Ajka Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete

a 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 14

Ajka Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete

a 2025. évi költségvetéséről

2025.02.14.

[1] Ajka Város Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről szóló rendeletének célja az önkormányzat pénzügyi gazdálkodási kereteinek rögzítése a központi költségvetés által meghatározott feltételek alapján, a 2025. évi központi költségvetés fő célkitűzéseinek helyi szinten történő megvalósítása, az állami támogatások felhasználásának biztosítása, a költségvetési tervezés kereteinek meghatározása, az önkormányzat és költségvetési szervei tervezett bevételi, kiadási, tartalék és egyéb előirányzatainak rögzítése.

[2] Ajka Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) A rendelet hatálya Ajka Város Önkormányzatára és annak költségvetési intézményeire terjed ki, meghatározza az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak ellátásához szükséges bevételeket és kiadásokat, figyelemmel az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a 2025. évi gazdálkodás főbb szabályaira.

(2) Az önkormányzat címrendjében az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek (a továbbiakban: intézmények) címeket alkotnak, az intézményekhez kapcsolt bevételekkel, kiadásokkal kiemelt előirányzatonként és létszám-előirányzattal. A képviselő-testület a címrendet az 1. melléklet szerint állapítja meg.

(3) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII.31.) Korm. rendelet rendelkezései alapján, valamint a belső kontroll monitoring rendszer hatékony működtetésével, azok egységes rendszerével ellenőrzik.

2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, a hiány mértéke és finanszírozásának módja

2. § (1) Ajka Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2025. évi

a) a költségvetés

aa) bevételi főösszegét 13.517.801.445 forintban

ab) kiadási főösszegét 13.310.362.423 forintban

ac) többlet 207.439.022 forintban

b) finanszírozási előirányzat

ba) bevételi összegét 280.308.303 forintban,

bb) kiadási összegét 487.747.325 forintban,

c) a költségvetés

ca) bevételi főösszegét 13.798.109.748 forintban,

cb) kiadási főösszegét 13.798.109.748 forintban,

a 2. melléklet szerinti bevétel-kiadás mérlegegyezőségével állapítja meg, és a 2/A. mellékletben bemutatott pénzügyi mérleg szerint hagyja jóvá.

(2) Az önkormányzat 2025. évi költségvetési előirányzata kiadási és bevételi főösszegének címek, alcímek, jogcím – csoportok, jogcímek szerinti részletezését a rendelet 3. - 4. mellékletei tartalmazzák.

(3) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetésének kiadási főösszegén belül:

1. A költségvetési kiadási előirányzatok összegét

a) személyi jellegű kiadások 3.586.943.049 forintban,

b) a szociális hozzájárulási adó 526.679.859 forintban,

c) a dologi jellegű kiadások 3.296.471.858 forintban,

d) az ellátottak pénzbeni juttatásai 10.378.270 forintban,

e) egyéb működési célú kiadások 3.474.437.108 forintban,

2. A felhalmozási célú kiadások összegét

a) beruházási kiadások 1.218.314.874 forintban,

b) felújítási kiadások 441.260.853 forintban,

c) egyéb felhalmozási célú kiadások 678.576.552 forintban,

3. Finanszírozási műveletek kiadási előirányzatát

a) működési kiadás (folyószámla hiteltörlesztés) 0 forintban,

b) felhalmozási kiadás (hiteltörlesztések) 382.727.058 forintban

c) államháztartáson belüli megelőlegezés visszaf. 105.020.267 forintban

a költségvetési kiadások tekintetében a 4 – 5. mellékletekben részletezettek szerint, a felhalmozási kiadások tekintetében a 6., 6/A. mellékletben megjelölt feladatokkal és előirányzatokkal állapítja meg.

3. § (1) A képviselő-testület 2025. évben a likviditási feladatok kezelésére 800.000.000 forint önkormányzati folyószámla-hitelt vesz fel, melynek törlesztésére a kapcsolódó hitel és kamata megfizetésére a képviselő-testület kötelezettséget vállalt.

(2) A kiadások finanszírozásának biztosítására a polgármester jogosult átmenetileg igénybe venni - az elkülönített számlákon levő pénzeszközöket, visszapótlási kötelezettség mellett.

3. A költségvetés tartalék-előirányzatai

4. § (1) Az önkormányzat 2025. évi költségvetésében 0 forint működési általános tartalékkal, 44.900.000 forint működési cél- és 32.400.000 forint felhalmozási céltartalékot állapít meg. A céltartalékban a feladatok részletezését, felhasználását a költségvetési rendelet 7. melléklete tartalmazza.

(2) A képviselő-testület a működési cél- és felhalmozási céltartalékkal való rendelkezés jogát a megjelölt feladatokon belül a polgármesterre ruházza, melynek keretében előirányzat-módosítást is el kell végezni. A hatáskör gyakorlásáról a polgármester a képviselő-testületet negyedévente, de legkésőbb 2025. december 31-ig tájékoztatja.

4. A költségvetés előre nem tervezhető bevételeivel és kiadásaival, bevételei elmaradásával kapcsolatos szabályok

5. § (1) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében - kizárólag az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben – pályázhatnak, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást, adományt fogadhatnak el. A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alaptevékenységének ellátását, annak biztonságát nem veszélyeztetheti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához a (4) bekezdés kivételével minden esetben a képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges, kiemelten az Európai Uniós forrásból származó pályázat esetében.

(3) Mind a pályázó intézmény, mind az irányító szerv/képviselő-testület a hozzájárulás megadása előtt vizsgálja a pályázattal megvalósítandó cél fejlesztési és működési kiadásának vonzatát, annak több évre szóló kihatását és hasznosságát figyelemmel az (1) bekezdésben foglaltakra.

(4) Amennyiben a pályázati önrész a 200.000 forintos értékhatárt nem éri el és éven túli kötelezettséggel nem jár, és az ehhez szükséges fedezet az intézmény költségvetésében rendelkezésre áll, az érintett intézmény a pályázat benyújtására jogosult, azonban ezt megelőzően a pályázat másolati példányával köteles a polgármestert tájékoztatni, aki az előzetes engedélyezéssel kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület nevében gyakorolja. A hatáskör gyakorlásáról a polgármester a képviselő-testületet negyedévenként, de legkésőbb december 31-ig tájékoztatja.

(5) A közvetlen pénzbeli támogatásról, felajánlás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről, annak felhasználásáról az intézmény vezetője a polgármestert haladéktalanul, a képviselő-testületet pedig legkésőbb az éves költségvetési beszámolójában köteles tájékoztatni. Az intézmény vezetője az önkormányzat jegyzője közreműködésével köteles gondoskodni arról, hogy az előirányzat - módosítás a költségvetési rendeletben folyamatosan megjelenjen, abba legkésőbb 2025. december 31-éig beépüljön.

6. § Az intézmények által nem tervezhető és többletbevételként jelentkező valamennyi forrással, feladat- elmaradásból eredő előirányzat maradvánnyal, valamint sikertelen pályázat esetén az önrész előirányzatának maradványával – ha az nem kötött felhasználási rendszerű - a tervezett bevételi elmaradást kell ellentételezni. A térítési díj bevételi többletére tekintettel az önkormányzati támogatást/finanszírozást csökkenteni kell.

5. Az önkormányzat költségvetési szerveinek gazdálkodása és előirányzataik

7. § (1) Az önkormányzat intézményei a számításokkal megalapozott és jóváhagyott előirányzatokon belül kötelesek a gazdaságossági, hatékonysági, eredményességi követelmények szerint takarékosan gazdálkodni. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

(2) Az önkormányzat, valamint intézményei kiemelt előirányzatait, költségvetésének főösszegét kizárólag a képviselő-testület jogosult módosítani, a központi támogatás és a céllal érkezett pénzeszköz átvétel, valamint az intézményi fejlesztésekhez kapcsolódó kiemelt előirányzatok módosításának kivételével, melyet a polgármester a folyamatos feladatellátás érdekében határozattal jogosult módosítani. A polgármester az előirányzat módosítás dokumentumait köteles előzetesen felülvizsgálni és a döntéséről határozatot hozni. A határozat kiadását követően indítható a feladat végrehajtása. A polgármesternek e döntéseiről a soron következő költségvetés módosításakor a képviselő-testület számára tájékoztatást kell adni. A döntés egy éven túli kötelezettség vállalással nem járhat, ellenkező esetben a képviselő-testület döntése szükséges.

(3) Az intézmény vezetője havonta köteles felülvizsgálni a költségvetési szerv előirányzatainak alakulását, mely alapján kiemelt előirányzatok módosítását (+ -), kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítást jogosult kezdeményezni minden hónap 20-áig. Az előirányzat módosítási kérelmet Ajka Város Önkormányzatának Képviselő-testületéhez kell címezni és az önkormányzat jegyzőjéhez kell benyújtani, részletes indokolással és a kapcsolódó dokumentumokkal. A módosításból eredően azonban a költségvetési szerv többlettámogatási igényt nem nyújthat be, és ez nem eredményezhet kiemelt előirányzatoknál hiányt és hosszú távú – egy éven túli –kötelezettség-vállalást.

(4) A személyi juttatások és a szociális hozzájárulási adó előirányzata más kiemelt előirányzatok terhére nem emelhető. A személyi juttatások és a kapcsolódó munkáltatói járulékok előirányzatának módosítására együttesen/arányosan kerülhet sor. A személyi juttatáshoz nem kapcsolódó szociális hozzájárulási adó maradványával az előirányzatot módosítani/csökkenteni kell, melyet dokumentumokkal kell alátámasztani.

(5) Az önkormányzat működési feladatainál a kormányzati funkciók között átruházott hatáskörben a polgármester átcsoportosítást hajthat végre, mely alól kivétel képeznek a működési célú pénzeszközátadások, támogatások előirányzatai. Az Ajkai Közös Önkormányzati Hivatal működési feladatainál a kormányzati funkciók között a jegyző hajthat végre átcsoportosítást. A polgármester és a jegyző az előirányzat módosítás dokumentumait köteles előzetesen felülvizsgálni és a döntéséről határozatot hozni. A határozat kiadását követően indítható a feladat végrehajtása. A polgármesternek e döntéseiről a képviselő-testület következő ülésén tájékoztatást kell adni. A döntés egy éven túli kötelezettség vállalással nem járhat, ellenkező esetben a képviselő-testület döntése szükséges.

(6) A végrehajtott előirányzat-módosításokról a polgármester negyedévenként – az első negyedév kivételével - költségvetési rendeletmódosítást terjeszt elő, melyet indokolással az önkormányzat jegyzője lát el. Az utolsó átruházott hatáskörben végrehajtott módosítás és az intézmények kiemelt előirányzat módosítási javaslatának benyújtása – a 8. § (2) bekezdéstől eltérően - 2025. november 15-ig történhet meg. A képviselő-testület 2025. évi költségvetését legkésőbb december 31-ig módosítja.

(7) Amennyiben év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület negyedévenként – az első negyedév kivételével -, legkésőbb az intézmények számára a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidőig, december 31-i hatállyal dönt költségvetési rendeletének módosításáról.

8. § (1) Az intézmények feladatainak változását a képviselő-testület - azt megalapozó számításokkal alátámasztva - engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

(2) Amennyiben az intézmény mutatószámainak értéke 10 %-nál nagyobb mértékben, bármely irányban (+ -) és okból eltér, és ez kihatással van a feladatok ellátására, az intézmény vezetője költségvetés módosítási javaslatot köteles készíteni 30 napon belül, de legkésőbb október 5-éig. A javaslatnak tartalmaznia kell azokat a számításokat, melyek a módosítást alátámasztják, és csatolni kell hozzá a kapcsolódó dokumentumokat.

(3) Az intézményeknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszabb távú költségvetési hatását.

(4) Az intézményi feladatok évközi változásáról - a támogatások évközi módosításának időpontjáig május 15., október 5. - az intézmény vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni.

6. A személyi juttatásokkal és a munkaerővel való gazdálkodás, az önkormányzati alkalmazottak egyéb támogatása

9. § (1) Az önkormányzat intézményeinek a személyi juttatás előirányzatából foglalkoztatható létszám-előirányzatát/keretét, annak 2025. évben tervezett módosulását címenként, alcímenként a költségvetési rendelet 8. melléklete tartalmazza, melynek módosítására a képviselő-testület jogosult. A képviselő-testület a 8. mellékletben jelöli meg a létszám-előirányzatokat/kereteket.

(2) Az intézmények szakmai alapfeladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenységre szolgáltatási szerződést köthetnek az alábbi körökben városi főépítész, jogtanácsos, egyedi ügyekben speciális szakértő, speciális nem rendszeres pedagógiai feladatokra, szociális intézményeknél orvosi felügyelet ellátására.

(3) Feladatelmaradás és csökkenés esetén a létszám-előirányzatot/keretet a hozzá kapcsolódó személyi juttatást és járulékait csökkenteni kell.

(4) Az önkormányzat intézményeinél folyamatosan vizsgálni kell a feladatellátás racionálisabb megszervezését a gazdaságosság, hatékonyság, eredményesség jegyében.

10. § (1) Az önkormányzat intézményeinél illetményfizetés egységesen lakossági folyószámlára utalással történik. A dolgozó igényének megfelelően postai utalással is teljesíthető az illetmény kifizetése. Az illetmény utalásáról lehetőleg úgy kell gondoskodni, hogy az minden hónap 5-éig - amennyiben az munkaszüneti napra esik, a megelőző munkanapon - a közalkalmazott, illetve köztisztviselő számláján jóváírásra kerüljön, vagy azt postán felvehesse.

(2) Az önkormányzat intézményeiben rendkívüli helyzet - betegség, baleset, haláleset, gyermek iskolába való felkészítése, váratlan káresemény - esetén a köztisztviselők, közalkalmazottak és munkaviszonyban álló dolgozók munkabérelőleget vehetnek igénybe a gazdasági év folyamán egy alkalommal, amely maximálisan 300.000 forint mértékig terjedhet, azonban ez intézményfinanszírozási többletigénnyel nem járhat. A munkabérelőleget a gazdasági éven belül vissza kell fizetni, mely a második félévben felvehető maximális mértéket befolyásolja. Az elbírálásnál a munkáltató köteles vizsgálni a visszafizetés biztonságát.

(3) Ajka Város Önkormányzata költségvetési szerveinél jutalmazásra – ideértve a prémium címén teljesítményösztönzés, személyi ösztönzés céljából történő kifizetést is – a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 77. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeket kell alkalmazni.

(4) Az önkormányzat a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 151. § -ának, végrehajtása alapján a tisztviselő cafetéria-juttatásként – választása szerint –a Kormány által meghatározott rendben jogosult. Az érintett kormányzati funkciókon megtervezett előirányzatok a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (3) bekezdésében a foglalkoztatottak éves cafetéria - juttatásának keretét meghatározza, valamint az (4) bekezdésében megjelölt, 1.000 forint értékű keretösszeget tartalmaz.

(5) Az önkormányzat intézményeinek közalkalmazottjai esetében a foglalkoztatottak éves szinten adott – az Szja tv. 71. § (1) bekezdésében meghatározott – cafetéria - juttatásának kerete, 2025. évben nem haladhatja meg a nettó 200.000 forintot, valamint az (5) bekezdésében megjelölt, 1.000 forint értékeknek megfelelő keretösszeget tartalmazzák.

11. § A költségvetési szerv vezetője az intézmény kollektív szerződésének, munkaügyi szabályzatának módosítását úgy köteles kezdeményezni, hogy e rendelet szabályai érvényre jussanak, és a 2025. évi személyi juttatás és járulék előirányzata a végrehajtás során fedezetet nyújtson, valamint éven belül, a további években pedig önkormányzati többlettámogatással nem járhat.

7. Felhalmozási és karbantartási előirányzatokkal való gazdálkodás

12. § (1) A képviselő-testület által meghatározott, a 6. mellékletben tervezett beruházások, felújítások, felhalmozási célú pénzeszköz átadások előirányzatával a közös önkormányzati hivatal a meghatározottak szerint önállóan gazdálkodik, lebonyolításához speciális esetben külső szakmai szerv közreműködését veheti igénybe. A 6. - 7. mellékletben szereplő előirányzatok további pályázatokhoz önrészként is szolgálnak.

(2) Azok az önkormányzati fejlesztések, melyek központi támogatással vagy más pályázati támogatással, pénzeszközátvétellel valósíthatók meg, csak abban az esetben indíthatók, ha a kiadáshoz szükséges valamennyi forrás rendelkezésre áll. Amennyiben erre a költségvetési évben nincs lehetőség, a polgármester legkésőbb 2025. december 31-ig, a fejlesztés forrásról köteles lemondani és egyúttal a költségvetési rendelet módosítását is kezdeményezni.

(3) A képviselő-testület feljogosítja az intézményeket, hogy a 2025. évi 6/A. mellékletben jóváhagyott, illetve módosított költségvetési előirányzataikon belül, valamint pályázaton elnyert pénzeszközeikből nagy értékű tárgyi eszköz beszerzéseket, felújításokat teljesítsenek, e körben kötelesek együttműködni a közös önkormányzati hivatal műszaki ellenőreivel.

(4) Kiadási megtakarítás esetén a polgármester a 6. mellékletben rögzített feladatok között átcsoportosítást hajthat végre, melyről a képviselő-testület előtt a soron következő ülésén, de legkésőbb december 31-ig beszámol, illetve 7. § (7) bekezdése szerint előterjeszti a költségvetési rendelet módosítását.

13. § (1) Ajka Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzati intézmények karbantartási feladatainak ellátására a költségvetésben központosított intézmény karbantartási előirányzatot biztosít. Az előirányzat egyrészt fedezetet biztosít az előre nem látható, és az üzemeltetést befolyásoló feladatok, másrészt az előre tervezhető karbantartási feladatok finanszírozására.

(2) A központosított karbantartási előirányzat felhasználását a polgármester hagyja jóvá a 2025. évi költségvetés kihirdetését követő 30 napon belül, melyről a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatja. A polgármester átruházott hatáskörben jogosult a karbantartási előirányzatok és feladatok rendszerét módosítani, melyről a képviselő-testületet negyedévente tájékoztatja a költségvetési rendelet módosítás keretében.

(3) Az előre tervezhető feladatokhoz kapcsolódó előirányzatok biztosítására intézményfinanszírozás keretében kerül sor. Az átadott előirányzat kizárólag épület karbantartási feladatokkal kapcsolatos szerződések teljesítésére, illetve épület karbantartáshoz kapcsolódó anyagok beszerzésére használható fel. A biztosított előirányzat felhasználásáról az érintett intézmény évente egy alkalommal, a felhasználást igazoló számlák, illetve szerződések másolati példányának átadásával, legkésőbb október 31-ig az Építési- és Városgazdálkodási Iroda felé köteles elszámolni. A fel nem használt, illetve nem az adott célnak megfelelően felhasznált előirányzat elvonásra kerül.

(4) Az előre nem tervezhető és üzemeltetést befolyásoló feladatokhoz kapcsolódó előirányzat felhasználásáról, az év közben jelentkező igények függvényében, a fontossági sorrendet figyelembe véve, a szakiroda saját hatáskörben gondoskodik.

(5) A központosított karbantartási előirányzattal - az év közben jelentkező igények figyelembevételével – a meghatározottak szerint az önkormányzati hivatal gazdálkodik, melynek teljesítéséről a polgármester féléves költségvetési beszámolóban és a zárszámadáskor számol be a képviselő-testületnek.

(6) Az intézmények üzemeltetésével összefüggő rendkívüli helyzet esetén a polgármester beruházási, felújítási és további karbantartási feladatok előirányzatait zárolhatja, és azonnal intézkedik az üzemelés feltételeinek biztosítására. Ezen intézkedéséről a képviselő-testületet soron következő ülésén tájékoztatja.

8. Önkormányzati pénzeszköz átadások, támogatások

14. § (1) A képviselő-testület az 5. és 6. mellékletekben nevesített szervek részére támogatást állapít meg, pénzeszközt ad át az ott megjelölt feladataik ellátásához. Kiemelt önkormányzati támogatásban részesül a FC Ajka Kft., a Bányász Fúvószenekar, az Ajka-Padragkút Néptáncegyüttes, az Ajka és Térsége Civil Szervezetek Szövetsége, a Bányász Férfikórus, a Pedagógus Nőikar Egyesület, a Fekete István Irodalmi Társaság.

(2) Az önkormányzati intézményekben működő szervezeteknek, politikai pártoknak, alapítványoknak pénzbeli támogatás nem nyújtható. Kivételt jelent azon alapítvány, melynek az önkormányzat tagja, illetve az önkormányzattól feladatot vállal át.

(3) A támogatás, pénzeszközátadás megállapodás alapján folyósítható. A megállapodásnak a feladat- és utalási időpontok, megjelölésén túl ki kell térni az elszámolás módjára, tartalmára, a feladat teljesítésének ellenőrzésére, a jogszerűtlen felhasználás esetén követendő eljárásra, a visszafizetési kötelezettségre, köztartozásra (adó-, járulék-, illeték- vám-) vonatkozó nyilatkozatra, az önkormányzati intézményekkel szembeni kötelezettségeire (díj- vagy egyéb tartozás). A pénzeszközátvevő szervezet köteles biztosítani pénzügyi folyamatainak átláthatóságát, valamint a mindenkori hatályos adatvédelmi jogszabályok (GDPR) kötelező rendelkezéseinek betartását és ellenőrzési körükbe eső mértékig másokkal szembeni betarthatóságát.

(4) A működési célú támogatás és pénzeszközátadás 200.000 forint és ez alatti összege egyszerre, a 200.000 forint feletti pedig negyedévenként egyenlő részletekben utalható. Ha az előirányzathoz tartozó pénzügyi fedezet rendelkezésre áll, valamennyi felhalmozási célú pénzeszköz átadás a cél teljes megvalósulása esetén utalható, melyet a megállapodásokban is rögzíteni szükséges.

(5) Valamennyi pénzeszközt átvevő annak felhasználásáról a közös önkormányzati hivatal felé köteles elszámolni. Az a pénzeszközt átvevő, aki számadási kötelezettségének teljeskörűen nem tesz eleget, a további támogatásból kizárja magát.

(6) A támogatás felhasználásának ellenőrzését, az elszámolását, illetve a beszámoltatást folyamatosan kell elvégezni úgy, hogy az újabb megállapodás megkötéséig, de legkésőbb 2025. március 31-ig megtörténjen. Tárgyévre vonatkozó megállapodás csak az előző évi elszámolás elfogadását követően köthető.

(7) A támogatott jogosult részben, vagy egészben lemondani a támogatásról, amennyiben az általa vállalt feladat objektív okból nem, vagy csak részben valósítható meg. Működési pénzeszköz átvétel esetén az utolsó utalást megelőzően, felhalmozási célra biztosított pénzeszköz esetén pedig az utalást megelőzően mondhat le, ez esetben a (8) - (9) bekezdés szerinti szankciót nem kell érvényesíteni.

(8) Amennyiben a pénzeszközátvevő a pénzt vagy annak egy részét jogtalanul vette igénybe, azt nem a pályázatban megjelölt programra, feladatra használta fel, vagy a támogatások igényléséhez valótlan adatokat szolgáltatott, az átvett pénzt az önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára köteles egy összegben visszafizetni. A jogtalanul igénybe vett összeg után a pénzeszközátvevő az éves átlag szerinti jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő mértékű kamatot köteles fizetni, a jogtalan igénybevétel napjától a visszafizetés napjáig.

(9) A (8) bekezdéssel érintett pénzeszközátvevő, támogatott a következő évben önkormányzati támogatásban nem részesülhet.

(10) A működési és fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatokat az önkormányzat honlapján, a döntést követő 30 napon belül közzé kell tenni. Az adatok hozzáférhetőségét legalább öt évig biztosítani kell. E közzétételi kötelezettséget a pályázati kiírásokban, a támogatásról szóló megállapodásokban szerepeltetni kell.

(11) A támogatás, pénzeszköz átadás valamennyi eljárási szakaszában figyelemmel kell lenni a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény szabályaira.

(12) A képviselő-testület a kiemelt sportegyesületek támogatására pénzeszközt ad át a Sportváros Nonprofit Kft. részére. Önkormányzati támogatásban részesül a Kézilabda Klub Ajka, a Rája ’94 Úszóklub, a Cápa Vízilabda Sportklub, az Ajka Kristály SE, a Sun - Dome SE, a Dimanik Rock’n Roll Klub, az Ajkai Bányász Sportegyesület, az Ajkai Utánpótlás Kosárlabda SE, Boxer SE, Röpisuli SE, FC Ajka Utánpótlás. A pénzeszköz átadások előirányzatával a Sportváros Nonprofit Kft. a meghatározott kereteken belül önállóan gazdálkodik, azzal a feltétellel, hogy az alaptámogatásokat és azok esetleges módosításait szerződéskötését, előzetesen az Ifjúsági - és Sportbizottság véleményezi.

(13) A sporthoz kapcsolódó pénzeszköz átadások csak abban az esetben indíthatók, ha a kiadáshoz szükséges valamennyi forrás rendelkezésre áll. Lebonyolításánál a pénzeszköz átadások valamennyi eljárási szakaszában figyelemmel kell lenni a 14. § -ban meghatározottakra és szabályokra.

15. § (1) A képviselő-testület az ajkai székhelyű társadalmi önszerveződő közösségek, egyesületek részére pénzbeli és természetbeni támogatást nyújt, amennyiben a támogatott 2025. évre érvényes gazdasági-pénzügyi tervéből egyértelműen kitűnik, hogy működéséhez, a pályázat keretében megjelenített feladatához 30 % önerővel rendelkezik. A nyugdíjas klubok által a város érdekében végzett olyan önkéntes munka értéke az önerőbe beszámítható, melyet az ágazatilag érintett szakbizottság annak minősít. A pályázóknak a pályázat benyújtásával egyidejűleg hitelt érdemlően – papír alapon – dokumentálni kell a 30 % önerőt. A 14. § (5) – (6) bekezdése szerinti elszámoláskor a támogatottnak pénzforgalom szerint bizonyítania kell a realizált 30 %-ot. Azok a támogatottak, akik a hitelt érdemlő bizonyításnak nem tesznek eleget, a 2025. évi támogatásból kizárják magukat.

(2) Pénzbeli támogatás az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény hatálya alá tartozó társadalmi önszerveződő közösségeknek, nyugdíjas kluboknak adható.

(3) A képviselő-testület a kiemelt és pályázati rendszerben támogatott sport és kulturális közösségeket - l.000.000 forint feletti támogatás esetén – a szakmai beszámolója keretében elszámoltatja. Az 1.000.000 forint és ez alatti támogatások esetén a támogatott a 14. § (5) - (6) bekezdése szerint számol el.

16. § A nyugdíjas klubok pályázati rendszerben részesülhetnek önkormányzati pénzeszköz átadásban, mely két részből tevődik össze:

a) A klubok átlagosan 20.000 Ft alaptámogatása a 2025. január 1-jén regisztrált létszámuk arányában kerül felosztásra.

b) A kiegészítő támogatáshoz azon nyugdíjas klubok juthatnak, amelyek saját művészeti csoportokat működtetnek, közreműködnek a városi rendezvényeken, eseti rendezvényeket szerveznek, a város arculatának szebbé tétele érdekében tevékenykednek (emlékmű-, parkgondozás stb.).

17. § (1) A rendelet 5. mellékletében a megállapított „Egyesületek pályázati támogatása (közművelődési egyesületek)”, valamint a „Helyi nyugdíjas klubok pályázati támogatása” elnevezésű pályázatok kiírásáról pénzeszköz átadás előirányzatának felhasználásáról az ágazatilag érintett bizottság átruházott hatáskörben dönt. A pénzeszköz odaítélése kizárólag pályázat útján történhet, a pályázat kiírása akkor lehetséges, ha az előirányzathoz tartozó pénzügyi fedezet rendelkezésre áll.

(2) A képviselő-testület megbízza az ágazatilag érintett szakbizottságot, hogy - figyelemmel e rendelet 15. § - 17. §-aira - a pályázatok feltétel- és elbírálás rendszerét részletesen dolgozza ki és azt az Ajkai Szóban, valamint az önkormányzat honlapján tegye közzé. A pályázat kiírásának és közzétételének feltétele, hogy az előirányzathoz tartozó pénzügyi fedezet rendelkezésre álljon.

18. § (1) A polgármester elkülönítetten 3.000.000 forint pénzeszköz átadási előirányzat felett rendelkezik önszerveződő közösségek, természetes személyek támogatásához. A feladat teljesítése során e rendelet 14. § -át alkalmazni kell.

(2) A Polgármester a saját kerete terhére hozott döntéseiről az éves zárszámadás keretében tájékoztatást ad a képviselő-testületnek.

9. Az önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos intézkedések

19. § (1) Annak érdekében, hogy az önkormányzatot megillető pénzkövetelések mielőbb behajtásra kerüljenek, a költségvetési szervek vezetőinek minden intézkedést meg kell tenniük. A követelésekkel kapcsolatos eljárást az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 35/2022. (XI.24.) önkormányzati rendelet szerint kell biztosítani.

(2) A pénzköveteléseknél a szerződés külön kitétele alapján, amennyiben erre a szerződés nem tér ki, a Ptk. szabályai szerint kamatot kell felszámítani.

20. § (1) Az önkormányzat 2025. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét a 12. melléklet szerint állapítja meg.

(2) Az önkormányzat intézményeinek pénzellátását a közös önkormányzati hivatal kincstári finanszírozásban, időarányosan biztosítja, az előirányzat-felhasználási terv figyelembevételével. A kötelezettségvállalásnak előirányzat-felhasználási terven kell alapulnia. E szabálytól eltérni csak a beruházások és felújítások esetén lehet, a hozzá kapcsolódó bevételek realizálásának ismeretében. Ajka Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert, hogy egyedi kérelmek alapján az intézményeknek folyósítandó éves költségvetési támogatás előirányzatának 2 % -a erejéig időben előre hozott finanszírozást engedélyezzen, amennyiben a kiadáshoz szükséges bevétel az Önkormányzat Költségvetési Elszámolási Számláján rendelkezésre áll.

(3) A kincstári finanszírozás keretében a havi likviditási terv készítéséhez az önkormányzat valamennyi költségvetési szerve köteles heti bontásban, kiemelt előirányzatonként számla- és készpénz felhasználási igényét minden hónap 2-ig a közös önkormányzati hivatalnak bejelenteni. Egyidejűleg tájékoztatót adni saját bevételeik alakulásáról heti bontásban. A Közös Önkormányzati Hivatal a teljesített bevételek ismeretében heti két alkalommal tájékoztatja a költségvetési szerveket az igénybe vehető finanszírozás mértékéről, itt figyelembe kell venni a saját bevételek teljesülését. Amennyiben a saját bevétel nem realizálódik, többletfinanszírozás nem igényelhető.

(4) Az önkormányzat valamennyi költségvetési szerve kötelezettséget úgy vállalhat, hogy abban köteles megjelölni a számla utalására vonatkozó kötelezettség teljesítésének időpontját, mely a számlával érintett feladat szakmai teljesítésigazolásától számított 90 napban jelölhető meg, kivétel amennyiben egyéb jogszabály, szerződés vagy az önkormányzati érdek ettől eltérően rendelkezik. Amennyiben a kötelezettség tárgya „fordított adózás” alá eső termék vagy szolgáltatás, a kötelezettség ÁFA tartalmát a számla beérkezésének időszakában kell megfizetni.

(5) Az önkormányzat valamennyi költségvetési szervének a készpénzforgalmát korlátozni kell, a pénztári kifizetések csak rendkívüli esetben (szociális ellátás, rendkívüli és speciális szakmai feladat stb.) haladhatják meg az 5.000 forint értéket. A pénztári kifizetésekhez kapcsolódó igényeket a (3) bekezdésben megjelölt rendszeren belül, de elkülönítetten kell igényelni.

21. § (1) Az önkormányzat biztosítja a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben végrehajtási rendeleteiben meghatározott és kapcsolódó működési kiadások ellátásához a tanulók ingyenes étkeztetéséhez kapcsolódó hozzájárulásokat.

(2) Az önkormányzati intézményeknek az élelmezés működtetéséhez biztosít kiemelt finanszírozást, melynek maradványa nem használható fel, a 8. § rendelkezései alapján nem módosítható.

(3) Az (1) - (2) bekezdésekben megjelölt támogatások felhasználására kötött módon kerülhet sor, melyről az érintett intézményeknek – éves beszámoló keretében, dokumentumokkal alátámasztva – el kell számolni a közös önkormányzati hivatal felé.

22. § (1) Az önkormányzat intézményeinek 2024. évi költségvetési maradvány elszámolása tekintetében az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) kormányrendelet 8. § -ának (3) bekezdése szerinti összeget kell elszámolni az előirányzatok megfelelő módosítása után, valamint e költségvetésben megjelölt, céllal biztosított - működési, felhalmozási feladatok finanszírozását szolgáló - támogatás figyelembevételével. A céllal biztosított működési, felhalmozási feladatok előirányzat-maradványa elvonásra kerül. A céltól eltérő felhasználás esetén a támogatást a költségvetési maradvány elszámolása során el kell vonni. Ha központi támogatás visszafizetési kötelezettség terheli az önkormányzatot, és esetleg még kamatfizetési kötelezettséggel is társul, az az érintett intézmény költségvetési maradványát terheli.

(2) Az emelt szintű elhelyezést nyújtó idősek otthonában fizetett egyszeri hozzájárulásból 2025. évben is céltartalékot kell képezni.

23. § (1) Az önkormányzat intézményei, amennyiben szellemi és anyagi infrastruktúrájuk magáncélú használatát engedélyezik - meghatározott feladat elvégzéséhez –, az igénybe vevők számára kötelesek térítési díjat előírni. A díj megállapításánál figyelembe kell venni a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségeket. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét az intézménynek szabályzatban kell rögzíteni.

(2) A közszolgáltatásokat igénybe vevők részére - jogszabályban foglaltak alapján, törvény eltérő rendelkezése hiányában - a költségvetési szerv vezetője jogosult a szolgáltatások ellenértékét megállapítani. A díjképzés alapját az önköltség (közvetlen és közvetett költség) adja. A megállapított díjakról az irányító szerv vezetőjét, a polgármestert írásban, 15 napon belül tájékoztatni kell.

24. § Az információs önrendelkezési jogról és az információs szabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 1. melléklet III/4. pontjában meghatározott közzététel az Ajka Város Önkormányzatának honlapján történik. Ez esetben az adatok hozzáférhetőségét legalább öt évig biztosítani kell. A közzétételről az önkormányzati szerv nevében szerződést kötő személy, valamint a költségvetési szerv vezetője köteles gondoskodni.

25. § (1) Az önkormányzat és intézménye átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja. Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközét a polgármester az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 22/2021. (X.30.) önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörében eljárva jogosult, egyben köteles a legkedvezőbb - államilag garantált - betétben elhelyezni a tervezett kamatbevétel realizálása érdekében.

(2) Az önkormányzat kölcsönt törvényben és helyi rendeletében meghatározott körben és módon adhat.

26. § Az intézmények tartós adósságaiért az általános és céltartalékban szereplő feladatok elhagyása mellett, annak terhére az önkormányzat helytáll. E körben azonnali intézkedést a polgármester jogosult megtenni, és a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatnia kell.

27. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

28. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati biztost akkor rendel ki, ha valamely költségvetési szerv 30 napon túli tartozásállományának mértéke eléri éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át, vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelésével összefüggő valamennyi kiadás az önkormányzatot terheli akkor, ha finanszírozása teljes egészében az önkormányzattól származik, minden más esetben a finanszírozók a finanszírozás arányában viselik az összes költséget.

(3) Az önkormányzaton kívüli finanszírozót az önkormányzati biztossal kapcsolatos eljárásba be kell vonni.

(4) Az önkormányzat által kirendelt önkormányzati biztos köteles folyamatos kapcsolatot tartani a finanszírozóval és a tulajdonossal, tevékenységére vonatkozó szabályokat a polgármester részletesen szabályozza a feladatra szóló szerződésben, valamint annak mellékletében.

(5) Az önkormányzati biztos személyére és kirendelésére az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rend. (a továbbiakban: Ávr.) 116. § -ban meghatározott rendelkezéseket kell alkalmazni.

(6) Az önkormányzati biztost - a választható személyek vagy pénzügyi-számviteli tevékenységet folytató jogi személyiséggel rendelkező gazdasági társaságok közül - átruházott hatáskörben a Pénzügyi Bizottság jelöli ki. A bizottság döntése alapján a polgármester bízza meg és gondoskodik díjazásáról. Az önkormányzati biztos alkalmazásának tényét a polgármester az Ajkai Szóban és az önkormányzat honlapján közzéteszi.

(7) Az önkormányzati biztos jogaira és kötelezettségeire az Ávr. 117. §–ban foglaltakat kell alkalmazni.

(8) Az önkormányzat költségvetési szervei a "Költségvetési szerv elismert tartozásállományáról” szóló adatszolgáltatást minden hó 5-éig kötelesek megküldeni a jegyző részére.

29. § A képviselő-testület a 2025. év során elidegeníthető önkormányzati ingatlanok jegyzékét a 9. melléklet szerint állapítja meg azzal, hogy az értékesítés feltételét egyedi döntésekben rögzíti az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 35/2022.(XI.24.) önkormányzati rendelet figyelembevételével.

30. § A képviselő-testület az önkormányzati bérlakások elidegenítéséből származó bevételeit a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 62. § (3) bekezdésében meghatározottakra használhatja fel.

31. § A képviselő-testület a nevelési-oktatási, valamint szociális intézményeinél 2025. évben alkalmazandó élelmezési nyersanyagnormákat, a bölcsődei, óvodai, iskolai intézményekben az intézményi térítési díjakat e rendelet 10. melléklete szerint hagyja jóvá.

32. § A képviselő-testület a 2025. évi normatív hozzájárulások jogcímek szerinti bontását a 11. melléklet, valamint a központi költségvetési támogatások normatív hozzájárulások intézmények szerinti bontását a 11/I. melléklete szerint hagyja jóvá.

33. § A képviselő-testület a 2025.évben biztosított közvetett támogatásait, melyek alapvetően helyi rendeleten, illetve szociális ellátáshoz kapcsolódóan a szociális és gyermekjóléti törvényen alapulnak, a 13. mellékletben prognosztizálja és hagyja jóvá.

34. § A képviselő-testület 2025. évben az önkormányzat több éves kihatással járó döntéseiből származó kötelezettségeket célonként és éves bontásban a 14. mellékletben szerepelteti és hagyja jóvá.

35. § A képviselő-testület a 2025. évet érintően a helyi adósságot keletkeztető éves kötelezettségvállalás (hitelképesség) felső határát prognosztizálja a tárgyévet követő tíz évben, melyet a 15. melléklet hagyja jóvá.

36. § A képviselő-testület az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek jegyzékét e rendelet 16. melléklete szerint hagyja jóvá.

37. § A képviselő-testület és az általa irányított költségvetési szervek előirányzatainak tagolását a kötelező feladatok, önként vállalat feladatok és államigazgatási feladatok szerint e rendelet 17. melléklete szerint hagyja jóvá.

38. § Az államháztartásról szóló 2011. CXCV. törvény 24. § (4) bekezdésében meghatározott tájékoztató adatok közül:

a) A képviselő-testület az önkormányzat által fenntartott intézmények állami támogatását az önkormányzati támogatással kiegészítve tartalmazza, melyet a 18. melléklete szerint hagyja jóvá.

b) A képviselő-testület az önkormányzat adósságállományát kezességvállalás, tőke és kamatok ütemezett törlesztését a 19. mellékletben, az önkormányzatnak a 2022. évre vonatkozó beruházási hitelfelvételének feladatonkénti felsorolását a 19/I. mellékletben, a 2020. évben elindított beruházási hitel felvételének feladatonkénti bemutatását a 19/II. mellékletben részletezettek szerint hagyja jóvá.

c) A képviselő-testület az önkormányzat által nyújtott kölcsönök alakulását, lejáratát és eszközök szerinti bontását a 20. mellékletben részletezi és hagyja jóvá.

10. Záró rendelkezések

39. § Ez a rendelet 2025. február 14-én lép hatályba.