Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2016.(I.29.) önkormányzati rendelete

az egyes anyakönyvi események engedélyezésének helyi szabályairól, és az eseményekhez kapcsolódó szolgáltatásokért fizetendő díjak mértékéről

Hatályos: 2017. 05. 25- 2020. 05. 18

Alattyán Község Önkormányzata

Képviselő-testületének

1/2016.(I.29.) önkormányzati rendelete

az egyes anyakönyvi események engedélyezésének helyi szabályairól,

és az eseményekhez kapcsolódó szolgáltatásokért fizetendő díjak mértékéről

(egységes szerkezetben a 8/2017.(V.25.) önkormányzati rendelettel)


Alattyán Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában biztosított jogkörében eljárva, az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96.§-ában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:



  • Értelmező rendelkezések
    1. §


E rendelet alkalmazásában:


  1. anyakönyvi esemény: a házasságkötés
  2. kérelmezők: a hivatali helyiségen, illetőleg a hivatali munkaidőn belül és kívül tartandó anyakönyvi eseményeket az anyakönyvi jogszabályok szerint bejelentő ügyfelek
  3. hivatali helyiség: az Alattyáni Polgármesteri Hivatal 542 Alattyán, Szent István tér 1. sz. alatti házasságkötő terme
  4. hivatali munkaidő: Alattyán Polgármesteri Hivatala Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkaidő
  5. rendkívüli körülmény: a házasuló egészségi állapota, vagy kora miatt jelentős erőfeszítéssel, vagy egyáltalán nem  tud a hivatali helyiségben megjelenni


  1. A hivatali helyiségen kívüli házasságkötések, valamint a bejegyzett

élettársi kapcsolatok létesítésének rendje


  1. §


  1. Alattyán Község Önkormányzata hivatali munkaidőn belül térítésmentesen biztosítja az anyakönyvi események megtartásához a hivatali helyiséget.
  2. Kérelemre az anyakönyvi esemény a hivatali helyiségen kívül is megtartható, ha az erre a célra bejelentett helyen biztosítható a házasságkötés méltósága és nyilvánossága.
  3. Nem felel meg a hivatali helyiségen kívül tartandó anyakönyvi események céljára az a hely, ahol
    • veszélybe kerülhet a jelenlévők élete, egészsége, testi épsége,
    • az anyakönyvi esemény számára szolgáló épületben nem áll rendelkezésre legalább két kijárat a szabadba történő távozásra,
    • az időjárás zavaró hatásai (pld. csapadék, szél) nem küszöbölhetők ki,
    • az anyakönyvi esemény megrendezése nem különíthető el az ingatlan más használati módjaitól,
    • a helyiség nagysága vagy akusztikája miatt az anyakönyvi esemény hangosítás nélkül nem tartható meg, és ehhez a technikai feltételek nem adottak.


  1. Rendkívüli körülmény esetén az anyakönyvi esemény a (3) bekezdés b)-e) pontjaiban foglalt kizáró feltételek mellett is megtartható a hivatali helyiségen kívüli helyen.

  2. A hivatali helyiségen kívül megtartandó eseményekhez a szükséges hangosítás, a zeneszolgáltatás és egyéb eszközök biztosítása – mint pld.aláíráshoz megfelelő asztal, pezsgőfogyasztás kellékei, szükség szerint székek…stb. – a kérelmező feladata.



  1. A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi események többletszolgáltatási díja


  1. §


  1. A hivatali helyiségen kívüli házasságkötésért a melléklet 1. pontja szerinti többletszolgáltatási díjat kell fizetni.
  2. Többletszolgáltatásidíjat nem kell fizetni a hivatali helyiségen kívüli házasságkötésért ha a 2. § (4) bekezdése szerinti rendkívüli körülmény áll fenn.
  3. Amennyiben a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezető a többletmunkája ellenértékeként pénzbeli térítésre tart igényt, e rendelet melléklete 2a.) pontjában meghatározott mértékű díjazás illeti meg.


4.   A hivatali munkaidőn kívüli  anyakönyvi eseményre vonatkozó szabályok


  1. §


  1. A hivatali munkaidőn kívüli házasságkötésért a melléklet 1. pontja szerinti többletszolgáltatási díjat kell fizetni.

  2. Amennyiben a hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi esemény lebonyolításában közreműködő anyakönyvvezető a többletmunkája ellenértékeként pénzbeli térítésre tart igényt, e rendelet melléklete 2b.) pontjában meghatározott mértékű díjazás illeti meg.






  1. Az anyakönyvi események díjainak megfizetése


5.  § 

  1. Az anyakönyvi események – a kérelmező döntése szerint igénybe vehető – egyéb szolgáltatásainak díját e rendelet mellékletének 3. pontja tartalmazza.
  2. A hivatali helyiségenkívüli, a hivatali munkaidőn kívüli anyakönyvi események és az egyéb szolgáltatások díját az Alattyáni Polgármesteri Hivatal pénztárába kell befizetni legkésőbb az anyakönyvi eseményt megelőző munkanapon.
  3. Amennyiben az anyakönyvi eseményre nem kerül sor, a befizetett szolgáltatási díjat a kérelmezők írásbeli kérelmére a hivatal visszafizeti, kivéve, ha a befizetett díjból a hivatal már a kért szolgáltatást biztosította.


  1. Záró rendelkezések


6. §


  1. Ez a rendelet a kihirdetésekor lép hatályba azzal, hogy a rendelet szabályait a már bejelentett, de a hatálybelépés napját követően sorra kerülő anyakönyvi események esetében nem kell alkalmazni.
  2. A rendelet hatálybalépésével egyidőben Alattyán Község Önkormányzata Képviselő-testületének a házasságkötési eljárás egyes díjairól szóló 8/2011.(IV.20.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.






                  Koczkás Gábor                                                          TóthIldikó

                   polgármester                                                                 jegyző

Módosította a 8/2017.(V.25.) önkormányzati rendelet

Hatályon kívül helyezte a 8/2017.(V.25.) önkormányzati rendelet

Módosította a 8/2017.(V.25.) önkormányzati rendelet

Módosította a 8/2017.(V.25.) önkormányzati rendelet

Módosította a 8/2017.(V.25.) önkormányzati rendelet

Hatályon kívül helyezte a 8/2017.(V.25.) önkormányzati rendelet