Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelete

Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 10. 08

Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelete

Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2024.10.08.

Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat.

(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 5462 Cibakháza, Szabadság tér 5.

(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete.

(4) Az önkormányzat illetékességi területe: Cibakháza Nagyközség közigazgatási területe.

2. § (1) Az önkormányzat jelképei: Cibakháza címere és zászlója.

(2) A jelképek leírását és használatának rendjét a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

3. § Az önkormányzat képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.

4. § (1) Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat hivatalos honlapja: https://cibakhaza.hu

(2) Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat hivatalos lapja a Cibaki Hírek.

(3) Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat testvértelepülése: Nógrád.

5. § Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) szervei.

a) A képviselő-testület bizottsága: Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság (tagjainak száma 7 fő).

b) Cibakháza Nagyközség Polgármestere (a továbbiakban: polgármester).

c) Cibakháza Nagyközség Önkormányzati Hivatala: Cibakházi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal).

d) Cibakháza Nagyközség Jegyzője (a továbbiakban: jegyző).

e) Tiszazugi Önkormányzatok Társulása.

II. Fejezet

Az önkormányzat feladata, hatásköre

6. § Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat ellátja Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 10. § (1) bekezdése szerinti feladatokat és saját hatáskörben dönti el a feladatok ellátási módját.

7. § Az önkormányzat a következő önként vállalt feladatokat látja el:

a) idősek bentlakásos otthonának működtetése,

b) bölcsőde működtetése,

c) tanyagondnoki szolgáltatás működtetése,

d) sport támogatása.

8. § A képviselő-testület hatáskör átruházásának lehetőségét az átruházás alapvető szabályait az Mötv. 41. § (4) - (5) bekezdése tartalmazza.

9. § Az Mötv. 42. §-ában felsoroltakon kívül a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe más tárgykört nem kíván vonni.

III. Fejezet

A képviselő-testület

1. A képviselő-testületre vonatkozó általános rendelkezések

10. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesteri tisztséget főállásban betöltő polgármesterrel együtt: 7 fő.

(2) A képviselő-testület alakuló, munkaterv szerinti és rendkívüli ülést tarthat.

(3) A képviselő-testület jeles évfordulók, jubileumok alkalmából ünnepi megemlékezést tarthat, melynek összehívására, levezetésére a képviselő-testület rendes és rendkívüli ülésére vonatkozó szabályait nem kell alkalmazni.

(4) A képviselő-testület üléseit a Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat székhelyén a házasságkötő teremben tartja.

(5) A képviselő-testület a jeles évfordulók, jubileumok alkalmából ünnepi megemlékezést és a közmeghallgatást Cibakháza Nagyközségi Művelődési Házban is megtarthatja.

2. A képviselő-testület üléseinek száma

11. § A képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal rendes ülést tart.

12. § (1) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját a képviselő-testület által határozattal elfogadott éves munkaterve tartalmazza. Az éves munkatervben a 11. §-ban meghatározott ülésszámtól több ülés megtartását is elő lehet írni.

(2) A munkatervet tárgyév február 28-ig a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző – a gazdasági programot figyelembe véve – állít össze.

(3) A munkaterv tartalmazza

a) az ülések tervezett időpontját,

b) az üléseken tárgyalandó témaköröket,

c) az előterjesztő megnevezését,

d) az előterjesztésben közreműködőket,

e) az előterjesztés előzetes tárgyalásra jogosultakat.

3. A képviselő-testületi ülések összehívása

13. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester az elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.

(2) A polgármesteri és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy a polgármester és a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester tartós akadályoztatása esetében a Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti az ülést.

14. § (1) A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni.

(2) A képviselő-testület rendkívüli üléseit a rendes ülés összehívására jogosult hívja össze.

(3) A képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(4) A meghívó formáját tekintve lehet: írásos (papír vagy elektronikus alapú) és szóbeli.

(5) Szóbeli meghívásra csak halaszthatatlan vagy határidőhöz kötött döntéshozatalt igénylő esetben van lehetőség.

(6) Az írásos (papír vagy elektronikus alapú) meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét és időpontját,

b) a javasolt napirendi pontok címét és az előadók nevét,

c) a képviselő-testület ülését összehívó nevét és

d) az ülésre meghívottakat.

(7) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti

a) a képviselő (polgármester),

b) a Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság,

c) a jegyző,

d) a Cibakháza Roma Nemzetiségi Önkormányzat testülete.

(8) Az előterjesztésben szereplő rendelet-tervezet elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonhatja az Önkormányzati Hivatal tárgy szerinti illetékes munkatársait, valamint külső szakértőt.

(9) A meghívót a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal, az előterjesztéseket legalább 3 nappal a képviselő-testületi ülés időpontja előtt kell kiküldeni. Amennyiben a határidő lejárta munkaszüneti napra esik, úgy a határidő a következő munkanap jár le.

(10) A meghívót és az előterjesztéseket elsősorban a meghívottak e-mail címére kell megküldeni, amennyiben a meghívott nem rendelkezik e-mail fiókkal, akkor részére az anyagokat kézbesítővel, vagy postai úton kell kiküldeni.

(11) A munkatervbe fel nem vett, határidőn túl pótlólagosan megküldött, valamint az ülésvezető jóváhagyásával az ülés előtt kiosztott előterjesztés is felvehető az ülés napirendjére.

(12) Az ülésen a jegyző által jogszerűségi szempontból megvizsgált előterjesztések tárgyalhatóak.

(13) A nyílt ülésre meghívandók köre:

a) képviselő-testület tagjai,

b) jegyző,

c) Önkormányzati Hivatal irodavezetői, és a jegyző által kijelölt ügyintéző,

d) intézményvezetők,

e) Cibakháza Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke,

f) előterjesztő,

g) az előterjesztés elkészítésben közreműködő szakértő,

h) az előterjesztő által javasolt érintett személy vagy szervezet képviselője,

i) a tanácskozási joggal rendelkező önszerveződő közösségek képviselőinek,

ia) Községi Polgárőr Egyesület,

ib) Vegyesüzemi Horgász Egyesület,

ic) Cibakházáért Egyesület,

j) a bizottságok nem képviselő tagjainak,

k) személyi ügy tárgyalása esetén az érintett,

l) akit az ülés összehívója megjelöl.

(14) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes üléshez hasonlóan írásos meghívó és a vonatkozó előterjesztések kiküldésével.

(15) Halaszthatatlan vagy határidőhöz kötött esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására szóban:

a) távbeszélőn vagy

b) személyesen.

(16) A szóbeli meghívás esetében is biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását, ez esetben el lehet tekinteni a 14. § (9) bekezdés szerinti határidőktől.

(17) Indokolt esetben az ülésvezető jóváhagyásával az előterjesztés az ülésen is kiosztható, illetve szóban is előterjeszthető a téma.

15. § (1) A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.

(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan

a) a jegyzőt,

b) a bizottság nem képviselő tagját,

c) Önkormányzati Hivatal irodavezetőit,

d) Cibakháza Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnökét,

e) a 14. § (11) bekezdés i) pontjában meghatározott önszerveződő közösségek képviselőit.

(3) Tanácskozási jog illeti meg az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan a meghívottak közül

a) az önkormányzat intézményének vezetőjét,

b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg,

c) a jegyző által kijelölt ügyintézőt.

16. § (1) A képviselő-testület üléséről a lakosságot tájékoztatni kell. A tájékoztatás formái

a) a meghívó kifüggesztése az önkormányzat hirdetőtáblájára,

b) a meghívó honlapon történő közzététele,

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatást a meghívók közlésével egy időben meg kell tenni.

17. § (1) Rendkívüli ülést kell összehívni

a) az Mötv. 44 §-ban meghatározott esetben,

b) ha a képviselő-testület eseti határozattal rendkívüli ülés összehívásáról dönt,

c) ha a testületi ülés összehívását más hivatalos szerv kezdeményezi,

d) halaszthatatlan vagy határidőhöz kötött döntéshozatalt igénylő előterjesztés tárgyalására.

(2) Rendkívüli ülést lehet összehívni, ha a polgármester megítélése szerint az (1) bekezdésen kívüli esetben a képviselő-testület összehívására van szükség.

4. A képviselő-testület ülésének vezetése

18. § (1) A képviselő-testület ülésének vezetése során jelentkező feladatok:

a) az ülés megnyitása,

b) a távolmaradók névsorának ismertetése,

c) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

d) a napirendi javaslat előterjesztése, elfogadtatása,

e) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

f) napirendenként

fa) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,

fb) a vita összefoglalása,

fc) az indítványok szavazásra való feltevése,

fd) a határozati javaslatok szavaztatása,

fe) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

ff) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,

g) a rend fenntartása,

h) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,

i) az időszerű kérdésekről tájékoztatás,

j) félévente tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,

k) az ülés bezárása.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott feladatok közül kötelezőek az a), c), d), e), j) és k) pontokban meghatározott feladatok.

19. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha megválasztott képviselők közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni. Ez esetben az előterjesztéseket nem kell mellékelni.

20. § (1) Az ülés vezetője előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselő joga, hogy javaslatot tegyen a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, az előterjesztett egyes napirendi pontok törlésére.

(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, határozattal dönt.

21. § (1) A képviselő-testület ülése az ülésen tárgyalt napirendek alapján nyilvános vagy zárt.

(2) A képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, külön határozathozatal nélkül dönt az egyes napirendek tárgyalására fordítható időkeretről, egy-egy hozzászólás maximális időtartamáról, és az ismételt hozzászólás számáról akkor, ha azt valamely képviselő a napirend megtárgyalása során kezdeményezi.

(3) A zárt ülés elrendeléséről az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerint meghatározott esetekben szavazni nem kell. A testületi ülést vezető személynek kell a napirend közlésével egyidejűleg hivatkozni a zárt ülésre vonatkozó törvényi előírásra.

(4) A képviselő-testület határozattal dönt a zárt ülés elrendeléséről a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja szerint meghatározott esetekben.

(5) A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésben meghatározott személyek vehetnek részt.

22. § (1) Előterjesztés (írásbeli, szóbeli) nélkül napirendi pontot nem lehet tárgyalni. Írásos előterjesztés nélkül nem lehet tárgyalni a rendeletalkotással összefüggő napirendet.

(2) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat az indoklással.

(3) A képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt meg kell küldeni az érintetteknek.

(4) Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is, ha azt a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadta. Az ülés napján vagy az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.

23. § (1) Az előterjesztések tartalmi elemei

a) az előterjesztés címének meghatározása,

b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,

c) a téma ismertetése,

d) a jogszabályi háttér bemutatása,

e) érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,

f) döntést igénylő témánál különböző változatok bemutatása, azok várható következményeinek ismertetése,

g) pénzügyi kihatású döntésnél az önkormányzat és szervei költségvetésére gyakorolt hatásának bemutatása,

h) egyéb körülmények, összefüggések, adatok, amelyek segítik a döntéshozatalt,

i) határozati javaslat, vagy határozati javaslatok,

j) rendelet-tervezet, rendelet-tervezet indokolása és a hatástanulmány.

(2) A költségvetési rendeletet és a zárszámadási rendeletet a Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság véleményével együtt kell beterjeszteni.

(3) A sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésnek is meg kell felelnie az e rendelet 23. §-ában előírt követelményeknek.

24. § (1) A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség. Ennek megtételére az előterjesztő és a bizottság elnöke jogosult.

(2) A szóbeli kiegészítés során nem lehet megismételni az írásbeli előterjesztést, annak az előterjesztéshez képest új információkat kell tartalmaznia.

25. § (1) A kérdések és a válaszok elhangzása után az ülés vezetője megnyitja a napirendi pont vitáját.

(2) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselőnek és a meghívottnak joga van kérdést intézni.

(3) Az ülés vezetője vagy a bizottság elnöke ismerteti a bizottságnak az előterjesztésre vonatkozó álláspontját, határozatát. Bizottság véleményezési jogkörébe tartozó előterjesztést a bizottság előzetes véleménye nélkül csak akkor tárgyalhat a képviselő-testület, ha jogszabályi előírás alapján a döntés a következő munkaterv szerinti ülésre nem halasztható.

(4) Ezt követően az ülés vezetője a jelentkezés sorrendjében adja meg a hozzászólás jogát. A képviselők és a tanácskozási joggal rendelkezők ugyanazon napirendi ponthoz legfeljebb két alkalommal jelentkezhetnek hozzászólásra.

(5) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.

26. § Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az eredeti határozati vagy rendeleti javaslatot teszi fel szavazásra. A szavazás előtt ellenőrzi a testület határozatképességét.

27. § (1) A határozati javaslat az írásos vagy a szóbeli előterjesztésben, vagy a polgármester által a vita összefoglalása után megfogalmazott javaslat.

(2) A határozati javaslat részei

a) a határozat szövege,

b) a végrehajtást igénylő döntéseknél

ba) a határozat végrehajtásáért felelős személyek neve,

bb) a határozat végrehajtásának időpontja.

(3) A rendelet-tervezet a rendelet szövegét tartalmazza.

28. § A napirendi pont tárgyalása során és a szavazás előtt a jegyzőnek joga van törvényességi észrevételt tenni.

29. § A képviselő-testület a döntéseit az ülésen az Mötv. 47. § (2) bekezdése szerinti egyszerű többséggel vagy minősített többséggel hozza.

30. § (1) Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének (legalább 4 képviselő) egybehangzó szavazata szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben hozott döntések esetében.

(2) Az önkormányzat nem él az Mötv. 50. §-ban rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben további, minősített többséget igénylő ügyeket határozzon meg.

5. A képviselőtestület döntései

31. § (1) A képviselő-testület döntései

a) a határozat és

b) a rendelet.

(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt

a) az ügyrendi kérdésekről,

b) a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a felvilágosítás-kérésre adott válasz elfogadásáról.

(3) A képviselő-testület határozattal dönthet arról, hogy a rendelet-tervezet megtárgyalása egyfordulós vagy kétfordulós.

(4) Rendeletalkotás esetén a képviselő-testületnek joga van a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tartani. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

32. § (1) A képviselő-testület a 31. § (1) bekezdésben meghatározott döntéseit

a) nyílt szavazással, ezen belül:

aa) nem név szerinti nyílt szavazással vagy

ab) név szerinti nyílt szavazással, vagy

b) titkos szavazással

hozza.

(2) A nyílt szavazás során a szavazat jelzése kézfelemeléssel történik. Először a polgármester az igen szavazatokra kér szavazást, majd a nem szavazatokra, végül a tartózkodásra. Az összesített szavazatok számának meg kell egyezniük az ülésen szavazati joggal résztvevők számával.

(3) A jelenlévő képviselők egynegyedének indítványozására név szerinti szavazást kell tartani.

(4) Az önkormányzat nem él az Mötv. 48. § (3) bekezdésében rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban, saját hatáskörben további, név szerinti szavazást igénylő ügyeket határozzon meg.

(5) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A nyilatkozaton szerepeltetni kell az ülés napját, helyét, a napirendi pontot, valamint azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott.

33. § (1) A képviselő-testület a zárt ülésein tárgyalt, illetve zárt ülésein tárgyalható döntési javaslatairól titkos szavazással is dönthet, ha azt a képviselők egynegyede indítványozza.

(2) A titkos szavazás lebonyolításáról 3 fős munkacsoport gondoskodik, mely a képviselő testület három jelen lévő tagjából áll.

(3) A titkos szavazás során a képviselő az Önkormányzati Hivatal bélyegző lenyomatával ellátott szavazólapon a számára megfelelő válasz (igen, nem) előtti négyzetbe tett „x”, vagy „+” jelöléssel jelöli meg az ülés vezetője által feltett javaslattal kapcsolatos döntését. Érvénytelen az a szavazólap, amelyen a képviselő nem jelölt meg választ, vagy egynél több választ jelölt meg.

(4) A titkos szavazás eredményéről a 3 fős munkacsoport külön jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza az ülés napját, helyét, a napirendi pontot, azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott és hogy mi lett a szavazás számszaki eredménye (mennyi az igen, a nem szavazat). A szavazólapokat a szavazást követően a munkacsoport megsemmisíti. A munkacsoport tagjai által aláírt jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.

34. § Az ülés vezetője a 33. §-ban meghatározottak alapján megállapítja a szavazás eredményét, és ennek megfelelően megállapítja, hogy a testület a szavazásra feltett határozati javaslatot, vagy a rendelet-tervezetet elfogadta, vagy elutasította.

35. § A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.

36. § (1) A képviselőnek joga van az Mötv. 32. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott felvilágosítás-kérési joggal írásban élni.

(2) Felvilágosítás-kérésnek az a kérdés- és problémafelvetés minősül, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, vagy valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.

(3) A felvilágosítás-kérést a polgármesternél az ülés előtt 3 nappal írásban kell benyújtani.

(4) Amennyiben a felvilágosítás-kérést a (3) bekezdésben előírt határidőn túl vagy a képviselő-testület ülésén nyújtják be, úgy a címzettnek az ülésen nem kell választ adnia, ebben az esetben az ülést követő 30 napon belül, írásban kell válaszolnia. A válasz elfogadásáról a képviselő-testület a következő rendes ülésén dönt.

(5) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a képviselő-testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás-kérés tárgyának részletes kivizsgálását.

37. § (1) Amennyiben a képviselő az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott, a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a képviselő-testület a képviselő tiszteletdíját, illetve természetbeni juttatását 3 hónapra 50 %-kal csökkenti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti csökkentésről a képviselő-testület határozatot hoz.

38. § (1) Az ülés vezetője felel a képviselő-testületi ülés rendjének biztosításáért.

(2) Az ülés tanácskozási joggal résztvevő tagjai az ülésen a hozzászólási szándékukat kézfelemeléssel jelzik. Az ülésen a hallgatóságnak hozzászólási joga nincs.

(3) A tanácskozási joggal rendelkezők részére a hozzászólási jogot az ülés vezetője adja meg, így egy időben csak egy személy rendelkezik hozzászólási joggal.

(4) A hozzászólást a 25. § (4) bekezdés szerint korlátozni lehet.

(5) Amennyiben a képviselő nem tartja be a 25. § (4) bekezdés szerinti hozzászólási rendet és hozzászólási jog nélkül szól hozzá, az ülés vezetője a képviselőt felhívja az érintett szabályok betartására. A hozzászólási jog ismételt megsértése esetén az ülés vezetője javasolja a képviselő-testületnek, hogy a képviselőnek - az ülés rendjének betartására való kötelezettségének megszegése miatt 1 hónapra 50 %-kal csökkentsék a tiszteletdíját. A képviselő-testület az ügyben képviselő-testületi határozatot hoz.

39. § (1) Amennyiben az ülésen résztvevő, tanácskozási joggal nem rendelkező személy az ülés rendjét hozzászólásával megzavarja, az ülés vezetője felhívja e magatartás megszüntetésére.

(2) Ismételt rendzavarás esetén az ülés vezetője javasolja a képviselő-testületnek, hogy határozat nélkül döntsön tizenöt perc ülésezési szünet elrendeléséről.

(3) Ha a (2) bekezdés szerinti szünetet egy testületi ülés alkalmával maximum 2 alkalommal lehet elrendelni. A harmadik rendzavarást követően az ülés vezetője javasolja a képviselő-testületnek, hogy a képviselő-testület az ülésen eddig tárgyalt napirendekre módosítsa az ülés napirendjét. Ha a testület a napirendi pontokra tett javaslatát elfogadta, az ülést az általános szabályok betartása szerint bezárja.

40. § A testületi ülésen tájékoztatást kell adni az időszerű kérdésekről. A tájékoztatást végezheti az ülés vezetője, illetve az egyébként előterjesztésre jogosult személy.

41. § Az ülés napirendjére tűzött napirendi pontok megtárgyalását követően, vagy ha az ülés annak levezetése közben határozatképtelenné vált, továbbá a jelenlévő, tanácskozási joggal rendelkező személyeknek további kérdése, hozzászólása nincs, az ülés vezetője az ülést bezárja.

6. A jegyzőkönyv

42. § (1) A képviselő-testület nyílt és zárt üléséről ülésenként jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek elkészítéséért a jegyző felelős.

(2) A képviselő-testületi ülésről hangfelvétel készül, melyről a jegyző gondoskodik.

(3) A képviselő-testület ülésének hiteles dokumentuma a jegyzőkönyv. A hangfelvétel az a jegyzőkönyv elkészítését szolgálja. A hangfelvétel két év után selejtezhető.

(4) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52. §-ában meghatározott tartalmi elemeket, valamint azt, amelyre vonatkozóan a jelen szervezeti és működési szabályzat a jegyzőkönyvi rögzítés követelményét előírja, valamint

a) a jegyzőkönyv megnevezését,

b) a távolmaradásukat előre bejelentett, illetőleg e nélkül távol maradt képviselők nevét,

c) a határozatképesség számszerű megállapítását,

d) napirendi pontonként:

da) az előterjesztés címét,

db) a szóbeli kiegészítés tényét,

dc) a kérdést feltevők nevét, a kérdés és a válasz lényegét,

dd) a vitában felszólalók nevét, részvételük jogcímét és hozzászólásuk lényegét, (képviselő hozzászólásával egyidejűleg kérheti, hogy hozzászólása szó szerint kerüljön rögzítésre),

de) módosító, kiegészítő javaslatokat,

df) a vita összefoglalását,

dg) a bizottsági véleményt,

e) az ülésen történt fontosabb eseményeket,

f) az ülés elnökének a rendfenntartással összefüggő intézkedéseit.

(5) A jegyzőkönyvben a tárgyalt napirendi pontokként meg kell adni az Mötv. 52. § (1) bekezdés a) - m) pontokat.

(6) A képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles a képviselő által elmondottakat szó szerint a jegyzőkönyvbe rögzíteni.

(7) A jegyzőkönyvben az Mötv. 52. § (1) bekezdés l) pontjaként a szavazás számszerű eredményét úgy kell rögzíteni, hogy szerepeljen az igen szavaztok száma, a nem szavazatok száma és a tartózkodások száma.

(8) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntés(eke)t. A határozat és a rendelet szövegét a jegyzőkönyvbe kell beépíteni.

(9) Zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben vannak jelen.

(10) A jegyzőkönyvet egy nyomtatott példányban kell elkészíteni. A nyomtatott példányt a jegyző lefűzve kezeli (irattári példány).

(11) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) az írásos előterjesztéseket,

d) a képviselők kérése alapján

da) a képviselői indítványokat,

db) a képviselői hozzászólásokat,

dc) a képviselői interpellációkat.

43. § (1) Az Mötv. 52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát csak Önkormányzati Hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.

(2) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek összefűzéséről ülésenként, évente a jegyző gondoskodik.

IV. Fejezet

A közmeghallgatás, a helyi fórumok

44. § (1) Közmeghallgatást kell tartani az Mötv. 54. §-ában foglaltak szerint.

(2) A közmeghallgatáson köteles részt venni a képviselő-testület tagja, a jegyző, valamint a jegyző által kijelölt Önkormányzati Hivatali dolgozó.

(3) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét.

(4) A közmeghallgatás kihirdetésére a képviselő-testület rendes ülésének összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

45. § A közmeghallgatást a polgármester hirdeti meg és vezeti le. Akadályoztatása, távolléte esetén a képviselő-testületi ülés összehívására és vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

46. § (1) A képviselő-testület közmeghallgatásán az ülés vezetője először ismerteti a napirendi pontokat.

(2) A közmeghallgatás napirendi pontonként történik. Adott napirendi pontokhoz kapcsolódva először a képviselő-testületi ülésen előterjesztésre jogosultak tájékoztatást adnak.

(3) A közmeghallgatáson jelenlévők kézfelemeléssel jelzik a hozzászólási szándékukat.

(4) A hozzászólási jog megadása a képviselő-testületi ülésen történő hozzászólási jog megadásával egyezik meg.

(5) A közmeghallgatáson a felszólalók számára a szót az ülés vezetője az ülésen való jelentkezés sorrendjében adja meg.

(6) A közmeghallgatáson minden felszólaló két alkalommal kaphat szót, legfeljebb öt perces időkeretben.

(7) A felszólaló kérdésére vagy javaslatára az Mötv. 54. §-ban meghatározott módon kell válaszolni.

47. § Az ülés vezetője az előre meghirdetett napirendi pontok ismertetését követően lehetőséget ad a megjelentek részére egyéb javaslatok és kérdések feltevésére.

48. § A közmeghallgatásról a jegyző a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok betartásával jegyzőkönyvet készít.

49. § (1) A képviselő-testület a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása és a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása céljából eseti jelleggel lakossági fórumot (a továbbiakban: fórum) tart.

(2) A fórum meghirdetésére és levezetésére a közmeghallgatás szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a fórum levezetésére a képviselő-testület által felkért - a képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal rendelkező - személy jogosult.

(3) A fórumon csak a fórum levezetésére felkért képviselő köteles részt venni.

(4) A fórumon elhangzottakról a jegyző, vagy az általa kijelölt hivatali dolgozó jegyzőkönyvet készít a közmeghallgatás jegyzőkönyvére meghatározott szabályok szerint.

V. Fejezet

A települési képviselő

50. § A települési képviselő eskü letételének megszervezése a jegyző feladata.

51. § (1) A települési képviselő – az Mötv. 32. § (2) bekezdés i) - k) pontjaiban meghatározottakon túl – köteles

a) tájékoztatni a választópolgárokat a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,

b) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,

c) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,

d) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.

(2) A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:

a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,

b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,

c) a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott a testületi ülésen meghatározott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni.

52. § (1) A települési képviselők tiszteletdíjáról és természetbeni juttatásairól az önkormányzat képviselő-testülete az Mötv. 143. § (4) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján külön rendeletben dönt.

(2) Az önkormányzati képviselő megbízatása az Mötv. 29. § - 31. §-ban meghatározottak szerint szűnik meg.

(3) A képviselő összeférhetetlenségével, illetve az összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos szabályokat az Mötv. 36-37. §-a tartalmazza.

(4) Az Mötv-ben, illetve e rendeletben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület határozattal 6 hónap időtartamra csökkentheti vagy megvonhatja. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés vagy megvonás újra alkalmazható.

VI. Fejezet

A polgármester, alpolgármester, bizottság, és a jegyző

7. A polgármester

53. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.

(2) A polgármesteri tisztség összeférhetetlenségi szabályait az Mötv. 72. §-a, a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségét az Mötv. 39. §-a, a polgármesteri tisztség megszüntetésnek szabályait az Mötv. 69-70. §-a tartalmazza.

54. § (1) A polgármester lemondására az Mötv-ben meghatározottakat kell alkalmazni.

(2) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásban foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek. Ha az alpolgármesteri tisztség nincs betöltve, vagy az alpolgármester tartósan akadályozva van a 13. § (2) bekezdésben meghatározott személynek.

55. § (1) A polgármester Mötv. 65. § és 67. §-ában meghatározott feladatokon túli további feladatai:

a) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,

b) fogadóórát tart,

c) nyilatkozik a sajtónak,

d) a település fejlődésének elősegítése,

e) a helyi közszolgáltatásokról való gondoskodás,

f) az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása,

g) az önkormányzat gazdálkodásának menedzselése,

h) a demokratikus helyi hatalomgyakorlás megvalósítása,

i) a lakosság önszerveződő közösségeinek támogatása,

j) a testületek működési feltételeinek megteremtése, munkájuk segítése,

k) a képviselő-testület döntéseinek az előkészítése, a döntések végrehajtásának a megszervezése és ellenőrzése,

l) képviselők, bizottsági elnök munkájának segítése,

m) az önkormányzati intézmények működésének ellenőrzése, segítése,

n) meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait.

(2) A polgármester az Mötv. 67. § (1) bekezdés e) pontja alapján külön utasításban szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét.

56. § (1) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést a polgármester határozatot hoz - az Mötv. 42. §-ban meghatározottak kivételével - az alábbi ügyekben:

a) beszámolók,

b) tájékoztatók,

c) normatív határozathozatalt igénylő ügyek,

d) ellenőrzési tervek.

(2) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó alábbi önkormányzati ügyekben az Mötv 42. §-ban meghatározottak kivételével:

a) önkormányzati tulajdonban keletkezett károk elhárítása,

b) állampolgárok életét, testi épségét veszélyeztető helyzetekben,

c) vis maior ügyekben kárigény benyújtása,

d) tulajdonosi hozzájárulások és útkezelői nyilatkozatok kiadása

(3) A polgármester képviselő-testület átruházott hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.

8. Az alpolgármester

57. § (1) A képviselő-testület a saját tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a feladatait a polgármester szóbeli és írásbeli irányításával, valamint a polgármester által meghatározott kiadmányozási rend szerint látja el.

(3) A képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester fogadóórája minden szerda, 1500 -1600 óráig tart.

9. A képviselő-testület bizottságai

58. § (1) A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében állandó és ideiglenes bizottságokat hoz létre.

(2) A képviselő-testület állandó bizottsága a Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság. A Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság tagjainak száma 7 fő.

59. § (1) A bizottság feladat és hatásköre az Mötv. 120. §-ában foglaltakon kívül az 1. mellékletben foglaltak.

(2) A bizottság képviselő-testület által átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.

(3) Az önkormányzat által ellátott feladatok kormányfunkció kódjait a 4. melléklet tartalmazza.

(4) Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat székhelyén kívüli feladat-ellátási helyeit az 5. melléklet tartalmazza.

60. § (1) A képviselő-testület Pénzügyi, Településfejlesztési és Szociális Bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések:

a) a terv szerinti gazdálkodás figyelemmel kísérésének tapasztalatairól szóló előterjesztések,

b) a gazdálkodással összefüggésben készített javaslattételek,

c) az átruházott hatáskörben hozott döntésekről szóló tájékoztató.

d) szervezeti és működési szabályzatról szóló rendelet,

e) a képviselők díjazásával összefüggő döntések,

f) az éves költségvetési terv,

g) az éves zárszámadási rendelet,

(2) A bizottság ülésén tanácskozási jog illeti meg a képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal résztvevőket, valamint költségvetés tervezés és beszámolás témakörök esetében az önkormányzat intézmény képviselőjét.

(3) A bizottság tagjaira vonatkozó szabályokat az Mötv. 57. § - 61. § határozza meg.

61. § (1) A bizottság működésének szabályaira az Mötv. 60. §-át kell alkalmazni.

(2) A bizottság létrehozását követően 30 napon belül ülést tart, ahol - az (1) bekezdésben meghatározottak figyelembevételével - határozattal elfogadják a bizottság részletes működési szabályait tartalmazó bizottsági ügyrendet.

(3) A bizottságok ülését a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a bizottság elnöke által megbízott tagja vezeti.

(4) A bizottság tevékenységéről fél évente egy alkalommal beszámol a képviselő-testületnek. A beszámolási kötelezettség időpontját a képviselő-testület éves munkatervében határozza meg.

(5) A bizottság működésének ügyviteli feladatait az Önkormányzati Hivatal látja el

(6) Az e rendeletben meghatározott kötelezettségeit megszegő bizottsági elnök, illetve tag megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület határozattal 3 havi időtartamra csökkentheti vagy megvonhatja. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés vagy megvonás újra alkalmazható.

10. A jegyző

62. § (1) A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai

a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,

d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.

e) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,

f) a bizottság döntéseiről határozat-nyilvántartást vezet,

g) rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,

h) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

63. § (1) A 62. § (2) bekezdés d) pontja alapján a jegyző gondoskodik a rendelet helyben szokásos módon történő kihirdetéséről.

(2) A rendelet akkor tekinthető kihirdetettnek, amikor azt az önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára kihelyezték.

(3) A 62. § (2) bekezdés e)–f) pontokban meghatározott határozat-nyilvántartás formája sorszám szerinti.

(4) A 62. § (2) bekezdés e) pontjában meghatározott rendelet-nyilvántartás formája sorszám szerinti.

64. § (1) A jegyző kinevezésére a Mötv. 82. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Cibakházi Közös Önkormányzati Hivatal Szociális-, Munkaügyi-, Hatósági és Önkormányzati Iroda vezetője látja el.

11. Az Önkormányzati Hivatal

65. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 84. § (1) bekezdése alapján Önkormányzati Hivatalt hoz létre.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott Önkormányzati Hivatal hivatalos elnevezése: Cibakházi Közös Önkormányzati Hivatal.

(3) A Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § (1) bekezdés b) pontja alapján polgármester is meghatároz. Az Önkormányzati Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. Az Önkormányzati Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

(4) Az Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjében, valamint ügyfélfogadási rendjét - az Mötv. 67. § (1) bekezdés d) pontja figyelembevételével - a képviselő-testület határozattal fogadja el.

12. Társulás

66. § (1) Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat a feladatainak hatékony, célszerű, gazdaság és ésszerű megoldása érdekében társulásban vesz részt. A képviselő-testület más települések képviselő-testületeivel alakíthat társulást. A társulásban az Önkormányzatot a polgármester képviseli.

(2) Cibakháza Nagyközségi Önkormányzat tagja a Tiszazugi Önkormányzatok Társulásnak.

(3) Az önkormányzatok a társulások működésének részletes szabályait a társulási megállapodásban határozzák meg.

13. A képviselő-testület gazdasági programja

67. § (1) A képviselő-testület a megbízatásának időtartama alatt a gazdasági program alapján működik.

(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

14. Záró rendelkezések

68. § (1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Cibakháza Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 13/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelete.