Tarpa község képviselő testületének 8/2014 (X.17..) önkormányzati rendelete

A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2022. 01. 26

Tarpa község képviselő testületének 8/2014 (X.17..) önkormányzati rendelete

2022.01.26.

a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról

Tarpa Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,
az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Az önkormányzat hivatalos elnevezése és székhelye, a képviselő-testület és szervei és bélyegzői

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos elnevezése: Tarpa Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat). Székhelye: 4931 Tarpa, Kossuth utca 23.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testületének elnevezése: Tarpa Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület). Székhelye: 4931 Tarpa, Kossuth utca 23.

(3) A Képviselő-testület szervei:

a) Tarpa Nagyközség Önkormányzata Polgármestere (a továbbiakban: Polgármester);

b) Tarpa Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Pénzügyi Ellenőrző Bizottsága (a továbbiakban: Pénzügyi, Ellenőrző Bizottság);

c)

d.)
e)
f)
g)Tarpai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal),
h) Tarpai Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője (a továbbiakban: Jegyző)
i) BEREGTÖT Kistérségi Társulás;
j) Jánd és Térsége Csapadékvíz elvezető-hálózat fejlesztő Társulat
(4) Az Önkormányzat körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzat elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.
(5) A Képviselő-testület körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Képviselő-testület elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.
(6) A Polgármester körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a Polgármester elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát
(7) A Képviselő-testület bizottságai körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben a bizottság elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.
(8) Az Önkormányzati Hivatal körbélyegzője középen tartalmazza a Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.
(9) A Jegyző körbélyegzője tartalmazza Magyarország címerét, körben az Önkormányzati Hivatal elnevezését, székhelyét és a bélyegző sorszámát.

2. Az Önkormányzat jelképei, ünnepei, rendezvényei

2. § Az Önkormányzat jelképe: II. Rákóczi Ferenc pecsétje

3. § Az Önkormányzat ünnepe: 1956-os forradalom – és szabadságharc

4. § Az Önkormányzat rendezvénye: Kuruc Fesztivál

5. § (1) Az Önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.tarpa.eu

(2) Az Önkormányzat havonta megjelenő lapjának címe: Esze Tamás Népe

6. § (1) Az Önkormányzat által alapított kitüntető címek:

a) Tarpa Díszpolgára

b) Esze Tamás emléklap és emlékérem

c) II. Rákóczi Ferenc emléklap és emlékérem

d) Bajcsy-Zsilinszky Endre emléklap és emlékérem

e) 1956-os emléklap

g) Halhatatlan Tarpáért

6. A Képviselő-testület átruházott hatáskörei

7. § (1) A Képviselő-testület átruházott hatáskörét az 1. melléklet tartalmazza.

8. § (1) Az Önkormányzat hatáskörének átruházására, illetve visszavonására a tárgy szerinti bizottság tesz javaslatot.

(2) Az átruházott hatáskört vissza kell vonni, ha

a) beszámolási kötelezettségét elmulasztotta

b) nem utasítás alapján járt el

(3) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.

II. Fejezet

A Képviselő-testület működése

7. A Képviselő-testület összehívása, vezetése

9. § (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, a tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a Pénzügyi, Ellenőrző Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában tartós akadályozatásnak minősül a szabadság kivételével 30 időtartamot meghaladó távollét.

10. § (1) A Képviselő-testület évente 10 ülést tart.

(2) A Képviselő-testület ülését Községháza tanácskozó termében tartja.

(3) A Képviselő-testület dönthet arról, hogy ülését a (2) bekezdésben megjelölt helyszíntől eltérő helyszínen tartja.

11. § (1) A Képviselő-testületet összehívására vonatkozó meghívó tartalmazza az ülés

a) tervezett időpontját,

b) helyszínét,

c) a napirendi javaslatot, az előterjesztők megjelölésével,

d) az egyes napirendi pontokhoz meghívottak nevét,

(2) A meghívót az ülés tervezett időpontja előtt 5 nappal írásban kell a képviselők és a meghívottak részére megküldeni. A helyi választópolgárok tájékoztatása érdekében a polgármester a meghívót az ülés tervezett időpontját megelőző 5 nappal hirdetőtáblán és település honlapján közzé teszi.

(3) Az ülésre meg kell hívni:

a) a képviselőket,

b) a tisztségviselőket (polgármester, alpolgármester(ek), jegyző, ),

c) az önkormányzat által alapított egyszemélyes gazdasági társaság ügyvezető igazgatóját,

d) a napirendben érintett intézményvezetőket,

e) Tarpa Díszpolgárait,

12. § (1) Rendkívüli ülés összehívására vonatkozó indítványt a testületi ülés összehívásának indokát megjelölve a polgármesterhez kell írásban benyújtani.

(2) A polgármester köteles az ülést legkésőbb az indítvány beérkezésétől számított 15 napon belüli időpontra a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával összehívni.
(3) Rendkívüli ülést a polgármester saját döntése szerint is összehívhat.
(4) A rendkívüli ülés összehívására és levezetésére az e rendeletben foglalt eltérésekkel a rendes ülés szabályait kell alkalmazni.
(5) A rendkívüli ülés napját és az ülés kezdetének időpontját a polgármester határozza meg.
(6) A rendkívüli Képviselő-testületi ülésen csak a meghívóban szereplő napirendek tárgyalhatók. A tájékoztatót – halaszthatatlan döntést kivéve - legalább 48 órával az ülés előtt közzé kell tenni.
(7) A rendkívüli ülésre szóló meghívót legalább 48 órával az ülés előtt kézbesíteni kell a képviselők részére.
(4) A Képviselő-testület ülése szóban is összehívható:
a) önkormányzat érdekében
b) soron kívüli döntést igénylő ügy esetén

14. § A határozatképtelen ülést 8 napon belül változatlan napirenddel kell összehívni. A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.

15. § A Képviselő-testület az ülés időtartamának elhúzódása esetén dönthet arról, hogy az ülést félbeszakítja és a következő munkanapon a meg nem tárgyalt napirendek tárgyalását tovább folytatja.

16. § Az ülésvezető jogkörei:

a) megállapítja az ülés határozatképességét,

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

c) tárgyalásra bocsátja a napirendi pontokat

d) szünetet rendelhet el,

e) lezárja a vitát

f) szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat

g) lezárja a napirendi pontok tárgyalását

h) rendre utasítja a Képviselő-testület ülését megzavaró képviselőt

i) bezárja az ülést.

8. A tanácskozás rendje

17. § (1) A Képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

a) polgármesteri beszámoló a két ülés közötti tárgyalásokról, eseményekről;

b) beszámoló a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról;

c) a rendelet kiadását igénylő napirendi pontok;

d) a határozat meghozatalát igénylő napirendi pontok;

e) határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok;

(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben meghatározott tárgyalási sorrendtől ügyrendi javaslatra eltérhet.

(3) A napirendi pont tárgyalási sorrendje:

a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez;

b) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottság ismerteti véleményét;

c) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,

d) vita az előterjesztéssel kapcsolatban;

e) módosító javaslatok megtétele;

f) döntés a módosító javaslatokról;

g) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról,

(4) A döntés meghozatala előtt az ülésvezető a jegyzőnek szót ad a jogszabálysértő döntés, működés jelzésére vonatkozó kötelezettsége teljesítésére.

18. § (1) A hozzászólás a önkormányzati képviselő jelzés sorrendjében történik.

(2) Egy napirendi pont esetében 2 alkalommal maximum 10 időtartamban lehet hozzászólni.

(3) Az ülésvezető a hozzászólótól megvonja a szót:

a) a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,

b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik,

(4) A hallgatóság számára a hozzászólási jogot az ülésvezető biztosítja.

Ügyrendi javaslat

19. § (1) Az ügyrendi javaslat: a Képviselő-testületi ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő, eljárási kérdésekre vonatkozó javaslat.

(2) A képviselők az ülés során bármikor tehetnek ügyrendi javaslatot, és részükre soron kívül szót kell adni.

(3) Az Ügyrendi javaslat két részből áll. Az első rész, melynek időtartama 30 másodperc a javaslat ismertetése, második rész annak indokolása 30 másodperc időtartamban Ha az első részből nem válik nyilvánvalóvá a felszólaló javaslata, a levezető elnök megvonja a szót.

(4) Az ügyrendi javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

9. Az előterjesztések

20. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) javaslat (rendelet-tervezet, vagy határozati javaslat),

b) beszámoló,

c) jogszabályban kötelezően meghatározott formátum.

(2) Az önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén szóban kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A Képviselő-testület a kezdeményezés elfogadása esetén kijelöli az előterjesztés elkészítésért felelőst és a döntés-tervezet benyújtásának határidejét.

(3) Előterjesztés benyújtására jogosultak:

a) települési képviselő,

b) tisztségviselő,

c) Képviselő-testület bizottsága,

d) intézményvezetők,

e) jegyző által megbízott közszolgálati tisztviselők,

f) önkormányzati gazdasági társaság vezetője és felügyelő bizottságának elnöke,

g) esetenként, akit a Képviselő-testület felkér

h) önkormányzati feladatot megállapodás alapján ellátó szervezetek képviselője

i) önkormányzati részvétellel vagy támogatással működő alapítvány képviselője.

(4) Az illetékes bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:

a) rendelet módosítását igénylő előterjesztések

b) pénzügyi tárgyú előterjesztések

c) személyi döntést, állásfoglalást igénylő előterjesztések

(5) Kizárólag írásban nyújthatóak be a (4) bekezdésben felsorolt előterjesztések.

(6) Szóbeli előterjesztés esetén is a döntés tervezetét írásban kell benyújtani.

(7) A rendelet-tervezethez készítendő előzetes hatásvizsgálat eredményéről és indokolásról a 2. melléklet szerinti minta alkalmazásával kell a képviselő-testületet tájékoztatni.

(8) A rendelet-tervezetet a polgármesteri hivatal készíti el és - jogszabály eltérő rendelkezése hiányában - küldi meg véleményezésre az arra jogosult szerveknek, személyeknek.

10. Az alakuló ülésre vonatkozó szabályok

21. § (1) Az alakuló ülésre a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni az ebben az alcímben foglalt eltérésekkel.

(2) Az alakuló ülés napirendje:

a) választási bizottság tájékoztatója a választás eredményéről

b) Az önkormányzati képviselők és a polgármester eskütétele

c) SZMSZ módosítása, bizottságok megválasztása

d) alpolgármester választása titkos szavazással, szükség szerint zárt ülésen

eskütétel
e) az alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása
f) megbízás adása az SZMSZ felülvizsgálatára
g) a képviselői összeférhetetlenséget, valamint a képviselők és polgármestere
vagyonnyilatkozatát ellenőrző bizottság létrehozása
(3) Az alakuló ülésen a polgármester illetményére (tiszteletdíjára) költségátalányára pénzügyi és ellenőrző bizottság tesz javaslatot.
(4) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazást lebonyolító bizottság : pénzügyi és ellenőrző bizottság
(5) Az alpolgármester választásával kapcsolatos titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:
a) a választás időpontját,
b) leadott szavazatok számát
c) érvényes és érvénytelen szavazatok száma
e) a bizottság elnökének és tagjainak aláírását.
(7) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet az alakuló ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

11. A döntéshozatali eljárás

22. § (1) § (1) polgármester a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület - az előterjesztések sorrendjében először a módosító és kiegészítő javaslatokról szavaz, a módosítások, kiegészítések elhangzásának sorrendjében. Az egyes módosító és kiegészítő javaslatok elutasítása esetén az előterjesztés felett kell dönteni. A szavazás eredményének megállapítását követően a polgármester kihirdeti a döntést.

(2) A képviselő-testület döntéshozatala során történő kizárásra az Mötv.34 szabályai az irányadók.

(3) Szavaztatni először az egyetértők, majd az ellenzők, végül a tartózkodók megszámlálásával kell.

(4) A Képviselő-testület döntéseit az Mötv-ben szabályozottak szerint hozza. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(5) A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

(6) A képviselő-testület:

a) titkos szavazást tarthat a 24. § foglalt kivétellel, az Mötv-ben foglalt szabályok szerint, amelynek elrendeléséről a települési képviselők egynegyedének indítványára a Képviselő-testület egyszerű többséggel dönt

b) titkos szavazást tart vezetői megbízás adásakor és önkormányzati kitüntetések adományozásakor.

(7) A titkos szavazást az Önkormányzati Bizottság bonyolítja le. A szavazás borítékba helyezett szavazólapok, szavazófülke és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásnál az Önkormányzati Bizottság szavazatszámláló bizottságként jár el. A titkos szavazás idejére a polgármester szünetet rendel el. A titkos szavazás eredményéről külön jegyzőkönyvet kell felvenni, amely tartalmazza:

a) a szavazás idejét,

b) a szavazás helyét,

c) a jelenlevő települési képviselők számát,

d) az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, e) az egyes jelöltekre leadott érvényes szavazatok számát,

f) az Önkormányzati Bizottság jelenlevő tagjainak nevét és aláírását.

(8) A szavazás eredményét az Önkormányzati Bizottság elnöke ismerteti Képviselő-testület ülésén.

(9) A Képviselő-testület név szerint szavaz a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvényben, az Mötv.-ben meghatározott esetben. A Képviselő-testület bármelyik képviselő javaslatára név szerinti szavazást rendelhet el.

(10) Név szerinti szavazás esetén a jegyző betűrendes névsorban felolvassa a képviselők nevét, akik „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

(11) A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt átadja a polgármesternek.

(12) A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(13) A személyes érintettség bejelentési kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására - annak ismertté válását követően azonnal - a Képviselő-testület ügyrendi vizsgálat lefolytatását rendeli el. A vizsgálat lefolytatása az Önkormányzati Bizottság hatáskörébe tartozik.

(14) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését, szükség esetén egyéb dokumentumokat kér be.

(15) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a Képviselőtestülettel ismerteti.

23. § (1) A polgármester a módosító indítványokat az eredeti javaslatot megelőzve bocsátja szavazásra. A Képviselő-testület a módosító indítványokról az elhangzás

sorrendjében dönt. A módosító indítványok elfogadásához egyszerű szótöbbség szavazati arány szükséges.
(2) A módosító indítványt előterjesztője a szavazás megkezdése előtt visszavonhatja.

24. § (1) Minősített többség (a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata) szükséges a Mötv. 50. §-ában kötelezően előírtakon kívül:

a) azon ügyekben való döntéshez, amit törvény a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal

b) az éves költségvetés 5%-át meghaladó hitelfelvételhez, a kötvénykibocsátáshoz, továbbá a közösségi célú alapítvány és alapítványi forrás átvételéhez, és átadásához;

c) véleménynyilvánításhoz olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő;

d) az éves költségvetés 1%-át meghaladó forgalmi értékű tulajdon elidegenítéséhez vagy beruházásához;

e) tisztségviselő fegyelmi és anyagi felelősségének megállapításához;

f) sürgősségi indítvány elfogadásához;

g) bizottsági tárgyalás nélküli, valamint a meghívóban nem szereplő előterjesztés napirendre tűzéséhez;

h) a napirendben történt határozathozatalt követően, a napirendek megváltoztatásához;

i) a Képviselő-testületi ülés időtartamának meghosszabbításához;

j) az előterjesztés visszavonása után, annak napirenden tartásához;

k) az Önkormányzati vagyon tulajdonjogának, használati jogának ingyenes vagy kedvezményes átengedéséhez, illetve vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes megszerzéséhez, vagyontárgy felajánlásának elfogadásához.

l) a Képviselő-testületi ülés időpontjának munkatervtől történő eltéréséhez.

m) a 16. § (5) bekezdésben, 22. (3) bekezdésben foglalt döntések esetében

n) a 26. § (2) bekezdése szerinti titkos szavazás elrendeléséhez, azokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést tarthat vagy köteles tartani.

o) a 27. § (9) bekezdés szerinti új szavazás elrendeléséhez.

p) a 30. § (3) bekezdése szerinti képviselő kizárásához

(2) Amennyiben egy javaslat nem kapja meg az elfogadásához szükséges szavazati arányt ügyrendi javaslatra, szünet elrendelése után a polgármester újból szavazásra bocsáthatja a javaslatot.

(3) Ha a Képviselő-testület az (2) bekezdésben szabályozott eljárásában újból nem hoz döntést, akkor az eredeti javaslatot a legközelebbi ülésére ismételten napirendre kell tűzni, ha a döntésre:

a) törvényi kötelezettség teljesítése miatt van szükség,

b) önkormányzati érdek

12. Határozat-nyilvántartás

25. § (13) A Képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.

(2) A Képviselő-testület határozatainak nyilvántartását a KÖH vezeti.

(3) A határozatokat a Képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv elkészítését követő 5 munkanapon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személynek, vagy szervnek.

(4) Azokban az esetekben, amikor az előterjesztés (beszámoló) elfogadása mellett további feladat nincs meghatározva, nem kell sem a végrehajtásért felelős személyt, sem a végrehajtási határidőt feltüntetni.

(5) Amennyiben a testületi határozatot a polgármester az előírt határidőre nem tudja végrehajtani, a határidő lejártát megelőzően, vagy a határidő lejártát követő első rendes ülésen köteles kérni a Képviselő-testülettől a határidő módosítását.

13.Rendeletalkotás

26. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:

a) Képviselő-testület tagjai,

b) a Képviselő-testület bizottsága

d) a jegyző

(2) A javaslatot a jegyzőhöz kell írásban benyújtani.

(3) Az elfogadott önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(4) A rendeleteket külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.

(5) Az elfogadott rendeletek hiteles szövegét, a jegyző a 36. § (1) bekezdésben foglaltak szerint kihirdeti.

14.Közmeghallgatás

27. § (15) A Képviselő-testület évente egy közmeghallgatást tart, amelyen a választópolgárok, a helyben érdekelt társadalmi szervezetek képviselői közérdekű kérdést, javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről legalább 15 nappal korábban, tájékoztatót kell megjelentetni.

(3) Egy személy egy témában maximálisan 5 perc időtartamban szólhat hozzá.

(4) A kérdező által feltett kérdésre a választ a polgármester, az érintett képviselő vagy a polgármester által kijelölt személy helyben, vagy ha arra nincs lehetőség, 15 napon belül írásban adja meg.

(5) A közmeghallgatásról 15 napon belül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza a hozzászólásokat, feltett kérdéseket valamint az azokra adott válaszok lényegét. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(6) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására egyebekben a Képviselő-testületi ülésekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, kivételt képez a Közmeghallgatás helye, mert azt a Képviselő-testület a II. Rákóczi Ferenc Művelődési Házban tartja.

15.A jegyzőkönyv

28. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek tartalmaznia kell Mötv 52. § (1) bekezdésében meghatározottakat. Erről a jegyző gondoskodik.

(2) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

(3) A jegyzőkönyvet, az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatala részére.

(4) A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

(5) A jegyzőkönyv eredeti példányát a KÖH az előterjesztésekkel, kiosztós anyagokkal együtt évente bekötteti.

16.Helyben szokásos kihirdetés

29. § (1) A Képviselő-testület rendeletét a jegyző a KÖH központi hirdetőtábláján – 15 napra történő kifüggesztéssel – hirdeti ki. A rendelet kihirdetésének tényét a rendeletre záradékként rá kell vezetni. Ugyanez az eljárás az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmények közzétételénél is.

(2) Az SZMSZ szempontjából egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmény: a Képviselő-testület és bizottságnak határozatai, tájékoztatói, nyilvános üléseinek előterjesztései, valamint ezen ülések jegyzőkönyvei, továbbá a polgármester és a Hivatal tájékoztatói.

(3) A jegyző a rendeleteket, és az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetményeket a KÖH központi hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel egy időben megjelenteti az önkormányzat hivatalos honlapján (www.tarpa.hu), és hozzáférhetővé teszi KÖH hivatalos helyiségében. A módosító rendeleteket, kihirdetésüket követően, az alaprendelettel egységes szerkezetbe foglalva 10 napon belül kell a hivatalos honlapon elérhetővé tenni.

(4) Az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmények elhelyezése céljából a KÖH 2 db külső hirdetőtáblát üzemeltet a kerület különböző pontjain (Művelődésii Ház előtti tér, Óvoda előtti közterület).

(5) Az egyházak, valamint a civil szervezetek hirdetményeit a polgármester jóváhagyása esetén lehet elhelyezni a hivatal hirdetőtábláin.

(6) Ezeken a hirdetőtáblákon az e §-ban foglaltakon kívüli hirdetést elhelyezni TILOS!

III. Fejezet

Települési képviselő

17.Települési képviselők jogállása

30. § (1) A képviselők jogait és kötelezettségeit a helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. (továbbiakban: Mötv.) 32. §, valamint a helyi önkormányzati képviselők jogállásáról szóló 2000. évi XCVI. törvény határozza meg.

(2) A képviselő Képviselő-testületi ülésen kívül is, írásbeli tájékoztatást kérhet a jegyzőtől, amely hozzásegíti a helyes döntés kialakításához.

(3) A képviselő munkájának ellátásához szükséges ügyviteli segítséget, adminisztrációt, gépelést a KÖH biztosítja.

(4) A képviselők díjazását külön önkormányzati rendelet szabályozza.

(5) A polgármester, az alpolgármester(ek) és a képviselők, valamint a nem képviselő bizottsági tagok esküjének szövegét a Mötv. törvény tartalmazza.

31. § (1) Bármely képviselő az önkormányzat feladat -és hatáskörébe tartozó ügyben a polgármesterhez, az alpolgármester(ek)hez, az állandó bizottság elnökéhez, valamint a jegyzőhöz interpellációt intézhet.

(2) Interpellációval a Képviselő-testület csak rendes ülésen, ülésenként legfeljebb 30 perc időtartamban foglalkozik. A 30 perces időtartam lejárta miatt elmaradt interpelláció/k/ a következő rendes ülésen tűzhetők napirendre, amennyiben azt az interpelláló képviselő – a Képviselő-testületi ülésen tett szóbeli nyilatkozatával – napirenden kívánja tartani.

(3) Az interpelláció teljes szövegét legkésőbb az ülést megelőző 2 munkanappal előbb írásban kell benyújtani a címzetthez és a polgármesterhez. Lehetőséget kell adni az ülésen szóban történő előadásra. Az 2 munkanapos határidő elmulasztása esetén az interpelláció, nem tárgyalható. Amennyiben a benyújtó képviselő továbbra is fenntartja szándékát, úgy az interpellációt ismételten be kell nyújtani.

(5) Az interpelláció ideje legfeljebb 3 perc, az interpellációra adott válasz elfogadásáról szóló nyilatkozat időtartama legfeljebb 1 perc.

(6) Az interpellációra az ülésen szóban, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni, és azt el kell juttatni minden képviselőhöz.

(7) Amennyiben az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadta el, az interpelláció elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

(8) Ha az interpellációra adott választ a Képviselő-testület sem fogadta el, további vizsgálat és javaslattétel céljából a polgármester a kérdést a bizottság elé utalja.

(9) Az interpellációra adott írásbeli válasz, valamint az interpelláló – legkésőbb az ülést megelőző két munkanappal előbb tett – írásbeli nyilatkozata ismeretében a soron következő Képviselő-testületi ülésen az interpelláció elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz. Az írásbeli nyilatkozatot a polgármesternek kell megküldeni.

(10) Visszavontnak kell tekinteni azt az interpellációt, amelynek megtárgyalásánál az interpelláló képviselő nincs jelen és a megtárgyalás elnapolását nem kérte.

18.Képviselői kérdés

32. § (1) Bármely képviselő a testületi ülésen a polgármestertől, az alpolgármester(ek)től, az állandó bizottság elnökétől, valamint a jegyzőtől a hatáskörükbe tartozó ügyekben felvilágosítást kérhet.

(2) Erről a kérdezett az ülésen, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ köteles adni.

(3) A képviselői kérdésekre, az interpellációra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a kérdéseket két munkanappal a testületi ülés előtt a polgármesternél kell írásban benyújtani, továbbá a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem szavaz.

19.Önálló képviselői indítvány

33. § (1) Bármely képviselőnek joga van önálló képviselői indítvány előterjesztésére, az előterjesztésre vonatkozó előírások szabályainak figyelembe vételével.

(2) Az indítványnak az indoklást is tartalmaznia kell.

(3) Az indítványt a benyújtástól számított 30 napon belül, de legkésőbb a benyújtástól számított 2. képviselő-testületi ülésen napirendre kell tűzni.

IV. Fejezet

KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGA

20.Állandó bizottság

34. § (1) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozta létre:

Pénzügyi és Ellenőrzési Bizottság /5 fő/;
(2) Az állandó bizottság tagjainak nevét jelen rendelet 1. függeléke tartalmazza, a változást a 2 munkanapon belül KÖH átvezeti.

21.Ideiglenes bizottság

35. § (1) A Képviselő-testület egy konkrét feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) Az ideiglenes bizottság tagjainak megválasztására ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint az állandó bizottságra.

(3) Az ideiglenes bizottság megszűnik, amennyiben a létrehozásának alapjául szolgáló ok, vagy feladat megszűnik, az időpont, vagy esemény bekövetkezik.

(4) A megszűnésről a Képviselő-testület a következő ülésén egyszerű többséget igénylő határozattal dönt.

22 .Bizottsági működés főbb szabályai

36. § (1) A bizottság nem képviselő tagjának eskütételét lehetőleg a megválasztó, vagy az azt követő első Képviselő-testületi ülés keretében kell megtartani. A bizottság munkájában a nem képviselő bizottsági tag csak eskütétel után vehet részt.

(2) A bizottság szervezeti és működési rendjüket – saját SZMSZ – maga állapítja meg.

(3) A bizottság az üléseik időpontját a Képviselő-testület üléseihez igazodva határozza meg.

(4) A bizottság elnöke felelős azért, hogy a bizottság üléseiről készített jegyzőkönyvek, illetve a bizottság működése során hozott határozatok szövege a Hivatal részére a bizottság ülésétől számított 5 munkanapon belül le legyen adva.

(5) A bizottság a bizottsági elnök állandó helyettesítésére, az elnök munkájának segítése céljából alelnököt választ.

23.Bizottsági feladatok

37. § A bizottságok általános feladatai

a) a feladatkörüket érintő rendelkezések tekintetében véleményezik a gazdasági program, a költségvetési koncepció, a költségvetési rendelet-tervezet, a féléves beszámoló, az éves beszámoló, valamint a költségvetési módosítások előterjesztéseit;

b) véleményezik a Képviselő-testületi ülés feladatkörüket érintő napirendi pontjainak előterjesztéseit;

c) elősegítik a lakosság közreműködését az önkormányzati feladatok végrehajtásában;

d) a Képviselő-testület a bizottságaira minősített többséggel hatáskört ruházhat át, illetőleg azt visszavonhatja. Az átruházott hatáskörben eljáró bizottság határozata ellen jogorvoslattal a Képviselő-testülethez lehet fordulni;

A Pénzügyi Ellenőrző Bizottság feladatai

38. §

a) Az Önkormányzatnál és intézményeinél írásban véleményezi az önkormányzat gazdasági programját,
b) Írásban véleményezi a költségvetési koncepció tervezetét, az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit,
c) Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, csökkenés) alakulását, értékeli az azt, előidéző okokat,
d) Részt vesz a pénzügyi - különös tekintettel a felújítási, beruházási előirányzatok célszerű, gazdaságos felhasználására vonatkozó – döntések előkészítésében, majd a végrehajtás ellenőrzésében,
e) Vizsgálja az adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,
f) Véleményezi és ellenőrzi az önkormányzat gazdálkodásának folyamatát, tevékenységével elő kell segítenie az eredményes gazdálkodást,
g) Véleményezi az önkormányzat helyi adóztatással kapcsolatos rendeleteit, illetve a rendelet-módosításokat,
h) Véleményezi az önkormányzat által alapított gazdasági társaság gazdálkodását,
i) Működési területén vizsgálja a lakossági panaszok, bejelentések intézését,
j) A bizottság vizsgálati megállapításairól haladéktalanul tájékoztatja a Képviselő-testületet. Ha a Képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet vagy a szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a vizsgálati jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.
k) Véleményezi az éves belső ellenőrzési terv tervezetet, az éves ellenőrzési jelentést, az éves összefoglaló ellenőrzési jelentést.
l) Véleményezi az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési intézmény adatszolgáltatását az általa elismert tartozásállományról,
m) a képviselői összeférhetetlenség, valamint a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatok
Az Oktatási, Sport Bizottság feladatai

39. §

40. §

41. §

42. §

VI. Fejezet

A tisztségviselők

24.Polgármester

43. § (1) Ellátja a Képviselő-testület, a Bizottságok, valamint a Közös Önkormányzati Hivatal működésével kapcsolatos feladatait.

(2) Együttműködik a különböző társadalmi és civil szervezetekkel, egyházakkal, a lakosság önszerveződő közösségeivel, valamint az őstermelőkkel, vállalkozásokkal, intézményekkel. Ezek vezetőitől jogszabályban előírt körben tájékoztatást kérhet, illetve tájékoztatja őket az önkormányzat fejlesztésének jelentősebb kérdéseiről, velük együttműködési megállapodásokat kezdeményezhet.

25.Alpolgármester

44. § (1) A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, illetőleg munkájának segítésére, a polgármester javaslatára saját tagjai közül egy alpolgármestert választ.

(2) A megválasztott alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát.

(3) A polgármester határozza meg az alpolgármester feladatait. Ezekről a Képviselő-testületet tájékoztatja.

26.Jegyző

45. § (1) Ellátja a Képviselő-testület, a bizottságok, valamint a KÖH működésével kapcsolatos feladatait.

(2) A képviselő-testület vagy szerveinek jogszabálysértő döntését, működését észleli, kötelest azt részükre jelezni.

(3) Felügyel a KÖH tevékenységének törvényességére, ennek körében ellenőrzi a KÖH hatósági tevékenységét, szükség esetén funkcionális, eseti és célvizsgálatot rendel el. Felelős a belső ellenőrzés megszervezéséért és működéséért.

(4) Gondoskodik az SZMSZ függelékeinek folyamatos naprakész vezetéséről.

(5) Felügyeli a KÖH iratkezelését.

(6) Jegyzői tisztség egyidejűleg betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatok ellátásra pénzügyi főelőadó látja el.

27.A tisztségviselők fogadóórái

46. § (1) A tisztségviselők havonta egy alkalommal meghatározott napon és időben, fogadóórát kötelesek tartani.

(2) A tisztségviselők fogadóórájának helyéről és időpontjáról, valamint a bejelentkezés módjáról a jegyző tájékoztatót bocsát ki, amit egyéb hivatalos hirdetményként közzétesz.

(3) Elháríthatatlan akadályoztatás esetén megfelelő helyettesítésről a tisztségviselő gondoskodni köteles.

(4) A tisztségviselők névsorát a 1 függelék tartalmazza.

VII. Fejezet

28.Közös Önkormányzati Hivatal

47. § (29) A Közös Önkormányzati Hivatal működésének szabályait, eljárási rendjét, és működésének szabályait a Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza, amelyet a polgármester átruházott hatáskörben hagy jóvá.

(1) Az Önkormányzat működésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott belső szabályzatokat a polgármester átruházott hatáskörben hagyja jóvá.

VIII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

29.Hatályba léptető rendelkezések

48. § E rendelet 2014. október 17.-én 18,45órakor lép hatályba.

30.Hatályon kívül helyező rendelkezések

49.. §
(1) a.) Hatályát veszti az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2005.(IV.13.) rendelet módosításáról szóló 1/2007.(I.20.) önkormányzati rendelete
b.) az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2007.(II.15.) KT. rendelet módosításáról szóló 1/2007.(I.20.) önkormányzati rendelete
c./ az Önkormányzat és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2011.(V.2.) önkormányzati rendelete
Szécsi Szabolcs Vassné Szűcs Róza
polgármester jegyző

Polgármesterre átruházott hatáskörök:

1.

Dönt a mindenkori költségvetési rendeletben rá átruházott hatáskör szerinti előirányzatok felhasználásáról.

2.

A Képviselő-testület önkormányzati hatósági ügyben hozott határozata elleni bírósági felülvizsgálatot kérő keresetlevélnek az illetékes bírósághoz való továbbítása.

4.

Tarpa Önkormányzatának Képviselő-testülete a pénzben és természetben nyújtható szociális és gyermekvédelmi ellátásokról szóló rendeletében átruházott hatáskörben dönt:

a) önkormányzati segélyről,

b) méltányossági közgyógyellátásról,

c) a hatáskörébe tartozó ellátások esetében a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett szociális ellátás visszafizetéséről, indokolt esetben legfeljebb 12 havi részletfizetés engedélyezéséről,

d) a karácsonyi ajándékcsomagról

e) köztemetés költségeire vonatkozó megtérítési kötelezettség részben vagy egészben történő mentesítéséről

A jegyző javaslata alapján engedélyezheti Önkormányzata címerének használatát.

Önkormányzata címerének kereskedelmi vagy reklám célú felhasználása esetén megállapítja a gyártási és forgalmazási díjat.

A címerhasználatra vonatkozó engedélyt a Tarpa nevének felvételéről, jelképeiről és azok használatáról szóló rendeletben foglalt esetben visszavonja.

Dönt az önkormányzat tulajdonán kiadandó építési és bontási engedélyhez való tulajdonosi hozzájárulás tekintetében.

Dönt a szakhatósági engedélyekhez, illetve a székhely/telephely bejegyzésére irányuló (cég)bírósági eljáráshoz szükséges tulajdonosi hozzájárulás tekintetében.

5.

Dönt közmű díjfizető változásának átírásához szükséges tulajdonosi hozzájárulás tekintetében.

6.

Az Önkormányzat közbeszerzései, és beszerzései tekintetében gyakorolja az ajánlatkérő jogait.

7.

Dönt a helyiség – bérbeadási pályázat kiírásáról.

8.

Dönt kétszeri eredménytelen pályázat után a helyiség bérbeadásáról.

9.

Dönt a kezelő kezdeményezésére a bérleti szerződés, írásban történő felmondásáról.

10.

A Polgármester dönt a közterület-használati engedélyek tárgyában

11.

Dönt az Önkormányzat működésével kapcsolatos, jogszabályban meghatározott belső szabályzatok jóváhagyásáról.

12.

A Polgármester intézkedik az Önkormányzat javára bejegyzett jelzálogjog és ahhoz kapcsolódó elidegenítési és terhelési tilalom törlése iránt, illetve az ügyfél kérelmére – az Önkormányzat érdekeinek figyelembe vételével – a ranghelycseréhez történő hozzájárulás megadása érdekében.

13

Gyakorolja az ügyfél (kérelmező) jogait az önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanokkal kapcsolatos olyan ingatlan-nyilvántartási és építésügyi hatósági eljárásban, amelyek az ingatlanok tulajdongának változásával nem járnak, valamint az önkormányzat kötelező feladatellátására szolgáló – megállapodás alapján – használatba adott vagyon esetén a tulajdonost illető nyilatkozattételi jogot

14.

Az államháztartáson kívülre átadott pénzeszközökkel kapcsolatos támogatási szerződéseknél dönt az elszámolási határidő módosításáról, valamint a támogatás céljának módosításáról, amennyiben az működési és felhalmozási célon belüli változás, illetve amennyiben a megváltoztatni kívánt célra történő felhasználást a pályázati kiírás lehetővé teszi.

15.

Dönt a soron következő Képviselő-testületi ülés napirendi pontjainak meghatározásáról, valamint arról, hogy azokat mely bizottságok tárgyalják meg.

16.

Az önkormányzat tulajdonában álló lakások elidegenítésére vonatkozó adásvételi szerződést aláírja.

17.

Az önkormányzat tulajdonában levő közterületeken a felszíni és felszín alatti építmények, továbbá a közművek, valamint az azokkal összefüggő egyéb építmények létesítéséhez, bővítéséhez, áthelyezéséhez, valamint a már meglévő építmények ingatlan-nyilvántartási feltüntetéséhez szükséges tulajdonosi hozzájárulás megadása kérdésében.

18.

Az önkormányzat tulajdonában álló helyiségek elidegenítésére vonatkozó adásvételi szerződést aláírja.

19.

A Polgármester intézkedik Önkormányzatának közigazgatási területén, de Önkormányzatának tulajdonát képező ingatlanokon működő kereskedelmi üzemegységek további fennmaradásához szükséges hozzájárulás megadása érdekében.

20.

A Polgármester intézkedik Önkormányzata vagyon- és felelősségbiztosítási szerződésében rögzített tevékenysége során keletkezett káreseményekkel kapcsolatos felelősségelismerő nyilatkozat megadása érdekében.
.

21.

A Polgármester dönt a filmforgatási célú közterület-használatra vonatkozó hatósági szerződés jóváhagyásáról vagy a jóváhagyás megtagadásáról, a jóváhagyás egyedi feltételeinek (ideértve a közterület-használati díjnak) meghatározásáról, a kérelmezővel tartott egyeztetés kezdeményezéséről eredményének jóváhagyásáról, a közterület-használati díj megfizetése alóli menteségről, valamint a jogellenes közterület-használat következményeiről.

22.

Dönt az államháztartáson belülről érkező működési és felhalmozási célú támogatások elfogadásáról 1 000 000 Ft értékhatárig.

23.

Dönt az államháztartáson kívülről érkező működési és felhalmozási célú pénzeszköz átvételéről 1 000 000 Ft értékhatárig.

24.A képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester döntést hozhat, kivételt képeznek ez alól a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó, valamint a minősített többséget igénylő döntések. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
25. Kérelemre a közterület használója részére a díjfizetés alól részleges, vagy teljes mentességet, illetve részlet-fizetési kedvezményt adhat.
26. Hozzájárulást ad az elvi építési engedélyhez, vagy építési engedélyhez kötött építmények, reklámhordozók, árnyékolók, ernyőszerkezetek, közterületen történő vagy közterület-használatnak minősülő létesítéséhez, bővítéséhez, áthelyezéséhez.
27. Dönt az alkalmi (ünnepi) vásárok helyének és rendezőjének kijelöléséről, s kiadja a közterület-használati hozzájárulást.
28.Határozatot hoz a közterületek használatáról és használatának rendjéről szóló rendeletben foglalt jogellenes közterület használat esetén a jogellenes közterület használóval szemben a jogellenesség megállapítása és megszüntetése érdekében lefolytatott hatósági eljárásban.
Az államháztartáson kívülre nyújtott támogatásokkal kapcsolatosan dönt az egyedi kérelmek esetében 1.000.000 Ft összeghatárig.
29.Dönt a településképi igazolás kiadása vagy annak megtagadása tekintetében.
30.Dönt a településképi bejelentési eljárással kapcsolatos bírság kiszabásáról.
31. Az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületeken, illetve egyéb önkormányzati tulajdonú ingatlanokon, azok alatt, felett és azokban közcélú, saját célú, külön célú vagy zárt célú távközlési eszközök létesítésével, bővítésével vagy áthelyezésével összefüggésben az ingatlan tulajdonjogának korlátozása miatti egyszeri kártalanítással vagy ellenszolgáltatással kapcsolatosan, továbbá a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 5:27. § (2) bekezdésében szabályozott tulajdonosi jogok gyakorlásával érintett kérdésekben a Polgármester dönt. A kártalanítás vagy ellenszolgáltatás összegét a közcélú távközlési eszközökre vonatkozóan a Polgármester 50 %-kal mérsékelheti.
32.Ellátja a jogszabályban meghatározott közút kezelői feladatokat és hatásköröket.
Képviselő-testület önként vállalt feladatai, szakfeladatai

I. Önként vállalt feladatok jegyzéke:

1.

Általános és céltartalék

2.

Önkormányzati kitüntetések,

3.

Munkahelyi étkeztetés

4.

Önkormányzati rendelet a pénzben és természetben nyújtható szociális és gyermekvédelmi ellátásokról)

5.

Karácsonyi ajándékcsomaggal kapcsolatos feladat és hatáskörök (Önkormányzati rendelet a pénzben és természetben nyújtható szociális és gyermekvédelmi ellátásokról)

6.

Gyermekek napközbeni ellátásához kapcsolódó egyéb szolgáltatások

7.

Nyári szociális gyermekétkeztetés

8.

Közművelődési intézmény működtetése

9.

Múzeumi tevékenység támogatása ( 1997. évi CXL. törvény

10.

Kulturális műsorok, rendezvények, kiállítások szervezése ( 2008. évi XCIX. törvény)

11.

Egyéb kiadói tevékenység

12.

Egyéb oktatást kiegészítő tevékenység, nyári napközis tábor

13.

Sportegyesületek, sporttevékenység támogatása, működtetése

14.

Tanulmányi és szociális ösztöndíjak

15.

Településképi védelem ( 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet)

16.

Kisegítő mezőgazdasági szolgáltatás, települési hulladékkezelés, köztisztasági tevékenység

17.

Könyvvizsgáló

18.

Pénzeszköz átadások

19.

Építés

20.

Az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásával kapcsolatos feladatok

21.

A hivatali helyiségen kívüli, valamint a hivatali munkaidőn kívül történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése engedélyezése,

22.

Nemzeti ünnepek programjai

23.

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

24.

Folyóirat, időszaki kiadvány kiadása

25.

Médiával kapcsolatos feladat-és hatáskörök

3. számú melléklet
072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

3. melléklet

1. melléklet