Tarpa község képviselő testületének 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelete

a 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 09. 17- 2019. 05. 04

Tarpa község képviselő testületének 2/2018 (II.15.) önkormányzati rendelete

2018.09.17.

a 2018. évi költségvetéséről

Tarpa Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés b.) pontjában , valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján az Alaptörvény 32.cikk.(1)bekezdés a) és f)pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet 27. § (1) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Tarpai Kiskuruc Óvoda és Bölcsőde mb. intézményvezetője, Tarpa Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 8/2014. (X.17.) önkormányzati rendelet 38. § b) pontjában biztosított véleményezési jogkörében eljáró Pénzügyi Ellenőrző Bizottság következőket rendeli el:
Általános rendelkezés

1. § (1) A rendelet hatálya Tarpa Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületre, annak bizottságaira, a Tarpai Közös Önkormányzati Hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzati tevékenységek megvalósításáról e rendeletben megállapított egységes költségvetés szerint gondoskodik.

2. Az önkormányzat költségvetési intézményei

2. § (1) Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv a Tarpai Közös Önkormányzati Hivatal.

(2) Önállóan működő költségvetési szervek:

a.) Tarpai Óvoda, Bölcsőde és Konyha
b.)II. Rákóczi Ferenc Művelődési Ház és Könyvtár

3.Az önkormányzat és költségvetési intézményeinek 2018. évi költségvetés bevételei és kiadásai

3. §

.

(1) (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi költségvetését
a) tárgyévi költségvetési bevételét 1 651 770 188.- Ft-ban
aa) a működési költségvetési bevételét 957 112 569.- Ft-ban
ab) a felhalmozási költségvetési bevételét 694 657 619.- Ft-ban
b) tárgyévi költségvetési kiadását 1 651 770 188.- Ft-ban
ba) működési költségvetési kiadását 944 322 668.- Ft-ban
bb) felhalmozási költségvetési kiadását 707 447 520.- Ft-ban
KÖLTSÉGVETÉSI EGYENLEG 33 763 584.- Ft
állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1., 1/a, 1/b. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(4) A képviselő-testület a 2018. évben működésképességét veszélyeztető helyzet feloldására pályázatokat készít.

4. A költségvetés részletezése

4. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat 2018. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.

(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri (közös) hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9. melléklet szerint határozza meg.

(8) Az Önkormányzat a kiadások között 10 000 000.-Ft általános, 0 Ft céltartalékot állapít meg.

5. A költségvetés végrehajtásának szabályai

5. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 10 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.

(5) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(6) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(7) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(8) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.

(9) A munkáltató jutalmat, jutalékot – önkormányzati és intézményi szinten, egységesített elvek alapján – a Képviselő-testület által e célokra megállapított, jóváhagyott előirányzatból fizethet ki. Jutalmazásra, személyi ösztönzésre, céljuttatásra együttesen kifizetett összeg az egységes rovatrend K1101 Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 12 %-át nem haladhatja meg.

(10) Az Önkormányzat által támogatott szervezetek kötelesek legkésőbb a tárgyév december 31. napig a támogatott célnak megfelelő felhasználásról számlákkal igazolt írásbeli elszámolást készíteni. A folyó évi támogatás benyújtására csak az jogosult, akinek az előző évi támogatás számlákkal igazolt elszámolása elfogadásra került. Az elszámolási határidő meghosszabbítását a polgármester engedélyezheti.

(11) Az önkormányzat a 2018. évi feladatellátása során felmerülő, működéssel kapcsolatos, átmeneti likviditási nehézségeket folyószámla hitel igénybevételével tervezi megoldani az erre vonatkozó szabályozási rendszer betartásával

(12) Tarpa Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a Polgármestert, hogy bármely azonnali intézkedést igénylő sürgős esetben – különös tekintettel a közvetlen életveszélyes állapot megszüntetésére irányuló eseteket – a szükséges valamennyi intézkedést megtegye két testületi ülés között egy millió forint összeghatárig, az általános tartalék terhére. Tarpa Nagyközség Polgármestere az így megtett intézkedésekről köteles a soron következő Képviselő-testületi ülésen beszámolni.

(13) A 2018. évi központi költségvetésről szóló 2017. évi C. törvény 59. § (1) bekezdése alapján 2018. évben a képviselő-testület hivatalánál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában az illetményalapot – 38.650 Ft összegben állapítja meg.

(14) A Hivatalnál foglalkoztatott kirendeltség vezetői illetménypótlékra jogosultak, melynek mértéke - a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 236. § (4) bekezdés b) pontjában foglaltakra tekintettel kirendeltség vezetők esetén az alapilletmény 15 %-a

(15) A Hivatalnál foglalkoztatott valamennyi köztisztviselő illetménykiegészítésre jogosult. Az illetménykiegészítés 2018.évi mértéke – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3) bekezdés c) pontjában, valamint a 234. § (4) bekezdésben foglaltakra tekintettel –

a) felsőfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén a köztisztviselő alapilletményének 20 %-a,

b) középfokú iskolai végzettségű köztisztviselő esetén a köztisztviselő alapilletményének 20 %-a

(16) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011.évi CXCIX törvény 151. § (1) bekezdése alapján a Képviselő Testület hivatalánál foglalkoztatottak bruttó 200.000 Ft cafetériára jogosultak 2018. évben.

(17) A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet 13/A. § (3) bekezdés alapján a települési önkormányzat a szünidei gyermekétkeztetést nyújt. A nyári tanítási szünet időtartama alatt 43 munkanapon szervezi meg.

6. Az előirányzatok módosítása

6. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 5 000 000.-Ft összeghatárig - mely esetenként a 1 000 000.-Ft összeghatárt nem haladhatja meg a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.

(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2018. december 31-ig gyakorolható.

(4) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(5) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(6) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, a képviselő testület (a döntése szerinti időpontokban), de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, következő év március 05-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(7) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(8) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

(9) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

7. A gazdálkodás szabályai

7. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4) A polgármesteri (önkormányzati) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

8. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

8. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Gyarmat –Tax Kft. útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

9. Záró és vegyes rendelkezések

9. § (1) Ez a rendelet 2018. február 15. lép hatályba, rendelkezései 2018. január 1. napjától alkalmazandók.

(1) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti

a.) az Önkormányzat és Intézményei 2013. évi költségvetéséről szóló 1/2014.(II.25.) önkormányzati rendeletet módosító 7/2014.(IX.1..) önkormányzati rendelete

Vassné Szűcs Róza

Szécsi Szabolcs

jegyző

polgármester