Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete

Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendeletének módosításáról

Hatályos: 2025. 11. 01- 2025. 11. 01

Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (X. 31.) önkormányzati rendelete

Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendeletének módosításáról

2025.11.01.

[1] A rendelet célja Demecser Város Önkormányzata szervezeti és működési rendjének meghatározása.

[2] Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 5. § 3. bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„3. Az önkormányzati rendeleteket és határozatokat a jegyző 8 napos időtartamra az Önkormányzati Hivatal épülete előtt lévő „faliújság” hirdetőfalára történő kifüggesztésével hirdeti ki. A rendelet a hirdetőtáblára való kifüggesztés első napján válik kihirdetetté.”

2. § A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 8. § 1. és 2. bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„1. A Képviselő – testület rendes üléseket és rendkívüli üléseket tart.

2. A Képviselő-testület évente hat ülést tart.”

3. § A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 11. § 2. bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„2. A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 3 nappal elektronikus levél (e-mail) formájában kell a képviselőnek és a meghívottak részére megküldeni. Amennyiben ez akadályba ütközik, a meghívás történhet telefonon vagy szóban is, melyről az ügyintéző a közlés időpontjának megjelölésével feljegyzést készít.”

4. § A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„12. § [.]

(1) A polgármester rendkívüli ülést hív össze, ha azt bármely okból indokoltnak tartja.

(2) A rendkívüli ülés okát a meghívóban fel kell tüntetni.

(3) Rendkívüli ülésen csak a meghívóban feltüntetett napirendi pontok vehetők napirendre, és tárgyalhatók.

(4) Rendkívüli testületi ülés keretében tárgyalt napirendi pontok vonatkozásában a bizottságok előzetes véleményezése nélkül is tárgyalhatók, kivéve a rendeletekkel kapcsolatos előterjesztéseket.

(5) Rendkívüli ülés a meghívó kiküldésének időpontjától számított két óra elteltét követő időpontra hívható össze. A rendkívüli ülésre egyebekben a rendes ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.”

5. § A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 16. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„16. § [Az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok, az ülés rendjének fenntartása és az annak érdekében hozható intézkedések]

(1) Az ülés rendjének fenntartásáról az ülésvezető gondoskodik, melynek érdekében:

a) figyelmeztetheti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,

b) rendre utasíthatja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan, az ülést zavaró magatartást tanúsít,

c) ismétlődő rendzavarás esetén a rendbontót - kivéve a Képviselő-testület tagját - az ülésterem elhagyására kötelezheti.

d) tárgyalási szünetet rendelhet el, mely időtartama 15 percnél hosszabb nem lehet.

(2) Az ülésvezetőnek a rend fenntartása érdekében tett intézkedésével kapcsolatban vitát nyitni nem lehet.(3) Az ülésvezető az (1) bekezdés a)-c) pontban foglalt tevékenysége gyakorlása során nem korlátozhatja a felszólaló szabad véleménynyilvánításhoz való jogát.”

6. § A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 18. § 7. bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„7. Előterjesztés írásban nyújtható be a Képviselő - testület részére. Írásban történő benyújtásnak minősül, ha a képviselő részére az ülés kezdetéig e-mailen megküldték, vagy számára legalább egyszerű, papír alapú másolatban az ülés kezdetéig átadták. Indokolt vagy halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és/vagy a határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását, illetve a szóbeli előterjesztést.”

7. § A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 22. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„22. § [A vita]

(1) Az ülésvezető a napirendi pontok sorrendjében – a napirendhez tartozó bizottsági szavazati arány ismertetését követően - minden előterjesztés felett külön - külön nyit vitát, melynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet.

b) az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.

c) a vélemények ismertetését megelőzően, - amennyiben a napirendi ponthoz van – a bizottsági elnökök jogosultak véleményüket elsőként ismertetni.

(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama témánként és napirendenként legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az egyszeri ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt az ülésvezető megvonhatja a szót a felszólalótól.

(3) Ügyrendi kérdésekben, azaz az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, valamint az éppen tárgyalt ügy tárgyalási módjára, vagy a vita egészére vonatkozóan bármely képviselő, polgármester, illetve a jegyző soron kívül szót kap - legfeljebb 2 percre - és javaslatot tehet. Az ügyrendi javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(4) Az önkormányzati bizottság bármely előterjesztéshez - az ezekhez benyújtott módosító javaslatokat is értékelő - ajánlást nyújthat be a Képviselő-testülethez.

(5) A rendelet-tervezetek tárgyalása során az ülésen tett nagyobb (kettőnél több) módosító javaslatokat - az ülés megkezdéséig - írásban kell benyújtani az előterjesztő személyéhez.

(6) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(7) Az ülésvezető hozzászólást engedélyezhet az ülésen megjelent hallgatók részére két perc időtartamra.

(8) Tájékoztató jellegű napirendek esetén vitát akkor kell nyitni, ha azt a polgármester vagy a jelenlévő képviselők egyharmada kezdeményezi.

(9) A vita időtartama napirendenként legfeljebb 60 perc.”

8. § (1) A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 23. § 3. bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„3. A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott döntési javaslatokat, úgy bocsátja szavazásra, hogy az, az előterjesztés vagy a módosító javaslatok elfogadására irányuljon. Amennyiben a javaslat megkapja a megválasztott, illetve a jelenlévő képviselők elfogadáshoz szükséges megfelelő számú igen szavazatát, a testület elfogadja a javaslatot. Ha a javaslat nem kapja meg a megválasztott, illetve a jelenlévő képviselők elfogadáshoz szükséges igen szavazatát, a testület nem fogadja el a javaslatot.”

(2) A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 23. § 7. bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„7. Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt

a) jogszabály előírja,

b) közbeszerzési eljárások eredményéről,

c) a polgármester kezdeményezi vagy

d) bármely képviselő indítványozza.”

(3) A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 23. § 10. bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„10. A Képviselő-testület - a szavazati arányok rögzítésével - alakszerű határozattal dönt:

a) felvilágosítás kérés írásbeli megtételéről,

b) tájékoztató tudomásul vételéről.”

9. § A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 25. § 2. és 3. bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„2. A határozat megjelölése a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló IM rendelet alapján történik.

3. A (2) bekezdés alapján a határozat megjelölése: DEMECSER VÁROS ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK ...../….... (……..) számú határozata”

10. § A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 30. § 1. bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„1. A képviselő távolmaradásának okát legkésőbb a bizottsági ülés és a testületi ülés napján 8 óráig a polgármesternek szóban vagy írásban köteles jelezni. A távollétről szóló írásbeli igazolást - a tiszteletdíj számfejtését megelőző napig - a jegyzőnek be kell nyújtani. A hiányzásokat a jegyző tartja nyilván. A tárgynapon 8 órát követően összehívott rendkívüli testületi ülésről való távolmaradást a testületi ülés napján az ülés megkezdéséig a polgármesternek szóban vagy írásban köteles jelezni. A távollétről szóló írásbeli igazolást - a tiszteletdíj számfejtését megelőző napig - a jegyzőnek be kell nyújtani.”

11. § A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 31. § 2. és 3. bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„2. A Képviselő-testület bizottságai és azok tagjainak összlétszáma:

a) Pénzügyi Bizottság esetében négy fő önkormányzati képviselő, melyek egyike az elnök, és három fő nem önkormányzati képviselő, összesen hét fő,

b) Szociális Bizottság esetében négy fő önkormányzati képviselő, melyek egyike az elnök, és három fő nem önkormányzati képviselő, összesen hét fő.

3. A Képviselő-testület egy-egy meghatározott feladat ellátására ideiglenes (eseti) bizottságot hozhat létre minősített többséggel elfogadott határozatával. Létszámát és működésének időtartamát a létrehozáskor állapítja meg. Működésére az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.”

12. § A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 32. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„32. § [.]

(1) A bizottság átruházott hatáskörben hozott döntését alakszerű határozatba foglalja, melyet a bizottság elnöke ír alá.

(2) A bizottságok a részükre átruházott hatáskörben megállapított feladat ellátásához rendelt pénzügyi keret felhasználásáról önállóan döntenek. A Képviselő-testület részére utólag beszámolási kötelezettséggel tartoznak.

(3) A bizottságok általános és különös feladatait, valamint az átruházott hatáskörök jegyzékét az 1.melléklet határozza meg.

(4) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről évente egy alkalommal be kell számolni a képviselő-testület felé.”

13. § A Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet 35. § 4. bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„4. A jegyző és aljegyző munkaidőkeret szerint látják el feladataikat.”

14. § Hatályát veszti a Demecser Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020.(I.7.) önkormányzati rendelet

a) 27. § 4. és 5. bekezdése,

b) 1. melléklet a) pont - alpontja,

15. § Ez a rendelet 2025. november 1-jén lép hatályba, és 2025. november 2-án hatályát veszti.