Táplánszentkereszt Község Önkormányzata Képviselőtestületének 10/2013(VI.28.) önkormányzati rendelete
A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Hatályos: 2013. 07. 01- 2013. 11. 30Táplánszentkereszt Község Önkormányzata Képviselőtestületének 10/2013(VI.28.) önkormányzati rendelete
A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
2013-07-01-tól 2017-08-09-ig
BEVEZETŐ
Táplánszentkereszt község Önkormányzata Képviselőtestülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CVXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
I.Fejezet
Az önkormányzat és feladatai
- Az Ön kormányzat elnevezése, székhelye és jelképei
1.§. /1/ Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
TÁPLÁNSZENTKERESZT KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA
/továbbiakban: önkormányzat/
/2/ Az Önkormányzat székhelye: 9761 Táplánszentkereszt, Rákóczi u. 1.
/3/ Az Önkormányzat hivatalának neve: Táplánszentkereszti Polgármesteri Hivatal /továbbiakban: hivatal/
2.§ Az önkormányzat jelképei: címer és a zászló. Az önkormányzat címerének és zászlajának leírását és a használatára vonatkozó szabályokat külön rendelet tartalmazza.
3.§ /1/ A helyi önkormányzati kitüntetés alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön rendelet tartalmazza.
/2/ Az önkormányzat pecsétje: kör alakú, benne Magyarország címerével ellátott „Táplánszentkereszt község Önkormányzata” körfelirat található.
4.§ /1/ Az Önkormányzat hivatalos lapja: Táplánszentkereszt.
/2/ Az önkormányzat hivatalos lapja megjelenik: kéthavonta.
/3/ Az önkormányzat hivatalos lapja ingyenes kiadvány.
5.§ Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.taplanszentkereszt.hu.
- Az Önkormányzat feladatvállalása
6.§ /1/ Új közszolgáltatási feladat felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek során meg kell vizsgálni a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárás során a képviselőtestület illetékes bizottságát véleményezési jogkör illeti meg. Az előkészítő eljárást a képviselőtestület döntésétől függően a polgármester, illetve az alpolgármester vagy az erre felkért bizottság folytatja le.
/2/ Az előkészítő eljárás eredményét összegző előterjesztés csak akkor terjeszthető a képviselőtestület elé, ha az tartalmazza a feladat felvállalásával elérendő célokat és az /1/ bekezdésben említett feltételeket.
7.§ /1/ A képviselőtestület által a polgármesterre átruházott hatásköröket az SZMSZ 1. sz. melléklete tartalmazza.
/2/ A képviselőtestület jelen rendelet 2. sz. mellékletében foglalt feladatkört állapítja meg a bizottságok részére. továbbá ebben a mellékletben határozza meg azon feladat és hatásköreit, melyeket a bizottságaira ruházza át.
8. § /1/ A képviselőtestület létszáma 7 fő.
/2/ A képviselők nevét és elérhetőségét az SZMSZ 1. sz. függeléke tartalmazza.
9.§ A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a korelnök hívja össze és vezeti.
10.§ /1/ A képviselőtestület rendes nyílt ülésére meg kell hívni:
a.) a képviselőket,
b.) a jegyzőt,
c.) a polgármester által meghívottakat.
/2/ A meghívottak tanácskozási joggal vesznek részt a képviselő-testület ülésén.
/3/ A rendes ülések és a rendkívüli ülések hivatalos helyszíne a hivatal tanácskozóterme 9761 Táplánszentkereszt, Rákóczi u. 1.
/4/ A képviselőtestület évente kötelezően 6 alkalommal ülésezik.[1]
11.§ /1/ A képviselőtestületi ülés írásos meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.
/2/ Halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 24 órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen célszerű értesítési mód igénybe vehető, a sürgősség okát azonban a meghívottal mindenképpen közölni kell.
/3/ A polgármester a képviselőtestületi ülések időpontjáról a lakosságot az ülés előtt a Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett hirdetménnyel tájékoztatja. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét.
12.§ A közmeghallgatás időpontjáról szóló meghívót a lakóházakhoz kézbesített szórólapon kell nyilvánosságra hozni a közmeghallgatást megelőző 8 napon belül.
13.§ A képviselőtestület az ülés napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
14.§ /1/ Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület, illetve annak bizottsága, valamint bármely képviselő által előzetesen javasolt döntés-előkészítő anyag, rendelet- vagy határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
/2/ A testületi ülésre az előterjesztés írásban (rendkívüli esetben szóban) kerül benyújtásra. A szóbeli előterjesztés csak abban az esetben lehetséges, ha a tárgyalandó téma világos és közérthető, ebben az esetben a döntést az előzetes bizottsági vélemény nélkül is meg lehet hozni.
/3/ Írásos előterjesztések, illetve határozati javaslatok a polgármester és a jegyző jóváhagyásával kerülhetnek a testület elé. A tárgyalás további feltétele az illetékes bizottság véleményének ismertetése.
/4/Az írásbeli előterjesztés főbb részei:
- az előterjesztés címe, tárgya,
- ismertetni kell az előzményeket /testületi megállapodások, hozott határozatok eredménye,
a kérdést szabályozó jogszabályok,
- az előkészítésben résztvevőket, véleményeket, javaslatokat, tényeket, adatokat, melyek
lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják,
- határozati javaslatot, rendeletalkotási javaslatot,
- a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.
15.§ Az ülés vezetője a testületi ülés vezetése során:
a.) megnyitja, illetve berekeszti az ülést,
b.) megállapítja az ülés határozatképességét és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri azt,
c.) amennyiben az ülés vezetője határozatképtelenséget észlel, úgy a polgármesternek 8 napon belül intézkednie kell az ülés ismételt összehívásáról,
d.) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
e.) az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat
egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító,
kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról dönt a testület.
f.) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,
g.) megállapítja a szavazás eredményét.
16.§ /1/Az ülés vezetője a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.
/2/A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor.
/3/ A felszólalás során az előterjesztésben szereplő önkormányzati rendelethez vagy határozati javaslathoz a képviselő, illetve a tanácskozási joggal meghívottak módosító javaslatot terjeszthetnek elő.
/4/ Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatot a vita bezárásáig
megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor visszavonhatja.
/5/ Ugyanazon napirend keretében a polgármester ismételt felszólalást engedélyezhet.
/6/ A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
/7/ A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
/8/ A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok
törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
17. § /1/ A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
/2/ Nyílt szavazás esetén bármely képviselő indítványára egyszerű szótöbbséggel név szerinti szavazás rendelhető el. Név szerinti szavazás esetén a polgármester felolvassa a képviselőtestületi tagok névsorát, a képviselő válaszát „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodom”-mal adja meg.
/3/ A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és urna igénybevételével történik.
/4/ A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni,amelynek tartalmaznia kell:
a.)a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,
b.)a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c.)a szavazás során felmerült körülményeket.
18.§ /1/ Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében feladatai a következők:
a.) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi
eldöntésére, és
b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.
/2/ A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén az ülés vezetője rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.
19.§ /1/ A képviselőtestület tagjai a testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez valamint a jegyzőhöz önkormányzati ügyeken, szóban vagy írásban interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában, vagy intézkedés elmulasztása esetén lehet előterjeszteni.
/2/ Az interpellációt a polgármesternél lehetőleg az ülést megelőző 15 nappal vagy az ülésen, a napirend megtárgyalásának megkezdése előtt kell benyújtani. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.
/3/ Amennyiben az interpellációt a képviselőtestület ülését megelőző 15 napon belül nyújtják be, az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül írásban kell választ adni, és ennek tartalmáról a soron következő ülésen tájékoztatást adni.
/4/ A képviselőtestület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik. Ha az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadja el, a képviselőtestület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásról vagy a kérdés további napirenden tartásáról.
20.§ Amennyiben a képviselőtestület az interpellációra adott választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.
21. § (1) A képviselőtestület üléséről 3 példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
- a megjelent – továbbá az igazoltan és az igazolatlanul távol lévő – képviselők, valamint a meghívottak nevét (utalva az ülés határozatképességére),
- a tanácskozási joggal megjelent résztvevők nevét,
- a napirend előtti felszólalások lényegét,
- a tárgyalt napirendi pontokat, azok tárgyát, a kérdéseket és az elhangzott válaszokat, az előterjesztések írásos dokumentumait,
- a felszólalók nevét, az adott napirendi ponthoz kapcsolódó mondanivalójuk lényegét, a szóban előterjesztett határozati javaslatokat, az elhangzott interpellációkat és bejelentéseket, a képviselő testület ülésén (folyamatában) történt fontosabb eseményeket,
- a szavazás számszerű eredményét, a hozott döntéseket.
/2/ A képviselőtestület üléséről készült jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és mellékleteit, az elfogadott rendeleteket és a jelenléti ívet. Ha a képviselő hozzászólását írásban nyújtja be, azt kell mellékelni a jegyzőkönyvhöz.
/3/ A képviselő testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző - továbbá az elnök által az ülésen felkért két hitelesítő képviselő- írja alá.
/3/ A testületi ülésről a jegyzőkönyvet 3 példányban kell elkészíteni. Ebből
- az eredeti példányt a jegyző kezeli, gondoskodva /a zárt ülésről készült jegyzőkönyvek kivételével/ azok évenkénti elkülönítéséről,
- 1 példányt 15 napon belül a Vas Megyei Kormányhivatalnak megküldeni –1 példányt - a zárt ülés jegyzőkönyvének kivételével - mellékletek nélkül, ugyanakkor az elfogadott rendeletek csatolásával az Irattárban kell elhelyezni.
- 1 példány a hivatal hivatalos helyiségében, illetve a település hivatalos honlapján történő közzétételével biztosítja a hivatal a hozzáférhetőséget a képviselők és az érdeklődő állampolgárok számára.
22.§ /1/ Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a.) a képviselő,
b.) a polgármester,
c.) az alpolgármester,
d.) a képviselőtestület bizottsága,
e.) a jegyző.
/2/ A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.
/3/ Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata.
/4/ A rendelet-tervezet elkészítéséhez a lakosság legszélesebb körét érintő kérdések szabályo-
zásánál a Képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg.
/5/ A képviselőtestület előírhatja, hogy a tervezet megvitatásában az illetékes bizottságok
részt vegyenek.
/6/ A jegyző – a polgármester és a bizottságok egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet a képviselőtestület elé terjeszti.
23.§ /1/ A rendeletet a Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel a jegyző hirdeti ki.
/2/ A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja.
24.§ /1/ A helyi népi kezdeményezést a választópolgárok legalább 10 %-a kezdeményezheti.
/2/ A helyi népszavazást a választópolgárok legalább 25 %-a kezdeményezheti.
25.§ A képviselőtestület tagjait a Mötv-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetőleg terhelik.
26.§ /1/ A képviselő köteles:
a.)tevékenyen részt venni a képviselőtestület munkájában és ennek érdekében a polgármesternél előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud megjelenni, illetőleg egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik,
b.)felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
c.)a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti titkot megőrizni (titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll)
d.)kapcsolatot tartani a választópolgárokkal,
e.)a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot a polgármesternek haladéktalanul bejelenteni.
27.§ /1/ A vagyonnyilatkozatot a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.
/2/ A képviselő vagyonnyilatkozata nyilvános. A betekintési lehetőséget a Hivatalban a jegyző biztosítja. A betekintés idejéről, a betekintő nevéről a jegyző nyilvántartást vezet. A képviselő hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be az ellenőrzés céljából.
/3/ A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Pénzügyi Gazdasági Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről a bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselőtestületet.
28. § /1/ A képviselőtestület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.
/2/ A képviselőtestület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a.)Szociális és Egészségügyi Bizottság, létszáma 3 fő (2 fő képviselő, 1 fő külsős tag)
b.)Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, létszáma 3 fő (2 fő képviselő, 1 fő külsős tag)
c.)Kulturális és Sportbizottság, létszáma 5 fő (3 fő képviselő, 2 fő külsős tag)
d.)
/3/ Az állandó bizottságok által ellátandó feladatok részletes jegyzékét az SZMSZ 2. számú melléklete rögzíti.
29. § Az állandó bizottság belső működési szabályait tartalmazó ügyrendjét maga állapítja meg.
30.§ /1/ A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le.
/2/ A bizottságot 8 napon belüli időpontra össze kell hívni a képviselőtestület határozata alapján, illetve a polgármester, vagy a bizottsági tagok több mint felének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.
/3/ A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, valamint a hivatal érintett ügyintézője.
31.§ A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
32.§ /1/ A polgármesternek a képviselőtestület működésével összefüggő feladatai:
a.)segíti a képviselőtestület tagjainak a munkáját,
b.)szervezi a településfejlesztést és közszolgáltatásokat,
c.)biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást és a közakarat érvényesítését.
/2/ A polgármester a jogszabályokban és az e rendeletben meghatározott hatáskörein túl:
a.)ellátja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat,
b.)nyilatkozatokat ad a hírközlő szerveknek,
c.)gondoskodik a képviselőtestület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekeinek megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról,
d.)ellátja a törvényben megfogalmazott honvédelmi és polgári védelmi feladatokat.
33. § /1/ Az alpolgármesterek száma 1 fő képviselő.
/2/ Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.
34.§ A jegyzőt akadályoztatása esetén a Polgármesteri Hivatal Szociális főtanácsadója helyettesíti. A jegyzői tisztség betöltetlensége és a szociális főtanácsadó hiányában, illetve a jegyző és a szociális főtanácsadó egyidejű tartós akadályoztatásának esetén a jegyzői feladatok ellátására – legfeljebb hat hónapi időtartamra – helyettesítő jegyző biztosítására Szombathely Járás területén lévő másik önkormányzattal kell megállapodást kötni.
35.§ A képviselőtestület szükség szerint, de legalább évente 1 közmeghallgatást tart az alábbi szabályok figyelembevételével:
a.) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, helyi civil szerveződések kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.
b.) a közmeghallgatás pontos időpontjára vonatkozó javaslatot a polgármester a közmeghallgatás napirendjével egyidejűleg terjeszti elő.
36.§ /1/ A közmeghallgatást az ülés vezetője a képviselőtestület ülésére vonatkozó szabályok szerint vezeti.
/2/ A közmeghallgatáson feltett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal, de legkésőbb 15 napon belül írásban kell válaszolni.
/3/ A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelye értelemszerűen vonatkoznak a képviselőtestület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.
37.§ /1/ A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik:
a.) Az első fordulóban történik a költségvetési koncepció elkészítése. Ennek során történik meg a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek tartalmának az önkormányzat gazdálkodására gyakorolt hatásainak, valamint az önkormányzat alapellátási kötelezettségeivel és az önként vállalt feladatokkal kapcsolatos pénzügyi információk szakmai elemzése. A költségevetési koncepció kidolgozásával kapcsolatos kiemelt feladatok:
aa.) fel kell tárni a bevételi forrásokat és azok bővítési lehetőségeit,
ab.) a kiadási szükségletek meghatározása, azok gazdaságos, célszerű
megoldásainak feltérképezése,
ac.) az igények és célkitűzések egyeztetése,
ad.) meg kell határozni a feladatvállalás sorrendjét,
ae.) el kell végezni a döntésekkel a hatásvizsgálatokat,
b.) a második fordulóban történik a költségvetési rendelet tervezetének kidolgozása.
38.§ Az önkormányzat által fenntartott intézmények ellenőrzését a polgármester a Hivatal útján látja el, illetve biztosítja.
39[2].§ /1/ Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény a végrehajtására kiadott 368/2011./XII.31./ Kormányrendelet, továbbá a költségvetési szervek belső kontroll-rendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011/XII.31./ Korm. rendelet alapján Táplánszentkereszt község Önkormányzata és az általa irányított költségvetési szervek és közfeladatok belső ellenőrzését külső erőforrás bevonásával látja el.
/2/ A belső ellenőrzésről szóló feladatokat a 3. számú függelék tartalmazza.
40.§ Ez a rendelet 2013. július 1. napján lép hatályba.
Ifj. Perl János Családi Anita
polgármester jegyző
Modosította a16/2013.(XII.01.) önkormányzati rendelet. Hatályos: 2013.XII. 2. napjától.
Módosította a 6/2014./V.05./ önkormányzati rendelet. Hatályos: 2014. május 6-tól.