Pilis Város Képviselő-testületének 21/2014 (X.28..)
PILIS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Képviselő-testületének 21/2014. (X.30.) sz. önkormányzati rendelete A KÉPVISELŐ TESTÜLET SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Hatályos: 2014. 10. 31- 2014. 10. 31Pilis Város Képviselő-testületének 21/2014 (X.28..)
PILIS VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Képviselő-testületének 21/2014. (X.30.) sz. önkormányzati rendelete A KÉPVISELŐ TESTÜLET SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) Magyarország Alaptörvénye (2011. április 25.) Az Állam cím 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában rögzített feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében és a 143 § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a Képviselő-testület szervezeti és működése rendjéről, a következő rendeletet (a továbbiakban: Ör.) alkotja meg:
I. RÉSZ
BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK
Az Önkormányzat jelképei
1. § (1) Pilis városi címere: Álló kerektalpú pajzs, felső-vörös – mezejében ezüst színű kastély. Az alsó- zöld – mezőben arany szőlőfürt. A két mezőt ezüst színű, hullámos pólya választja el.
2. § A Képviselő-testület a helyi címer- és zászló alkotásáról, használatáról, előállításáról, terjesztéséről, forgalomba hozataláról, a város szlogenjének használatáról, a településnév használatáról, továbbá a díszpolgári cím és az önkormányzat által adományozható egyéb kitüntetésekről, elismerésekről külön önkormányzati rendelet részeként rendelkezik.
3. § A Képviselő-testület, a polgármester és a jegyző hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat található:
4. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzati tevékenység minél szélesebb körű megismertetése céljából időszakosan megjelenő önkormányzati hivatalos kiadványt, lapot jelentet meg „HIRNÖK” címmel, amelynek felelős kiadója: a Képviselő-testület, felelős szerkesztője: a polgármester.
(2) A Képviselő-testület a „HIRNÖK” c. időszaki lap gondozásával (olvasó szerkesztésével, tördelő szerkesztésével) - külön határozatban - felelős személyeket bíz meg. A felelős személyek megbízásának felülvizsgálatára a Képviselő-testület jogosult.
5. § (1) A Képviselő-testület a település természeti, környezeti, gazdasági, társadalmi helyzetének ismertetését a világhálón, valamint a nem írott sajtó területén is szükségesnek tartja.
(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat működésével kapcsolatos – a 4. § alatt nem szabályozott – egyéb lakossági tájékoztatás megtétele, koordinálása érdekében, ezen feladat ellátásával médiafelelős személyt bízhat meg.
(3) A Képviselő-testület munkaszervezetének hivatala, a Polgármesteri Hivatal - külön felelős személy (szervezeti egység) útján - gondoskodik az Önkormányzat, valamint a fenntartásában és működtetésében álló helyi önkormányzati költségvetési szervek működésével, funkcionálásával kapcsolatban keletkezett (közérdekű, külön jogszabályokban is meghatározott) adatoknak, információknak és dokumentumoknak a Pilis Város Önkormányzata által kialakított www.pilis.hu honlapon történő közzétételéről és változás esetén, annak folyamatos frissítéséről.
(4) A Képviselő-testület által kijelölt médiafelelős személy, valamint a (3) bekezdés szerint kijelölt külön személy (szervezeti egység) együttműködéssel gondoskodik az Önkormányzat, illetve a Képviselő-testület munkaszervezetének hivatala, a Polgármesteri Hivatal által fenntartott www.pilis.hu honlap folyamatos működtetéséről, és az adatokban, információkban és dokumentumokban bekövetkezett változás esetén, annak folyamatos frissítéséről.
(5) A Képviselő-testület Pilis Város Önkormányzata, valamint a fenntartásában és működtetésében álló helyi önkormányzati költségvetési szervek - tárgyidőszakra elfogadott - Informatikai Fejlesztési Koncepciója rendelkezéseinek megfelelően, annak keretein belül gondoskodik a városi honlap informatikai felülete, informatikai környezete folyamatos fejlesztéséről, korszerűsítéséről.
II. RÉSZ
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
6. § A Képviselő-testület és szervei számára a jogszabályokban foglalt feladat és hatásköri, szervezeti-működési leírásokat, rendelkezéseket az SZMSZ-ben foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.
7. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Pilis Város Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat jogi személy.
(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervek:
a) Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete,
b) a Képviselő-testület jelen rendeletben meghatározott, létrehozott bizottságai:
ba) Közbiztonsági és Külterületi Bizottság,
bb) Szociális és Egészségügyi Bizottság,
bc) Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság,
bd) Városfejlesztési és Városgazdálkodási Bizottság,
be) Pénzügyi Bizottság,
d) a Polgármester,
e) a Polgármesteri Hivatal.
(4) A Képviselő-testület által, önkormányzati feladatok ellátására létrehozott állandó bizottságai létszámai:
a) Közbiztonsági és Külterületi Bizottság 5 fő
b) Szociális és Egészségügyi Bizottság 5 fő
c) Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság 5 fő
d) Városfejlesztési és Városgazdálkodási Bizottság 5 fő
e) Pénzügyi Bizottság 5 fő
(5) Az Önkormányzat illetékességi területe: Pilis város közigazgatási területe.
III. RÉSZ
FELADATOK ÉS HATÁSKÖRÖK
Az önkormányzati jogok gyakorlása
8. § (1) A helyi önkormányzati jogok a településen választójoggal rendelkező lakosok (a továbbiakban: választópolgárok) közösségét illetik meg.
(2) A választópolgárok az Önkormányzat Képviselő-testületébe választott képviselőik útján és a helyi népszavazáson való részvételükkel gyakorolják az önkormányzáshoz való közösségi jogaikat.
(3) Az Önkormányzat – a törvény keretei között – önállóan szabályozhatja, illetőleg egyedi ügyekben szabadon igazgathatja a feladat és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket. Döntését az Alkotmánybíróság, illetve bíróság és kizárólag jogszabálysértés esetén bírálhatja felül.
9. § (1) Az Önkormányzat - a jogszabályok keretei között - az Önkormányzat tulajdonával önállóan rendelkezik, bevételeivel önállóan gazdálkodik, az önként vállalt és a kötelező önkormányzati feladatok ellátásáról egységes költségvetéséből gondoskodik.
(2) Az Önkormányzat - kötelező önkormányzati feladatai ellátásának megsértése, vagy veszélyeztetése nélkül, - vállalkozási tevékenységet folytathat.
10. § (1) A Képviselő-testület véleményt nyilvánít és kezdeményez a feladat és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben.
Az Önkormányzat együttműködésére vonatkozó sajátos, helyi szabályok
11. § (1) A Képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a helyi társadalom és gazdaságszervező munkában – ezek fejlesztése érdekében – együttműködik a jogszabályokban meghatározott további önkormányzatokkal, kamarákkal, valamint regionális szervekkel.
(2) A koordináció keretében közvetlen cél: a megyei és regionális fejlesztési tervek, koncepciók, elképzelések kidolgozásában közvetlen részvétel, valamint egyeztetése a helyi elképzelésekkel.
(3) Az (1) bekezdés szerinti együttműködéshez kapcsolódó folyamatos és rendszeres kapcsolattartás - a Polgármesteri Hivatal közreműködésével - a polgármester feladata.
(4) Az Önkormányzat a feladatai ellátása körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik ezen civil, társadalmi, helyi illetve regionális közösségekkel.
12. § (1) Pilis Város Önkormányzata folyamatosan és rendszeresen együttműködik:
a) a Monor és Térsége Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulással, a többcélú önkormányzati kistérségi társulás által ellátandó feladatok közös ellátása és működtetése, továbbá a Kistérségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat közös finanszírozása tárgyában,
b) a Monor és Térsége Önkormányzati Főépítészi Társulással a főépítészi feladatok társulási formában történő ellátása, továbbá a térség fejlesztésével kapcsolatos koncepciók, tervek kidolgozása érdekében,
c) Cegléd Város Önkormányzatával, valamint a Duna-Tisza Közi Regionális Hulladékgazdálkodási Konzorcium tagjaival, a Duna-Tisza Közi Regionális Hulladékgazdálkodási Rendszer keretein belül működtetett regionális szeméttelep kialakítása, fenntartása, működtetése területén,
d) Nyáregyháza Község Önkormányzatával, Káva község Önkormányzatával, Bénye község Önkormányzatával, valamint Monorierdő község Önkormányzatával a közös központi orvosi ügyelet fenntartásában, működtetésében.
(2) Az Önkormányzat a jogszabály rendelkezésén, vagy korábban meghozott helyi képviselő-testületi döntésen alapuló együttműködéssel összefüggő, a tárgyévre érvényes pénzügyi kötelezettségvállalást a tárgyévre (tárgyidőszakra) érvényes költségvetési rendelete részeként tervezi.
Testvértelepülési (testvérvárosi) kapcsolatok kialakítására és fenntartására vonatkozó sajátos, helyi szabályok
13. § (1) Az Önkormányzat nemzetközi hivatalos kapcsolatot tart fenn az olaszországi Piazza al Serchio városával, valamint a szlovák Maly Cetín (Kiscétény) településsel.
(2) A külföldi önkormányzattal való további együttműködésről szóló megállapodás megkötése a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik.
Az Önkormányzat feladata, hatásköre, szervei
14. § (1) Az önkormányzati feladat és hatáskörök a Képviselő-testületet illetve szerveit illetik meg.
(2) Az Önkormányzat által ellátandó alap feladatköröket az Mötv. 13. § (1) bekezdése határozza meg.
(3) Az Önkormányzat által - saját döntése alapján – ellátandó, önként vállalt feladatköröket további jogszabály (törvény) határozza meg.
15. § (1) A képviselő-testület egyes hatásköreit átruházza, illetve átruházhatja:
a) polgármesterre,
b) valamely bizottságára,
c) társulásra (törvényben meghatározott eljárási rend szerint).
(2) A Képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható feladat-illetve hatásköröket az Mötv. 42. §-a határozza meg.
16. § (1) A Képviselő-testület a hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, és a hatáskörét – rendelet módosítással - visszavonhatja.
IV. RÉSZ
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
A Képviselő-testület képviselete
17. § (1) A Képviselő-testületet a polgármester képviseli.
(2) A Képviselő-testületet – a polgármester akadályoztatása esetén – a Képviselő-testület által megválasztott társadalmi megbízatású alpolgármester képviseli.
(3) A Képviselő-testületet – a polgármester, valamint az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén – a korelnök képviseli.
(4) Egyedi ügyben, a Képviselő-testület bármely képviselő-testületi tag részére, eseti meghatalmazást adhat.
Képviselő-testület alakuló ülése
18. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülését a választást követő 15 napon belül össze kell hívni.
(2) A Képviselő-testület összehívásról a polgármester gondoskodik.
(3) A Képviselő-testület alakuló ülését a polgármester vezeti.
(4) A Képviselő-testület alakuló ülésén első körben a képviselők, ezt követően a polgármester esküt tesznek.
(5) A képviselők a Helyi Választási Bizottság előtt tesznek esküt.
(6) A képviselők eskütételét követően, a polgármester a Képviselő-testület előtt tesz esküt.
(7) A Képviselő-testület alakuló ülésén meg kell állapítani a polgármester illetményét.
(8) A Képviselő-testület alakuló ülésén – a polgármester munkájának segítésére, titkos szavazással, tagjai közül – egy fő, társadalmi megbízatású alpolgármestert választ, akinek részére tiszteletdíjat állapít meg.
(9) A Képviselő-testület alakuló ülésén felülvizsgálja a települési képviselők tiszteletdíjáról, és a részükre nyújtandó természetbeni juttatásokról szóló önkormányzati rendeletét, hatályos szabályozást.
(10) A Képviselő-testület alakuló ülésén felülvizsgálja a Képviselő-testület munkáját segítő szervek rendszerét és struktúráját.
A Képviselő-testület üléseinek összehívása
19. § (1) A Képviselő-testület összehívásáról a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkét személy akadályoztatása esetén a korelnök (a továbbiakban együtt: ülés levezetője) gondoskodik.
(2) A Képviselő-testület – az ülésezés általános rendjétől függően - rendes, rendkívüli ülést, vagy közmeghallgatást tart.
(3) A Képviselő-testület - az ülésezés formájától függően - nyilvános vagy zárt ülést tart.
A Képviselő-testület üléseinek formája
20. § (1) A Képviselő-testület – fő szabályként – nyilvános ülés tart.
(2) A Képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott eset valamelyikének bekövetkezése esetén, illetve ha az Mötv. 46. § (2) b) pontjában meghatározott ügy tárgyalása esetében, az ügy nyilvános tárgyalásába az érintett nem egyezik bele.
(3) A testületi ülést levezető személy a (2) bekezdés hatálya alá tartozó eset valamelyikének bekövetkezése esetén, az érintett személyt legkésőbb a napirendi pont megkezdése előtt írásba, vagy jegyzőkönyvbe foglaltan köteles nyilatkoztatni arra vonatkozólag, hogy az ügy nyilvános tárgyalásába, érintettként beleegyezik-e: amelynek tényéről a Polgármesteri Hivatal ülések előkészítésével foglalkozó szervezeti egysége külön jognyilatkozatot (formanyomtatványt) írattat alá az érintettel, - felhívva figyelmét akaratnyilatkozata jogkövetkezményeire.
(4) A Képviselő-testület bármely tagjának, vagy a jegyző indítványára zárt ülés rendelhet el – üzleti érdekek védelme céljából – a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor.
(5) Mérlegelést nem igénylő esetben, a zárt ülés elrendeléséről a Képviselő testület nem foglal állást. A testületi ülést levezető személy köteles az írásban tett előterjesztésen vagy a napirend szóbeli közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.
(6) Mérlegelést igénylő esetben, a Képviselő-testület a zárt ülés elrendeléséről alakszerű határozat meghozatala nélkül dönt.
A rendes képviselő-testületi ülés, közmeghallgatás előkészítésére, összehívására vonatkozó közös rendelkezések
21. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább tizenegy alkalommal rendes ülést, és évente egy közmeghallgatást tart.
(2) Az SZMSZ alkalmazásában, rendes ülés:
a) a január, február, március, április, május, augusztus, szeptember, október hónap, utolsó csütörtöki napjára összehívott képviselő-testületi ülés,
b) a június hónap, utolsó szerdai napjára összehívott képviselő-testületi ülés,
c) december hónapban, a tárgyhónap 3. hete csütörtöki napjára összehívott képviselő-testületi ülés.
(3) A Képviselő-testület - a nyári szabadságolások miatti ülésszünetet, - minden év július 1. napjától augusztus 20. napjáig terjedő időtartamra állapítja meg.
(4) A Polgármesteri Hivatal – a Polgármesteri Iroda közreműködésével, - a képviselő-testületi ülés meghívóját, valamint az előterjesztéseket (mellékleteivel, függelékeivel együtt), legkésőbb 8 nappal a képviselő-testületi ülés előtt, írásvédett formátumban, elektronikus formában a Polgármesteri Hivatalon belül, a képviselők, külső jogállású bizottsági tagok részére elkülönített elektronikus mappába (a továbbiakban: e-mail cím) átteszi (közzéteszi).
(5) A rendes képviselő-testületi ülés időpontját és napirendi pontokat tartalmazó meghívót a polgármester a www.pilis.hu honlapon megjelenteti.
(6) A rendes képviselő-testületi ülésről szóló meghívót ki kell függeszteni:
a) a Polgármesteri Hivatal hivatalos hirdetőtáblájára,
b) a Pilis, Petőfi park területén található hivatalos hirdetőtáblára.
A rendkívüli képviselő-testületi ülés
előkészítésére, összehívására vonatkozó közös rendelkezések
22. § (1) A testületi ülést levezető személy sürgős, halasztást nem tűrő esetekben rendkívüli testületi ülést köteles összehívni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti sürgős, halasztást nem tűrő esetekben a rendkívüli képviselő-testületi ülés előtt 6 órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód is igénybe vehető, el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, azonban a sürgősség indokát és körülményeit a testületi ülést levezető személy mindenképpen közölni köteles.
(3) A Képviselő-testület ún. rendkívüli összehívását a népszavazás is indítványozhatja.
(4) A településen élő, illetve működő, valamely kisebbségi népcsoportot érintő ügyben, a helyi kisebbségi-nemzetiségi önkormányzat is kezdeményezheti a Képviselő-testület összehívását.
(5) A Képviselő-testületet a képviselő-testületi tagok egynegyedének (3 fő), vagy valamely bizottságának napirendet is tartalmazó indítványára össze kell hívni.
A Képviselő-testület ülésére meghívottak
23. § (1) A Képviselő-testület nyilvános ülésén állandó tanácskozási jog illeti meg, minden napirendi pont tárgyalásakor:
a) a jegyzőt,
b) a helyi nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,
c) a Polgármesteri Hivatal gazdasági vezetőjét,
d) a választókerület országgyűlési képviselőjét,
e) a Pest Megyei Kormányhivatal képviselőjét.
(2) A Képviselő-testület nyilvános ülésén eseti tanácskozási jog illeti meg, az adott napirendi pont tárgyalásakor:
a) a Polgármesteri Hivatal napirend tárgya szerinti belső szervezeti egységének vezetőjét (kivéve a gazdasági vezetőt),
b) az érintett önkormányzati intézmény vezetőjét, az egészségügyi menedzsert,
c) a társult főépítészt,
d) központi orvosi ügyelet ügyeletvezetőjét,
e) az adott szakbizottság külső tagját,
f) a helyi rendőrőrs parancsnokát,
g) az Önkormányzattal együttműködési/szerződéses jogviszonyban álló Társulás képviselőjét,
h) helyi társadalmi szervek vezetőit, amelyek együttműködési megállapodást kötöttek az Önkormányzattal,
i) az érintettet,
j) a szakértő jogállású személyt.
(3) A Képviselő-testület nyilvános ülésére - tanácskozási jog nélkül - állandó meghívottak:
a) a helyi pártok vezetői,
b) a díszpolgárok.
(4) A Képviselő-testület zárt ülésén állandó tanácskozási jog illeti meg, minden napirendi pont tárgyalásakor:
a) a jegyzőt.
(5) A Képviselő-testület zárt ülésén eseti tanácskozási jog illeti meg, az adott napirendi pont tárgyalásakor:
a) a Polgármesteri Hivatal gazdasági vezetőjét,
b) a Polgármesteri Hivatal napirend tárgya szerinti belső szervezeti egységének vezetőjét,
c) az érintettet,
d) a szakértő jogállású személyt.
A Képviselő-testület ciklusprogramja
24. § A polgármester a Képviselő-testület megalakulását követő 6 hónap időtartamon belül - az első pénzügyi terv tárgyalását követően - elkészíti az Önkormányzat ciklusprogramját, amely meghatározza a Képviselő-testület tárgyidőszaki ciklusra vetített tevékenységének irányvonalát, az elsőbbséget élvező célokat, a fejlesztési elképzeléseket, javaslatokat.
A Képviselő-testület munkaterve
25. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervét – a polgármester irányításával – a jegyző minden év december hó 15. napjáig állítja össze, és a polgármester terjeszti jóváhagyás végett a Képviselő-testület elé.
Az előterjesztés
26. § (1) Az SZMSZ alkalmazásában, előterjesztésnek minősül a képviselő-testület valamely bizottsága által előzetesen véleményezett és javasolt bármely, rendelet vagy határozat elfogadására irányuló szöveges javaslat, beszámoló és tájékoztató anyag is.
(2) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések fontosabb fajtái:
a) rendeletalkotásra irányuló rendeletalkotási (módosítási) javaslat,
b) egyedi határozat meghozatalára irányuló, döntést igénylő javaslat,
c) normatív határozat meghozatalára irányuló, döntést igénylő javaslat,
d) beszámoló valamely feladat elvégzéséről, valamely szerv tevékenységéről,
e) beszámolónak nem minősülő, jogszabályban, vagy szerződésben meghatározott jogkövetkezménnyel nem bíró tájékoztató anyag.
(3) Az előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) az előterjesztés számát/tárgyévet,
b) az előterjesztés címzettjét/címzettjeit,
c) az előterjesztés részeként kidolgozott és összeállított indítvány/javaslat elfogadásához szükséges egyszerű/minősített többség elfogadásának jogszabályi alapját/alapjait (hivatkozását),
d) a tárgyalandó témakör tárgyilagos és tényszerű bemutatását, a pénzügyi-műszaki-egyéb ágazati szempontokat, következményeket (szempontrendszert),
e) az előzményeket, különösen a tárgyalandó témakörben meghozott korábbi képviselő-testületi döntéseket (kivonatos, lényeges elemeket magában foglaló közlés formájában),
f) a pontos jogszabályi hivatkozásokat,
g) több döntési változat esetén az egyes változatok mellett és ellen szóló érveket valamint a várható pénzügyi-műszaki-egyéb ágazati (pozitív és negatív előjelű) következményeket, költségvetési kihatásokat,
h) a határozati javaslato(ka)t – utalva a határozat fajtájára -, illetve rendelettervezete(ke)t.
(4) Az előterjesztés mellékleteként csatolni szükséges:
a) az előzményeket, különösen a tárgyalandó témakörben meghozott korábbi képviselő-testületi döntéseket (részletesen),
b) jogszabályi keretek részletes bemutatását.
(5) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés elsődlegesen írásban, sürgősségi indítványt tartalmazó halaszthatatlan esetben, - az indítvány írásbeli megjelölésével szóban terjeszthető elő.
Sürgősségi indítvány
27. § (1) Halaszthatatlan döntést igénylő ügyekben - legkésőbb a rendes képviselő-testületi ülést megelőző munkanap 16.00 óráig - a sürgősség tényének rövid indoklásával, határozati javaslatot is tartalmazó sürgősségi indítvány nyújtható be a polgármesternél.
(2) Halaszthatatlan döntést igénylő esetben készített indítványt (előterjesztést) – legkésőbb az ülést megelőző munkanap 24.00 óráig – a képviselő-testület tagjai részére meg kell küldeni.
(3) Sürgősségi indítványt az terjeszthet be a képviselő-testület részére, - aki rendes előterjesztés benyújtására jogosult.
(4) Amennyiben a Képviselő-testület nem ismeri el a tárgyalható napirendi pont sürgősségi úton történő tárgyalásának indokoltságát, úgy a Képviselő-testület a tárgybani indítványt a soron következő, rendes képviselő-testületi ülésen tárgyalja meg.
Rendkívüli indítvány
28. § (1) Rendkívüli indítványt az terjeszthet be a képviselő-testület részére, - aki rendes előterjesztés benyújtására jogosult.
(2) Amennyiben a Képviselő-testület nem ismeri el a tárgyalható napirendi pont rendkívüli úton történő tárgyalásának indokoltságát, úgy a Képviselő-testület a tárgybani indítványt a soron következő, rendes képviselő-testületi ülésen tárgyalja meg.
A képviselő-testületi ülés nyilvánossága
29. § (1) Amennyiben a Képviselő-testület ülése nyilvános, arról hang, videofelvétel készíthető.
(2) A Képviselő-testület nyílt ülése szünetében a hang és képanyag rögzítésére szolgáló eszközt, berendezést – annak működtetője – köteles leállítani, hanganyag illetve képi anyag nem készíthető.
(3) A hang, illetve videofelvétel készítésének tényét annak készítője köteles a polgármester tudomására hozni, - a képviselő-testületi ülés technikai előkészítésével összefüggő helyi gyakorlat eseti, átmeneti jellegű felülvizsgálata (szükséges technikai, informatikai korrekciók megtétele) végett.
(4) A lakosság tájékoztatása a település honlapján keresztül, élő adásban történik.
(5) A lakosság tájékoztatása – a képviselő-testület nyilvános, rendes üléseiről, a Polgármesteri Hivatal bevonásával – projektor és kivetítő útján is történhet.
(6) A Képviselő-testület zárt ülésén meghozott, a külön törvény szerinti közérdekű adat, és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét az Önkormányzat – a Képviselő-testület munkaszervezetének vezetője, a jegyzőn keresztül, az alábbiak szerint – biztosítja:
a) zárt ülés meghatározott napirendi pontja részeként keletkezett közérdekű adatról, illetve közérdekből nyilvános adatról kivonat összeállításával, közlésével,
b) zárt ülés meghatározott napirendi pontja részeként keletkezett közérdekű adatba, illetve közérdekből nyilvános adatba történő betekintéssel,
c) zárt ülés meghatározott napirendi pontja részeként keletkezett közérdekű adatról, illetve közérdekből nyilvános adatról szóló kivonatnak a városi honlapon illetve a „HIRNÖK” c. időszaki lapban történő közzétételével
- a megkeresés, kérelem tartalmának megfelelően.
A képviselő-testületi ülés vezetésének szabályai
30. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkét személy akadályoztatása esetén a korelnök (a továbbiakban együtt: ülés vezetője) vezeti.
(2) Az ülés vezetője a képviselő-testületi ülés megnyitását követően megállapítja a képviselő-testület határozatképességét, amely határozatképességet a képviselő-testületi ülés teljes ideje alatt köteles folyamatosan ellenőrizni.
(3) A Képviselő-testület határozatképes, ha az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele – 6 fő – jelen van.
(4) Amennyiben a képviselő-testületi ülés határozatképességéhez szükséges 6 fő nem jelent meg, akkor a képviselő-testületi ülés határozatképtelen.
Napirend előtti beszámoló, tájékoztatás
31. § (1) Napirend előtt az ülés vezetője beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és a két rendes képviselő-testületi ülés között megtett, a település életét, működését és üzemeltetését lényegesen érintő, befolyásoló intézkedésekről, valamint - a település ún. Rendezvény naptára alapján - a két rendes képviselő-testületi ülés között megtartandó, előkészület alatt álló rendezvényekről.
(2) A polgármester a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló írásbeli beszámoló anyagát legkésőbb a rendes képviselő-testületi ülést megelőző munkanap 16.00 óráig közzéteszi, a képviselő-testület részére megküldi.
(3) Napirend előtt a jegyző tájékoztatást ad a két rendes képviselő-testületi ülés között várható, a Polgármesteri Hivatal ún. tárgyévi teljesítményértékelési feladata alapján jelentkező, jelentősebb ügyfélforgalommal járó, tervezett intézkedésekről, települési szintű körlevelek tartalmáról (az ellenőrzés, akció esetét kivéve).
(4) Napirend előtt a címzett (a címzett távollétében helyettese, mind a polgármester, mind az alpolgármester távollétében a jegyző) válaszol az előző képviselő-testületi ülésen a részére szóban vagy írásban feltett, a tárgynapi képviselő-testületi ülésen meg nem tárgyalt, vagy el nem fogadott interpellációra.
Napirend előtti felszólalás
32. § (1) A helyi jelentőségű, halaszthatatlan és rendkívüli sürgősségű ügyben napirend előtt felszólalásra az ülés vezetőjétől bármely képviselő 2 percben szót kérhet.
(2) Amennyiben az (1) bekezdés szerinti felszólaló képviselő olyan ügyben kért szót, amelynek tárgya Képviselő-testület hatáskörébe tartozik és a képviselő-testület intézkedését tartja szükségesnek, - a Képviselő-testület a felszólalás tárgya szerinti indítványt utólag - ügyrendi döntésével - felveheti napirendjére.
(3) Amennyiben a felszólaló képviselő a napirend előtti felszólalás keretében több ügyben kíván felszólani, és a felszólalás időtartama meghaladja a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott időtartamot, akkor a felszólaló képviselő az általa előadni kívántakat írásban terjeszti be a Képviselő-testület elé.
(4) A képviselő-testületi ülésen megjelent választópolgár a napirend előtt, közérdeket érintő ügyben a Képviselő-testülethez, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz 2 percben kérdést intézhet.
(5) Amennyiben a választópolgár nem közérdekű ügyet terjeszt elő, a polgármester a kérdést előterjesztő személytől megvonja a szót, amennyiben az állampolgár ezt nem fogadja el, a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz a feltett kérdés minősítése ügyében.
Kérdés, interpelláció
33. § (1) Kérdés: az Önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás, amely tartalma szerint nem sorolható az interpelláció fogalomkörébe és nem kapcsolódik a megtárgyalt napirendi pont anyagához.
Tanácskozás rendje
34. § (1) Az ülés vezetője a napirendet alkotó napirendi pontok sorrendjében minden előterjesztés felett külön vitát nyit, melynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,
b) a napirendi pont vitájának megkezdése előtt, amennyiben az előterjesztést bizottság megtárgyalta, a bizottság elnöke ismerteti a bizottsági álláspontot, a (javaslatokat magában foglaló) határozato(ka)t,
c) az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, vagy a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja,
d) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előterjesztő köteles röviden, lényegre törően válaszolni,
e) a tárgyalt napirendi pont anyagát érintően, bármelyik képviselő, bármikor 2 percben ügyrendi javaslatot tehet,
f) a képviselő-testület az e) pont szerinti javaslatról vita nélkül határoz,
g) az előterjesztő, illetve az ülés vezetője javasolhatja a napirendi pont elnapolását,
h) a képviselő-testület a g) pont szerinti ügyrendi javaslatról vita nélkül határoz,
i) a felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.
Tanácskozás rendjének fenntartása
35. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülés vezetője folyamatosan gondoskodik.
Szavazás
36. § (1) A Képviselő-testület a szavazati arányok rögzítésével - alakszerű határozat nélkül - dönt:
a) az ügyrendi kérdésekről,
b) az információs jelentések tudomásul vételéről.
(2) A képviselő-testület döntéseit (rendelet, határozat) általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
(3) Egyszerű többség esetén, a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők, több mint a felének szavazata szükséges.
(4) Minősített többség esetén a javaslat elfogadásához a megválasztott települési képviselők, több mint a felének igen szavazata szükséges.
(5) A képviselő-testületi döntésből kizárható az akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő - a vita megkezdése előtt - köteles bejelenteni a személyes érintettségét.
(6) A kizárásról - az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára - a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
Minősített többséget igénylő ügyek köre
37. § Minősített többség szükséges, az alábbi ügyekben:
a) rendeletalkotáshoz, (rendeletmódosításhoz),
b) az Önkormányzat szervezetének kialakításához és működésének meghatározásához, vagy annak módosításához,
c) a törvény által hatáskörébe utal választáshoz, kinevezéshez, megbízáshoz és annak módosításához vagy visszavonásához, a fegyelmi eljárás megindításához, a fegyelmi döntés (büntetés) meghozatalához, a fegyelmi eljárás megszüntetéséhez
d) véleménynyilvánítás olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő,
e) a helyi népszavazás kiírásához,
Titkos szavazás
38. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindabban az ügyben, amelyben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.
(2) A titkos szavazás megtételére a Képviselő-testület bármely tagja tehet indítványt.
(3) A titkos szavazás lebonyolításáról a Képviselő-testület által, esetenként megválasztott, három tagú ad-hoc bizottság gondoskodik.
(4) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, a szavazat leadás titkosságának biztosításával történik.
(5) A titkos szavazás lefolytatását és eredményét az ad-hoc bizottság elnöke ismerteti, amelyről a jegyző külön jegyzőkönyvet készít.
Név szerinti szavazás
39. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni:
a) amennyiben azt törvény előírja,
b) a képviselő-testület feloszlatására irányuló javaslat, állásfoglalás tárgyában,
c) amennyiben azt a polgármester vagy bármely képviselő indítványozza.
(2) Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottság létszáma és összetétele, valamint a tanácskozások lefolytatásával összefüggő (ügyrendi javaslatot tartalmazó) kérdések tekintetében.
(3) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a polgármester felolvassa „abc” sorrendben a tagok nevét, és a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor „igen”, vagy „nem” -mel szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazástól.
(4) A név szerinti szavazást a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvben kell rögzíteni.
(5) A szavazatok összeszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik.
A Képviselő- testület döntései
40. § A Képviselő- testület döntései:
a) önkormányzati rendeletek
b) képviselő- testületi határozatok, amelyek lehetnek:
ba) normatív határozatok,
bb) önkormányzati hatósági határozatok,
bc) egyéb határozatok.
A képviselő-testület határozatai és azok jelölése
41. § (1) A Képviselő- testület/ átruházott hatáskörben illetékes bizottsága az alábbi témakörökben normatív határozatot hoz:
a) az Önkormányzat fenntartásában és működésében álló intézmények Alapító Okirata,
b) az Önkormányzat gazdasági programja,
c) az Önkormányzat és fenntartásában, működtetésében álló intézmények gazdálkodásának teljesítéséről szóló beszámolók,
d) a Gerje-Forrás Nonprofit Kft. üzleti terve, üzleti terve módosításának elfogadása, a Gerje-Forrás Nonprofit Kft. féléves, valamint éves beszámolójának, mérlegbeszámolójának, egyszerűsített pénzforgalmi jelentésének, közhasznúsági jelentésének, valamint adózás előtti eredménye felhasználására vonatkozó javaslatának elfogadása,
e) a Polgármesteri Hivatalban az igazgatási szünet elrendelése,
f) a Képviselő- testület és bizottságainak munkaterve,
g) Képviselő- testület bizottsági rendszerének létrehozatala,
h) Közmeghallgatás időpontja és napirendje,
i) az Önkormányzat fenntartásában és működtetésében álló intézmények Szervezeti és Működési Szabályzata, Házirendje, Pedagógiai Programja, Nevelési Programja és Szakmai Programja,
j) az Önkormányzati koncepciók, szabályozási tervek,
k) az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal és a fenntartott és működtetett intézmények, nemzetiségi önkormányzatok között, a tervezés, a gazdálkodás, a beszámolás rendjét rögzítő ún. munkamegosztási megállapodás,
l) kollektív szerződések, közalkalmazotti szabályzatok
m) a Közalapítvány közhasznúsági jelentése,
n) Önkormányzati fenntartású intézmény létrehozatala, megszüntetése, átszervezése,
o) az Önkormányzat éves Közbeszerzési terve,
p) az Önkormányzat éves Belső Ellenőrzési Munkaterve,
q) az Önkormányzat Stratégiai Belső Ellenőrzési Terve,
r) Állami Számvevőszék jelentését követő intézkedési terv,
s) a testvérvárosi kapcsolat létesítése,
t) önkormányzati tagság létesítése,
u) a Bursa Hungarica Ösztöndíj rendszerhez csatlakozás,
v) az Önkormányzat Esemény naptárának elfogadása.
(2) A határozatokat a naptári év elejétől kezdődően közös sorszám alatt egységes, folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.
(3) A határozatok – kivéve a normatív határozatot – jelölése:
A jegyzőkönyv
42. § (1) A képviselő-testület üléséről szerkesztett jegyzőkönyvet kell készíteni.
Önkormányzati rendeletalkotás
43. § (1) A Képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
(2) A rendeletalkotási eljárás főbb szabályai: elemezni kell a szabályozni kívánt társadalmi, gazdasági viszonyokat, a szabályozás várható hatását.
44. § (1) Az önkormányzati rendeleteket évenként l-től kezdődően folyamatos sorszámmal kell ellátni és feltüntetni a dátumot.
Közmeghallgatás
45. § (1) A Képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(2) A Képviselő-testület a közmeghallgatás(ok) időpontjait - a Képviselő-testület és szervei tárgyévre vonatkozó munkaterve vizsgálatával és elfogadásával egyidejűleg - a tárgyévet megelőző év december 15. napjáig határozza meg.
(3) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek képviselői a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a települési képviselőhöz, a jegyzőhöz közérdekű kérdést intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatot tehetnek.
(4) A közmeghallgatás pontos tárgyára vonatkozó javaslato(ka)t a polgármester a közmeghallgatás tervezett ülésnapja előtti tárgyhavi rendes képviselő-testületi ülésen terjeszti a Képviselő-testület elé, döntéshozatal végett.
Lakossági fórum
46. § (1) A Képviselő-testület a lakosságot érintő fontosabb kérdések eldöntéséhez lakossági fórumot szervezhet.
(2) A lakossági fórum a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonást szolgálja.
(3) A lakossági fórum összehívására és levezetésére
V. RÉSZ
A TELEPÜLÉSI KÉPVISELŐ, A TANÁCSNOK
A települési képviselő
47. § (1) A települési képviselő megbízatása, jogai és kötelezettségei a megválasztásával keletkeznek.
(2) A települési képviselő a Képviselő-testület alakuló ülésén, - a megbízólevél átvételét követően - a Helyi Választási Bizottság előtt esküt tesz.
(3) A települési képviselő az eskü letételéig nem gyakorolhatja jogait.
(4) A települési képviselő a megválasztásától számított 30 napon belül, majd azt követően minden év január l. napjától számított 30 napon belül – törvényben szabályozottak szerint – vagyonnyilatkozatot köteles tenni.
(5) A települési képviselő saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házas, vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatát.
(6) A települési képviselő vagyonnyilatkozat tételére vonatkozó rendelkezéseket az Ör. 12. számú mellékletét képező Polgármesteri, alpolgármesteri, önkormányzati képviselői vagyonnyilatkozat kezelési szabályzat rögzíti.
Tanácsnok
48. § (1) A Képviselő-testület a települési képviselők közül - a képviselő-testület által meghatározott önkormányzati feladatkörök ellátásának felügyeletére - tanácsnokot választhat (bízhat meg).
(2) A tanácsnok felügyeli a képviselő-testület által meghatározott önkormányzati feladatkörök ellátását.
(3) A Képviselő-testület által a tanácsnoki tisztségre adott megbízás visszavonható.
(4) A tanácsnok jogai és kötelezettségei a tanácsnoki megbízás megszűnésével, megszüntetésével szűnnek meg.
A települési képviselő jogai és kötelességei
49. § (1) Minden települési képviselőnek azonosak a jogai és kötelességei.
(2) A települési képviselői jogai különösen:
a) a Képviselő-testület ülésén a polgármestertől, az alpolgármestertől, a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb tizenöt napon belül írásban – érdemi választ kell adni,
b) a települési képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, illetőleg kérésére a véleményét szó szerint rögzíteni kell a jegyzőkönyvben,
c) tanácskozási joggal részt vehet bármely bizottsági ülésen, javasolhatja a bizottság elnökének (ülés vezetőjének) a bizottság feladatkörébe tartozó önkormányzati ügy megtárgyalását,
d) kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek - a képviselő-testület által átruházott - önkormányzati ügyben hozott döntését,
e) megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet,
f) a Képviselő-testület hivatalától (Polgármesteri Hivataltól) kizárólag a jegyzőn keresztül igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést,
g) közérdekű ügyben kezdeményezheti a jegyzőn keresztül a Képviselő-testület hivatalának intézkedését, amelyre a Polgármesteri Hivatal - a jegyző vagy az illetékes szervezeti egység vezetője útján - 15 napon belül érdemi választ köteles adni.
(3) A település képviselő kötelességei különösen:
a) köteles részt venni a Képviselő-testület illetve a Képviselő-testület által létrehozott bizottság(ok) munkájában,
b) köteles részt venni - felkérés alapján - a képviselő-testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatok lefolytatásában,
c) köteles részt venni - felkérés alapján - a Képviselő-testület döntéseinek végrehajtása szervezésében és a feladatellátás ellenőrzésében,
d) a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli választóinak érdekeit,
e) köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre,
f) köteles bejelenteni - adott ügy döntéshozatalra történő előkészítésékor, tárgyalásakor - érintettségét,
g) előre, legkésőbb az ülés megkezdéséig írásban (levélben, faxon, e-mail-en) vagy szóban (telefonon) köteles bejelenteni, ha a Képviselő-testület illetve a bizottság ülésén nem tud megjelenni, megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van.
(4) A települési képviselő – a Mötv-ben, vagy a (2) és (3) bekezdésben nem részletezett - egyéb jogait és kötelezettségeit Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által elfogadott és megalkotott, a települési képviselők tiszteletdíjáról, és a részükre nyújtandó természetbeni juttatásokról szóló önkormányzati rendelete határozza meg.
(5) A települési képviselő jogai és kötelezettségei a képviselői megbízatás megszűnésével, vagy megszüntetésével szűnnek meg.
A települési képviselői megbízatás megszűnése
50. § (1) A települési képviselő megbízatása megszűnik:
a) a megválasztását követő helyi önkormányzati általános választás napján, jelöltek hiányában elmaradt választás esetén az időközi választás napján;
b) ha a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásán már nem választható;
c) az összeférhetetlenség kimondásával;
d) méltatlanság megállapításával;
e) ha az önkormányzati képviselő, annak az ülésnek az időpontjától, amelyről első ízben távol maradt, egy éven át nem vesz részt a képviselő-testület ülésén;
f) lemondással;
g) a képviselő-testület feloszlatásával;
h) a képviselő-testület feloszlása esetén, valamint
i) az önkormányzati képviselő halálával.
(2) A települési képviselő lemondhat:
a) a lemondás tényének képviselő-testületi ülésen történő bejelentésével
(Az írásbeli nyilatkozatot, annak lényeges tartalmát a képviselő-testület következő ülésén ismertetni kell.)
Összeférhetetlenség és az összeférhetetlenségi eljárás
51. § (1) Az önkormányzati képviselő, valamint a képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja nem folytathat olyan tevékenységet, amely a feladatainak ellátásához szükséges közbizalmat megingathatja, továbbá nem lehet
a) országgyűlési képviselő, valamint aki olyan tisztséget tölt be, olyan feladatot lát el, amelyre kinevezését, megbízatását az Országgyűléstől, köztársasági elnöktől, Kormánytól, Kormány tagjától vagy az Országgyűlés, Kormány alárendeltségébe tartozó szervtől (vezetőjétől) kapta, kivéve
aa) ha ezen megbízatás keretében tudományos, oktatói, művészeti, lektori, szerkesztői, valamint a jogi oltalom alá eső szellemi tevékenységet lát el;
ab) egészségügyi intézmény főigazgatója, gazdasági vezetője, orvos, egészségügyi dolgozó, köznevelési intézmény vezetője, foglalkoztatottja, szociális intézmény vezetője, foglalkoztatottja, gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmény vezetője, foglalkoztatottja;
b) központi államigazgatási szerv vezetője, köztisztviselője;
c) kormánytisztviselő;
d) a Magyar Honvédség, a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat hivatásos vagy szerződéses állományú tagja, rendvédelmi szerv, az Országgyűlési Őrség vagy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatásos állományú tagja;
e) jegyző (főjegyző), aljegyző, polgármesteri hivatal vagy közös önkormányzati hivatal köztisztviselője, alkalmazottja;
f) más települési önkormányzatnál képviselő;
g) más települési önkormányzatnál polgármester, alpolgármester;
h) a helyi önkormányzat által alapított vagy tulajdoni részesedésével működő gazdasági társaság, továbbá a helyi önkormányzat tulajdoni részesedésével működő gazdasági társaság által alapított gazdasági társaság legfőbb szervének, ügyvezetésének tagja, személyes közreműködője, képviselet ellátására jogosultja;
i) médiatartalom-szolgáltató természetes személy, továbbá jogi személy, valamint gazdasági társaság legfőbb szervének, ügyvezetésének tagja, személyes közreműködője, képviselet ellátására jogosultja.
j) A települési önkormányzati képviselő nem lehet a megyei közgyűlés elnöke, alelnöke, főpolgármester, főpolgármester-helyettes.
(2) A települési képviselő a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot köteles haladéktalanul bejelenteni a polgármesternek, és az összeférhetetlenség keletkezésétől számított 30 napon belül az összeférhetetlenségi okot megszüntetni.
(3) A Képviselő-testület a képviselő-testületi tag összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására, - a témával kapcsolatban létrehozandó, ideiglenes bizottságot bízhat meg.
(4) A települési képviselő az összeférhetetlenséggel érintett tisztségről való lemondását írásban köteles benyújtani, és annak eredeti példányát átadni köteles a polgármesternek.
(5) Az összeférhetetlenség megállapítását bárki kezdeményezheti a polgármesternél.
VI. RÉSZ
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGI RENDSZERE
52. § (1) A Képviselő-testület állandó, ideiglenes, illetve az állandó bizottságon belül albizottságo(ka)t hozhat létre.
(2) A bizottság – feladatkörében – előkészíti a Képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását.
(3) A bizottság elnökét és tagjainak több mint felét a települési képviselők közül kell választani.
(4) A bizottság(ok) nem képviselő jogállású tagjai a megválasztásukat követően azonnal, a Képviselő-testület ülésén esküt tesznek.
(5) A polgármester, a Képviselő-testület hivatalának dolgozója nem lehet bizottság elnöke, tagja.
(6) A Képviselő-testület a tárgyévi munkatervében határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá amely előterjesztések a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a Képviselő-testületnek döntéshozatalra.
(7) A Képviselő-testület az ideiglenes bizottságot meghatározott időre, vagy feladat elvégzésére hozhat létre, - amely ezt követően megszűnik.
(8) Az albizottság létszáma nem haladhatja meg az állandó bizottság létszámát, és elnöke kizárólag települési képviselő lehet.
(9) A bizottságok mellérendeltségi viszonyban állnak egymással.
(10) Az állandó bizottság - a munkatervben meghatározott időpontban - az önkormányzati ciklus végén, a negyedik év szeptember havi rendes képviselő testületi ülésén beszámol a Képviselő-testületnek az eltelt időszakban végzett munkájáról.
53. § (1) A Képviselő-testület a bizottságok feladatköréről, elnevezéséről, létszámáról, összetételéről a Képviselő-testület alakuló ülésén dönt.
(2) A Képviselő-testület a bizottságok feladatköréről, elnevezéséről, létszámáról, összetételéről szóló döntését, határozatát – az SZMSZ módosításával egyidejűleg – bármikor felülvizsgálhatja.
(3) Minden bizottság abban a feladatkörében jár el, amelyet a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzata meghatároz a számára. E feladatkörében eljárva előkészítheti a Képviselő-testület döntéseit, majd szervezi és ellenőrzi az adott döntés(ek) végrehajtását, a végrehajtás folyamata állását.
(4) A bizottság feladatkörébe tartozó témákban előterjesztést, javaslatot dolgozhat ki, amelyet előzetesen megtárgyal és álláspontjáról, véleményéről - határozata közzétételével - tájékoztatja a döntéshozó Képviselő-testületet.
(5) A bizottság képviselő és nem képviselői jogállású tagjainak jogai és kötelezettségei, - a bizottság működésével összefüggésben - azonosak.
(6) A bizottság ülésének jegyzőkönyvét a bizottság elnöke (ülést vezető személy), valamint az ülésen résztvevő jegyzőkönyv hitelesítő (a bizottság egy tagja) írja alá és az ülésen részt vevő, törvényességi ellenőrzést képviselő (jegyző vagy aljegyző) szignálja.
Különös rendelkezés
54. § A Képviselő-testület a polgármester, az alpolgármester valamint a Képviselő-testület további tagjai vagyonnyilatkozatának nyilvántartásával és ellenőrzésével külön normatív határozattal megállapított Képviselői Vagyonnyilatkozatokat Nyilvántartó és Ellenőrző Bizottságot bíz meg.
A bizottság(ok) összehívása, működése
55. § (1) A képviselő-testületi ülés napját megelőzően:
a) 9. napra kell a Közbiztonsági és Külterületi Bizottság rendes ülését,
a) 8. napra kell a Szociális és Egészségügyi Bizottság rendes ülését,
b) 7. napra kell a Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság rendes ülését,
c) 3. napra kell a Városfejlesztési és Városgazdálkodási Bizottság rendes ülését,
d) 2. napra kell a Pénzügyi Bizottság rendes ülését összehívni.
(2) A bizottság (rendes) ülésének összehívásáról a bizottság elnöke - az Önkormányzat Polgármesteri Hivatala útján és közreműködésével - gondoskodik.
(3) A bizottságot 5 napon belüli időpontra össze kell hívni, ha a polgármester kezdeményezi a bizottság összehívását.
(4) A bizottsági ülés időpontjáról, a tárgyalandó napirendről a polgármestert és az alpolgármestert, a jegyzőt, valamint minden települési képviselőt - az SZMSZ rendelkezései szerint - értesíteni kell.
56. § (1) A bizottsági ülést a bizottság elnöke - a jegyzővel történt egyeztetést követően - hívja össze, úgy, hogy a meghívót legalább 5 nappal, az ún. rendes előterjesztéseket 1 nappal az ülést megelőzően megkapják az érintettek.
(2) A Polgármesteri Hivatal a bizottsági ülés meghívóját és az ülésen tárgyalandó előterjesztéseket (a hozzá tartozó mellékletekkel, függelékekkel együtt), írásvédett formátumban, elektronikus formában küldi meg a bizottság részére.
(3) A bizottság ülését az elnök, akadályoztatása esetén, távollétében az általa meghatalmazott, képviselő jogállású bizottsági tag vezeti.
(4) A bizottság éves munkaterv alapján működik, melyet a Képviselő-testület munkatervének elkészítésével és összeállításával egyidejűleg, a tárgyévet megelőző év december 15. napjáig fogad el és hagy jóvá.
(5) A bizottság ülése – fő szabályként – nyilvános.
A bizottság döntései
57. § (1) A Bizottság a feladat és hatáskörébe tartozó kérdésekben döntést hoz, vagy állást foglal.
(2) A bizottsági döntéshozatalból kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles az erre vonatkozó napirendi pont megnyitását követően bejelenteni.
VII. RÉSZ
AZ ÖNKORMÁNYZAT VEZETÉSE
A polgármester
58. § (1) A polgármester a választópolgárok által megválasztott, főállású munkaviszonyban álló tisztségviselő.
(2) A polgármester a megválasztását követően esküt tesz a Képviselő-testület előtt.
A polgármesterre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok
59. § (1) A polgármesterre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat az Mötv. 36. §-a, 72. §-a és 73. §-a rögzíti.
(2) A polgármester az összeférhetetlenséget a megválasztásától, illetve az összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított 30 napon belül köteles megszüntetni.
(3) Amennyiben a polgármester a (2) bekezdésben foglalt kötelezettségének nem tesz eleget, a Képviselő-testület - bármely képviselő indítványára - kivizsgálás céljából átadja az összeférhetetlenséget vizsgáló - ideiglenesen létrehozásra kerülő - bizottságnak.
(4) Az ideiglenes bizottság javaslata alapján a Képviselő-testület határozattal megállapítja az összeférhetetlenség alapjául szolgáló körülmények fennállását, kimondja az összeférhetetlenséget és megbízatása megszüntetését, vagy dönthet a hozzájárulás megadásáról, ha törvény - keretek között - ezt lehetővé teszi.
(5) A polgármester az összeférhetetlenségét, illetőleg a megbízatás megszüntetését megállapító képviselő-testületi határozat felülvizsgálatát kérheti – jogszabálysértésre hivatkozással – a (4) bekezdésben meghatározott határozat kézhezvételétől számított 8 napon belül a Budapest Környéki Törvényszéktől (1146. Budapest, Thököly út 97-101.).
(6) A polgármester megválasztásakor, majd azt követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni.
A polgármester feladat-és hatáskörei
60. § (1) A polgármester az önkormányzati, valamint államigazgatási feladatait, hatásköreit a képviselő-testület hivatalának (Polgármesteri Hivatal) közreműködésével látja el.
(2) A polgármester - a képviselő-testület döntései szerint és saját jogkörében - irányítja a Polgármesteri Hivatalt:
a) a jegyző javaslatainak figyelembe vételével meghatározza a Polgármesteri Hivatal feladatait az Önkormányzat munkájának szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában,
b) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatáskörei tekintetében a kiadmányozás jogát átruházhatja az alpolgármesterre, a jegyzőre, a polgármesteri hivatal ügyintézőjére,
c) a jegyző javaslatára, előterjesztést nyújt be a Képviselő-testületnek a Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására,
d) gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében,
e) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az alpolgármester és az önkormányzati intézményvezetők, és mindazon személyek tekintetében, akiket a Képviselő-testület nevez ki,
e) segíti a Képviselő-testület tagjainak testületi, illetve bizottsági munkáját,
f) meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,
g) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,
g) képviseli az Önkormányzatot,
h) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, a helyi társadalmi és egyéb szervekkel, valamint a testvérvárosok vezetőivel.
(3) A polgármester fogadóórát tart, amelynek időpontját Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által elfogadott és megalkotott, a Pilisi Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló normatív önkormányzati határozata rögzíti.
(4) A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását.
(5) A polgármester a kezdeményezését az ülést követő 3 napon belül nyújthatja be.
(6) Az (5) bekezdés szerinti kezdeményezésről a Képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül dönt.
(7) A polgármester az önkormányzati ciklus végén, a negyedik év szeptember havi rendes képviselő-testületi ülésén beszámol a Képviselő-testületnek az ún. önkormányzati ciklusprogram végrehajtásáról.
(8) A Képviselő-testület a (7) bekezdés szerinti beszámoló elfogadása tárgyában határoz.
(9) A polgármester illetményének felülvizsgálatáról – a polgármester illetményének megállapítására irányadó törvényi szabályozás(ok) változása esetén, a képviselői tiszteletdíj mértékének meghatározásával egyidejűleg, – a Képviselő-testület határozatban dönt.
(10) A polgármester éves jutalmazására az Önkormányzat alpolgármestere tesz indítványt, javaslatot a Képviselő-testületnek.
(11) A polgármester gyakorolja a munkáltatói jogokat a közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatott munkavállalók vonatkozásában.
Az alpolgármester
61. § (1) A Képviselő-testület - saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással - a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára - a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére - egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
A jegyző
62. § (1) A Polgármester – pályázat alapján – a külön jogszabály(ok)ban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki, - próbaidő kikötésével - határozatlan időre.
(2) A jegyző gyakorolja a munkáltatói jogokat a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői, és a Polgármesteri Hivatal állományába tartozó – a Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) hatálya alatt álló – ügyviteli és egyéb feladatot ellátó ún. fizikai dolgozói tekintetében.
(5) A jegyző általi kinevezéshez, a vezetői megbízáshoz, felmentéshez, a vezetői megbízás visszavonásához, jutalmazásához - a polgármester által, a Polgármesteri Hivatal Egységes Közszolgálati Szabályzatában meghatározott körben - a polgármester egyetértése szükséges.
(6) A jegyző:
a) gondoskodik az Önkormányzat működésével kapcsolatos önkormányzati feladatok ellátásáról,
b) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,
c) döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,
d) állandó tanácskozási joggal vesz részt a Képviselő-testület, a Képviselő-testület bizottságainak ülésén,
e) dönt a hatáskörébe utalt közigazgatási hatósági ügyekben,
f) kiemelt feladata, hogy előkészíti a képviselő-testületi ülés és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket, ellátja a képviselő-testület, valamint a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat, gondoskodik a képviselő-testületi és a bizottsági ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről, rendszeresen tájékoztatja a polgármestert, a bizottságo(ka)t, valamint a képviselő-testületet az Önkormányzat munkáját érintő új vagy módosított jogszabályokról.
g) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel.
(7) A jegyző ellátja a Polgármesteri Hivatal, mint költségvetési szerv operatív vezetésével kapcsolatos feladatokat.
(8) A jegyző helyettesítésére vonatkozó rendelkezéseket a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
Az aljegyző
63. § (1) A Polgármester - a jegyző javaslatára, a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint - aljegyzőt nevez ki a jegyző helyettesítésére, a jegyző által meghatározott feladatok ellátására.
(2) Az aljegyzői munkakörre vonatkozó kinevezés - próbaidő kikötésével - határozatlan időtartamra vonatkozik.
(3) Az aljegyző belső szervezeti egység vezetésével is megbízható.
(4) Az aljegyző helyettesítésére vonatkozó rendelkezéseket a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
VIII. RÉSZ
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET HIVATALA, ÖNKORMÁNYZATI TÁRSULÁS(OK),
A képviselő-testület hivatala
64. § (1) A képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre - „Polgármesteri Hivatal” elnevezéssel - az Önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(2) A Képviselő-testület Hivatala - a Képviselő-testület által normatív önkormányzati határozattal elfogadandó – a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet keretein belül, meghatározott szervezeti rend szerint működik.
(3) A Polgármesteri Hivatal belső munkamegosztását, részletes szervezeti felépítését és ellenőrzési rendjét a Képviselő-testület Hivatalának Ügyrendje rögzíti, amelyet a Képviselő testület határozattal fogad el.
(4) A Polgármester Hivatal létszámát és bérkeretét Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a tárgyévi költségvetés elfogadása során - a költségvetési rendelet részeként - határozza meg.
(5) A Képviselő-testület Hivatalában, a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettséggel járó munkaköröket a Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata melléklete tartalmazza.
Önkormányzati társulás(ok)
65. § (1) A települési önkormányzatok képviselő-testületei feladataik hatékonyabb, célszerűbb megoldására szabadon társulhatnak.
(2) A Képviselő-testület a rendelkezésére álló, szellemi, anyagi eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok /közügyek/ megoldására irányulnak.
(3) Az érdekelt képviselő-testületek megállapodhatnak települést ellátó, egy vagy több intézmény közös alapításában, fenntartásában és fejlesztésében.
(4) Az önkormányzati társulások fajtáit külön törvények határozzák meg.
(5) Önkormányzati társulás alapításáról, a Társulásban való részvételről, a Társulás működéséhez kapcsolódó társulási megállapodás módosításáról (kiegészítéséről), a Társulásból való kilépésről, a Társulás megszüntetéséről a Képviselő-testület határozattal dönt.
Gerje-Forrás Nonprofit Kft.
66. § (1) Az Önkormányzat a település üzemeltetésére, valamint meghatározott közművek működtetésére, 100 %-ban önkormányzati tulajdonú, egyszemélyes nonprofit korlátolt felelősségű társaságot hozott létre, Gerje-Forrás Természetvédelmi, Környezetvédő Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Gerje-Forrás Nonprofit Kft.) néven.
(2) A Gerje-Forrás Nonprofit Kft. alapítására, tevékenységére, annak forrásaira vonatkozó adatokat a Gerje-Forrás Nonprofit Kft. Alapító Okirata rögzíti.
IX. RÉSZ
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSÁRA,
VAGYONGAZDÁLKODÁSÁRA, BELSŐ ELLENŐRZÉSÉRE VONATKOZÓ ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK
67. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
(2) A Képviselő-testület az éves költségvetési koncepció előtt megtárgyalja, és határozattal döntést hoz azokban az ügyekben, amelyek a következő költségvetési évben
a) a pénzügyi bevételi források mértékét előirányozzák (meghatározzák),
b) a kiadási előirányzatok felülvizsgálatát célozzák.
(3) A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.
(4) A Képviselő-testület rendeletet alkot:
a) az önkormányzat költségvetéséről,
b) a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóról (zárszámadásról),
(5) Az Önkormányzati gazdálkodással kapcsolatos koordinatív feladatokat - jogszabály keretei között - a Polgármesteri Hivatal gazdasági szervezet(i) látják el.
(6) A Polgármesteri Hivatal gazdasági szervezete(i) által ellátandó feladat- és hatásköröket az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény (a továbbiakban: Áht.), valamint a számvitelről szóló, többször módosított 2000. év C. törvény (a továbbiakban: Szt.) továbbá a végrehajtására kiadott központi és helyi végrehajtási jogszabályok rögzítik és foglalják magukba.
(7) A Polgármesteri Hivatal, mint gazdasági szervezet által ellátandó pénzügyi gazdálkodási feladatokat a Képviselő-testület Hivatala Gazdasági Szervezet(i) Ügyrendje tartalmazza.
(8) Az Önkormányzat által létesített és fenntartott, gazdasági szervezettel rendelkező helyi önkormányzati költségvetési szerv:
Az Önkormányzat vagyongazdálkodása
68. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat vagyongazdálkodásával kapcsolatos részletes szabályokat, a vagyontárgyak körére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására vonatkozó előírásokat, - külön önkormányzati rendeletben határozza meg.
(2) Az (1) bekezdésben megjelölt külön önkormányzati rendeletben kell meghatározni a forgalomképtelen vagyontárgyak körét, a törzsvagyon körébe tartozó korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakat, a vagyonrész elidegenítésére, megterhelésére, más célú hasznosítására vonatkozó részletes előírásokat.
Az Önkormányzat ellenőrzése
69. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az Önkormányzat által létesített és fenntartott költségvetési szervek (intézmények) pénzügyi ellenőrzését a helyi önkormányzat látja el.
X. RÉSZ
A HELYI NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATOK MŰKÖDÉSÉRE, JOGÁLLÁSÁRA VONATKOZÓ KÜLÖNÖS RENDELKEZÉSEK
Általános rendelkezések
70. § (1) A települési nemzetiségi önkormányzat feladat-és hatáskörét – a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (a továbbiakban: Nemzetiségi tv.) figyelembevételével, jogszabályi keretek között, önálló Szervezeti és Működési Szabályzat kiadásával - saját hatáskörében, maga határozza meg.
(2) A települési nemzetiségi önkormányzat testületi szerveinek anyagai előkészítésével összefüggő feladatokat - az önkormányzat helyett és nevében - a Pilisi Polgármesteri Hivatal végzi és látja el.
(3) A képviselő-testület új települési nemzetiségi önkormányzat megalakulását követő 2 hónapon belül a nemzetiségi közügyek ellátásához, a Nemzetiségi tv.-ben rögzített működési feltételek biztosításához szükséges ingó és ingatlan vagyontárgyaknak a települési nemzetiségi önkormányzat ingyenes használatába adása tárgyában dönt.
XI. RÉSZ
VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
71. § (1) Ezen önkormányzati rendelet 2014. október 31. napján lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti Pilis Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által elfogadott és megalkotott, a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 24/2013. (IX.01.) sz. önkormányzati rendelettel módosított, 20/2013. (VI.30.) sz. önkormányzati rendelete.
(3) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről a Polgármesteri Hivatal jegyzője gondoskodik.
1. melléklet a 21/2014. (X. 28.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 21/2014. (X. 28.) önkormányzati rendelethez
3. melléklet a 21/2014. (X. 28.) önkormányzati rendelethez
4. melléklet a 21/2014. (X. 28.) önkormányzati rendelethez
5. melléklet a 21/2014. (X. 28.) önkormányzati rendelethez a 21/2014. (X. 28.) önkormányzati rendelethez