésében meghatározott összeghatártól és a törlesztés intervallumától a kérelmező javára eltérhet.

11. § (1) Elhunyt személy eltemettetése költségeinek megsegítésére települési támogatás akkor nyújtható, amennyiben a kérelmező a meghalt személy eltemetéséről gondoskodott, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti. A támogatást a kérelmezőt akkor is megilleti, ha az elhunyt nem solymári lakos volt.

(2) Temetési költségeinek megsegítésére nyújtott települési támogatás nyújtása különösen akkor indokolt, ha az eltemettetőn kívül nincs, vagy nincs más tartásra köteles és képes személy.

(3) Nem állapítható meg temetéssel összefüggő települési támogatás, ha a temetés napjától a kérelem benyújtásának napjáig hat hónap vagy annál hosszabb idő eltelt.

(4) A kérelem benyújtásakor csatolni kell a kérelmező nevére vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére kiállított, temetés költségeiről szóló számla eredeti példányát, a halotti anyakönyvi kivonatot, valamint az egy főre számított havi családi jövedelemigazolást.

12. § (1) Települési támogatás méltányosságból nyújtható abban az esetben is, amennyiben az egy főre eső családi jövedelemhatár a 3. § (2) bekezdésében foglalt összeget – illetve temetés költségeinek megsegítésére nyújtott segély esetében az egyedül élő vonatkozásában a 9. § (3) bekezdésében foglalt összeget – legfeljebb 20 000 forinttal meghaladja.

(2) Az egy évben nyújtható települési támogatás maximális összege kivételesen indokolt esetben a 9. § (4) bekezdésében foglalt összeget legfeljebb 50%-kal meghaladhatja.

(3) Méltányosság különösen az alábbi esetekben gyakorolható:

a) kérelmező tartósan beteg vagy fogyatékos gyermeket nevel, gondoz;

b) kérelmező vagy a vele közös háztartásban élő hozzátartozó tartós és súlyos betegsége;

c) Az Ezüstkor Szociális Gondozó Központ javaslata alapján indokolt esetben.

7. Lakbértámogatás

13. § (1) Lakbértámogatásra az a személy jogosult, aki az alábbi feltételeknek együttesen megfelel:

a) Solymár Nagyközség Önkormányzatának tulajdonában lévő lakást bérel és azt ténylegesen lakja;

b)7 háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a mindenkori szociális vetítési alap 3,5-szeresét, fogyatékos személyek esetében a 4-szeresét.

(2) A támogatás iránti kérelemhez a 6. §-ban foglaltakon túlmenően csatolni kell a lakásbérleti szerződés másolatát.

(3) A lakbértámogatás mértéke a lakbér 50%-áig terjedhet.

(4) Jogosultság fennállása esetén a fizetendő lakbér havi összegét a megállapított támogatás mértékével csökkenteni kell.

(5) Meg kell szüntetni a támogatást, az okot adó körülmények beállta időpontjától, ha a bérlő:

a) bérleti jogviszonya megszűnik;

b) támogatásra való jogosultsága megszűnik.

(6) A lakbértámogatásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények megváltozásáról 15 napon belül köteles értesíteni a Polgármesteri Hivatalt.

14. § A lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartása, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására irányuló kötelezettség írható elő. A rendeletben megállapított feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő tűzésével a jegyzőnek - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével - fel kell szólítania. A lakbértámogatásra való jogosultság további feltétele, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezete rendezettségét biztosítsa. Ennek keretében a kérelmező vagy a jogosult köteles az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, valamint a kerítéssel kívülről határos terület, járda tisztán tartása, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására.

8. Karácsonyi támogatás

15. § (1) A Testület karácsonyi támogatást nyújthat a Solymáron bejelentett állandó lakóhellyel rendelkező (a tárgyév december 31-ig) 70. életévét betöltött személyeknek.

(2) A karácsonyi támogatás összegét a Testület rendes ülésén november hónapban határozza meg.

(3) A támogatást elsősorban bankszámlára történő átutalással kell kifizetni a rendeletben meghatározott érintetteknek.

(4) Amennyiben az érintett támogatott személy nem rendelkezik bankszámlával, abban az esetben a támogatott személyazonosítást követően a polgármesteri hivatal pénztárában pénztári nyitvatartási időben tárgyévet követő év március 1. napjáig jogosult átvenni a karácsonyi támogatás összegét.

(5) A (4) bekezdésben meghatározott határidő lejártát követően megmaradó összegek kezelésére az önkormányzat „idősek támogatási alapja” alapot hoz létre.

9. Szociálisan rászorulók felsőoktatási támogatása (Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj)

16. § (1) A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj folyósításakor a felsőoktatásban részt vevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő egyes térítésekről szóló 51/2007. (III.26.) Korm. rendeletben foglaltak szerint kell eljárni.

(2) A nappali tagozaton, nem költségtérítéses felsőfokú tanulmányokat folytató 28 évesnél fiatalabb személyek részére a Polgármester felsőoktatási támogatást nyújthat, amely folyósítása nem a Bursa Hungarica keretében történik.

(3) A támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a jelen Rendelet 6. §-ában foglaltakon túlmenően az iskolalátogatási igazolást és az együtt élő családtagok jövedelemigazolását. A támogatás összegét és a jogosultság tényét a Polgármester évente kétszer határozatában (október és február hónapban) állapítja meg.

(4) A kérelem elbírálása szociális rászorultság alapján történik.

III. Fejezet

Természetbeni ellátások

10. Lakhatási támogatás

17. § (1) A Polgármester lakhatási támogatás formájában települési támogatást állapíthat meg a szociálisan rászorult személyeknek az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helység rendszeres fenntartási költségeinek viseléséhez.

(2) Lakhatási támogatásra a solymári lakcímmel rendelkező személy jogosult, aki a

a) 3. § (2) bekezdésében foglaltak szerint szociálisan rászorult;

b) az érintett ingatlanban az alábbi jogcímek valamelyike szerint életvitelszerűen lakik:

ba) önkormányzati bérlakás bérlője;

bb) magántulajdonú lakás tulajdonosa, haszonélvezője, használója.

(3) Lakásfenntartási költségként figyelembe vehető kiadások: gáz-, áram-, víz- és csatornahasználati díj, szemétszállítási és fűtési díj költsége, valamint az igazolt közös költség.

(4) A költségként figyelembe vehető kiadásokat a (3) bekezdés szerint, a kérelem beadását megelőző 3 hónap számlái, és közös költség esetében az igazolt közös költség alapján kell igazolni.

18. § (1)8 A 17. § (3) bekezdésben megállapított díj támogatás összege 7.000 forint, de nem haladhatja meg a havi számla, a közös költség esetében az igazolt közös költség összegét.

(2) A lakhatási támogatás ugyanazon lakás esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek számától és háztartások számától. Külön lakásként kell tekinteni az albérletet és a jogerős bírósági határozattal megosztott lakás részeit.

19. § (1) Az önkormányzat a lakhatási támogatást természetbeni szociális ellátás formájában nyújtja. A lakhatási támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik, annak összegét a szolgáltató írja jóvá.

(2) A lakásfenntartást elősegítő települési támogatás a kérelem benyújtásától számítva egy évre kerül megállapításra, de legfeljebb a lakáshoz kapcsolódó jogviszony időtartamára.

20. § Nem jogosult lakásfenntartást elősegítő települési támogatásra, aki

a) albérlőt tart, vagy más módon hasznosítja a lakását;

b) jogcím nélküli használó;

c) lakbértámogatásra jogosult;

11. Elemi károsultak segélyezése

21. § (1) Vis maior – különösen tűz, víz által, illetve előre nem látható, emberi erővel el nem hárítható természeti erő által okozott kár – esetén a Polgármester jogosult az Önkormányzat által erre a célra nyitott számlán adományt gyűjteni és az összegyűjtött adományok összegét a tárgyévi költségvetési rendeletben e feladatra tervezett összeghatárig kiegészíteni és az adományok összegét segély formájában a kár helyreállítására fordítani.

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt számlára az Önkormányzat költségvetési számláiról befizetés nem teljesíthető, valamint önkormányzati feladatellátáshoz kapcsolódó bármely befizetést haladéktalanul, de legfeljebb 10 munkanapon belül az Önkormányzat megfelelő költségvetési számlájára kell továbbutalni.

22. § Az (1) bekezdésben megjelölt számlán az Önkormányzat és intézményei pénzforgalmat nem bonyolíthatnak, a számla kezelésével összefüggésben egyebekben az Önkormányzat költségvetési számláinak kezelésére vonatkozó szabályok és szabályzatok az irányadóak.

IV. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások

12. Gyermekek napközbeni ellátása

23. § (1) A Polgármester a családban nevelkedő három éven aluli gyermekek napközbeni ellátására, szakszerű gondozására és nevelésére szociálisan rászorult családban a szülőt bölcsődei támogatásban, illetve családi bölcsődében való ellátással összefüggésben támogatásban részesítheti, amelyeknek feltételeit a gyermekek napközbeni ellátásáról szóló 14/2015. (V.28.) önkormányzati rendelet szabályozza.

(2) A bölcsődei ellátással összefüggésben a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ellátásokról, azok igénybevételéről és az ellátások intézményi térítési díjainak megállapításáról szóló 16/2013. (VI.27.) önkormányzati rendeletben foglaltak az irányadóak.

24. § (1) Legfeljebb a szolgáltatás önköltségét meg nem haladó mértékű térítés kérhető az alapfeladatot meghaladó, az intézmény által szervezett programokért, szolgáltatásokért.

(2) A gyermekétkeztetés intézményi térítési díjának alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.

(3) Az önkormányzat az ellátást nyújtó intézmény, illetve a Polgármester a gyermek egyéni rászorultsága alapján az 1. mellékletben foglalt további kedvezményt állapít meg.

(4) Ha az étkezési térítési díjat utólag, tárgyhónapot követő hónap 15. napjáig kell megfizetni. Ha a tárgyhónapra fizetendő térítési díj összege kevesebb vagy több mint a már befizetett összeg, a befizetett térítési díjat a következő fizetés alkalmával be kell számítani, vagy azt vissza kell téríteni.

13. Család- és gyermekjóléti szolgáltatás

25. § (1) Solymár Nagyközség Önkormányzata a gyermekek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése, megszüntetése, a családból kiemelt gyermek visszahelyezése érdekében a család- és gyermekjóléti szolgáltatást az „Ezüstkor” Szociális Gondozó Központ működtetésével biztosítja.

(2) A család- és gyermekjóléti szolgáltatás igénybevételére vonatkozó kérelmet írásban vagy szóban kell előterjeszteni az intézményvezetőnél, az erre vonatkozó részletes szabályokat az intézmény szakmai programja tartalmazza.

(3) Solymár Nagyközség Önkormányzat az Szoctv. 64. § (1)-(4) bekezdésében megjelölt feladatait Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat működtetésével biztosítja.

(4) Solymár Nagyközség Önkormányzata a gyermekek testi, lelki egészségének, családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése, megszüntetése, a családból kiemelt gyermek visszahelyezése érdekében a gyermekjóléti szolgáltatást az Ezüstkor Szociális Gondozó Központ működtetésével biztosítja.

V. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások

14. Étkeztetés

26. § (1) Az ellátás módja lehet:

a) helyben étkezés;

b) étel elvitele;

c) étel házhoz szállítással házi segítségnyújtás keretében.

(2) Az ellátásért a 2. melléklet szerinti térítési díjat kell fizetni, amely azonban nem haladhatja meg az ellátást igénybe vevő rendszeres havi jövedelmének 30 %-át.

(3) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és a vele egy háztartásban élők jövedelem igazolását is.

(4) Az intézmény vezetője e rendelet 3. § (3) bekezdésben foglalt esetekben, illetve egyéb különös méltánylást érdemlő esetben jogosult az ellátás azonnali biztosítására, valamint a térítési díj tekintetében méltányosság gyakorlására.

(5) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen:

a) koruk,

b) egészségi állapotuk,

c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

d) szenvedélybetegségük, vagy

e) hajléktalanságuk miatt.

27. § A Solymár Nagyközség Önkormányzat az időskorúak alapellátásának biztosítására gondozószolgálatot működtet. Az alapellátás gondozási központban, a gondozási központ területén működő idősek klubjában történik.

15. Idősek klubja

28. § (1) Az idősek klubja szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes időskorúak napközbeni gondozására szolgál.

(2) Az idősek klubjába felvehető az a 18. életévét betöltött személy is, aki egészségi állapotára figyelemmel az (1) bekezdésben meghatározott támogatásra szorul.

(3) Az idősek klubjában biztosított ellátási formák:

a) étkezés biztosítása;

b) nappali tartózkodás biztosítása;

c) tisztálkodási lehetőség biztosítása;

d) esetenkénti személyes és csoportos programok szervezése az intézményen belül;

e) heti egyszeri alkalommal orvosi ellátás biztosítása;

f) heti egyszeri alkalommal, csoportos gyógytorna.

(4) A (3) bekezdésben felsorolt szolgáltatások igénybevételéért a 2. mellékletben és 3. mellékletben meghatározott térítési díjat kell fizetni. A intézményi térítési díj számítását a 4. melléklet mutatja be.

(5) Az intézmény vezetője e rendelet 3. § (3) bekezdésben foglalt esetekben, illetve egyéb különös méltánylást érdemlő esetben a térítési díjat a (3) bekezdésben foglaltaknál alacsonyabb összegben is megállapíthatja.

(6) A felvétel iránti kérelemhez csatolni kell az egészségi állapotról szóló háziorvosi igazolást.

16. Házi segítségnyújtás

29. § (1) A házi segítségnyújtás ellátási formái: lakásban végzett gondozási tevékenység (pl.: betegellátás, fürdetés, gyógytorna)

(2) A házi segítségnyújtás igénylésére, és az igények elbírálására a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI.24.) SzCsM rendeletet kell alkalmazni.

(3) Az (1) bekezdésében felsorolt házi segítségnyújtás igénybevételéért a 3. mellékletben meghatározott térítési díjat kell fizetni.

(4) A (2) bekezdés szerint megállapított térítési díj nem haladhatja meg a gondozott rendszeres havi jövedelmének 25%-át. Amennyiben a házi segítségnyújtás keretében étkezést is biztosítanak, a személyi térítési díj együttes összege nem haladhatja meg a gondozott rendszeres havi jövedelmének 30%-át.

(5) A 27. § (1) bekezdés b) pontja alapján az ebéd házhoz szállítását az a mozgásában időlegesen vagy véglegesen korlátozott személy igényelheti, akinek az ellátásáról sem a vele egy háztartásban élők, sem más személy nem tud gondoskodni.

(6) A házi segítségnyújtás intézményi térítési díjának megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell az egészségi állapotról szóló háziorvosi igazolást. Az személyi térítési díjak megállapításáról az intézményvezető dönt.

(7) A 3. § (3) bekezdésében meghatározott esetben, illetve egyéb különös méltánylást érdemlő esetben az intézményvezető méltányosságot gyakorolhat.

(8) A házi segítségnyújtás jogosultsági feltételeit a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 63. § (5)-(6) bekezdésben foglaltak szerint kell vizsgálni, így különösen a házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet.

(9) A szolgáltatás iránti kérelem alapján az intézményvezető végzi el az igénylő gondozási szükségletének vizsgálatát. A gondozási szükséglet vizsgálata keretében meg kell állapítani azt, hogy az ellátást igénylő esetében szociális segítés vagy személyi gondozás indokolt. A megállapított gondozási szükségletet a működést engedélyező szerv felülvizsgálhatja és módosíthatja.

(10) Ha a gondozási szükséglet - az annak vizsgálatáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott értékelő adatlap (a továbbiakban: értékelő adatlap) szerint - III. fokozatú, a szolgáltatást igénylőt az intézményvezető tájékoztatja a bentlakásos intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről. Ebben az esetben a szolgáltatást igénylő az intézményi elhelyezés időpontjáig házi segítségnyújtásra jogosult.

17. Otthon nyújtott gyógytorna ellátás

30. § (1) A gyógytornász igénybevétele történhet az intézményben csoportos foglalkozás keretében térítésmentesen és megrendelhető otthoni szolgáltatás keretében a háziorvos javaslata és e rendelet 3. § (2) bekezdésében meghatározott szociálisan rászorult személyek részére térítés ellenében.

(2) A térítés mértéke megegyezik a rendelet házi segítségnyújtás térítési díjával a 3. melléklet szerint.

18. Az intézményi jogviszony

31. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás igénybevétele önkéntes. Az ellátás igénylése személyesen, vagy az igénylő törvényes képviselője kérelmére történik.

(2) A szolgáltatás iránti írásbeli kérelmet – étkeztetés, házi segítségnyújtás, idősek nappali ellátása – az Ezüstkor Szociális Gondozó Központ vezetőjéhez kell előterjeszteni.

(3) A kérelemhez vonatkozó jogszabályban, illetve az intézmény által meghatározott mellékleteket és igazolásokat - beleértve a speciális orvosi véleményt is - kell csatolni, mely a jogosultság elbírálásához és a térítési díj megállapításához szükséges.

(4) A kérelem előterjesztésekor – a térítésmentesen biztosítandó ellátások kivételével – valamennyi személyes gondoskodási forma esetén be kell nyújtani a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről szóló 9/1999. (XI.24.) SzCsM rendelet (a továbbiakban: SzCsM rendelet) 1. sz. mellékletének II. része szerinti jövedelemnyilatkozatot.

(5) A térítésmentesen biztosítandó idősek nappali ellátásának igénybevétele kivételével csatolni kell továbbá rendszeres jövedelem esetén (fizetés, nyugdíj) az utolsó havi nettó jövedelemigazolást, egyéb jövedelmeknél az utolsó 1 évet kell figyelembe venni. Amennyiben jövedelmét hitelt érdemlően igazolni nem tudja, a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozata is elfogadható.

(6) Az ellátást nyújtó intézmény vezetője köteles az igénylőt 15 napon belül értesíteni arról, hogy jogosult-e a kért személyes gondoskodást nyújtó ellátásra, s ha igen, akkor mely időponttól és hol biztosítható az ellátás, valamint az ellátásért mennyi térítési díjat köteles fizetni. Az intézményvezető a szolgáltatás nyújtásának kezdetekor a jogosulttal, vagy törvényes képviselőjével megállapodást köt.

(7) Az intézményvezető - a házi segítségnyújtásban, idősellátásban orvosi vélemény - alapján dönt a jogosultságról, és a beérkezés sorrendjében gondoskodik a jogosultak ellátásáról.

(8) Az ellátást nyújtó intézmény saját hatáskörében felülvizsgálja az ellátásra való jogosultságot.

32. § (1) Az intézmény vezetője az ellátás megszüntetéséről, valamint a megszüntetés ellen tehető panaszról írásban értesíti a jogosultat, illetve törvényes képviselőjét.

(2) Ha a megszüntetéssel a jogosult, illetve törvényes képviselője nem ért egyet, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a Polgármesterhez fordulhat, aki a Testület átruházott hatáskörében jár el.

(3) A (2) bekezdésben leírt esetben az ellátást változatlan feltételek mellett mindaddig biztosítani kell, amíg a Polgármester (a Testület), vagy a bíróság jogerős és végrehajtható határozatot nem hoz.

(4) Az étkeztetés, az idősek nappali ellátása és a házi segítségnyújtás tekintetében az ellátás megszűnését, a fizetésre kötelezettek körét az Szt. 100-101. §-a tartalmazza. A jogviszony megszűnése különösen

a) az intézmény jogutód nélküli megszűnésével,

b) a jogosult halálával,

c) az ellátott, illetve törvényes képviselője indokolás nélkül felmondásával.

19. A jogosultak érdekvédelme

33. § (1) A jogosult és hozzátartozója, valamint a jogosult jogait és érdekeit képviselő társadalmi szervezet a házirendben foglaltak szerint panasszal élhet az intézmény vezetőjénél (továbbiakban: panasz kivizsgálására jogosult)

a) az intézményi jogviszony megsértése, különösen személyiségi jogainak, kapcsolattartásának sérelme, továbbá az intézmény dolgozóinak szakmai, titoktartási és vagyonvédelmi kötelezettségeinek megszegése esetén, vagy

b) az ellátás körülményeit érintő kifogások orvoslása érdekében.

(2) A panasz kivizsgálására jogosult köteles 15 napon belül írásban értesíteni a panasztevőt az elé terjesztett panasz kivizsgálásának eredményéről. A szükséges intézkedések egyidejű megtételével felhívja a figyelmet a sérelem orvoslásának esetleges más módjaira is.

(3) A jogosult vagy hozzátartozója panaszával a Testülethez fordulhat, ha a panasz kivizsgálására jogosult határidőben nem intézkedik, vagy az intézkedéssel nem ért egyet.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

34. § (1) E rendelet 2022. május 1-jén lép hatályba, egyidejűleg hatályukat vesztik Solymár Nagyközség Önkormányzatának 1/2018. (II. 1.). önkormányzati rendelete.

(2) E rendeletben nem szabályozott szociális ellátás a solymári fiatalok életkezdési támogatásáról szóló 18/2006. (IV. 10) önkormányzati rendeletében foglaltak szerint került szabályozásra.

(3) E rendeletben nem szabályozott szilárd hulladék elszállításával összefüggő szociális kedvezményekről a szilárd hulladék elszállításának módjáról szóló tárgyévi rendeletben foglaltak az irányadóak.

(4) Az e rendelet hatálybalépését megelőzően megállapított települési támogatások, amennyiben megfelelnek a települési támogatásra vonatkozó feltételeknek, úgy aszerint kell folyósítani őket, amennyiben járási hivatali hatáskörbe kerül az adott segély folyósítása, úgy az ügyet az illetékes járási hivatal részére át kell adni.

35. § Ez a rendelet 2022. május 1-jén lép hatályba.

1. melléklet9

Gyermek étkeztetés esetén nyújtható kedvezmények

Kérelmező egy havi jövedelme

A fizetendő térítési díj összege

A szociális vetítési alap összegének 3-szorosát nem haladja meg

A térítési díj 0%

A szociális vetítési alap összegének 3 -szorosa + 3000.-Ft

A térítési díj 30%-a

A szociális vetítési alap összegének 3-szorosa + 7000.-Ft

A térítési díj 60%-a

A szociális vetítési alap összegének 3-szorosa + 7001.-Ft és felette

A térítési díj 100%-a

Környezettanulmány alapján a Polgármester méltányosságot gyakorolhat.

2. melléklet10

Felnőtt étkeztetés esetén fizetendő térítési díjak
A tárgyévben alkalmazandó térítési díj összege az Önkormányzat éves költségvetési rendeletében kerül meghatározásra.

A kérelmező egy havi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének táblázatban jelölt arányát nem haladhatja meg

A fizetendő térítési díj összege

170%

0.-Ft

176%

A térítési díj 10%-a

189%

A térítési díj 20%-a

202%

A térítési díj 30%-a

215%

A térítési díj 40%-a

228%

A térítési díj 50%-a

241%

A térítési díj 60%-a

254%

A térítési díj 70%-a

267%

A térítési díj 80%-a

280%

A térítési díj 90%-a

280% feletti jövedelem esetén

A térítési díj 100%-a

3. melléklet11

A 27. § (1) bekezdés a) pontjában leírt házi segítségnyújtási forma térítési díja:

a) amennyiben a gondozott rendszeres havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át a házi gondozás térítésmentes.

b) amennyiben a gondozott rendszeres havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200%-át 100 Ft+Áfa/megkezdett óra.

c) amennyiben a gondozott rendszeres havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250%-át 200 Ft+Áfa/megkezdett óra.

d) amennyiben a gondozott rendszeres havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300%-át 300 Ft+Áfa/megkezdett óra.

e) amennyiben a gondozott rendszeres havi jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 350%-át 450 Ft+Áfa/megkezdett óra.

f) amennyiben a gondozott rendszeres havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 350%-ával egyenlő vagy azt meghaladja 570Ft+Áfa/megkezdett óra.

4. melléklet

Intézményi térítési díjak számítása szakfeladatonként
(a térítési díjak az ÁFÁ-t tartalmazzák)

Szociális étkeztetés

2022. évben az étkeztetés tervezett teljes önköltsége: 8.488.194 ft
Tervezett ellátotti létszám 2022 -ben: 16 fő/254 munkanap
2022.évi normatíva összege: 67.810 Ft/fő/év
67.810 Ftx16 fő = 1.084.960 Ft
Számítás:
Teljes önköltség 8.488.194 Ft
Normatíva - 1.084.960 Ft
---------------------
7.403.234 Ft

7.403.234 Ft/16 fő/254 nap = 1.822 Ft/fő/adag

Az intézményi térítési díj szociális étkezés esetén legfeljebb 1.820 ft / fő / adag lehet.

Házi segítségnyújtás

2022. évben a házi segítségnyújtás tervezett teljes önköltsége: 17.965.059 ft
Tervezett ellátotti létszám 2022-ben: 10 fő/254 munkanap
Önköltség: 14.866.019 Ft/ 6.096 munkaóra = 2.439 Ft/óra
Normatív támogatás szociális gondozás esetében: 381.130 ft / fő / év
szociális segítés esetében: 25.000 ft / fő / év
Normatív támogatás összesen: 381.130 ft/fő/év x 8 = 3.049.040 ft
25.000 ft/fő/év x 2 = 50.000 ft
= 3.099.040 ft
Számítás:
Teljes önköltség: 17.965.059 ft
Normatíva: - 3.099.040 ft
---------------------
14.866.019 ft

3 fő gondozónő munkaórája: 3 x 8 óra x 254 munkanap = 6.096 munkaóra / év

Az intézményi térítési díj maximális összege 2.440 ft / munkaóra lehet házi segítségnyújtás szakfeladaton mind a szociális segítés, mind a személyi gondozás esetében.

Nappali ellátást nyújtó Idősek klubja étkezés nélkül

2022. évi tervezett teljes önköltség: 15.864.173 ft
Tervezett ellátotti létszám 2022-ben: 17 fő/254 munkanap
Önköltség: 12.028.463 ft / 17 fő / 254 munkanap = 2.786 / fő / nap
Normatív támogatás: 225.630 ft / fő / év x 17 fő = 3.835.710 ft
Számítás:
Teljes önköltség: 15.864.173 ft
Normatíva: - 3.835.710 ft
-------------------
12.028.463 ft
Az intézményi térítési díj összege Idős klub esetében legfeljebb 2.785 Ft/nap lehet.
1

A 3. § (2) bekezdése a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 3. § (2) bekezdése a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 4. § (2) bekezdés e) pontját a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 6. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

3

A 8. § (2) bekezdés g) pontját a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 6. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

4

A 9. § (3) bekezdése a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 9. § (3) bekezdése a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

5

A 9. § (4) bekezdése a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 9. § (4) bekezdése a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

6

A 10. § (4) bekezdése a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg. A 10. § (4) bekezdése a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

7

A 13. § (1) bekezdés b) pontja a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg. A 13. § (1) bekezdés b) pontja a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

8

A 18. § (1) bekezdése a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

9

Az 1. melléklet a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 5. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2024. (IV. 25.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

10

A 2. melléklet a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 5. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. melléklet a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

11

A 3. melléklet a Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 5. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.