Tiszasas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (II. 27.) önkormányzati rendelete

Tiszasas Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 03. 11- 2023. 10. 24

Tiszasas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2023. (II. 27.) önkormányzati rendelete

Tiszasas Községi Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.03.11.

Tiszasas Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Tiszasas Községi Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat).

(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 5474 Tiszasas, Rákóczi Ferenc utca 32.

(3) Az önkormányzat törzskönyvi nyilvántartási száma:733151.

(4) Az önkormányzat szakmai alaptevékenységek kormányzati funkció szerinti megjelölését a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(5) Az önkormányzat illetékességi területe: Tiszasas község közigazgatási területe.

2. § (1) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Tiszasas Községi Önkormányzat képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület).

(2) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei látják el.

(3) A képviselő-testület szervei:

a) főállású polgármester,

b) a képviselő-testület bizottságai,

c) a jegyző,

d) a közös önkormányzati hivatal.

(4) A képviselő-testület hivatalának megnevezése: Tiszasasi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: hivatal).

3. § (1) Az önkormányzat hivatalos jelképe: a címer.

(2) A címer használatának rendjét a helyi címer használatának rendjéről szóló önkormányzati rendelet szabályozza.

4. § (1) Az önkormányzat hivatalos bélyegzője kör alakú, Tiszasas Községi Önkormányzat felirattal, középen Magyarország címerével.

(2) A jegyző hivatalos bélyegzője kör alakú, Tiszasasi Közös Önkormányzati Hivatal felirattal, középen Magyarország címerével.

5. § Az önkormányzat a helyi kitüntetések és elismerő címek alapításának és adományozásának rendjét külön önkormányzati rendeletben szabályozza.

6. § (1) Tiszasas Községi Önkormányzat honlapja, a www.tiszasas.hu, melyen keresztül friss információkkal látja el a település lakosságát.

(2) A honlap tartalmazza különösen:

a) képviselő-testületi ülések jegyzőkönyvét,

b) hatályos rendeleteket,

c) az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságságról szóló 2011. évi CXII törvény mellékletében felsorolt adatokat,

d) a településre jellemző egyéb adattartalmat,

e) azon adattartalmat amelyet a polgármester engedélyezett.

II. Fejezet

Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervezete

7. § (1) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg.

(2) Az önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező feladat- és hatásköröket továbbá önként vállalhatja mindazon helyi közügy ellátását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt feladat- és hatáskörök tárgyában a képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetésében – a fedezet biztosításával – dönt.

(3) A helyi közügyek, valamint helyi lakosság alapvető létfeltételei, a gazdasági teljesítőképesség és lakossági igény függvényében helyben biztosítható önkormányzati közfeladatokat törvény, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdése tartalmazza.

(4) Az önkormányzat önként vállalt feladatait a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

8. § (1) A képviselő-testület rendeletében egyes átruházható hatáskör gyakorlásának jogát átengedheti a polgármesternek, a képviselő-testület bizottságának, a jegyzőnek és az önkormányzati társulásnak.

(2) A képviselő-testület hatásköre gyakorlásának átruházásáról – az átruházás visszavonásáról – minősített többséggel dönt, és egyben meghatározza a hatáskör gyakorlásának általános szempontjait, feltételrendszerét.

(3) A képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit az Mötv. 42. §-a tartalmazza.

(4) A képviselő-testület azon nem hatósági hatásköreit, amelyeknek gyakorlását a polgármesterre és a bizottságokra ruházza át a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(5) Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

(6) A képviselő kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a képviselő-testület által átruházott önkormányzati ügyben hozott döntését.

9. § Az önkormányzat a kötelező és az önként vállalt feladatai mellett, elsődlegesen azok jobb ellátása érdekében, jogszabály által meghatározottak szerint saját vagyonával önállóan gazdálkodhat.

III. Fejezet

A képviselő-testület működése

1. A képviselő-testület összehívása, munkaterv

10. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő. A képviselő-testület tagjainak és a képviselő-testület állandó bizottságai tagjainak felsorolását a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(2) A képviselő-testület

a) alakuló ülést,

b) munkaterv szerinti soros ülést,

c) soron kívüli ülést,

d) rendkívüli ülést,

e) közmeghallgatást tart.

(3) A képviselő-testület üléseit – eltérő képviselő-testületi döntés hiányában – az önkormányzat székhelyén tartja.

11. § (1) A képviselő-testület alakuló ülését a választást követő 15 napon belül össze kell hívni.

(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.

(3) Az alakuló ülésen a polgármester és a képviselők esküt tesznek. A képviselő-testület már az alakuló ülésen dönthet az alpolgármester választásáról, a bizottsági szerkezet kialakításáról.

12. § (1) A képviselő-testület az elfogadott munkatervtől eltérő időpontban, szükség szerint ülést tarthat (soron kívüli ülés).

(2) A testületi ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal rendelkező meghívottaknak és az ügyben érintetteknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.

(3) A meghívó tartalmazza az ülés helyét, idejét, napirendi pontjait, az ülés összehívójának nevét, aláírását és dátumozását az előterjesztést, és annak előadójának nevét.

13. § (1) A polgármester rendkívüli ülést köteles összehívni a képviselők 1/4-ének, bizottságnak a napirendet is tartalmazó indítványára, továbbá a kormányhivatal vezetőjének indokolással ellátott indítványára.

(2) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze sürgős, halasztást nem tűrő esetben. Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek és a tanácskozási joggal rendelkező meghívottaknak az ülés előtt 24 órával meg kell küldeni, és erről egyidejűleg a meghívottakat telefonon értesíteni.

(3) Amennyiben valamely napirend rendkívüli módon – a felmerült szoros határidő, az önkormányzat halasztást nem tűrő érdeke, más különösen nyomós indok miatt – nem terjeszthető elő és az csak rendes ülésen adható át a Képviselő-testület tagjainak – a polgármester, az előterjesztő szóbeli indokolását követően – a Képviselő-testület egyszerű többséget igénylő döntésével felvehető a napirendek közé.

(4) Olyan helyzetben, amikor azonnali döntés meghozatalára van szükség (pl. vis maior) bármilyen értesítési mód igénybe vehető, illetve a (2) bekezdésben foglalt időtartamtól is el lehet tekinteni.

(5) Rendkívüli ülés összehívása esetén is biztosítani kell a nyilvánosságot, a lakossági részvétel lehetőségét.

14. § (1) Az előrelátható feladatok jobb előkészítése érdekében a képviselő-testület munkaterv alapján dolgozik. A munkaterv javaslatot a polgármester irányításával a jegyző állítja össze.

(2) A képviselő-testület munkaterv tervezetét a polgármester az alakuló ülést követő első rendes ülésen terjeszti a képviselő-testület elé jóváhagyásra.

(3) A munkaterv elkészítéséért a polgármester felelős.

(4) A következő évre szóló munkatervet a polgármester terjeszti a testület elé, legkésőbb a tárgyévet megelőző utolsó testületi ülésre.

(5) A képviselő-testület által elfogadott munkaterv tartalmazza az ülés idejét, napirendjét, a napirend előadóját.

15. § (1) A képviselő-testület napirendjét beszámolók, tájékoztatók és egyéb előterjesztések alapján tárgyalja.

(2) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt,

b) a hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,

c) az őket érintő napirendhez az érintett intézmények vezetőit,

d) a napirend tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét, szakértőjét,

e) azokat, akiket a polgármester tanácskozási joggal meghív,

f) Jász-Nagykun-Szolnok Vármegye 4. számú egyéni választókerület országgyűlési képviselőjét.

(3) A testületi ülés összehívásáról egyidejűleg a lakosságot is tájékoztatni kell az ülés előtt. A meghívót ki kell függeszteni a hivatal hirdetőtábláján.

16. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egyszer közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás időpontját, az azt megelőző 14 nappal közhírré kell tenni, és gondoskodni kell arról, hogy az előterjesztést az állampolgárok megismerhessék, amennyiben a közmeghallgatásra készül előterjesztés.

(3) Közmeghallgatásra sor kerülhet konkrét téma megjelölésével és anélkül is.

(4) A közmeghallgatáson a résztvevőknek tanácskozási joguk van, egyebekben az ülés vezetésére, a tanácskozás rendjére a képviselő-testület üléseire vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(5) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésre, javaslatra lehetőség szerint azonnal, de legkésőbb 15 napon belül köteles a képviselő-testület, annak szerve választ adni.

(6) A képviselők évente legalább egy alkalommal kötelesek beszámolniuk választópolgároknak a képviselői tevékenységükről.

2. Képviselő-testület ülése

17. § (1) A képviselő-testületi ülések összehívása meghívóval történik.

(2) A meghívóhoz mellékelni kell az írásos előterjesztéseket.

(3) A meghívót és a hozzá kapcsolódó előterjesztéseket a meghívottak nyomtatott formában kapják meg.

18. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános.

(2) A zárt ülés tartására kizárólag a Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(3) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, meghívása esetén a hivatal ügyintézője, valamint az ügy szakértője vehet részt.

19. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, felkérése, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti.

(2) Az ülés határozatképes, ha a megválasztott képviselők több mint a fele jelen van. A képviselő-testület határozatképességét az ülésen folyamatosan figyelemmel kell kísérni. Határozatképtelenség esetén az ülést 8 napon belül ismételten össze kell hívni változatlan napirenddel.

(3) A polgármester az ülés vezetése során:

a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülésének összehívása e rendeletben foglaltak szerint történt,

b) megállapítja az ülés határozatképességét,

c) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

d) tájékoztatást ad az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről,

e) havi rendszerességgel előterjeszti a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentést,

f) napirendi pontonként, illetve előterjesztésenként vezeti, összefoglalja és lezárja a vitát,

g) folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés határozatképességét,

h) szavazásra bocsátja az előterjesztéseket, megállapítja a szavazás eredményét,

i) biztosítja a képviselők interpellációs és kérdezési jogának gyakorlását.

20. § (1) A képviselő-testület a testületi ülés napirendjéről vita nélkül egyszerű többséggel hozott határozattal dönt.

(2) Figyelemmel e rendelet 13. § (3) bekezdésére, a polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a bizottság elnöke, a jegyző - sürgősségi indítványként - javasolhatja a képviselő-testületnek az ülés meghívójában nem szereplő, napirendi javaslatba fel nem vett ügyek tárgyalását. Az indítvány meg kell, hogy feleljen az előterjesztésekre vonatkozó tartalmi és formai követelményeknek. A napirend meghatározásakor – indítványonként – kell egyszerű többséggel dönteni arról, hogy azt napirendre tűzi-e a képviselő-testület. A képviselő-testület, ha az indítványt elfogadja, azt az írásban megküldött napirendi sorozat után tárgyalja.

(3) A meghirdetett napirendi pont tárgyalásának elhalasztására, a napirendi pontok sorrendjének a megváltoztatására az ülésen jelen lévő bármelyik meghívott javaslatot tehet. Az indítvány elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt, e tekintetben nem kerül sor határozat-hozatalra

3. Az előterjesztés

21. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, valamint a polgármester, a képviselő, a bizottságok által előzetesen javasolt rendelet- és határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban kerülhet benyújtásra. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(3) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak előadója felel. Az ügy előadója köteles figyelembe venni a témában érintett szervek, szervezetek, lakossági érdekcsoportok, közösségek esetenkénti véleményét, javaslatát. Az előterjesztés tartalmazza a tárgy részletes kidolgozását, a szükséges elemzéseket, esetleges kisebbségi véleményt.

4. A tanácskozás rendje, szavazás

22. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:

a) a napirend előterjesztője szóbeli beajánlást tesz,

b) ezt követően az illetékes bizottságok elnökei ismertetik a bizottságok véleményét, állásfoglalását az előterjesztésről,

c) a vita megkezdése előtt az előterjesztőkhöz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdést tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.

(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.

(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

(4) A polgármester és a jegyző a határozathozatalt megelőzően bármikor felszólalhat.

(5) A nyílt ülésen, tanácskozási joggal nem rendelkező megjelentek a napirendhez kapcsolódva kérdést tehetnek fel és az üggyel kapcsolatban hozzászólhatnak. Ennek engedélyezéséről a képviselő-testület vita nélkül, határozathozatal mellőzésével, egyszerű többséggel dönt.

23. § (1) Az előterjesztő a javaslatot, a képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(2) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a döntési javaslatra törvényességet érintő észrevételt kíván tenni.

(3) Ha a tárgyalt napirendhez több felszólaló nincs az ülés vezetője a vitát lezárja.

(4) Szavazás előtt a polgármester, bármelyik képviselő tárgyalási szünetet javasolhat. Javaslatról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel külön határozathozatal nélkül dönt.

24. § (1) Az előterjesztett és a vitában elhangzott javaslatokat a polgármester egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd az egész javaslatról.

(2) A döntéshozatalból kizárható, akit, továbbá akinek hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét. A személyes érintettség bejelentésével egyidejűleg a képviselő bejelentheti, hogy a szavazásban nem kíván részt venni. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére, bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület minősített többséggel dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

(3) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálását – annak ismertté válását követően haladéktalanul, azonban a bejelentési kötelezettség elmulasztását követő egy éven belül – a képviselő-testület rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a képviselő-testület Pénzügyi és Vagyonnyilatkozatokat Ellenőrző Bizottságának hatáskörébe tartozik.

(4) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.

(5) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A vizsgálat lezárásaként a képviselő-testület külön határozattal megállapítja a személyes érintettség hiányát, a személyes érintettség bejelenésének elmulasztását.

(6) Amennyiben a képviselő-testület a személyes érintettség bejelenésének elmulasztását állapítja meg, határozatában

a) dönt az érintett képviselő döntéshozatalban leadott szavazatának érvénytelenné nyilvánításáról,

b) dönthet a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról,

c) dönthet az érintett képviselő írásbeli figyelmeztetéséről.

(7) Amennyiben az érvénytelenné nyilvánított szavazat a képviselő-testület korábbi döntését (egyszerű többség, minősített többség) érdemben befolyásolja és a képviselő-testület a (6) bekezdés b) pontja szerint nem erősíti meg az érintett képviselő részvételével hozott döntést, úgy azt érvénytelennek kell tekinteni és az érintett képviselőt az érvénytelen döntés miatti jogkövetkezmények tekintetében a polgári jog szabályai szerint felelősség terheli.

5. A képviselő-testület döntései

25. § (1) A képviselő-testület rendeleteket alkot és határozatokat hoz.

(2) A rendelet elfogadásához a képviselő-testület megválasztott tagjai többségének hozzájáruló (igen) szavazata szükséges (minősített többség).

(3) A határozathozatalhoz - a (4) bekezdésben meghatározott ügyek kivételével - a jelenlévő képviselők többségének hozzájáruló (igen) szavazata szükséges (egyszerű többség).

(4) Az Mötv. 50. §-ában foglaltakon túl minősített többség szükséges

a) közterület elnevezéséhez,

b) önkormányzati kitüntetés és elismerő cím adományozásához,

c) az önkormányzat gazdasági programjának elfogadásához.

(5) A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza. Szavazni csak személyesen lehet. A képviselők hozzájáruló (igen) szavazatukat, elutasító (nem) szavazatukat, tartózkodásukat kézfelemeléssel jelzik.

26. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. A titkos szavazás lebonyolítása az Pénzügyi és Vagyonnyilatkozatokat Ellenőrző Bizottságának feladata.

(2) A képviselők szavazatukat – a testületi ülés helyszínétől eltérő – külön hivatali helyiségben, egyenként, zárt borítékba helyezett szavazólapokon, zárt szavazóurnába adhatják le.

(3) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell:

a) szavazás helyét és idejét,

b) a szavazás tárgyát

c) a szavazás lebonyolításában részt vevő bizottsági képviselők nevét és aláírását

d) a szavazás lényeges körülményeit (kiosztott szavazólapok száma, a szavazóurnában lévő szavazólapok száma, érvényes szavazatok száma, érvénytelen szavazatok száma, szavazati arány, stb.)

e) a titkos szavazás eredményét.

(4) Név szerinti szavazást kell elrendelni:

a) ha azt a törvény írja elő,

b) a polgármester,

c) legalább három képviselő javaslatára.

(5) A név szerinti szavazáskor a jegyző névsor szerint felolvassa a képviselők nevét, akik nevük elhangzásakor szavazatukat szóban jelzik. A névsorban rögzített szavazatok alapján az eredményt a polgármester hirdeti ki.

6. Interpelláció

27. § (1) A települési képviselő a Képviselő-testület ülésén a:

a) polgármestertől (alpolgármestertől),

b) jegyzőtől,

c) bizottság elnökétől

önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet (interpelláció), amelyre az ülésen – de legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

(2) Az interpellációt az ülés napját megelőzően legalább 2 nappal a polgármesternél kell írásban bejelenteni.

(3) A bejelentésnek tartalmaznia kell:

a) az interpelláló nevét,

b) az interpelláció tárgyát.

(4) Az interpellálót megilleti az írásbeli bejelentés mellett a szóbeli kiegészítés joga is.

(5) Sürgős esetben az ülés vezetőjének engedélyével az ülésen szóbeli interpelláció is előterjeszthető. Ha az ülést vezető az engedélyt megtagadja, a képviselő kérésére, az interpelláció engedélyezéséről a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel, külön határozathozatal nélkül dönt.

(6) Ha az interpelláló képviselő írásban kapott választ, akkor a következő rendes ülésen nyilatkoznia kell a válasz elfogadásáról.

(7) Amennyiben az interpellációra adott szóbeli, írásbeli választ a képviselő nem fogadja el, a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról egyszerű szótöbbséggel dönt. Abban az esetben, ha a választ a Képviselő-testület sem fogadja el, az interpelláció címzettje köteles az ügyet újra megvizsgálni és az interpellációt a soron következő ülésen ismételten megválaszolni.

7. Kérdések, észrevételek, tájékoztatók, bejelentések

28. § A képviselő a testületi ülésen, önkormányzati ügyekben, kérdéssel, észrevétellel fordulhat a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez. Részére a választ lehetőleg azonnal, de legkésőbb a következő ülésen meg kell adni.

8. Napirend előtti felszólalás

29. § (1) Napirend előtti felszólalásra a polgármestertől írásban bármelyik képviselő, a felszólalás tárgyának megjelölésével, engedélyt kérhet.

(2) Ha az ülés vezetője az engedélyt megtagadja, a képviselő kérésére e tárgyban a Képviselő-testület felszólalás és vita nélkül egyszerű szótöbbséggel külön határozathozatal nélkül dönt.

(3) A napirend előtti felszólalás legfeljebb 5 percig tarthat. A felszólaláshoz kapcsolódóan bármely képviselő két-két percre kaphat szót.

(4) A napirend előtti felszólalás tárgyában vitának és határozathozatalnak helye nincs.

9. A tanácskozás rendjének fenntartása

30. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a képviselő-testületi ülést vezető személy, gondoskodik. Ennek során:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,

b) ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja a hozzászólótól a szót,

c) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához, illetve a képviselő-testület üléséhez méltatlan magatartást tanúsít,

d) ismétlődő rendzavarás esetén indítványozhatja a rendbontó képviselő tiszteletdíjának a csökkentését.

(2) A nyilvános ülésen megjelentek a számukra kijelölt helyet foglalhatják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a képviselő-testületi ülést vezető személy rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.

(3) Az ülés vezetőjének a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

10. A jegyzőkönyv

31. § (1) Képviselő-testület üléséről hangfelvétel készül, a hangfelvétel alapján a tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket tartalmazó jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a hivatal jegyzője által kijelölt ügyintézője készíti el, az általa rögzített hangfelvétel és saját jegyzete alapján.

(2) A jegyzőkönyv tartalmazza

a) a testületi ülés jellegét (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás), ülési módját(nyilvános, zárt), helyét és idejét

b) a testületi ülésre meghívottak nevét, a megjelent képviselők, a tanácskozási joggal jelenlévők nevét és a testületi ülésről távolmaradó képviselők nevét,

c) a javasolt és elfogadott napirendet,

d) napirendi pontként az előadó nevét, a szóbeli kiegészítést, a felszólalók nevét és mondanivalójuk lényegét, a szóban előterjesztett módosító, kiegészítő határozati javaslatot,

e) a hozzászóló kérelmére az ügyhöz kapcsolódó szó szerinti véleményét,

f) az ülés vezetőjének a rendfenntartás érdekében tett intézkedéseit,

g) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését,

h) a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát,

i) a döntéshozatalban résztvevők számát, a személyes érintettség miatt a döntéshozatalból kizárt, a döntéshozatalban részt venni nem kívánó képviselő nevét és a kizárás indokát,

j) döntésenként a döntéshozatal módját (minősített többség, egyszerű többség, nyílt, név szerinti szavazás, titkos szavazás)

k) döntésenként a szavazás eredményét és a határozat szószerinti szövegét,

l) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és az azokkal kapcsolatos válaszokat, döntéseket, határozatokat,

m) az ülés berekesztésének tényét.

(3) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell az ülésre szóló meghívót, az előterjesztések, tájékoztatók, az írásban benyújtott módosító javaslatok, interpellációk egy-egy példányát, valamint a jelenléti ívet.

(4) A jegyzőkönyvet az ülést vezető és a jegyző írja alá.

(5) A jegyzőkönyv két eredeti példányban készül. Egy eredeti példányt évente bekötve a hivatal irattárban kell őrizni, a második példányt közzé kell tenni a városi könyvtárban. A jegyző a jegyzőkönyvet elektronikus úton (a Nemzeti Jogszabálytár felületén) a testületi ülést követő 15 napon belül megküldi az önkormányzat törvényességi ellenőrzéséért felelős szervének és közzéteszi az önkormányzat hivatalos honlapján.

(6) A zárt ülés kivételével a jegyzőkönyvbe és annak mellékleteibe, jegyzővel történt előzetes, a hivatal ügyfélfogadási idejére egyeztetett időpontban a hivatal helyiségében, bárki betekinthet.

32. § (1) A képviselő-testület rendeleteit és határozatait a naptári év elejétől kezdődően külön folyamatos sorszámmal, évszámmal és megkülönböztető jelzéssel kell ellátni.

(2) A képviselő-testület döntéseinek nyilvántartása a jegyző feladata. A határozatokat úgy kell nyilvántartani, hogy abból a végrehajtás nyomon követhető legyen.

(3) Az önkormányzati rendelet kihirdetése az önkormányzat hirdetőtábláján való kifüggesztéssel valósul meg. A rendeleteket a hivatal hirdetőtábláján, a városi könyvtárban és az önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni. A rendeleteket a Nemzeti Jogszabálytár internetes felületén a módosításokkal egységes szerkezetben a kihirdetést követő három napon belül fel kell tölteni.

(4) A nyílt és zárt ülésen hozott képviselő-testületi határozatokat az önkormányzat hivatalos honlapján közzé kell tenni. Közzététel során gondoskodni kell a személyes adatok védelméről a közérdekből nyilvános adatok figyelembe vételével.

IV. Fejezet

A képviselő-testület bizottságai

33. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati feladatok eredményesebb ellátása, a testületi döntések előkészítése, átruházott hatáskörben a döntések meghozatala, a döntések végrehajtásának szervezése és ellenőrzése érdekében az alábbi állandó bizottságokat, az alábbi létszámmal hozta létre:

a) Pénzügyi és Vagyonnyilatkozatokat Ellenőrző Bizottság: 3 fő,

b) Szociális és Egészségügyi Bizottság: 3 fő.

(2) A bizottságok elnökeit és tagjait a testület választja meg nyílt szavazással, minősített többséggel. A polgármester, az alpolgármester a hivatal dolgozója nem lehet bizottság elnöke, tagja.

(3) A képviselő-testület esetenkénti feladatok ellátása érdekében ideiglenes bizottságot hozhat létre. A bizottság tagjaira a képviselő-testület tagjai tehetnek javaslatot.

(4) A bizottság ügyviteli feladatait a hivatal látja el.

(5) A bizottság ülésére az elnök külső szakembert, a tárgyalt ügyben érdekelt tisztségviselőt, a belső szervezeti egység vezetőjét és más érdekelteket tanácskozási joggal meghívhat. A képviselők tanácskozási joggal részt vehetnek bármely bizottság ülésén.

(6) Az állandó bizottságok feladat- és hatásköreit a rendelet 5. melléklete tartalmazza.

34. § (1) A bizottság ülését a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnök köteles összehívni a bizottságot:

a) a képviselő-testület határozatára,

b) a polgármester indítványára,

c) a bizottság 2/3-ának indítványára.

(2) A bizottság ülésének összehívására, működésére, a nyilvánosságára, a határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjának a kizárására a bizottsági ülésről készített jegyzőkönyv tartalmára, a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat megfelelően kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a kizárásról a bizottság dönt, a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A bizottság üléséről hangfelvétel és írott jegyzet készül.

(3) A képviselő-testület rendeletben döntési jogot adhat, és hatósági hatáskört állapíthat meg bizottságainak. A bizottság eseti döntését hivatalból, a döntéssel érintett személy kérelmére a képviselő-testület felülvizsgálhatja.

V. Fejezet

A települési képviselő

35. § (1) A képviselőt megilletik Mötv.-ben és e rendeletben foglalt jogok és terhelik a kötelezettségek. A települési képviselők jogai és kötelességei azonosak.

(2) A képviselő képviselői tevékenysége során hivatalos személyként jár el.

(3) A képviselő:

a) részt vehet a képviselő-testület döntésének előkészítésében, végrehajtásuk szervezésében és ellenőrzésében,

b) megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet,

c) kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a polgármester és a bizottságok – a képviselőtestület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntéseit,

d) a hivataltól a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést igényelhet,

e) közérdekű ügyben kezdeményezheti a hivatal intézkedését, amelyre a hivatal 15 napon belül érdemi választ köteles adni,

f) a polgármestertől, az alpolgármestertől, a jegyzőtől és a bizottság elnökétől a képviselő-testületi ülésen önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet (interpelláció) amelyre az ülésen – de legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni,

g) kérésére az írásban benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben,

h) bármely bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehet,

i) kezdeményezheti rendelet megalkotását, határozat meghozatalát, amely kezdeményezésről a képviselő testület rendeletalkotásra irányuló javaslat esetén minősített többséggel határozat meghozatalára irányuló javaslat esetén egyszerű szótöbbséggel dönt.

(4) A képviselő főbb kötelezettségei:

a) az alakuló ülésen, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz,

b) köteles tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában,

c) olyan magatartás tanúsítása, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

d) felkérés alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,

e) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti titok megőrzése, titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll,

f) kapcsolattartás a választópolgárokkal, illetve különböző önszerveződő lakossági közösségekkel,

g) a személyes érintettség bejelentése,

h) összeférhetetlenségét megszüntetni, a méltatlanságra okot adó körülményről a körülmény beállta napjától számított három napon belül a képviselő-testületet tájékoztatni.

i) a választópolgároknak évente beszámol a képviselői tevékenységéről.

(5) A képviselő és a képviselő-testület bizottságának nem képviselő tagja a megbízólevelének átvételétől, majd ezt követően minden év január- 1-től számított 30 napon belül - törvényben szabályozott - vagyonnyilatkozatot köteles tenni. A képviselő saját vagyonnyilatkozatához csatolni köteles a vele közös háztartásban élő házastársának, élettársának –, valamint gyermekének a vagyonnyilatkozatát.

(6) A vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén - annak benyújtásáig – a képviselői jogait nem gyakorolhatja, és képviselői megbízatásával kapcsolatban juttatásokban nem részesülhet.

(7) A képviselő vagyonnyilatkozatába az Pénzügyi és Vagyonnyilatkozatokat Ellenőrző Bizottságának elnöke felé tett bejelentés alapján, a hivatal ügyfélfogadási idejében és a hivatal helyiségében, bárki betekinthet.

36. § A települési képviselő összeférhetetlenségére és méltatlanságára vonatkozó szabályokat a Mötv. tartalmazza.

37. § Az összeférhetetlenség és méltatlanság megállapítását bárki kezdeményezheti a polgármesternél. A polgármester a kezdeményezést az Pénzügyi és Vagyonnyilatkozatokat Ellenőrző Bizottságnak adja át kivizsgálásra. A bizottság előterjesztése alapján a képviselő-testület a következő ülésén, legkésőbb az összeférhetetlenség megállapításának kezdeményezését követő 30 napon belül határozattal dönt az összeférhetetlenségről.

VI. Fejezet

A polgármester, az alpolgármester, a jegyző

11. A polgármester

38. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester feladatait, hatósági jogkörét törvény, kormányrendelet, valamint e rendelet szabályozza és tartalmazza.

(3) A polgármester biztosítja az önkormányzat demokratikus működését és széles körű nyilvánosságát. Együttműködik a különböző szervezetekkel, különösen a lakosság önszerveződő közösségeivel. Felelős az önkormányzat gazdálkodásának jogszerűségéért. Szervezi az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait, együttműködését más önkormányzatokkal, szervezetekkel és érdekszövetségekkel.

(4) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:

a) segíti a képviselők munkáját,

b) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,

c) képviseli az önkormányzatot,

d) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,

e) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást, a közakarat érvényesülését,

f) a polgármester – a véleménye szerint önkormányzati érdekeket sértő – képviselő-testületi döntés ismételt megtárgyalását kezdeményezheti.

g) havonta előterjeszti a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentést,

h) önkormányzati ügyekben kapcsolatot tart a médiával, hírközlő szervekkel.

(5) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő feladatai:

a) indítványozhatja a bizottság összehívását,

b) felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, sérti az önkormányzat érdekeit. E felfüggesztésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz,

c) bizottsági döntéshozatal esetén dönt a bizottsági elnök összeférhetetlenségi ok jelzése alapján a kizárás kérdéséről, ha az ügy a bizottság elnökét, hozzátartozóját személyesen érinti.

39. § (1) A polgármester a képviselő-testületek döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a közös önkormányzati hivatalt. E körben:

a) együttműködik Szelevény Község Polgármesterével a Tiszasasi Közös Önkormányzati Hivatal létrehozásáról szóló megállapodás rendelkezéseinek megfelelően, és a jegyző javaslatainak figyelembevételével előterjesztést nyújt be a hivatal feladatainak szervezésében.

b) irányítja hivatalt és meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában,

c) dönt a jogszabály alapján hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyekben, hatósági hatáskörben, egyes hatásköreinek gyakorlásának átruházásáról és a kiadmányozás rendjéről

d) a képviselő-testület döntéseivel összhangban irányítja az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodást,

e) gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző tekintetében,

(2) A polgármester, a jogviszony létesítésével és megszüntetése kivételével gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.

(3) A polgármester megválasztásakor, majd azt követően évente vagyonnyilatkozatot köteles tenni. A polgármester vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségére a képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(4) A polgármester összeférhetetlenségére és méltatlanságára vonatkozó szabályokat a Mötv. tartalmazza.

12. Az alpolgármester

40. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére saját tagjai közül, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára, titkos szavazással két alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát.

(3) A polgármestert távolléte esetén az alpolgármester helyettesíti.

(4) Az alpolgármester segíti a polgármester gazdálkodással és bizottságokkal kapcsolatos tevékenységét.

13. A jegyző

41. § (1) A jegyző a polgármester irányításával gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ennek keretében:

a) gondoskodik a képviselő-testület, a bizottságok elé kerülő előterjesztések elkészítéséről,

b) gondoskodik az önkormányzati képviselő-testület, a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatok ellátásáról,

c) tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testület és a képviselő-testületi bizottságok ülésein,

d) a képviselő-testület ülésén az előterjesztés vitájában szavazás előtt - ha szükséges - törvényességi észrevételt tesz,

e) havonta előterjeszti felelősségi körébe utalt lejárt határidejű határozatokról szóló jelentést,

f) gondoskodik a képviselő-testületi és bizottsági ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről,

g) köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha döntésüknél jogszabálysértést észlel,

h) a képviselő-testületi és bizottsági ülés jegyzőkönyvét az ülést követő 15 napon belül köteles megküldeni az önkormányzat törvényességi ellenőrzéséért felelős szervnek, továbbá a döntést követő 15 napon belül megküldi az átruházott hatáskörben hozott döntéseket.

i) rendszeresen tájékoztatást ad a polgármesternek, képviselő-testületnek, bizottságoknak az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról,

j) tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról, az ügyintézésről.

k) segíti a nemzetiségi önkormányzat törvényes működését, tanácskozási joggal részt vesz ülésein, gondoskodik jegyzőkönyveik elkészítéséről és továbbításáról.

(2) A jegyzőt távolléte esetén az aljegyző helyettesíti, továbbá ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat.

VII. Fejezet

A képviselő-testület hivatala

42. § A képviselő-testület hivatala a Tiszasasi Közös Önkormányzati Hivatal. A hivatal szervezetére és működésére, ellátandó feladat- és hatáskörére vonatkozó szabályokat a Tiszasasi Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

VIII. Fejezet

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés

43. § A helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjét a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény, valamint a helyi népszavazás és népi kezdeményezés rendjéről szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.

IX. Fejezet

Az önkormányzat gazdálkodása

44. § Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket a mindenkor hatályos törvények és Tiszasas Község vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás egyes szabályairól szóló önkormányzati rendelet tartalmazza.

X. Fejezet

Záró rendelkezések

45. §1

46. § Ez a rendelet 2023. február 28-án lép hatályba.

1

A 45. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

2

A 3. melléklet a Tiszasas Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2023. (III. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.