Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015 (II.26.) önkormányzati rendelete
a szociális gondoskodás helyi szabályairól
Hatályos: 2023. 12. 01- 2024. 02. 01Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015 (II.26.) önkormányzati rendelete
a szociális gondoskodás helyi szabályairól
egységes szerkezetben
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya a Taksony Nagyközség közigazgatási területén élő Szt. 3. §-ában meghatározott személyekre terjed ki.
(2) Amennyiben a kérelmezőnek több lakcíme van, az illetékességet az a lakóhely vagy tartózkodási hely alapozza meg, ahol a kérelmező életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai az irányadóak.
(3) Jelen rendeletben használt fogalmakra a Szt. 4. §-ában foglaltak irányadók.
2. Hatásköri rendelkezések
2. § (1) E rendeletben meghatározott szociális feladat- és hatásköröket a Képviselő- testület - a rendeletben szabályozott feltételekkel - Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális és Népjóléti Bizottságára (továbbiakban: Szociális és Népjóléti Bizottság) illetve a polgármesterre ruházza át.
(2) Az Szt. 48. §-a szerinti köztemetés elrendeléséről a polgármester dönt.
3. Eljárási szabályok
3. § (1) Ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg, a pénzbeli és természetben nyújtott szociális támogatások iránti kérelmet a Taksonyi Polgármesteri Hivatalnál (továbbiakban: Hivatal) erre rendszeresített formanyomtatványon, a megfelelő igazolások benyújtásával egyidejűleg lehet előterjeszteni.
(2) Az Szt. 5. § (2) bekezdése alapján az önkormányzat tájékoztatást nyújt a helyben igénybe vehető pénzbeli és természetbeni ellátások, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások és szolgáltatások feltételeiről és az igényléshez szükséges iratokról.
4. § (1) A döntésre jogosult szerv a döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei, valamint a környezettanulmány alapján köteles meghozni.
(2) A 7. § (1) bekezdés a)-c) és f)-h) pontokban felsorolt támogatástípusok esetén az elbírálás során kérelmező lakóhelyén az önkormányzat környezettanulmányt készít. Amennyiben a környezettanulmány a szociális rászorultságot nem támasztja alá, a kérelem az egyéb jogosultsági feltételek teljesülése esetén is elutasítható.
(3) Mellőzni lehet a környezettanulmány készítését, amennyiben a kérelmezőnél a kérelem benyújtását megelőző 1 éven belül készült már környezettanulmány, és vélelmezhető, hogy szociális helyzetében nem történt változás.
(4) Jövedelmet az alábbiak szerint kell igazolni:
a) munkaviszonyból, munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyból származó jövedelmet és táppénzt a munkáltató jövedelemigazolásával,
b) társas és egyéni vállalkozásból származó jövedelmet az előző évi bevallás alapján az adóhatóság által kiadott jövedelemigazolással, illetve a kérelem benyújtásáig terjedően az előző háromhavi jövedelméről tett nyilatkozattal,
c) ingatlan, ingó vagyontárgyak értékesítéséből, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelmet a szerződéssel, amennyiben az nem tartalmaz pénzösszeget, ennek megjelölésére tett nyilatkozattal,
d) nyugellátást, baleseti nyugellátást, árvaellátást és egyéb nyugdíjszerű ellátásokat a kifizető által kiállított igazolással,
e) a gyermek ellátásához és gondozásához kapcsolódó támogatásokat (különösen a gyermekgondozási díjat, a gyermekgondozási segélyt, a gyermeknevelési támogatást, árvaellátást, gyermek tartásdíjat) a kifizetőtől nyert igazolással, valamint a gyermektartásdíj esetében az azt megállapító jogerős bírói ítélettel, vagy annak összegéről a szülők között létrejött megállapodással,
f) az önkormányzati és munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzellátást az erről szóló határozattal és kifizetőtől kapott igazolással,
g) bérbeadásból származó jövedelmet a bérleti szerződéssel,
h) munkanélküli járadékról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában a munkaügyi központ által kiállított igazolással,
i) egyéb személyek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett tett nyilatkozatával a havi átlagos nettó jövedelméről, valamint az alkalmi munkavállalói könyvvel vagy a munkaügyi központ igazolásával az együttműködésről.
(5) Ha a jövedelem egésze vagy egy része nem forintban keletkezik, akkor a jövedelmi- és vagyonnyilatkozatban külön is fel kell tüntetni a külföldi pénznemben szerzett jövedelmet. Ha a vagyon nem a Magyarország területén van, a forgalmi értéket a vagyon helye szerinti állam hivatalos pénznemében is fel kell tüntetni.
(6) A 0,- Ft havi jövedelem feltüntetése esetén, a jövedelemmel nem rendelkező személy részére az illetékes munkaügyi kirendeltség által kiadott és a munkanélküli regisztrációról szóló dokumentum csatolása szükséges a kérelem elbírálásához, ennek hiányában a kérelmet el kell utasítani.
(7) Jövedelem- és vagyonnyilatkozat nélkül ellátás nem állapítható meg.
(8) A jövedelem- és vagyonnyilatkozat tartalmában bekövetkezett változást az ellátásban részesülő a változást követő 15 napon belül köteles jelenteni és igazolni az ellátást megállapító hatóságnál. A bejelentés alapján az ellátást megállapító felülvizsgálja a jogosultság fennállását, s ennek eredményeként dönt az ellátás tovább folyósításáról, mértékéről, megszüntetéséről.
(9) A jegyző a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörébe tartozó szociális ellátásokra való jogosultság megállapítása, az ellátások biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából külön tartalommal nyilvántartást vezet.
(10) A jogosulatlanul igénybe vett szolgáltatás megtérítésére a Szt. 17. §-ának rendelkezései irányadóak.
.
5. § (1) E rendeletben megállapított pénzbeli és természetbeni szociális támogatási formák részben vagy egészben történő finanszírozására Taksony Nagyközség Önkormányzatának költségvetésében kell előirányzatot biztosítani.
(2) A megállapított pénzbeli ellátásokat és támogatásokat az önkormányzat a határozatban foglaltak szerinti időpontban a házipénztárban kifizeti, postai úton, vagy átutalással folyósítja.
(3) Amennyiben a pénzben megállapított támogatás felhasználása nem rendeltetésszerűen történik, az ellátást megállapító hatóság azt természetben folyósítandó támogatásra változtathatja át.
(4) A közüzemi díjhátralékkal rendelkező jogosult esetében megállapított települési támogatás folyósításával kapcsolatban a megállapító szerv dönthet úgy, hogy közvetlenül a közüzemi szolgáltató részére utalja a támogatás egészét vagy annak egy részét.
(5) A pénzbeli és természetben nyújtott támogatás iránti kérelmeket a szociális hatáskört gyakorló szerv a rendelkezésre álló keretösszeg felhasználása esetén - az alanyi jogon járó juttatást kivéve - jogosultságra való tekintet nélkül elutasíthatja.
A SZOCIÁLIS GONDOSKODÁS HELYI RENDSZERE
6. § Az önkormányzat a szociális gondoskodás keretében
a) települési és rendkívüli települési támogatás biztosításával,
b) szociális szolgáltatás megszervezésével tesz eleget ellátási kötelezettségének.
1. Az ellátások formái
7. § (1)1 Az önkormányzat jelen rendeletben foglalt szabályok és az Szt. 45. §-a alapján a következő pénzbeli és természetbeni ellátási formákat biztosítja:
a) lakhatási támogatás;
b) települési gyógyszertámogatás;
c) intézményi étkezési térítési díj támogatása;
d) karácsonyi támogatás;
e) 90 év felettiek rendkívüli támogatása;
f)2
g) Bursa Hungarica Ösztöndíj;
h) rendkívüli települési támogatás;
i) tűzifa támogatás;
j) méltányossági települési támogatás.
(2)3 Az (1) bekezdés a)-b), h), j) pontjaiban felsorolt támogatások pénzben és természetben is, a g) pontban megjelölt ösztöndíj kizárólag pénzben, míg a c)-f) és i) pontokban részletezett ellátási formák kizárólag természetben biztosíthatóak.
(3)4 Az (1) bekezdés a)-e) és i) pontokban felsorolt települési támogatást átruházott hatáskörben eljárva a polgármester, míg Bursa Hungarica Ösztöndíj megállapítása, a bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatást, valamint a méltányosságból nyújtott települési támogatást kizárólagosan a Szociális és Népjóléti Bizottság állapít meg.
(4) Rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet 10 000 forint összeghatárig és tárgyévben benyújtott első kérelem esetén a polgármester, míg 10 000 forint feletti támogatási igényt, illetve a tárgyévben nem első alkalommal benyújtott kérelmet, átruházott hatáskörben eljárva a Szociális és Népjóléti Bizottság bírál el.
2. Lakhatási támogatás
8. § (1) A polgármester átruházott hatáskörben e rendeletben foglaltak szerint lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez települési támogatást állapít meg. (továbbiakban: lakhatási támogatás)
(2) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy,
a)5 akinek háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 200%-át, egyedülálló esetén a 250%-át és
b) az általa lakott ingatlan havi lakhatási célú kiadásai (áram-, víz-, szennyvízdíj, fűtésköltség, hulladékszállítási díj, a lakáscélú hitelintézeti kölcsön havi törlesztő részlete a hitelintézet igazolása alapján) igazolható módon elérik vagy meghaladják az egy főre jutó jövedelem 20%-át, és
c) a közös háztartásban élők egyik tagjának sincs a Szt. 4. § (1) bekezdés szerinti vagyona.
(3) A lakhatási támogatás összege:
a)6 5 000 forint/hó, amennyiben az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 100 %-át, egyedülálló esetén a 150%-át;
b)7 3 750 forint/hó, amennyiben az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 150 %-át, egyedülálló esetén a 200%-át;
c)8 2 500 forint/hó, amennyiben az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap 200 %-át, egyedülálló esetén a 250%-át;
(4) A támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a (2) bekezdésben meghatározott feltételek igazolása mellett:
a) a tulajdonjogot igazoló dokumentumot, bérleti-, albérleti szerződést,
b) a lakásban együtt élő, bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek számáról, a lakáshasználat jogcíméről szóló nyilatkozatot.
(5) Természetbeni ellátást kell megállapítani, ha az ellátásban részesülő életvitele alapján ez indokolt vagy célravezetőbb.
(6) A lakhatási támogatást a kérelem benyújtását követő hónap első napjától számított 12 hónapra kell megállapítani.
(7) Jelen támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
9. § (1) A lakhatási támogatás folyósításának feltétele, hogy a kérelem benyújtója a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó alábbi feltételeknek a folyósítás időtartama alatt folyamatosan eleget tegyen:
a) a kérelmező által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és a hozzá tartozó udvar és kert tisztántartása,
b) a kerítésen kívül határos terület, járda tisztán tartása,
c) az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint
d) higiénikus állapotának biztosítása.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő kitűzésével a jegyző – az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – felszólítja.
(3) Amennyiben a kérelmező a feltételeknek a felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.
3. Települési gyógyszertámogatás
10. § (1) A polgármester gyógyszerkiadás viselésére tekintettel települési támogatást (továbbiakban települési gyógyszertámogatás) állapít meg annak a személynek, aki a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.
(2) A települési gyógyszertámogatás akkor állapítható meg, ha közgyógyellátási igazolványra kérelmező az Szt. 49-53. §-ai alapján nem jogosult, és a
a)9 háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a szociális vetítési alap 150%-át, egyedül élő esetén annak 200%-át,
b) és a havi rendszeres TB támogatott gyógyszerköltségének mértéke meghaladja a háztartás egy főre jutó jövedelmének 20%-át.
(3) A havi rendszeres TB támogatott gyógyszerek listáját - a szükséges gyógyszerek megnevezése mellett - a kérelmező háziorvosa vagy szakorvosa igazolja. A gyógyszerszükséglet felülvizsgálata érdekében az önkormányzat szakhatóság illetve szakértő bevonását kezdeményezheti.
(4) A gyógyszerkiadásokhoz kapcsolódó települési támogatás 12 hónapra állapítható meg.
(5) A támogatás havi összege: 5.000.- Ft.
(6) A támogatásra jogosult köteles bejelenteni a Hivatalban, ha a jövedelmi helyzetében vagy a gyógyító ellátása költségeiben változás történik, legkésőbb a változást követő 3 munkanapon belül.
4. Intézményi étkezési térítési díj támogatás
11. § (1) Intézményi étkezési térítési díj támogatásra jogosult a gyermeke(i)t egyedül nevelő szülő a 14 éven aluli gyermeke(i) után, amennyiben
a)10 a háztartás egy főre jutó jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap 200 %-át, és
b) a kérelmezőnél végzett környezettanulmány a szociális rászorultságot alátámasztja, valamint
c) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre egyéb okból nem jogosult.
(2) A támogatás mértéke a gyermek havi intézményi étkezési térítési díj költségének 50%- a, melyet az önkormányzat havonta közvetlenül az intézménynek utal át.
(3) A támogatást minden gyermek után külön kell megállapítani.
(4) A támogatás iránti igényt minden tanítási/nevelési félévre külön kell benyújtani.
5. Karácsonyi támogatás11
12. § (1) Jövedelmi helyzetre tekintet nélkül karácsonyi támogatásra jogosult az a személy, aki Taksony Nagyközségben bejelentett állandó lakóhellyel rendelkezik és a 80. életévét betöltötte, illetve tárgyév december 31-ig a 80. életévét betölti.
(2) A Taksony Nagyközségben bejelentett állandó lakóhellyel rendelkező 80. életévet betöltött személyekre a polgárok személyi adat és lakcímnyilvántartó rendszerének adatai irányadók.
(3)12 A karácsonyi támogatást az (1) bekezdésben meghatározott jogosultak részére az Önkormányzat ajándékutalvány formájában évente egy alkalommal – tárgyév december hónapban – nyújtja, amelynek értéke tízezer forint.
(4) A fel nem használt utalványokat a Szociális és Népjóléti Bizottság rendkívüli települési támogatásként, szociálisan rászoruló személyek részére osztja ki, tárgyévet követő január 31. napjáig.
6. A 90 év felettiek rendkívüli támogatása
13. § (1)13 E rendelet 12. §-ában részletezett támogatáson felül jövedelmi helyzetre tekintet nélkül, évi egyszeri rendkívüli támogatásban részesül az a 90. életévét betöltött személy, aki Taksonyban bejelentett lakóhellyel rendelkezik.
(2)14 A 12. § (2) bekezdésében foglaltak a jelen támogatásra is irányadóak.
(3) A támogatás évente egy alkalommal, a jogosult születésnapján, élelmiszercsomag formájában adható, melynek értéke maximum kettőezer-ötszáz forint.
7. Bölcsődei gondozási személyi térítési díj támogatás
14. §15
8. Bursa Hungarica Ösztöndíj
15. § (1) A Képviselő-testület évente csatlakozik a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati ösztöndíjrendszerhez. A képviselőtestület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy a csatlakozásról szóló nyilatkozatot évente aláírja.
(2) A benyújtott pályázatokról átruházott hatáskörben a Szociális és Népjóléti Bizottság dönt.
(3) A Bursa Hungarica ösztöndíj megállapításának e pontban nem szabályozott kérdéseire jelen rendelet Eljárási szabályait kell alkalmazni.
16. § (1) A Szociális és Népjóléti Bizottság Bursa Hungarica Ösztöndíjban (továbbiakban: ösztöndíj) részesítheti azt a Taksony Nagyközség közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, szociálisan rászoruló, magyar állampolgárt, aki megfelel
a) az ösztöndíjrendszer adott évre meghirdetett Általános Szerződési Feltételeiben, valamint a
b) e § (2) bekezdésében meghatározott szempontoknak, valamint a
c) e § (3) alapján végzett környezettanulmány ezt indokolja.
(2) Szociálisan rászorultnak tekinthető az a pályázó, aki:
a) félárva, vagy árva,
b) a családjában lévő eltartottak száma kettő, vagy annál több,
c) egyedülálló szülő neveli;
d) szülője, vagy gondviselője munkanélküli, vagy nyugdíjas,
e) olyan betegségben, vagy fogyatékosságban szenved, amely miatt emelt szintű családi pótlékban, vagy fogyatékossági támogatásban részesül,
f) családjában olyan személy él, aki emelt szintű családi pótlékban, vagy fogyatékossági támogatásban részesül,
g) munkaképességét legalább 67 %-ban elvesztette,
h) családjában olyan személy él, aki munkaképességét legalább 67 %-ban elvesztette
i) családjában az 1 főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg,
j) kollégiumi ellátásra jogosult, de helyhiány miatt abban nem részesül.
(3) A Polgármesteri Hivatal a pályázatok beérkezése után a benyújtott iratokat megvizsgálja, a szociális rászorultság megállapítása végett a pályázó családjánál környezettanulmányt készít, és annak tapasztalatait a pályázattal együtt a döntésre jogosult elé terjeszti.
17. § (1) Az „A” és „B” típusú ösztöndíj elnyerése érdekében az önkormányzat (azonos időben) a pályázatot helyben szokásos módon a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és a település honlapján teszi közzé. Ennek tartalmaznia kell a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat adott évi fordulójának Általános Szerződési Feltételeiben (továbbiakban: szerződési dokumentum) meghatározott szempontokat.
(2) Az ösztöndíj elnyerése érdekében az igénylő a pályázati kiírásban meghatározott formanyomtatványon és az ott megszabott határidőig nyújthatja be pályázatát, melyhez csatolni kell a formanyomtatvány tájékoztató részében meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat, valamint e rendelet 11. §-ában foglaltak fennállásának igazolását.
(3) Ha a pályázat hiányos, a pályázót annak öt napon belüli kiegészítésére kell felhívni.
18. § (1) A Szociális és Népjóléti Bizottság dönt az ösztöndíjra való jogosultság megállapításáról vagy elutasításáról, illetve az ösztöndíj összegéről, és a továbbiakban a szerződési dokumentumban meghatározott módon jár el.
(2) A pályázó a döntés ellen fellebbezéssel nem élhet.
(4) Az ösztöndíj-támogatás időtartama
a) "A" típusú ösztöndíj esetén: 10 hónap, azaz két egymást követő tanulmányi félév,
b) "B" típusú ösztöndíj esetén: 3x10 hónap, azaz hat egymást követő tanulmányi félév.
(5) Az ösztöndíj mértékét a mindenkori költségvetési rendelet határozza meg.
(6) Az önkormányzat a megállapított ösztöndíjak összegét félévente előre, egyösszegben átutalja a Támogatáskezelő Bursa Hungarica bankszámlájára.
(7) Az ösztöndíj-támogatás folyósításáról – az ösztöndíjas számlára történő havi utalásáról – a Támogatáskezelő gondoskodik.
19. § (1) Nem részesíti az önkormányzat ösztöndíjban azt a pályázót,
a) aki e rendelet 16 §-ában foglalt feltételek valamelyikének nem felel meg, vagy
b) akinek családja – az Szt. 4. §-ában meghatározott mértékű vagyonnal rendelkezik továbbiakban: szociálisan nem rászorult). Nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben a pályázó lakik, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjármű.
(2) A „B” típusú ösztöndíjasok szociális rászorultságát a bizottság évente egyszer, az új pályázók támogatásának elbírálásával egy időben felülvizsgálja. A jogosultság elbírálása a 16. §-ban foglaltak szerint történik.
(3) Megszűnik az ösztöndíjra való jogosultság, ha
a) az ösztöndíjas elköltözik az önkormányzat illetékességi területéről,
b) az ösztöndíj folyósításának időtartama alatt a folyósítás feltételeinek nem felel meg,
c) "B" típusú pályázat esetén: az ösztöndíjas szociális rászorultsága már nem áll fenn. E körülményt az önkormányzat évente egyszer felülvizsgálja. Amennyiben a felülvizsgálat során az ösztöndíjas a kért igazolásokat nem bocsátja rendelkezésre, vagy az együttműködést megtagadja, a szociális rászorultság megszűnését vélelmezni kell.
(4) Az a)-c) pont szerinti megszüntetésre a döntés meghozatalát követő tanulmányi félévtől kerül sor.
(5) Szünetel az ösztöndíj folyósítása – a folyósítás határidejének módosulása nélkül – azokra a tanulmányi hónapokra, amikor az ösztöndíjas hallgatói jogviszonya szünetel.
(6) Az ösztöndíjas 15 napon belül köteles bejelenteni felsőfokú tanulmányainak szüneteltetését/befejezését, továbbá ha tanulmányait más felsőoktatási intézményben folytatja, valamint elköltözését. Amennyiben ez utóbbi kötelezettségének nem tesz eleget, a jogosulatlanul felvett ösztöndíj visszafizetésére kötelezhető.
(7) Az ösztöndíjas az ösztöndíj folyamatos továbbfolyósítása érdekében a tanulmányi félév lezárását és a következő félévre történő beiratkozást legkésőbb minden év szeptember 30., illetve február 28. napjáig köteles igazolni a hivatalnál.
9. Rendkívüli települési támogatás
20. § (1) Az önkormányzat rendkívüli települési támogatást nyújt annak a személynek, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez - kapcsolódó kiadások, vagy a gyermeke hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul és
a)16 háztartásában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap 150%-át, egyedülálló esetében a 200%-át nem haladja meg és
b) a közös háztartásban élők egyik tagjának sincs a Szt. 4. § (1) bekezdés szerinti vagyona.
(2) Természetbeni ellátásként kell megállapítani a támogatást, ha
a) a kérelem erre irányul,
b) a kérelmező életvitele alapján feltételezhető, hogy a pénzbeli ellátás felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik, illetve ha
c) az arra rászoruló így biztosabban jut segítséghez.
(3) A természetben nyújtott támogatás formája lehet élelmiszervásárlási utalvány, élelmiszercsomag, tűzifa, a segély meghatározott célra történő utalása (pl. térítési díj) stb.
(4) A polgármester - tekintet nélkül a joghatóságára, valamint a hatáskörére és az illetékességére - hivatalból köteles rendkívüli települési támogatást nyújtani, amelynek hiányában a késedelem elháríthatatlan kárral vagy veszéllyel járna; ilyen esetben a támogatott jövedelmi helyzetének igazolásától el lehet tekinteni.
10. Tűzifa támogatás17
20/A. § (1) A polgármester átruházott hatáskörben e rendeletben foglaltak szerint évente maximum két alkalommal tűzifa támogatást állapíthat meg.
(2) Támogatásra jogosult az az életvitelszerűen Taksonyban lakó magánszemély, akinek
a)18 háztartásában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap 150%-át, egyedülálló esetében a 250%-át nem haladja meg és
b) a közös háztartásban élők egyik tagjának sincs a Szt. 4. § (1) bekezdés szerinti vagyona.
11. Méltányossági települési támogatás19
20/B. § (1) A Szociális és Népjóléti Bizottság - egyedi mérlegelés alapján - kérelemre vagy hivatalból pénzbeli vagy természetbeni támogatást nyújthat
a) amennyiben kérelmező jelen rendelet szabályainak valamilyen oknál fogva nem felel meg, de egyéb okból - családi, egészségügyi stb. körülmények miatt - a támogatásra rászorul;
b) jelen rendelet által nem szabályozott bármely más esetben és formában.
(2) A kérelem tartalma az elbírálás során nem köti a Bizottságot.”
12. Köztemetés
21. § (1) Az Szt. 48. § szerinti köztemetést – a körülmények vizsgálatát követően - a polgármester jogosult elrendelni.
(2) A köztemetés előtti vizsgálatot a polgármesteri hivatal köteles lefolytatni és annak eredményéről a polgármestert haladéktalanul tájékoztatni.
SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK20
22. §
1. Étkezetés
23. §
24. §
2. Házi segítségnyújtás
25. §
26. §
3. Családsegítés
27. §
4. A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra vonatkozó szabályok
28. §
SZOCIÁLPOLITIKAI KEREKASZTAL21
29. §
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
30. § (1) Jelen rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
(2) Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodásról szóló 25/2010. (XII. 15.) számú, az önkormányzati segély megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályairól szóló 19/2013. (XI.28.) számú önkormányzati rendeletek, valamint a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 20/2010. (XII.1.) önkormányzati rendelet 10/A. §-a.
(3) A rendelet hatályba lépésének időpontjáig a jegyző köteles gondoskodni azon nyomtatványok elkészítésérôl, amelyek a rendelet alkalmazásához szükségesek.
(4) Aki a 2015. február 28-án hatályos Szt. szabályai szerinti lakásfenntartái támogatásban vagy méltányossági közgyógyellátásban részesül, a jogosultság megszűnéséig illetve megszüntetéséig jelen rendelet szerint lakhatási támogatást, illetve települési gyógyszertámogatást nem vehet igénybe.
Módosította a 7/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2016. II.26-tól.
Hatályon kívül helyezte a 10/2016. (IV.28) 9.§ (2). Hatálytalan: 2016.IX.01-től
Módosította a 7/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2016. II.26-tól.
Módosította a 7/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos: 2016. II.26-tól.
A 8. § (2) bekezdés a) pontja a Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdés a) pontja a Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdés b) pontja a Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 8. § (3) bekezdés c) pontja a Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 10. § (2) bekezdés a) pontja a Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 11. § (1) bekezdés a) pontja a Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
Módosította a 12/2019. (XII.12.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2019.XII.13-tól.
A 12. § (3) bekezdése a Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
Módosította a 12/2019. (XII.12.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos 2019.XII.13-tól.
Módosította a 12/2019. (XII.12.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos 2019.XII.13-tól.
Hatályon kívül helyezte a 10/2016. (IV.28) 9.§ (2). Hatálytalan: 2016.IX.01-től.
A 20. § (1) bekezdés a) pontja a Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
Megállapította a 7/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 2.§-a. Hatályos: 2016. II.26-tól.
A 20/A. § (2) bekezdés a) pontja a Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2023. (XI. 30.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
Megállapította a 7/2016. (II.25.) önkormányzati rendelet 3.§-a. Hatályos: 2016. II.26-tól.
Hatályon kívül helyezte a11/2016. (V.26.) önkormányzati rendelet 10.§ (2) bekezdése. Hatálytalan: 2016.VII.01-től.
Hatályon kívül helyezte a 11/2016. (V.26.) önkormányzati rendelet 10.§ (2) bekezdése. Hatálytalan: 2016.VII.01-től.