Tolna Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2006. (IX. 15.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítésükre vonatkozó szabályokról
Hatályos: 2022. 05. 01- 2022. 12. 31Tolna Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2006. (IX. 15.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítésükre vonatkozó szabályokról
Tolna Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikkének (1) bekezdés a) pontjában meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 3. § (1) bekezdésében és 2. sz. mellékletében kapott felhatalmazás, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 9. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva - Tolna Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2019. (XII.13.) önkormányzati rendeletének 3. melléklete I. Állandó bizottságok feladatai címe Jogi Bizottság feladatai 10/a) alpontjában meghatározott feladatkörében eljáró Jogi Bizottság véleményének kikérésével - a következőket rendeli el:1
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Tolna Város Önkormányzata tulajdonában álló lakásokra (továbbiakban: lakás) és nem lakás céljára szolgáló helyiségekre (továbbiakban: helyiség) terjed ki.
2. § [A bérbeadói feladatok ellátása]
(1) Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és helyiségek bérletével kapcsolatos feladatokat – átruházott hatáskörben – a Humán Bizottság látja el.
(2) Jelen rendelet hatálya alatt álló lakások és helyiségek kezelését, a bérbeadóra háruló feladatokat a Tolnai Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
A lakások bérbeadásának általános feltételei
3. § (1a) A lakásokat szociális alapon, valamint piaci alapon történő bérbeadás útján lehet hasznosítani, kivételt képeznek a bérlőkijelölési joggal terhelt, a város szakemberszükségletének ellátottsága érdekében fenntartott, valamint a szükséglakások. A szociális bérlakások címjegyzékét a rendelet 1. melléklete, bérlőkijelölési joggal terhelt lakások címjegyzékét a rendelet 2. melléklete, a szükséglakások címjegyzékét a rendelet 5. melléklete tartalmazza.
(2) A Humán Bizottság a lakásnak nem lakás céljára történő bérbeadásáról - a város lakosságát, illetőleg a lakosság szélesebb körét érintő, a helyi közszolgáltatás érdekeit szolgáló feladatok megoldása céljából - esetenként dönt.
(3) A lakások szociális helyzet alapján történő bérbeadása (továbbiakban: szociális bérlakás) mellett biztosítani kell az Ltv-ben előírt, az önkormányzatokat terhelő elhelyezési, bérbeadási kötelezettségeinek teljesítését.
(4) A lakásokat pályázat útján kell hasznosítani, kivéve azokat, amelyeket:
a) bérlőkijelölési jog terhel,
b) kötelező elhelyezési feladat ellátásához szükségesek.
(4a) A pályázat kiírásától egyedi esetben el lehet tekinteni, amennyiben rendkívüli méltánylást érdemlő körülmény – különös tekintettel a nehéz szociális körülményre, kérelmező családi életében bekövetkezett tragikus eseményre, természeti katasztrófa okán bekövetkező lakásproblémára – kérelmező azonnali elhelyezését teszi szükségessé. A Humán Bizottság – az eset összes körülményét mérlegelve – dönt a lakásbérleti szerződés azonnali megkötéséről.
(5) Tolna Város Önkormányzata és intézményei, valamint a városban működő egyéb intézmények megfelelő szakember-ellátottsága, közfeladat ellátása, önkormányzati alapellátás magasabb színvonalú ellátása érdekében felsőfokú végzettségű szakemberek elhelyezésére munkaviszonyuk fennálltáig, de legfeljebb 3 évre, önkormányzati bérlakás biztosítható. A bérbeadásról a Humán Bizottság dönt. Az ilyen módon bérbe adható lakások címjegyzékét a rendelet 3. sz. melléklete tartalmazza.
(6) A lakásokra - a hasznosítás módjától függetlenül csak határozott idejű, legfeljebb 5 éves - bérleti szerződés köthető. Amennyiben a szociális bérlakás bérlője vagyoni, jövedelmi viszonyaiban, lakáshelyzetében a szerződés lejártáig nem következik be változás, a bérleti szerződés - a bérlő kérelmére - 3 évente meghosszabbítandó mindaddig, amíg azt a bérlő és családja jövedelmi, vagyoni helyzete indokolja, feltéve, hogy bérlőnek bérleti- illetve közüzemi díjtartozása nincs.
(7) A lakásbérleti szerződés fennállása alatt a bérlő köteles életvitelszerűen a lakásban lakni, a lakásból történő két hónapot meghaladó távollétét és annak időtartamát köteles írásban a bérbeadó részére bejelenteni. Ezen rendelkezés a bérleti szerződés kötelező tartalmi eleme.
(7a) Pályázati eljárás lefolytatása nélkül kiutalható szükséglakás, ha
a) az igénylő által lakott és tulajdonában lévő lakás állapota – rajta kívülálló okból – életveszélyessé vált, vagy
b) a lakásban való további tartózkodás az igénylő és családja életét közvetlenül veszélyezteti, vagy
c) az igénylő lakhatása más módon nem biztosítható.”
(9)2 A szükséglakás kiutalása iránti kérelmet a Polgármesterhez kell benyújtani, melyhez a (8) bekezdés a)-b) pontja esetén csatolni kell a lakás életveszélyessé válásáról szóló szakértői vagy építéshatósági szakvéleményt.
(10) A szükséglakás iránti kérelmet haladéktalanul, de legfeljebb a kérelem benyújtásától számított 5 munkanapon belül el kell bírálni. A szükséglakás legfeljebb 6 hónapra utalható ki, az igénybevételére vonatkozó bérleti szerződés alapos indok esetén legfeljebb egy alkalommal további 6 hónappal hosszabbítható meg.
(11) A szükséglakás lakbére megegyezik a 6. § (1) bekezdésben meghatározott lakbér mértékével.
Az önkormányzati bérlakás szociális helyzet alapján történő bérbe adásának feltételei
4. § (1) A bérbeadó - az Ltv-ben, illetőleg e rendeletben meghatározott lakásgazdálkodási feladatok ellátásához szükséges lakások kivételével - köteles pályázatra meghirdetni az üresen álló, illetőleg megüresedett bérlakásokat.
(1a) Pályázat benyújtására az a nagykorú tolnai lakos jogosult, akinek a családjában – a vele együtt költöző családtagokat számítva – az egy főre jutó havi nettó átlagjövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét, egyedülálló esetén 2,5-szeresét (rászorult pályázó).
(3) Pályázat benyújtására nem jogosult, illetve a pályázaton kizárandó:
a) akinek a tulajdonában, haszonélvezetében lévő ingó vagyon értéke meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120-szorosát,
a) b) .
c) aki a pályázat benyújtását megelőző 10 éven belül - pénzbeni térítés ellenében - mondott le bérlakásáról,
d) aki szociális, jövedelmi, vagyoni viszonyaira vonatkozóan valótlan adatot közöl azért, hogy jogtalan előnyt szerezzen.
(4) A szociálisan rászorult pályázó részére bérbe adható lakás nagysága - a vele jogszerűen együttköltözők számától függően - a következő:
a) 1-3 fő esetén 1 szoba
b) 2-4 fő esetén 2 szoba
c) 3-5 fő esetén 3 szoba
d) 4 fő fölött 3 vagy annál több szoba.
Az önkormányzati bérlakás piaci alapon történő bérbeadásának feltételei
5. § (1) Lakás piaci alapon történő bérbeadása esetén ezen rendelet szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a 4. §. (2) bek. foglaltak nem minősülnek pályázati szempontnak.
(2) Pályázat benyújtására nem jogosult, illetve a pályázaton kizárandó:
a) aki Tolna városban önkormányzati bérlakás lakásbérleti jogviszonyával rendelkezik,
b) akinek - az adott lakás pályázati kiírásának időpontjában - Tolna Város Önkormányzata felé lakbér-hátraléka áll fenn.
(3) A pályázat során a pályázónak e rendelet 6. §. 2. § (2) bekezdésében meghatározott lakbér összegének több hónapra - de legalább 3 hónapra - előre, egy összegben történő megfizetésére kell ajánlatot tennie (óvadék).
(4) A bérleti szerződést azzal az ajánlattevővel kell megkötni, aki a pályázati kiírásban a megjelölthöz képest a legtöbb hónapra előre, egy összegben történő lakbér megfizetését vállalja. Az óvadék összege a lakásbérleti szerződés megszűnése esetén a lakás rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban a bérbeadó részére történő átadás után visszajár, amelyet az átvételtől számított 15 napon belül kell kifizetni a jogosultnak. Bérbeadó a lakásbérleti szerződésből eredő bérlői kötelezettségek nem teljesítése vagy nem szerződésszerű teljesítése esetén követelését az óvadékösszegből kielégítheti.
(5) A bérletet külön pályázat nélkül nyeri el az a pályázó, aki nagyobb bérlakása visszaadása mellett kisebb, vagy az általa béreltnél alacsonyabb komfortfokozatú lakás bérletére nyújtott be pályázatot és emellett szociálisan rászorult.
(3) A bérlő személyéről a Polgármester dönt.
A lakbér mértéke
6. § (1) A Képviselő-testület a lakások bérleti díját – a lakás komfortfokozatától függően – az alábbiak szerint határozza meg:
a) összkomfortos lakásnál 345,-Ft/m2/hó
b) komfortos lakásnál 255,-Ft/m2/hó
c) félkomfortos lakásnál 190,-Ft/m2/hó
d) komfort nélküli lakásnál 125,-Ft/m2/hó.
(2) A bérleti díj összege piaci alapon történő bérbeadás esetén fenti összegek 130%-a.”
Lakbértámogatás
7. § (1) A szociális helyzet alapján bérbe adott önkormányzati lakás bérlőjének átruházott hatáskörben a Humán Bizottság lakbértámogatást adhat.
(2) A lakbértámogatás csak annak a bérlőnek adható, aki azt személyesen kérelmezi és az ingatlan havi bérleti díja meghaladja a 20.000,-Ft-ot. A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek számától.
(3) A lakbértámogatás annak az igénylőnek nyújtható, akinek családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegét, egyedül élő és egyedülálló esetén 150%-át.
(4) A támogatás mértéke az igénylő által bérelt önkormányzati bérlakás havi bérleti díjának 50%-áig terjedhet. A támogatás a bérleti jogviszony fennálltáig kerül megállapításra, a támogatásra való jogosultságot évente felül kell vizsgálni.
(5) A támogatás folyósítását meg kell szüntetni, ha:
a) a lakbértámogatásban részesülő a bérleti díj támogatáson felüli részét az adott hónapra megadott lakbérfizetési határidőre nem fizeti meg, vagy
b) jövedelmében bekövetkező változás miatt a támogatásra nem jogosult, vagy
c) az ellátás felülvizsgálata során a jogosultsági feltételek hiánya kerül megállapításra, vagy
d) a támogatásban részesülő önkormányzattal fennálló bérleti jogviszonya megszűnik.
A lakás bérbeadására kiírt pályázat szabályai
A pályázati feltételek
8. § (1) A bérbe adható lakásokra a bérbeadó köteles pályázatot kiírni A pályázati kiírásnak tartalmaznia kell:
a) a meghirdetett lakás műszaki jellemzőjét (szobaszám, alapterület, komfortfokozat),
b) a lakás épületen és településen belüli fekvését (pontos címét),
c) milyen típusú (piaci alapon vagy szociális alapon) lakás kerül meghirdetésre,
d) a fizetendő lakbér összegét,
e) a rendeltetésszerű használatra alkalmas állapot kialakításának feltételével meghirdetett lakás esetén az elvégzendő munkák megjelölését és költségét,
f) a pályázat benyújtásának határidejét,
g) felhívást arra hogy az e rendelet alapján szociális körülményei miatt rászoruló személy a lakbér megfizetéséhez támogatást igényelhet.
(2) A pályázatot a benyújtási határidőt legalább 20 nappal megelőzően a Tolnai Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtáblájára ki kell függeszteni és az önkormányzat hivatalos lapjában nyilvánosan meg kell hirdetni.
(3) A pályázatok benyújtására legalább 10 napos határidőt kell biztosítani.
(4) Amennyiben az előírt határidő alatt csak egy pályázati ajánlat érkezett, akkor a lakást a pályázó részére a meghirdetett feltételekkel bérbe kell adni. Amennyiben a pályázat eredménytelen, a pályáztatást 30 napon belül meg kell ismételni.
A pályázati ajánlat kötelező tartalma
9. § A pályázati ajánlat tartalmazza:
a) a pályázó adatait (név, lakcím),
b) az igénylő (családja) kereső tagjainak jövedelem-igazolását,
c) a vagyoni helyzetről szóló nyilatkozatokat,
d) nyilatkozatot arról, hogy a pályázó a pályázati feltételeket elfogadja,
e) azon szociális, egészségügyi körülményeit (igazolásokkal mellékelve), amelyek alapján a pályázata előnyben részesítését kéri,
f) piaci alapon történő pályáztatás esetén nyilatkozatot az 5. §.-ban előírtakra vonatkozóan.
A pályázatok elbírálása
10. § (1) A bérbeadó a pályázati hirdetményt a lakás megüresedésétől - bérbeadás céljára épített lakások esetében az épület használatbavételi engedélyének kiadásától - számított 30 napon belül köteles kifüggeszteni a Tolnai Közös Önkormányzati Hivatal3 hirdetőtábláján és az önkormányzat hivatalos lapjában.
(3) A szociális bérlakások pályázatainak elbírálása során, azonos jövedelmi, családi és szociális helyzet esetén előnyben kell részesíteni a 3 vagy többgyermekes családokat, a gyermeküket egyedül nevelő szülőket, rokkantakat, testi fogyatékosokat, valamint a volt állami gondozottakat.
A bérbeadó és bérlő jogai, kötelezettségei
11. § (1) E rendelet 8. §. (1) bek. e) pontja szerinti feltétellel meghirdetett lakás esetében a lakásbérleti szerződésnek tartalmaznia kell:
a) a lakás helyreállításának költségeit, vagy annak költségvetését,
a) a költségek bérlő részére történő megtérítésének módját, valamint a
munkálatok elvégzésének határidejét.
(2) Az 2. § (1) bekezdésben említett munkák számlákkal igazolt ellenértékét - a lakás műszaki átvételét követő 15 napon belül - a bérbeadónak egy összegben kell a bérlő részére megfizetnie.
(3) Ha a tényleges ráfordítás a tervezett költségeket meghaladja, a bérlő a rendeltetésszerű használatra alkalmas állapot kialakításához szükséges többletkiadásainak a megfizetésére tarthat igényt.
(4) A bérbeadó a munkálatok elvégzésének határidejét - a bérlő kérésére - indokolt esetben, legfeljebb egy alkalommal meghosszabbíthatja.
(5) Ha a bérlő a munkálatokat saját hibájából a lakásbérleti szerződésben meghatározott, vagy a bérbeadó által a 3. § (4) bekezdésben foglaltak alapján meghosszabbított határidőn belül nem végzi el, a bérbeadó a szerződést -- felmondhatja.
12. § (1) A lakásbérleti szerződés keretében a bérbeadó és a bérlő megállapodhatnak abban, hogy a bérlő látja el az épület, a bérbeadó által tisztántartandó területek, illetve a közös használatú helyiségek (mosókonyha, szárító, tároló stb.) tisztántartásával, megvilágításával összefüggő feladatokat.
(2) Az 2. § (1) bekezdésben említett megállapodás esetén a szerződésben konkrétan meg kell jelölni a bérlő által vállalt feladatok és annak - egy hónapra lebontott - költségeit (dologi kiadások és munkadíj). A kiszámított havi költségekkel a lakbér összegét csökkenteni kell.
(3) Ha a bérbeadó az 2. § (1) bekezdésben említett megállapodást a lakóépületben több bérlővel köti meg, akkor a lakbérek összegét az egy hónapra jutó összes ráfordítás arányosan elosztott mértékével kell csökkenteni.
(4) A bérbeadó az 2. § (1) bekezdésben említett kötelezettségek közül egyes feladatok elvégzéséről, illetőleg több bérlő esetén a feladatok szerinti megosztásról is köthet megállapodást.
13. § (1) A 12. §.-ban említett megállapodás határozatlan vagy határozott időtartamra - de legalább 3 hónapra - szólhat. A határozott idő lejártát megelőző 30 napon belül a megállapodás megújítható, amelyet a lakásbérleti szerződésben fel kell tüntetni.
(2) Ha az 2. § (1) bekezdésben említett határozott idő eltelt, illetőleg a megállapodás megújítására nem került sor, a bérlő az eredetileg megállapított lakbért köteles megfizetni.
(3) A bérbeadó legalább kéthavonként köteles ellenőrizni a megállapodásban foglaltak teljesítését. A bérlő mulasztása esetén - a lakásbérleti szerződés egyidejű módosításával - a 12. §. (1) bek. szerinti megállapodás közös megegyezéssel megszüntethető.
(4) Ha a 3. § (3) bekezdésben említett esetben a közös megegyezés nem nem jön létre és a bérlő nem vállalja a lakásra eredetileg megállapított lakbér megfizetését, a bérbeadó a lakásbérleti szerződést - 4 - felmondhatja.
14. § (1) E rendelet hatályba lépését követően bérbe adott lakás esetében a lakás burkolatainak, ajtóinak, ablakainak és berendezéseinek karbantartásáról, felújításáról, pótlásáról, cseréjéről bérlő köteles gondoskodni. Ilyen munkálatok elvégzése után bérlő élhet bérbeszámítási jogával, melyet külön megállapodásban kell rögzíteni.
(2) A lakásbérleti szerződésnek tartalmaznia kell az 2. § (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségek pontos megjelölését, azok időbeni ütemezését, továbbá a lakbér összegét növelő - egy hónapra lebontott - és e rendelet szabályai szerint kiszámított költségeit.
(3) Ha a 2. § (2) bekezdésben foglaltak alapján a lakásbérleti szerződésben meghatározott munkák szükségességét a lakás nem rendeltetésszerű használata, illetőleg a lakás berendezéseinek rongálása idézte elő, azok elvégzését a bérlő a bérbeadótól nem követelheti.
15. § (1) A bérbeadó és a bérlő írásban megállapodhatnak abban, hogy a bérlő a lakást átalakítja, korszerűsíti.
(2) A megállapodásnak tartalmaznia kell az elvégzendő munkák: konkrét megjelölését, befejezésének határidejét, költségeit és azok megfizetése feltételeit, módját, valamint azt, hogy a munkálatok megkezdéséhez szükséges hatósági engedélyt a bérlő köteles megkérni.
(3) A bérbeadó a bérlő kérésére csak a lakás rendeltetésszerű használatra alkalmassá tételéhez szükséges mértéket meg nem haladó költségek megfizetését vállalhatja.
(4) Ha a számlákkal igazolt költségek összege nem haladja meg az 500.000,-Ft értékhatárt, azt a bérbeadó - a 3. § (3) bekezdésben foglaltak alapján - a munkák befejezését követő 30 napon belül egyösszegben köteles a bérlőnek megfizetni.
(5) A 3. § (4) bekezdésben megjelölt értékhatárt meghaladó költségek esetében a megfizetés módjára és ütemezésére a megállapodásban foglaltak az irányadók.
16. § A lakás átalakítását, korszerűsítését követően a lakásbérleti szerződést - a lakbér összegére is kiterjedően - módosítani kell, a komfortfokozat változásától függetlenül, ha a lakás használati értéke megnőtt és a munkák költségeit a bérbeadó viseli.
17. § (1) A bérbeadó és a bérlő írásban megállapodhatnak abban, hogy a lakásbérleti szerződés megszűnésekor a lakást és a berendezéseit a bérbeadó teszi rendeltetésszerű használatra alkalmassá.
(2) Az 2. § (1) bekezdésben említett megállapodás csak akkor köthető meg, ha a bérlő vállalja, hogy legkésőbb a kiköltözést követő 30 napon belül a költségeket a bérbeadó részére egy összegben megtéríti.
(3) Ha a bérlő e rendelet alapján rászoruló személynek minősül, akkor a költséget legfeljebb két részletben is megtérítheti. Ennek konkrét feltételeit a megállapodásban kell meghatározni.
18. § A bérbeadó a rendeltetésszerű használatot -a 13. §. (3) bekezdésében foglalt eltéréssel - , valamint a szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítését évente kétszer ellenőrzi.
Lakáshasználati díj
19. § (1) Az a személy, aki a lakást jogcím nélkül használja, a jogcím nélküli használat kezdetétől a lakásra megállapított lakbérrel azonos összegű használati díjat köteles bérbeadó részére fizetni.
(2) A lakáshasználati díjat a jogcím nélküli használat kezdetétől számított két hónap elteltével - ha a jogcím nélküli lakáshasználó másik lakásra nem tarthat igényt - a kétszeresére kell emelni. A lakáshasználati díj összegének emeléséről a bérbeadó intézkedik.
(3) Ha a jogcím nélküli lakáshasználónak - a vele együtt lakókra tekintettel meghatározott - egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, továbbá a létfenntartáshoz szükséges mértéken felül ingó-, valamint forgalomképes ingatlanvagyonnal nem rendelkezik, kérésére a használati díj mértékét csökkenteni kell. A csökkentett használati díj sem lehet azonban kevesebb a lakás lakbérének másfélszeres összegénél.
(4) A bérbeadó a 2. § (2) bekezdésben említett személyek esetében a jogcím nélküli lakáshasználat tudomásra jutásától számított 30 napon belül köteles a lakás kiürítése iránti peres eljárást megindítani.
A befogadás és az elhelyezési kötelezettség vállalásának szabályai
20. § (1) Önkormányzati lakásba a bérlő a bérbeadó írásbeli hozzájárulása nélkül is befogadhatja házastársát, gyermekét (örökbefogadott, mostoha- és nevelt gyermekét), jogszerűen befogadott gyermekétől született unokáját, szülőjét (örökbefogadó, mostoha- és nevelőszülőjét).
(2) A bérlő, továbbá a bérlőtárs és a társbérlő kizárólag a bérbeadó, továbbá a másik bérlőtárs és a társbérlő előzetes írásbeli hozzájárulása alapján fogadhatja be a lakásba: az (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó unokáját, élettársát és testvérét.
(3) A bérbeadó a 2. § (2) bekezdésben meghatározott esetekben a befogadáshoz való hozzájárulását köteles megadni.
21. § (1) A bérbeadónak a hozzájárulásában ki kell kötnie, hogy a lakásbérleti szerződés megszűnését követően jogcím nélkül visszamaradó személyek a lakásból kötelesek kiköltözni.
(2) A bérbeadónak a hozzájárulásában akkor kell kötelezettséget vállalnia a lakásban jogcím nélkül visszamaradó személyek másik lakásban való elhelyezésére, ha:
a) a visszamaradó személy e rendelet alapján egyébként szociálisan rászoruló személynek minősül és
b) a bérlővel a lakásban legalább 5 év óta megszakítás nélkül együtt lakott, továbbá
c) az önkormányzat területén másik, beköltözhető lakással nem rendelkezik.
(3) A 2. § (2) bekezdés alapján bérbe adható másik lakás az e rendeletben meghatározott lakásnagyságig terjedhet. A jogcím nélküli személynek az általa lakott lakás is bérbe adható, ha az e feltételeknek megfelel.
A szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetése és a pénzbeli térítés
22. § (1) A bérbeadó és a bérlő a határozatlan időre kötött lakásbérleti szerződést közös megegyezéssel úgy is megszüntetheti, hogy a bérbeadó a bérlő részére:
a) másik lakást ad bérbe, vagy
b) a másik lakás bérbeadása mellett pénzbeli térítést fizet, vagy
c) a másik lakás bérbeadása helyett pénzbeli térítést fizet.
(2) Az (1) bekezdés a) pontjában foglaltak alapján a bérlőkevesebb szobaszámú, vagy kisebb alapterületű, vagy alacsonyabb komfortfokozatú, azonos szobaszámú, alapterületű, komfortfokozatú, de a településen vagy az épületen belül eltérő fekvésű, illetőleg nagyobb szobaszámú, vagy nagyobb alapterületű, vagy magasabb komfortfokozatú lakás bérbeadását kérheti.
(3) Több bérlőnek a 2. § (2) bekezdésben meghatározott igénye esetén az ilyen célra felhasználható üres vagy megüresedett bérlakásokat a bérbeadó köteles pályázatra meghirdetni. A pályázati feltételekre és az elbírálás rendjére e rendelet 8-10. §.-ban meghatározott előírásokat kell alkalmazni.
23. § (1) A pénzbeli térítés összege a lakás mindenkori havi bérleti díjának hatvanszorosa.
(2) Ha a lakásbérleti szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetése során a bérbeadó a másik lakás mellett pénzbeli térítést is fizet, ennek összege a két lakás (1) bek. szerint számított használati értékének különbözete.
(3) Az (1) bek-ben meghatározott szabályokat kell alkalmazni akkor is, ha a bérbeadó a bérlőnek - az Ltv. 27. §. 2. § (1) bekezdésében meghatározottak alapján - cserelakás helyett pénzbeli térítést fizet.
A bérbeadó hozzájárulása a lakáscsere-szerződéshez
24. § (1) A bérbeadó a lakáscsere szerződéshez kizárólag akkor adhatja meg a hozzájárulását, ha az önkormányzati lakás bérlője a lakást másik lakás bérletére, vagy tulajdonjogára cseréli. Egy lakás több lakásra is cserélhető.
(2) A bérbeadó a lakáscseréhez kért hozzájárulást köteles megtagadni, ha: az elcserélni kívánt önkormányzati lakás bérleti szerződése határozott időre, vagy feltétel bekövetkezéséig szól és az új bérlő határozatlan időtartamú szerződést kíván kötni, a felek szándéka ténylegesen nem a cserére, hanem az önkormányzati lakás bérleti jogának jogellenes átruházására irányul, a bérlőkijelölésre jogosult, a cseréhez nem járult hozzá.
(3) Ha a cserélő felek a csereszerződésben másként nem állapodtak meg, a bérlővel együttlakó valamennyi személy köteles a lakást a bérlővel együtt elhagyni.
(4) A bérbeadó a hozzájárulást írásban köteles megadni. Ennek keretében tájékoztatni kell a cserepartnert a lakással összefüggő - e rendelet szabályai szerinti - bérlői kötelezettségekről, valamint a lakbér összegéről.
(5) A 3. § (4) bekezdésben foglaltaktól eltérő tartalmú lakásbérleti szerződés csak a csere folytán bérleti jogot szerző hozzájárulásával köthető.
Hozzájárulás az albérleti szerződéshez
25. § (1) A bérlő a bérbeadott lakást albérlete nem adhatja.
(2) A lakás fizetővendéglátás céljára történő hasznosítására e rendeletnek az albérletre vonatkozó előírásai megfelelően irányadók.
A bérlőtársi szerződés megkötésének feltételei
26. § (1) A bérbeadó a bérlő és a vele együttlakó házastársa közös kérelmére - a házastárs lakásba való beköltözésének időpontjától függetlenül - a bérlőtársi szerződést köteles megkötni.
(2) A bérbeadó és a vele együttlakó szülője (az örökbefogadó, a mostoha- és nevelő szülője) közös kérelmére a bérlőtársi szerződést akkor köteles megkötni, ha a kérelmezők együttlakását egészségügyi vagy lényeges személyi körülményeik indokolttá teszik.
(3) A bérbeadó és a vele együttlakó gyermeke (az örökbefogadott, a mostoha- és nevelt gyermeke), valamint a jogszerűen befogadott gyermekétől született unokája közös kérelmére a bérlőtársi szerződést akkor köteles megkötni, ha a gyermek, illetőleg az unoka: 16. életévét betöltötte, és a bérlővel a lakásban legalább egy év óta együtt laknak.
(4) A szociálisan rászoruló személy részére adott lakás esetében nem köthető meg a bérlőtársi szerződés, ha a (2) - 3. § (3) bekezdésben említett hozzátartozó az önkormányzat területén másik, beköltözhető lakással rendelkezik.
(5) A bérlő hozzátartozójának másik lakását akkor is beköltözhetőnek kell tekinteni, ha azt idegenforgalmi célokra hasznosítja.
27. § A bérbeadó a bérlőnek és a vele együttlakó élettársának, a testvérének, illetőleg 20. § (1) bek. hatálya alá nem tartozó és 16. életévét betöltött unokájának közös kérelmére a bérlőtársi szerződést csak akkor kötheti meg, ha: a kérelmezők legalább 2 év óta megszakítás nélkül a lakásban együtt laknak,ésaz említett hozzátartozó, vagy házastársa az önkormányzat területén másik,beköltözhető lakással nem rendelkezik, továbbá a bérlő a lakásbérleti szerződés szempontjából nem minősül szociálisan rászoruló személynek.
A nem lakás célú helyiségek bérlete
A bérlet létrejötte
28. § A bérbeadó üres, nem lakás céljára szolgáló helyiséget csak pályázati eljárás lefolytatása után adhat bérbe. A nem lakás céljára szolgáló helyiségek listáját a 4. sz. melléklet tartalmazza.
29. § A pályázati hirdetménynek tartalmaznia kell:
a) a bérbeadásra meghirdetett helyiség fekvési helyét (település, utca, házszám), alapterületét, rendeltetését, felszereltségi állapotát;
b) a helyiség felhasználásának célját (üzlet, műhely, stb.) és az abban folytatható tevékenység megjelölését;
c) a bérleti szerződés - határozatlan, határozott vagy feltétel bekövetkezéséig tartó - időtartamát;
d) helyiség használatra alkalmassá tételéhez szükséges, a leendő bérlő által saját költségen elvégzendő építési munkákat és azok elvégzésének határidejét, továbbá az esetleges eredeti állapot helyreállítási kötelezettséget;
e) a pályázni jogosultak körét (egyéni vállalkozó, gazdasági társaság, stb.);
f) a fizetendő legkisebb bér mértékét;
g) a pályázati ajánlat benyújtásának módját, helyét és határidejét, továbbá a tárgyalás megtartásának helyét és időpontját.
30. § (1) A pályázati ajánlatot írásban kell benyújtani, melynek tartalmaznia kell:
a) a pályázó nevét és címét, a tevékenység folytatására feljogosító engedély másolatát,
b) nyilatkozatot arról, hogy a pályázati feltételeket elfogadja.
(2) Ha az előírt időben csak egy pályázati ajánlat érkezik, a pályázati kiírást 30 napon belül meg kell ismételni.
31. § (1) A pályázati tárgyaláson csak az a pályázó vehet részt, aki a pályázati ajánlatát az előírt időben és tartalommal benyújtotta.
(2) A pályázók közül az részesül előnyben, aki a legmagasabb összegű bér megfizetését vállalja.
(3) A bérbeadó a műemlékvédelem alatt álló épületben, illetőleg műemléki jelentőségű területen vagy műemléki környezetben lévő helyiségre bérleti szerződést csak a műemlékvédelmi hatóság által meghatározott feltételekkel köthet.
32. § (1) A bérbeadó a helyiséget a pályázati kiírásban megjelölt állapotban és felszereltséggel, leltár alapján köteles a bérlőnek átadni.
(2) A bérlő nem követelheti a bérbeadótól, hogy a helyiséget a pályázatban megjelölt használatnak (tevékenység) megfelelő módon kialakítsa, felszerelje, illetőleg berendezze.
33. § A bérlő köteles gondoskodni:
a) a helyiségben folytatott tevékenység körében felmerülő felújításról, pótlásról illetőleg cseréről,
b) az épület olyan központi berendezéseinek karbantartásáról, amelyeket a bérlő kizárólagosan használ, illetőleg tart üzemben,
c) az épület, továbbá a közös használatra szolgáló helyiségek és területek tisztításáról és megvilágításáról, a nem háztartási szemét elszállításáról, amely a bérlő tevékenységével függ össze.”
34. § A bérlő a helyiséget a bérleti jogviszony megszűnésekor legalább az átadási állapotban és felszereltséggel köteles átadni a bérbeadónak.
35. § (1) A bérlő a helyiségbe más személyt csak a bérbeadó hozzájárulásával fogadhat be.
(2) A bérbeadó a bérlő részére más személynek a helyiségbe történő befogadásához akkor adhat hozzájárulást, ha:
a) a bérlő által végzett, és a befogadni kívánt személy által folytatni kívánt tevékenység együttes gyakorlását jogszabály nem tiltja;
b) a befogadott személy vállalja, hogy a bérlő szerződésének megszűnése esetén cserehelyiségre nem tart igényt.
A nem lakás célú helyiségek cseréje
36. § (1) A bérlő a helyiség átruházásáról vagy cseréjéről szóló megállapodás-tervezetet annak megkötése előtt 15 nappal köteles a jegyzőnek bemutatni. A Humán Bizottság5 a jegyző véleményének kikérését követően, annak figyelembevételével dönt a hozzájárulás megadásáról.
(2) A megállapodásnak tartalmaznia kell:
a) a helyiség fekvési helyét (település, utca, házszám);
b) a helyiség alapterületét és az eddig fizetett bérleti díj összegét;
c) az átvevő által folytatni kívánt tevékenység meghatározását;
d) az átvevő nyilatkozatát arról, hogy a bérbeadó által a helyiség használati értékéhez igazodó újonnan közölt bér megfizetését vállalja.
(3) A bérbeadó a hozzájárulás megadását köteles megtagadni, ha az átvevő:
a) az általa gyakorolni kívánt tevékenységhez szükséges engedéllyel nem rendelkezik;
b) tevékenysége külön jogszabály rendelkezéseibe ütközik.
(4) A bérbeadó az Ltv. alapján bérleti jogot megszerző egyéni vállalkozó, továbbá kizárólag természetes személyek részvételével működő gazdasági munkaközösség, illetve betéti társaság vagy korlátolt felelősségű társaságnak a helyiség átruházásáról szóló megállapodáshoz a 3. § (3) bekezdésben foglalt kivételekkel köteles hozzájárulni.
Az önkormányzati tulajdonú bérlakások elidegenítése
37. § (1) Az Ltv. alapján elővásárlási joggal nem érintett lakások a Képviselő-testület döntése alapján kerülhetnek értékesítésre.
(2) Az 2. § (1) bekezdésben meghatározott esetben a lakást forgalmi értékbecsléssel megalapozva pályázat útján kell értékesíteni, teljes forgalmi értéken. A forgalmi értékbecslés elfogadásáról a Képviselő-testület dönt.
(3) A pályázat nyertese a teljes forgalmi értéket elérő, vagy azt meghaladó, legmagasabb vételi ajánlatot tevő pályázó lesz.
(3a) A vevő a 3. § (3) bekezdés szerinti vételárat legfeljebb két részletben, a pályázat kiírásának évében, december 31-ig köteles megfizetni.
38. § Az önkormányzati bérlakásra mást megelőző elővásárlási jog illeti meg:
a) a bérlőt;
b) a bérlőtársat egyenlő arányban;
c) a társbérlőt az általa kizárólagosan használt lakóterület arányában;
d) az a)-c) pontban felsoroltak hozzájárulásával, azok egyenes ági rokonát, valamint örökbefogadott gyermekét.
Az elővásárlási joggal érintett lakásokért fizetendő vételár
39. § (1) A vételár megállapításának alapja a lakás üres, beköltözhető, terheletlen állapot szerinti forgalmi értéke.
(2) A vételár a lakásra fordított és meg nem térített értéknövelő beruházások értékével csökkentett forgalmi érték meghatározott százaléka a következők szerint: 90%, ha az elővásárlási jog jogosultja a lakást a (3) bekezdésben meghatározott részletfizetési kedvezménnyel kívánja megvásárolni, 80%, ha az elővásárlási jog jogosultja a vételárat szerződéskötéskor egy összegben kifizeti.
(3) Az elővásárlási jog jogosultját – kérelmére, a vételár 10%-a kezdőrészletként való befizetése mellett – 15 évi részletfizetési kedvezmény illeti meg. A vételár-hátralék után a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény szerinti kamatot kell fizetni.
(4) Az elővásárlási jog jogosultja által részletfizetés mellett megvásárolt lakásokra a részletfizetés időtartamára elidegenítési és terhelési tilalmat kell a szerződésben kikötni és az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni Tolna Város Önkormányzata javára.
Az elővásárlási joggal érintett lakások értékesítésének eljárási szabályai
40. § (1) A Képviselő-testület által elidegenítésre kijelölt lakás esetén a bérbeadó az elővásárlási jogosultat az alábbi ajánlattal értesíti a lakás megvásárlásának lehetőségéről:
a) a lakás ingatlan-nyilvántartási adatai,
b) a műszaki állapotra vonatkozó tájékoztatás,
c) a lakás forgalmi értéke,
d) a lakás vételára és a fizetési feltételek,
e) az ajánlati kötöttség ideje, mely 90 nap.
(2) Az elővásárlási jog jogosultja köteles az ajánlati kötöttség idején belül nyilatkozni arról, hogy kíván-e élni az elővásárlási jogával.
A helyiségek értékesítése
40. § (1) Az állam tulajdonából az önkormányzat tulajdonába került helyiségre a bérlőt (bérlőtársat) elővásárlási jog illeti meg.
(2) A helyiség vételára azonos az üres, beköltözhető állapot szerinti forgalmi értékkel. A forgalmi értékbecslés elfogadásáról a Képviselő-testület dönt.
(3) Amennyiben a helyiséget nem az elővásárlási jog jogosultja vásárolja meg, azt nyilvános pályázat útján kell értékesíteni.
(4) A vételárat egy összegben a szerződés aláírásakor kell megfizetni.
Az értékesítés lebonyolítása
41. § A Képviselő-testület által elidegeníteni rendelt ingatlanokat a Tolnai Közös Önkormányzati Hivatal értékesíti. A Tolnai Közös Önkormányzati Hivatal feladata az értékesítés körében: az ingatlan értékesítésre alkalmas állapotba való előkészítése, a jogosult tájékoztatása a vételárról és a fizetési feltételekről, az adásvételi szerződés megkötése, a vételár átvétele, részletvétel esetén azok teljesítésének előírása, nyilvántartása és vezetése, a tulajdonjog-változás ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyeztetése, az elidegenítési és terhelési tilalom bejegyeztetése.
Az elidegenítésből származó bevételek elszámolása és felhasználása
42. § (1) Az elidegenítést lebonyolító bérbeadó az értékesítésből befolyó vételárat elkülönített számlán köteles kezelni és negyedévente elszámolni, a befolyt vételárat a kamatokkal együtt az önkormányzat részére átutalni.
(2) Az önkormányzat az 2. § (1) bekezdésben említett bevételét csak a tulajdonában lévő lakóépületeinek (lakóépület részeinek) felújítására és az együtt végzett korszerűsítésre (továbbiakban: felújítás), továbbá új lakás építésére, vásárlására használhatja fel.
(3) A befolyt vételárral és kamatokkal szemben a következő költségek számolhatók el: a telekalakítással, földrészlet megosztásával, a forgalmi érték megállapításával, az elidegenítés lebonyolításával, a számlakezeléssel ténylegesen felmerült, számlákkal igazolt költségek.
Átmeneti és záró rendelkezések
43. § (1) A határozott időre bérbeadott lakások bérlői közül nem élhetnek elővásárlási jogukkal azok a bérlők, akik pénzbeni térítés ellenében mondtak le bérleti jogviszonyukról és azt követően kapták meg határozott időtartamra a lakást.
(2) Az értékesítésre kijelölt épületben, lakásban a bérbeadó csak azonnali beavatkozást igénylő munkát végezhet el.
(3) A lakást és a hozzá tartozó épületrészt terhelő köztartozások és a fenntartással kapcsolatos költségek kiegyenlítéséről az adásvételi szerződés megkötését követő hónap 1.napjáig a bérbeadó köteles gondoskodni.
(4) Az adásvételi szerződés csak akkor köthető meg, ha a tárgybani lakásra, helyiségre semminemű köztartozás, közüzemi díj és üzemeltetési költséghátralék nem áll fenn.
44. § (1) A folyamatban lévő ügyekben a szerződéskötés időpontjában hatályos jogszabály irányadó.
(2) A rendelet hatályba lépésének napján hatályát veszti Tolna Város Önkormányzatának többször módosított 1/2004. (I.27.) Ör. Rendelete.
(3) A rendelet kihirdetése napján lép hatályba. Kihirdetéséről – kifüggesztés útján – a jegyző gondoskodik.
1. melléklet
2. melléklet
3. melléklet6
1. Lehel u. 33.
összkomfortos 77m2
2. ..
4. melléklet
1. Bajcsy u. 10. 200m2+ 56m2
2. Bajcsy u. 11. 112m2
3. Bajcsy u. 11. 88m2
4. Bajcsy u. 11. 47,34 m 2
5. Alta-Ripa Szabadidőpark Büfé 90m2(büfé, raktár, terasz, mosdók)
5. melléklet7
1. Bajcsy-Zs. u. 19
1.1. összkomfortos 47 m2
1.2. .
A bevezető a Tolna Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (9) bekezdése a Tolna Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
Módosította Tolna Város Önkormányzata Képviselő-testületének 24/2019. (XII.13.) önkormányzati rendelete 1. § (4) bekezdése. Hatályos: 2020. január 1. napjától.
Hatályon kívül helyezte Tolna Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2015. (III.26.) önkormányzati rendelete 4. §-a. Hatályos: 2015. március 26. napjától.
Módosította Tolna Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2015. (III.26.) önkormányzati rendelet 1. §-a. Hatályos: 2015. március 26. napjától.
A 3. melléklet a Tolna Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
Az 5. melléklet a Tolna Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IV. 29.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.