Kőröshegy Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2019. (XI.20.) önkormányzati rendelete
Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 11. 21Kőröshegy Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2019. (XI.20.) önkormányzati rendelete
Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Kőröshegy Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében kapott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Bevezető rész
1. Jelképek, adományozható kitüntetések
1. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló, a pecsét.
(2)1 Az önkormányzat jelképeiről és azok használatának rendjéről a helyi jelképek megállapításáról és használatuk rendjéről szóló önkormányzati rendelet rendelkezik.
(3)2 A képviselő-testület által adományozható kitüntetések leírását és adományozásának eljárását az önkormányzati kitüntetések alapításáról és adományozásáról szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.
Általános rendelkezések
2. Az önkormányzat megnevezése, szervei
2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése és székhelye: Kőröshegy Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) 8617 Kőröshegy, Petőfi Sándor utca 71.
(2) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Kőröshegy Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(3) A képviselő-testület hivatalának hivatalos megnevezése: Kőröshegyi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal)
3. § Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei:
a) a polgármester,
b) a humán bizottság,
c) a jegyző és
d) a képviselő-testületek közös hivatala látja el.
4. § A Kőröshegy Község Önkormányzata, Polgármester, Jegyző, valamint a Közös Önkormányzati Hivatal bélyegzőjén a Magyar Köztársaság címerét kell használni.
A képviselő-testület működése
3. Az alakuló ülés szabályai, a Képviselő-testület tisztségviselőinek megválasztása
5. § (1)3 A Képviselő-testület alakuló ülését az Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény (a továbbiakban: Mötv.) 43. § (1) bekezdésében meghatározott időben tartja meg, melyet a megválasztott polgármester hív össze.
(2) Az alakuló ülést a polgármester vezeti.
6. § (1) A polgármester felkérésére a Helyi Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők választásának eredményéről.
(2) A képviselők esküt tesznek és aláírják az esküokmányt, melynek szövegét az Mötv. 1. melléklete tartalmazza. Az eskü szövegét a jegyző olvassa elő.
(3) A polgármester a Képviselő-testület előtt esküt tesz és aláírja az esküokmányt, melynek szövegét az Mötv. 1. melléklete tartalmazza. Az eskü szövegét a jegyző olvassa elő.
(4) A képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.
7. § A polgármester az Mötv. 116. § (5) bekezdésben meghatározott időn belül gazdasági programot terjeszt a Képviselő-testület elé, amely a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól és a település-fejlesztéssel, településüzemeltetéssel, valamint a helyi gazdasági és társadalmi élet segítésével összefüggő főbb célkitűzéseket és feladatokat tartalmazza.
8. § (1) A Képviselő-testület dönt:
a) a polgármester javaslata alapján titkos szavazással az alpolgármesteri;
b) a polgármester vagy bármely képviselő javaslata alapján, legkésőbb soron következő ülésen, a bizottsági elnöki és tagi tisztségek betöltéséről.
(2) Ha az alpolgármester, bizottsági elnök, megválasztásánál nincs meg a szükséges többség e tisztségek tekintetében a soron következő ülésen szavazást kell tartani.
(3) A tisztségviselői megbízatás megszűnése esetén az új tisztségviselők megválasztására a (2) bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.
9. § (1) A Képviselő-testület az alakuló ülésen, de legkésőbb az alakuló ülését követő ülésén megválasztja a bizottságok tagjait.
(2) A bizottság nem képviselő tagjainak személyére bármely képviselő javaslatot tehet, amelyről a Képviselő-testület az alakuló ülésen vagy soron következő ülésén dönt. A bizottságok nem képviselő tagjai a Képviselő-testület előtt esküt tesznek, melynek szövegét az Mötv. 1. melléklete tartalmazza. Az eskü szövegét a jegyző olvassa elő.
(3) A bizottsági tagság megszűnése esetén az (1)-(2) bekezdésbe foglaltakat kell értelemszerűen alkalmazni az új bizottsági tag megválasztásakor.
4. A képviselő jogai kötelezettségei
10. §4 A képviselő jogai és kötelezettségei azonosak. Az Mötv. 32.§ (2) bekezdésében meghatározottakon túl a képviselő:
a) előzetesen bejelenti a polgármesternek, ha a Képviselő-testület ülésén való részvételében vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van; ugyancsak előzetesen bejelenti a bizottság elnökének, ha a bizottság ülésén való részvételben akadályoztatva van;
b) a Képviselő-testület vagy annak bizottsága, valamint a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban;
c) a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll;
d) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot írásban haladéktalanul bejelenti a polgármesternek,
e) megválasztásától számított harminc napon belül kérelmezi felvételét az adózás rendjéről szóló törvényben meghatározott köztartozásmentes adózói adatbázisba,
f) az Mötv. 38. § (4) bekezdésben meghatározott időpontig a képviselő-testületnél igazolja az adatbázisba történő felvételének megtörténtét.
g) ha érintett, az adott napirend tárgyalásában, személyes érintettségét bejelenti.
11. § (1) A Képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárásra az Mötv. 49. §-ában meghatározott szabályok irányadók.
(2) Amennyiben a személyes érintettségét a képviselő nem jelenti be, a polgármester figyelmeztetésben részesíti.
5. A képviselő-testület működése
12. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervének megfelelően ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.
(2) A Képviselő-testület évente a munkatervben meghatározott nyári időszakban munkaterv szerinti rendes ülést nem tart.
(3) A Képviselő-testület az ülését rendszerint a Kőröshegyi Közös Önkormányzati Hivatal tanácskozó termében tartja.
(4) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:
a) a Képviselő-testület tagjától;
b) a Képviselő-testület bizottságától;
c) a jegyzőtől.
13. § (1) A munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé, legkésőbb a tárgyévet megelőző év december 20-ig.
(2) A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselőtestületi ülések tervezett időpontját, napirendjét;
b) a közmeghallgatás, a lakossági fórum, valamint jogszabály által előírt kötelező egyeztetés időpontját;
c) az előterjesztő megnevezését.
(3)5 Az elfogadott munkatervet az önkormányzat honlapján közzé kell tenni.
(4) A képviselő-testület által elfogadott munkatervet meg kell küldeni a települési képviselőknek.
14. § (1) A Képviselő-testület az Mötv.46. § (2) bekezdése alapján zárt ülést tart, illetve zárt ülést rendelhet el.
(2) A zárt ülés anyagát kizárólag a következő személyeknek lehet átadni:
a) a Képviselő-testület tagjainak,
b) a jegyzőnek,
c) a napirendi pontot tárgyaló bizottságok tagjainak,
d) a Kormányhivatal vezetőjének.
(3) A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
15. § (1) A Képviselő-testület munkatervében meghatározottak szerint tart közmeghallgatást, melyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot legalább 8 nappal előbb a Hivatal hirdetőtábláján, Kőröshegy hivatalos honlapján, valamint a kistérségi kábel televízió képújságában tájékoztatni kell.
(3) Az éves költségvetési tervezetet közmeghallgatás tárgyává kell tenni.
(4) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre a képviselő-testületnek lehetőség szerint azonnal válaszolni kell.
(5) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a közérdekű kérdést, javaslatot a polgármester, bizottság, jegyző tizenöt napon belül kivizsgálja és megválaszolja. A bejelentőnek adott válaszról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.
(6) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, a polgármester a hozzászólások időtartamát korlátozhatja.
(7) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, melyre a testületi ülés jegyzőkönyvére irányadó szabályok alkalmazandók.
16. § (1) A Képviselő-testület ülésén napirend előtti felszólalásra bármely képviselő engedélyt kérhet a felszólalás tárgyának megjelölésével.
(2) A napirend előtti felszólalásra az engedélyét a testület egyszerű szótöbbséggel akkor adja meg, ha a felszólalás nyilvánvalóan fontos, közérdekű és a tárgyalandó napirenddel kapcsolatos.
(3) Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni. Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.
(4) A vita során a felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 2 perc lehet. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése esetén a polgármester figyelmezteti a felszólalót, hogy fejezze be felszólalását.
(5) A vita lezárására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet, amely felett a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
17. § (1) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(2) A jegyző jelzi a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntési javaslatuknál vagy döntésüknél jogszabálysértést észlel.
(3) Ügyrendi javaslat legfeljebb 1 perc időtartamban tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő - döntést igénylő - eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a javaslatot vita nélkül azonnal megszavaztatja.
18. § A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.
19. § (1) Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése a Képviselő-testület ülésén, és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a képviselő-testület bizottságához, polgármesterhez és a jegyzőhöz.
(2) Interpellálni a Képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben lehet a napirendi pontok tárgyalása után.
(3) A képviselő az interpellációt visszavonhatja.
(4) Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
20. § (1) Az interpellációra a Képviselő-testület ülésén kell választ adni. Az interpellált személy indokolt esetben tizenöt napon belül írásban ad választ. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.
(2) Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el.
(3) Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni.
21. § (1) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés.
(2) A kérdés benyújtásának és megválaszolásának elintézésére a 19. és 20. § rendelkezéseit kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem határoz.
6. Az ülések tervezése, előkészítése
22. § (1) A Képviselő-testület ülésére az alábbi személyeket, szervezeteket kell meghívni, illetőleg részükre meghívót kell küldeni:
a) a képviselőket,
b) a tisztségviselőket (polgármester, alpolgármester, jegyző),
c) a napirendben érintett intézményvezetőket,
d) az érdekképviseleti szervek képviselőit, az őket érintő kérdésekben,
e) az önkormányzat által meghatározott önszerveződő közösségek képviselőit, tevékenységi körüket érintő kérdésben.
(2) Az előterjesztéseket a képviselők részére papíralapon vagy elektronikus úton kell megküldeni.
(3)6 A nyílt testületi ülések anyagát az Önkormányzat hivatalos honlapjára fel kell tölteni, a zárt ülések anyaga kizárólag a képviselők és a jogosultak számára lehet elérhető.
(4) A rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 24 órával az ülés előtt kézbesíteni kell a kép-viselők részére.
23. § (1) Az előterjesztés lehet:
a) javaslat (rendelet-tervezet, vagy határozati javaslat),
b) beszámoló,
c) tájékoztató,
d) jogszabályban kötelezően meghatározott formátumú dokumentum.
(2) A Képviselő-testület ülésére általában írásbeli előterjesztés készül. Indokolt esetben a polgármester döntése alapján szóban is előterjeszthető napirendi pont.
(3) Szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslatot elsősorban írásban, kivételes esetekben szóban kell megfogalmazni.
(4) A Képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott általános követelményeknek.
(5) Az előterjesztés két részből áll:
a) Első rész: a tárgy pontos meghatározása, a témakör ismételt napirendre kerülése esetén, a korábbi döntés, az előkészítés során felmerülő vélemények, ide vonatkozó központi és helyi jogszabályok, az előterjesztést készítők megnevezése.
b) Második rész: határozati javaslat, végrehajtásért felelős személy megnevezése, a határidő megjelölése.
(6)7 Az előterjesztésekkel kapcsolatos követelményeket, valamint az előterjesztések benyújtásának rendjét az SZMSZ 2. melléklete tartalmazza.
24. § Az előterjesztés elkészítésére a munkatervben kötelezett a testületi ülés előtt legalább nyolc nappal köteles bejelenteni a polgármesternek, ha az előterjesztést alapos okkal és indokkal nem tudja elkészíteni.
7. A képviselő-testület ülésének összehívása, vezetése
25. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a meghívók kiküldésével egyidejűleg a település lakosságát hirdetmény útján kell értesíteni.
(2) A közmeghallgatást igénylő napirendi pontot tárgyaló ülés időpontját, helyét legalább nyolc nappal az ülés előtt a Hivatal hirdetőtábláján, Kőröshegy hivatalos honlapján, valamint a kistérségi kábel televízió képújságában közzé kell tenni.
26. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze.
(2)8 Az ülést tizenöt napon belül össze kell hívni a Képviselő-testület bizottságának, valamint a képviselők egynegyedének indítványára. Az indítványban meg kell határozni a testületi ülés összehívásának indokát.
(3) A Képviselő-testület üléseit a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és az e rendeletben foglaltak szerint vezeti.
27. § (1)9 A képviselők a Képviselő-testület ülése előtt három nappal megkapják az ülés írásos előterjesztéseit. Késedelem esetén a napirendi pont tárgyalásáról a Képviselő-testület dönt.
(2) A Képviselő-testület rendkívüli esetben rövid úton (távbeszélő, email, stb.) is összehívható.
28. § (1) A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit.
(2) A Képviselő-testület ülésére meg kell hívni a Képviselő-testület tagjai mellett:
a) a napirendi pont tárgya szerint illetékes intézmény vagy szervezet vezetőjét; (illetve témagazdát),
b) a bizottságok nem képviselő tagjait (napirendhez kapcsolódóan),
c) valamint akinek a jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő megtárgyalásához elengedhetetlenül szükséges. Erről a polgármester dönt.
d) akit a polgármester megjelöl.
29. § (1) A Képviselő-testület éves munkatervében nem meghatározott testületi ülést (továbbiakban:rendkívüli ülés) a polgármesternek össze kell hívnia:
a)10 a testület tagjai legalább egynegyedének írásbeli indítványára, annak átvételétől számított 15 napon belüli időpontra;
b)11 a Képviselő-testület bizottságának határozatba foglalt indítványára, annak átvételétől számított 15 napon belüli időpontra.
(2) Rendkívüli ülést a polgármester saját döntése szerint is összehívhat. A rendkívüli ülés összehívására és levezetésére az e rendeletben foglalt eltérésekkel a rendes ülés szabályait kell alkalmazni.
(3) A rendkívüli Képviselő-testületi ülésen csak a meghívóban szereplő napirendek tárgyalhatók, napirend előtti hozzászólásra, interpellációra, kérdésre nincs lehetőség.
8. A Képviselő-testület tanácskozási rendjét érintő korlátozások
30. § (1) Konkrét időpontokhoz kötődő korlátozások:
a)12 a Képviselő-testület munkatervében meghatározott testületi ülés 9.00 órakor kezdődik;
b) a rendkívüli ülés kezdetének időpontját a polgármester határozza meg;
c) a képviselők a jelenléti íven regisztrálják ottlétüket;
d) az olyan napirendeket, melyekhez meghívott előadó vagy vendég várható, ott a napirend tárgyalását az ülés elejére kell besorolni.
(2) Időegységhez kötődő korlátozások:
a) képviselői hozzászólás napirendi pontonként legfeljebb 2 perc;
b) a kérdés és az interpelláció ideje legfeljebb 2 perc, válasz 2 perc, viszontválasz 2 perc;
c) a napirend előtti felszólalás ideje legfeljebb 2 perc. Az érintett válasza maximálisan 2 perc;
d) tanácskozási joggal nem rendelkezőknek 2 perc hozzászólás engedélyezhető;
e) személyes megszólíttatás esetén a megszólított 2 percben észrevételt tehet.
31. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, illetve felkérésére vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatásuk esetén az ülést a korelnök vezeti.
(2) A Képviselő-testület ülését vezető személy:
a) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését e rendelet szabályai szerint hívták össze;
b) megállapítja az ülés határozatképességét;
c) előterjeszti az ülés napirendjét;
d) tájékoztatást ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről, valamint a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról, az elmúlt ülést követő fontosabb eseményekről.
(3) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) Képviselő-testületi napirend előterjesztője lehet:
a) a Polgármester;
b) a Képviselő-testület tagja;
c) a Képviselő-testület bizottsága;
d) a Jegyző,
e) a Képviselő-testület által felkért személy vagy intézmény, illetve szervezet vezetője.
(5) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg:
a)13 a bizottság nem képviselő tagját,
b)14
c) a jegyzőt,
d) napirenddel kapcsolatban meghívott intézmények és szervezetek vezetőit (illetve téma-gazdát)
e) akit a polgármester a tanácskozás céljából meghívott.
(6) A képviselő-testület ülése nyilvános, amelyen bármely állampolgár részt vehet.
32. § (1) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról, ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendi ponttól, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik;
b) rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít;
c) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót;
d) ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veszi igénybe;
e) a c) d) pontban felsorolt intézkedések a Képviselő-testület tagjával és a jegyzővel szemben nem alkalmazhatóak.
(2) A sértő kifejezést használó képviselő az egész tanácskozás során megkövetheti a testületet, illetve a megsértett személyt.
(3) Az érintett személy a vita során bármikor személyes megjegyzést tehet legfeljebb két perces időtartamban, amennyiben vissza akarja utasítani az őt ért támadást.
9. A Képviselő-testületi döntés meghozatalának módjai
33. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint a fele jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(2) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületet nyolc napon belül újra össze kell hívni.
(3) Minősített többség kell az Mötv. 50.§-ában foglaltakon túl a következő ügyekben:
a) 6 millió forintot meghaladó hitelfelvétel;
b) közalapítvány létrehozás, alapítványhoz történő hozzájárulás;
c) az önkormányzat tulajdonában lévő felépítmény feletti rendelkezés (értékhatárra való tekintet nélkül);
d) a Képviselő-testület hatáskörének átruházása;
e) kitüntetés, díszpolgári cím adományozása;
f) településrészi önkormányzat létrehozása;
g) helyi népszavazás elrendelése.
(4) A minősített többséget igénylő javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
34. § (1) A Képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással hozza.
(2) A Képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik.
(3) A szavazatok megszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik.
(4) A szavazatok összeszámlálása után a levezető elnök megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.
35. § (1) A polgármester vagy bármely képviselő indítványozhatja név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A név szerinti szavazásnál a jegyző betűrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor "igen", "nem", "tartózkodom" kijelentéssel szavaznak.
36. § (1) A Képviselő-testület jogszabályban kötelezően előírt esetben titkos szavazást tart.
(2) A titkos szavazás lebonyolítására a Képviselő-testület 3 főből álló szavazatszámláló bizottságot választ a saját tagjai közül.
(3) A titkos szavazás szavazólapon történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.
(4) A szavazatszámláló bizottság a szavazásról jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
(5) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke beszámol a Képviselő-testület részére. A titkos szavazással hozott határozatot nyilvános ülésen kell ismertetni.
(6) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap megjelöléssel).
10. A képviselő-testület jegyzőkönyve
37. § (1) A Képviselő-testület üléséről az Mötv.52. §-ának figyelembevételével jegyzőkönyvet kell készíteni.
(2) A jegyzőkönyvet az ülésen készített írásbeli feljegyzés alapján kell elkészíteni.
(3) A jegyzőkönyvnek az Mötv.52. §-ában foglaltakon kívül az alábbiakat kell tartalmaznia:
a) a távol maradt képviselők nevét;
b) napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát;
c) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat;
d) a képviselő kérésére véleményének rögzítését;
e) aláírásokat, dátumot, pecsétet.
(4) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell:
a) az ülés meghívóját;
b) az előterjesztések egy-egy példányát;
c) a rendelet-, valamint a határozat-tervezetek egy-egy példányát;
d) a jelenléti ívet;
e) az írásban benyújtott hozzászólást a képviselő kérésére;
f) valamint az elfogadott, a polgármester és a jegyző sajátkezű aláírásával ellátott rendeletet.
38. § (1) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Hivatal kezeli, gondoskodik a jegyzőkönyvek évenként beköttetéséről, valamint megfelelő őrzéséről.
11. Az önkormányzati rendeletek alkotásának főbb szabályai
39. § (1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet:
a) a polgármester;
b) a képviselő;
c) a képviselő-testület bizottsága;
d) a jegyző;
e) a település civil szervezeteinek vezetői.
40. § (1) A pénzügyi tárgyú rendelet-tervezeteket a polgármester a más tárgyú rendelet-tervezeteket a jegyző terjeszti a Képviselő-testület elé.
(2) Rendelet-tervezetet a jegyző törvényességi ellenjegyzésével lehet a Képviselő-testület elé terjeszteni.
41. § (1) A rendelet-tervezetet a jogalkotásról szóló törvényben, valamint a jogszabályszerkesztésre vonatkozó követelmények figyelembevételével kell előkészíteni.
(2) A rendelet-tervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell.
(3) A polgármester, a jegyző véleményének meghallgatása után, egyes rendelet tervezeteket az érdemi vita előtt közmeghallgatásra bocsáthat. Az éves költségvetési tervezetről közmeghallgatást kell tartani.
(4) A rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
12. A közzététel és iratbetekintés
42. § (1)15 A rendeletet a Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A hirdetményt tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés időpontja.
(2) A választópolgárok a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyveibe, rendeleteibe a Hivatal titkárságán, illetve a település honlapján tekinthetnek be az Mötv.52. § (3) bekezdésében foglaltak alapján.
(3) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe a Képviselő-testület tagja, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy annak hivatalos megbízottja, a Kormányhivatal vezetője, továbbá a jegyző tekinthet be.
13. A helyi népszavazás
43. § A Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges lakosságszámot.
A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, közös hivatal, bizottságok, társulások
14. A polgármester
44. § (1) A Polgármester foglalkoztatási jogiszonyban tölti be tisztségét.
(2) A Polgármester a Képviselő-testület elnöke, felelős az önkormányzat egészének működéséért.
(3) Főbb feladatai:
a) a település fejlődésének elősegítése;
b) a helyi közszolgáltatásokról való gondoskodás;
c) az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása;
d) az önkormányzat gazdálkodása feltételeinek megteremtése;
e) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása;
f) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése;
g) a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, a szükséges együttműködés ki-alakítása;
h) az önkormányzati intézmények működésének az ellenőrzése, segítése;
i) az alpolgármester munkájának irányítása;
j) a Hivatal irányítása;
k) a jogszabályok szerinti munkáltatói jogkörök gyakorlása,
l) a Képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése;
m) a Képviselő-testület tagjai és bizottságai munkájának segítése;
n) a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése és ellenőrzése;
o) a Képviselő-testület munkatervének előkészítése, benyújtása, végrehajtása,
(4) A polgármester részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.
(5) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – az Mötv.42. §-ában meghatározott ügyek kivételével – döntést hozhat, melyről a következő ülésen tájékoztatást köteles adni.
(6) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – az Mötv.42. §-ában meghatározott ügyek kivételével – dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan önkormányzati ügyekben.
(7) A (6) bekezdés alkalmazásában halaszthatatlan önkormányzati ügynek minősül az az ügy, melynek tárgyában a döntés elmaradása a kötelező önkormányzati feladatok ellátását, vagy a képviselő-testület határozatának végrehajtását veszélyeztetné.
(8) A Képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
15. Az alpolgármester
45. § (1) A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2)16 Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát, hivatali teendőit a polgármester határozza meg.
(3) A polgármester távollétében a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármestert a polgármester jogosultságai illetik meg.
16. A jegyző
46. § (1) A Jegyző:
a) vezeti a Hivatalt, a polgármester irányításával elkészíti annak ügyrendjét, munkaköri leírásait, gondoskodik annak folyamatos karbantartásáról;
b) elkészíti a köztisztviselők munkaköri leírását és minősítését, saját hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás, az utalványozás és az ellenjegyzés rendjét;
c) tájékoztatást ad a lejárt határidejű önkormányzati határozatok végrehajtásáról;
d) rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, a testületnek, a bizottságoknak, az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról;
e) a polgármester irányításával előkészíti a Képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket;
f) a Képviselő-testület ülésein gondoskodik a jegyzőkönyv vezetéséről és a szavazatok összeszámlálásáról;
g) tájékoztatja a Képviselő-testületet a Hivatal munkájáról, az ügyintézésről;
h) gondoskodik az önkormányzati rendeletek, határozatok nyilvántartásáról és végrehajtásáról;
i) szervezi a jogi felvilágosító munkát;
j) gondoskodik a Hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről;
k)17 ellenjegyzi a közös önkormányzati hivatal pénzügyi kötelezettségvállalásait.
(2) A jegyző részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.
(3) A jegyzőt tartós akadályoztatás, vagy az állás betöltetlensége esetén a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának IX. fejezet 1.5. pontjában meghatározott személy helyettesíti teljes jogkörrel.
(4) A Képviselő-testület által a jegyzőre átruházott hatáskörök jegyzékét e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
17. A közös önkormányzati hivatal
47. § (1) A Képviselő-testület Kőröshegyi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel - az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására – hivatalt hoz létre.
(2) A Hivatal belső tagozódását, létszámát, feladatait és működésének szabályait a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata határozza meg, amelyet határozattal fogadnak el a közös hivatalt alapító önkormányzatok képviselő-testületei.
(3)18
(4)19
18. A képviselő-testület bizottsága
48. § (1) A Képviselő-testület 2 fő települési képviselőből és 1 fő külső tagból álló Humán Bizottságot hoz létre.
(2) A Képviselő-testület a határozatában megjelölt ügyeknek a határozatban megállapított ideig történő intézésére ideiglenes bizottságot alakíthat.
(3) A Képviselő-testület által a bizottságokra átruházott hatáskörök jegyzékét, valamint a bizottságok főbb feladatait e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
49. § (1) A bizottság maga állapítja meg működése részletes szabályait. A bizottság működésére a Képviselő-testületre vonatkozó szabályok vonatkoznak.
(2) A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszűnése után is fennáll.
(3) A bizottság munkáját a Hivatal segíti. A Hivatal e feladatkörben:
a) gondoskodik az ülés meghívójának és előterjesztéseinek összeállításáról és kiküldéséről;
b) elkészíti a bizottsági ülés jegyzőkönyvét, amelyet eljuttat a jegyzőnek törvényességi felülvizsgálat céljából;
c) az átruházott hatáskörben hozott határozatokat három napon belül a jegyzőnek átadja, aki a törvényességi ellenőrzés után megküldi a polgármesternek felfüggesztési jogának gyakorlása végett.
50. § (1) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt négy naptári nappal kell a bizottság tagjainak megküldeni.
Az önkormányzat gazdasági alapjai
19. Az önkormányzat költségvetése
51. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg. Abban is dönt, hogy az adott költségvetési évben a kötelező feladatain túl, milyen önként vállalt feladatot lát el. Az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatainak kormányzati funkciók szerinti besorolását az SZMSZ 3. melléklete tartalmazza.
(2) Az (1) bekezdésben szereplő rendeletet külön törvény rendelkezésének megfelelően kell megalkotni.
20. Az önkormányzat vagyona
52. § Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal való gazdálkodás és az önkormányzat vállalkozásával kapcsolatos előírásokat külön önkormányzati rendelet állapítja meg.
53. § Az önkormányzat a vagyonáról folyamatosan elszámol. A következő évet előkészítő közmeghallgatás egyik napirendjeként a polgármester tájékoztatást ad az önkormányzat vagyoni helyzetéről.
21. Az önkormányzat és intézményei gazdálkodásának ellenőrzése
54. § (1) Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére az Mötv-ben meghatározott szabályok irányadók.
(2) Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről megbízási szerződés alapján belső ellenőr foglalkoztatásával gondoskodik.
55. § Az önkormányzat által fenntartott intézmények (közös önkormányzati hivatal, óvoda,) pénzügyi ellenőrzéséről a Hivatal megbízási szerződés alapján belső ellenőr foglalkoztatásával gondoskodik.
Záró rendelkezések
56. § (1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2)20
(3)21
(4)22 Hatályát veszti az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2014. (XI. 27.) önkormányzati rendelet.
Az 1. § (2) bekezdése a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. § (3) bekezdése a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
Az 5. § (1) bekezdése a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 10. § a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 13. § (3) bekezdése a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 22. § (3) bekezdése a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 23. § (6) bekezdése a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 26. § (2) bekezdése a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
A 27. § (1) bekezdése a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (XI. 13.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 29. § (1) bekezdés a) pontja a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 29. § (1) bekezdés b) pontja a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A 30. § (1) bekezdés a) pontja a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (XI. 13.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A 31. § (5) bekezdés a) pontja a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (XI. 13.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A 31. § (5) bekezdés b) pontját a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (XI. 13.) önkormányzati rendelete 7. §-a hatályon kívül helyezte.
A 42. § (1) bekezdése a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (XI. 13.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.
A 45. § (2) bekezdése a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (XI. 13.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A 46. § (1) bekezdés k) pontja a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (XI. 13.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 47. § (3) bekezdését a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 11. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 47. § (4) bekezdését a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 11. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 56. § (2) bekezdését a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 11. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 56. § (3) bekezdését a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 11. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 56. § (4) bekezdése a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.
Az 1. melléklet a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2021. (XII. 15.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.
A 3. melléklet a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2022. (X. 21.) önkormányzati rendelete 1. § - 1. mellékletével megállapított szöveg. A 3. melléklet a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (V. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. A 3. melléklet a Kőröshegy Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2025. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.