Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2023. (XII. 14.) önkormányzati rendelete

A közterületek tisztán tartásáról, az elhagyott hulladék felszámolásához szükséges intézkedésekről és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj átvállalásáról

Hatályos: 2023. 12. 15- 2023. 12. 15

Ajak Város Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2023. (XII. 14.) önkormányzati rendelete

A közterületek tisztán tartásáról, az elhagyott hulladék felszámolásához szükséges intézkedésekről és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj átvállalásáról

2023.12.15.

Ajak Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 35. § (1) bekezdés h) pontjában és a 88.-§ (4) bekezdés c) és e) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, - a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdésében meghatározott véleményezési jogkörében eljáró Szabolcs- Szatmár-Bereg Vármegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztály véleményének kikérésével és a 46. § (2)bekezdés c) pontjában meghatározott jogkörében eljáró Szabolcs- Szatmár-Bereg Vármegyei Önkormányzat állásfoglalása alapján - a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya, célja

1. § (1) A rendelet valamennyi, Ajak Város közigazgatási területén lévő ingatlan tulajdonosára vagy használójára (továbbiakban: tulajdonos) kiterjed.

(2) Ajak város közigazgatási területén a közterületek tisztán tartásának biztosítása, a köztisztaság fokozatos javulása, az elhagyott hulladék felszámolása és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj átvállalásának további biztosítása.

2. A közterületek tisztán tartása

2. § (1) A közterületek rendszeres tisztán tartásáról, a zöldterületek parkok fenntartásáról az önkormányzat saját maga, valamint az érintett ingatlantulajdonosok kötelezésével gondoskodik.

(2) Az ingatlantulajdonos közterületre vonatkozó tisztán tartási kötelezettségét a köztisztasággal és a települési szilárd hulladékkal összefüggő tevékenységekről szóló 1/1986.(II.21.) ÉVM-EüM együttes rendelet tartalmazza. Az ingatlanhasználó kötelessége az ingatlannal határos közterület, az ingatlan előtti járda, úszótelek esetén az épület körüli járda, illetve járda hiányában az ingatlan melletti területre, a zöldsáv úttestig terjedő teljes területének gondozása, tisztán tartása, fűvágása, kaszálása, hulladék -és gyommentesítése, a burkolt területek síkosság mentesítése, valamint a hó eltakarítása. Amennyiben az ingatlant két közút is határolja, úgy ezek a feladatok mindkét közút irányában kötelezőek. Ennek során ügyelni kell arra, hogy a járda és az útburkolat ne rongálódjék meg, továbbá a terepszint változatlan maradjon.

(3) Az ingatlanhasználó tisztán tartási kötelezettsége kiterjed a járda melletti területre, a zöldsávra, annak rendszeres kaszálására, fűvágására, ideértve a vízelvezető árkot is az út széléig.

(4) Az ingatlanhasználó kötelessége -legalább havonta egy alkalommal – az ingatlan előtti nyílt árkok és azok műtárgyainak (kapubejáró) tisztán tartása, hulladék- és gyommentesítése, valamint a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagok és hulladékok eltávolítása, az akadálytalan vízelvezetés folyamatos biztosítása. Ezek a kötelezettségek valamennyi ingatlanra és a be nem épített ingatlan használójára is kiterjednek.

(5) Ha az önkormányzat egyes utcák járdáinak rendszeres, vagy eseti takarítását saját hatáskörében vagy gazdasági társasága útján biztosítja, ez az intézkedés nem érinti az ingatlan használójának kötelezettségét.

(6) Az ingatlan melletti közterületi járdát a szükségnek megfelelően -akár naponta többször is – le kell tisztítani. Az összesepert szemetet össze kell gyűjteni és a háztartási hulladék gyűjtésére szolgáló gyűjtőedénybe kell elhelyezni. Az ingatlanhasználó a közterület tisztítása során összegyűjtött települési szilárd hulladékot köteles ezt a célt szolgáló gyűjtőeszközbe elhelyezni és elszállításáról gondoskodni.

(7) Tilos a járdán lévő hulladékot a járdát szegélyező parksávba, a csapadékvíz-elvezető rendszerbe és annak műtárgyaiba, valamint az úttestre seperni.

(8) Az ingatlan használója köteles a járdán felburjánzó gazt – a burkolat rongálása vagy környezetszennyezés nélkül- kiirtani. Az ingatlan használója köteles továbbá az általa a közterületre ültetett díszfák és egyéb növényzet gondozásáról, a telekingatlanról a gyalogjárda és az úttest fölé nyúló ágak és bokrok megfelelő metszéséről, visszavágásáról gondoskodni.

(9) A több épület elhelyezésére szolgáló építési teleknél (tömbtelek), az úszóteleknél az épület körüli járdát, vagy az épület körül járására szolgáló területet és azt a közterületi járdával összekötő járdaszakaszt az épület használója, vagy használói egyetemlegesen kötelesek tisztán tartani.

(10) Az ingatlanok előtti nyílt csapadékvíz levezető árkokat feltölteni, betemetni tilos. Ha a felszólítás ellenére a megadott határidőig az eredeti állapotot nem állítja vissza az ingatlan használója, úgy a szükséges munkát az ingatlan használójának terhére, költségére és felelősségére az önkormányzat elvégeztetheti.

(11) A szórakozó-, vendéglátóhelyek, kereskedelmi- és szolgáltató helyek és üzletek előtt – a bejárat közvetlen közelébe- az üzemeltető köteles a nyitvatartási idő alatt hulladékgyűjtő edényt elhelyezni. Szórakozó-, vendéglátó-, kereskedelmi és szolgáltató helyek, üzletek előtti járdaszakaszt a nyitva tartás ideje alatt az üzemeltető köteles folyamatosan tisztán tartani, a hulladékot eltávolítani, havat eltakarítani, biztosítani a síkosság mentességet, valamint eltávolítani a csapadékvíz zavartalan lefolyását akadályozó anyagokat. Az áru lerakása következtében keletkezett szemetet (hulladékot) az üzemeltető köteles az áruszállítást követően haladéktalanul eltakarítani.

(12) Rendezvény szervezője köteles gondoskodni a rendezvény létszámának megfelelő szemétgyűjtő edény kihelyezéséről, az edények kiürítéséről, a hulladék elszállításáról, valamint a rendezvény ideje alatt és azt követően a terület tisztán tartásáról, illemhely biztosításáról.

(13) Kirakatot, cégtáblát, reklámtáblát, utcanév táblát, az úttest tartozékait és forgalomtechnikai berendezéseit, az épületek és építmények felületeit annak tulajdonosa köteles tisztán tartani.

(14) Két szomszédos terület, épület közötti közforgalmú járdaszakasz esetében a szomszédos ingatlanok használói között 50-50%-os arányban oszlik meg a köztisztsági kötelezettség, valamint a hó- és síkosságmentesítési kötelezettség.

(15) Ebek által a közterületen okozott szennyezés eltávolításáról az eb tulajdonosa, sétáltatója köteles haladéktalanul gondoskodni.

3. § (1) Ajak Város Önkormányzata közterületein szemetelni, vagy a közterületet más módon beszennyezni, megrongálni, oda engedély nélkül hulladékot, építési és egyéb törmeléket, kerti nyesedéket, kidobásra szánt bútort, egyéb lomot lerakni tilos.

(2) A közterületen lévő utcabútort, berendezési és felszerelési tárgyat, fát vagy egyéb növényt beszennyezni, rongálni tilos.

(3) Aki bármilyen anyag szállítása vagy rakodása során a közterületet beszennyezi, köteles a szennyeződést saját költségén eltakarítani, megszüntetni. Amennyiben a szállító, ennek a kötelezettségének nem tesz eleget, úgy az köteles elvégezni, akinek érdekében a szállítás történt.

4. § Az önkormányzat által kihelyezett köztéri kézi hulladékgyűjtő edényben csak a kézben összegyűjtött, kizárólag gyalogos forgalomban feleslegessé váló szemét helyezhető el.

5. § Építésnél, felújításnál, vagy bontásnál a munkálatokat úgy kell végezni, az építési és bontási anyagokat, a kiásott földet úgy kell tárolni, hogy közterületen por és egyéb szennyeződés ne keletkezzen.

3. Az elhagyott hulladék felszámolása

6. § (1) Ajak város közigazgatási területének tisztaságát az önkormányzat szükség szerint a rendőrség bevonásával és a hulladékgazdálkodási hatósággal együttműködve ellenőrzi, az elhagyott és jogellenesen elhelyezett hulladékok és a hulladékot jogellenesen elhagyó személyek felderítése érdekében.

(2) A lakosság az elhagyott hulladékot a jegyzőnek jelentheti be. A közterületen lévő, elhagyott hulladékkal kapcsolatos bejelentést bárki tehet személyesen, írásban, elektronikus úton a hivatal@ajak.hu e-mail címen, vagy a hulladék radar hulladékbejelentő alkalmazás segítségével. A bejelentésben meg kell jelölni legalább a hulladék helyét, fajtáját és összetételét.

(3) Ajak Város Önkormányzata a közterületeken és az önkormányzat tulajdonában lévő egyéb más területeken elhagyott és jogellenesen elhelyezett hulladékot -a hulladék valódi birtokosának hiányában- elszállíttatja. Amennyiben az elhagyott hulladékra vonatkozó bejelentésből nem derül ki kétséget kizáróan a hulladék fajtája, összetétele a jegyző a tudomásszerzést követően helyszíni szemle keretében meghatározza a hulladék pontos helyét, mennyiségét, típusát, jellegét és amennyiben lehetséges, a hulladék tulajdonosát vagy korábbi birtokosát és a hulladékgazdálkodási hatóság felé megteszi a bejelentést.

(4) Az elhagyott hulladék hulladéklerakó telepen való elhelyezéséről az önkormányzat gondoskodik.

(5) Az önkormányzat a jogellenes magatartások megelőzése érdekében közterületi térfigyelő kamera rendszert működtethet.

4. A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj átvállalása

7. § (1) A Képviselő-testület díjfizetési mentességet állapít meg a magánszemélyek tulajdonában lévő lakáscélú ingatlanok vonatkozásában oly módon, hogy a közszolgáltatás díját az önkormányzat egyenlíti ki a költségvetése terhére a szolgáltató felé.

(2) Díjmentességre jogosultak a szervezett közszolgáltatást igazoltan igénybe vevő 65 évesnél idősebb egyedül élő személyek, amennyiben nem rendelkeznek hulladékkezelési díjhátralékkal. Egyedül élő: az a személy, aki egyszemélyes háztartásban lakik.

(3) 50%-os díjkedvezményben részesülnek a szervezett közszolgáltatást igazoltan igénybe vevő 65 éven felüli kétszemélyes háztartásban élő személyek, amennyiben nem rendelkeznek hulladékkezelési díjhátralékkal. Kétszemélyes háztartás alatt a kérelmezővel közös háztartásban élő házastárs, élettárs, testvér, gyermek vagy unoka értendő.

(4) A mentesség, illetve kedvezmény iránti kérelem a Polgármesteri Hivatalnál folyamatosan benyújtható. A kérelemben fel kell tüntetni az együtt lakó személyek számát, továbbá a (3) bekezdés alkalmazása során nyilatkozni kell a közös háztartásban élés tényéről. A kérelemről az Ákr. rendelkezései szerint a Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester dönt. A határozat egy példányának megküldésével a díjmentesség, díjkedvezmény engedélyezéséről a közszolgáltatót értesíteni kell.

(5) A mentességre, kedvezményre jogosult köteles 30 napon belül a Polgármesteri Hivatalnak bejelenteni, ha a mentességre, kedvezményre okot adó körülményeiben vagy lakcímében változás következik be. A jogosultsági feltételek megváltozása esetén a polgármester a képviselő-testület által átruházott hatáskörben eljárva, az Ákr. szabályai szerint dönt a díjfizetési kedvezmény, mentesség fenntartásáról vagy megszüntetéséről.

(6) A díjmentesség, díjkedvezmény engedélyezése esetén a díjmentesség, díjkedvezmény a kérelem benyújtását követő negyedév 1. napjától jár. A díjmentesség, díjkedvezmény megszüntetése esetén a díjmentesség, díjkedvezmény az annak alapjául szolgáló körülmény megszűnése negyedévének utolsó napjával szűnik meg.

(7) A mentességre, kedvezményre jogosult köteles minden év január 31-ig a jogosultsági feltételek fennállását a Polgármesteri Hivatalnál igazolni. Amennyiben a jogosult a feltételeket határidőre nem igazolja az a mentesség, kedvezmény elvesztésével jár.

(8) Az elbírált kérelmekről a határozat egy példányát meg kell küldeni a közszolgáltatónak

5. Közterületi szeszes ital fogyasztás tilalma

8. § (1) Ajak Város közigazgatási területén, a közterületeken a szeszes ital fogyasztása tilos.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazása szempontjából nem minősül közterületnek és a tilalom nem vonatkozik:

a) a vendéglátó egységnek az önkormányzattal kötött közterület- használati megállapodás alapján használt teraszra, kerthelyiségre, közterületre,

b) városi rendezvények során (búcsú, majális, egyéb ünnep vagy rendezvény, stb.) a rendezvény területén felállított sátrak, elárusító pavilonok környékére, a rendezvény helyszínére.

9. § Hatályát veszti A települési szilárdhulladék gazdálkodásról és a közterületek tisztántartásáról szóló Ajak Város Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2016. (III. 4.) önkormányzati rendelete.

10. § Ez a rendelet 2023. december 15-én lép hatályba.