Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2017. (II. 8.) önkormányzati rendelete

Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete 3/2017. (II.8.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2017. évi költségvetéséről

Hatályos: 2017. 02. 09- 2022. 12. 15

Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete

3/2017. (II. 8.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2017. évi költségvetéséről



Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23-24. §-a, a Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény, valamint Keszthely Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 23/2014. (X. 22.) önkormányzati rendelet alapján Keszthely Város Önkormányzata 2017. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:


A rendelet hatálya


1. § A rendelet hatálya Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testületére, annak bizottságaira, a polgármesterre, az önkormányzati hivatalra, és az önkormányzati költségvetési szervekre terjed ki.


2. § A költségvetés címrendje: az önkormányzat, a polgármesteri hivatal, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervek külön egy-egy címet alkotnak.


A költségvetés kiadásainak, bevételeinek fő összege, a hiány mértéke és finanszírozásának módja, létszámkeret


3. § (1) Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete az önkormányzat 2017. évi költségvetésének

a) költségvetési bevételét                              3.182.583 eFt-ban,

b) finanszírozási bevételét                             658.739 eFt-ban,

c) bevételeit összesen                                 3.841.322 eFt-ban,

azaz hárommilliárd-nyolcszáznegyvenegymillió-háromszázhuszonkettőezer forintban az 1. melléklet szerint,


d) költségvetési kiadásait                              3.805.954 eFt-ban,

e) finanszírozási kiadásait                                 35.368 eFt-ban,

f) kiadásait összesen                                               3.841.322 eFt-ban,

azaz hárommilliárd-nyolcszáznegyvenegymillió-háromszázhuszonkettőezer forintban,


g) költségvetési hiányát                                    623.371 eFt-ban,

azaz hatszázhuszonhárommillió-háromszázhetvenegyezer forintban állapítja meg.


(2) Az önkormányzat 2017. évi

a) működési célú költségvetési bevételei:                3.053.916 eFt,

b) működési célú költségvetési kiadásai:                 3.013.248 eFt,

c) működési többlet:                                                      40.668 eFt a 2. melléklet szerint.


(3) Az önkormányzat 2017. évi

            a) felhalmozási célú költségvetési bevételei:                         128.667 eFt,

            b) felhalmozási célú költségvetési kiadásai:                          792.706 eFt,

c) felhalmozási hiány:                                                 664.039 eFt a 3. melléklet szerint.


(4) Az önkormányzat 2017. évi költségvetési bevételeiből

            a) kötelező feladatok bevétele                                  1.489.140 eFt,

            b) önként vállalt feladatok bevétele                        1.693.443 eFt,

            c) állami (államigazgatási feladatok) bevétele                     0 eFt.


( 5) Az önkormányzat 2017. évi költségvetési kiadásaiból

  1. kötelező feladatok kiadásai                               1.526.551 eFt
  2. önként vállalt feladatok kiadásai                                  2.279.403 eFt
  3. állami (államigazgatási feladatok) kiadása                   0 eFt.


(6) Az Önkormányzat a 623.371 eFt költségvetési hiányt belső forrásból 623.371 eFt előző évi maradvány igénybevételével finanszírozza.


(7) A költségvetési rendeletnek részét képezik az 1-17. mellékletek. Az önkormányzat 2017. évi összes bevétele és kiadása 3.841.322 eFt a 4. és a 7. mellékletek szerint.


4. § (1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek engedélyezett létszáma 393 fő, melyet a 9. melléklet tartalmaz. Az önkormányzatnál 2 fő választott tisztségviselő létszáma került tervezésre.


(2) Keszthely Város Önkormányzata által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak száma 4 fő. Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek által foglalkoztatott közfoglalkoztatottak létszáma 34 fő, melyet a 9. melléklet tartalmaz.


Tartalékokkal való gazdálkodás


5. § (1) Az Önkormányzat megtervezett tartalékainak összege 462.545 eFt.


(2) Az általános tartalék összege: 34.363 eFt.


(3) Az általános tartalékból 31.863 eFt felhasználásáról a Képviselő-testület, 2.500 eFt felhasználásáról a polgármester jogosult dönteni.


(4) A céltartalék összege 428.182 eFt. A céltartalékból 47.916 eFt működési, 380.266 eFt fejlesztési célú tartalék.


a) A céltartalékból

aa) nyári bűnmegelőzési iroda működtetésére 1.500 eFt,

ab) Napsugár utcai szociális bérlakások felújítására 14.962 eFt,

ac) lakásépítés, vásárlás, felújítás költségeire 229.304 eFt,

ad) Sármelléki repülőtér támogatására 2.500 eFt,

ae) Keszthelyi Nyári Játékokra 1.500 eFt,

af) sportfejlesztésekre 90.000 eFt,

ag) egyéb pályázati költségekre 46.000 eFt fordítható.


(5) A céltartalékok igénybevételére a képviselő-testület előzetes döntése alapján kerülhet sor.


(6) A céltartalékból

- 2.000 eFt a polgármester saját hatáskörű felhasználására áll rendelkezésre

- 4.816 eFt Keszthely város egyéni választókerületi elképzelések megvalósítására fordítható 2017. december 31-ig a Városstratégiai Bizottság döntése alapján.


A képviselő-testület állandó bizottságai jogosultak 35.600 eFt céltartalék felhasználására a következők szerint:


a) a Városstratégiai Bizottsága 5.000 eFt-ot városüzemeltetési feladatokra és a turizmus minőségi fejlesztéseire, továbbá 8.000 eFt-ot az egyéni választókerületek között egyenlő arányban a választókerületi elképzelések megvalósítására,

b) az Emberi Erőforrások Bizottsága oktatási, kulturális és szociális feladatokra 6.000 eFt-ot, sporttámogatásra 16.600 eFt-ot fordíthat.


(7) Az általános és céltartalék előirányzata felhasználását a költségvetési rendelet soron következő módosításába be kell építeni.


6. § (1) Az önkormányzat kiadásait a 8. melléklet, bevételeit az 5. melléklet mutatja be.


(2) A polgármesteri hivatal és az önkormányzati költségvetési szervek kiadásainak részletezését a 9. melléklet, a bevételeit a 6. melléklet szemlélteti.


(3) Keszthely Város Önkormányzata beruházási kiadásait feladatonként a 10. melléklet, felújítási előirányzatait célonként a 11. melléklet, az egyéb felhalmozási célú kiadásait ÁHT-n kívülre a 14. melléklet mutatja be.


(4) Keszthely Város Önkormányzata egyéb működési célú támogatásait ÁHT-n belülre a 12. melléklet, az egyéb működési célú támogatásait ÁHT-n kívülre a 13. melléklet tartalmazza.


(5) Az önkormányzat 2017. évi tervezett közvetett támogatásait a 15. melléklet szemlélteti.


(6) Az önkormányzat többéves kihatással járó várható kötelezettségeit a 16. melléklet mutatja be.


(7) A 17. melléklet az önkormányzat 2017. évi előirányzat felhasználási terve.


Előirányzatok és módosításuk


7. § (1) A meghatározott, kiemelt előirányzatok nem léphetők túl. Módosításuk, illetve egymás közti átcsoportosításuk a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.


(2) A polgármester és az önkormányzati költségvetési szervek vezetői felhatalmazást kapnak az (1) bekezdésben meghatározott kiemelt előirányzatokon belül saját hatáskörben a részelőirányzatok módosítására. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (2) bekezdése alapján a polgármester jogosult a képviselő-testület határozata, valamint a helyi önkormányzati rendeletekben biztosított átruházott hatáskörben hozott döntések szerinti bevételek és kiadások módosítására és az előirányzatok között átcsoportosításra. A polgármester által gyakorolt előirányzat módosításokat a költségvetési rendelet soron következő módosításába be kell építeni.


(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit a betervezett, illetve előírt bevételek beszedésére és a betervezett kiadások teljesítésére. A bevételek külön engedély nélkül túlléphetők, amelyet a (4) bekezdésben foglalt időpontokig előirányzatosítani kell.


(4) Az önkormányzati költségvetési szervek az előirányzat-módosítási kérelmeiket 2017. május 20-áig, és 2017. augusztus 20-áig, 2017. november 20-áig, az év végi beszámolóhoz szükséges előirányzat módosításokat legkésőbb 2018. január 20-áig kell kezdeményezni a polgármesternél.


(5) Az önkormányzati költségvetési szervek az előirányzat-módosításokat a polgármester felhatalmazása alapján - a jegyző irányításával – az önkormányzati hivatal közgazdasági osztálya készíti elő jóváhagyásra a polgármester, illetve a képviselő-testület részére.


(6) Az önkormányzati költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételüket a képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával, a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű előirányzat-módosítás után használhatják fel. A többletbevételek keletkezéséről készített tájékoztatást legkésőbb tárgyév december 2-áig kell megküldeni a polgármester részére.


A képviselő-testület a többletbevételek költségvetési szerv hatáskörében felhasználható körét nem korlátozza.


A költségvetési szervek többletbevételei és azok felhasználásának előirányzatai a megküldött értesítések alapján, a megküldést követő, soron következő költségvetési rendelet-módosítás során kerülnek beépítésre a költségvetési szerv költségvetésébe.


Költségvetési szervek finanszírozása


8. § Az önkormányzati költségvetési szervek csak a tényleges pénzügyi szükségleteik, de legfeljebb a képviselő-testület által a 6. sz. mellékletben jóváhagyott irányító szervtől kapott támogatás 1/12 mértékéig terhelhetik meg havonta az önkormányzat költségvetési elszámolási számláját.

 Önkormányzati kincstár működtetése


9. § (1) Az önkormányzati kincstárat az önkormányzati hivatal és a számlavezető bank - bevonva az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveket - közösen működtetik.


(2) Az önkormányzati hivatalnak és a Gazdasági Ellátó Szervezet Keszthelynek – a hozzá rendelt költségvetési szervekről elkülönítve - likviditási tervet kell készíteni havonta, amelyet a polgármester részére tárgyhónapot megelőző hónap 15-éig meg kell küldeni.


(3) A likviditási terv összeállításának alapja a költségvetési rendeletben, költségvetési rendelet-módosításban engedélyezett előirányzat.


(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat pénzügyi helyzetének javítása érdekében a kincstári működés rendszerét a számlavezető bankkal közösen szükség szerint módosítsa.


(5) Az önkormányzati költségvetési szerveknek biztosítaniuk kell a polgármester és az önkormányzati hivatal közgazdasági osztálya köztisztviselői részére a bevételek és kiadások teljesítésének megfigyelését a számlavezető bank rendszere útján.


Az illetmény


10. § (1) A köztisztviselők illetményalapja 2017. január 1-jétől 38.650 Ft. A köztisztviselőket 2017. évben megillető illetménykiegészítés mértékét külön rendelet szabályozza.


 (2) A közalkalmazottak bér-, kereset-, és pótléknövekményét az érvényes jogszabályi előírásoknak megfelelően kell biztosítani.


A közalkalmazottak részére – kivéve a GESZ konyhán dolgozó munkavállalókat - étkezési juttatás nem fizethető. A GESZ konyha munkavállalói részére a természetben nyújtott ebéd ÁFÁ-val növelt beszerzési árának 50 %-a étkezési juttatásként biztosítható.


Beszámolási kötelezettség


11. § (1) Ha az önkormányzat költségvetési szerve határidőre nem tesz eleget az éves költségvetési, időközi költségvetési jelentési, időközi mérlegjelentési, beszámolási, az előírt előirányzat-módosítási, továbbá az egyéb jelentési, vagy beszámolási kötelezettségének, a költségvetési támogatás folyósítását - hasonlóan az állami költségvetési előírásokhoz - a polgármester felfüggesztheti.


(2) Feladatelmaradásból származó költségvetési támogatási hányadot a 2017. évi zárszámadási rendelet hatálybalépésével egyidejűleg vissza kell fizetni az önkormányzat fizetési számlájára.

Maradvány megállapítása


12. § (1) A 2017. évi maradvány megállapítása a gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szerv feladata.


(2) Az általános- és célvizsgálatok során a költségvetési szerveknél vizsgálni kell a maradvány megállapításának, felhasználásának végrehajtását.


Kötelezettségvállalás


13. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek felhatalmazást kapnak az e rendeletben, illetve a módosításokban meghatározott felújítási és felhalmozási előirányzatok felhasználására.


(2) A feladatok végrehajtása során a közbeszerzési értékhatár alatti beszerzésekről szóló 19/2007. (IV. 27.) önkormányzati rendelet, továbbá a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény előírásait be kell tartani.


(3) A 2017. évi önkormányzati költségvetésben nem szereplő kiadásokra kötelezettség nem vállalható.


(4) Az állami támogatások igényléséhez szolgáltatott adatok helyességéért a költségvetési szerv vezetője a felelős. Az állami támogatás visszafizetési kötelezettség keletkezése esetén a támogatás túllépési összege – annak kamataival együtt – a soron következő költségvetési rendelet módosítás során elvonásra kerül a költségvetési szervtől.


(5) A költségvetési szervek csak a képviselő-testület előzetes jóváhagyása alapján nyithatnak költségvetési elszámolási számlán kívüli más számlát.


(6) Keszthely Város Önkormányzata nevében pénzügyi teljesítéssel járó kötelezettség csak pénzügyi és jogi ellenjegyzés mellett vállalható.


14. § (1) A lakásértékesítésből származó bevételeket – a kamataival együtt - elkülönített számlán kell gyűjteni. Felhasználásáról a képviselő-testület a jogszabályi előírások betartása mellett jogosult dönteni.


(2) A Széchenyi-terv pályázat támogatásával megvalósult Napsugár utcai szociális bérlakás bevételeit az erre a célra megnyitott elkülönített bankszámlán kell elhelyezni, melyből biztosítani kell a bérlakás fenntartását és felújítását. Az elkülönített számla bevételeiről és kiadásairól 2017. szeptember 30-ig el kell számolni.


(3) A Keszthely Város Önkormányzata Képviselő-testülete környezetvédelemről szóló 18/1997. (VI. 12.) önkormányzati rendeletének 22. § (1) bekezdése alapján a Környezetvédelmi Alap összege 1.828 eFt.


15. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapások következményeinek, illetve környezetvédelmi katasztrófa elhárítása érdekében (veszélyhelyzet) - ellenjegyzés birtokában - a polgármester rendelkezésére álló céltartalék terhére esetenként legfeljebb 2.000 eFt összeghatárig intézkedést tegyen. Intézkedése tartalmáról, indokairól és a felhasznált összegről az intézkedést követő testületi-ülésen tájékoztatást kell adnia.


(2) Az előirányzat-felhasználást a költségvetési rendelet módosításakor át kell vezetni.


Hitel visszafizetési garancia


16. § (1) A képviselő-testület e rendelettel garanciát vállal a 2017. évben felveendő hitelek és azok kamatai törlesztésére, visszafizetésére. A hitel és járulékai visszafizetésének biztosítékául az önkormányzat költségvetési bevételeit ajánlja fel.


(2) Keszthely Város Önkormányzata kötelezettséget vállal arra, hogy a működési és fejlesztési hitel visszafizetés időtartama alatt a hitelt és járulékait a futamidő éveiben a felhalmozási kiadásokat megelőzően a költségvetésbe betervezi.


(3) A képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a 2017. évi költségvetésben a beszámolási rendnek megfelelően szerepelteti az állammal, illetve a pénzintézetekkel szemben fennálló kötelezettségét, tartozásait.


(4) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy az állam, illetve a számlavezető bank visszafizetési garanciájával az átmenetileg szabad önkormányzati pénzeszközöket rövidlejáratú pénzügyi banki eszközökbe fektesse kamat-nyereség céljából.


A költségvetés végrehajtása


17. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit e rendelet és kapcsolódó más jogszabályok előírásaira is figyelemmel Keszthely Város Önkormányzata 2017. évi költségvetésének végrehajtására.


(2) Az önkormányzati költségvetési szervek költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért és a bevételek növeléséért – az alapfeladatok ellátásának biztosításával – a költségvetési szerv vezetője a felelős.


(3) Az önkormányzati hivatal és az önkormányzati költségvetési szervek kötelesek a számviteli, illetve a központi előírások alapján a megfelelő költségvetési beszámolók és tájékoztatók elkészítésére, és leadására.


(4) A polgármester az államháztartásról szóló törvény előírásainak megfelelően évközben tájékoztatja a képviselő-testületet a költségvetés teljesüléséről, valamint az előirányzatok alakulásának helyzetéről.



Pénzeszközök felhasználása


18. § A bevételek beszedésekor, kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére legfeljebb 500.000 Ft értékhatárig kerülhet sor az önkormányzati költségvetési szerveknél.


Vegyes és záró rendelkezések


19. § (1) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és az önkormányzati költségvetési szervek vezetőit, hogy az önkormányzat pénzügyi alapjait növelő pályázatokat nyújtsanak be.


(2) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület a felelős.


(3) A gazdálkodás és a költségvetés szabályszerű végrehajtásáért a polgármester a felelős.


(4) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a 279/2016. (IX. 29.) számú határozat 4. pontja, a 368/2016. (XII. 15.) számú határozat, valamint a 310/2016. (X. 27.) számú határozat 1. pontja jelen rendeletnek megfelelően módosulnak.


(5) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.




Ruzsics Ferenc

Dr. Horváth Teréz

polgármester

jegyző











Mellékletek