Szentlőrinckáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 27.) önkormányzati rendelete

Szentlőrinckáta Község Önkormányzata 2024. évi költségvetéséről

Hatályos: 2024. 02. 28

Szentlőrinckáta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 27.) önkormányzati rendelete

Szentlőrinckáta Község Önkormányzata 2024. évi költségvetéséről

2024.02.28.

Szentlőrinckáta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed:

a) Szentlőrinckáta Község Önkormányzatának Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület)és bizottságára,

b) az önkormányzat költségvetési szervére,

c) a támogatásban részesített magánszemélyekre, jogi személyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre.

2. A költségvetés előirányzatai

2. § A Képviselő-testület az önkormányzat – beleértve a költségvetési szervét– 2024. évi költségvetésének:

a) bevételi főösszegét 395.119.191 Ft-ban (1.sz.melléklet)

b) kiadási főösszegét 762.835.991 Ft-ban (2.sz.melléklet)

c) költségvetési hiányát 367.716.800 Ft-ban határozza meg, melyből a költségvetés egyenlege 367.716.800.- Ft hiány. A költségvetés hiányát belső finanszírozással a 2023. évi maradványból 367.716.800.- Ft összegben biztosítja.

3. Önkormányzat

3. § Az önkormányzat költségvetési bevételi előirányzatait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 3. számú melléklet tartalmazza.

a) Önkormányzat működési támogatása 182.328.191 Ft

b) működési és felhalmozási célú támogatásértékű bevétel 580.507.800 Ft, amelyből

ba) egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről,(TB, munkaügyi közp.) 20.064.000 Ft

bb) egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről 0 Ft

bc) közhatalmi bevételek, 155.000.000 Ft

bd) intézményi működési bevétel, 32.727.000 Ft

be) Visszatérítendő támogatás 5.000.000 Ft

bf) Működési célú átvett pénzeszköz 0 Ft

c) az előző évi felhalmozási célú maradvány

d) előző évi költségvetési maradvány 367.716.800 Ft

4. § (1) Az önkormányzat költségvetési kiadási előirányzatait kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontásban a 4. számú melléklet tartalmazza. Működési, felhalmozási kiadások: 762.835.991 Ft

a) személyi jellegű kiadások: 129.789.000 Ft

b) munkaadókat terhelő járulékok 16.936.000 Ft

c) dologi jellegű kiadások: 207.733.000 Ft

d) ellátottak pénzbeli juttatásai: 2.150.000 Ft

e) egyéb elvonások, befizetések(Szolidaritási hozzájárulás): 81.559.441 Ft

f) egyéb működési célú kiadások(pe.átad.): 256.265.967 Ft

g) tartalék: 13.937.376 Ft

h) intézményi beruházás: 41.850.000 Ft

i) felújítások: 6.635.000 Ft

j) felhalmozási célú garancia- és kezességvállalásból származó kifizetés államháztartáson kívülre

k) ÁH-n belüli megelőlegezések visszafizetése: 5.980.207 Ft

(2) A helyi önkormányzat nevében végzett felhalmozási és felújítási kiadásokat (5.sz.melléklet) tartalmazza.

a) beruházási kiadások beruházásonként

aa) épület, építmény,létesítése 41.850.000 Ft

ab) egyéb tárgyi eszköz beszerzése,létesítése

b) felújítási kiadások felújításonként 6.635.000 Ft (épület, építmény felújítás)

c) felhalmozási célú garancia- és kezességvállalásból származó kifizetés államháztartáson kívülre

(3) A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásai, szociális, rászorultság jellegű ellátásai a (6.sz.melléklet) tartalmazza

a) Települési támogatás 800.000 Ft

b) Temetési segély 250.000 Ft

c) Köztemetés 1.100.000 Ft

5. § A képviselő-testület az önkormányzat 2024. évre összesített létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg melyet a (7.sz.melléklet) tartalmaz.

a) átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 10 fő.

b) Közfoglalkoztatottak 2 fő.

6. § Közvetett támogatások, kedvezmények összegét a (8.sz.meléklet) tartalmazza.

7. § Az állami támogatások bemutatását jogcímenként a (9.sz.melléklet) mutatja be.

8. § Felhalmozási kiadások és bevételek mérlegét a (10.sz.melléklet) tartalmazza.

9. § Működési célú folyó bevételek és működési célú folyó kiadások mérlegét a (11.sz.melléklet) tartalmazza.

10. § Központi irányítószervi támogatások folyósítását (12.sz.melléklet) tartalmazza.

11. § A 2024. évi előirányzat felhasználási ütemtervet a (13.sz.melléklet) tartalmazza.

12. § A Képviselő-testület az Áht. 23. § (2) bekezdés g) pontja alapján az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségei, valamint az Áht. 24. § (4) bekezdés b) pontja alapján a több éves kihatással járó kötelezettségei számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve e rendelet (14.sz. melléklete) szerint hagyja jóvá.

13. § Az önkormányzat adósságállományát (15.sz.melléklet) tartalmazza. Az önkormányzatnak adósságállománya, illetve adósságot keletkeztető ügylete nincs.

14. § Tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett bevételi előirányzatainak és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban tartalmazza a (20.sz.melléklet). A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetését, bevételi és kiadási előirányzatát, valamint költségvetési szerve költségvetését – rendeletének módosításával – képviselő-testületi döntéssel megváltoztathatja.

4. Szentlőrinckátai Gesztenyefa Óvoda és Konyha

15. § A Képviselő-testület a Gesztenyefa Óvoda, mint önállóan működő költségvetési szerv 2024. évi költségvetési bevételek és kiadások főösszegét 167.591.000 forintban határozza meg, amely kötelező és önként vállalt feladatok megbontásban a (16.sz. melléklet, 17.számú melléklet) tartalmazza.

16. § A képviselő-testület a Szentlőrinckátai Gesztenyefa Óvoda és Konyha, mint önállóan működő. költségvetési szerv 2024. évi bevételi előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak,

a) Központi irányítószervi támogatás 142.568.846 Ft

b) Intézményi ellátási díjak6.600.000 Ft

c) Közvetített szolgáltatási dij 2.000.000 Ft

d) Kiszámlázott ÁFA 2.350.000Ft

e) ÁFA visszatérülés 8.000.000 Ft

f) előző évi költségvetési pénzmaradvány működési célú igénybevétele 6.072.154 Ft

17. § A Szentlőrinckátai Gesztenyefa Óvoda és Konyha, mint önállóan gazdálkodó költségvetési szerv 2024. évi kiadási előirányzatai az alábbiakban meghatározott tételekből állnak:

a) működési költségvetés: 167.591.000 Ft

aa) személyi jellegű kiadások: 76.136.000 Ft

ab) munkaadókat terhelő járulékok: 9.855.000 Ft

ac) dologi jellegű kiadások: 72.750.000 Ft

ad) egyéb működési célú kiadások: 0 Ft

b) felhalmozási költségvetés, beruházások: 8.850.000 Ft

18. § A képviselő-testület a Szentlőrinckátai Gesztenyefa Óvoda és Konyha, mint önállóan működő. költségvetési szerv 2024. évre – közfoglalkoztatottak nélküli – a létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg. Átlagos statisztikai állományi létszám – átlaglétszám – 12 fő.

19. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2023. évi pénzmaradványát a 2024. évi költségvetés feladatai finanszírozásába bevonja, figyelemmel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) erre vonatkozó előírásaira is, a zárszámadási rendeletével hagyja jóvá.

(2) Az intézményi pénzmaradvány-elszámolás során az önkormányzatot illeti meg

a) a végleges feladatelmaradás miatti összeg,

b) meghatározott célra rendelkezésre bocsátott – áthúzódó, pénzügyi teljesítés nélküli – összegek maradványa.

(3) Az előző évi Képviselő-testület által jóváhagyott pénzmaradvány összegével az intézmény költségvetését a Képviselő-testület módosítja.

20. § (1) A Képviselő-testület az előre nem látható feladatok, az évközi többletigények, valamint az elmaradó bevételek pótlására az Áht. 23. § (3) bekezdése alapján általános tartalékot, a várható feladatok évközi biztosítására tartalékot képez.

(2) A Képviselő-testület az általános tartalék összegét 13.937.376 Ft-ban határozza meg, melyet a rendelet 18. melléklete tartalmazza.

21. § (1) A költségvetés végrehajtása során támogatás kizárólag bejegyzett szervezet részére nyújtható. A rendeletben szereplő támogatások folyósítására kizárólag támogatási megállapodás alapján kerülhet sor. A megállapodásban rögzíteni kell:

a) a támogatás összegét,

b) a támogatás célját,

c) a rendeltetésszerű felhasználási kötelezettséget,

d) az éves – december 31-ei – elszámolási kötelezettséget,

e) a támogató ellenőrzési jogosultságát,

f) az előírt szöveges beszámolási kötelezettséget,

g) beszámolási kötelezettség elmaradása és a nem cél szerinti felhasználás következményét,

h) amit jogszabály kötelező elemként előír.

(2) A támogatott kérésére a polgármester az elszámolási határidőt egy alkalommal, maximum 6 hónappal meghosszabbíthatja.

(3) A támogatási megállapodás elkészítéséről, valamint az átadott pénzeszköz célirányos felhasználásának ellenőrzéséről, dokumentálásáról, a felhasználást igazoló bizonylatmásolatok őrzéséről a PH ágazatilag illetékes köztisztviselője gondoskodik.

(4) Az ellenőrzés kiterjed arra, hogy a támogatást az igényelt és jóváhagyott célra, a rendelkezésre bocsátott támogatás tárgyában megkötött támogatási megállapodásban foglaltakkal összhangban, határidőben használták fel.

(5) Amennyiben az önkormányzati támogatás kedvezményezettje a támogatást nem célirányosan használta fel, a támogatás teljes összegét köteles az önkormányzat számlájára visszautalni.

(6) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő szervezetek, személyek részére újabb támogatás csak az elszámolást követően folyósítható.

(7) Az elszámoláshoz csatolni kell a támogatás felhasználását igazoló számláknak, egyéb számviteli bizonylatoknak szabályszerűen hitelesített másolatait, melyekre a támogatott rávezeti, hogy azt kizárólag a támogatási megállapodásban szereplő cél megvalósítására kapott támogatás elszámolására használta fel. E feltételt a támogatási megállapodásban rögzíteni kell. A szervezetek támogatásait a 19.sz.melléklete tartalmazza.

5. A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos feladatok

22. § (1) Az éves költségvetést

a) az alapító okiratokban előírt, vagy engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányokban és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettségek mellett,

b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata következményeinek érvényesítésével,

c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kell végrehajtani.

(2) A költségvetési szerv minden pénzmozgásról köteles elszámolni. A költségvetési szerv minden költségvetési bevétele és költségvetési kiadása költségvetésük részét képezi.

(3) A költségvetési szerv vezetője felelős az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáért, a költségvetési szerv gazdálkodásában a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért, a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért, az intézményi számviteli rendért, a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés, valamint a belső ellenőrzés megszervezéséért és hatékony működéséért.

(4) Az intézményvezetőt fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért. A rendeletben foglalt kiemelt kiadási előirányzatok túllépése, vagy a rendelet szabályainak be nem tartása munkáltatói fegyelmi intézkedést vonhat maga után.

(5) Az intézmények a részükre engedélyezett létszám – álláshely – keretet a tényleges foglalkoztatás során kötelesek betartani. Az intézményeknél nyugdíjas tovább foglalkoztatás és üres állás betöltése csak az intézményvezető írásbeli előterjesztésére, a Polgármester előzetes véleményének kikérését követően történhet.

(6) Az intézmény az egyes foglalkoztatási formákra álláshelyenként tervezett előirányzatot túllépheti, mely nem eredményezheti a költségvetésben tervezett összes személyi juttatás kiemelt előirányzat túllépését.

(7) Az intézményeknél rendkívüli munkavégzés, készenléti, helyettesítési díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával jogszabály eltérő rendelkezése hiányában nem kerülhet sor.

(8) A tartósan távol lévő dolgozó helyettesítésére olyan dolgozó vehető fel, akinek bérét az intézmény saját költségvetése terhére biztosítja. Megbízási díj saját dolgozó részére történő fizetésére az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 51. § (2) bekezdésében foglalt szabályainak megfelelően kerülhet sor.

(9) A költségvetési szerv köteles a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályzatokat a mindenkor hatályos központi szabályozás figyelembe vételével elkészíteni, vagy a szükséges módosításokat végrehajtani.

(10) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek esetében a tervezett saját bevétel elmaradása nem vonhatja maga után az intézményi finanszírozás növekedését, a bevétel kiesését a saját kiadások csökkentésével kell fedezni.

6. Az előirányzatok feletti jogosultsággal és a költségvetés módosításával kapcsolatos rendelkezések

23. § (1) E rendelet keretein belül az Önkormányzat és az Önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szervek a költségvetési előirányzataik felett teljes jogosultsággal bírnak.

(2) Az Önkormányzat és költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben módosíthatók.

(3) Az Önkormányzat és az Önkormányzat fenntartásában működő költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi és kiadási előirányzat fő összegének módosítását – az intézményi költségvetés bevételi főösszegét meghaladó többletbevételből – saját hatáskörében kezdeményezheti. Kiemelt bevételi jogcím többletteljesítése esetén – amíg más bevételi jogcím teljesítése nem éri el az előirányzatot – a költségvetési főösszeg csak szerződés alapján, meghatározott célra átvett pénzeszközökkel emelhető.

(4) A költségvetési szervek a kiemelt előirányzaton belül a részelőirányzatokkal a jogszabályi előírások figyelembevételével önállóan gazdálkodnak. A kiemelt előirányzatok között átcsoportosíthatnak, úgyhogy a kiadási főösszeg nem változhat.

(5) A Polgármester a kiemelt előirányzaton belül a részelőirányzatokkal a jogszabályi előírások figyelembevételével önállóan gazdálkodhat.

(6) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy rendkívüli esetben két testületi ülés között, hatáskörében eljárva a költségvetési szabályoknak megfelelően utólagos tájékoztatási kötelezettség mellett – maximum 1.000.000.- Ft – keretösszegig döntsön.

(7) Az általános tartalék felhasználása a Képviselő-testület hatásköre. A Képviselő-testület jogosult az általános tartalékra vonatkozó átcsoportosításról, előirányzat módosításról dönteni.

(8) A Képviselő-testület június 30-i és december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

24. § Az állami támogatásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, amelyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.

25. § A költségvetés kiadási előirányzatai között nem tervezett, év közben felmerülő kiadási szükségletek a pénzügyi fedezet megteremtéséig ideiglenesen sem finanszíroztathatók. Az Ávr. 36. § (1)-(3) bekezdésében szabályozott különleges esetek e szabály alól kivételt képeznek.

26. § A Képviselő-testület a Szentmártonkáta Közös Önkormányzati Hivatal Szentlőrinckátai Kirendeltségén dolgozó köztisztviselők esetében az alábbiakat határozza meg:

a) köztisztviselői illetményalap 46.380 Ft

b) köztisztviselők cafetéria juttatás kerete 231.900.-Ft/év/fő.

7. Készpénzben történő kifizetések

27. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzatnál a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

a) jogszabályban meghatározott szociális vagy gyermekvédelmi pénzbeli ellátás,

b) ellátottak részére személyi térítési díj visszafizetése,

c) ellátottak egyéb pénzbeli juttatása,

d) személyi juttatás körében,

da) közfoglalkoztatottak személyi juttatása,

db) fizetési előleg felvétele,

dc) alkalmazottak munkába járási költségtérítése,

e) készpénzelőleg felvétele,

f) alkalmazottak belföldi kiküldetése,

g) jogcímtől függetlenül 100.000 Ft bruttó összegig terjedő kifizetés

(2) A készpénzfizetések esetén az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény rendelkezéseit figyelembe kell venni.

8. Leltározási rendelkezések

28. § (1) A költségvetési évről december 31-ei fordulónappal elkészített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket, és forrásokat mérlegsoronként minden évben leltározni kell és leltárral kell alátámasztani.

(2) Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az önkormányzati költségvetési szerv az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet mennyiségben, és értékben, akkor a leltározást elegendő legalább három évenként végrehajtani.

29. § A rendelet rendelkezéseit 2024. január 1-jétől kell alkalmazni.

30. § Hatályát veszti Szentlőrinckáta Község Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló 7/2023. (II.22.) önkormányzati rendelete.

31. § Ez a rendelet 2024. február 28-án lép hatályba.