Tarpa község képviselő testületének 8/2014 (X.17..) önkormányzati rendelete
A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2022. 01. 26Tarpa község képviselő testületének 8/2014 (X.17..) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Általános rendelkezések
1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei és bélyegzői
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos elnevezése: Tarpa Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 4931 Tarpa, Kossuth utca 23.
(2) Az Önkormányzat Képviselő-testületének elnevezése: Tarpa Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4931 Tarpa, Kossuth utca 23.
(3) A Képviselő-testület szervei:
a) Tarpa Nagyközség Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);
b) Tarpa Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Ellenőrző Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi, Ellenőrző Bizottság);
c)
2. Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei
2. § Az Önkormányzat jelképe: II. Rákóczi Ferenc pecsétje
3. § Az Önkormányzat ünnepe: 1956-os forradalom – és szabadságharc
4. § Az Önkormányzat rendezvénye: Kuruc Fesztivál
5. § (1) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.tarpa.eu
(2) Az Önkormányzat havonta megjelenő lapjának címe: Esze Tamás Népe
6. § (1) Az Önkormányzat által alapított kitüntető címek:
a) Tarpa Díszpolgára
b) Esze Tamás emléklap és emlékérem
c) II. Rákóczi Ferenc emléklap és emlékérem
d) Bajcsy-Zsilinszky Endre emléklap és emlékérem
e) 1956-os emléklap
g) Halhatatlan Tarpáért
6. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei
7. § (1) A Képviselő-testület átruházott hatáskörét az 1. melléklet tartalmazza.
8. § (1) Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a tárgy szerinti bizottság tesz javaslatot.
(2) Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha
a) beszámolási kötelezettségét elmulasztotta
b) nem utasítás alapján járt el
(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.
A Képviselő-testület működése
7. A Képviselő-testület összehívása, vezetése
9. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a Pénzügyi, Ellenőrző Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével 30 időtartamot meghaladó távollét.
10. § (1) A Képviselő-testület évente 10 ülést tart.
(2) A Képviselő-testület ülését Községháza tanácskozó termében tartja.
(3) A Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.
11. § (1) A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés
a) tervezett időpontját,
b) helyszínét,
c) a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,
d) az egyes napirendi pontokhoz meghívottak nevét,
(2) A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal írásban kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 5 nappal hirdetőtáblán és település honlapján közzé teszi.
(3) Az ülésre meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a tisztségviselőket (polgármester, alpolgármester(ek), jegyző, ),
c) az önkormányzat által alapított egyszemélyes gazdasági társaság ügyvezető igazgatóját,
d) a napirendben érintett intézményvezetőket,
e) Tarpa Díszpolgárait,
12. § (1) Rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a testületi ülés összehívásának indokát megjelölve a polgármesterhez kell írásban benyújtani.
14. § A határozatképtelen ülést 8 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.
15. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.
16. § Az ülésvezető jogkörei:
a) megállapítja az ülés határozatképességét,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
c) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat
d) szünetet rendelhet el,
e) lezárja a vitát
f) szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat
g) lezárja a napirendi pontok tárgyalását
h) rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt
i) bezárja az ülést.
8. A tanácskozás rendje
17. § (1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:
a) polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről;
b) beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról;
c) a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok;
d) a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok;
e) határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok;
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet.
(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:
a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;
b) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét;
c) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,
d) vita az előterjesztéssel kapcsolatban;
e) módosító javaslatok megtétele;
f) döntés a módosító javaslatokról;
g) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról,
(4) A döntés meghozatala előtt az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.
18. § (1) A hozzászólás a önkormányzati képviselő jelzés sorrendjében történik.
(2) Egy napirendi pont esetében 2 alkalommal maximum 10 időtartamban lehet hozzászólni.
(3) Az ülésvezető a hozzászólótól megvonja a szót:
a) a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,
b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik,
(4) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot az ülésvezető biztosítja.
Ügyrendi javaslat
19. § (1) Az ügyrendi javaslat: a Képviselő-testületi ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, eljárási kérdésekre vonatkozó javaslat.
(2) A képviselők az ülés során bármikor tehetnek ügyrendi javaslatot, és részükre soron kívül szót kell adni.
(3) Az Ügyrendi javaslat két részből áll. Az első rész, melynek időtartama 30 másodperc a javaslat ismertetése, második rész annak indokolása 30 másodperc időtartamban Ha az első részből nem válik nyilvánvalóvá a felszólaló javaslata, a levezető elnök megvonja a szót.
(4) Az ügyrendi javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
9. Az előterjesztések
20. § (1) Előterjesztésnek minősül:
a) javaslat (rendelet-tervezet, vagy határozati javaslat),
b) beszámoló,
c) jogszabályban kötelezően meghatározott formátum.
(2) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén szóban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.
(3) Előterjesztés benyújtására jogosultak:
a) települési képviselő,
b) tisztségviselő,
c) Képviselő-testület bizottsága,
d) intézményvezetők,
e) jegyző által megbízott közszolgálati tisztviselők,
f) önkormányzati gazdasági társaság vezetője és felügyelő bizottságának elnöke,
g) esetenként, akit a Képviselő-testület felkér
h) önkormányzati feladatot megállapodás alapján ellátó szervezetek képviselője
i) önkormányzati részvétellel vagy támogatással működő alapítvány képviselője.
(4) Az illetékes bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:
a) rendelet módosítását igénylő előterjesztések
b) pénzügyi tárgyú előterjesztések
c) személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések
(5) Kizárólag írásban nyújthatóak be a (4) bekezdésben felsorolt előterjesztések.
(6) Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.
(7) A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról a 2. melléklet szerinti minta alkalmazásával kell a képviselő-testületet tájékoztatni.
(8) A rendelet-tervezetet a polgármesteri hivatal készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.
10. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok
21. § (1) Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.
(2) Az alakuló ülés napirendje:
a) választási bizottság tájékoztatója a választás eredményéről
b) Az önkormányzati képviselők és a polgármester eskütétele
c) SZMSZ módosítása, bizottságok megválasztása
d) alpolgármester választása titkos szavazással, szükség szerint zárt ülésen
11. A döntéshozatali eljárás
22. § (1) § (1) polgármester a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület - az előterjesztések sorrendjében először a módosító és kiegészítő javaslatokról szavaz, a módosítások, kiegészítések elhangzásának sorrendjében. Az egyes módosító és kiegészítő javaslatok elutasítása esetén az előterjesztés felett kell dönteni. A szavazás eredményének megállapítását követően a polgármester kihirdeti a döntést.
(2) A képviselő-testület döntéshozatala során történő kizárásra az Mötv.34 szabályai az irányadók.
(3) Szavaztatni először az egyetértők, majd az ellenzők, végül a tartózkodók megszámlálásával kell.
(4) A Képviselő-testület döntéseit az Mötv-ben szabályozottak szerint hozza. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(5) A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.
(6) A képviselő-testület:
a) titkos szavazást tarthat a 24. § foglalt kivétellel, az Mötv-ben foglalt szabályok szerint, amelynek elrendeléséről a települési képviselők egynegyedének indítványára a Képviselő-testület egyszerű többséggel dönt
b) titkos szavazást tart vezetői megbízás adásakor és önkormányzati kitüntetések adományozásakor.
(7) A titkos szavazást az Önkormányzati Bizottság bonyolítja le. A szavazás borítékba helyezett szavazólapok, szavazófülke és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásnál az Önkormányzati Bizottság szavazatszámláló bizottságként jár el. A titkos szavazás idejére a polgármester szünetet rendel el. A titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyvet kell felvenni, amely tartalmazza:
a) a szavazás idejét,
b) a szavazás helyét,
c) a jelenlevő települési képviselők számát,
d) az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, e) az egyes jelöltekre leadott érvényes szavazatok számát,
f) az Önkormányzati Bizottság jelenlevő tagjainak nevét és aláírását.
(8) A szavazás eredményét az Önkormányzati Bizottság elnöke ismerteti Képviselő-testület ülésén.
(9) A Képviselő-testület név szerint szavaz a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvényben, az Mötv.-ben meghatározott esetben. A Képviselő-testület bármelyik képviselő javaslatára név szerinti szavazást rendelhet el.
(10) Név szerinti szavazás esetén a jegyző betűrendes névsorban felolvassa a képviselők nevét, akik „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(11) A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt átadja a polgármesternek.
(12) A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(13) A személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására - annak ismertté válását követően azonnal - a Képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Önkormányzati Bizottság hatáskörébe tartozik.
(14) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését, szükség esetén egyéb dokumentumokat kér be.
(15) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselőtestülettel ismerteti.
23. § (1) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról az elhangzás
24. § (1) Minősített többség (a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata) szükséges a Mötv. 50. §-ában kötelezően előírtakon kívül:
a) azon ügyekben való döntéshez, amit törvény a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal
b) az éves költségvetés 5%-át meghaladó hitelfelvételhez, a kötvénykibocsátáshoz, továbbá a közösségi célú alapítvány és alapítványi forrás átvételéhez, és átadásához;
c) véleménynyilvánításhoz olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő;
d) az éves költségvetés 1%-át meghaladó forgalmi értékű tulajdon elidegenítéséhez vagy beruházásához;
e) tisztségviselő fegyelmi és anyagi felelősségének megállapításához;
f) sürgősségi indítvány elfogadásához;
g) bizottsági tárgyalás nélküli, valamint a meghívóban nem szereplő előterjesztés napirendre tűzéséhez;
h) a napirendben történt határozathozatalt követően, a napirendek megváltoztatásához;
i) a Képviselő-testületi ülés időtartamának meghosszabbításához;
j) az előterjesztés visszavonása után, annak napirenden tartásához;
k) az Önkormányzati vagyon tulajdonjogának, használati jogának ingyenes vagy kedvezményes átengedéséhez, illetve vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes megszerzéséhez, vagyontárgy felajánlásának elfogadásához.
l) a Képviselő-testületi ülés időpontjának munkatervtől történő eltéréséhez.
m) a 16. § (5) bekezdésben, 22. (3) bekezdésben foglalt döntések esetében
n) a 26. § (2) bekezdése szerinti titkos szavazás elrendeléséhez, azokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést tarthat vagy köteles tartani.
o) a 27. § (9) bekezdés szerinti új szavazás elrendeléséhez.
p) a 30. § (3) bekezdése szerinti képviselő kizárásához
(2) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.
(3) Ha a Képviselő-testület az (2) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre:
a) törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség,
b) önkormányzati érdek
12. Határozat-nyilvántartás
25. § (13) A Képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.
(2) A Képviselő-testület határozatainak nyilvántartását a KÖH vezeti.
(3) A határozatokat a Képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv elkészítését követő 5 munkanapon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személynek, vagy szervnek.
(4) Azokban az esetekben, amikor az előterjesztés (beszámoló) elfogadása mellett további feladat nincs meghatározva, nem kell sem a végrehajtásért felelős személyt, sem a végrehajtási határidőt feltüntetni.
(5) Amennyiben a testületi határozatot a polgármester az előírt határidőre nem tudja végrehajtani, a határidő lejártát megelőzően, vagy a határidő lejártát követő első rendes ülésen köteles kérni a Képviselő-testülettől a határidő módosítását.
13.Rendeletalkotás
26. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) Képviselő-testület tagjai,
b) a Képviselő-testület bizottsága
d) a jegyző
(2) A javaslatot a jegyzőhöz kell írásban benyújtani.
(3) Az elfogadott önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(4) A rendeleteket külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.
(5) Az elfogadott rendeletek hiteles szövegét, a jegyző a 36. § (1) bekezdésben foglaltak szerint kihirdeti.
14.Közmeghallgatás
27. § (15) A Képviselő-testület évente egy közmeghallgatást tart, amelyen a választópolgárok, a helyben érdekelt társadalmi szervezetek képviselői közérdekű kérdést, javaslatot tehetnek.
(2) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről legalább 15 nappal korábban, tájékoztatót kell megjelentetni.
(3) Egy személy egy témában maximálisan 5 perc időtartamban szólhat hozzá.
(4) A kérdező által feltett kérdésre a választ a polgármester, az érintett képviselő vagy a polgármester által kijelölt személy helyben, vagy ha arra nincs lehetőség, 15 napon belül írásban adja meg.
(5) A közmeghallgatásról 15 napon belül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza a hozzászólásokat, feltett kérdéseket valamint az azokra adott válaszok lényegét. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(6) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására egyebekben a Képviselő-testületi ülésekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, kivételt képez a Közmeghallgatás helye, mert azt a Képviselő-testület a II. Rákóczi Ferenc Művelődési Házban tartja.
15.A jegyzőkönyv
28. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek tartalmaznia kell Mötv 52. § (1) bekezdésében meghatározottakat. Erről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
(3) A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatala részére.
(4) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.
(5) A jegyzőkönyv eredeti példányát a KÖH az előterjesztésekkel, kiosztós anyagokkal együtt évente bekötteti.
16.Helyben szokásos kihirdetés
29. § (1) A Képviselő-testület rendeletét a jegyző a KÖH központi hirdetőtábláján – 15 napra történő kifüggesztéssel – hirdeti ki. A rendelet kihirdetésének tényét a rendeletre záradékként rá kell vezetni. Ugyanez az eljárás az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmények közzétételénél is.
(2) Az SZMSZ szempontjából egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmény: a Képviselő-testület és bizottságnak határozatai, tájékoztatói, nyilvános üléseinek előterjesztései, valamint ezen ülések jegyzőkönyvei, továbbá a polgármester és a Hivatal tájékoztatói.
(3) A jegyző a rendeleteket, és az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetményeket a KÖH központi hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel egy időben megjelenteti az önkormányzat hivatalos honlapján (www.tarpa.hu), és hozzáférhetővé teszi KÖH hivatalos helyiségében. A módosító rendeleteket, kihirdetésüket követően, az alaprendelettel egységes szerkezetbe foglalva 10 napon belül kell a hivatalos honlapon elérhetővé tenni.
(4) Az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmények elhelyezése céljából a KÖH 2 db külső hirdetőtáblát üzemeltet a kerület különböző pontjain (Művelődésii Ház előtti tér, Óvoda előtti közterület).
(5) Az egyházak, valamint a civil szervezetek hirdetményeit a polgármester jóváhagyása esetén lehet elhelyezni a hivatal hirdetőtábláin.
(6) Ezeken a hirdetőtáblákon az e §-ban foglaltakon kívüli hirdetést elhelyezni TILOS!
Települési képviselő
17.Települési képviselők jogállása
30. § (1) A képviselők jogait és kötelezettségeit a helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. (továbbiakban: Mötv.) 32. §, valamint a helyi önkormányzati képviselők jogállásáról szóló 2000. évi XCVI. törvény határozza meg.
(2) A képviselő Képviselő-testületi ülésen kívül is, írásbeli tájékoztatást kérhet a jegyzőtől, amely hozzásegíti a helyes döntés kialakításához.
(3) A képviselő munkájának ellátásához szükséges ügyviteli segítséget, adminisztrációt, gépelést a KÖH biztosítja.
(4) A képviselők díjazását külön önkormányzati rendelet szabályozza.
(5) A polgármester, az alpolgármester(ek) és a képviselők, valamint a nem képviselő bizottsági tagok esküjének szövegét a Mötv. törvény tartalmazza.
31. § (1) Bármely képviselő az önkormányzat feladat -és hatáskörébe tartozó ügyben a polgármesterhez, az alpolgármester(ek)hez, az állandó bizottság elnökéhez, valamint a jegyzőhöz interpellációt intézhet.
(2) Interpellációval a Képviselő-testület csak rendes ülésen, ülésenként legfeljebb 30 perc időtartamban foglalkozik. A 30 perces időtartam lejárta miatt elmaradt interpelláció/k/ a következő rendes ülésen tűzhetők napirendre, amennyiben azt az interpelláló képviselő – a Képviselő-testületi ülésen tett szóbeli nyilatkozatával – napirenden kívánja tartani.
(3) Az interpelláció teljes szövegét legkésőbb az ülést megelőző 2 munkanappal előbb írásban kell benyújtani a címzetthez és a polgármesterhez. Lehetőséget kell adni az ülésen szóban történő előadásra. Az 2 munkanapos határidő elmulasztása esetén az interpelláció, nem tárgyalható. Amennyiben a benyújtó képviselő továbbra is fenntartja szándékát, úgy az interpellációt ismételten be kell nyújtani.
(5) Az interpelláció ideje legfeljebb 3 perc, az interpellációra adott válasz elfogadásáról szóló nyilatkozat időtartama legfeljebb 1 perc.
(6) Az interpellációra az ülésen szóban, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni, és azt el kell juttatni minden képviselőhöz.
(7) Amennyiben az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadta el, az interpelláció elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
(8) Ha az interpellációra adott választ a Képviselő-testület sem fogadta el, további vizsgálat és javaslattétel céljából a polgármester a kérdést a bizottság elé utalja.
(9) Az interpellációra adott írásbeli válasz, valamint az interpelláló – legkésőbb az ülést megelőző két munkanappal előbb tett – írásbeli nyilatkozata ismeretében a soron következő Képviselő-testületi ülésen az interpelláció elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz. Az írásbeli nyilatkozatot a polgármesternek kell megküldeni.
(10) Visszavontnak kell tekinteni azt az interpellációt, amelynek megtárgyalásánál az interpelláló képviselő nincs jelen és a megtárgyalás elnapolását nem kérte.
18.Képviselői kérdés
32. § (1) Bármely képviselő a testületi ülésen a polgármestertől, az alpolgármester(ek)től, az állandó bizottság elnökétől, valamint a jegyzőtől a hatáskörükbe tartozó ügyekben felvilágosítást kérhet.
(2) Erről a kérdezett az ülésen, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ köteles adni.
(3) A képviselői kérdésekre, az interpellációra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a kérdéseket két munkanappal a testületi ülés előtt a polgármesternél kell írásban benyújtani, továbbá a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem szavaz.
19.Önálló képviselői indítvány
33. § (1) Bármely képviselőnek joga van önálló képviselői indítvány előterjesztésére, az előterjesztésre vonatkozó előírások szabályainak figyelembe vételével.
(2) Az indítványnak az indoklást is tartalmaznia kell.
(3) Az indítványt a benyújtástól számított 30 napon belül, de legkésőbb a benyújtástól számított 2. képviselő-testületi ülésen napirendre kell tűzni.
KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGA
20.Állandó bizottság
34. § (1) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozta létre:
21.Ideiglenes bizottság
35. § (1) A Képviselő-testület egy konkrét feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) Az ideiglenes bizottság tagjainak megválasztására ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint az állandó bizottságra.
(3) Az ideiglenes bizottság megszűnik, amennyiben a létrehozásának alapjául szolgáló ok, vagy feladat megszűnik, az időpont, vagy esemény bekövetkezik.
(4) A megszűnésről a Képviselő-testület a következő ülésén egyszerű többséget igénylő határozattal dönt.
22 .Bizottsági működés főbb szabályai
36. § (1) A bizottság nem képviselő tagjának eskütételét lehetőleg a megválasztó, vagy az azt követő első Képviselő-testületi ülés keretében kell megtartani. A bizottság munkájában a nem képviselő bizottsági tag csak eskütétel után vehet részt.
(2) A bizottság szervezeti és működési rendjüket – saját SZMSZ – maga állapítja meg.
(3) A bizottság az üléseik időpontját a Képviselő-testület üléseihez igazodva határozza meg.
(4) A bizottság elnöke felelős azért, hogy a bizottság üléseiről készített jegyzőkönyvek, illetve a bizottság működése során hozott határozatok szövege a Hivatal részére a bizottság ülésétől számított 5 munkanapon belül le legyen adva.
(5) A bizottság a bizottsági elnök állandó helyettesítésére, az elnök munkájának segítése céljából alelnököt választ.
23.Bizottsági feladatok
37. § A bizottságok általános feladatai
a) a feladatkörüket érintő rendelkezések tekintetében véleményezik a gazdasági program, a költségvetési koncepció, a költségvetési rendelet-tervezet, a féléves beszámoló, az éves beszámoló, valamint a költségvetési módosítások előterjesztéseit;
b) véleményezik a Képviselő-testületi ülés feladatkörüket érintő napirendi pontjainak előterjesztéseit;
c) elősegítik a lakosság közreműködését az önkormányzati feladatok végrehajtásában;
d) a Képviselő-testület a bizottságaira minősített többséggel hatáskört ruházhat át, illetőleg azt visszavonhatja. Az átruházott hatáskörben eljáró bizottság határozata ellen jogorvoslattal a Képviselő-testülethez lehet fordulni;
A Pénzügyi Ellenőrző Bizottság feladatai
38. §
39. §
40. §
41. §
42. §
A tisztségviselők
24.Polgármester
43. § (1) Ellátja a Képviselő-testület, a Bizottságok, valamint a Közös Önkormányzati Hivatal működésével kapcsolatos feladatait.
(2) Együttműködik a különböző társadalmi és civil szervezetekkel, egyházakkal, a lakosság önszerveződő közösségeivel, valamint az őstermelőkkel, vállalkozásokkal, intézményekkel. Ezek vezetőitől jogszabályban előírt körben tájékoztatást kérhet, illetve tájékoztatja őket az önkormányzat fejlesztésének jelentősebb kérdéseiről, velük együttműködési megállapodásokat kezdeményezhet.
25.Alpolgármester
44. § (1) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, illetőleg munkájának segítésére, a polgármester javaslatára saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.
(2) A megválasztott alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát.
(3) A polgármester határozza meg az alpolgármester feladatait. Ezekről a Képviselő-testületet tájékoztatja.
26.Jegyző
45. § (1) Ellátja a Képviselő-testület, a bizottságok, valamint a KÖH működésével kapcsolatos feladatait.
(2) A képviselő-testület vagy szerveinek jogszabálysértő döntését, működését észleli, kötelest azt részükre jelezni.
(3) Felügyel a KÖH tevékenységének törvényességére, ennek körében ellenőrzi a KÖH hatósági tevékenységét, szükség esetén funkcionális, eseti és célvizsgálatot rendel el. Felelős a belső ellenőrzés megszervezéséért és működéséért.
(4) Gondoskodik az SZMSZ függelékeinek folyamatos naprakész vezetéséről.
(5) Felügyeli a KÖH iratkezelését.
(6) Jegyzői tisztség egyidejűleg betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatok ellátásra pénzügyi főelőadó látja el.
27.A tisztségviselők fogadóórái
46. § (1) A tisztségviselők havonta egy alkalommal meghatározott napon és időben, fogadóórát kötelesek tartani.
(2) A tisztségviselők fogadóórájának helyéről és időpontjáról, valamint a bejelentkezés módjáról a jegyző tájékoztatót bocsát ki, amit egyéb hivatalos hirdetményként közzétesz.
(3) Elháríthatatlan akadályoztatás esetén megfelelő helyettesítésről a tisztségviselő gondoskodni köteles.
(4) A tisztségviselők névsorát a 1 függelék tartalmazza.
28.Közös Önkormányzati Hivatal
47. § (29) A Közös Önkormányzati Hivatal működésének szabályait, eljárási rendjét, és működésének szabályait a Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza, amelyet a polgármester átruházott hatáskörben hagy jóvá.
(1) Az Önkormányzat működésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott belső szabályzatokat a polgármester átruházott hatáskörben hagyja jóvá.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
29.Hatályba léptető rendelkezések
48. § E rendelet 2014. október 17.-én 18,45órakor lép hatályba.
30.Hatályon kívül helyező rendelkezések
Polgármesterre átruházott hatáskörök: |
|
---|---|
1. |
Dönt a mindenkori költségvetési rendeletben rá átruházott hatáskör szerinti előirányzatok felhasználásáról. |
2. |
A Képviselő-testület önkormányzati hatósági ügyben hozott határozata elleni bírósági felülvizsgálatot kérő keresetlevélnek az illetékes bírósághoz való továbbítása. |
4. |
Tarpa Önkormányzatának Képviselő-testülete a pénzben és természetben nyújtható szociális és gyermekvédelmi ellátásokról szóló rendeletében átruházott hatáskörben dönt: |
a) önkormányzati segélyről, |
|
b) méltányossági közgyógyellátásról, |
|
c) a hatáskörébe tartozó ellátások esetében a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett szociális ellátás visszafizetéséről, indokolt esetben legfeljebb 12 havi részletfizetés engedélyezéséről, |
|
d) a karácsonyi ajándékcsomagról |
|
e) köztemetés költségeire vonatkozó megtérítési kötelezettség részben vagy egészben történő mentesítéséről |
|
A jegyző javaslata alapján engedélyezheti Önkormányzata címerének használatát. |
|
Önkormányzata címerének kereskedelmi vagy reklám célú felhasználása esetén megállapítja a gyártási és forgalmazási díjat. |
|
A címerhasználatra vonatkozó engedélyt a Tarpa nevének felvételéről, jelképeiről és azok használatáról szóló rendeletben foglalt esetben visszavonja. |
|
Dönt az önkormányzat tulajdonán kiadandó építési és bontási engedélyhez való tulajdonosi hozzájárulás tekintetében. |
|
Dönt a szakhatósági engedélyekhez, illetve a székhely/telephely bejegyzésére irányuló (cég)bírósági eljáráshoz szükséges tulajdonosi hozzájárulás tekintetében. |
|
5. |
Dönt közmű díjfizető változásának átírásához szükséges tulajdonosi hozzájárulás tekintetében. |
6. |
Az Önkormányzat közbeszerzései, és beszerzései tekintetében gyakorolja az ajánlatkérő jogait. |
7. |
Dönt a helyiség – bérbeadási pályázat kiírásáról. |
8. |
Dönt kétszeri eredménytelen pályázat után a helyiség bérbeadásáról. |
9. |
Dönt a kezelő kezdeményezésére a bérleti szerződés, írásban történő felmondásáról. |
10. |
A Polgármester dönt a közterület-használati engedélyek tárgyában |
11. |
Dönt az Önkormányzat működésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott belső szabályzatok jóváhagyásáról. |
12. |
A Polgármester intézkedik az Önkormányzat javára bejegyzett jelzálogjog és ahhoz kapcsolódó elidegenítési és terhelési tilalom törlése iránt, illetve az ügyfél kérelmére – az Önkormányzat érdekeinek figyelembe vételével – a ranghelycseréhez történő hozzájárulás megadása érdekében. |
13 |
Gyakorolja az ügyfél (kérelmező) jogait az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanokkal kapcsolatos olyan ingatlan-nyilvántartási és építésügyi hatósági eljárásban, amelyek az ingatlanok tulajdongának változásával nem járnak, valamint az önkormányzat kötelező feladatellátására szolgáló – megállapodás alapján – használatba adott vagyon esetén a tulajdonost illető nyilatkozattételi jogot |
14. |
Az államháztartáson kívülre átadott pénzeszközökkel kapcsolatos támogatási szerződéseknél dönt az elszámolási határidő módosításáról, valamint a támogatás céljának módosításáról, amennyiben az működési és felhalmozási célon belüli változás, illetve amennyiben a megváltoztatni kívánt célra történő felhasználást a pályázati kiírás lehetővé teszi. |
15. |
Dönt a soron következő Képviselő-testületi ülés napirendi pontjainak meghatározásáról, valamint arról, hogy azokat mely bizottságok tárgyalják meg. |
16. |
Az önkormányzat tulajdonában álló lakások elidegenítésére vonatkozó adásvételi szerződést aláírja. |
17. |
Az önkormányzat tulajdonában levő közterületeken a felszíni és felszín alatti építmények, továbbá a közművek, valamint az azokkal összefüggő egyéb építmények létesítéséhez, bővítéséhez, áthelyezéséhez, valamint a már meglévő építmények ingatlan-nyilvántartási feltüntetéséhez szükséges tulajdonosi hozzájárulás megadása kérdésében. |
18. |
Az önkormányzat tulajdonában álló helyiségek elidegenítésére vonatkozó adásvételi szerződést aláírja. |
19. |
A Polgármester intézkedik Önkormányzatának közigazgatási területén, de Önkormányzatának tulajdonát képező ingatlanokon működő kereskedelmi üzemegységek további fennmaradásához szükséges hozzájárulás megadása érdekében. |
20. |
A Polgármester intézkedik Önkormányzata vagyon- és felelősségbiztosítási szerződésében rögzített tevékenysége során keletkezett káreseményekkel kapcsolatos felelősségelismerő nyilatkozat megadása érdekében. |
21. |
A Polgármester dönt a filmforgatási célú közterület-használatra vonatkozó hatósági szerződés jóváhagyásáról vagy a jóváhagyás megtagadásáról, a jóváhagyás egyedi feltételeinek (ideértve a közterület-használati díjnak) meghatározásáról, a kérelmezővel tartott egyeztetés kezdeményezéséről eredményének jóváhagyásáról, a közterület-használati díj megfizetése alóli menteségről, valamint a jogellenes közterület-használat következményeiről. |
22. |
Dönt az államháztartáson belülről érkező működési és felhalmozási célú támogatások elfogadásáról 1 000 000 Ft értékhatárig. |
23. |
Dönt az államháztartáson kívülről érkező működési és felhalmozási célú pénzeszköz átvételéről 1 000 000 Ft értékhatárig. |
I. Önként vállalt feladatok jegyzéke: |
|
---|---|
1. |
Általános és céltartalék |
2. |
Önkormányzati kitüntetések, |
3. |
Munkahelyi étkeztetés |
4. |
Önkormányzati rendelet a pénzben és természetben nyújtható szociális és gyermekvédelmi ellátásokról) |
5. |
Karácsonyi ajándékcsomaggal kapcsolatos feladat és hatáskörök (Önkormányzati rendelet a pénzben és természetben nyújtható szociális és gyermekvédelmi ellátásokról) |
6. |
Gyermekek napközbeni ellátásához kapcsolódó egyéb szolgáltatások |
7. |
Nyári szociális gyermekétkeztetés |
8. |
Közművelődési intézmény működtetése |
9. |
Múzeumi tevékenység támogatása ( 1997. évi CXL. törvény |
10. |
Kulturális műsorok, rendezvények, kiállítások szervezése ( 2008. évi XCIX. törvény) |
11. |
Egyéb kiadói tevékenység |
12. |
Egyéb oktatást kiegészítő tevékenység, nyári napközis tábor |
13. |
Sportegyesületek, sporttevékenység támogatása, működtetése |
14. |
Tanulmányi és szociális ösztöndíjak |
15. |
Településképi védelem ( 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet) |
16. |
Kisegítő mezőgazdasági szolgáltatás, települési hulladékkezelés, köztisztasági tevékenység |
17. |
Könyvvizsgáló |
18. |
Pénzeszköz átadások |
19. |
Építés |
20. |
Az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásával kapcsolatos feladatok |
21. |
A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezése, |
22. |
Nemzeti ünnepek programjai |
23. |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
24. |
Folyóirat, időszaki kiadvány kiadása |
25. |
Médiával kapcsolatos feladat-és hatáskörök |
3. melléklet
1. melléklet