Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (VI. 19.) önkormányzati rendeletének indokolása
a gyermekjóléti és szociális ellátások szabályairól szóló 3/2022. (IV. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 06. 20Solymár Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (VI. 19.) önkormányzati rendeletének indokolása
2025.06.20.
a gyermekjóléti és szociális ellátások szabályairól szóló 3/2022. (IV. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
A Pest Vármegyei Kormányhivatal Gyámügyi és Igazságügyi Főosztály Szociális Osztálya (továbbiakban: Kormányhivatal) 2025. év tavaszán az Ezüstkor Szociális Gondozó Központban szakmai ellenőrzést tartott a szociális étkeztetés, nappali ellátás, időskorúak nappali ellátása és házi segítségnyújtás szolgáltatások vonatkozásában. Az ellenőrzés eredményekképpen a Kormányhivatal előírta Solymár Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének a gyermekjóléti és szociális ellátások szabályairól szóló 3/2022. (IV. 28.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatát, módosítását a fenti ellátásokat érintően.
A rendelet módosítása leginkább szakmai jellegű kritériumok szerint kerültek meghatározásra:
fenti ellátások kapcsán a fizetésre kötelezettek körének meghatározása,
szociális étkeztetés szolgáltatás esetében a jogosultság részletszabályait a rendelet pontosabban kell meghatározza,
a személyi térítési díjak, kedvezmények számításai legyenek átláthatóbbak.
Így jelen rendelet módosítás alkalmával az intézményi térítési díjakat, nyújtható kedvezmények mértékét is újra szabályoztuk egy könnyebben átlátható számításmód alapján.
A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 115. § (1) bekezdés alapján az intézményi térítési díjak összegét a fenntartó minden évben felülvizsgálja. Az intézményi térítési díj év közben egy alkalommal, támogatott lakhatás esetében két alkalommal korrigálható.
Az Szt. vonatkozó rendelkezései alapján:
- a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni,
- az intézményi térítési díjat integrált intézmény esetében is szolgáltatásonként kell meghatározni,
- az intézményi térítési díjat integrált intézmény esetében is szolgáltatásonként kell meghatározni,
- az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget,
- az intézményi térítési díj év közben egy alkalommal korrigálható,
- a kötelezett által fizetendő térítési díj összegét (a továbbiakban: személyi térítési díj) az intézményvezető konkrét összegben állapítja meg, a személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét,
- a személyi térítési díj összege önkormányzati intézmény esetén a fenntartó rendeletében foglaltak szerint, egyéb esetben a fenntartó döntése alapján csökkenthető, illetve elengedhető, ha a kötelezett jövedelmi és vagyoni viszonyai ezt indokolttá teszik.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjairól szóló 29/1993. (II.17.) Korm. rendelet 3. § (4) bekezdés: „Az intézményi térítési díjat és a személyi térítési díjat az 1 és 2 forintos címletű érmék bevonása következtében szükséges kerekítés szabályairól szóló 2008. évi III. törvény 2. §-ának megfelelő módon kerekítve kell meghatározni.”
A költségvetési törvényben meghatározottak, és a nyújtott szociális szolgáltatások alapján a térítési díjakat intézményünk esetében az alábbi területeken kell meghatározni:
házi segítségnyújtás
időskorúak nappali ellátása
szociális étkeztetés
Lehetőség nyílik a térítési díj önkéntes megfizetésére, amikor sem jövedelemvizsgálat, sem terhelhetőségi határvizsgálat nem kell. Az önkéntes fizetés lehetősége a Szt. 117/B. §-a szerinti esetben az ellátást igénylő, az ellátott vagy a térítési díjat megfizető más személy írásban vállalhatja a mindenkori intézményi térítési díjjal azonos személyi térítési díj megfizetését.
Vereska Zsuzsanna Intézményvezető az alábbiak szerint javasolja meghatározni a fizetendő térítési díjakat:
|
SZOCIÁLIS ÉTKEZTETÉS |
HÁZI SEGÍTSÉGNYÚJTÁS |
|
|
a szociális vetítési alap (28.500.-ft/hó) |
ingyenes |
ingyenes |
|
a szociális vetítési alap 400% felett, de 500% alatt (114.000.- ft és 142.500.- ft között) |
700.- ft/ adag |
700.- ft/ óra |
|
a szociális vetítési alap 500%-nál magasabb havi jövedelem |
1.000.- ft/ adag |
1.000.- ft/ óra |
Előzetes hatásvizsgálat a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1)-(2) bekezdése alapján
1. Társadalmi hatások
A rendeletnek különösebb társadalmi hatása nincs tekintve, hogy a már kialakult rendszert nem változtatjuk meg.
2. Gazdasági, költségvetési hatások
A rendelet végrehajtásának gazdasági, költségvetési hatása elenyésző, hiszen az elmúlt években kialakult támogatási rendszer fennmarad, a költségvetésben tervezetten.
3. Környezeti hatások
A rendelet végrehajtásának nincs releváns környezeti hatása.
4. Egészségügyi követelmények
A szabályozás egészségi következményei nem határozhatóak meg.
5. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendeletben foglaltak alapján a Hivatal adminisztrációs terhei lényegileg nem változnak, a szabályozott terület eddig is ezen elv alapján működött, többlet terhet nem ró a Hivatalra.
6. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti és pénzügyi feltételek
A rendeletben foglaltak végrehajtáshoz szükséges személyi, tárgyi, szervezeti feltételek rendelkezésre állnak, a rendeletben foglaltak végrehajtásának pénzügyi kiadása tervezett, követelménye az önkormányzat szempontjából nincs.