Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2011 (V.13.) önkormányzati rendelete

a reklám- és hirdetési tevékenységekről, valamint a reklámhordozók és a hirdető-berendezések elhelyezéséről

Hatályos: 2015. 04. 04- 2017. 07. 05

Dunakeszi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2011 (V.13.) önkormányzati rendelete

a reklám- és hirdetési tevékenységekről, valamint a reklámhordozók és a hirdető-berendezések elhelyezéséről

2015.04.04.

Dunakeszi Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja.

I. Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § A rendelet célja Dunakeszi város építészeti és természeti értékeinek, idegenforgalmi nevezetességeinek védelme, valamint a település rendezett arculatának kialakítása és megőrzése érdekében a város közigazgatási területén a városképi, közlekedési és vagyonbiztonsági szempontok figyelembe vételével a reklám- és hirdetési tevékenység, valamint a reklámhordozók és hirdető-berendezések elhelyezésének szabályozása.

2. A rendelet hatálya

2. § (1) A rendelet hatálya Dunakeszi város [a továbbiakban: város] közigazgatási területén közzétett vagy végzett, a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvényben meghatározott gazdasági reklámtevékenységekre, továbbá az egyéb hirdetési tevékenységek [a továbbiakban: reklám(ok), vagy reklámtevékenység(ek)] végzésére, a reklámhordozók és a hirdető-berendezések [a továbbiakban: reklámhordozó(k)] elhelyezésére terjed ki azok kihelyezésének időpontjától függetlenül.

(2) A rendelet rendelkezéseit alkalmazni kell arra a természetes vagy jogi személyre, valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaságra, vagy egyéb szervezetre - ideértve a külföldi székhelyű vállalkozás magyarországi fióktelepét is - [a továbbiakban együtt: vállalkozás], aki/amely Reklámozóként, reklámszolgáltatóként vagy reklámközzétevőként [a továbbiakban együtt: Reklámozó(k)] az (1) bekezdésben meghatározott reklámtevékenységet végez, reklámhordozót elhelyez, valamint a közterületi reklámhasznosító szervezetre [a továbbiakban: Reklámgazda].

3. Értelmező rendelkezések

3. § (1) E rendelet alkalmazásában:

1. Hirdetmény: a jelen rendelet szerint reklámnak, illetőleg egyéb hirdetménynek minősülő információ.
2. Reklám: olyan tájékoztatás, amely termék, szolgáltatás, ingatlan, jog és kötelezettség értékesítését vagy más módon történő igénybevételét és a vállalkozás nevének, megjelölésének, tevékenységének népszerűsítését, továbbá áru vagy árujelző megismertetését mozdítja elő. Reklám továbbá építmény (helyiség) rendeltetésére, tulajdonosára vonatkozó, feliratot, ábrát vagy figurát tartalmazó felület, önállóan szerelt épülettartozék (cégér), kivéve a választási eljárásról szóló törvényben (Ve.) szabályozott pártok választásokon való részvételének, jelöltjének, támogatására felszólító politikai, társadalmi, vagy egyéb célú hirdetés.
3. Egyéb hirdetmény: a jelen rendelet szerint reklámnak nem minősülő, reklámhordozó útján közzétett minden más információ.
4. Közérdekű helyi információ: az egyéb hirdetmények azon csoportja, amely épület házszámát, az épületről vagy az épületben történtekről közérdekű, illetve megemlékezés jellegű tájékoztatást, közterület, középület, településrész, helyi közszolgáltatások és közszolgáltatók, műemlék és egyéb helyi nevezetesség megnevezését, irányát, térbeli elhelyezkedését, ezek térképét, a helyi tömegközlekedés rendszerét, a pontos időt, a légkör fizikai, kémiai állapotát a közterületen tartózkodó természetes személyek számára megjeleníti.
5. Reklámhordozó: minden olyan építményen vagy azon kívül (szabadtéren, stb.) elhelyezett, helyhez kötött (fixen rögzített) vagy mozgó, képi-, hang-, vagy egyéb effektusok megjelenítésére, információk tárolására és közvetítésére alkalmas eszköz - ideértve típusától, jellegétől, működésétől függetlenül a reklám- továbbá a hirdető berendezést és a reklám - valamint a hirdetőfelületet is -, amelynek segítségével az emberi tudatra befolyást gyakorló információk vizuálisan, hallással, egyéb érzékeléssel, illetve ezek kombinációjával bármely természetes személy számára észlelhetővé válnak és képzettársításra ösztönöznek. Szerkezetileg több elemből álló reklámhordozó egynek számít.
6. Reklámfelület: az a része a reklámhordozónak, illetve olyan eredetileg más funkcióra létrehozott objektumon (különösen lámpaoszlop, házfal, buszváró) kialakított hely vagy ahhoz rögzített tárgy, ami állandó vagy cserélhető hirdetmények elhelyezésére, megjelenítésére szolgál.
7. Reklámfelület területe: az értelemszerűen egybefüggő, a reklám tartalmát egészében mutató felület befoglaló formájának teljes területe.
8. Fotómontázs: fényképnek és az építménynek új, egységes hatású képpé való összeillesztéséről készült kép.
9. Reklámgazda: az a szervezet, amellyel az Önkormányzat közterületeinek reklám célú hasznosítására, valamint a hirdetési és reklámtevékenység felügyeletére megállapodást kötött.
10. Reklám-elhelyezési terv: a reklámhordozók telepítésére készített elhelyezési terv, vagy tervek.
11. Reklámhordozók típusai:
Cégtábla: a vállalkozás megnevezését (nevét), funkcióját, tulajdonosát, az alapítás évét tartalmazó, a vállalkozást magában foglaló épületen vagy az azzal érintett telken létesített felirat.
Cégér és cégérszerű reklámtábla: a vállalkozás megnevezését, jelképét (logó, piktogram, stb.) tartalmazó, a vállalkozást magában foglaló épületen vagy az azzal érintett telken, rendszerint a bejárat fölé kifüggesztett tárgy, vagy címszerű ábra (elhelyezett berendezés, szerkezet). Cégérnek minősül a nem a falsíkra kihelyezett tábla is, ha csak azokat az információkat tartalmazza, amely cégtáblán kerülhet elhelyezésre. Ugyancsak cégérnek minősül a leírtaknak megfelelő, a kerítés síkjára merőlegesen kihelyezett tábla. Nem minősül cégérnek az olyan reklámhordozó, amely nem közvetlenül a vállalkozás jellegével, hanem az ott árusított áruval kapcsolatos.
Címtábla: a nem gazdasági tevékenységet végző rendeltetési egységeknek a cégtáblán feltüntethető adatokkal azonos adatait tartalmazó, továbbá közérdekű információkat megjelenítő tábla.
Cégjelzés: építményen, építményben vagy annak közelében elhelyezett berendezésből sugárzott, az adott építményben folyó gazdasági tevékenységet végző vállalkozás megnevezésének, jelképének, tevékenységére utaló feliratnak, egyéb információnak, illetve a jelenlétükre vonatkozó bármilyen írásos, képi vagy hangos utalásnak, figyelemfelhívásnak érzékelhető megjelenése.
Hirdetőoszlop: plakátok, hirdetések céljára szolgáló, tetszőleges alaprajzú (általában hengeres alakú) építmény.
Reklámtáblák:
a) Hirdetőtábla: hirdetmények, közlemények elhelyezésére szolgáló építmény. Hirdetőtáblának minősül a vitrin is, ha hirdetmények és közlemények elhelyezésére szolgál.
b) Egyedi címfestett tábla: rögzített, egyedi méretű, állandó tartalmú, amely információt ad a vállalkozó tevékenységéről, telephelyéről, megközelíthetőségéről.
c) Plakát: valamely más, helyhez kötött vagy mozgó eszközre rögzíthető, méretétől függetlenül minden, általában papír alapú, elsősorban vizuális információt közvetítő reklámhordozó.
d) Megállító tábla: a vállalkozás tevékenységéhez kapcsolódó, közvetlenül az építmény előtt kihelyezett, egy- vagy kétoldalú, nem rögzített (mobil) reklámhordozó.
e) Útbaigazító tábla, táblarendszer: az ÚT 2-1.140 (e-UT 04.02.41.) útügyi műszaki előírásnak megfelelő, tájékozódást segítő, közérdekű információkat közzétevő, elsősorban közérdekű és idegenforgalmi célok elérését segítő egységes megjelenésű és felépítésű tábla, illetve táblarendszer.
f) Kereskedelmi útirányjelző tábla: a vállalkozások megközelítéséhez az útirányt jelző, információt adó tábla, melyen a vállalkozás arculatának megfelelő felirat és logó is szerepelhet.
Villanyoszlop reklám: villanyoszlopokra karosan rögzített hirdetőeszköz.
Fényreklám: saját fényforrással rendelkező, világító felületű megvilágított berendezés, felirat, vagy ábra (különösen: pontmátrix, LCD, plazma kijelző, vagy fénycsőből, világítótestekből kirajzolt ábra, belülről megvilágított felületű hirdető berendezés)
Transzparens: építményen kifeszített, vagy építmények között átfeszített, textil, vagy textil jellegű egyéb anyagból készült reklámhordozó.
Falfestés: méretétől függetlenül minden, eredetileg más célra létrehozott építmény, vagy létesítmény (pl.: házfal, kerítés, transzformátor-ház) közterületről látható felületén közvetlenül, maradandó módon (pl.: festékkel) elhelyezett reklám.
Reklámgrafika: bármely építési technológiával készített alapfelületre festéssel, vagy rokon technológiával készített reklám célú grafikai mű.
Reklámmozaik: építményfalat díszítő reklám célú, fényképhatású mozaik.
Építési reklámháló: homlokzatot érintő építési tevékenység esetén a homlokzat előtti állványzatra rögzített, reklámfelületként is szolgáló védőháló.
Reklámvitrin: egyedi megjelenésű, üveglappal borított, általában termék elhelyezésével a vállalkozás áruválasztékának bemutatását célzó reklámhordozó.
Reklámberendezéshez nem kötődő reklámhordozók:
a) Szórólap: jellemzően papír alapú, kizárólag kézbe oszthatóként engedélyezett reklámhordozó.
b) Reklámkiadvány: egy vagy több lapból álló ingyenes kiadvány.
c) Szendvicsember: olyan természetes személy, aki reklám céllal a testére erősített hirdetményt, transzparenst, emblémát hordoz függetlenül a hordozott anyagtól, vagy emblémától.
d) Hangreklám: 5 méter átmérőjű körzetnél nagyobb területen hallható, információt közvetítő reklám, különösen a mozgásban vagy álló helyzetben alkalmazott figyelemfelhívó hangreklám, hangüzenet.
e) Vetített reklám: falra, úttestre, levegőbe vetített reklám.
f) Árubemutatás: valamely áru, termék, vagy nyeremény stb. bemutatása annak közterületen történő elhelyezésével.
12. Egyéb reklám eszköz: mérettől függetlenül az előzőekben fel nem sorolt, minden más reklámhordozó.
(2) Óriásplakátnak minősül a hirdetmény vagy a reklámhordozó, amennyiben a reklámfelület területe 6nm vagy azt meghaladja, így különösen az alábbi szabványok: Europlakát (óriásplakát, billboard) 5040mm x 2380mm és az Avenir 4000mm x 3000mm.

II. Részletes rendelkezések

4. A hirdetmények elhelyezésének szabályai

4. § (1) Hirdetményt elhelyezni és terjeszteni kizárólag reklámhordozón, könnyen eltávolítható módon, a köztisztasági és nyelvhasználati előírások betartásával lehet.

(2) Hirdetmény elhelyezése és terjesztése során a jogszabályi előírásokra, korlátozásokra figyelemmel kell lenni, a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvényben meghatározott tilalmak hatálya alá eső, valamint más reklámtilalmi korlátozás alá tartozó hirdetmény nem tehető közzé, nem helyezhető el és nem terjeszthető.

(3) Nem alkalmazható hirdetményen a KRESZ-ben szereplő táblaforma és színösszeállítás, és az azokra szabványosított betűtípus és jelrendszer, továbbá nem alkalmazható

a) villogó, káprázást okozó fény,

b) futófény,

c) fényvisszaverő anyag,

d) olyan világítótest amely elhelyezése, kialakítása révén, a közúton közlekedőket vakítja, ezzel a közlekedés biztonságát veszélyezteti

e) villogó vagy káprázást okozó külső fényforrással történő megvilágítás

f) fényújságszerűen mozgó felirat vagy mozgó alak.

(4) A közút, kerékpárút, gyalogút és járda területét érintő hirdetmények a mindenkori közúti közlekedésről szóló törvény rendelkezéseivel, valamint a reklámtáblák, reklámhordozók és egyéb reklámcélú berendezések közutak melletti elhelyezésének részletes szabályairól szóló kormányrendelettel összhangban helyezhetők el.

(5) Nem helyezhető el hirdetmény:

a) közterületi út, járda, gyalogút, kerékpárút szilárd burkolatára (magára a burkolatra);

b) közparkban;

c) közterületen álló fákon, padokon;

d) emlékműveken;

e) szobrokon;

f) közterületen elhelyezett járművön vagy gépjárművön (különösen: kerékpár, utánfutó, teherautó platója) mobil vagy rögzített hirdetmény;

g) közvilágítási-, villany- és telefonoszlopon.

(6) Hangreklám hétköznapokon 08.00 és 18.00 óra között alkalmazható. Hétvégéken és munkaszüneti napokon hangreklám nem alkalmazható.

5. A reklámhordozók létesítésének, elhelyezésének és

fenntartásának általános szabályai

5. § (1) Közterületen hirdetőoszlop és hirdetőtábla reklámhordozó létesítésére kizárólag a Reklámgazda jogosult.

(2) Közterületen szabadon létesíthető, elhelyezhető és fenntartható reklámhordozók felsorolását reklám-elhelyezési terv tartalmazza.

(3) Reklámhordozó létesülhet

a) ha a reklámhordozó létesítését építésügyi jogszabály építési engedélyhez vagy hatósági bejelentéshez köti, építési engedély alapján, illetve a bejelentés szerint a reklám-elhelyezési tervnek megfelelően vagy,

b) ha a reklámhordozó létesítését építésügyi jogszabály építési engedélyhez vagy hatósági bejelentéshez nem köti, a reklámgazdához intézett értesítés alapján a reklám-elhelyezési tervnek megfelelően.

6. § A reklámhordozónak a meglévő épített és természetes környezetbe illőnek kell lennie. A reklámhordozót úgy kell elhelyezni, hogy az ne akadályozza a közterület és szomszédos ingatlanok rendeltetésszerű használatát, valamint a szomszédok jogait és törvényes érdekeit ne sértse.

7. § (1) A reklám-elhelyezési tervet, valamint annak módosításait a Reklámgazda készíti el az Önkormányzattal kötött megállapodás alapján, és az abban foglaltak szerint. A Reklámgazda által elkészített reklám-elhelyezési terv elfogadásáról, valamint módosításairól a Reklámgazda a városi Főépítésszel egyeztetett javaslatának beszerzését követően a Polgármester előterjesztése alapján a Képviselő-testület jogosult dönteni.

8. § Épületek építményfelületén (homlokzatán) kihelyezendő 2 m2 –nél nagyobb felületű reklámhordozó esetén, az engedélyezési tervdokumentációnak a teljes falfelületet kell tartalmaznia, és az engedély kiadásához megkövetelhető a teljes falfelület szükséges mértékű rendbehozatala, és a reklám megszűnését követően újraszínezése.

9. § Közterületen két vagy több oldalról látható reklámhordozó csak két vagy több oldali reklámfelülettel kerülhet kialakításra.

10. §

11. § (1) Az egyéb funkciójú közterületi építményeken (különösen: telefonfülke, kapcsolószekrény, pavilon, építési háló) elhelyezett reklámhordozókat úgy kell tekinteni, mintha az elhelyezésére szolgáló építmény a reklámhordozó, illetve a reklám tartószerkezete lenne. Ezért az ilyen típusú reklámhordozókra, illetve reklámokra a tartószerkezet engedélyétől függetlenül közterület-használati hozzájárulást, szükség esetén építési engedélyt kell kérni, és közterület-használati szerződést kell kötni, továbbá díjat kell fizetni.

(2) Az egyéb funkciójú közterületi építményeken elhelyezett reklámhordózókra az ugyanazon típusú szabadon – egyéb funkciójú építménytől függetlenül – álló reklámhordozók elhelyezési szabályai érvényesek.

12. § (1) A 5. § (1) bekezdésben meghatározott reklámhordozók kivételével a reklámhordozó folyamatos karbantartása a reklámhordozó tulajdonosa és a Reklámozó egyetemleges feladata és kötelessége, ennek megtörténtét a Reklámgazda ellenőrzi.

(2) A reklámhordozó elhelyezője kártalanítási igény nélkül köteles a hirdető- és reklámberendezést átalakítani vagy lebontani, ha

a) az elhelyezését szolgáló közterület városfejlesztési vagy más célú felhasználásra kerül,

b) az rontja a városképi-, tájképi látványt, vagy a kilátást gátolja,

c) egyéb fontos közérdek (közerkölcs, közrend, közegészség) azt indokolja.

(3) A közút, kerékpárút, gyalogút és járda területét érintő reklámhordozók a mindenkori közúti közlekedésről szóló törvény rendelkezéseivel, valamint a reklámtáblák, reklámhordozók és egyéb reklámcélú berendezések közutak melletti elhelyezésének részletes szabályairól szóló kormányrendelettel összhangban helyezhetők el.

(4) A kihelyezett reklámhordozón tartós kivitelben fel kel tüntetni a tulajdonos nevét, székhelyét vagy címét.

6. Eljárási szabályok

13. § (1) Közterület reklámcélú használatára vagy közterületen reklámhordozó létesítésére közterület-használati szerződés alapján, a szerződés időtartama alatt a szerződésben foglaltaknak megfelelően kerülhet sor, amely szerződés megkötésére a Reklámgazda jogosult.

(2) Közterület reklámcélú használata vagy közterületen reklámhordozó létesítése csak közterület-használati szerződésben meghatározott díj megfizetése esetén lehetséges.

(3) A Reklámgazda a Reklámozóval köteles megkötni a közterület-használati szerződést, amennyiben a közterület reklámcélú használatához és a közterületen a reklámhordozó létesítéséhez a közterület-használati hozzájárulás rendelkezésre áll, valamint a jelen rendeletben, továbbá az egyéb jogszabályokban és a reklám-elhelyezési tervben előírt előfeltételek hiánytalanul fennállnak.

(4) A közterület-használati szerződés megkötéséhez szükséges közterület-használati hozzájárulást az Önkormányzattól a Reklámgazda szerzi be.

14. § (1) A közterület-használati hozzájárulásra az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatának és rendjének helyi szabályozásáról szóló mindenkor hatályos önkormányzati rendelet rendelkezéseit az alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:

a) a hozzájárulás bármikor visszavonható közérdekből, vagy városfejlesztési érdekből azok megállapítása után;

b) a hozzájárulást vissza kell vonni:

- ha a közterület más célú felhasználásra kerül,
- ha – építési engedély köteles esetben – az építési engedély megadásához szükséges hozzájárulás lejárt, vagy azt visszavonták,
- ha az építési engedélyt visszavonták,
- ha az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatának és rendjének helyi szabályozásáról szóló mindenkor hatályos önkormányzati rendelet, vagy a jelen rendelet rendelkezéseinek megszegése miatt a Reklámozóval szemben szabálysértési, vagy közigazgatási-hatósági eljárás van folyamatban,
- ha a Reklámgazda a közterület-használati szerződést azonnali hatállyal felmondta;
c) akinek díjhátraléka van, a tartozás kiegyenlítéséig részére közterület-használati hozzájárulás nem adható;
d) akivel szemben az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatának és rendjének helyi szabályozásáról szóló mindenkor hatályos önkormányzati rendelet, vagy a jelen rendelet rendelkezéseinek megszegése miatt közigazgatási-hatósági eljárás van folyamatban, az eljárás befejezéséig részére közterület-használati hozzájárulás nem adható.
(2) A 5. § (2) bekezdésében meghatározott reklámhordozók esetében a közterület-használati szerződés megkötése nem szükséges.
(3) Az építési hatósági eljárásban a közterületen elhelyezendő építési-engedélyköteles reklámhordozók tekintetében a közterület-használati szerződés megkötéséhez szükséges tulajdonosi hozzájárulás kiadására az Önkormányzat nevében a Reklámgazda jogosult és köteles.
A tulajdonosi hozzájárulást kizárólag határozott időre vagy visszavonásig érvényes hatállyal lehet kiadni.
(4) Ha a reklámhordozó létesítéséhez, vagy elhelyezéséhez építési engedély szükséges a közterület-használati szerződés a jogerős építési engedély birtokában köthető meg.
(5) Közterület reklámcélú használata vagy közterületen reklámhordozó létesítése iránti kérelmet, illetve magánterület reklámcélú használatával vagy magánterületen reklámhordozó létesítésével kapcsolatos bejelentést a Reklámgazdához kell benyújtani. Az építéshatósági eljárásban kérelemre a Reklámozó helyett a Reklámgazda járhat el.
(6) A Reklámozó köteles a kérelemhez vagy bejelentéshez mellékelni a hirdetmény vagy reklámhordozó környezetbe illeszkedését igazoló színes fotómontázst, látványtervet. Építési-engedélyköteles reklámhordozó esetén építészeti-műszaki tervdokumentációt kell csatolni.
(7) A reklámhordozók létesítéséhez és elhelyezéséhez – amennyiben jogszabály előírja – a városi Főépítész véleménye, vagy az általa vezetett Tervtanács, az illetékes közútkezelő, valamint a szakhatóság állásfoglalása is szükséges, amelyeket a Reklámgazda szerez be.

15. § (1) Az e rendelet hatálya alá tartozó határozott idejű közterület-használati szerződés esetén a díjat egy összegben előre a Reklámgazda részére kell megfizetni a szerződés teljes időtartamára. A díj befizetése a közterület-használati szerződés hatálybalépésének feltétele.

(2) Az e rendelet hatálya alá tartozó határozatlan idejű közterület-használati szerződés esetén a díjat fél évenként előre egy összegben a Reklámgazda részére kell megfizetni. Az első félévre eső díj megfizetése a közterület-használati szerződés hatálybalépésének feltétele.

(3) Az alkalmazandó díjtételeket, a 4.sz függelék tartalmazza. A díjfizetés alapja: a reklámfelület m2-ben meghatározott mérete; hangos reklám és vetített reklám esetén a közzététel időtartama azzal, hogy az 1 napra eső díj megegyezik az 1 m2/hó díjjal.

(4) A közterület-használati szerződés megszűnik, ha a közterület-használati hozzájárulás bármilyen okból érvényét veszti, vagy visszavonásra kerül.

(5) A közterület-használati szerződésben foglalt időtartam lejárta előtt a Reklámgazda a szerződést azonnali hatállyal felmondhatja, ha a Reklámozó:

a) a közterületet nem a szerződésben rögzített célra és módon használja;

b) a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvényben foglalt, a reklámokra, a reklámozásra, vagy a reklámhordozók elhelyezésére vonatkozó rendelkezéseket megszegi;

c) vele szemben az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatának és rendjének helyi szabályozásáról szóló mindenkor hatályos önkormányzati rendelet, vagy a jelen rendelet rendelkezéseinek megszegése miatt közigazgatási-hatósági eljárás van folyamatban;

e) díjhátralékát fizetési felszólítás ellenére, az abban meghatározott határidőben nem fizeti meg;

f) reklámmal érintett tevékenysége megszűnt;

g) reklámja, vagy reklámhordozója időszerűségét (aktualitását) vesztette.

Az a) – d) pontokban meghatározott esetekben a befizetett díj visszatérítésére a Reklámozó nem tarthat igényt, és az e) pontban meghatározott esetben – függetlenül a szerződés felmondásától – köteles az esedékes félévre vonatkozó (szerződésből még hátralévő időtartamra a) díjat megfizetni.
Az a) – d) pontokban meghatározott esetekben a befizetett díj visszatérítésére a Reklámozó nem tarthat igényt, és az e) pontban meghatározott esetben – függetlenül a szerződés felmondásától – köteles a szerződésből még hátralévő időtartamra a díjat megfizetni.
(6) A Reklámozó a közterület-használati szerződést a szerződésben meghatározott időtartam lejárta előtt azonnali hatállyal felmondhatja, ha a Reklámgazdának felróható okból a reklámhordozót nem tudja a közterület-használati szerződésben meghatározott célra és módon használni. A határidőben befizetett, de igénybe nem vett díj – a Reklámgazda részéről felmerülő költségek levonása nélkül – a Reklámozónak visszajár.
(7) A Reklámozó köteles saját költségén a közterület eredeti állapotát minden kártalanítási igény nélkül helyreállítani, ha a közterület-használati szerződés bármilyen okból megszűnik, vagy azt a szerződő felek megszüntetik, illetve azt valamelyik szerződő fél bármilyen módon megszünteti.
(8) Ha a Reklámozó a szerződés megszűnésekor, vagy megszüntetésekor a reklámhordozót nem távolítja el, a Reklámgazda jogosult azt a Reklámozó költségére elbontani, illetve leszerelni, az 1959. évi IV. törvény [továbbiakban: Ptk] felelős őrzésre vonatkozó szabályai szerint tárolni, majd az átvételre történt felszólítás után az átvétel megtagadása, vagy elmaradása esetén, megtérítési kötelezettség nélkül megsemmisíteni.
(9) A közterület-használati szerződés megszűnése, vagy megszüntetése esetén a Reklámozónak az igénybe nem vett időre befizetett díj visszajár, kivéve, ha jelen rendelet eltérően rendelkezik.
(10) Ha a Reklámozónak díjhátraléka van, a tartozás kiegyenlítéséig vele új közterület-használati szerződés nem köthető, illetve régebbi nem hosszabbítható meg.

7. A jogellenes reklámtevékenység és következményei

16. § A közterület-használati hozzájárulások, az építési engedélyek és közterület-használati szerződések meglétét és hatályosságát, valamint a közterületek reklámcélú használatát, a reklámhordozók folyamatos karbantartását és a városban folyó reklámtevékenységet a Reklámgazda és a Polgármesteri Hivatal közterület felügyelője ellenőrzi, és azok hiányában, valamint a jelen rendelet rendelkezéseitől eltérő reklámtevékenység esetén jogosult és köteles a szükséges intézkedések megtételére, valamint a hatósági eljárások kezdeményezésére.

17. § (1) A Reklámozónak az idejét múlt hirdetményt el kell távolítania.

(2) Minden olyan hirdetmény idejét múltnak minősül, amely meghatározott időpont(ok)hoz, évszak(ok)hoz kapcsolódó eseményekről, rendezvényekről, akciókról, nyújt tájékoztatást, vagy amelynek információ tartalma az idő múlása következtében aktualitását és célját vesztette és ez a hirdetmény tartalmából nyilvánvalóan megállapítható.

18. § (1) Haladéktalanul el kell távolítania:

a) a Reklámozónak a jogszabályi előírásokba és a reklámelhelyezési tervbe ütköző hirdetményt.

b) a reklámhordozó tulajdonosának a jogszabályi előírásokba és a reklámelhelyezési tervbe ütköző reklámhordozót.

(2) Jelen rendelet előírásainak megszegésével elhelyezett hirdetményt és reklámhordozót az (1) bekezdésben meghatározott személy a felszólítást követő 15 napon belül köteles saját költségen eltávolítani.

(3) Jelen rendeletben foglaltaktól eltérően a reklámtáblák, reklámhordozók és egyéb reklámcélú berendezések közutak melletti elhelyezésének részeletes szabályairól szóló kormányrendeletben foglalt eljárásrend szerint kell eljárni:

a) közvilágítási-, villany- és telefonoszlopon elhelyezett,

b) a közút úttesten kívüli burkolatlan területe, a járda, a gyalogút és a kerékpárút kivételével a közút területén, a közút felett, az út műtárgyán, az út tartozékán elhelyezett,

c) és a közút lakott területen kívüli szakasza mellett a közút tengelyétől számított ötven méteren, autópálya, autóút és főútvonal esetében száz méteren belül, illetve, ha ezen távolságon kívül elhelyezett 4 m2-nél nagyobb felületű reklámhordozó esetén.

(4) A Reklámgazda jogosult minden olyan jelen rendeletbe ütközően közterületen kihelyezett hirdetmény vagy reklámhordozó saját hatáskörben történő leszerelésére, amelynek tulajdonosa vagy Reklámozója nem állapítható meg egyértelműen, illetve a tulajdonos értesítése mellett, azoknak az eszközöknek a leszerelésére, amelyek nem felelnek meg a közúti közlekedésről szóló törvény előírásainak.

(5) Amennyiben a hirdetmény vagy a reklámhordozó eltávolítása a felszólítás ellenére sem történik meg:

a) magánterületen elhelyezett hirdetmény vagy reklámhordozó esetén közigazgatási-hatósági eljárás keretében kell intézkedni a végrehajtásról.

b) közterületen elhelyezett hirdetményt vagy reklámhordozót a reklámhordozó tulajdonosa és a Reklámozó(k)nak egyetemleges költségviselése mellett és veszélyére Reklámgazda eltávolíthatja.

19. § (1) Az eltávolított hirdetmények és reklámhordozók őrizetére a Ptk. felelős őrzésre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) A Reklámozó csak az eltávolítás, szükség esetén a közterület eredeti állapotának helyreállítása és a tárolás költségeinek a megfizetése után veheti át az eltávolított hirdetményt vagy reklámhordozót.

(3) Ha az eltávolított hirdetmény vagy reklámhordozó tulajdonosa az eltávolítást követő 15 napon belül nem jelentkezik, írásban kell értesíteni a tárolás helyéről. Ha a Reklámozó, vagy a reklámhordozó tulajdonosa ismeretlen, a felszólítást a helyben szokásos módon kell közzétenni.

(4) Ha a reklámhordozó tulajdonosa, vagy a Reklámozó az eltávolítást követő 3 hónapon belül nem jelentkezik, a hirdetményt vagy a reklámhordozót a Reklámgazda értékesítheti. Ha az értékesítés eredménytelen volt, a Reklámgazda a hirdetményt vagy a reklámhordozót megsemmisítheti.

20. § Közterület jogellenes reklámcélú használata esetén a Reklámozó köteles a Reklámgazdának a 4. sz. függelékben meghatározott, az igénybe vett reklámfelületre és időre meghatározott alapdíj ötszörös összegének megfelelő díjat megfizetni.

21. § A közterület-használati díj a polgári jog szabályai szerint hajtható be.

22. § (1) Aki közterületen a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvényben meghatározott gazdasági reklámtevékenységeket jogosulatlanul végez, vagy az ugyanebben a törvényben meghatározott tilos reklámtevékenységet folytat, vagy tiltott termék tekintetében végez reklámtevékenységet, vagy a hirdetmények és reklámhordozók elhelyezésére vonatkozó szabályokat megszegi szabálysértést követ el és hirdetményenként vagy reklámhordozónként 50.000,-Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(2) A közterület-felügyelő az (1) bekezdés szerinti esetekben helyszíni bírságot szabhat ki, szabálysértési feljelentést tehet.

(3) A szabálysértési eljárás kezdeményezése nem mentesít a közterület eredeti állapotába történő helyreállítására, valamint a díj megfizetésére vonatkozó kötelezettség alól.

1. függelék a 16/2011. (V. 13.) önkormányzati rendelethez

2. függelék a 16/2011. (V. 13.) önkormányzati rendelethez

3. függelék a 16/2011. (V. 13.) önkormányzati rendelethez

4. függelék a 16/2011. (V. 13.) önkormányzati rendelethez

1. melléklet a 4. függelékhez

Dunakeszi reklám-elhelyezési terve

2. melléklet a 4. függelékhez

Dunakeszi Város Térképe

3. melléklet a 4. függelékhez

Reklámfelület méretezése

4. melléklet a 4. függelékhez

Közterületi reklámtáblán és hirdetőoszlopon elhelyezett hirdetmények díja

120 x 40 cm 500.-Ft/hó + ÁFA

120 x 80 cm ( 80 cm x 120 cm ) 1.000.-Ft/hó + ÁFA
242 x 54 cm 1.500.-Ft/hó + ÁFA
504 x 238 cm 12.500.-Ft/hó+ÁFA
Megállító tábla, reklámzászló 800.-Ft/hó + ÁFA
Buszmegálló oldalfalán elhelyezhető
legfeljebb 4 db 120 X 80 cm méretű 2000.-Ft/hó + ÁFA,
reklámfelület a bérleti idő legalább 3 hónap lehet
Közterületbe benyúló vagy közterületen
elhelyezett reklámhordozó díja 500.-Ft/m2/hó + ÁFA