Alattyán Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2014. (II. 5.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről

Hatályos: 2014. 01. 01- 2022. 09. 21

Szerkesztés...

 ALATTYÁN KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK

3/2014. (II. 05.) számú rendelete

az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről


Alattyán Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján -figyelemmel Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIV. törvény 111. §-ában foglaltakra - az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva az önkormányzat költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja.


1. § A rendelet hatálya

(1)   A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.


2. § A költségvetés bevételei és kiadásai

(1)  A képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetését:

 312 527 E Ft

Költségvetési bevétellel

435 188 E Ft

Költségvetési kiadással

122 661 E Ft

107 554 E Ft

  15 107 E Ft

Költségvetési egyenleggel

-ebből működési

           felhalmozási

állapítja meg.


(2)   Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.

(4)   A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

 (5)  A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának igénybevételét rendeli el.



3. § A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1)   Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.

(2)   Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.    

(3)   Az Önkormányzat 2014. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet részletezi.     

(4)   Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.

(5)   Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7. melléklet szerint részletezi.

(6)   Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7)   A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot, valamint a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9.1.-9.4. mellékletek szerint határozza meg.

(8)   Az Önkormányzat a kiadások között 10 500 E Ft általános tartalékot állapít meg.


4. § A költségvetés végrehajtásának szabályai

 (1)  Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

 (2)  Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

 (3)  A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

 (4)  Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

 (5)  A költségvetési szerv vezetője e rendelet 10.1.-10.4. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa lejárt esedékességű elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

 (6)  Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

 (7) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.


5. § Az előirányzatok módosítása

 (1)  Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(3)   A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai, és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5)   A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(6)   Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.


6. § A gazdálkodás szabályai

(1)   A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2)   Az önállóan működő költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben rendelkezik.

(3)   Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv által a költségvetési szerv számára (önállóan működő és gazdálkodó, vagy önállóan működő) ellátott feladatok fedezetéül az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet az önállóan működő költségvetési szerv érdekében használ fel.

(4) Az önállóan működő költségvetési szerv feladati ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.


(5) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéséhez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(6)   A polgármesteri hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.


7. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1)   Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2)   Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a megbízási szerződés útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.


8. § Záró és vegyes rendelkezések


(1)   Ez a rendelet és mellékleti a kihirdetés napját követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2014. január 1-jétől kell alkalmazni.





...........................................

...........................................

jegyző

polgármester



Alattyán Község Önkormányzata  3/2014. (II.05.)
rendeletének indokolása

az Alattyán Község Önkormányzata 2014. évi költségvetéséről

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Alattyán Község Önkormányzatának 2014. évi költségvetési koncepcióját az irányadó szempontokra tekintettel a jegyző elkészítette, melyet a képviselő-testület a 105/2013. határozatával 2013. október 29-én elfogadott. A 2014. évi költségvetési rendelettervezet az elfogadott koncepció alapján az alábbi jogszabályok figyelembevételével történt:

  • a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.),
  • az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Áht.),
  • a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (Vagyon tv.),
  • a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (Szt.),
  • a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (stabilitási törvény),
  • Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény (Költségvetési törvény),
  • az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII. 30.) Korm.rendelet,
  • az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet (Áhsz.),
  • az államháztartás számvitelének 2014. évi megváltozásával kapcsolatos feladatairól szóló 36/2014. (IX. 13.) NGM rendelet,
  • az államháztartásban felmerülő egyes gyakoribb gazdasági események kötelező elszámolási módjáról szóló 38/2013. (IX. 19.) NGM rendelet,
  • az önkormányzat rendeletei, határozatai,
  • a Nemzetgazdasági Minisztérium, Belügyminisztérium iránymutatásai,
  • a Nemzetgazdasági Miniszter által évente kiadott útmutató a költségvetési szervek részletes költségvetési előirányzatainak összeállításához.


A jegyző által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek. Az önkormányzati hivatal, a helyi önkormányzat, valamint a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek jóváhagyott elemi költségvetéséről az önkormányzati rendelettervezet képviselő-testület elé terjesztésének határidejét követő harminc napon belül adatot szolgáltat a Kincstár területileg illetékes szervéhez.




RÉSZLETES INDOKOLÁS

I.

Az Önkormányzat költségvetési politikájának fő vonásai
2014. évben


Az önkormányzati költségvetés és beszámoló egyrészt a képviselő-testületnek, másrészt a Kormány tájékoztatására készül. Alapvető problémát jelent, hogy a képviselő-testület számára összeállított dokumentum (költségvetés, zárszámadás) struktúráját, terjedelmét és összetettségét tekintve jelentősen eltér a Kormány tájékoztatására készített információs adatszolgáltatástól.

A jelenleg érvényben lévő jogszabályok rögzítik a képviselő-testület részére készítendő költségvetés- és zárszámadási rendeletre vonatkozó kötelező tartalmi elemeket, azonban azok szerkezetét, felépítését önkormányzati hatáskörbe utalják.

A költségvetés tervezés a megjelenő új jogszabályi környezet megismerése mellett az ellátandó feladatok számbavételét, a források felmérését jelenti. Egyik legnehezebb munka az ellátandó feladatok és a rendelkezésre álló források összhangjának, a költségvetés egyensúlyának a megteremtése. Mindez abból adódik, hogy – általában – a kiadási szükséglet mindig nagyobb a bevételeknél. A cél minden esetben az olyan költségvetési terv készítése, ami biztosítja a jelentkező feladatok minél magasabb színvonalon történő ellátását az adott lehetőségek keretein belül.

A megalapozott tervezés meglehetősen körültekintő, időigényes feladat, ugyanakkor egy rosszul kialakított költségvetés nagyon sok veszteséget is „termelhet” az önkormányzat számára. A tartalmi kérdés mellett legalább annyira fontos, hogy az elkészített terv szabályszerűségi szempontból is mindenben megfeleljen a vonatkozó jogszabályi előírásoknak.

A helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. Ebből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.


II.


A költségvetés-politika céljai és keretei


Az önkormányzat költségvetés-politikájának célja, hogy feladataihoz igazodóan és a pénzügyi előírások keretei között olyan gazdálkodási formát és érdekeltségi szabályokat alakítson ki, amely mellett a leghatékonyabban és költségtakarékosabban képes feladatai ellátására. A helyi önkormányzat a feladatai ellátásának feltételeit saját bevételeiből, más gazdálkodó szervektől átvett bevételekből, valamint központi költségvetési támogatásból teremti meg.





III.


A Kormány által benyújtott költségvetési törvényjavaslatban meghatározott források, az igénybevétel feltételei, jogszabályi keretei


A feladatfinanszírozási rendszer keretében az Országgyűlés a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott módon a helyi önkormányzatok kötelezően ellátandó, törvényben előírt egyes feladatainak – felhasználási kötöttséggel – a feladatot meghatározó jogszabályban megjelölt közszolgáltatási szintnek megfelelő ellátását feladatalapú támogatással biztosítja, vagy azok ellátásához a feladat, a helyi szükségletek alapján jellemző mutatószámok, illetve a lakosságszám alapján támogatást biztosít, továbbá feladatainak ellátásához felhasználási kötöttséggel járó, vagy felhasználási kötöttség nélküli támogatást nyújthat.

A feladatalapú támogatás biztosítása a következő szempontok figyelembevételével történik:

  • takarékos gazdálkodás,
  • a helyi önkormányzat jogszabályon alapuló, elvárható saját bevétele,
  • a helyi önkormányzat tényleges saját bevétele.

A feladatfinanszírozási rendszernek biztosítania kell a helyi önkormányzatok bevételi érdekeltségének fenntartását.

Az Mötv. rendelkezései szerint a támogatást a helyi önkormányzat éves szinten kizárólag az ellátandó feladatainak kiadásaira fordíthatja. Az ettől eltérő felhasználás esetén a helyi önkormányzat köteles a támogatás összegét - az államháztartásról szóló törvényben meghatározott kamatokkal terhelve – a központi költségvetésbe visszafizetni. 


IV.


Az önkormányzat költségvetésének előirányzatai



A/ BEVÉTELEK

  • Önkormányzatok működési támogatásai
  • Működési célú támogatások államháztartáson belülről
  • Közhatalmi bevételek
  • Működési bevételek
  • Működési célú átvett pénzeszközök
  • Maradvány igénybevétele
  • Belföldi finanszírozási bevételek


B/ KIADÁSOK

  • Működési költségvetési kiadások
  • Felhalmozási költségvetési kiadások
  • Belföldi finanszírozási kiadások


V.


Az önkormányzat kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatai


1. Kötelező feladatok

  • településrendezés,
  • településüzemeltetés (köztemetők fenntartása, közvilágításról való gondoskodás, helyi közutak fenntartása),
  • egészségügyi alapellátás biztosítása (háziorvosi, fogorvosi, család- és nővédelmi szolgáltatás)
  • környezet-egészségügy biztosítása (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása, rovar- és rágcsáló irtás),
  • óvodai ellátás,
  • kulturális szolgáltatás (nyilvános könyvtári ellátás biztosítása, kulturális örökség helyi védelme, helyi közművelődési tevékenység támogatása,
  • szociális, gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,
  • lakás- és helyiséggazdálkodás,
  • polgári- és katasztrófavédelem, helyi közfoglalkoztatás,
  • helyi adóval kapcsolatos feladatok,
  • kistermelők és őstermelők hétvégi értékesítési lehetőségeinek biztosítása,
  • sport, ifjúsági ügyek,
  • nemzetiségi ügyek,
  • közreműködés a település közbiztonságának biztosításában,
  • hulladékgazdálkodás


2. Önként vállalt feladatok


  • demens személyek nappali ellátása,
  • alkalmazottak étkeztetésének biztosítása,
  • egyéb vendéglátás,
  • közalkalmazottak béren kívüli juttatása,
  • háziorvosi szolgáltatáshoz közalkalmazottak biztosítása,
  • képviselő-testület tiszteletdíja




VI.


A költségvetési hiány finanszírozása


A költségvetési hiány belső finanszírozással az előző év(ek) pénzmaradványa terhére történik.







VII.


Az Áht. 24. § (4) bekezdése által előírt mérlegek, kimutatások indokolása


1. A helyi önkormányzat költségvetési mérlege közgazdasági tagolásban:


A/ BEVÉTELEK


Önkormányzatok működési támogatásai                               166 658  ezer Ft

2013. évtől az eddigi normatív támogatási rendszer átalakult, helyét a feladatfinanszírozás vette át. Az új támogatási rendszer 2014. évben is érvényben van. Az új támogatási rendszer alapján meghatározott támogatásokat részletesen az 5. sz. tájékoztató tábla tartalmazza.

Működési célú támogatások államháztartáson belülről            43 447 ezer Ft

Működési célú támogatás terveztünk egyrészt a téli átmeneti közfoglalkoztatásra, mely már elindult 2013 decemberében és 2014. április végéig tart. Ebben a programban 40 fő képzésben vesz részt 5 hónapon keresztül, 1 fő adminisztratív tevékenységet végez, 5 fő pedig 2014. januárjától szakmunkásként dolgozik. A másik START munkaprogram még nem került elfogadásra, itt 16 fő foglalkoztatására nyílik lehetőség – a benyújtott pályázat elfogadása esetén – terveink szerint 2014. március 01-jétől 2015. január 31-ig.A későbbiekben, amennyiben lehetőség nyílik rá, további közmunka programban is részt kívánunk venni az év során. A közmunkaprogramokra összesen 40 071 ezer Ft támogatást terveztünk, melynek támogatási intenzitása 100 %.

Ugyancsak működési célú támogatásként került betervezésre a védőnő finanszírozása. Erre a feladatra 3 376 E Ft támogatást terveztünk.

Közhatalmi bevételek                                                                57 100  ezer Ft

Az önkormányzat közhatalmi bevételei (az új terminológia szerinti bontásban) vagyoni típusú adókból, termékek és szolgáltatások adóiból és egyéb közhatalmi bevételekből tevődik össze az alábbiak szerint:

Vagyoni típusú adók:

  • Magánszemélyek kommunális adója: 14 400 E Ft

Termékek és szolgáltatások adói:

  • Értékesítési és forgalmi adók:
  • Iparűzési adó: 35 000 E Ft
  • Gépjárműadó:
  • Gépjárműadó: 3 200 E Ft
  • Egyéb áruhasználati és szolgáltatási adók:
  • Talajterhelési díj: 4 000 E Ft

Egyéb közhatalmi bevételek:

  • Bírságok, pótlékok, közigazgatási bírság bevételek: 500 E Ft

Működési bevételek                                                                    44 552 ezer Ft

Működési bevételek 2014. évben várhatóan 44 552 E Ft összegben fognak realizálódni. Ezt a bevételi csoportot alkotják különösen az áru- és készletértékesítésből, nyújtott szolgáltatások ellenértékéből, közvetített szolgáltatásokból, tulajdonosi bevételekből, ellátási díjakból, általános forgalmi adókból és egyéb működési célú bevételekből származó saját bevételek.

Működési bevételek                                                                         770 ezer Ft

Ezen a jogcímen két bevétellel számolunk: a parlagfű-mentesítési alaphoz a maximum elnyerhető 250 000  Ft-ra nyújtunk be pályázatot (támogatási intenzitás 95 %), illetve az óvodai IPR pályázatból 520 000 Ft támogatási összeget várunk.

Maradvány igénybevétele                                                        122 661 ezer Ft

A tervezés sorár 122 661 ezer Ft előző évi maradvánnyal számoltunk, melynek legnagyobb része a 2013 decemberében 110 000 ezer Ft egyszeri vissza nem térítendő támogatásból, kisebb része a 2013. évi gazdálkodás során fel nem használt megtakarításból származik. A működőképesség megőrzését szolgáló központi költségvetési támogatás egyrészt fedezetül szolgált a korábbi víziközmű beruházás hitelfelvételével kapcsolatos önkormányzati kezességvállalásból eredő kötelezettségünk teljesítéséhez 2014. évben, továbbá a 2013. évi feladatfinanszírozással nem fedezett kiadások fedezetére. A költségvetési kiadások tervezett összege 2014-ben is meghaladja a költségvetési bevételek tervezett összegét, mely ismét azt mutatja, hogy az előző évi maradvány nélkül azok maradéktalan teljesítése nem lenne lehetséges.

Belföldi finanszírozás bevételei                                           141 855 ezer Ft

Ilyen jogcímen egyetlen bevétellel számolunk, a központi irányító szervi támogatással, mely az önkormányzat támogatása a költségvetési szerveinek. Ugyanilyen összegű kiadás is megjelenik a tervezésben, mely az önkormányzatnál merül fel.



B/ KIADÁSOK


Működési költségvetés kiadásai                                          329 638 ezer Ft

Az önkormányzat működési kiadásai a személyi juttatások kiadásaiból, a munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adóból, dologi kiadásokból, illetve egyéb működési célú kiadásokból tevődik össze.

A személyi juttatások tartalmazzák:

  • az alkalmazásban álló dolgozók személyi alapbérét (illetményét, illetve munkabérét),
  • a képviselő-testület által jóváhagyott illetménykiegészítéseket,
  • a kötelező illetménypótlékokat,
  • Alattyán közigazgatási határán kívülről bejáró dolgozók munkába járás költségtérítésének törvényi minimumát,
  • 2 fő jubileumi jutalmát
  • a béren-kívüli juttatás összegét (cafetéria),
  • a polgármester költségátalányát,
  • 9 dolgozó megbízási díját (1 fő honlap-szerkesztés, 1 fő szociális étkeztetés kiszállítását igénylők ebédszállítása, 1 fő ügyvédi tevékenység díját, 2 fő gyógypedagógus díját, 5 fő pedagógus IPR programban végzett tevékenységét)


A megtervezett összegek tartalmazzák a 2014. évi soros lépésekből eredő bérnövekményeket is.

Ugyancsak a személyi juttatások közé került megtervezésre a START munkaprogram, illetve a téli átmeneti közfoglalkoztatás keretén belül foglalkoztatottak, összesen 62 fő bére (a 62 fő a foglalkoztatás várható legmagasabb szintjét jelöli), illetve a képviselő-testület tagjainak tiszteletdíja is.


2014. január 01-jétől ismételten megemelésre került a minimálbér, illetve a garantált bérminimum, előbbi 101 500 Ft-ra, utóbbi 118 000 Ft-ra. Önkormányzati szinten ez a változás a munkáltatót terelő járulékokkal mintegy 1 500 E Ft növekedést jelent.

2014. évben jubileumi jutalom kifizetésére 2 dolgozó részére fog megtörténni, összesen 1 669 ezer Ft értékben.

Hasonlóan a 2013. évihez, 2014. évben is tervezésre került az alkalmazottak részére béren kívüli juttatás. A köztisztviselők részére erre a célra a munkáltatói közterheket is figyelembe véve személyenként és havonként 16 666 Ft, a közalkalmazottak és a munkatörvény hatálya alá tartozó foglalkoztatottaknál 6 785 Ft került meghatározásra (a részmunkaidőben foglalkoztatottak foglalkoztatásuk időarányában részesülnek a juttatásból). A köztisztviselőknek 8 000 Ft értékben Erzsébet utalványt, és további 4 282 Ft havi értékben a dolgozó választása szerint SZÉP-kártya által igénybe vehető szolgáltatásokat tervezünk juttatni. A közalkalmazottaknak és a munka törvénykönyv hatálya alá tartozó foglalkoztatottak részére továbbra is 5 000 Ft Erzsébet utalvány vásárlását terveztük.  

Személyi juttatásokra összesen 134 893 E Ft összeget terveztünk.

A munkaadókat terhelő járulékok – 32 438 E Ft – az előbbi személyi juttatások egy részére megfizetendő 27 %-os szociális hozzájárulási adót tartalmazza. Kiemelendő, hogy a START munkaprogram keretén belül foglalkoztatott személyek és egyéb közfoglalkoztatottak bére után csak 13,5 % mértékű szociális hozzájárulási adó megfizetési kötelezettség áll fenn. 

Dologi kiadásokra ebben az évben 103 423 E Ft-ot terveztünk.

A dologi kiadásoknak mintegy 14 %-a, 14 200 E Ft gáz- és villamos energia, illetve víz- és csatornadíj kiadások.

Karbantartásra 2014. évben összesen bruttó 5 518 E Ft összeg felhasználását irányoztuk elő. Ez magában foglalja az épületek és eszközök karbantartását is, illetve ebből 2 540 E Ft-ot az utak javítására kívánunk fordítani.


Élelmezési kiadásokra 2014. évben várhatóan 20 078 E Ft kerül felhasználásra az összes szakfeladaton.

Vásárolt élelmezésként jelenik meg az Idősek Klubja és az Alattyáni Óvoda részére kiszámlázott ellátottak étkezése 17 941 E Ft összegben.


3 306 E Ft összeggel terveztünk dologi kiadásokat a START munkaprogrammal kapcsolatban, összhangban a pályázatban foglaltakkal.


A további 42 380 E Ft az alábbi feladatokra kerül felhasználásra: postaköltség, számlavezetési díj, vagyonbiztosítás, hulladékszállítás, kóbor ebek befogása, árvízvédelmi feladatok, könyvvizsgálói díj, ügyvédi munkadíj irodaszer, nyomtatvány beszerzés, adatátviteli célú és nem adatátviteli célú távközlési díjak, tisztítószer beszerzés, kisértékű tárgyi eszközök beszerzése, hajtó- és kenőanyag vásárlás, folyóirat- és könyvbeszerzés, reprezentáció, kiküldetési költségek, munkaruha, fűtési rendszer bérleti díja, kötelező orvosi vizsgálat díja, orvosi ügyelet költsége, stb.

Ellátottak pénzbeli juttatásaira 2014-ben 46 175 ezer Ft-ot terveztünk, mely az alábbiak szerint kerül várhatóan felhasználásra:

Önkormányzati segély: 1 450 ezer Ft,

Rendszeres szociális segély: 4 000 ezer Ft,

Foglalkoztatást helyettesítő támogatás: 20 000 Ft,

Lakásfenntartási támogatás: 16 500 ezer Ft,

Rendszeres és kiegészítő gyermekvédelmi támogatás pótlékkal: 3 625 ezer Ft,

Óvodáztatási támogatás: 600 ezer Ft.


Az egyéb működési célú kiadások tervezett összege 12 709 E Ft, melyből 1 100 E Ft a civil szervezetek támogatása, céljelleggel juttatott támogatások összege 2 209 E Ft. Ez utóbbi részletesen a 6. számú tájékoztató táblában kerül bemutatásra.

Tartalékra 2014. évben 10 500 ezer Ft-ot terveztünk.

Felhalmozási költségvetés kiadásai                                  105 550 ezer Ft


Felhalmozási kiadást 2014. évre 105 550 E Ft-ot terveztünk. Ebből 3 147 E Ft a beruházás (6. melléklet), 16 732 ezer Ft a felújítások (7. melléklet), 85 671 ezer Ft pedig a korábbi évek kezességvállalásából eredő kötelezettség (szennyvíz beruházás hitele) teljesítésének értéke.

Belföldi finanszírozás kiadási                                            141 855 ezer Ft

Itt jelenik meg a költségvetési szervek működéséhez nyújtott fenntartói támogatás összege.

2. Előirányzat felhasználási terv

Az Önkormányzat előirányzat-felhasználási terve havi bontásban mutatja be mind a bevételeket, mind a kiadásokat. A felhasználás ütemezése során a korábbi évek gyakorlati tapasztalatait felhasználva a tényleges felmerülés szerinti összegeket szerepeltettük az adott hónapoknál. A közhatalmi bevételek egy részét (kommunális adó, iparűzési adó) a lakosság évente két részletben fizeti meg, az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény rendelkezéseinek megfelelően. A bérleti díjak egy része ütemesen, havonta jelentkező bevételek, másik része negyedévente, évente érkezik be. Szintén havonta tervezhetőek az ellátási díjak, figyelembe véve a július-augusztusi időszakot, amikor az iskolai és óvodai intézményi étkezési térítési díjbevételek nem jelennek meg. Az állami támogatások a felhasználásuknak megfelelően havonta átutalásra kerülnek az önkormányzat részére.

A személyi jellegű kiadások közül a rendszeres bérek havonta jelentkező kiadások, a nem rendszeres bérelemek pedig a felmerülésükkor az adott hónapokra kerülnek tervezésre. Hasonlóan kerül ütemezésre a bérekkel együtt a munkáltatókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó költségek. A dologi kiadások szintén a felmerülésükkor kerültek felhasználásra tervezésre, amelyek egyik része havonta, folyamatosan felmerülő kiadás, másik része ettől eltérően időszakosan jelentkezik.

3. A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve

Többéves kihatású döntés a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjának, illetve a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat keretein belül nyújtott támogatás. Ez összesen 8 fő tanuló támogatását jelenti.

4. A közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást.


Az önkormányzat a demens személyek ellátotti térítési díjából és a szociális étkeztetés térítési díjából a 17/2012. (XI. 28.) önkormányzati rendelet szerint térítési díjkedvezményt ad. Az ebből származó kedvezmények összegét mutatja be a 3. sz tájékoztatási tábla.



Alattyán, 2014. január 31.

                                




                     Dalmadi Tiborné                                                       Tóth Ildikó

                        polgármester                                                              jegyző