Érd Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlése 83/2011. (XII.22.) önkormányzati rendelete

a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, a közétkeztetésről, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjak megállapításáról

Hatályos: 2019. 04. 01- 2019. 09. 30

(egységes szerkezetben a 9/2012. (II.29.), a 39/2012. (VIII.15.), a 47/2012. (X.26.), a 12/2013. (III.29.), a 27/2013. (VII.5.), a 4/2014. (III.27.), a 19/2014. (VI.30.), a 35/2014. (XI.26.), a 4/2015. (I.30.), a 12/2015. (III.31.), a 32/2015. (XI.30.), a 11/2016. (III.31.), a 18/2017. (IV.28.), a 26/2017. (VII.13.) és a 9/2018. (III.27.) önkormányzati rendelettel)


Érd Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlése az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében, meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 92.§ (1) bekezdés a) pontjában és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény  29. §-ban kapott felhatalmazás alapján a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja


1. § A rendelet célja, hogy


a) megteremtse a jogszabályi hátterét az egyénre szabott személyes gondoskodás nyújtásának a szociálisan rászorultak részére, figyelembe véve korukat, egészségi és mentális állapotukat,

b) segítséget nyújtson a krízishelyzetbe került személyek, családok életvezetési képességének megőrzésére, az ilyen helyzethez vezető okok megelőzésére, valamint a krízishelyzet megszüntetésének elősegítésére,

c) segítse a családokat a gyermekek felnevelésében, a veszélyeztetés megszüntetésében, illetve védelmet biztosítson a családból kiemelt gyermekek számára,

d) meghatározza az önkormányzat által fenntartott közétkeztetést biztosító intézmények napi nyersanyagköltségének összegét, valamint

e) szabályozza az ellátásokért fizetendő térítési díjak mértékét és megfizetésének módját.


                                                                           

2. A rendelet hatálya


2. § E rendelet hatálya kiterjed:


a) A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szoctv.) 3. §-ában, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 4. §-ában meghatározott személyekre, valamint mindazon természetes személyekre, akikre tekintettel az illetékes önkormányzat, vagy többcélú kistérségi társulás Érd Megyei Jogú Város önkormányzatával feladat-ellátási szerződést kötött,

    

b) Azon költségvetési szervekre, ahol Érd Megyei Jogú Város Önkormányzata törvény alapján közétkeztetést biztosít, továbbá az e közétkeztetésben részesülő személyekre.

2/A.§ (1) A rendeletben meghatározott szociális alapszolgáltatások és szakosított ellátások, valamint gyermekjóléti alapellátások ellátási területe - a (2) bekezdésben meghatározottak kivételével - Érd Megyei Jogú Város közigazgatási területe.


(2) Az ellátási terület Érd Megyei Jogú Város Szociális Gondozó Központja által biztosított:


a)  a család- és gyermekjóléti szolgálat, a házi segítségnyújtás, a fogyatékosok nappali ellátása, valamint a családok átmeneti otthona által biztosított ellátások esetében Érd és Diósd közigazgatási területe,

b) a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás tekintetében Érd, Diósd és Tárnok közigazgatási területe,

c) az utcai szociális munka szolgáltatás esetében Érd, Diósd és Százhalombatta közigazgatási területe, 

d) a család- és gyermekjóléti központ által biztosított ellátások tekintetében az érdi járás területe.

II. Fejezet


A szociális és gyermekjóléti szolgáltatások


3. Közös szabályok


3. § (1) Az Önkormányzat ellátási területén alap és szakosított ellátási formában nyújt segítséget az arra rászoruló igénylőknek - az (2) bekezdés kivételével - a Szociális Gondozó Központ által.


(2) A gyermekek átmeneti otthonát és a helyettes szülői hálózatot, mint gyermekjóléti szolgáltatást az Önkormányzat a Fészek Egyesület által, feladat-ellátási szerződés keretén belül biztosítja.


(3) A Szociális Gondozó Központ által biztosított szociális alapszolgáltatások:


a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

d) családsegítés,

e) támogató szolgáltatás,

f) utcai szociális munka,

g) nappali ellátás,

      ga) idősek nappali ellátása,

      gb) fogyatékos személyek nappali ellátása,

      gc) hajléktalan személyek nappali ellátása,

h) fejlesztő foglalkoztatás.


(4) A Szociális Gondozó Központ által biztosított szociális szakosított ellátások:


  1. ápolást, gondozást nyújtó intézmények,

aa) idősek otthona,

  1. átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények,

ba) éjjeli menedékhely,

bb) hajléktalan személyek átmeneti szállása.


(5) A Szociális Gondozó Központ által biztosított gyermekjóléti alapellátások:


  1. gyermekjóléti szolgáltatás,

aa) család- és gyermekjóléti szolgálat,

ab) család- és gyermekjóléti központ,

  1. gyermekek napközbeni ellátása,

ba) bölcsőde,

bb napközbeni gyermekfelügyelet,

  1. gyermekek átmeneti gondozása,

ca) családok átmeneti otthona.


4. §  Azokban az esetekben, amikor a kivizsgálásra jogosult (érdekképviseleti fórum) határidőben nem intézkedik, vagy intézkedésével nem értenek egyet, a Szociális és Egészségügyi Bizottság folytat le vizsgálatot, illetve hoz döntést.



4. Az ellátások igénybevétele


5. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások igénybevétele önkéntes, szóbeli vagy írásbeli kérelemre indul, de az ellátásra szoruló érdekében hivatalból is kezdeményezhető.


(2) A család- és gyermekjóléti szolgálat, valamint a család- és gyermekjóléti központ által biztosított szolgáltatások kérelem benyújtása és külön eljárás nélkül is biztosíthatóak.


(3) A kérelmet a gondoskodást nyújtó intézmény vezetőjéhez (tagintézmény-vezetőjéhez) kell benyújtani. Az intézményvezető (tagintézmény-vezető) minden esetben köteles az illetékességet, új igénylők esetén a szociális rászorultságot vizsgálni, illetve az Szoctv.-ben, Gyvt.-ben meghatározottak szerint felülvizsgálni; házi segítségnyújtás, idősotthoni ellátás esetén pedig elvégezni a gondozási szükséglet vizsgálatát.


(4) A kérelemhez csatolni kell mindazon vonatkozó jogszabályban előírt, illetve az intézmény által meghatározott mellékletet és igazolást – ideértve a speciális orvosi véleményt is –, mely a jogosultság elbírálásához és a térítési díj megállapításához szükséges.


(5) A térítési díj-fizetési kötelezettséggel járó ellátások esetén csatolni kell a rendszeres jövedelem esetén az utolsó havi nettó jövedelemigazolást, egyéb jövedelmeknél az utolsó egy évről szóló igazolást. Amennyiben az ellátott a jövedelmét hitelt érdemlően igazolni nem tudja, a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett vonatkozó nyilatkozata is elfogadható.


6. § (1) A szolgáltatások igénybevételéről és az elhelyezésről az intézményvezető (tagintézmény-vezető) dönt azzal, hogy az egyes ellátásoknál meghatározott különös méltánylást érdemlő esetek fennállása esetén a Szociális és Egészségügyi Bizottság javaslatát figyelembe kell vennie.


(2) Hatályon kívül helyezte a 12/2015. (III.31.) önkormányzati rendelet, 2015. április 1-jével.


(3) A szolgáltatást nyújtó intézmény vezetője a szolgáltatás igénybevételével kapcsolatos döntéséről köteles az igénylőt, illetve törvényes képviselőjét 15 napon belül értesíteni.


(4) Az intézményvezető (tagintézmény-vezető) az ellátás igénybevételének megkezdése előtt a jogosulttal, vagy törvényes képviselőjével a Szoctv. 94/C. § (3) bekezdésében és a Gyvt. 32. § (7) bekezdésében meghatározott tartalmú megállapodást köt, melyről 15 napon belül értesíti a fenntartót.


(5) A Szoctv. 94/A. § (3) bekezdésében és a Gyvt. 32. § (4) bekezdésében foglalt esetekben a Közgyűléstől átruházott hatáskörben a Szociális és Egészségügyi Bizottság dönt.


(6)     Bölcsődei ellátás során a megállapodásban foglalt határozott idő lejártát megelőzően minimum két hónappal vizsgálni kell a Gyvt. 41. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott jogosultsági feltételeket. A jogosultsági feltételek hiánya esetén ismételt megállapodás megkötésére csak abban az esetben van lehetőség, amennyiben nincs várólistán olyan gyermek, akit a Gyvt. 41. § (1) és (2) bekezdése, valamint a 43. § (3) bekezdése alapján előnyben kell részesíteni.


(7)     Az ellátásban részesülő törvényes képviselője köteles az intézményi ellátásra jogosultság feltételeit érintő lényeges tényekben, családi körülményeiben, jövedelmi viszonyaiban bekövetkezett változást 15 napon belül a bölcsőde vezetőjének írásban bejelenteni.


5. Az egyes ellátási formák


7. § (1)  A gyermekjóléti szolgáltatást ellátások teljesítésével (gondozással), ellátások közvetítésével (szolgáltatás), vagy szervező tevékenységgel (szervezés) kell biztosítani.


(2) A gyermekjóléti alapszolgáltatásokon túl a Család- és Gyermekjóléti Központ:


a) a gyermek családban nevelkedésének elősegítése, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése érdekében a gyermek igényeinek és szükségleteinek megfelelő önálló egyéni és csoportos speciális szolgáltatásokat, programokat nyújt,

b) a gyermekvédelmi gondoskodás keretébe tartozó hatósági intézkedésekhez kapcsolódó, a gyermekek védelmére irányuló tevékenységet lát el,

c) szakmai támogatást nyújt az ellátási területén működő gyermekjóléti szolgálatok számára, és

d) elkészíti a szociális diagnózist a Szoctv. 64/A.§-a szerint.


8. §  A szociális étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani. Az étkeztetést az önkormányzat korhatárra tekintet nélkül munkanapokon biztosítja az arra rászorulóknak. Az étkeztetés igénybevételéhez a háziorvos igazolása szükséges, amely tartalmazza a rászorultság indokát, időtartamát (határozott, vagy határozatlan időt).


9. § (1) A házi segítségnyújtás a Szoctv. 63. §-ában meghatározottak szerint biztosított ellátás.


(2) A házi segítségnyújtás szempontjából szociális rászorultnak kell tekinteni a 36/2007. (XII.22.) SZMM. rendeletben meghatározott személyeket.


10. §  A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a Szoctv. 65. §-ában meghatározottak szerint biztosított ellátás.


11. § (1) Szociális rászorultság esetén az önkormányzat házi gyermekfelügyeletet biztosít azon családok részére, ahol ikerpárt és fogyatékos gyermeket, vagy kettő, vagy több ikerpárt, vagy hármas, vagy annál nagyobb számú ikreket nevelnek,


  1. hat hónap időtartamra,– mely kérelemre legfeljebb hat hónappal meghosszabbítható – de legfeljebb a gyermekek 2 éves koráig, napi legfeljebb 8 órában,
  2. alkalmanként legfeljebb a gyermekek 8 éves koráig, heti legfeljebb 4 órában.


(2) Szociálisan rászorult az a család, ahol az alábbi feltételek bármelyike fennáll:


a) a nagyszülő munkaviszonyban áll, vagy betegsége illetve lakóhelyének nagy távolsága miatt segítséget nem tud nyújtani, vagy

b) ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 250 %-át.


12. § (1) A családsegítés a Szoctv.  64. §-ában meghatározottak szerint biztosított ellátás.


(2) Hatályon kívül helyezte a 21/2018. (VII.5.) önkormányzati rendelet.


13. § Az utcai szociális munka keretében Szoctv. 65/E. §-ában meghatározottakat kell biztosítani.


14. § A támogató szolgáltatás a Szoctv. 65/C. §-ában meghatározottak szerint biztosított ellátás.


15. §  (1) A nappali ellátás igénybevételére az a tizennyolc évnél idősebb személy jogosult, aki önmaga ellátására részben képes, kora, egészségi állapota miatt gondoskodásra szorul és vállalja az intézmény házirendjében leírt együttélési szabályok betartását.


(2) Az idős személyek nappali ellátása, a tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére biztosít lehetőséget a napközbeni tartózkodásra, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai szükségleteik kielégítésére, továbbá igény szerint a napközbeni étkeztetésre. A demens személyek nappali ellátása, az idősek nappali ellátása keretén belül biztosított szociális szolgáltatás.


(3) Hatályon kívül helyezte a 18/2017. (IV.28.) önkormányzati rendelet.


16. §  (1) A Dr. Dizseri Tamás Habilitációs Központ:


a) fogyatékos gyermekek és felnőttek  nappali ellátását biztosítja, és


b) fejlesztő foglalkoztatást biztosít.


(2) A fejlesztő foglalkoztatás a gondozási, fejlesztési, illetve rehabilitációs tervben foglaltak szerint az egyén egészségi állapotának, életkorának, fizikai és mentális állapotának megfelelően fejlesztési és foglalkoztatási szolgáltatást nyújt, támogatva az egyén önálló munkavégzésre, illetve a nyílt munkaerő-piaci elhelyezkedésre való felkészítését.


17. §  A nappali melegedő a hét minden napján 8.00-18.00 óra között a rászorulóknak, hajléktalan személyeknek nyújt nappali tartózkodási lehetőséget.


18. § Az átmeneti elhelyezés az átmenetileg hajléktalanná vált, krízishelyzetbe került rászorulók részére nyújt ellátást.


19. § A bentlakást biztosító, ápolást, gondozást nyújtó idősek szociális otthona igénybevételére az jogosult, akinek egészségi állapota rendszeres gyógyintézeti kezelést nem igényel, és az intézményvezető (tagintézményvezető) által elvégzett vizsgálat alapján napi 4 órás gondozási szükségletet igényel. Felvehető a fenti ellátást nyújtó intézetbe az a tizennyolcadik életévét betöltött személy is, aki betegsége miatt nem tud önmagáról gondoskodni.


                              6. Az ellátásért fizetendő térítési díjak, kedvezmények


20. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért a (2) bekezdésében meghatározott kivételekkel térítési díjat kell fizetni.


(2) A Szoctv. 115/A. §-ban, valamint a Gyvt. 149. §-ban meghatározottakon túlmenően nem kell térítési díjat fizetni az alábbi ellátásokért:


a) házi gyermekfelügyelet,

b) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

c) nappali ellátást nyújtó idősek klubja ellátásában részesülők szállítása,

d) heti 2 óra házi segítségnyújtásért, amennyiben az ellátottra tekintettel a közeli hozzátartozója, tartósan gondozásra szoruló közeli hozzátartozó otthoni ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó részére biztosított települési támogatásban részesül,

e) szociális étkeztetés esetén az étel kiszállításáért,

f) támogató szolgálat keretében biztosított személyi szállításért és személyi segítésért,

g) támogatott lakhatás szolgáltatásban részesülő személy részére biztosított szolgáltatási elemért, amennyiben a támogatott lakhatást biztosító szolgáltató a Szociális Gondozó Központtal kötött megállapodásban vállalja a mindenkori önköltség megfizetését.


(3) A felülvizsgálat során megállapított új személyi térítési díjat a megfizetésére kötelezettnek az intézményi térítési díj megállapítását követő hónap elsejétől kell fizetnie.


(4) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális és gyermekjóléti ellátások térítési díja (a továbbiakban: intézményi térítési díj) - az (5) bekezdésben foglaltak kivételével - a szolgáltatási önköltség és a központi költségvetésről szóló törvényben biztosított támogatás egy főre jutó összegének különbözete.


(5) A napközbeni tartózkodás és az ott étkezést igénybe vevők intézményi térítési díja megegyezik a tartózkodás intézményi térítési díjának és az étkeztetés intézményi díjának összegével. Az idősek bentlakásos otthona esetében az intézményi térítési díj a szolgáltatási önköltség 50 %-a.


(6) A személyes gondoskodásért fizetendő személyi térítési díj összege megegyezik az intézményi térítési díj összegével, azzal, hogy:         

a)  szociális és gyermekjóléti gondoskodás esetén a Szoctv. 114-119/B. §-aiban, valamint a Gyvt. 146-151. §-aiban foglaltak figyelembevételével megállapított összeg, kivéve a b) - d) pontban foglalt esetet;

b)  a családok átmeneti otthona esetén a személyi térítési díj felnőtteknek havi 5.000,- Ft, gyermekeknek havi 3.000,- Ft, mely azonban nem haladhatja meg a kötelezett jövedelmének 25 %-át;

c) bölcsődei gondozás személyi térítési díja havi 10.000,- Ft, melynek megfizetése alól mentesül a fizetésre kötelezett a bölcsődék nyári zárva tartásának idejére, amennyiben nem veszi igénybe az ellátást; 

d) szociális étkeztetés és házi segítségnyújtás esetén a személyi térítési díj nem haladhatja meg az Szt. 116. § (1) bekezdés szerinti jövedelem 20 %-át.


(7) A személyi térítési díj összegét az intézményvezető (tagintézmény-vezető) a (6) bekezdés alapján állapítja meg.           


(8) A személyi térítési díj csökkentésére, valamint elengedésére nincs lehetőség.


(9) Azon szociális és gyermekjóléti szolgáltatások esetén, ahol étkeztetés is biztosított, az étkeztetés nettó nyersanyagköltségét adagonként és ellátotti körönként a 2. melléklet tartalmazza.


7. Az ellátás megszűnésének módjai


21. §  A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megszűnik a Szoctv. 100. §-101. §-ban és a Gyvt. 37/A. §-ban meghatározott esetekben.

III. Fejezet


Közétkeztetéssel kapcsolatos rendelkezések


8. Közös szabályok


22.§ (1) Közétkeztetésben részesülőnek minősül az a személy, aki az önkormányzat által biztosított gyermekétkeztetésben vagy munkahelyi étkeztetésben (alkalmazotti étkeztetés) részesül.


(2) A közétkeztetés nettó nyersanyagköltségét, adagonként és ellátotti körönként a 2. számú melléklet tartalmazza.


(3) A közétkeztetés intézményi térítési díjának alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.


(4) Az étkeztetésért az ellátást igénybe vevő, illetve törvényes képviselője személyi térítési díjat köteles fizetni.



(5) A fizetendő személyi térítési díj összege


a) gyermekétkeztetés esetén a (3) bekezdés szerinti napi összeg általános forgalmi adóval növelt összegének és az igénybe vett étkezések számának, valamint a külön jogszabályban megjelölt kedvezmények figyelembevételével megállapított összeg,


b) alkalmazotti étkeztetés esetén a 2. mellékletben meghatározott nyersanyagköltség  általános forgalmi adóval növelt összegének 216%-a és az igénybe vett  étkezések számának szorzata.


(6) A fizetendő személyi térítési díj összegét a térítési díj megfizetésére köteles személy a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig köteles megfizetni.


(7) A térítési díj megfizetésének lehetséges módjai:


a)  a költségvetési szerv vezetője által átadott készpénz-átutalási megbízás (csekk),

b) készpénzes befizetés az Intézményi Gondnokság által kijelölt befizetési napokon,

c) banki átutalás,

d) banki pénztári befizetés,

e) csoportos beszedési megbízás.


(8) Előzetes díjfizetési kötelezettség esetén a számlázás a köznevelési intézményektől beérkezett adatszolgáltatás alapján a várható étkezési napok figyelembevételével történik. A hiányzások utólag kerülnek jóváírásra.



9. Eljárási rendelkezések


23. § (1) Ha a jogosult az ellátását betegség vagy egyéb ok miatt nem kívánja igénybe venni, e tényt az intézmény vezetője felé legkésőbb a tárgynapon 11.00 óráig személyesen, telefonon vagy elektronikus úton be kell jelentenie. A jogosult vagy törvényes képviselője a bejelentést követő naptól mentesül a térítési díj fizetése alól.


 (2) Az étkeztetés újbóli igénylését az esedékességet megelőző napon 11.00 óráig kell bejelenteni az intézményvezetőnél (tagintézmény-vezetőnél), aki ezen bejelentéseket oly módon és időben továbbítja az Intézményi Gondnokság felé, hogy az legkésőbb 11.30 óráig megküldhető legyen az ellátás szolgáltatója felé.


(3) Az étkezési díjkedvezmény leghamarabb a hiánytalan igénylőlap és a szükséges igazolások benyújtását követő naptári naptól, az aktuális nevelési év, tanév ideje alatt érvényesíthető.


(4)  Amennyiben az étkezést igénybevevő személy, illetve a törvényes képviselője a Gyvt. 21/B. § (1) bekezdése alapján mentesül a térítési díj megfizetése alól és az (1) bekezdésben foglalt kötelezettségének két egymást követő nap nem tesz eleget, úgy az újbóli igénylés napjáig az önkormányzat az étkezést nem biztosítja.


23/A. § Az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére kötelezéssel, megtérítéssel, valamint az ellátás megszüntetésével összefüggő valamennyi feladat- és hatáskör gyakorlását a Közgyűlés a Polgármesterre ruházza át.



IV. Fejezet

Záró rendelkezések


24. § (1) Ez a rendelet 2012. január 1. napján lép hatályba.

                                                                             

(2) Hatályát veszíti:


1. A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről és a fizetendő térítési díjak megállapításáról szóló 13/2000. (III.21.) önkormányzati rendelet.


2. Az önkormányzat által fenntartott élelmezést nyújtó intézmények napi nyersanyagköltségének meghatározásáról szóló 8/1996. (III.13.) önkormányzati rendelet.



25. § Nem lép hatályba a 67/2011. (X.5.) önkormányzati rendelet.



dr. Ferencz Dóra s.k.

T. Mészáros András s.k.

jegyző

polgármester