Tardona Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2018 (VII.10.) önkormányzati rendelete

A Tardona Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2019. 12. 13- 2020. 02. 10

Tardona Község Önkormányzata

Képviselő-testületének

5/2018. (VII.10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról


Tardona Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:



  1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei


  1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Tardona Község Önkormányzata


  1.     Az Önkormányzat székhelye: 3644 Tardona, Kossuth utca 37.


  1.     A Képviselő- testület szervei:
  • a polgármester,
  • a képviselő-testület bizottsága,
  • a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal,
  • a jegyző.


  1. A Képviselő- testület működésének szabályai


4. §      (1) Tardona Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő- testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő ülésén beszámol a képviselő-testületnek.


(2) A képviselő-testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő-testület előtt tesz esküt.


5. §      (1) A képviselő-testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással az egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.


(2) Az alpolgármester személyére a polgármester tesz javaslatot.


(3) A polgármester és az alpolgármester díjazását a képviselő-testület a megválasztást követően állapítja meg.


6. §      A képviselő-testület alakuló ülésén a testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására Szavazatszámláló Bizottságot választ, amelynek megbízatása az alakuló ülés bezárásáig tart.


7. §      (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.

(2) A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi és Szociális Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.


8. §      (1) A képviselő-testület évente nyolc munkaterv szerinti (rendes) ülést tart. A képviselő-testület rendes ülését meghívóval kell összehívni.


(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

            a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,

            b) a javasolt napirendet,

            c) a napirendi pontok előadóit,

            d) az ülés összehívójának aláírását és bélyegző lenyomatát.


(3) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés napját megelőzően legalább három nappal megkapják.


(4) A meghívó kézbesítésével egyidejűleg az írásbeli előterjesztések megküldésre kerülnek a képviselők, és a tanácskozási joggal meghívottak részére.


(5) A meghívót, valamint az írásbeli előterjesztéseket a képviselő és a tanácskozási joggal meghívott nyilatkozata alapján elektronikusan is lehet kézbesíteni.


(6) A rendkívüli ülés távbeszélőn is összehívható. A rendkívüli ülés előterjesztésének írásbeli anyaga legkésőbb az ülésen kerül kiosztásra.


(7) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről a község lakosságát az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) való közzététellel kell értesíteni.


(8) A kihirdetett rendeleteket és a közérdekű információkat az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) kell közzétenni.


(9) A képviselő-testület üléseit a Jókai Mór Művelődési Otthon és Könyvtár épületében (3644 Tardona, Kossuth út 32.) tartja.


(10) A képviselő-testület amennyiben együttes ülésen ülésezik, akkor a társulást, vagy a közös hivatalt fenntartó más önkormányzatok területén is ülésezhet, melyről a lakosságot az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) való közzététellel kell értesíteni.


9. §      (1) A képviselő a törvényben meghatározottakon túl köteles a képviselő-testületi ülésen

  • olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,
  • a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktalanul szem előtt tartani,
  • a képviselő-testület ülését vezető személy a képviselő-testület méltósága érdekében tett intézkedést tiszteletben tartani.

(2) Amennyiben a képviselő a képviselő-testületi üléseken megjelenésre, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részvételre vonatkozó törvényi kötelezettségeit indokolatlanul nem teljesíti, a megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület határozatával

a) első alkalommal 3 havi időtartamra 50 %-os mértékre csökkenti,

b) második alkalommal 6 havi időtartamra 75 %-os mértékre csökkenti,

c) harmadik és további alkalmak esetén 12 havi időtartamra megvonja.


10. §    (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.


(2) A napirendet és a napirendek sorrendjét a képviselő-testület állapítja meg, amennyiben napirendi kiegészítésre, módosításra javaslat nincs.


(3) A meghívóban szereplő napirendekhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.


(4) A képviselő-testület a napirend elfogadását megelőzően a jelen lévő képviselők közül két jegyzőkönyv-hitelesítőt választ.


11. §    A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:

a) megnyitja az ülést, javaslatot tesz a jegyzőkönyv-hitelesítők személyére,

b) megállapítja, hogy annak összehívása az SZMSZ szabályai szerint történt,

c) vizsgálja testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,

d) napirendi javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé döntésre,

e) közli a képviselő- testületi ülés előtt benyújtott képviselői javaslat tárgyát,

f) biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek keretében megadja a szót az előterjesztőnek, a sorrendben hozzászólóknak, figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától,

g) dönt arról, hogy a képviselő-testületi ülésen megjelent, nem meghívott, hozzászólásra jelentkező személyeknek megadja-e a szót,

h) minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,

i) megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a képviselő-testület döntését,

j) szükség esetén tanácskozási szünetet rendel el.


12. §     (1) Amennyiben a képviselő-testület ülésére benyújtott előterjesztést a bizottság tárgyalta és véleményezte, a bizottság elnöke vagy a bizottság elnöke által kijelölt bizottsági tag a bizottság javaslatát ismerteti.


(2) A polgármester az előterjesztő felé kérdések feltételére lehetőséget biztosít.


(3) Az előterjesztő legfeljebb tizenöt percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.


(4) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.


(5) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.


(6) A polgármester a lezárást követően ismerteti az előterjesztett és módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.


(7) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.


13. §    Amennyiben egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem jelezi, akkor a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönt, egyúttal a képviselő figyelmét felhívja a bejelentési kötelezettségének teljesítésére.


14. §    (1) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja azzal, hogy elhagyja a székét.


(2) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására folytatódik.


15. §    A képviselő-testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveit, rendeleteit, határozatait a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán, valamint a www.tardona.hu honlapon meg lehet tekinteni.


16. §    (1) A képviselő- testület döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással hozza.


(2) Nyílt szavazás történhet:

                        a) kézfelemeléssel,

                        b) név szerinti szavazással.


(3) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.


(4) A szavazás módjának megválasztását az adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.


(5) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szerinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.


(6) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt a polgármesternek átadja, aki azt kihirdeti.


17. §    (1) Törvényben meghatározott esetben a képviselő- testület titkos szavazást is tarthat.


(2) A titkos szavazást bármelyik képviselő kezdeményezheti.


            (3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.


(4) A titkos szavazásnál az Ügyrendi és Szociális Bizottság jár el.


18. §    (1) Titkos szavazást követően az Ügyrendi és Szociális Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja és érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazás eredményét.


(2) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.



  1. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége


19. §    Az önkormányzat rendeletalkotását kezdeményezhetik:

                        a) a helyi önkormányzati képviselők,

                        b) a képviselő-testület bizottsága,

                        c) a polgármester,

                        d) az alpolgármester,

                        e) a jegyző,


20. §    (1) A rendelet tervezetét a polgármesterhez kell benyújtani.


(2) A polgármester gondoskodik a rendelettervezetnek a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.


(3) A rendelettervezet kidolgozást a jegyző segíti.


21. §    A rendelettervezeteket és azok indokolását társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek során biztosítani kell a tervezet és a vélemények helyben szokásos módon történő közzétételét.


22. §    (1) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

                        a) az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról,

                        b) a helyi adókról,

                        c) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról,

                        d) a kiemelkedő közérdek miatt sürgős döntésről szóló tervezeteket.


(2) Kiemelkedő közérdek az olyan körülmény, melynek bekövetkezése esetén az önkormányzatot jelentős hátrány érné.


23. §    (1) A tervezetet az azt tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző 8. napon 16.00 órától kell közétenni az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu). A tervezetre benyújtott véleményeket a képviselő testületi ülést megelőző 3. nap 12.00 óráig veszi figyelembe a képviselő- testület.


(2) A véleményeket a jegyzo.banhorvati@mail.lgov.hu e-mail címre kell megküldeni.


(3) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:

                        a) a véleményadó nevét,

                        b) a véleményadó lakóhelyét,

                        c) a véleményadó elektronikus elérhetőségét.

           

(4) A vélemény megküldésével a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.


(5) A beérkező véleményt a helyben szokásos módon közzé kell tenni, kivéve, ha jó erkölcsbe ütköző, becsület csorbításra, jó hírnév megsértésére alkalmas kifejezést tartalmaz, vagy ha  a vélemény nem illeszkedik a tervezet tárgyához.


(6) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket, illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait.


24. §    (1) A vélemény hagyományos módon írásban, papíralapon is megküldhető, de tartalmaznia kell a 23. § (3) bekezdésben foglaltakat.


(2) A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében lakossági fórum szervezhető. A lakossági fórumon elhangzottak összefoglalóját helyben szokásos módon közzé kell tenni.


25. §    (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

(2) Az önkormányzati rendelet kihirdetése az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel történik.

(3) A normatív határozatok közzétételére az önkormányzati rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.


26. §    Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:

                        a) kitüntetések, elismerő címek adományozásához,

                        b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,

c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező,

d) településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,

e) hitelfelvételhez.


27. §    Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület, a képviselő-testület szerve, vagy a polgármester döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésén köteles ezt jelezni a képviselő-testület felé.


  1. A képviselő-testületi ülésének jegyzőkönyve


28. §    A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet évente be kell köttetni és a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Tardonai Kirendeltségén kell tárolni.


29. §    A jegyzőkönyv elválaszthatatlan mellékleteit képezik:

                        a) a meghívó,

                        b) a jelenléti ív,

c) a titkos szavazási jegyzőkönyv 1 példánya,

d) a név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv.


5. A Képviselő-testület bizottságának működése, feladat- és hatásköre


30. §    A Képviselő-testület állandó bizottsága Tardona Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi és Szociális Bizottsága.


31. §    (1) A Képviselő-testület Ügyrendi és Szociális Bizottsága ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és az ezzel összefüggő feladatokat.


(2) Az Ügyrendi és Szociális Bizottság három önkormányzati képviselő tagból és két nem önkormányzati képviselő tagból áll. A tagok névsorát a Rendelet 1. függeléke tartalmazza.


(3) Az Ügyrendi és Szociális Bizottság

  • ellátja az SZMSZ-ben meghatározott ügyrendi feladatokat,
  • ellátja a képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatokat,
  • véleményezi a képviselő-testület ülésén tárgyalásra kerülő pénzügyi, valamint a települési támogatásokkal kapcsolatos napirendi pontokat.



32. §    A bizottság működésére, jegyzőkönyveire, előterjesztésére a Képviselő-testületre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket kell alkalmazni azzal, hogy a bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő tagja jogosult összehívni és vezetni a bizottság ülését.


6. A polgármester


33. §    (1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.


(2) A polgármester a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Tardonai Kirendeltségén előre egyeztetett időpontban  ügyfélfogadást tart.


34. §    A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtásáról.


35. §    A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:

  • a helyi közutak és azok tartozékainak fenntartása,
  • helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,
  • helyi közfoglalkoztatási program indítása,
  • önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtása.


36. §    Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.


37. §    A képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a települési támogatással kapcsolatos feladat- és hatásköreit.


7. A Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző, aljegyző


38. §    (1) A Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Bánhorváti Községi Önkormányzat, Mályinka Község Önkormányzata, Nagybarca Községi Önkormányzat, és Tardona Község Önkormányzata közös önkormányzati hivatala.


(2) A Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3645 Mályinka, Rákóczi Ferenc utca 5.


(3) A Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.


(4) A jegyzőt az aljegyző vagy – az aljegyzői tisztség betöltetlensége esetén – a jegyző által kijelölt köztisztviselő helyettesíti és ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat.


(5) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - az ok bekövetkezésétől számított 8 napon belül – a székhely település polgármestere kezdeményezi a Közös Hivatalhoz tartozó települések polgármestereinek döntését a Közös Hivatalban dolgozó olyan személy jegyzői feladatokkal történő megbízására - legfeljebb hat hónap időtartamra - aki a jegyzőre jogszabályban előírt képesítési előírásoknak megfelel.

(6) Amennyiben a Közös Hivatalban nem dolgozik olyan köztisztviselő, aki a jegyzőre jogszabályban előírt képesítési előírásoknak megfelel, a Közös Hivatalhoz tartozó polgármesterek kezdeményezik másik jegyző kinevezését helyettesítés céljából.



8. A társulások


39. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb és célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A társulások formáiról, működésének szabályairól az Mötv. 87-95. §-ban meghatározott rendelkezések, valamint a megkötött társulási megállapodások az irányadók.

(2) A Képviselő-testület átruházza

a) a Mályinka - Mucsony - Nagybarca Szociális, Családsegítő és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulásra a gyermekjóléti szolgáltatással valamint – az étkeztetésen kívül – a szociális szolgáltatásokkal kapcsolatos feladat és hatásköreit,

b) a Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulásra a hulladékgazdálkodással kapcsolatos feladat és hatásköreit.


(3) Az Önkormányzat által fenntartott intézményeket és az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolását a Rendelet 1. függeléke tartalmazza.


8. A lakossági fórumok, közmeghallgatás


40. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és önszerveződő közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre:

a) a fontosabb döntések előkészítése során a vélemény nyilvánítására

b) a közvetlen tájékoztatásra,

c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.

 (2) Fontosabb lakossági fórumok:

a) falugyűlés

b) állampolgári közösségek rendezvényei.

(3) A lakosságot a lakossági fórum helyéről és időpontjáról annak megtartása előtt legalább 8 nappal az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) történő közzététellel értesíteni kell.

41. § (1) A polgármester vagy a képviselő-testület előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetőleg a jelentősebb községi döntések előkészítésére az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatására, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot, falugyűlést hívhat össze.

(2)A falugyűlés egyaránt összehívható a község egészét vagy annak egy részét érintő tárgykörökben.

(3)A falugyűlés elé kerülő ügyeket a képviselő-testület előzetesen megtárgyalja és véleményt nyilvánít.

42. § (1) A képviselő-testület munkaterve, vagy eseti döntése alapján évente szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatáson résztvevők felszólalhatnak, észrevételeket tehetnek és kérdéseket intézhetnek a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a képviselőkhöz, a képviselő-testület bizottságához.

A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.


(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a lakosságot meghívóval kell tájékoztatni az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint a meghívónak az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) közzététel útján a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal.


(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános képviselő-testületi ülés szabályai vonatkoznak.


9. Záró rendelkezések


43. §    (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti Tardona Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (XI. 5.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról.





           Balla György                                                                          Dr. Szécsi Ottó

           polgármester                                                                                  jegyző



Tardona Község Önkormányzata

Képviselő-testületének

5/2018. (VII.10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról


/Egységes szerkezetbe foglalva a 2/2019. (II.6.) és a 8/2019. (XI.28.) önkormányzati rendeletekkel/



Tardona Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:



  1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei


  1. §     Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Tardona Község Önkormányzata


  1. §     Az Önkormányzat székhelye: 3644 Tardona, Kossuth utca 37.


  1. §     A Képviselő- testület szervei:
  1. a polgármester,
  2. a képviselő-testület bizottsága,
  3. a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal,
  4. a jegyző
  5. a társulás.


  1. A Képviselő- testület működésének szabályai


4. §      (1) Tardona Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő- testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő ülésén beszámol a képviselő-testületnek.


(2) A képviselő-testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő-testület előtt tesz esküt.


5. §      (1) A képviselő-testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással az egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.


(2) Az alpolgármester személyére a polgármester tesz javaslatot.


(3) A polgármester és az alpolgármester díjazását a képviselő-testület a megválasztást követően állapítja meg.


6. §      A képviselő-testület alakuló ülésén a testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására Szavazatszámláló Bizottságot választ, amelynek megbízatása az alakuló ülés bezárásáig tart.


7. §      (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.

(2) A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi és Szociális Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.


8. §      (1) A képviselő-testület évente nyolc munkaterv szerinti (rendes) ülést tart. A képviselő-testület rendes ülését meghívóval kell összehívni.


(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

            a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,

            b) a javasolt napirendet,

            c) a napirendi pontok előadóit,

            d) az ülés összehívójának aláírását és bélyegző lenyomatát.


(3) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés napját megelőzően legalább három nappal megkapják.


(4) A meghívó kézbesítésével egyidejűleg az írásbeli előterjesztések megküldésre kerülnek a képviselők, és a tanácskozási joggal meghívottak részére.


(5) A meghívót, valamint az írásbeli előterjesztéseket a képviselő és a tanácskozási joggal meghívott nyilatkozata alapján elektronikusan is lehet kézbesíteni.


(6) A rendkívüli ülés távbeszélőn is összehívható. A rendkívüli ülés előterjesztésének írásbeli anyaga legkésőbb az ülésen kerül kiosztásra.


(7) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről a község lakosságát az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) való közzététellel kell értesíteni.


(8) A kihirdetett rendeleteket és a közérdekű információkat az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) kell közzétenni.


(9) A képviselő-testület üléseit a Jókai Mór Művelődési Otthon és Könyvtár épületében (3644 Tardona, Kossuth út 32.) tartja.


(10) A képviselő-testület amennyiben együttes ülésen ülésezik, akkor a társulást, vagy a közös hivatalt fenntartó más önkormányzatok területén is ülésezhet, melyről a lakosságot az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) való közzététellel kell értesíteni.


9. §      (1) A képviselő a törvényben meghatározottakon túl köteles a képviselő-testületi ülésen

  1. olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,
  2. a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktalanul szem előtt tartani,
  3. a képviselő-testület ülését vezető személy a képviselő-testület méltósága érdekében tett intézkedést tiszteletben tartani.

(2) Amennyiben a képviselő a képviselő-testületi üléseken megjelenésre, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részvételre vonatkozó törvényi kötelezettségeit indokolatlanul nem teljesíti, a megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület határozatával

a) első alkalommal 3 havi időtartamra 50 %-os mértékre csökkenti,

b) második alkalommal 6 havi időtartamra 75 %-os mértékre csökkenti,

c) harmadik és további alkalmak esetén 12 havi időtartamra megvonja.


10. §    (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.


(2) A napirendet és a napirendek sorrendjét a képviselő-testület állapítja meg, amennyiben napirendi kiegészítésre, módosításra javaslat nincs.


(3) A meghívóban szereplő napirendekhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.


(4) A képviselő-testület a napirend elfogadását megelőzően a jelen lévő képviselők közül két jegyzőkönyv-hitelesítőt választ.


11. §    A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:

a) megnyitja az ülést, javaslatot tesz a jegyzőkönyv-hitelesítők személyére,

b) megállapítja, hogy annak összehívása az SZMSZ szabályai szerint történt,

c) vizsgálja testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,

d) napirendi javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé döntésre,

e) közli a képviselő- testületi ülés előtt benyújtott képviselői javaslat tárgyát,

f) biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek keretében megadja a szót az előterjesztőnek, a sorrendben hozzászólóknak, figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától,

g) dönt arról, hogy a képviselő-testületi ülésen megjelent, nem meghívott, hozzászólásra jelentkező személyeknek megadja-e a szót,

h) minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,

i) megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a képviselő-testület döntését,

j) szükség esetén tanácskozási szünetet rendel el.


12. §     (1) Amennyiben a képviselő-testület ülésére benyújtott előterjesztést a bizottság tárgyalta és véleményezte, a bizottság elnöke vagy a bizottság elnöke által kijelölt bizottsági tag a bizottság javaslatát ismerteti.


(2) A polgármester az előterjesztő felé kérdések feltételére lehetőséget biztosít.


(3) Az előterjesztő legfeljebb tizenöt percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.


(4) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.


(5) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.


(6) A polgármester a lezárást követően ismerteti az előterjesztett és módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.


(7) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.


13. §    Amennyiben egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem jelezi, akkor a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönt, egyúttal a képviselő figyelmét felhívja a bejelentési kötelezettségének teljesítésére.


14. §    (1) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja azzal, hogy elhagyja a székét.


(2) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására folytatódik.


15. §    A képviselő-testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveit, rendeleteit, határozatait a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán, valamint a www.tardona.hu honlapon meg lehet tekinteni.


16. §    (1) A képviselő- testület döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással hozza.


(2) Nyílt szavazás történhet:

                        a) kézfelemeléssel,

                        b) név szerinti szavazással.


(3) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.


(4) A szavazás módjának megválasztását az adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.


(5) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szerinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.


(6) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt a polgármesternek átadja, aki azt kihirdeti.


17. §    (1) Törvényben meghatározott esetben a képviselő- testület titkos szavazást is tarthat.


(2) A titkos szavazást bármelyik képviselő kezdeményezheti.


            (3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.


(4) A titkos szavazásnál az Ügyrendi és Szociális Bizottság jár el.


18. §    (1) Titkos szavazást követően az Ügyrendi és Szociális Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja és érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazás eredményét.


(2) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.



  1. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége


19. §    Az önkormányzat rendeletalkotását kezdeményezhetik:

                        a) a helyi önkormányzati képviselők,

                        b) a képviselő-testület bizottsága,

                        c) a polgármester,

                        d) az alpolgármester,

                        e) a jegyző,


20. §    (1) A rendelet tervezetét a polgármesterhez kell benyújtani.


(2) A polgármester gondoskodik a rendelettervezetnek a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.


(3) A rendelettervezet kidolgozást a jegyző segíti.


21. §  (1) A rendelettervezeteket és azok indokolását társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek során biztosítani kell a tervezet és a vélemények helyben szokásos módon történő közzétételét.

(2) Helyben szokásos módon történő közzétételnek minősül az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán történő kifüggesztés.



22. §    (1) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

                        a) az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról,

                        b) a helyi adókról,

                        c) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról,

                        d) a kiemelkedő közérdek miatt sürgős döntésről szóló tervezeteket.


(2) Kiemelkedő közérdek az olyan körülmény, melynek bekövetkezése esetén az önkormányzatot jelentős hátrány érné.


23. §    (1) A tervezetet az azt tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző 8. napon 16.00 órától kell közétenni az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu). A tervezetre benyújtott véleményeket a képviselő testületi ülést megelőző 3. nap 12.00 óráig veszi figyelembe a képviselő- testület.


(2) A véleményeket a jegyzo.banhorvati@mail.lgov.hu e-mail címre kell megküldeni.


(3) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:

                        a) a véleményadó nevét,

                        b) a véleményadó lakóhelyét,

                        c) a véleményadó elektronikus elérhetőségét.

           

(4) A vélemény megküldésével a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.


(5) A beérkező véleményt a helyben szokásos módon közzé kell tenni, kivéve, ha jó erkölcsbe ütköző, becsület csorbításra, jó hírnév megsértésére alkalmas kifejezést tartalmaz, vagy ha  a vélemény nem illeszkedik a tervezet tárgyához.


(6) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket, illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait.


24. §    (1) A vélemény hagyományos módon írásban, papíralapon is megküldhető, de tartalmaznia kell a 23. § (3) bekezdésben foglaltakat.


(2) A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében lakossági fórum szervezhető. A lakossági fórumon elhangzottak összefoglalóját helyben szokásos módon közzé kell tenni.


25. §    (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

(2) Az önkormányzati rendelet kihirdetése az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel történik.

(3) A normatív határozatok közzétételére az önkormányzati rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.


26. §    Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:

                        a) kitüntetések, elismerő címek adományozásához,

                        b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,

c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező,

d) településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,

e) hitelfelvételhez.


27. §    Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület, a képviselő-testület szerve, és a polgármester döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő munkanapig köteles ezt jelezni.



  1. A képviselő-testületi ülésének jegyzőkönyve


28. §    A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet évente be kell köttetni és a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Tardonai Kirendeltségén kell tárolni.


29. §    A jegyzőkönyv elválaszthatatlan mellékleteit képezik:

                        a) a meghívó,

                        b) a jelenléti ív,

c) a titkos szavazási jegyzőkönyv 1 példánya,

d) a név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv.


5. A Képviselő-testület bizottságának működése, feladat- és hatásköre


30. §    A Képviselő-testület állandó bizottsága Tardona Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi és Szociális Bizottsága.


31. §    (1) A Képviselő-testület Ügyrendi és Szociális Bizottsága ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és az ezzel összefüggő feladatokat.


(2) Az Ügyrendi és Szociális Bizottság három önkormányzati képviselő tagból áll. A tagok névsorát a Rendelet 1. függeléke tartalmazza.


(3) Az Ügyrendi és Szociális Bizottság


  1. ellátja az SZMSZ-ben meghatározott ügyrendi feladatokat,
  1. ellátja a képviselők vagyonnyilatkozatával és az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatokat,
  1. véleményezi a képviselő-testület ülésén tárgyalásra kerülő pénzügyi, valamint a települési támogatásokkal kapcsolatos napirendi pontokat.



32. §    A bizottság működésére, előterjesztéseire a Képviselő-testületre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket kell alkalmazni azzal, hogy a bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő tagja jogosult összehívni és vezetni a bizottság ülését.



6. A polgármester


33. §    (1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.


(2) A polgármester a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Tardonai Kirendeltségén előre egyeztetett időpontban  ügyfélfogadást tart.


34. §    A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtásáról.


35. §    A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:

  1. a helyi közutak és azok tartozékainak fenntartása,
  2. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,
  3. helyi közfoglalkoztatási program indítása,
  4. önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtása.


36. §    Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.


37. §    A képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a települési támogatással kapcsolatos feladat- és hatásköreit.


7. A Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző, aljegyző


38. §    (1) A Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Bánhorváti Községi Önkormányzat, Mályinka Község Önkormányzata, Nagybarca Községi Önkormányzat, és Tardona Község Önkormányzata közös önkormányzati hivatala.


(2) A Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3645 Mályinka, Rákóczi Ferenc utca 5.


(3) A Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.


(4) A jegyzőt az aljegyző vagy – az aljegyzői tisztség betöltetlensége esetén – a jegyző által kijelölt köztisztviselő helyettesíti és ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat.


(5) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - az ok bekövetkezésétől számított 8 napon belül – a székhely település polgármestere kezdeményezi a Közös Hivatalhoz tartozó települések polgármestereinek döntését a Közös Hivatalban dolgozó olyan személy jegyzői feladatokkal történő megbízására - legfeljebb hat hónap időtartamra - aki a jegyzőre jogszabályban előírt képesítési előírásoknak megfelel.


(6) Amennyiben a Közös Hivatalban a jegyzői álláshely több mint hat hónapig betöltetlen marad, a Közös Hivatalhoz tartozó polgármesterek haladéktalanul kezdeményezik másik jegyző kinevezését helyettesítés céljából a Kormányhivatal vezetőjénél.





8. A társulások


39. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb és célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A társulások formáiról, működésének szabályairól az Mötv. 87-95. §-ban meghatározott rendelkezések, valamint a megkötött társulási megállapodások az irányadók.

(2) A Képviselő-testület átruházza

a) a Mályinka - Mucsony - Nagybarca Szociális, Családsegítő és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulásra a gyermekjóléti szolgáltatással valamint – az étkeztetésen kívül – a szociális szolgáltatásokkal kapcsolatos feladat és hatásköreit,

b) a Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulásra a hulladékgazdálkodással kapcsolatos feladat és hatásköreit.

c) (A Képviselő-testület átruházza) a Kazincbarcika és Vonzáskörzete Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulásra a belső ellenőrzéssel kapcsolatos feladat és hatásköreit.



(3) Az Önkormányzat által fenntartott intézményeket és az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolását a Rendelet 2. függeléke tartalmazza.


8. A lakossági fórumok, közmeghallgatás


40. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és önszerveződő közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre:

a) a fontosabb döntések előkészítése során a vélemény nyilvánítására

b) a közvetlen tájékoztatásra,

c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.

 (2) Fontosabb lakossági fórumok:

a) falugyűlés

b) állampolgári közösségek rendezvényei.

(3) A lakosságot a lakossági fórum helyéről és időpontjáról annak megtartása előtt legalább 8 nappal az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) történő közzététellel értesíteni kell.

41. § (1) A polgármester vagy a képviselő-testület előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetőleg a jelentősebb községi döntések előkészítésére az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatására, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot, falugyűlést hívhat össze.

(2)A falugyűlés egyaránt összehívható a község egészét vagy annak egy részét érintő tárgykörökben.

(3)A falugyűlés elé kerülő ügyeket a képviselő-testület előzetesen megtárgyalja és véleményt nyilvánít.

42. § (1) A képviselő-testület munkaterve, vagy eseti döntése alapján évente szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatáson résztvevők felszólalhatnak, észrevételeket tehetnek és kérdéseket intézhetnek a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a képviselőkhöz, a képviselő-testület bizottságához.

A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.


(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a lakosságot meghívóval kell tájékoztatni az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint a meghívónak az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) közzététel útján a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal.


(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános képviselő-testületi ülés szabályai vonatkoznak.


9. Záró rendelkezések


43. §    (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti Tardona Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (XI. 5.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról.





           Balla György                                                                          Dr. Szécsi Ottó

           polgármester                                                                                  jegyző







Módosította a 2/2019.(II.6.) önkormányzati rendelet

Módosította a 8/2019.(XI.28.) önkormányzati rendelet























1. melléklet a  2/2019. (II.6.)  önkormányzati rendelethez


Az önkormányzat szakágazati besorolása szerinti alaptevékenysége, valamint alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

I. Az Önkormányzat alaptevékenysége:

Szakágazati besorolása: 8411 Közigazgatás

II. Tardona Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása



011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013350

Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016080

Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

032020

Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Start-munka program-Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

045160

Közutak, hidak alagutak üzemeltetése fenntartása

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

063020

Víztermelés, -kezelés, -ellátás

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-községgazdálkodás egyéb szolgáltatások

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044

Könyvtári szolgáltatások

082063

Múzeumi kiállítási tevékenység

082091

Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

091120

Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai

091140

Óvodai nevelés ellátás, működtetési feladatai

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

104031

Gyermekek bölcsödében és mini bölcsödében történő ellátása

104035

Gyermekétkeztetés bölcsödében, fogyatékosok nappali intézményében

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104042

Család- és gyermekjóléti szolgáltatások

105020

Foglalkoztatást elősegítő képzések és egyéb támogatások

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107052

Házi segítségnyújtás

107053

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás







1. függelék a   5/2018. (VII.10.) önkormányzati rendelethez


Ügyrendi és Szociális Bizottság




1

Elnök

Pál Lilla

2

Képviselő-testületi tag

Szűcsné Pál-Kutas Orsolya

3

Képviselő-testületi tag

Ungvári zoltán





2. függelék az 5/2018. (VII.10.) önkormányzati rendelethez


Az Önkormányzat által fenntartott intézmények és az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolása


A) Az Önkormányzat által fenntartott intézmények:


Tardonai Méhecske Óvoda és Bölcsőde (3644 Tardona, Dózsa György utca 2.)


B) Az önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások


  • Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás (3700 Kazincbarcika, Eszperantó út 2.)


  • Bánhorváti - Mucsony - Nagybarca Szociális, Családsegítő és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás (3744 Mucsony, Fő út 2.)



Tardona Község Önkormányzata

Képviselő-testületének

5/2018. (VII.10.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról



/Egységes szerkezetbe foglalva a 2/2019. (II.6.) a 8/2019. (XI.28.) és a 9/2019. (XII.12.) önkormányzati rendeletekkel/



Tardona Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:



  1. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei


  1. §     Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Tardona Község Önkormányzata


  1. §     Az Önkormányzat székhelye: 3644 Tardona, Kossuth utca 37.


  1. §     A Képviselő- testület szervei:
  1. a polgármester,
  2. a képviselő-testület bizottsága,
  3. a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal,
  4. a jegyző.


  1. A Képviselő- testület működésének szabályai


4. §      (1) Tardona Község Helyi Választási Bizottsága nevében, annak elnöke az önkormányzati képviselők és polgármesterek választásának eredményéről a Képviselő- testület alakuló ülésén, avagy az időközi választást követő ülésén beszámol a képviselő-testületnek.


(2) A képviselő-testület tagjai az alakuló ülésen esküt tesznek, a polgármester és az alpolgármester a képviselő-testület előtt tesz esküt.


5. §      (1) A képviselő-testület az alakuló ülésén választja meg tagjai sorából titkos szavazással az egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert.


(2) Az alpolgármester személyére a polgármester tesz javaslatot.


(3) A polgármester és az alpolgármester díjazását a képviselő-testület a megválasztást követően állapítja meg.


6. §      A képviselő-testület alakuló ülésén a testület hatáskörébe tartozó választások, titkos szavazások lebonyolítására Szavazatszámláló Bizottságot választ, amelynek megbízatása az alakuló ülés bezárásáig tart.


7. §      (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.

(2) A képviselő-testület ülését a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, valamint a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi és Szociális Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.


8. §      (1) A képviselő-testület évente nyolc munkaterv szerinti (rendes) ülést tart. A képviselő-testület rendes ülését meghívóval kell összehívni.


(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

            a) az ülés helyét, kezdetének időpontját,

            b) a javasolt napirendet,

            c) a napirendi pontok előadóit,

            d) az ülés összehívójának aláírását és bélyegző lenyomatát.


(3) A meghívót úgy kell kézbesíteni, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés napját megelőzően legalább három nappal megkapják.


(4) A meghívó kézbesítésével egyidejűleg az írásbeli előterjesztések megküldésre kerülnek a képviselők, és a tanácskozási joggal meghívottak részére.


(5) A meghívót, valamint az írásbeli előterjesztéseket a képviselő és a tanácskozási joggal meghívott nyilatkozata alapján elektronikusan is lehet kézbesíteni.


(6) A rendkívüli ülés távbeszélőn is összehívható. A rendkívüli ülés előterjesztésének írásbeli anyaga legkésőbb az ülésen kerül kiosztásra.


(7) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről a község lakosságát az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) való közzététellel kell értesíteni.


(8) A kihirdetett rendeleteket és a közérdekű információkat az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) kell közzétenni.


(9) A képviselő-testület üléseit a Jókai Mór Művelődési Otthon és Könyvtár épületében (3644 Tardona, Kossuth út 32.) tartja.


(10) A képviselő-testület amennyiben együttes ülésen ülésezik, akkor a társulást, vagy a közös hivatalt fenntartó más önkormányzatok területén is ülésezhet, melyről a lakosságot az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) való közzététellel kell értesíteni.


9. §      (1) A képviselő a törvényben meghatározottakon túl köteles a képviselő-testületi ülésen

  1. olyan magatartást tanúsítani, amellyel megőrizhető az ülés méltósága, tekintélye,
  2. a képviselői esküjében foglaltakat és a közjót maradéktalanul szem előtt tartani,
  3. a képviselő-testület ülését vezető személy a képviselő-testület méltósága érdekében tett intézkedést tiszteletben tartani.

(2) Amennyiben a képviselő a képviselő-testületi üléseken megjelenésre, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részvételre vonatkozó törvényi kötelezettségeit indokolatlanul nem teljesíti, a megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását a képviselő-testület határozatával

a) első alkalommal 3 havi időtartamra 50 %-os mértékre csökkenti,

b) második alkalommal 6 havi időtartamra 75 %-os mértékre csökkenti,

c) harmadik és további alkalmak esetén 12 havi időtartamra megvonja.


10. §    (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére az éves munkaprogram figyelembevételével a polgármester tesz javaslatot.


(2) A napirendet és a napirendek sorrendjét a képviselő-testület állapítja meg, amennyiben napirendi kiegészítésre, módosításra javaslat nincs.


(3) A meghívóban szereplő napirendekhez képest újabb napirendek felvételére lehetőség van, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz.


(4) A képviselő-testület a napirend elfogadását megelőzően a jelen lévő képviselők közül két jegyzőkönyv-hitelesítőt választ.


11. §    A polgármester képviselő-testületi ülés vezetésével összefüggő feladatai:

a) megnyitja az ülést, javaslatot tesz a jegyzőkönyv-hitelesítők személyére,

b) megállapítja, hogy annak összehívása az SZMSZ szabályai szerint történt,

c) vizsgálja testület határozatképességét az ülés kezdetén és az ülés teljes tartama alatt,

d) napirendi javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé döntésre,

e) közli a képviselő- testületi ülés előtt benyújtott képviselői javaslat tárgyát,

f) biztosítja az ülés folyamatosságát, gondoskodik a tanácskozás rendjének fenntartásáról, ennek keretében megadja a szót az előterjesztőnek, a sorrendben hozzászólóknak, figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától,

g) dönt arról, hogy a képviselő-testületi ülésen megjelent, nem meghívott, hozzászólásra jelentkező személyeknek megadja-e a szót,

h) minden előterjesztés és azzal összefüggő döntési javaslat felett külön-külön vitát nyit,

i) megállapítja a szavazás eredményét, és kimondja a képviselő-testület döntését,

j) szükség esetén tanácskozási szünetet rendel el.


12. §     (1) Amennyiben a képviselő-testület ülésére benyújtott előterjesztést a bizottság tárgyalta és véleményezte, a bizottság elnöke vagy a bizottság elnöke által kijelölt bizottsági tag a bizottság javaslatát ismerteti.


(2) A polgármester az előterjesztő felé kérdések feltételére lehetőséget biztosít.


(3) Az előterjesztő legfeljebb tizenöt percben előadott válaszának elhangzása után kerül sor a polgármester által a vita megnyitására.


(4) A vitához egy képviselő, vagy más szót kapott személy legfeljebb tíz perc időtartamban reagál.


(5) A vita lezárásáról bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület vita nélkül, szótöbbséggel határoz.


(6) A polgármester a lezárást követően ismerteti az előterjesztett és módosított javaslatot, amelyet követően szavazást rendel el.


(7) Elsőként a módosító javaslatról kell szavazni.


13. §    Amennyiben egy képviselő a személyes érintettségét egy adott napirendi pont tárgyalásánál nem jelezi, akkor a polgármester a napirendi pont újbóli beterjesztéséről dönt, egyúttal a képviselő figyelmét felhívja a bejelentési kötelezettségének teljesítésére.


14. §    (1) Ha a képviselő-testületi ülésen rendzavarás történik, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja azzal, hogy elhagyja a székét.


(2) Az ülés ismételten csak a polgármester összehívására folytatódik.


15. §    A képviselő-testületi munka nyilvánossága biztosítása érdekében a képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveit, rendeleteit, határozatait a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán, valamint a www.tardona.hu honlapon meg lehet tekinteni.


16. §    (1) A képviselő- testület döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással hozza.


(2) Nyílt szavazás történhet:

                        a) kézfelemeléssel,

                        b) név szerinti szavazással.


(3) Ha a szavazás eredményéről kétség merül fel, és bármelyik képviselő azt kéri, a polgármester a szavazást köteles megismételtetni.


(4) A szavazás módjának megválasztását az adott napirend tárgyalása során bármelyik képviselő javasolhatja, a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül határoz.


(5) Név szerinti szavazás esetén a jegyző abc szerinti sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők felállva „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.


(6) A jegyző a szavazatokat a névsoron feltünteti, összeszámolja és a szavazás eredményét a névsorral együtt a polgármesternek átadja, aki azt kihirdeti.


17. §    (1) Törvényben meghatározott esetben a képviselő- testület titkos szavazást is tarthat.


(2) A titkos szavazást bármelyik képviselő kezdeményezheti.


            (3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik.


(4) A titkos szavazásnál az Ügyrendi és Szociális Bizottság jár el.


18. §    (1) Titkos szavazást követően az Ügyrendi és Szociális Bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja és érvényes és érvénytelen szavazatok arányát és a szavazás eredményét.


(2) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.



  1. Rendeletalkotás, határozathozatal, jegyző jelzési kötelezettsége


19. §    Az önkormányzat rendeletalkotását kezdeményezhetik:

                        a) a helyi önkormányzati képviselők,

                        b) a képviselő-testület bizottsága,

                        c) a polgármester,

                        d) az alpolgármester,

                        e) a jegyző,


20. §    (1) A rendelet tervezetét a polgármesterhez kell benyújtani.


(2) A polgármester gondoskodik a rendelettervezetnek a képviselőkhöz, és az általa meghatározott érdekeltekhez történő eljuttatásáról.


(3) A rendelettervezet kidolgozást a jegyző segíti.


21. §    A rendelettervezeteket és azok indokolását társadalmi egyeztetésre kell bocsátani, melynek során biztosítani kell a tervezet és a vélemények helyben szokásos módon történő közzétételét.


22. §    (1) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

                        a) az állami támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról,

                        b) a helyi adókról,

                        c) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról,

                        d) a kiemelkedő közérdek miatt sürgős döntésről szóló tervezeteket.


(2) Kiemelkedő közérdek az olyan körülmény, melynek bekövetkezése esetén az önkormányzatot jelentős hátrány érné.


23. §    (1) A tervezetet az azt tárgyaló képviselő-testületi ülést megelőző 8. napon 16.00 órától kell közétenni az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu). A tervezetre benyújtott véleményeket a képviselő testületi ülést megelőző 3. nap 12.00 óráig veszi figyelembe a képviselő- testület.


(2) A véleményeket a jegyzo.banhorvati@mail.lgov.hu e-mail címre kell megküldeni.


(3) A beérkező véleménynek tartalmaznia kell:

                        a) a véleményadó nevét,

                        b) a véleményadó lakóhelyét,

                        c) a véleményadó elektronikus elérhetőségét.

           

(4) A vélemény megküldésével a véleményt nyilvánító személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.


(5) A beérkező véleményt a helyben szokásos módon közzé kell tenni, kivéve, ha jó erkölcsbe ütköző, becsület csorbításra, jó hírnév megsértésére alkalmas kifejezést tartalmaz, vagy ha  a vélemény nem illeszkedik a tervezet tárgyához.


(6) A beérkezett véleményekről az előterjesztő összegzést készít, mely tartalmazza a figyelembe vett észrevételeket, illetve a vélemény figyelmen kívül hagyásának indokait.


24. §    (1) A vélemény hagyományos módon írásban, papíralapon is megküldhető, de tartalmaznia kell a 23. § (3) bekezdésben foglaltakat.


(2) A helyi közösségek széles körét érintő tervezettel kapcsolatos vélemények közvetlen megismerése érdekében lakossági fórum szervezhető. A lakossági fórumon elhangzottak összefoglalóját helyben szokásos módon közzé kell tenni.


25. §    (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

(2) Az önkormányzati rendelet kihirdetése az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel történik.

(3) A normatív határozatok közzétételére az önkormányzati rendeletek kihirdetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.


26. §    Törvényben meghatározott eseteken túl a határozathozatalhoz minősített döntés szükséges az alábbi esetekben:

                        a) kitüntetések, elismerő címek adományozásához,

                        b) titkos szavazás elrendeléséhez, amennyiben az nem kötelező,

c) helyi népszavazás kiírásához, amennyiben az jogszabály alapján nem kötelező,

d) településrendezési tervek jóváhagyásához, terület-felhasználáshoz,

e) hitelfelvételhez.


27. §    Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület, a képviselő-testület szerve, vagy a polgármester döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésén köteles ezt jelezni a képviselő-testület felé.


  1. A képviselő-testületi ülésének jegyzőkönyve


28. §    A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, a zárt ülésről készített jegyzőkönyvet évente be kell köttetni és a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Tardonai Kirendeltségén kell tárolni.


29. §    A jegyzőkönyv elválaszthatatlan mellékleteit képezik:

                        a) a meghívó,

                        b) a jelenléti ív,

c) a titkos szavazási jegyzőkönyv 1 példánya,

d) a név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv.


5. A Képviselő-testület bizottságának működése, feladat- és hatásköre


30. §    A Képviselő-testület állandó bizottsága Tardona Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi és Szociális Bizottsága.


31. §    (1) A Képviselő-testület Ügyrendi és Szociális Bizottsága ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát és az ezzel összefüggő feladatokat.


(2) Az Ügyrendi és Szociális Bizottság három önkormányzati képviselő tagból és két nem önkormányzati képviselő tagból áll. A tagok névsorát a Rendelet 1. függeléke tartalmazza.


(3) Az Ügyrendi és Szociális Bizottság

  1. ellátja az SZMSZ-ben meghatározott ügyrendi feladatokat,
  2. ellátja a képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatokat,
  3. véleményezi a képviselő-testület ülésén tárgyalásra kerülő pénzügyi, valamint a települési támogatásokkal kapcsolatos napirendi pontokat.



32. §    A bizottság működésére, jegyzőkönyveire, előterjesztésére a Képviselő-testületre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket kell alkalmazni azzal, hogy a bizottság elnökének akadályoztatása esetén a bizottság legidősebb képviselő tagja jogosult összehívni és vezetni a bizottság ülését.


6. A polgármester


33. §    (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.


(2) A polgármester a Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Tardonai Kirendeltségén előre egyeztetett időpontban ügyfélfogadást tart.


34. §    A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (2) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtásáról.


35. §    A polgármester Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68. § (3) bekezdésében foglaltak fennállása esetén döntést hoz az alábbi ügyekben:

  1. a helyi közutak és azok tartozékainak fenntartása,
  2. helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás,
  3. helyi közfoglalkoztatási program indítása,
  4. önkormányzati fejlesztési pályázat benyújtása.


36. §    Az egy fő alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.


37. §    A képviselő-testület a polgármesterre ruházza át a települési támogatással kapcsolatos feladat- és hatásköreit.


7. A Közös Önkormányzati Hivatal és a jegyző, aljegyző


38. §    (1) A Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal Bánhorváti Községi Önkormányzat, Mályinka Község Önkormányzata, Nagybarca Községi Önkormányzat, és Tardona Község Önkormányzata közös önkormányzati hivatala.


(2) A Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 3645 Mályinka, Rákóczi Ferenc utca 5.


(3) A Mályinkai Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző.


(4) A jegyzőt az aljegyző vagy – az aljegyzői tisztség betöltetlensége esetén – a jegyző által kijelölt köztisztviselő helyettesíti és ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat.


(5) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén - az ok bekövetkezésétől számított 8 napon belül – a székhely település polgármestere kezdeményezi a Közös Hivatalhoz tartozó települések polgármestereinek döntését a Közös Hivatalban dolgozó olyan személy jegyzői feladatokkal történő megbízására - legfeljebb hat hónap időtartamra - aki a jegyzőre jogszabályban előírt képesítési előírásoknak megfelel.

(6) Amennyiben a Közös Hivatalban nem dolgozik olyan köztisztviselő, aki a jegyzőre jogszabályban előírt képesítési előírásoknak megfelel, a Közös Hivatalhoz tartozó polgármesterek kezdeményezik másik jegyző kinevezését helyettesítés céljából.



8. A társulások


39. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb és célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A társulások formáiról, működésének szabályairól az Mötv. 87-95. §-ban meghatározott rendelkezések, valamint a megkötött társulási megállapodások az irányadók.

(2) A Képviselő-testület átruházza

a) a Mályinka - Mucsony - Nagybarca Szociális, Családsegítő és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulásra a gyermekjóléti szolgáltatással valamint – az étkeztetésen kívül – a szociális szolgáltatásokkal kapcsolatos feladat és hatásköreit,

b) a Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékkezelési Önkormányzati Társulásra a hulladékgazdálkodással kapcsolatos feladat és hatásköreit.


(3) Az Önkormányzat által fenntartott intézményeket és az Önkormányzat részvételével működő önkormányzati társulások felsorolását a Rendelet 1. függeléke tartalmazza.


8. A lakossági fórumok, közmeghallgatás


40. § (1) A képviselő-testület lakossági fórumok szervezésével teremt lehetőséget az állampolgárok és önszerveződő közösségeik számára a helyi ügyekben való részvételre:

a) a fontosabb döntések előkészítése során a vélemény nyilvánítására

b) a közvetlen tájékoztatásra,

c) közérdekű bejelentésre vagy javaslattételre.

 (2) Fontosabb lakossági fórumok:

a) falugyűlés

b) állampolgári közösségek rendezvényei.

(3) A lakosságot a lakossági fórum helyéről és időpontjáról annak megtartása előtt legalább 8 nappal az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) történő közzététellel értesíteni kell.

41. § (1) A polgármester vagy a képviselő-testület előre meghatározott közérdekű kérdésben, illetőleg a jelentősebb községi döntések előkészítésére az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatására, véleményének kikérése céljából lakossági fórumot, falugyűlést hívhat össze.

(2)A falugyűlés egyaránt összehívható a község egészét vagy annak egy részét érintő tárgykörökben.

(3)A falugyűlés elé kerülő ügyeket a képviselő-testület előzetesen megtárgyalja és véleményt nyilvánít.

42. § (1) A képviselő-testület munkaterve, vagy eseti döntése alapján évente szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatáson résztvevők felszólalhatnak, észrevételeket tehetnek és kérdéseket intézhetnek a polgármesterhez, a jegyzőhöz, a képviselőkhöz, a képviselő-testület bizottságához.

A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.


(3) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgyalásra kerülő tárgykörről a lakosságot meghívóval kell tájékoztatni az Önkormányzat székhelyén, az épület előterében található hirdetőtáblán kifüggesztéssel, valamint a meghívónak az Önkormányzat hivatalos honlapján (www.tardona.hu) közzététel útján a közmeghallgatás előtt legalább 8 nappal.


(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, és arról jegyzőkönyv készül, amelyre a nyilvános képviselő-testületi ülés szabályai vonatkoznak.


9. Záró rendelkezések


43. §    (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


(2) Hatályát veszti Tardona Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (XI. 5.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról.





            Balla György                                                                           Dr. Szécsi Ottó

            polgármester                                                                                   jegyző