Hévíz Város Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2013. (III. 14.) önkormányzati rendelete

A költségvetésről

Hatályos: 2013. 12. 22- 2014. 02. 12

 Hévíz Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1)-(4) bekezdésében, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 27. § (1) és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás, valamint Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény rendelkezései alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) és g) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva, a 68. § (4) bekezdése, továbbá a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 5 § (1a) bekezdésében biztosított hozzájárulási jogkörében eljáró Vindornyaszőlős Községek Önkormányzata Képviselő-testületének, a 2. § (2) bekezdés a) pontja tekintetében, a 2. § (2) bekezdés b) pontja tekintetében Alsópáhok, Felsőpáhok, Cserszegtomaj, Nemesbük, Rezi, Sármellék, Zalaköveskút Községek Önkormányzatai Képviselő-testületének hozzájárulásával a Hévíz Város Önkormányzata 2013. évi költségvetéséről és annak végrehajtási feladatairól a következőket rendeli el:

 1. A költségvetés szerkezete

1. § A rendelet hatálya a Hévíz Város Önkormányzat Képviselő-testületére (a továbbiakban: Képviselő-testület) és annak bizottságaira, a Polgármesterre, a Hévízi Polgármesteri Hivatalra és a költségvetési szervekre terjed ki.

2. § A költségvetés címrendje:

(1) Önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv:

a)Hévízi Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: polgármesteri hivatal);

b) Hévíz Város Önkormányzat Gazdasági, Műszaki Ellátó Szervezet.

(2) Önállóan működő költségvetési szerv:

a) Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde

b) Teréz Anya Szociális Integrált Intézmény

c) Gróf I. Festetics György Művelődési Központ, Városi Könyvtár és Muzeális Gyűjtemény (továbbiakban: Festetics György Művelődési Központ)

(3) A rendelet mellékletét képező táblázatok az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek és az önállóan működő költségvetési szervek, költségvetési kapcsolatát a következőképpen jelölik.

a) I. Hévízi Polgármesteri Hivatal;

b) II. Hévíz Város Önkormányzat Gazdasági, Műszaki Ellátó Szervezet és önállóan működő költségvetési szervek:

ba) II/1. Hévíz Város Önkormányzat Gazdasági, Műszaki Ellátó Szervezete;

bd) II/2. Brunszvik Teréz Napközi Otthonos Óvoda és Bölcsőde;

be) II/3. Teréz Anya Szociális Integrált Intézmény;

bf) II/4. Festetics György Művelődési Központ

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

 3. §

(1) Hévíz Város Önkormányzat 2013. évi költségvetési bevétele:               2.855.706 e Ft

      ebből    működési célú bevételek                                                              2.408.998 e Ft

                   felhalmozási célú bevételek                                                            446.708 e Ft

  (2) Az Önkormányzat finanszírozási bevétele                                                738.400 e Ft

  (3) Az Önkormányzat 2013. évi bevétele összesen:                                   3.594.106 e Ft

azaz hárommilliárd-ötszázkilencvennégymillió-százhatezer forint

 (4) Az önkormányzat költségvetési bevételeit kiemelt előirányzatonként az 1. melléklet B oszlopa kötelező és nem kötelező feladat megbontásban tartalmazza.

(5) Az önkormányzat működési bevételeinek és kiadásainak egyensúly alakulását az 1/1. melléklet mutatja be.

(6) Az önkormányzat felhalmozási bevételeinek és kiadásainak alakulását az 1/2. melléklet tartalmazza.

 4. §

(1) Hévíz Város Önkormányzat 2013. évi költségvetési kiadása:                  3.594.106 e Ft

   ebből  működési célú kiadások                                                                    2.434.075 e Ft

              felhalmozási célú kiadások                                                               1.160.031 e Ft

  (2) Az Önkormányzat kiadási tartaléka                                                             84.117 e Ft

   ebből  működési tartalék                                                                                   35.353 e Ft

              felhalmozási tartalék                                                                              48.764 e Ft

  (3) Az Önkormányzat 2013. évi kiadása összesen:                                    3.594.106 e Ft

azaz hárommilliárd-ötszázkilencvennégymillió-százhatezer forint.”

 (4) Az önkormányzat költségvetési kiadásait kiemelt előirányzatonként az 1. melléklet tartalmazza.

5. § 

(1) A megállapított működési kiadás előirányzatain belül kiemelt előirányzatok:

                                                                                                                                              

Megnevezés

Kötelező feladat

Nem kötelező feladat

Előirányzat összesen

a) személyi jellegű kiadás

464.169 e Ft

224.414 e Ft

688.583 e Ft

b) munkaadót terhelő járulék

121.063 e Ft

62.562 e Ft

183.625 e Ft

c) dologi jellegű kiadás, egyéb folyó kiadás

441.395 e Ft

579.194 e Ft

       1.020.589 e Ft

d) támogatás értékű működési kiadás

84.453 e Ft

107.972 e Ft

192.425 e Ft

e) Áht-n kívüli működési célú pénzeszközátadás

92.199 e Ft

193.705 e Ft

285.904 e Ft

f) ellátottak pénzbeli juttatása

3.500 e Ft

3.500 e Ft

g) szociálpolitikai juttatás

11.745 e Ft

12.351 e Ft

24.096 e Ft

 (2) A költségvetési egyensúlyát 738.400 e Ft pénzmaradvány igénybevételével biztosítja.

Ebből a nem kötelező működési feladat 25.077 e Ft, felhalmozási jellegű kötelező feladat 446.337 e Ft, felhalmozási jellegű nem kötelező feladat 266.986 e Ft.

                                                                                                                                        

A felhalmozási célú bevételek intézményi megbontását az 1/5. melléklet, a felhalmozási (beruházás, felújítás) kiadások intézményi megbontását az 1/7. melléklet , az Európai Uniós forrással megvalósuló fejlesztéseket az 1/7/1. melléklet  tartalmazza.

 (4) A működési célú bevételek költségvetési szervek szerinti megbontását a 2. melléklet B oszlop 1-10. sor, 3/1., 3/2.,3/3.,3/4.,. mellékletek B oszlop 1-10.sor, a polgármesteri hivatal működési célú bevételek feladatonkénti megbontását a 2/1. melléklet, a sajátos működési bevételek részletezését az 2/3. melléklet, a működési támogatás, végleges pénzeszköz átvétel részletezését a 1/4. melléklet, a normatív állami hozzájárulás bevételeinek részletezését az 1/3. melléklet tartalmazza.

 (5) A működési célú kiadások költségvetési szervek szerinti megbontását az 2. melléklet D oszlop 1-10.sor, 3/1., 3/2.,3/3.,3/4., mellékletek D oszlop 1-10. sor, a polgármesteri hivatal működési célú kiadások feladatonkénti megbontását a 2/1. melléklet, az önkormányzat szociálpolitikai juttatások, ellátások részletezését a E, F, G oszlop, a polgármesteri hivatal szociálpolitikai juttatások, ellátások részletezését a 2/6.melléklet E, F, G oszlop, a támogatás értékű és ÁHT-n kívüli működési pénzeszköz-átadás részletezését az 1/6. melléklet tartalmazza.

 

6. § (1) Az Önkormányzat 2013. évi:

      a) bevételi főösszege:                                                                              3.359.787 e Ft

      b) kiadási főösszege:                                                                               3.359.787 e Ft

      (2) A Polgármesteri Hivatal 2013. évi:

      a) bevételi főösszege:                                                                                  415.580 e Ft

      b) kiadási főösszege:                                                                                  415.580 e Ft

 

   

7. § A Gazdasági Műszaki Ellátó Szervezet és az önállóan működő intézmények ( 3. melléklet)  2013. évi:

      a) bevételi főösszege:                                                                              1.138.262 e Ft

      b) kiadási főösszege:                                                                               1.138.262 e Ft

 

 3. Előirányzat felhasználás, prognosztizált költségvetés, létszámkeret, illetményalap, cafeteria juttatás, külföldi napi díj

 8. § A költségvetési szervek létszámkerete 2013.augusztus 30-ai időpontra 164 fő, költségvetési szervenkénti bontását az 4. számú melléklet állapítja meg. A közfoglalkoztatottak engedélyezett létszáma 2013. május 1-től július 31-ig 6 fő és december 1-től 31-ig 5 fő.

 

 9. § (1) A polgármesteri hivatal köztisztviselőinek 2013. évi illetményalapja 38.650 forint.

 (2) A polgármesteri hivatal személyi juttatásában 1.000 e Ft jutalomkeret került elkülönítésre, melynek a felhasználásáról a jegyző dönt.

10. § Az önkormányzatnál, a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak, a foglalkoztatási jogviszonyban álló polgármester és alpolgármester részére, az éves cafeteria juttatás bruttó 200.000. Ft.

 11. § A képviselőtestület a 8 órát meghaladó külföldi kiküldetés esetén 30 EURO, négy óránál hosszabb, de 8 órát el nem érő külföldi kiküldetés esetén 20 EURO napidíjat állapít meg.

 4. Kötelezettségvállalás, közvetett támogatás és adósságszolgálat

 12.§ (1) A több éves kihatással járó kötelezettségvállalások 2013. évben esedékes összege 116.712 e Ft. (6. melléklet).

 (2) Az Önkormányzati rendeletek alapján biztosított közvetett támogatás 147.882 e Ft. (7.sz. melléklet).

 5. Pénzmaradvány felett gyakorolt jogok, felhasználásának módja

 13. § (1) A költségvetési szervek pénzmaradványát - ezen belül a személyi juttatásokra fordítható maradványt - a képviselőtestület hagyja jóvá, és dönt a szabad pénzmaradvány felosztásáról.

 (2) Az Egészségbiztosítási Alapból finanszírozott feladatok pénzmaradvány elszámolása során az Egészségbiztosítási Alap kezelőjének intézkedése szerint kell eljárni.

 (3) A költségvetési szerveknél a pénzmaradvány személyi juttatásokból származó része mely feladattal terhelt és a munkáltatót terhelő járulék is rendelkezésre áll az költségvetési szervet illeti meg.

 6. A költségvetés végrehajtásának szabályai

 14. § (1) A költségvetés végrehajtásáról a polgármester és a költségvetési szervek hatásköreik szerint gondoskodnak.

 (2) A képviselőtestület felhatalmazza a költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

 (3) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kötelezettségvállalásokat - amennyiben a tervezett bevételek elmaradnak -, csak a bevételek mértékéig lehet eszközölni.

 (4) A költségvetés megállapított eredeti bevételi előirányzat 5 %-os mértékű túlteljesítése esetén a többlet az Önkormányzatot illeti meg.

 7. A költségvetési szervek gazdálkodása

15. § (1) A költségvetési szerv a jóváhagyott előirányzatokon belül köteles gazdálkodni.

(2) Az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért és a bevételek növeléséért - az alapfeladatok ellátásának biztosításával - a költségvetési szerv vezetője felelős. A költségvetési szerv vezetője a kiemelt kiadási előirányzaton belül saját hatáskörben eltérhet.

(3) A költségvetési szervek a képviselőtestület által megállapított finanszírozásból, és a költségvetési szervek saját bevételeiből köteles úgy megtervezni kiadásait, hogy abból biztosított legyen az alapító okiratban meghatározott feladatok ellátása.

(4) Kifizetést csak a költségvetési rendeletben jóváhagyott célokra és feladatokra lehet teljesíteni. A képviselőtestület előzetes jóváhagyása mellett többletfeladat az költségvetési szervi saját forrástöbblet egyidejű biztosításával és az előirányzat emelésével vállalható.

(5) Képviselőtestület a költségvetési szerveknél az üres és megüresedő álláshelyeket zárolja. A zárolt álláshely betöltéséhez a költségvetési szerv vezetője a polgármester előzetes engedélyét köteles kérni.

(6) A költségvetési szervnél jutalom fedezete a képviselő-testület hozzájárulásával engedélyezett, ezen kívül jutalomra felhasználható az évközben keletkezett bérmaradvány.

16. §  A költségvetési szerv a működési és fejlesztési célú pályázatok benyújtása előtt a polgármestert köteles tájékoztatni.

17. § (1) A költségvetési szerv a dologi előirányzaton belül meghatározott célra biztosított forrásról pdf formátumban készített másolattal, összesített kimutatás készítéssel együtt a negyedévet követő hó 20-áig a Polgármesternek címezve kell elszámolni.

(2) GAMESZ intézmény részére adott feladatok:

a) jégpálya üzemeltetése 6.420 e Ft

 b) utak, járdák karbantartása, kátyúzás 16.250 e Ft

c) útburkolati jelek festése, közlekedési táblák kezelése                                    4.477 e Ft

d) növényvédelem, aknázómoly-, szúnyogirtás, lárvagyérítés 6.875 e Ft

e) csapadékcsatorna rendszer kezelése, azon belül nyílt árkok tisztítása 6.250 e Ft

f) sportcentrum és pályák gondozása                                                 7.000 e Ft

 g) belváros megfelelő és minőségű takarítása 4.063 e Ft

 h) kertészeti épületek felújítása, só tároló, műhely nyílászárók cseréje 4.500 e Ft

 i) aggregátor üzemeltetése 2.600 e Ft

 j) Sportcsarnok üzemeltetése és karbantartása 2.000 e Ft

 k) Illyés Gyula Általános Iskola 2. osztályos gyerekek úszásoktatása 500 e Ft

 l)  évközben felmerülő egyéb előre nem látható feladatok ellátásához 10.000 e Ft

 m)  köztéri szökőkutak karbantartása 3.000 e Ft

 (4) Festetics György Művelődési Központ részére adott feladatok:

a) a 2013. évi rendezvényterv megvalósítása 96.500 e Ft

b) Önkormányzati marketing feladatokhoz 4.500 e Ft

c) Nyomdaköltség 8.500 e Ft

d) Rózsakert bérleti díja 3.338 e Ft

e) Rózsakert közüzemi kiadásai 3.000 e Ft

f) Balneológiai állandó kiállításhoz műtárgy vásárlása 1.000 e Ft

g) Kiemelt kiállítások (Neonparádé, Az idő) szállítás, csomagolás 1.000 e Ft

h) Kiállítások szervezéséhez útiköltség 600 e Ft

i) Szerzői jogdíj (rendezvényekhez) Artisjus 3.000 e Ft

j) Épületüzemeltetési feladatok 1.632 e Ft

18. § (1) A költségvetési szervek a többletbevételük terhére a felhalmozási jellegű kiadási előirányzataikat saját hatáskörben nem emelhetik fel, ehhez a képviselőtestület jóváhagyását kell kérni.

(2) A költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosítást a negyedévet követő hó 10-áig köteles bejelenteni a jegyzőnek.

19. § (1) A költségvetési rendelet hatályba lépését követően a költségvetési szerv vezető köteles a végrehajtott szolgáltatások díjemeléséből származó többletbevételi előirányzat módosítási javaslatát 15 napon belül a jegyző részére benyújtani. A rendeletmódosítást a polgármester a soron következő képviselő-testületi ülésre terjeszti be.

(2) A feladat elmaradásából származó megtakarítások felhasználására csak a fenntartó engedélyével kerülhet sor.

(3) A jóváhagyott kiemelt kiadási előirányzatokat valamennyi intézmény köteles betartani

 8. A polgármester hatásköre

20. § (1) A képviselőtestület a céltartalékból éves, 5.000 e Ft polgármesteri keretet képez, amely felett a rendelkezési jogot a polgármester gyakorolja egyedi elbírálás alapján. A polgármesteri keret előirányzata szabad felhasználású. A keret felhasználásáról a polgármester negyedévente a költségvetés módosításakor tájékoztatja a képviselő-testületet.

(2) A polgármester a felhalmozási célú kiadások között - a felhalmozási megtakarítások terhére - indokolt esetben előirányzat-átcsoportosítást hajthat végre. Az átcsoportosítás hatásköre nem érinti az adott felhalmozási kiadás elmaradását. Az átcsoportosításról negyedévente tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) A felhalmozási kiadások egy sorszámon belüli alábontása összességében egy előirányzatot képez. A polgármester az alábontott előirányzatok között átcsoportosíthat, de nem módosíthatja az alábontott előirányzat összesen előirányzatát. Az átcsoportosításról negyedévente tájékoztatja a képviselő-testületet.

(4) A polgármester a céltartalékon belüli pályázati alap (1/8. melléklet B oszlop 3. sor) terhére maximum 5.000 e Ft önerőt biztosíthat, és pályázatot nyújthat be a költségvetésben tervezett célokhoz kapcsolódó beruházásokra. A pályázat benyújtásáról a polgármester a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(5) A polgármestert az átmenetileg - a saját forrásból származó felhalmozási és működési célú bevételekből, valamint a még felhasználásra nem került felhalmozási és működési célú kiadásokból - szabad pénzeszközökért egy évnél rövidebb lejáratú államilag garantált értékpapírt vagy pénzintézeti garanciával rendelkező értékpapírt vásárolhat.

(6) A hévízi állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselőtestület legközelebbi ülésén be kell számolnia. E jogkörében az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre. Egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

(7) A képviselőtestület feljogosítja a polgármestert a költségvetés végrehajtására, amely kiterjed a tárgyi eszköz, a felújítási, illetve egyéb felhalmozási pénzeszközökkel való önálló gazdálkodásra is.

(8)  A Képviselőtestület a céltartalékból éves, 5.000 e Ft Vis maior Alapot képez, mely felett a rendelkezési jogot a polgármester gyakorolja egyedi elbírálás alapján az előre nem látható károkra és a biztonságos működés helyreállítására. A polgármester a Vis maior Alap felhasználásáról a képviselőtestületet legközelebbi ülésén tájékoztatni köteles.

9. A bankszámlavezetés rendje

21. § Az önkormányzat és a költségvetési szervek 2013. évben bevételeiket és kiadásaikat, az OTP Bank NYrt. Keszthelyi Fiókjánál vezetett költségvetési számlájukon teljesíthetik.

10. Követelésről lemondás

22. § (1) Az önkormányzatot illető követelésről az adós írásbeli kérelme alapján, az alábbi esetekben lehet részben, vagy teljes egészében lemondani:

a) ha a természetes személy, adós anyagi helyzete bizonyítottan, oly mértékben romlik, hogy a tartozás megfizetése a megélhetését veszélyezteti,

b) ha a természetes személy, adós munkanélkülivé válik (rokkant)

c) csődegyezség esetén.

(2) Az önkormányzat esetében a polgármester, a költségvetési szervek esetében a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben engedélyezheti:

a) a felszámolási eljárás alá vont szervezettel szemben fennálló meg nem térült követelés törlését,

b) egyéb, a végrehajtási eljárások során behajthatatlanná vált, valamint bírósági döntéssel alátámasztott behajthatatlan követelés törlését,

c) a 100.000.-Ft értékhatárt el nem érő kisösszegű követelés törlését, amennyiben önkéntes teljesítésre történő felszólítás harmadszorra is eredménytelen.

d) minden más egyedi esetben követelés csak a képviselő-testület hozzájárulásával törölhető.

23. § A költségvetési szervek kötelesek fokozottan figyelemmel kísérni a kintlévőségeiket. A lejárt tartozás állományról és azok behajtására tett intézkedésekről a költségvetési szervek vezetői félévente kötelesek jelentést tenni a polgármesternek.

11. Egyes eljárások sajátos szabályai

24. § A nettósítás figyelembevételével a költségvetési szervek költségvetési támogatását a képviselőtestület „kiskincstári rendszerben” finanszírozza, folyamatos likviditás biztosítása mellett - az előirányzat-felhasználási ütemtervnek megfelelően.

25. § A közalkalmazotti jogviszony létesítésekor a közalkalmazotti törvény szerinti garantált illetmény, szorzók és pótlék alkalmazhatók. Munkáltatói döntésen alapuló illetményrész nem biztosítható.

26. § A költségvetési szerveknek az állami támogatás felhasználását megalapozó adatszolgáltatást - a jegyző által meghatározottak szerint - 2014. január 5. napjáig kell megküldeni a polgármesteri hivatalnak.

27. § (1) A képviselőtestület jóváhagyja a polgármesternek a rendelet hatályba lépéséig, a 2013. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 55/2012 (XII.28.) önkormányzati rendeletnek megfelelően tett intézkedéseit, a bevételek beszedéséről és a kiadások teljesítéséről.

(2) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások a 2013. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 55/2012. (XII.28) önkormányzati rendeletben jóváhagyottaknak megfelelően e rendeletbe beépültek

12. Vegyes rendelkezések

28. § (1) Az intézmények használatában lévő ingó-és ingatlan vagyon biztosításáról az önkormányzat gondoskodik.

(2) A költségvetési szerv a használatában lévő ingatlan vagyontárgyakban bekövetkező változásokról a negyedévet követő hó 5-ig írásban köteles értesíteni a fenntartót.

29. §. A Teréz Anya Szociális Integrált Intézmény konyhája 2013. július 1-től megszűnik és csak melegítő konyhai feladatokat lát el. A költségvetési rendelet a feladatváltozásból adódó kiadásokat, létszámleépítést, illetve létszámmozgást tartalmazza

30. §  Az adóügyi dolgozók érdekeltségi rendszeréről szóló 40/2011. (VI.30.) önkormányzati rendelet 2013. március 1-én hatályát veszti.

31. §  Az önkormányzati rendelet 2013. március 15-én lép hatályba, és hatályba lépésével a 2013. évi átmeneti gazdálkodásról szóló 55/2012. (XII.28) önkormányzati rendelet hatályát veszti.