Báta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2025. (XI. 11.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2025. (III.17.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 11. 11- 2025. 11. 11

Báta Község Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2025. (XI. 11.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2025. (III.17.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.11.11.

[1] Az önkormányzati rendszer biztosítja a helyi önkormányzatok autonómiához való jogát és a demokratikus helyi önrendelkezést. Ezek révén olyan önszerveződő helyi hatalomgyakorlás valósul meg, amelyben a lakosság közvetlenül, illetve választott helyi képviselői útján - a törvények keretei között - önállóan intézheti a helyi ügyek széles körét. Így a települési önkormányzatok képesek arra, hogy a településeken önfejlődési folyamatokat indítsanak el, és a köz megelégedésére hatékonyan igazodjanak a helyi sajátosságok és igények sokszínűségéhez, önkormányzati minőségükben és önállóan kapcsolódjanak az országos közfeladatok helyi érdekű megvalósításához. A települési önkormányzatok széles feladat- és hatáskörükben eljárva kifejezik a helyi közakaratot, megjelenítik a helyi közérdekeket. Ezeket alapul véve és szem előtt tartva Báta Község Önkormányzata önállóan, demokratikus módon és széleskörű nyilvánosságot teremtve intézi a település közügyeit, gondoskodik a közszolgáltatásokról, a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásáról, és a fenti elvekkel és célkitűzésekkel összhangban állapítja meg szervezetére és működésére vonatkozó alapvető szabályokat.

[2] Báta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet [2] preambulumbekezdése helyébe a következő preambulumbekezdés lép:

„[2] Báta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:”

2. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Báta Község Önkormányzata. Székhelye: 7149 Báta, Fő u. 147. Működési területe: Báta Község közigazgatási területe.”

3. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 2. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei, a képviselő-testület bizottságai, a polgármester, valamint a képviselő-testület hivatala, az Őcsényi Közös Önkormányzati Hivatal- a továbbiakban: Hivatal - látja el. A Hivatal székhelyének címe: 7143 Őcsény, Fő u. 35.”

4. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 9. § (2) bekezdés 4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében – a vonatkozó jogszabályi előírások figyelembevételével - az önkormányzat feladata különösen:)

„4. törvényben meghatározott kivételekkel az egészségügyi alapellátás, az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások;”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 9. § (2) bekezdés 8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében – a vonatkozó jogszabályi előírások figyelembevételével - az önkormányzat feladata különösen:)

„8. gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások;”

(3) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 9. § (2) bekezdése a következő 8a. ponttal egészül ki:

(A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében – a vonatkozó jogszabályi előírások figyelembevételével - az önkormányzat feladata különösen:)

„8a. szociális szolgáltatások és ellátások, amelyek keretében települési támogatás állapítható meg;”

(4) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 9. § (2) bekezdése a következő 19–21. ponttal egészül ki:

(A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében – a vonatkozó jogszabályi előírások figyelembevételével - az önkormányzat feladata különösen:)

„19. helyi közösségi közlekedés biztosítása;
20. távhőszolgáltatás;
21. víziközmű-szolgáltatás, amennyiben a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat ellátásért felelősnek minősül.”

5. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 10. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) Bármelyik képviselő kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a részönkormányzat testületének, a jegyzőnek – a képviselő-testület által átruházott hatáskörben – önkormányzati ügyben hozott döntését.

(4) A képviselő-testület által a polgármesterre és a jegyzőre átruházott hatásköröket e rendelet 10. melléklete tartalmazza. A képviselő-testület által a bizottságaira átruházott hatásköröket e rendelet 8. melléklete tartalmazza.”

6. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 11. § 13. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át:)

„13. a településfejlesztési terv és a településrendezési terv jóváhagyása;”

7. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 13. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„13. § Báta Község Önkormányzatának képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) a polgármesterrel együtt 7 főből áll.”

8. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 14. § (4) és (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4) A képviselő-testület alakuló ülését a polgármester hívja össze és vezeti.

(5) A polgármester megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt és erről okmányt ír alá. Az eskü szövegét a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 1. melléklete tartalmazza. A polgármester jogai és kötelezettségei a megválasztásával keletkeznek, a megbízatás megszűnésével szűnnek meg.”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 14. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) Az alakuló ülésen a képviselő-testület dönt a polgármester tiszteletdíjáról és költségtérítéséről. Sor kerül alpolgármester-választásra is, valamint a polgármester javaslata alapján az alpolgármesteri tiszteletdíjról és költségtérítésről is dönteni szükséges. Egy fő alpolgármester a képviselők közül kerül megválasztásra, és lehetőség van 1 fő nem képviselő külsős alpolgármester megválasztására is. A képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét, a polgármester előterjesztése alapján megválasztja a bizottság vagy bizottságok tagjait.”

9. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 15. § (3) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képviselő-testület alakuló, ünnepi, rendes és rendkívüli ülést tart.)

„a) A képviselő-testület alakuló ülésére e rendelet 14. §-ában foglaltak az irányadók.”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 15. § (3) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képviselő-testület alakuló, ünnepi, rendes és rendkívüli ülést tart.)

„d) A munkatervben, illetve a 15. § (3) bekezdés c) pontjában nem szerepelő ülés rendkívüli ülésnek minősül. Rendkívüli ülést a polgármester előre nem tervezhető, azonnali döntést igénylő esetben hívhat össze. A képviselő-testület eseti határozattal is rendelkezhet rendkívüli ülés megtartásáról.”

(3) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 15. § (3) bekezdés g) és h) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A képviselő-testület alakuló, ünnepi, rendes és rendkívüli ülést tart.)

„g) 15. § (3) e) pontjában foglalt ülés esetén, az ülés tartását indítványozó az indítványt a polgármesterhez írásban eljuttatja. Ebben az esetben a polgármester a rendkívüli ülést az indítvány kézhezvételétől számított 15 napon belülre összehívja. Az indítvány tartalmazza a kezdeményezés indokát, az ülés javasolt időpontját és a napirendjére vonatkozó javaslatot.
h) A képviselő-testület rendkívüli ülésének tervezett időpontja úgy határozandó meg a kérelemben, hogy az lehetőség szerint e rendelet 15. § (3) c) pontjában foglaltakra essen. A javasolt időpont a polgármestert nem köti.”

10. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 16. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A képviselő-testület hosszú távú fejlesztési elképzeléseit gazdasági programban, fejlesztési tervben rögzíti, melynek elkészítéséért a helyi önkormányzat felelős.

(2) A gazdasági program, fejlesztési terv a képviselő-testület megbízatásának időtartamára vagy azt meghaladó időszakra szól.”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 16. §-a a következő (3)–(5) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A gazdasági program, fejlesztési terv helyi szinten meghatározza mindazokat a célkitűzéseket és feladatokat, amelyek a helyi önkormányzat költségvetési lehetőségeivel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti és gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével a helyi önkormányzat által nyújtandó feladatok biztosítását, színvonalának javítását szolgálják.

(4) A gazdasági program, fejlesztési terv – a vármegyei területfejlesztési elképzelésekkel összhangban – tartalmazza, különösen: az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó fejlesztési elképzeléseket.

(5) A gazdasági programot, fejlesztési tervet a képviselő-testület az alakuló ülését követő hat hónapon belül fogadja el. Ha a meglévő gazdasági program, fejlesztési terv az előző ciklusidőn túlnyúló, úgy azt az újonnan megválasztott képviselő-testület az alakuló ülését követő hat hónapon belül köteles felülvizsgálni, és legalább a ciklusidő végéig kiegészíteni vagy módosítani.”

11. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 19. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az előterjesztés írásban kerül a képviselő-testület elé. Kivételesen a képviselő-testület elé a polgármester vagy a polgármester által felkért 18. § (2) bekezdése szerinti szerv vagy személy szóbeli előterjesztést is terjeszthet a rendelettervezet kivételével.”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 19. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Indokolt esetben a formai követelményektől a polgármester engedélyével el lehet térni.”

12. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 22. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Rendkívül sürgős esetben a képviselő-testület rendkívüli ülése - legkésőbb az ülést megelőző napon - formális meghívó nélkül, bármilyen értesítési módon összehívható, ha az okot adó körülmény az ülés azonnali megtartását indokolja, így különösen olyan sürgősséggel tárgyalandó halaszthatatlan ügyben, amelyben a késedelmes döntéshozatal jelentős kárral vagy egyéb hátránnyal járna.”

13. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 23. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal kap meghívást)

„d) Báta község területén működő jelentősebb önszerveződő közösségek, civil szervezetek képviselője - a polgármester külön meghívása alapján - a tevékenységét érintő napirendi pont tárgyalásához, valamint”

14. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 25. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület ülése nyilvános, a zárt ülés szabályaira az Mötv. 46. § (2) a)-c) pontjai az irányadók. A zárt ülés elrendelésére a polgármester, a képviselő és a jegyző tehet javaslatot, melyről a képviselő-testület minősített többséggel dönt.”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 25. §-a a következő (1a) és (1b) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, meghívása esetén az érintett, az Őcsényi Közös Önkormányzati Hivatal ügyintézője, a szakértő, továbbá a nemzetiségét érintő ügy napirendi tárgyalásakor az adott nemzetiségi önkormányzat elnöke vesz részt.

(1b) A zárt ülésen tárgyalt napirendi ponthoz tartozó előterjesztés és a tárgyalás során elhangzottak, a zárt ülés kapcsán keletkezett adatok - a közérdekű adatok és a közérdekből nyilvános adatok kivételével - titkosak. A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés nyilvános.”

15. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 26. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület ülését a polgármester, a tisztség betöltetlensége vagy akadályoztatása esetén a képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester hívja össze és vezeti.”

16. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 38. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben titkos szavazást rendelhet el. A titkos szavazás szavazócédula urnába történő bedobásával történik, melynek technikai előkészítése, lebonyolítása a jegyző feladata. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely az ülésről készített jegyzőkönyvhöz csatolandó.

(2) A titkos szavazásnál a képviselő-testület 3 tagú eseti szavazatszámláló bizottságot választ. A szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.”

17. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 41. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítás kérhető, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb harminc napon belül írásban – érdemi választ kell adni.”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 41. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A kérdésre a képviselő-testület következő rendes ülésén írásban vagy szóban válaszol a kérdezett. Ha a kérdés megválaszolása több időt vesz igénybe, akkor a válasz a kérdés beérkezésétől számított 30 napon belül írásban küldendő meg a kérdező részére, mely a rákövetkező rendes képviselő-testületi-ülésen tájékoztatás céljából kiosztásra kerül.”

18. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 42. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Az interpellációra a képviselő-testület következő rendes ülésén írásban vagy szóban válaszol az interpellált. Ha az interpelláció megválaszolása több időt vesz igénybe, akkor a válasz az interpelláció beérkezésétől számított 30 napon belül írásban küldendő meg az interpelláló részére, mely a rákövetkező rendes képviselő-testületi-ülésen kiosztásra kerül, és az interpelláló - ha a választ nem fogadja el - kérheti ezen rendes ülést megelőző 8. napig, hogy a képviselő-testület szavazzon az elfogadásáról.”

19. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 43. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az önkormányzati rendelet megjelölése - az alábbi sorrendben -)

„a) „Báta Község Önkormányzata Képviselő-testületének” szófordulatát, mint a rendelet megalkotójának megjelölését,”

(foglalja magában.)

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 43. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A képviselő-testület határozatainak megjelölése - az alábbi sorrendben -

a) a normatív határozatot hozó szerv teljes megjelölését,

b) évente előröl kezdődő számozással a határozat sorszámát arab számmal,

c) a „/” jelet,

d) a normatív határozat közzétételének évét arab számmal,

e) zárójelben a normatív határozat közzétételének hónapját római számmal és napját arab számmal,

f) a „határozata” kifejezést és

g) a normatív határozat címét

foglalja magában.”

20. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 47. § (2) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A képviselő-testület minősített többséggel dönt)

„g) a népszavazásról, ha az nem kötelező,”

21. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 48. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A jegyzőkönyv a Mötv.-ben meghatározott tartalommal készül. A képviselő-testület a jegyzőkönyv aláírására - a polgármesteren és jegyzőn kívül - a képviselő-testületi tagok közül jegyzőkönyv-hitelesítőt választhat, melyről az adott képviselő-testületi ülésen ügyrendi határozatban dönt.”

22. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 49. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„49. § A képviselő-testület nyílt ülésének dokumentumai a lakosság tájékoztatása céljából megjelennek az Önkormányzat honlapján. A választópolgár - a zárt ülés kivételével - betekinthet a képviselő-testület ülésének papír alapú jegyzőkönyvébe és előterjesztésébe. A közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat zárt ülés tartása esetén, valamint a zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés is nyilvános. A betekintésre a Hivatal biztosít lehetőséget a jegyzővel való előzetes egyeztetés szerint.”

23. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 50. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A közmeghallgatásra a helyi közügyet érintő kérdést, vagy javaslatot a közmeghallgatás napját megelőző munkanap 12 óráig írásban be lehet nyújtani a polgármesterhez. A közmeghallgatás meghívójának tartalmaznia kell a kérdés és javaslat benyújtásának módjáról és határidejéről szóló tájékoztatást. A közmeghallgatás során elhangzott kérdés és vélemény lehetőség szerint az ülésen szóban megválaszolandó. A kivizsgálást igénylő kérdés vagy észrevétel esetén a hozzászóló a kivizsgálás eredményéről 15 napon belül írásban kap tájékoztatást.”

24. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 56. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A bizottság elnökét, elnökhelyettesét és tagjait a képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján megválasztja. A képviselő-testület a bizottság személyi összetételét, létszámát a polgármester előterjesztésére bármikor megváltoztathatja, a kötelezően létrehozandó bizottság kivételével a bizottságot megszüntetheti.”

25. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 61. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az elnök a bizottsági ülésre meghívja a bizottság tagjain túl a polgármestert, az alpolgármestert, a képviselőt, a jegyzőt, a tárgyalt előterjesztést előkészítő köztisztviselőt, az előterjesztés előkészítésében közreműködő intézményt, szervet vagy személyt, az érintett önszerveződő közösség vezetőjét. A meghívandó egyéb érdekeltek körét a bizottság elnöke esetileg határozza meg. Az önszerveződő közösségek listáját a 11. melléklet tartalmazza.”

26. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 62. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A bizottság határozatainak megjelölése - az alábbi sorrendben -

a) a normatív határozatot hozó szerv teljes megjelölését,

b) évente előröl kezdődő számozással a határozat sorszámát arab számmal,

c) a „/” jelet,

d) a normatív határozat közzétételének évét arab számmal,

e) zárójelben a normatív határozat közzétételének hónapját római számmal és napját arab számmal,

f) az 55. § (1) bekezdésben meghatározott, a bizottság nevére utaló rövidítést és

g) a „határozata” kifejezést,

h) a normatív határozat címét

foglalja magában.”

27. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 68. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„68. § Báta Község Önkormányzat vezetője a polgármester, aki megbízatását társadalmi megbízatásban látja el. Hivatali munkaideje feladatellátáshoz igazodik hétfőtől péntekig, ügyfélfogadása előzetes bejelentkezés alapján történik.”

28. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 69. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - a testület át nem ruházható hatásköreibe sorolt ügyek kivételével - dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő ügyekben:

a) pályázatokkal kapcsolatos nyilatkozatok megtételéről,

b) hatósági és pályázati ügyekben hiánypótlási felhívás teljesítéséről.

(4) A polgármester átruházott hatáskörben vagy törvény által hatáskörébe utalt ügyben hozott határozatait sorszámmal látja el, melynek megjelölése - az alábbi sorrendben -

a) a normatív határozatot hozó szerv teljes megjelölését,

b) évente előröl kezdődő számozással a határozat sorszámát arab számmal,

c) a „/” jelet,

d) a normatív határozat közzétételének évét arab számmal,

e) zárójelben a normatív határozat közzétételének hónapját római számmal és napját arab számmal,

f) a határozatot hozó szerv megjelölésének rövidítését: "PM"

g) a „határozata” kifejezést,

h) a normatív határozat címét

foglalja magában.”

29. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 71. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A közös önkormányzati hivatal jegyzőjének kinevezéséhez, felmentéséhez az érintett települések polgármestereinek lakosságszámarányos, többségi döntése szükséges. Eltérő megállapodás hiányában az egyéb munkáltatói jogokat a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.

(2) A jegyző

1. vezeti a polgármesteri hivatalt vagy a közös önkormányzati hivatalt;

2. dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben;

3. gyakorolja a munkáltatói jogokat a polgármesteri hivatal, a közös önkormányzati hivatal köztisztviselői és munkavállalói tekintetében, továbbá gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat az aljegyző tekintetében;

4. gondoskodik az Önkormányzat működésével kapcsolatos jegyzői feladatok ellátásáról;

5. előkészítteti a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket;

6. tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület és a képviselő-testület bizottságának ülésén;

7. jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének, a polgármesternek, ha a döntésénél, működésénél jogszabálysértést észlel;

8. gondoskodik a képviselő-testület üléseiről szóló jegyzőkönyv elkészítéséről;

9. a polgármesterrel közösen aláírja az önkormányzati rendeletet és a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet;

10. az ülést követő 15 napon belül megküldi a Kormányhivatal vezetőjének a képviselő-testület, a bizottság, a településrészi önkormányzati testületi ülésről készült jegyzőkönyvet;

11. megküldi a Kormányhivatal vezetőjének a polgármester saját és átruházott önkormányzati hatáskörben hozott határozatát, a bizottság és a településrészi önkormányzat határozatát;

12. a Hivatal köztisztviselőinek közreműködésével ellátja a bizottságok, működésének ügyviteli feladatait;

13. rendszeresen- elsősorban bizottsági és testületi ülések alkalmával- tájékoztatást ad a polgármesternek, a képviselő-testületnek, a bizottságoknak az Önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról és azok változásairól;

14. rendes képviselő-testületi ülésen beszámol a Hivatal munkájáról a tárgyévet követő május 31. napjáig;

15. gondoskodik jelen rendelet mellékletének naprakészen tartásáról;

16. jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő;

17. döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket;

18. dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármester ad át;

19. dönt a hatáskörébe utalt önkormányzati és önkormányzati hatósági ügyekben;

20. a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;

21. rögzíti a talált dolgok nyilvántartásába a talált idegen dologgal kapcsolatos a körözési nyilvántartási rendszerről és a személyek, dolgok felkutatásáról és azonosításáról szóló törvény szerinti adatokat, valamint a talált idegen dolog tulajdonosnak történő átadást követően törli azokat.”

30. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 72. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatok ellátásával a polgármester a Hivatalnak, a jegyzői tisztség betöltéséhez szükséges, törvényben meghatározott képesítési és egyéb előírásoknak megfelelő köztisztviselőjét bízza meg.”

31. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet VIII. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„VIII. Fejezet

A helyi népszavazás”

32. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 74. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„74. § A képviselő-testület önálló rendeletben szabályozza a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok számát.”

33. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 76. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„76. § Báta Községben roma nemzetiségi önkormányzat működik.”

34. § A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 79. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„79. § (1) A képviselő-testület megállapodhat abban, hogy az önkormányzati feladat- és hatáskör, valamint a polgármester és a jegyző államigazgatási feladat- és hatáskörének hatékonyabb, célszerűbb ellátására jogi személyiséggel rendelkező társulást hoz létre.

(2) Az önkormányzat a társulások működésének részletes szabályait a társulási megállapodásban határozza meg.

(3) A társulásokban az önkormányzatot a polgármester képviseli.

(4) A képviselő-testület társulásait a 7. melléklet tartalmazza.

(5) A Képviselő-testület a társulások tevékenységét a polgármester által – a külön jogszabályban meghatározottak szerint – előterjesztett beszámolón keresztül kíséri figyelemmel.”

35. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 7. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 8. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

(3) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 9. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

(4) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 10. melléklete helyébe az 5. melléklet lép.

(5) A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet a 3. melléklet szerinti 11. melléklettel egészül ki.

36. § Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet

37. § Ez a rendelet 2025. november 11-én lép hatályba.

1. melléklet a 20/2025. (XI. 11.) önkormányzati rendelethez

1. A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 8. melléklet 1.6. pontja helyébe a következő pont lép:

„1.6. javaslatot tesz a polgármester juttatására, kedvezményeire és jutalmazására,”

2. melléklet a 20/2025. (XI. 11.) önkormányzati rendelethez

1. A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 9. melléklet 1.3.9. pontja helyébe a következő pont lép:

„1.3.9. javaslattétel a polgármester juttatására, kedvezményeire és jutalmazására,”

2. A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 9. melléklet 1.7.1.1. pontja helyébe a következő pont lép:

„1.7.1.1. a polgármesternek, alpolgármesternek, képviselőknek,”

3. A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 9. melléklet 2.8.1.1. pontja helyébe a következő pont lép:

„2.8.1.1. a polgármesternek, alpolgármesternek, képviselőknek,”

3. melléklet a 20/2025. (XI. 11.) önkormányzati rendelethez

Báta község területén működő jelentősebb önszerveződő közösségek
Bátai Kézműves Egyesület (7149 Báta, Fő utca 86.)

1. Bátai Polgárőr és Önkéntes Tűzoltó Egyesület (7149 Báta, Fő utca 147.)

2. Bátáért Egyesület (7149 Báta, Fő utca 306.)

3. Báta-Dunamenti Vadászegyesület (7149 Báta, Fő utca 147.)

4. Bátai Horgász Egyesület (7149 Báta, Fő utca 147.)

5. Bátai „Sárköz" Néptánc Együttes (7149 Báta, Zrínyi utca 2.)

6. Báta Községi Sportegyesület (7149 Báta, Fő utca 147.)

7. Sárközi Fazekas Hagyományok Ápolása és Meghonosítása Bátán Alapítvány (7149 Báta, Fő utca 9.)

8. Szentvér Bátai Templomokért Alapítvány (7149 Báta, Fő utca 335.)

9. Pántlika Tambura Zenei Egyesület (7149 Báta, Fő utca 150.)

10. Bátai Bokréta Néptánc Egyesület (7149 Báta, Fő utca 147.)

11. Bátai Vadvirág Egyesület (7149 Báta, Damjanich utca 2.)”

4. melléklet a 20/2025. (XI. 11.) önkormányzati rendelethez

1. A Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2025. (III. 17.) önkormányzati rendelet 7. mellékletében foglalt táblázat fejléce, „A Bátaszék és Környéke Önkormányzatainak Egészségügyi, Szociális és Gyermekjóléti Intézmény-fenntartó Társulás” sora, „Magyar Zarándokút Önkormányzati Társulás” sora, „Önkormányzati Társulás A Sió-Völgyi Nagytérség Települési Szilárdhulladékai Kezelésének Korszerű Megoldására” sora, „Szekszárdi és Környéke Szociális Alapszolgáltatási és Szakosított Ellátási Társulás” sora és „Bátaszéki Önkormányzati Tűzoltóság” sora helyébe a következő rendelkezések lépnek:

Társulás neve

Ellátott feladat és hatáskör

A Bátaszék és Környéke Önkormányzatainak Egészségügyi, Szociális és Gyermekjóléti Intézmény-fenntartó Társulás

házi segítségnyújtás

Társulási Megállapodás szerint

Magyar Zarándokút Önkormányzati Társulás

a Magyar Zarándokút idegenforgalmi, turisztikai útvonal létrehozása és működtetése, és az ehhez az útvonalhoz kapcsolódó fejlesztési, beruházási tevékenység elvégzése, fenntartási, üzemeltetési feladatok ellátása

Társulási Megállapodás szerint

Önkormányzati Társulás A Sió-Völgyi Nagytérség Települési Szilárdhulladékai Kezelésének Korszerű Megoldására

hulladékgazdálkodás

Társulási Megállapodás szerint

Szekszárdi és Környéke Szociális Alapszolgáltatási és Szakosított Ellátási Társulás

házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, nappali ellátás hajléktalan személyek és elsősorban a saját otthonukban élő 18. életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek, valamint 3. életévüket betöltött, önkiszolgálásra részben képes vagy önellátásra nem képes, de felügyeletre szoruló fogyatékos, illetve autista személyek részére

Társulási Megállapodás szerint

Bátaszéki Önkormányzati Tűzoltóság

tűzvédelmi feladatok

Társulási Megállapodás szerint

5. melléklet a 20/2025. (XI. 11.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület hatáskörei közül az alábbiakat a polgármesterre ruházza át:

1. szociális étkeztetésre vonatkozó kérelmek elbírálása,

2. önkormányzati elővásárlásról nyilatkozat árverési ajánlatoknál,

3. méltányossági közgyógyellátás,

4. villamos áram, gáz, csatorna, csapadékvíz-elvezetés, vízvezeték építési munkálatokhoz, útcsatlakozás létesítéséhez, továbbá hatósági eljárásokhoz az önkormányzati tulajdonú közutak tekintetében a közútkezelői hozzájárulás kiadása,

5. villamos áram, gáz, csatorna, csapadékvíz-elvezetés, vízvezeték építési munkálatokhoz, útcsatlakozás létesítéséhez, továbbá hatósági eljárások esetén az önkormányzati vagyon tekintetében a tulajdonosi jogok gyakorlása, a tulajdonosi hozzájárulás megadása,

6. A közterület használat szabályairól és díjáról szóló 11/2011. (X.7.) önkormányzati rendeletben meghatározott közterülethasználati engedély megadása,

7. A településkép védelméről szóló 5/2018. (X.25.) önkormányzati rendeletben meghatározott feladatok elvégzése,

8. Az önkormányzat tulajdonában álló lakások, ingatlanok, helyiségek bérleti díjáról szóló 2/2020. (I.22.) önkormányzati rendeletben meghatározott bérletidíj kedvezmény megállapítása,

9. a településtervvel, a kézikönyvvel és a településképi rendelettel összefüggő helyi partnerségi egyeztetés szabályairól szóló 11/2023. (XI.23.) önkormányzati rendeletben meghatározott egyeztetés kezdeményezése,

10. a tanyagondnoki szolgálat igényeinek elbírálása,

11. köztemetés,

12. közterületeken filmforgatás engedélyezése,

13. ellenérték nélkül kapott, felajánlott vagyon elfogadása,

14. közterület használati engedély megadása,

15. Dönt a működési vagy fejlesztési célú államháztartáson kívüli forrás átvételéről I millió Ft érték alatt.

A képviselő-testület hatáskörei közül az alábbiakat a jegyzőre ruházza át:

16. A közösségi együttélés alapvető szabályaival ellentétes magatartás tanúsítása miatt indult hatósági eljárás lefolytatása,

17. Hivatali munkaidőn túli anyakönyvi esemény engedélyezése,

18. közterületi szabálysértési eljárás lefolytatása,

19. engedélyezi sírbolt, urnafülke, urnasírbolt létesítését,

20. A házszámokat és azok változásait hivatalból, illetve annak a személynek a kérelmére, akinek ehhez jogos érdeke fűződik, a Jegyző állapítja meg.”