Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2019 (X.25.) önkormányzati rendelete

LEVELEK NAGYKÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA ÉS SZERVEI SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL

Hatályos: 2020. 10. 15- 2021. 02. 08

Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk, (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el: 


  1. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


  1. Az Önkormányzat

    1.§


(1[1]Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye:

Levelek Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat)

Székhelye: 4555 Levelek, Rákóczi utca 2.


(2) Az Önkormányzat Képviselő-testületének elnevezése: Levelek Nagyközség     Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület)

      Székhelye: 4555 Levelek, Rákóczi utca 2.


(3)Az Önkormányzat Képviselő-testületének szervei és azok székhelye:

  1. Levelek Nagyközség  Önkormányzata Polgármestere 4555 Levelek Rákóczi utca 2. sz.
  2. Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága 4555 Levelek Rákóczi utca 2.sz.
  3. Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének  Ügyrendi Bizottsága 4555 Levelek Rákóczi utca 2.sz.
  4. Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Önkormányzati Hivatal) 4555 Levelek Rákóczi utca 2.sz.
  5. Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (továbbiakban: jegyző) 4555 Levelek Rákóczi utca 2.sz.
  6. Leveleki Szociális Társulás 4555 Levelek, Rákóczi utca 2.
  7. Közép-Nyírségi Önkormányzati Többcélú Kistérségi Társulás 4561 Baktalórántháza, Köztársaság tér 16.sz.
  8. Szabolcs 05.Önkormányzati Területfejlesztési Társulás 4700 Mátészalka Hősök tere 9.sz.
  9. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás 4400 Nyíregyháza, Hősök tere 5.sz.


(4) Az önkormányzat működési területe: Levelek közigazgatási területe.


(5)Az önkormányzat törzskönyvi nyilvántartási adatait Levelek Nagyközség Önkormányzatának és szerveinek Szervezeti és Működési Szabályzata (továbbiakban: SZMSZ) az SZMSZ 1. függeléke tartalmazza.


 (6) Levelek település fontosabb adatait az SZMSZ 2. függeléke tartalmazza.


  1. Az önkormányzat jelképei


2.§


(1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.


(2)Az önkormányzat címere: A csücskös talpú, tárcsa pajzs felső címermezője kék, zölddel vágott talpában ezüst pólya található. A zöld talpon arany, hétágú lombos fa nő fel, a pajzs függőleges tengelyével párhuzamosan, attól jobbra. Jobb oldalához régies, ezüst ekevas támaszkodik, hegyével a zöld talpra állítva. Bal oldalán jobbra tekintő arany ló áll, jobb mellső lábát behajlítva felemeli. A lombos fa hét ágán stilizált rajzú, jól felismerhető LEVELEK. A címer külső díszei: A címeres pajzs tetejének közepére állított rostélyos ezüst színű páncélsisak, háromlombú heraldikai aranykoronával. Két oldalán takarókkal, ami a címer közepéig ér. Takarók színei: jobb oldalán ezüst és kék, bal oldalán arany és zöld szín.


(3)Az önkormányzat zászlaja: fehér színű alapon a Levelek Nagyközségi Önkormányzat címerével díszítve, cakkos, nemzeti színű széllel. A zászló nagysága 2 x 1 méter.


(4)A település lobogója 1 x 2 méter nagyságú, fehér alapon, cakkos, nemzeti színű széllel, függőlegesen elhelyezve a település címerével.

A zászlón megjelenő színek árnyalati tónusának mindig a címerpajzson megjelenő színnel azonosnak illetve azt leginkább megközelítőnek kell lennie.


(5)Az önkormányzat címere és zászlaja használatának rendjére vonatkozó szabályokat külön rendelet állapítja meg.



  1. Az Önkormányzat pecsétje


3.§

(1) Az önkormányzat pecsétje: „Levelek Nagyközség Önkormányzata”. A Képviselő-testület pecsétje: „Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete” feliratú körbélyegző, középen a Magyarország címerével. A polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: Levelek Nagyközség Polgármestere. Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza Magyarország címerét, köríven pedig a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal feliratot és sorszámot. A Jegyző körbélyegzője középen Magyarország címerét, köríven pedig a „Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője” feliratot tartalmazza.


(2) Az önkormányzati Képviselő-testület pecsétjét kell használni:

a)az önkormányzati Képviselő-testület határozatainak és rendeleteinek kiadmányozásakor,

b) a képviselő-testület ülésén készített jegyzőkönyveken hitelesítésre,

c) a képviselő-testület által adományozott okleveleken,

d) az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző dokumentumokon.


(3)Az önkormányzat pecsétjét kell használni az önkormányzat nevében kötött szerződéseken és az önkormányzati pályázatok dokumentumain.


(4) A polgármester pecsétjét kell használni a (2) és (3) bekezdésben írt dokumentumokon kívüli önkormányzati iratokon.


  1. Elismerő díjak és az önkormányzat hivatalos lapja


4.§


A helyi önkormányzati kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön rendelet tartalmazza.


5.§


(1)[1] Az önkormányzat hivatalos lapja a legalább évi 2 alkalommal megjelenő „LEVELEKI CSALÁDBARÁT MAGAZIN.


(2) Az önkormányzat hivatalos lapja tartalmazza a Képviselő-testület fontosabb döntéseit kivonatos formában. A közérdekű önkormányzati és közigazgatási információkat, valamint a fontosabb társadalmi eseményeket.


(3) Az önkormányzat hivatalos lapjára térítésmentesen jogosult:

  1. a település valamennyi háztartása,
  2. az önkormányzat intézményei,
  3. a településen működő társadalmi és más szervezetek


(4) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.levelektelepules.hu


(5) Az önkormányzat hivatalos honlapja folyamatosan frissül.


(6) Az önkormányzat hivatalos honlapjának tartalmaznia kell a Leveleki Híradóban megjelenő információkon túl a hatósági és más hivatalos  hirdetményeket, a Képviselő-testületi ülés meghívóit és jegyzőkönyveit, a hatályos rendeleteket, az önkormányzat működésével és gazdálkodásával kapcsolatos  közérdekű adatokat.

II.fejezet

  1. Önkormányzati feladatok és hatáskörök


6. §


(1) Az önkormányzat a helyi közfeladatairól az alábbi szervekkel együttműködve biztosítja:

  1. egészséges ivóvíz ellátásról és csatorna szolgáltatásról a Nyírségvíz Zrt-n keresztül,
  2. villamos-energia szolgáltatást, helyi közvilágítást az E-On Tiszántúli- Áramszolgáltató Zrt. útjá[2]
  3. a polgárvédelmi, katasztrófavédelmi, tűzvédelmi és az ár- és belvízvédelmi feladatokat a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Mátészalkai Kirendeltsége útján biztosítja.
  4. az alapfokú 1-8 osztályos általános iskolai oktatást és nevelést az állam által fenntartott Leveleki Gárdonyi Géza Általános Iskolában biztosítja, melynek a működéséhez önkormányzati támogatást nyújt,
  5. az óvodai nevelést az önkormányzat a Leveleki Kastélykert Óvoda intézményében biztosítja a leveleki óvodások részére,
  6. az egészségügyi alapellátást a Levelek Nagyközségi Önkormányzatával és vállalkozó orvosokkal a háziorvosi, házi gyermekorvosi, fogorvosi ellátás biztosítására kötött vállalkozási szerződés útján biztosítja a védőnői, anya- és gyermekvédelmi ellátást foglalkoztatási jogviszonyban álló egészségügyi dolgozókkal látja el,
  7. a szociális alapellátás körébe tartozó család- és gyermekjóléti szolgáltatást, szociális étkeztetést, házi segítségnyújtást és idősek nappali ellátását jogszabályi keretek  között a Leveleki Szociális Társulás által fenntartott Leveleki Szociális Intézmény (4555 Levelek Rákóczi utca 2. ) útján biztosítja,
  8. a települési szilárd kommunális hulladék szállításával kapcsolatos kötelező közszolgáltatási feladatokat vállalkozási szerződéssel, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Szilárdhulladék-gazdálkodási Társulás útján biztosítja, a települési folyékony hulladék elszállítását és megsemmisítését pedig az „Önkormányzat Levelek” Nonprofit Kft-vel kötött szerződéssel,
  9. igazgatási feladatok ellátását a Besenyőd Község Önkormányzatával kötött megállapodás alapján a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal útján biztosítja, melynek székhelye 4555 Levelek, Rákóczi utca 2. kirendeltsége 4557 Besenyőd, Kossuth utca 1. szám,
  10. a közművelődési, közösségi és kulturális szolgáltatásokat a Váci Mihály Művelődési Ház és Könyvtár elnevezésű létesítményben, önkormányzati szakfeladaton biztosítja.,
  11. a településüzemeltetési és fejlesztési, továbbá a közfoglalkoztatási és a köztemető fenntartási és üzemeltetési feladatokat az önkormányzat maga végzi, melyek ellátásába a 100%-ban önkormányzati tulajdonban álló „Önkormányzat Levelek” Nonprofit Kft-t közfeladat ellátási szerződéssel bevonhat.


[3]Az önkormányzat önként vállalt helyi közügyei:

  a.)Nonprofit kft alapítása, közfeladatok ellátásába bevonása

  b.)Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

  c.)Erdőgazdálkodás

  d.)fejlesztési pályázatok  előkészítése és megvalósítás

  e.)idegenforgalom, turisztika.


  (3)[2] Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkciók szerinti megjelölését a jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza.


  1. Átruházott hatáskörök

7.§


(1)    Az Önkormányzat feladat- és hatáskörei a Képviselő-testületet illetik, melyeket a szervei, a bizottságok, polgármester, jegyző, közös önkormányzati hivatal, társulások látnak el.

 (2) A Képviselő-testület által a szerveire átruházott hatáskörök jegyzékét az SZMSZ 2. melléklete tartalmazza.


(3)    Az átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók és a   Képviselő-testület az átruházott hatáskörök gyakorlásához utasítást adhat, valamint a hatáskörök gyakorlóját beszámoltathatja.


  1. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET


7.Az alakuló ülés

8.§

 (1) Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete 1 főállású polgármesterből és 6 fő önkormányzati képviselőből áll.

(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti. Az összehívás során a rendes szabályoktól el lehet térni.

(3) Az alakuló ülés meghívóját és a javasolt napirendi pontokat – a Mötv. alakuló ülésre vonatkozó rendelkezéseinek figyelembevételével – a polgármester állítja össze.

(4)Az alakuló ülés lehetséges napirendi pontjai:

  1. a helyi választási bizottság elnökének tájékoztatója az önkormányzati választások eredményéről,
  2. az önkormányzati képviselők eskütétele, esküokmányok aláírása
  3. a polgármester eskütétele, esküokmány aláírása
  4. a polgármester és a képviselők megbízólevelének átadása, ha arra az alakuló ülésig még nem került sor
  5. előterjesztés a polgármester illetményének, költségtérítésének valamint szabadságának megállapítására,
  6. előterjesztés az SZMSZ felülvizsgálatára
  7. előterjesztés a képviselőtestület bizottsága(i) megválasztására
  8. előterjesztés a képviselő-testület tagjai közül alpolgármester megválasztására, illetménye vagy  tiszteletdíja és költségtérítése megállapítására

9.esetleges nem képviselő bizottsági tag(ok) eskütétele, esküokmányok aláírása

10.előterjesztés a képviselők tiszteletdíjáról és juttatásairól szóló rendeletről

(5)Az alakuló ülésre előterjesztett napirendi pontok esetében – a Mötv-ben kötelezően meghatározott napirendi pontok, valamint a rendelettervezetek kivételével – az előterjesztések formai követelményeire vonatkozó előírások alkalmazása mellőzhető.

(6) Az alakuló ülés meghívója kézbesítésének időpontjára a rendkívüli ülésre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(7) Az alpolgármester megválasztásánál a titkos szavazást az alakuló ülésen megválasztott Ügyrendi Bizottság bonyolítja le az SZMSZ-ben meghatározott módon.

8.A Képviselő-testület ülésterve

9.§

(1) A Képviselő-testület éves üléstervet készít.



(2) Az üléstervet minden év január 31.-ig a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző állít össze.

(3) Az üléstervre javaslatot tehetnek:

a) települési képviselők

b) bizottsági tagok

c)  alpolgármester(ek)

d) a jegyző

e) helyi cigány nemzetiségi önkormányzat képviselője

f) önkormányzati fenntartású intézmény vezetője

(4) Az ülésterv tartalmazza:

a) a Képviselő-testület ülésének tervezett időpontjait és napirendjét

b) a tervezett napirendi pont előterjesztőinek nevét

c)  a tervezett napirendi pontot véleményezők megjelölését.

9. A Képviselő-testület ülései

10.§

(1) A testületi ülés lehet:

a) Alakuló

b) Rendes

c) Rendkívüli


(2) A képviselő-testület saját ülésterve alapján évenként legalább 6 ülést tart a Községháza tanácstermében, valamint kivételesen a témáktól függően kihelyezett vagy más önkormányzati képviselő-testülettel együttesen más helyszíneken.

(3) Rendes ülést az ülésterv szerinti hónapokban - július és augusztus hónapok kivételével - kell összehívni.

 (4) A polgármester a képviselő-testület ülését az üléstervtől eltérő időpontban is összehívhatja.

(5) A rendkívüli ülés összehívásának indokát a meghívóban fel kell tüntetni. Sürgős, halasztást nem tűrő esetben el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősségi ok okát azonban mindenféleképpen közölni kell.


(6) A képviselő-testület rendkívüli ülését konkrét napirendi javaslattal össze kell hívni, ha azt legalább 2 települési képviselő, vagy a képviselő-testület bizottsága írásban kezdeményezi.


(7) Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni, mely alapján az indítvány benyújtásától számított három napon belül a polgármester köteles az ülést összehívni


(8) A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó meghívóban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát, és tervezett napirendjét.

IV.fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

10. A testületi ülés összehívása, nyilvánossága és vezetése

11.§.

(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester - előzetesen sms-ben küldött értesítést követően/ mellett - az ülés előtt legalább 3 nappal írásbeli meghívóval hívja össze.

(2) A meghívó minden esetben tartalmazza:

a) az ülés helyét, kezdési időpontját,

b) a javasolt napirendeket,

c) a napirendek előterjesztőit.

d.)a külön meghívottak névsorát.

(3)  A  meghívó és az előterjesztések kézbesítése elektronikus formában (e-mailen keresztül, a megadott elektronikus elérhetőségről történő letöltés útján, vagy elektronikus adathordozón) vagy papír alapon, nyomtatott formában történik a képviselő és a meghívott által megadott elektronikus vagy postai kézbesítési címre.

(4) A Képviselő-testület ülésére – a Mötv-ben meghatározott személyeken túl – tanácskozási joggal meg kell hívni :

a)a  közös önkormányzati hivatal csoportvezetőit,

b)az előterjesztőt,

c) a saját alapítású  intézményvezetőket,

d) a járási hivatal vezetőjét.

e) a helyben működő civil szervezetek,és egyházak képviselőit is amennyiben valamely napirend tevékenységüket érinti,

g)akit a polgármester a napirend tárgyalásánál szükségesnek tart.


(5) A tanácskozási joggal meghívottak a Képviselő-testület ülésén - a döntéshozatalban való részvétel kivételével - a képviselőket megillető jogosultsággal rendelkeznek.

(6) A Képviselő-testület üléseiről /helye, időpontja, napirendi javaslat/ az állampolgárokat  a helyben szokásos módon: hirdetőtáblán közzététel útján kell értesíteni. Az érdeklődők a napirendek anyagát az önkormányzati hivatal besenyődi kirendeltségén  tekinthetik meg.  A testületi ülések – az Mötv-ben meghatározott esetek kivételével – nyilvánosak, és azokon a megjelenő állampolgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet.

12.§

(1)[3] Az ülést a polgármester hívja össze és vezeti, távollétében a képviselő-testület tagjai közül választott  és a polgármester által kijelölt általános helyettes alpolgármester . A polgármester és az általános helyettes alpolgármester   akadályoztatása esetén az ülést a  képviselő-testület tagjai közül választott második alpolgármester hívja össze és vezeti. Tartós akadályoztatásnak minősül a - szabadság kivételével - 30 napot meghaladó távollét.

 (2) Az ülést vezető megnyitja az ülést, megállapítja, hogy az ülés határozatképes-e és határozatképes ülésen javaslatot tesz az ülés napirendjére, a benyújtott sürgősségi indítványra és szóbeli előterjesztésre, a bejelentett képviselői kérdésekre, interpellációkra, majd megszavaztatja a napirendet.

(3) Az ülés napirendjéről a képviselő-testület vita nélkül határoz, melynek során először a napirendet módosító kiegészítő javaslatokról és sürgősségi indítványról kell dönteni, majd az esetlegesen  módosított vagy kiegészített napirendi javaslatról. Az előterjesztő az előterjesztését a napirend elfogadásáig vonhatja vissza.

(4)Az ülés vezetője a  megszavazott napirendi pontok tárgyalása során az elhangzott kiegészítések, kérdések és válaszok után a vitát megnyitja, majd lezárja és szavazásra bocsátja a határozat és rendelet tervezeteteket

(5) Az ülés vezetője  az ülés folyamán

a)figyelemmel kíséri a határozatképességet,

b) negyedévenként írásbeli tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról,

c) előterjeszti, szavazásra bocsátja a napirendi javaslatot,

d) napirendi pontonként vezeti a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,

e)  hozzászóláskor megadja, illetve megvonja a szót, amit a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel felülbírálhat,

f) hosszúra nyúlt vita lezárására indítványozza a hozzászólás időtartama korlátozását, vagy a vita lezárását,

g) figyelmezteti a hozzászólót, ha a mondanivalója eltér a tárgyalt témától, vagy ha ismétli az általa korábban már elmondottakat, a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonja a szót, aminek következményeként az illető személy ugyanazon ügyben nem szólalhat fel,

h) biztosítja a képviselők interpellációs és kérdezési jogának gyakorlását,

i) tárgyalási szünetet rendelhet el a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor, az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja, vagy berekesztheti,

j) biztosítja az ülés zavartalan rendjét,

k)a napirendi pontok tárgyalása során a jegyzőnek bármikor szót ad törvényességi kérdésekben

11.A tanácskozás rendje és a rend fenntartása érdekében hozható intézkedések

13.§

  (1)A képviselő-testület tagjai a napirendi pont tárgyalása előtt köteles bejelenteni az önkormányzati törvény szerinti érintettségét. A bejelentés első ízben elmulasztása esetén az érintettet az ülés vezetője figyelmeztetésben részesíti, további mulasztás esetén  javaslatot tesz a mulasztó képviselő rendbírsággal sújtására.

(2) Az ülés rendjének biztosítása érdekében a polgármester

           a) figyelmezteti a hozzászólót, hogy

aa) csak a napirenddel kapcsolatosan tegye meg észrevételét, javaslatát, s attól ne térjen el,

ab) a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon,

            b) rendre utasíthatja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,

   c) megvonhatja a szót attól a képviselőtől, aki a fenti pontokban foglalt rendzavaró  magatartást megismétli,

      d) a nem képviselő résztvevőt ismételt rendzavarás esetén a teremből kiutasíthatja.

(3) A Képviselő-testület bármely tagjának javaslatára, vita nélküli minősített többséggel hozott határozata alapján rendbírsággal sújthatja azt a tagját, aki

a) személyes érintettséggel kapcsolatos bejelentési kötelezettségét elmulasztja.

b) a Képviselő-testület ülésén ismételten másokat sértő, illetve a testülethez méltatlan, nem illő kifejezést használ, magatartást tanúsít,

c) a napirendtől ismételt figyelmeztetés ellenére eltér,

             

       (4) A rendbírság összege alkalmanként 5.000.-Ft.

 A rendbírságot az érintett képviselő az ülést követő 15 napon belül köteles befizetni az Önkormányzat fizetési    számlájára.

(5)Ügyrendi kérdésben, különösen az ülés vezetésével , rendjével összefüggésben bármely képviselő soron kívül 2 percre szót kérhet és javaslatot tehet, melyről a képviselő-testület vita nélkül határoz. Amennyiben a polgármester megállapítja, hogy a hozzászólás nem ügyrendi, a képviselőtől megvonhatja a szót.

(6)Zárt ülés elrendelésekor a hallgatóságnak el kell hagynia az üléstermet.

12.Az előterjesztés

14.§

(1) A Képviselő-testület elé a következő megjelöléssel kerülhetnek előterjesztések:

a) önkormányzati rendelet-tervezet,

b) beszámoló, jelentés, javaslat,

c) sürgősségi és egyéb ügyrendi indítvány,

d) tájékoztató,

e) interpelláció,

f) kérdés,

g) egyéb közlemények, információk bejelentések.

(2) A Képviselő-testület elé előterjesztést terjeszthet:

a) a polgármester és az alpolgármester,

b) a bizottság,

c) a települési képviselő,

d) a jegyző, aljegyző

e) az önkormányzati intézményvezető

(3) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra, a rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.

(4) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a tárgyat és a tényállást,

b) az előzményeket, különösen a témában hozott korábbi testületi döntéseket, azok végrehajtásának állását, 

c) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,

d) az alternatívák indokait,

e) a rendelet-tervezetet, vagy a határozati javaslatot,

f) szükség szerint felelős és a határidő megjelölését


(5) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.


13.A sürgősségi indítvány


15.§


(1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan indítvány, mely az ülés meghívójában nem szerepel.

A Képviselőtestület – a polgármester javaslatára – egyszerű többséggel soron kívül dönt az előterjesztés tárgyában.


(2) Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a bizottság elnöke, a képviselő, a jegyző.


(3)A sürgősségi indítvány benyújtásának feltételei:

a) sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indoklásával - legkésőbb az ülést megelőzően egy nappal a polgármesternél lehet benyújtani, aki dönt a javaslat indokoltságáról.

b) Ha a polgármester vagy valamelyik képviselő ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését – a napirend lezárása után – vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak sürgősség tényének rövid megindokolására.

c) Ha a Képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, mikorra tűzi napirendre, illetőleg hányadik napirendként.

14.Kérdés, interpelláció.


16.§

(1) Kérdés: Az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.


(2) A kérdésre a Képviselőtestület ülésén – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban - köteles választ adni a megkérdezett.


(3) Interpellációnak minősül az olyan, intézkedést igénylő kérdés vagy véleménynyilvánítás, amelyet a képviselő a polgármesterhez, a bizottsági elnökhöz, vagy a jegyzőhöz intéz önkormányzati feladatkörébe tartozó ügyben.

Az interpellációra az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.


(4) Ha az interpelláció benyújtására a Képviselő-testület ülését megelőzően legalább 15 nappal sor került, úgy arra az ülésen kell érdemi választ adni. Ennek időtartama az 5 percet nem haladhatja meg.


(5) Az interpelláció tárgyának kivizsgálásába az interpelláló képviselőt is be kell vonni. A Képviselő-testület részletesebb kivizsgálást is elrendelhet, ezzel megbízhatja a polgármestert, az alpolgármestert, vagy a bizottság elnökét.


(6) A Képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az előterjesztő nyilatkozik, amennyiben válasza nemleges, a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.


(7) Amennyiben az interpelláló képviselő nincs jelen az ülésen, a választ a Képviselő-testület soron következő ülésén kell megadni.


(8) Amennyiben a Képviselő-testület nem fogadta el a választ, az interpelláció tárgyában a válaszadásra kötelezett köteles vizsgálatot folytatni és az arról szóló tájékoztatót a Képviselő-testület soron következő ülés elé terjeszteni.


15.A döntéshozatal szabályai


17.§



(1) Ha az ülés kezdetekor az ülés elnöke megállapítja a határozatképtelenséget, akkor az ülést nem nyitja meg; ha az ülés folyamán bármikor, illetve a szünet után az elnök határozatképtelenséget állapít meg, akkor az ülést bezárja vagy elnapolja. A határozatképtelenség megállapítása névsorolvasás, s a jelenlévők nevének rögzítése útján történik.


(2) Minősített többség szükséges az önkormányzati törvényben meghatározott eseteken kívül az alábbi esetekben:

a.) hitelfelvétel

b.)önkormányzati vagyon elidegenítése

c.)gazdasági társaság alapítása, megszűnésének elhatározása

d.) önkormányzat szabad pénzeszközeinek befektetése


16.A szavazás módja


18.§


(1) Szavazni személyesen kell.


(2) A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet, a nyílt szavazás név szerinti is lehet.


(3) Az ülés vezetője a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő befogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel, javaslattal nem érintett pontjaival együtt kell a szavazásra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával szavazni.

(4) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után az ülés vezetője kihirdeti a döntést.

(5) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadáshoz szükséges szavazati arányt, egy alkalommal a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.


17.A nyílt szavazás módja

19.§


(1) A nyílt szavazás személyesen és kézfelemeléssel történik. A képviselők „igen” vagy „nem”  szavazattal vesznek részt a szavazásban, vagy tartózkodnak a szavazástól.

(2)Az ülés vezetője köteles a szavazatokat megszámláltatni. Kétség esetén a szavazást kézfelemeléssel meg kell ismételtetni.


(3) A szavazatok összeszámlálása után az ülés vezetője megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát, a nyílt szavazás eredményét, illetőleg - a szavazatok téves összeszámlálása miatti panasz esetén - elrendeli a szavazás megismétlését.


18.Név szerinti szavazás

20.§


(1)Névszerinti szavazást kell elrendeli, a törvényben előírtakon túl bármelyik képviselő javaslatára, ha a javaslatot a Képviselő-testület egyszerű többséggel elfogadja.


(2)Ügyrendi kérdésben névszerinti szavazást tartani nem lehet.


(3)A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét, a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor igennel vagy nemmel szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazástól, a képviselők szavazatát nevük feltüntetése mellett a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.


19.A titkos szavazás

21.§

(1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyben zárt ülést köteles tartani illetve zárt ülést tarthat.


(2) A titkos szavazás a polgármester, valamint a Képviselő-testület tagjai legalább egynegyedének kezdeményezésére rendelhető el. A titkos szavazás elrendeléséről a Képviselő-testület vita nélkül, minősített többséggel dönt.


(3) A szavazást az Ügyrendi Bizottság, mint a Szavazatszámláló Bizottság bonyolítja le a Közös Önkormányzati Hivatal technikai segítsége mellett.

.

(4) A titkos szavazás borítékba helyezett önkormányzati bélyegzővel ellátott szavazólapon szavazófülke vagy külön helyiség és urna igénybevételével történik.


(5) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazás eredményét.


(6) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza:


a) a szavazás helyét, napját, megkezdésének és befejezésének pontos – óra, perc – idejét,

b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

c) a szavazás során felmerült körülményeket

d) a szavazás eredményét.


(7) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a Képviselő-testületnek jelentést tesz és a titkos szavazásról  elkészített és aláírt  külön jegyzőkönyvet a zárt borítékba helyezett szavazólapokkal együtt átadja a jegyzőnek a papír alapú képviselő-testületi jegyzőkönyvhöz csatolásra.


20.A képviselő-testület hatáskörébe utalt választás rendje

22.§

(1) Ha a Képviselő-testület kinevezési, megbízási, választási jogkörének gyakorlása során több jelölt közül választ, valamint ha a határozati javaslat több változatot tartalmaz, azok mindegyikéről szavazni kell. Azt a jelöltet, illetve változatot kell elfogadottnak tekinteni, amelyik a legtöbb igen szavazatot kapta, feltéve, hogy a szavazatok száma eléri a szükséges többséget.


(2) Az (1) bekezdésben foglalt eljárás során megvalósult szavazategyenlőség esetén újabb szavazási fordulót kell tartani a legtöbb azonos szavazatot elért jelöltek, illetve változatok között. Ez alapján azt a jelöltet, illetve változatot kell elfogadottnak tekinteni, amelyik a legtöbb igen szavazatot kapta, feltéve, hogy a szavazatok száma eléri a szükséges többséget.


(3) Ha az előző bekezdésekben foglaltak alapján a jelölt, illetve a határozati javaslat nem kapja meg a szükséges szavazatot, az előterjesztőnek új pályázatot kell kiírnia, illetve új határozati javaslatot kell készítenie.


                    21.Az önkormányzati rendelet, határozatok, kihirdetésük, közzétételük


23.§


 (1)A Képviselő-testület határozatainak és rendeleteinek a számozása évente 1-el kezdődik. A határozatok és rendeletek számozása folyamatos. A számozásra pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.


(2) A határozat tartalmazza:

a) a Képviselő-testület megnevezését,

b) a „határozata” kifejezést

c) a határozat meghozatalának évét, hónapját és napját,

d) a határozat címét.  


(3) Példa a határozat megjelölésére:

Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének …/….

(… …) határozata, a határozat tárgyának megjelölésével.

     A határozatokat a polgármester és a jegyző írja alá.


(4) A határozat a (2) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:

     a) a Képviselő-testület döntését,

     b) a végrehajtására szolgáló határidőt, a végrehajtásért felelős megnevezését és a határozatról értesülőket.


(5) A testületi határozatokról a jegyző sorszám szerinti és határidős nyilvántartást vezet, amely alkalmas a gyors keresésére, ellenőrzésre.


(6) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő tizenöt napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek. 


(7) A jegyző köteles előkészíteni a határozatok végrehajtásáról szóló  előterjesztéseket, jelentéseket, melyeket a polgármester negyedévente terjeszt a Képviselő-testület elé.


24. §

(1)A polgármesternél rendelet alkotását, módosítását, hatályon kívül helyezését kezdeményezheti írásban vagy szóban

a)az alpolgármester,

b)képviselő, bizottsági tag,

c)a jegyző,aljegyző

d) településen működő társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetek vezetője, melyek     felsorolását az SZMSZ 3. melléklete tartalmazza.


(2) A rendelet-tervezetet a Közös  Önkormányzati Hivatal készíti elő és jogszabály eltérő rendelkezése hiányában küldi meg a véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.


(3) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg.

(4) A rendeletet az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni a megalkotását követően legkésőbb 3 napon belül.

   

(5) A kihirdetett önkormányzati rendeletet közzé kell tenni a település honlapján, www.levelektelepules.hu és kihirdetését követő harmadik munkanapon – a Nemzeti Jogszabálytár Szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül - megküldi a Kormányhivatalnak.


25. §

(1) A jegyző a kihirdetett önkormányzati rendeletekről nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:

  1. a rendelet számát és tárgyát
  2. meghozatalának, hatályba lépésének és kihirdetésének időpontját
  3. módosító, kiegészítő rendelet számát és annak időpontját
  4. hatályon kívül helyező rendelet számát, hatálybalépésének és kihirdetésének időpontját.


(2) A jegyző kétévente felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosulását, és a vizsgálat eredményéről beszámol a Képviselő-testületnek.

22. A jegyzőkönyv

26. §


(1) A Képviselő-testület a bizottság és a társulás üléséről egy példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

a) az ülés helyét és idejét (nap, óra, perc) a megjelent képviselők és meghívottak nevét; a távolmaradt képviselők nevét, 

b) a tárgyalt napirendi pontokat;

c) a tanácskozás lényegét;

d) a szavazás számszerű eredményét;

e) a hozott döntéseket;

f) napirendenként az előadó és a felszólalók nevét, valamint a hozzászólások rövid tartalmát,

g) a határozathozatal módját,

h) a határozat illetve rendelet szövegét,

i)  a polgármester intézkedéseit a rend fenntartására,

         j) az elhangzott kérdéseket, interpellációkat, az azokkal kapcsolatos döntéseket, intézkedéseket

         k) az ülés bezárását (nap, óra, perc).


(2) A Képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, és a jelenléti ívet. Ha a képviselő hozzászólását írásban nyújtotta be, azt is kell mellékelni a jegyzőkönyvhöz.


(3) A Képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv

               a) eredeti példányát a jegyző kezeli, évente bekötteti és elhelyezi az önkormányzati hivatal irattárában,

b) a jegyzőkönyvet a jegyző 15 napon belül Nemzeti Jogszabálytár Szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül - megküldi a Kormányhivatalnak.


(4) A jegyző gondoskodik arról, hogy az állampolgárok a Képviselő-testület jegyzőkönyveibe, előterjesztéseibe betekinthessenek, a betekintési jogot korlátozó vagy kizáró jogszabályi rendelkezések figyelembevételével.


(5) A jegyzőkönyv az önkormányzati hivatalban munkaidőben tekinthető meg.

(6) A képviselő-testület üléséről hangfelvétel is készül, melyet 15 évig meg kell őrizni és ezt követően a levéltárnak kell átadni.


V. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT SZERVEI


23. a képviselő-testület

27. §

      Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete a főállású polgármesterből és 6

      képviselőből, összesen hét főből áll.


24. a polgármester

28. §

  (1)[4] Levelek Nagyközség Polgármestere a tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

  (2) A polgármester más jogszabályban meghatározott feladatai mellett

a) ellátja a Képviselő-testület által polgármesterre átruházott feladatokat, és az átruházott hatáskör gyakorlásáról az önkormányzati ciklus vége előtt beszámol a Képviselő-testületnek,

b) ellenőrzi a Képviselő-testület határozatainak végrehajtását,

c.) hetente rendszeresen fogadóórát tart

 (3) A polgármester – a Mötv. szerinti – két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan  önkormányzati ügyekben történő döntési jogköre az alábbi ügyekre terjed ki:

a) döntés pályázat benyújtásáról az önkormányzat nevében,

b) hatósági, cégeljárási és pályázati ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítése,

c) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtétele,

d) területszervezési eljárásokkal kapcsolatos véleménynyilvánítás,

e) véleménynyilvánítás központi államigazgatási szervek megkeresésére.


 (4) A polgármester feladata különösen:

a) a község fejlődésének elősegítése,

b) a helyi közszolgáltatások fejlesztésének elősegítése,

c) a község vagyonának megőrzése és gyarapítása,

d) a községgazdálkodás és közfoglalkoztatás szervezése

e) demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása,

f) a Képviselő-testület működési feltételeinek a megteremtése, munkájának megszervezése, összehangolása,

g) a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtása, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,

h) a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, az együttműködés kialakítása,

i) a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok megszervezése,

j) az önkormányzati saját intézmények működésének ellenőrzése, segítése,

(5)[5] Távollét vagy akadályoztatás esetén a Polgármestert a képviselő-testület tagjai közül választott, általa kijelölt általános helyettes alpolgármester, annak akadályoztatása esetén pedig a második alpolgármester  helyettesíti.


29.§


(1) A polgármester felett a munkáltatói jogok gyakorlására a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXIX. törvény rendelkezései az irányadóak.


(2) A polgármester szabadságát a képviselő-testület engedélyezi.


  (3)A polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét a 2. melléklet tartalmazza.

25. alpolgármester

     30.§[6]

    (1) A Képviselő-testület a tagjai közül a polgármester javaslatára két társadalmi megbízatású               alpolgármestert választ a polgármester munkájának segítésére.

    (2) Az alpolgármesterek a polgármester megbízása alapján önkormányzati döntés előkészítő,   

        összehangoló,szervező tevékenységet látnak el.

    (3) A polgármester az alpolgármesterek közül írásban kijelöli általános helyettesét.

    (4) Az alpolgármesterekre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.

26.Pénzügyi és Ügyrendi bizottság


31.§


 (1)A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester vagy bármely képviselő

     javaslatára  3 fős Pénzügyi Bizottságot választ.

 (2) A Pénzügyi Bizottság Elnöke és 2 tagja csak a megválasztott képviselők

    közül választható, külsős tagja nem lehet.

(3)A Pénzügyi Bizottság feladatait és hatáskörét az SZMSZ 2. melléklete

    tartalmazza.

(4)A képviselő-testület saját tagjai közül a polgármester vagy bármely képviselő

     javaslatára  3 fős Ügyrendi Bizottságot választ.

 (5) Az Ügyrendi  Bizottság Elnöke és 2 tagja csak a megválasztott képviselők

    közül választható, külsős tagja nem lehet.

(6)Az Ügyrendi Bizottság feladatait és hatáskörét az SZMSZ 2. melléklete

    tartalmazza, a vagyonnyilatkozatok kezelésével kapcsolatos feladatai során pedig az SZMSZ 4. mellékletében szereplő szabályzat szerint jár el.



(7) A képviselő-testület bizottságainak működésére a helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározottakon túl a képviselő-testületi működés SZMSZ-ben meghatározott szabályai vonatkoznak.

(8)A bizottság elnökének és tagjainak megbízatása megszűnik:

a) lemondással,

b) a választójogának elvesztésével,

c) összeférhetetlenségének kimondásával,

d) a bizottság megszüntetésével,

e) felmentéssel,

f) visszahívással, vagy

g) a bizottsági tag halálával.


  1. Társulások

32. §

Az önkormányzat egyes kötelező vagy önként vállalt feladatait és hatásköreit társulásban látja el. A társulások felsorolását az SZMSZ  1.§.(3) bekezdése, a társulásra átruházott hatásköröket az SZMSZ 2. melléklete, az aktuális törzskönyvi adatait az SZMSZ 3. függeléke tartalmazza.

28. Önkormányzati hivatal

33. §

(1) Levelek Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete és Besenyőd Község Önkormányzatának Képviselő-testülete igazgatási feladataik ellátására a közöttük létrejött megállapodással közös önkormányzati hivatalt alakítottak és tartanak fent Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.

(2) A közös hivatal székhelye Levelek,  Besenyőd községben csak a hivatal ideiglenes  kirendeltsége működik. Elektronikus kapcsolattartással történő ügyintézés csak a székhelyen történik.

(3) A közös önkormányzati hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatának tervezetét az érintett polgármesterek véleményének kikérésével a jegyző készíti el és arról a képviselő-testületek határozattal döntenek.

(4) A Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal egységes hivatalként működik, pénzügyi és igazgatási munkaszervezeti egységre tagozódva, a feladatokat köztisztviselői státuszban álló ügyintézők látják el.

(5) A Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal ügyfélfogadási rendjét a hivatal közszolgálati szabályzata tartalmazza.
(6) A Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal és az önkormányzat többi  intézményének  aktuális törzskönyvi adatait az SZMSZ 3.-ik függeléke tartalmazza.

29.Jegyző, aljegyző

34. §

(1) A jegyző vezeti az önkormányzati hivatalt és ellátja azokat a feladatokat, melyeket számára a helyi önkormányzatokról szóló törvény, illetve más jogszabályok megállapítanak.

(2) A jegyző a - helyi önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott döntés és működés jogszabálysértő voltára vonatkozó - jelzési kötelezettségének a döntés meghozatala előtt, vagy ha az később jut a tudomására a tudomásra jutástól számítva haladéktalanul tesz eleget.

(3) Az előterjesztések csak a jegyző jogszerűségi észrevételeinek ismeretében tűzhetők testületi napirendre, ennek hiányában a jegyzőt az ülésen az előterjesztés tárgyalásánál a határozati javaslat törvényességéről nyilatkoztatni kell.

(4) A jegyzőt a feladatai ellátásában egy aljegyző segíti. A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat az Önkormányzati Hivatal igazgatási csoportvezetője látja el.

VI. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS FÓRUMOK

  1. Az önkormányzati képviselők jogai és magatartási szabályai

35.§

 (1) A Képviselő-testület tagjai Levelek Nagyközség egészéért vállalt felelősséggel képviselik választóik érdekeit.

(2) A képviselő – más jogszabályban meghatározott kötelezettségei mellett – köteles:

a) írásban vagy szóban előzetesen bejelenteni, ha a Képviselő-testület vagy a bizottság ülésén való részvételében akadályoztatva van,

b) a tudomására jutott szolgálati és hivatali titkot megőrizni,

c) a Képviselő-testület vagy bizottság megbízásából történő eljárásról a következő ülésen beszámolni,

d) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve a különböző önszerveződő lakossági közösségekkel.

(3) A képviselő munkájához, az önkormányzati törvényben meghatározott jogainak érvényesítéséhez a szükséges tájékoztatást, jogszabály ismertetést és ügyviteli közreműködést – a Leveleki Közös Önkormányzati Hivatal útján – a jegyző biztosítja.  A képviselő által igényelt szóbeli vagy  írásbeli tájékoztatást felkészülést nem igénylő ügyekben legkésőbb 3 munkanapon belül, alaposabb felkészülést igénylő ügyekben legkésőbb 8 munkanapon belül kell megadni.

(4) A  képviselők tiszteletdíjáról és egyéb juttatások rendjéről a képviselő-testület külön önkormányzati rendeletben dönt.

(5) A Képviselő-testület és a bizottság tagjainak névsorát az SZMSZ. 4. függeléke tartalmazza.

(6) A Képviselők és a Bizottsági tagok kötelesek részt venni a testületi munkában. Az ülésről való távolmaradást az ülést legalább egy órával megelőzően kötelesek bejelenteni az ok megjelölésével a polgármesternek vagy az érintett Bizottság Elnökének, a hiányzás nyilvántartása érdekében.

(7) A Helyi Önkormányzatokról szóló törvényben meghatározott kötelezettségeit megszegő Önkormányzati Képviselő tiszteletdíját, természetbeni juttatását – amennyiben arról a képviselő-testület alkotott rendeletet - a Képviselő-testület a Bizottság javaslatára legfeljebb 12 hónap időtartamra és legfeljebb 30%-ban csökkentheti az alábbi esetekben:

  1. eskü letételének hiánya miatt,
  2. a Képviselő-testület üléséről való igazolatlan távollét miatt.

(8) Az ülésekről való igazolatlan távollét  háromnál többszöri megismétlődése esetén a havi tiszteletdíj legfeljebb 12 hónapra 50%-ra csökkenthető.

31. Lakossági fórumok, közmeghallgatás

36. §

(1) A Képviselő-testület a munkájáról szóló tájékoztatás megvitatására és a községfejlesztési, községrendezési és más a lakosságot érintő egyéb fontos kérdésekben évente közmeghallgatást tart legalább 8 nappal előre meghirdetett időpontban.

(2) A közmeghallgatás időpontjáról a lakosságot a helyben szokásos módon és minden háztartáshoz eljuttatott szórólapon kell tájékoztatni.

(3) A közmeghallgatásra meg kell hívni a község közigazgatási területén működő társadalmi és más civil vagy tömegszervezeteket és a legalább 20 főt foglalkoztató gazdasági szervek vezetőit.

(4) A közmeghallgatást a polgármester vagy az általa meghatározott személy vezeti, a közmeghallgatásról a testületi ülésekhez hasonlóan jegyzőkönyvet kell készíteni.

(5) Az éves közmeghallgatáson túl bármely közösséget érintő szakmai, közérdekű ügyben lakossági fórumokat lehet tartani, melyekről a jegyző feljegyzést készít.

(6) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 8 nappal a közmeghallgatás előtt a hirdetőtáblán és az önkormányzat hivatalos honlapján (www.levelektelepules.hu) elhelyezett hirdetménnyel nyilvánosságra kell hozni.

37.§


(1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében – az állampolgárok, és  a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából – községi gyűlést hívhat össze.

(2) A gyűlés helyéről, idejéről, az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a községháza hirdetőtábláján, illetőleg közvetlen meghívó útján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 8 nappal.

(3) A gyűlést a polgármester vezeti, melyre meg kell hívni a képviselőket, a településen működő társadalmi és civil szervezetek, egyházak vezetőit, a jegyzőt és a közös önkormányzati hivatal  dolgozóit.

(4) A gyűlésről jegyzőkönyv készül, amelynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.

32. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés

38. §

A Képviselő-testület a helyi népszavazás és a népi kezdeményezés részletes eljárási rendjét külön önkormányzati rendeletben határozza meg 

33.együttműködés az önszerveződő közösségekkel és a nemzetiségekkel

39.§

Levelek Nagyközség Önkormányzata a településen  működő önszerveződő közösségekkel együttműködik és részükre tanácskozási jogot biztosít a közösséget érintő ügyekben a képviselő-testület ülésein, valamint közösségi céljaikra esetenként ingyenes helyiség használatot biztosít az önkormányzati tulajdonban lévő művelődési ház létesítményben és más közösségi terekben.

40.§

(1) Levelek Nagyközség Önkormányzata a nemzetiségi egyéni és közösségi jogok érvényesülése, a nemzetiséghez tartozók érdekeinek kifejezésre juttatása - különösen az anyanyelv ápolása, őrzése és gyarapítása, továbbá a nemzetiségek kulturális autonómiájának a nemzetiségi önkormányzatok által történő megvalósítása és megőrzése - érdekében együttműködik a települési cigány nemzetiségi önkormányzattal és az évente felülvizsgált együttműködési megállapodás keretében biztosít részükre önkormányzati tulajdonban lévő heti 40 órás időtartamra ingyenes helyiséghasználatot és a működésükhöz szükséges tárgyi, technikai és adminisztrációs és szakmai segítséget.

(2) Levelek Nagyközségben Cigány Nemzetiségi  Önkormányzat működik, melynek elnöke a képviselő-testületi ülések  és más települési fórumok állandó meghívottja.

VII. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA és GAZDASÁGI PROGRAMJA

34. Gazdasági Program

41. §

(1) Az önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat gazdasági programja tartalmazza, amely a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.

(2) A gazdasági program tervezetének előkészítéséről és a Képviselő-testület, alakuló ülését követő hat hónapon belül történő előterjesztéséről a polgármester gondoskodik.

(3) A programot a Képviselő-testület fogadja el.

(4) Az önkormányzat részt vesz a Kormány által – az 1403/2019. (VII.5.) számú Kormány határozattal -  elindított gazdasági  fejlesztési programban

35. Az önkormányzat vagyona és költségvetése

42. §

Az önkormányzat tulajdonára, gazdálkodására és éves költségvetésére vonatkozó rendelkezéseket külön önkormányzati rendeletek állapítják meg.

VIII. fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

43. §

 [7](1) E rendeletet 2019. október 25-én 14 óra 13 perckor lép hatályba.

 (2) Hatályát veszti a Levelek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2014 (X.21.) önkormányzati rendelete. 


Dr. Turóczyné Dr. Székely Anita                                                        Dr. Spisák Ildikó

            polgármester                                                                                  jegyző


A rendeletet kihirdettem: 2019. október 25. napján 14 óra 8  perckor.



                                                                            Dr. Spisák Ildikó

                                                                                     jegyző



[1] Módosította a 19/2020. (X.15.) Ör. 1.§-a Hatályos: 2020. október 15. 13 óra 25 perctől.

[2] Módosította a 19/2020. (X.15.) Ör. 2.§-a Hatályos: 2020. október 15. 13 óra 25 perctől

[3] Módosította a 19/2020. (X.15.) Ör. 3.§-a Hatályos: 2020. október 15. 13 óra 25 perctől

[4] Módosította a 19/2020. (X.15.) Ör. 4.§-a Hatályos: 2020. október 15. 13 óra 25 perctől

[5] Módosította a 19/2020. (X.15.) Ör. 5.§-a Hatályos: 2020. október 15. 13 óra 25 perctől

[6] Módosította a 19/2020. (X.15.) Ör. 6.§-a Hatályos: 2020. október 15. 13 óra 25 perctől

[7] Módosította a 22/2019 (XII.18.) ör hatályos 2019. december 19.-től