Zalakaros Város Képviselő-testületének 6/2020 (II.20.) önkormányzati rendelete
a 2020. évi költségvetésről
Hatályos: 2020. 02. 21- 2020. 07. 03Zalakaros Város Képviselő-testületének 6/2020 (II.20.) önkormányzati rendelete
a 2020. évi költségvetésről
2020-02-21-tól 2020-07-03-ig
Zalakaros Város Önkormányzat Képviselőtestületének
6/2020. ( II.20. )
önkormányzati rendelete
a 2020. évi költségvetésről
Zalakaros Város Önkormányzat képviselőtestülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1), az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet 27.§ (1) és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény rendelkezései alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) és g) pontjában, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (3) bekezdésben meghatározott feladatkörében eljárva Zalakaros Város Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről és annak végrehajtási feladatairól a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1.§
A rendelet (a továbbiakban „R”) hatálya Zalakaros Város Képviselő-testületére, annak bizottságaira, az önkormányzatra, és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.
2. §
A költségvetés címrendje: az önkormányzat, az önkormányzati hivatal, valamint az önkormányzat költségvetési szerve külön egy-egy címet alkotnak.
A költségvetés bevételei és kiadásai
3.§
(1) A Képviselőtestület az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének főösszegét
2.798.400.886 Ft-ban
állapítja meg.
(2) A 2020. évi költségvetési bevételeinek összegét 1.860.955.905 Ft–ban hagyja jóvá, melynek jogcímei:
- működési célú támogatások államháztartáson belülről 531.954.353 Ft
- felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 637.000.332 Ft
- közhatalmi bevételek 553.000.000 Ft
- működési bevételek 131.760.828 Ft
- felhalmozási bevételek 0 Ft
- működési célú átvett pénzeszközök 6.448.800 Ft
- felhalmozási célú átvett pénzeszközök 791.592 Ft
(3) A 2020. évi költségvetési kiadások összegét 2.762.772.394 Ft-ban hagyja jóvá, melynek jogcímeit a (4), (5) bekezdések tartalmazzák.
(4) Működési költségvetés kiadásai:
- személyi juttatások összege 292.201.962 Ft
- munkaadókat terhelő járulékok és szociális hj.-i adó 56.801.927 Ft
- dologi kiadások 532.387.349 Ft
- ellátottak pénzbeli juttatásai 7.500.000 Ft
- egyéb működési célú kiadások 323.382.949 Ft
ebből: véglegesen átadott pénzeszközök
-államháztartáson belülre 37.651.876 Ft
-államháztartáson kívülre 105.840.000 Ft
működési célú kölcsön 1.000.000 Ft
elvonások, befizetések 0 Ft
tartalékok 178.891.073 Ft
- ebből általános tartalék48.702.798 Ft
- ebből céltartalék 130.188.275 Ft
(5) Felhalmozási költségvetés kiadásai:
- beruházások 1.389.670.457 Ft
- felújítások 149.243.092 Ft
- egyéb felhalmozási célú kiadások 11.584.658 Ft
A beruházásokat feladatonként, a felújításokat célonként a 6. számú melléklet, a fejlesztési célú pénzeszközátadást a 3.és 3.a számú melléklet szerint hagyja jóvá.
(6) A költségvetési hiány összegét 901.816.489 Ft-ban állapítja meg.
Ebből belső belső finanszírozású: 901.816.489 Ft
(7) Finanszírozási bevételek összege:
Maradvány igénybevételéből 937.444.981 Ft
Finanszírozási kiadások összege:
Hiteltörlesztés 17.000.000 Ft
Államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetés 18.628.492 Ft
Finanszírozási költségvetés egyenlege 901.816.489 Ft többlet.
(8) A működési és felhalmozási célú bevételei és kiadási előirányzatokat, ezen belül a költségvetési és finanszírozási bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a 1. számú melléklet tartalmazza.
(9) Az éves gazdálkodás során a gazdaságossági intézkedések eredményeként keletkező pénzügyi többleteket, illetve egyszeri bevételeket lehetőség szerint tartalékba kell helyezni, melynek felhasználásáról a képviselőtestület határoz.
Költségvetési szervek létszáma
4. §
(1) A Képviselőtestület az önkormányzat költségvetési létszám előirányzatát 60,6 főben állapítja meg, a 10. számú melléklet szerint.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatal engedélyezett létszámkeretét - az állomány-tábla szerint - 20 főben, Óvoda, Bölcsőde létszámkeretét 26,5 főben, a Közösségi Ház és Könyvtár létszámkeretét 4,6 főben, az önkormányzat költségvetési szervek nélküli létszámkeretét 9,5 főben hagyja jóvá, amelyből 1 fő választott tisztségviselő a 10. számú melléklet szerint.
Az önkormányzat bevételei
5.§
(1) A 3. § (1) bekezdésében megállapított bevételi főösszeg forrásonkénti megbontását az 2. számú mellékletek tartalmazzák.
(2) A megállapított bevételek közül az önkormányzat és a hozzá tartozó költségvetési szervek bevételeinek rovatonkénti részletezését a rendelet 2.a és 4. melléklete, a kormányzati funkciók szerinti bontást a 15. számú melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat kiadásai
6.§
(1) A Képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei (ideértve a Közös Önkormányzati Hivatalt is) 2020. évi kiadási előirányzatait rovatonkénti, kötelező és önként vállalt feladat megjelöléssel a 3. és 3.a és 4. számú melléklet szerint állapítja meg, a kormányzati funkciók szerinti bontást a 16. számú melléklet tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat működési és felhalmozási célú támogatásait, átadott pénzeszközeit a 3.a számú mellékletben részletezettek szerint hagyja jóvá.
Több éves kihatással járó feladatok
7.§
A Képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban a 8. sz. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi éves előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
Finanszírozási célú pénzügyi műveletek
8.§
(1) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az átmenetileg szabaddá váló pénzeszközök befektetésére kincstárjegy és állampapír vásárlása, illetve betétbe történő lekötés formájában.
(2) A hitelműveletekkel kapcsolatos hatásköröket - értékhatártól függetlenül – át nem ruházható hatásköréből adódóan, a Képviselőtestület gyakorolja.
(3) A Képviselőtestület egyetért azzal, hogy szükség szerint a számlavezető pénzintézethez az önkormányzat folyószámlahitel kérelmet nyújtson be az átmenti likviditási hiányok kezelésére, a hitelkeret rendelkezésre állásához, a hitelszerződés aláírásához a Képviselőtestület hozzájárulása szükséges. A folyószámlahitel maximált összege 90.000 e Ft, a hitel lejáratának időpontja 2020. december 31.
Előirányzat felhasználási terv
9.§
Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzat felhasználási ütemtervet a 12.a és 12.b számú melléklet szerint fogadja el a Képviselő-testület.
Közvetett támogatások
10. §
A Képviselő-testület a közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, összege, illetőleg kedvezményezettje szerinti részletezettséggel a 11. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.
Európai Uniós Projektek
11.§
Az Európai Uniós támogatással megvalósuló projektek bevételeit és kiadásait a 9. számú melléklet szerint állapítja meg.
II.
A 2020. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
12.§
(1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás és a költségvetés szabályszerű végrehajtásáért a polgármester a felelős.
(2) A polgármester és a bizottságok a költségvetés végrehajtásáról meghatározott hatásköreik szerint gondoskodnak.
(3) Az költségvetési szervek költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért és a bevételek növeléséért – az alapfeladatok ellátásának biztosításával – a költségvetési szervek vezetői a felelősek.
(4) Az költségvetési szervek éves költségvetését a jóváhagyott önkormányzati finanszírozás és saját bevételeik terhére kötelesek úgy megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodásuk, teljesíthetőek legyenek a kötelezően ellátandó feladataik.
(5) Az költségvetési szerv kifizetéseket csak a költségvetésben jóváhagyott célokra és feladatokra teljesíthet. Többletfeladat csak a források egyidejű biztosításával, az előirányzatok módosítását (felemelését) követően, a képviselőtestületi döntés után vállalható.
(6) Az önállóan működő költségvetési szerv előirányzatának a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó változtatását a Polgármester jogosult kezdeményezni a
Képviselő-testületnél.
(7) Az előirányzat-módosításokat a polgármester felhatalmazása alapján – a jegyző irányításával – a pénzügyi osztály készíti elő jóváhagyásra a polgármester, illetve a képviselő-testület részére.
(8) Az önkormányzati költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételét a képviselő-testület jóváhagyásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás jóváhagyása után használhatja fel.
A képviselő-testület a többletbevételek körét nem korlátozza.
A költségvetési szervek többletbevételei és azok felhasználásának előirányzatai, a megküldést követően, a következő költségvetési rendelet-módosítás során kerülnek beépítésre a költségvetési szerv költségvetésébe.
(9)A készlet- és kis értékű tárgyi eszköz beszerzések, a kiküldetés, reprezentációs kiadások, egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások, szociálpolitikai juttatások, az ellátottak pénzbeli juttatásai készpénzben kifizethetők a Pénzkezelési szabályzatban meghatározottak szerint.
13.§
(1) A Képviselőtestület a költségvetési szerve részére – az önkormányzati finanszírozást - a likviditási tervének megfelelően biztosítja. Ettől csak rendkívüli kifizetések esetén lehet eltérni.
(2) A költségvetés előirányzatainak módosítását – az első negyedév kivételével negyedévente, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítéséig, december 31-ei hatállyal módosítja.
(3) A Képviselő-testület az évközben keletkezett saját bevételek többlete terhére történő előirányzat – átcsoportosítási jogát átruházza a polgármesterre azzal, hogy az éves átcsoportosítás összege nem haladhatja meg az 5.000 e Ft-ot.
(4) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra a polgármester az alábbiak szerint jogosult:
a) A működési kiadások dologi kiadási előirányzatain belül, a feladatok közötti átcsoportosítást engedélyezheti.
b) Felhalmozási célú előirányzatok esetében a képviselőtestület által már jóváhagyott fejlesztési feladatok és felújítási célok előirányzatai között 1 millió forint összegig az átcsoportosításokat engedélyezhet. Új feladatokra csak a források egyidejű megjelölésével lehet átcsoportosítani.
c) A költségvetési cél megvalósítása érdekében indokolt esetben jogosult a működési és a felhalmozási célú kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítások engedélyezésére.
(5) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról a polgármester a következő költségvetési rendelet módosítás keretében köteles beszámolni.
(6) A Közös Önkormányzati Hivatal működési kiadásai és bevételei között – a meghatározott célok teljesítése mellett - a jegyző az előirányzatokat saját hatáskörben átcsoportosíthatja.
(7) A Képviselő-testület a tartalék terhére történő átcsoportosítás jogáról a 7. sz. mellékletben felsorolt feladatok vonatkozásában, a mellékletben megjelöltek szerint rendelkezik.
(8) A saját határkörben hozott döntések a későbbi években – a Képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb – többletkiadással nem járhatnak.
14. §
(1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról – ha az érdemi döntést igényel – a testület dönt a polgármester előterjesztésében, a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok miatti költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület a 12. § (2) bekezdésben foglalt módon dönt.
15. §
(1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat – a jegyző ellenjegyzésének birtokában -, amelynek indokairól és a felhasznált összegről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti.
16. §
Önkormányzati biztost kell kirendelni, ha az önkormányzat által fenntartott költségvetési szerv 30 napon túli tartozás állományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át, vagy a 100 millió Ft-ot, és e tartozását egy hónapon belül nem képes 30 nap alá szorítani.
III.
Vegyes rendelkezések
17. §.
- Pályázat alapján támogatásban részesülhetnek a helyi érdekeket képviselő és a városban működő egyesületek, alapítványok, valamint azon városi rendezvények, melyeket a Képviselőtestület támogat.
- A támogatások kiutalásának feltétele, hogy a támogatott és a támogató nevében eljáró között írásbeli megállapodás kerüljön megkötésre, amely megállapodás kiemelten kell, hogy tartalmazza a támogatott elszámolási kötelezettségét, a támogatott írásbeli nyilatkozatát arról, hogy megfelel a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI törvényben foglalt feltételeknek. A támogatott újabb támogatásra nem jogosult, amennyiben elszámolási kötelezettségének nem tesz eleget.
- A Képviselőtestület a 8 órát meghaladó hivatalos külföldi tartózkodás esetén 40 EURO, négy óránál hosszabb, de 8 órát el nem érő hivatalos külföldi tartózkodás esetén 20 EURO napidíjat állapít meg.
- A külföldi kiküldetés elrendelésének és elszámolási rendjének megállapítására a Képviselőtestület a polgármestert hatalmazza fel. A polgármester külföldi kiküldetését a Képviselőtestület hagyja jóvá.
- A béren kívüli juttatásokról, azok igénybevételéről és feltétel rendszeréről a közszolgálati szabályzat rendelkezik. A közalkalmazottak és egyéb munkavállalók juttatásairól a munkaügyi szabályzat rendelkezik. A béren kívüli juttatások összege 2020. évben a költségvetési törvényben foglaltak szerint került megállapításra.
- A képviselőtestület a köztisztviselők illetményalapját 2020. január 1-jétől 48.895 forintban határozza meg. A nyelvpótlék illetményalapja 38 650 forint.
- Az állami támogatás igényléséhez szolgáltatott adatok 3 %-nál nagyobb mértékű eltéréséért a költségvetési szerv vezetője a felelős.
- A képviselőtestület az Önkormányzat következő 3 évi kiadási és bevételi előirányzatait rovatonként a 13. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
18. §
(1) A lejárt követelés, térítési díj hátralékok behajtásáról az Önkormányzat esetében a polgármester, a költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője köteles intézkedni.
(2) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Önkormányzat esetében a Polgármester, a költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője az alábbi esetekben saját hatáskörben engedélyezheti a meg nem térült követelések törlését:
a) a felszámolási eljárás alá vont szervezettel szemben fennálló meg nem térült követelés, a felszámoló nyilatkozata alapján,
b) egyéb, végrehajtás során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott behajthatatlan követelés,
c) a kisösszegű lejárt követeléseik körül azon követeléseik esetében, melyeknek érvényesítésével kapcsolatos költségei igazoltan meghaladják a követelés összegeit, vagy a követelés összege nem éri el a 100.000 Ft-ot, amennyiben az önkéntes teljesítésre történő felszólás eredménytelenül zárul több mint 5 éve.
IV.
Záró rendelkezések
19.§
(1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit a 2020. év során alkalmazni kell.
(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az átmeneti gazdálkodásról szóló 27/2019. (XII. 13.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
Novák Ferenc Szabóné Dr. Csányi Marianna
polgármester jegyző
Kihirdetve: 2020. február 20.
Szabóné Dr. Csányi Marianna
jegyző