Szigetújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelete

Szigetújfalu Község településkép védelméről

Hatályos: 2024. 03. 01

Szigetújfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelete

Szigetújfalu Község településkép védelméről

2024.03.01.

Szigetújfalu Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdés a) – h) pontjaiban kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet célja, hatálya és alkalmazása

1. § E rendelet célja Szigetújfalu Község építészeti és természeti értékeinek, sajátos településképének védelme, alakítása és épített környezetének megőrzése érdekében a helyi építészeti és természeti értékvédelemmel, a településképi szempontból meghatározó területek lehatárolásával, a településkép-védelem elemeivel, a településképi követelményekkel, az önkormányzati támogatási és ösztönző rendszerrel, valamint a településkép-érvényesítési eszközökkel kapcsolatos szabályok megállapítása.

2. § (1) E rendelet hatálya Szigetújfalu Község közigazgatási területére terjed ki.

(2) A rendelet hatálya kiterjed minden természetes személyre, jogi személyre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre aki, vagy amely Szigetújfalu Község közigazgatási területén

a) jogszabályban meghatározott építési tevékenységet végez, vagy azzal összefüggő építészeti-műszaki tervdokumentációt készít,

b) reklámfeliratot, illetve hirdető-berendezést helyez el, tart fenn vagy kíván elhelyezni, valamint ilyen céllal felületet alakít ki,

c) meglévő építmény rendeltetését – részben vagy egészben – megváltoztatja.

3. § E rendelet előírásait az önkormányzat képviselő-testülete által elfogadott településrendezési eszközökkel együtt kell alkalmazni.

2. Értelmező rendelkezések

4. § E rendelet alkalmazásában:

1. Cégtábla: jogi személyek, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek és vállalkozások megnevezését, jelképét, logóját, címerét az épület, vagy ingatlan bejáratnál feltüntető tábla.

2. Címtábla: jogi személyek, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek és vállalkozások címét feltüntető tábla.

3. Cégfelirat: kereskedelmi és szolgáltató egység közterület felöli homlokzatán megjelenő, az adott rendeltetési egység funkcióját, megnevezését, jelképét, logóját, címerét, címét, tevékenységét – vagy ezekkel egy tekintetbe eső jellemző ismertetőjegyét – tartalmazó tájékoztató szöveg és ábra.

4. Értékvizsgálat: Értékvizsgálatnak minősül a régészeti örökség és a műemléki érték védelmével kapcsolatos szabályokról szóló kormányrendelet szerinti örökségvédelmi hatástanulmány települési értékleltára, vagy a településterv megalapozó vizsgálatának az épített környezet, illetve a táji és természeti környezet értékeire vonatkozó vizsgálata.

5. Helyi egyedi védettségű építmények: azok az épületek, épületrészek, műtárgyak, berendezési tárgyak, közterületi létesítmények, amelyek az építészeti örökség kiemelkedő értékű elemei, történelmi, régészeti, művészeti, tudományos, társadalmi vagy műszaki-ipari, mérnöki szempontból, illetve a hagyományos városkép megőrzése szempontjából jelentős alkotások, ideértve a hozzájuk tartozó kiegészítő külső és belső díszítőelemeket, esetenként a használat módját, amelyeket a Képviselő-testület rendeletében védelem alá helyezett.

6. Helyi egyedi védettségű építmény közvetlen környezete: az az ingatlan, amelyen a helyi egyedi védettségű építmény található.

7. Helyi védettségű építészeti érték károsodása: minden olyan beavatkozás, ami a védett építészeti érték teljes vagy részleges megsemmisülését, építészeti karakterének részleges vagy teljes előnytelen megváltoztatását, általános esztétikai értékcsökkenését eredményezi.

8. Látványterv: a jelenlegi és a tervezett tájképet több nézőpontból rögzítő és a beillesztett építményt tartalmazó látványrajz a tervezett építmény által megváltoztatott tájkép kiterjedését szemléltető módon.

9. Önkormányzat: Szigetújfalu Község Önkormányzata.

10. Reklám elhelyezése: reklám közzététele, illetve reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés vagy más célú berendezés a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló kormányrendeletben foglaltak szerint.

11. Új hozzátétel: a helyi egyedi védelem alatt álló építmény kiegészítése, bővítése, olyan épületrésszel, épület tartozékkal, amely korábban nem tartozott a védett építményhez.

12. Védett érték: helyi egyedi védelem alatt álló építmény, építményrész, épület, egyéb elem

II. Fejezet

A HELYI VÉDELEM

3. A helyi védelem célja

5. § (1) Az épített és természeti környezet fenntartása, a jelen és a jövő nemzedékek számára való megőrzése érdekében az Önkormányzat a közigazgatási területén található kiemelkedő építészeti és természeti értékeket helyi védelem alá helyezi.

(2) A helyi értékvédelem feladata:

a) a különleges oltalmat igénylő, építészeti, építészettörténeti, településtörténeti szempontból védelemre érdemes épületek, épületegyüttesek, épített környezetek (továbbiakban együtt: védett érték) körének számbavétele és meghatározása, dokumentálása, védetté nyilvánítása, nyilvántartása, megőrzése, megőriztetése és a lakossággal történő megismertetése,

b) a védett értékek károsodásának megelőzése, elhárítása, illetve a bekövetkezett károsodás csökkentése vagy megszüntetése, helyreállítása, újjáépítése.

(3) Jelen előírások nem vonatkoznak az országos építészeti örökség a műemléki, természetvédelmi és egyéb védettséget tartalmazó nyilvántartásba vett kiemelkedő, nemzeti értékű elemeire.

4. A helyi védelem fajtái

6. § (1) A helyi védelem területi vagy egyedi védelem lehet.

(2) A helyi területi védelem a településszerkezet, telekstruktúra, a településszerkezeti szempontból jelentős zöldfelület vagy növényzet, a településkép, az utcakép karakterének megőrzésére és a település táji környezete, a növényzet és a természetes környezet védelmére irányul.

(3) A helyi egyedi védelem a jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculatot, településkaraktert meghatározó valamely

a) építményre, építményrészletre vagy az alkalmazott anyaghasználatra, tömegformálásra, homlokzati kialakításra,

b) táj-és kertépítészeti alkotásra, egyedi tájértékre, növényzetre,

c) szoborra, képzőművészeti alkotásra, utcabútorra, valamint

d) az a)–c) ponthoz kapcsolódóan az érintett földrészlet, telek egészére vagy részére terjedhet ki.

(4) Az Önkormányzat a (3) bekezdésben foglaltak figyelembevételével helyi egyedi védelem alá helyezi a 1. mellékletben meghatározott ingatlanokat, értékeket.

5. A helyi védelem alá helyezés, valamint megszüntetés szabályai

7. § (1) A helyi védelem alá helyezésre vagy annak megszüntetésére bármely természetes vagy jogi személy, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet – a polgármesterhez írásban benyújtott – kezdeményezése alapján vagy hivatalból kerülhet sor. A helyi építészeti örökség feltárása és számbavétele elsősorban szakmai igények alapján történik, egyedileg meghatározott területre vonatkozóan.

(2) A helyi védelem alá helyezésre vonatkozó kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) a védelemre javasolt érték megnevezését, egyedi védelem esetén címét, helyrajzi számát, területi védelem esetén a terület lehatárolását a helyrajzi számok megjelölésével

b) a védelem jellegével kapcsolatos javaslatot és

c) a védelemmel kapcsolatos javaslat rövid indokolását,

d) a kezdeményező nevét, megnevezését, lakcímét, székhelyét.

(3) A helyi védelem megszüntetésére vonatkozó kezdeményezésnek tartalmaznia kell:

a) a védett érték megnevezését, egyedi védelem esetén címét, helyrajzi számát, területi védelem esetén a terület lehatárolását a helyrajzi számok megjelölésével

b) a védelem törlésével kapcsolatos javaslat rövid indokolását,

c) a kezdeményező nevét, megnevezését, lakcímét, székhelyét.

(4) Amennyiben a kezdeményezés hiánypótlásra szorul, és azt a polgármester erre vonatkozó felhívása ellenére 15 napon belül a kezdeményező nem egészíti ki, a javaslatot a polgármester érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

(5) A helyi védelem alá helyezés értékvizsgálat alapján történik.

(6) Magasabb szintű jogszabály (országos) általi védelem alá helyezés esetén a helyi védelem automatikusan megszűnik.

8. § A helyi védelem alá helyezési, vagy megszüntetési eljárásban érdekeltnek kell tekinteni:

a) a javaslattal érintett földrészlet, ingatlan, ingatlanok tulajdonosait,

b) műalkotás esetén az élő alkotót, vagy a szerzői jog jogosultját,

c) a kezdeményezőket,

d) az illetékes építésügyi hatóságot.

9. § (1) A védetté nyilvánításhoz vagy annak megszüntetéséhez értékvizsgálat szükséges.

(2) A Képviselő-testület értékvizsgálat nélkül is dönthet a védetté nyilvánítás megtagadásáról, ha a kezdeményezés nyilvánvalóan nem Szigetújfalu építészeti örökségének kiemelkedő értékű elemére vonatkozik.

10. § (1) A helyi védelemmel kapcsolatos képviselő-testületi döntésről írásban értesíteni kell a 8. § (1) bekezdésben meghatározott érdekelteket, és a döntésről az Önkormányzat honlapján a döntés napjától számított 15 napon belül tájékoztatást kell közzétenni.

(2) A helyi egyedi védelem alá helyezést elrendelő önkormányzati rendelet hatályba lépésétől számított 15 napon belül a jegyző kezdeményezi az ingatlanügyi hatóságnál a védelem jogi jellegként való feljegyzését.

11. § Ha a helyi egyedi védelem alatt álló érték védettsége megszűnik, annak közzétételével egyidejűleg a jegyző kezdeményezi az ingatlanügyi hatóságnál a helyi védelem törlését.

6. A védettséggel összefüggő korlátozások, kötelezettségek

12. § (1) A védett érték karbantartása, állapotának megóvása a tulajdonos kötelezettsége.

(2) A védett érték fenntartását és megőrzését elsősorban a rendeltetésnek megfelelő használattal kell biztosítani.

(3) A helyi egyedi védettségű építmények korszerűsítését, átalakítását, bővítését vagy részleges bontását a védelem ténye nem zárja ki, amennyiben az építmény védelmére okot adó jellegzetességei nem változnak meg, azok eredeti helyükön megtarthatók.

(4) A helyi védettségű épület jókarbantartása keretében nem végezhető olyan tevékenység, amely a védett építészeti érték fizikai sérülésével, roncsolásával, továbbá a védett építészeti érték megjelenésének megváltoztatásával jár. Az értékőrző helyreállítás során a jókarbantartási munkák elvégzését segítő szerkezeti megoldások alkalmazása és kiegészítő szerelvények rejtett elhelyezése szükséges.

(5) Helyi egyedi védettségű építmény nem bontható.

(6) Helyi egyedi védettségű építmény részlegesen akkor bontható, ha

a) a bontani kívánt építményrész (az építmény egy bizonyos hányada) építészeti értéket nem hordoz,

b) a beavatkozás a helyi védelem alatt álló építmény használata érdekében, a védelem alá helyezését megalapozó építészeti értékek sérelme nélkül megvalósítható.

(7) A védelemben részesített építmények korszerűsíthetők, (bővíthetők), funkciójuk megváltozhat, ezzel azonban védettségre okot adó értékeik nem csökkenthetők.

(8) A helyi védettségű építészeti érték károsodása esetén a tulajdonosnak helyrehozatali kötelezettsége van, különös tekintettel a helyi építészeti értékvédelmet megalapozó építészeti részekre vonatkozóan.

7. A helyi védelem alatt álló értékek nyilvántartása

13. § A helyi védelem alá helyezett értékek nyilvántartásáról az Önkormányzat az Elektronikus Térségi Tervezést Támogató Rendszer (E-TÉR) felhasználásával gondoskodik.

8. A településképi önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer

14. § (1) Az önkormányzat a jelen rendelet 1. számú mellékletében szereplő Helyi védelem alatt álló épületek, objektumok, azok közvetlen környezete felújítása, helyreállítása érdekében végzett munkák megvalósításához támogatást adhat.

(2) A támogatás előirányzatát az Önkormányzat éves költségvetésében biztosítja.

(3) A támogatást pályázat útján lehet igénybe venni.

(4) A pályázatot évente egyszer, az éves költségvetés jóváhagyását követően a Képviselő-testület írja ki. A pályázat tartalmára vonatkozó részletes feltételeket a pályázati kiírás tartalmazza.

(5) A beérkezett pályázatokat a Képviselő-testület bírálja el.

(6) A pályázat alapján vissza nem térítendő és visszatérítendő támogatás nyerhető el.

(7) A támogatást elnyert pályázókkal a Képviselő-testülettől átruházott hatáskörben a polgármester megállapodást köt.

(8) A megállapodás tartalmazza a megítélt pénzösszeg felhasználásának módját, határidejét, feltételeit, az ellenőrzés szabályait.

III. Fejezet

TELEPÜLÉSKÉPI KÖVETELMÉNYEK

9. Közterületekre és magánterületekre vonatkozó általános területi előírások

15. § Közterületen sátor, ponyva csak ideiglenes jelleggel, legfeljebb 30 nap időtartamra állítható fel.

10. A felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésének szabályai

16. § (1) Szigetújfalu teljes közigazgatási területén új közművezetékek, járulékos közműlétesítmények elhelyezésénél a településképi megjelenítésre, esztétikai követelmények betartására is figyelemmel kell lenni.

(2) A község ellátását biztosító felszíni energiaellátási és elektronikus hírközlési sajátos építmények, műtárgyak elhelyezésére elsősorban alkalmas területek az úttest és a járda közötti közterület a meglévő és tervezett fás szárú növényállomány megőrzésének elsődlegessége mellett, valamint a gazdasági és mezőgazdasági besorolású területek, kivéve a védett területrészeket.

(3) Vezeték nélküli elektronikus hírközlés szolgáltatás antennáinak telepítése a magasabb szintű tervekben védettséggel jelölt alábbi területeken

a) ökológiai hálózat részét képező magterületen, ökológiai folyosón, és puffer területen,

b) tájképvédelmi területen,

c) Natura 2000 területen,

d) helyi egyedi védettségű épület 100 m-es környezetében

a meglévő elektronikus hírközlési építmény, vagy a célnak megfelelő egyéb építmény közös használatával megengedett.

(4) Meglévő légkábel-vezetés esetén az utca fásítási és utcabútorozási lehetőségének a biztosítására a közvilágítási és a távközlési szabadvezetéket közös oszlopsoron kell vezetni.

(5) El kell kerülni a hideg fehér fényű világítást, amely 500 nanométernél rövidebb hullámhosszúságú fényt tartalmaz: ennek megfelelően 4500 K alatti érték indokolt a kültéri világítás színhőmérsékletére.

(6) A közterületi világítótestek ernyőzése olyan legyen, hogy a fényt oda irányítsa, ahol arra szükség van.

(7) Szabadon álló antennatartó szerkezet (torony) Szigetújfalu belterületén csak a Helyi Építési Szabályzatban leírtak szerinti övezetekben helyezhető el.

11. Reklámokra és egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó előírások

17. § (1) A település teljes közigazgatási területén – a reklámokra és egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó jogszabályokban és – kizárólag e rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelő reklámhordozón, továbbá méretben és technológiával tehető közzé reklám, helyezhető el reklámhordozó, illetve létesíthető és tartható fent reklámhordozót tartó berendezés.

(2) Szigetújfalu közterületein:

a) reklám közzétételére, illetve reklámhordozóként, reklámhordozót tartó berendezésként kizárólag utcabútor használható;

b) utasváró építményen csak az erre a célra kialakított felületén tehető közzé reklám, plakát, hirdetés;

c) az információs célú tábla mérete legfeljebb 2,2 m magas lehet, és egyoldali felülete nem haladhatja

meg az 1 m2-t.

(3) Ingóságon a gyártó által elhelyezett, a gyártó és a típus azonosítását lehetővé tevő logó, védjegy nem tartozik a reklámcélú megjelenítés eszközei közé.

(4) A kihelyezett reklám- és hirdető berendezésen tartós kivitelben és olvasható méretben fel kell tüntetni a tulajdonos nevét és székhelyét vagy címét. Az adatokban bekövetkezett esetleges változásoknak megfelelően a feliratot haladéktalanul módosítani kell.

(5) Beépítésre nem szánt területen 5 m2-nél nagyobb felületű hirdetési és reklámcélú építmény vagy egyéb hirdetési felület nem létesíthető.

(6) A község közigazgatási területén óriásplakát nem helyezhető el.

12. Cégérek, cégtáblák, cégfeliratok és címtáblák elhelyezése

18. § (1) A cégérek, cégtáblák, cégfeliratok

a) elhelyezhetők

aa) homlokzati felületen,

ab) homlokzatra merőleges síkban, alsó elhelyezési magassága a rendezett terepszinttől 2,50 m, túlnyúlása a homlokzat síkjától 0,50 m, felülete maximum 0,5 m2 lehet,

b) kerítésen elhelyezhetők,

c) lombhullató és örökzöld fán nem helyezhetők el,

d) kialakítása, részletképzése, színezése a lehetőségekhez képest az épület homlokzatával összhangban legyen, igazodjon a nyílászárók és egyéb homlokzati elemek osztásrendjéhez,

e) felülete nem lehet nagyobb, mint 1 m2, kivéve a homlokzat síkjára merőleges elhelyezést.

(2) Az épületek utcai homlokzatán vállalkozásonként egy darab cégér, cégtábla, cégfelirat, vagy címtábla helyezhető el.

(3) Egy homlokzaton több cégér, cégtábla, cégfelirat, címtábla színben, anyaghasználatban, elhelyezésben csak egymáshoz illeszkedően helyezhető el.

13. A helyi védett egyedi értékekre vonatkozó építészeti követelmények

19. § (1) A helyi egyedi védettségű építmény építészeti értékét eredeti építőanyagában, de legalább az eredetivel azonos anyaghasználattal kell megőrizni.

(2) Helyi egyedi védettségű építmény bővítése vagy új építmény építése során az új hozzátétel anyaghasználata az eredeti építészeti érték anyaghasználatától eltérő is lehet, de az eredeti és új részeknek harmonikus egységet kell alkotniuk.

20. § (1) Helyi egyedi védettségű építmény tömegét utcafronti homlokzatát, amennyiben ismert eredeti állapota, azzal megegyező formában és méretben kell megtartani, illetve helyreállítani.

(2) Helyi egyedi védettségű építményre emeletráépítés nem megengedett.

(3) Helyi egyedi védettségű építmények tetőtér beépítése csak az eredeti jellemzők – tetőhajlásszög, gerincmagasság – megtartása mellett, egyszintesen alakítható ki.

21. § (1) Helyi egyedi védettségű építmény és helyi egyedi védettségű épületegyüttesben új épület homlokzatai korunk építészeti eszközeivel alakíthatók, anyaghasználatban, színben, formai megoldásokban, amennyiben az a helyi egyedi védettségű építmény építészeti értékeivel vagy a helyi egyedi védettségű épületegyüttes karakterével, építészeti értékeivel összhangban áll.

(2) Helyi védelem alatt álló épületeken

a) az oromfalas homlokzat megőrzendő, nem nyitható rajta portál, garázs, se bejárat, ezeknek az udvarból kell nyílniuk,

b) tetőablak csak az udvarra néző szárnyon lehet,

c) ha az épület műhellyel kerül bővítésre, a műhely nem nyílhat az utcára,

d) a népi motívumokat őrző falazott kerítés nem bontható el, amely része hiányzik pótolni szükséges,

e) a védett épületen, területen reklám nem helyezhető el.

(3) A helyi egyedi védettségű épületeken kápráztatást, vakítást, zavaró fényhatást okozó világítást, valamint LED futófényt elhelyezni nem lehet a cégtáblák, cégfeliratok, cégérek valamint az időszakosan elhelyezett hirdetések és reklámok megvilágításához.

(4) Helyi védettségű építményen bármely épületgépészeti berendezés kültéri egysége az építészeti értéket zavaró módon nem helyezhető el.

22. § (1) Helyi egyedi védettségű építmény telkén az értékes növényzet megtartandó.

(2) Új növényzet telepítése az építészeti értékek közterületi láthatóságát ne akadályozza.

23. § Helyi egyedi védettségű építményen vagy annak közvetlen környezetében új szobor, képzőművészeti alkotás csak a védett építészeti érték érvényesülésének sérelme nélkül helyezhető el.

14. A településkép szempontjából meghatározó területek lehatárolása

24. § (1) Az Önkormányzat a településkép szempontjából meghatározó területként jelöli ki Szigetújfalu teljes közigazgatási területét.

(2) A településképi szempontból meghatározó területek lehatárolását jelen rendelet 2. melléklete tartalmazza.

15. A településkép szempontjából meghatározó területekre vonatkozó területi építészeti településképi követelmények

25. § (1) A telekstruktúra és az utcavonal-vezetés megtartandó.

(2) A kialakult tetőgerinc irányok új építés, vagy átépítés esetén megtartandók, foghíjtelkeken a szomszédos beépítéshez igazodóan kell a tetőgerincet meghatározni.

(3) Az előkertet lehetőleg növényzettel fedetten kell kialakítani.

(4) Ahol a közterület szélessége lehetővé teszi, törekedni kell legalább egy oldali fásítás megvalósítására.

26. § (1) Az előkertet lehetőleg növényzettel fedetten kell kialakítani.

(2) Ahol a közterület szélessége lehetővé teszi, törekedni kell legalább egy oldali fásítás megvalósítására.

27. § Intézményi területen a környezetében lévő kertvárosi területekre vonatkozó területi építészeti követelmények figyelembe vételével lehet elhelyezni és kialakítani az épületeket és a környezetet.

28. § (1) Gazdasági karakterű területen a kerítés épített (zárt), dróthálós, vagy élősövény is lehet.

(2) Az épületek és építmények igényes és egységes kialakítására törekedni kell.

(3) A telkek be nem épített és nem burkolt területét növényzettel kell fedni, törekedni kell a minél nagyob arányú többszintes növényállomány kialakítására.

29. § Kertes mezőgazdasági területen, valamint külterületen lévő lakóingatlan esetében 40 %-ban tömör kerítés alakítható ki.

30. § (1) Természetmegőrzési, erdő területen kizárólag természet- és környezetkímélő erdőgazdálkodási módszerek alkalmazandók (honos fafajokkal történő erdőfelújítás, vegyes fajösszetételű erdőállomány kialakítás, szálaló vágás stb.).

(2) Kerítés csak a művelés alól kivett, beépült területen létesíthető lábazat nélkül fából, vagy drótfonatból.

16. A településképi szempontból meghatározó területre vonatkozó egyedi építészeti településképi követelmények

31. § (1) Az épületek színezése során lehetőleg pasztellszínek alkalmazandók.

(2) A kialakult beépítésű területeken új épületek a szűkebb környezet karakteréhez nem illeszkedő építészeti kompozícióval, tömegképzéssel, homlokzati architektúrával nem helyezhetők el. Anyaghasználat, homlokzati színválasztás a meglévő építészeti értékektől eltérő nem lehet.

32. § (1) Hagyományőrző kertvárosi lakóterületeken a tető hajlásszöge 35-45° lehet.

(2) Közterületről látható homlokzaton a nyílások osztásrendje, arányai lehetőleg igazodjon a környezetében lévő régi épületekhez.

33. § (1) Klasszikus kertvárosi lakóterületeken és intézményi területen új beépítésű lakó területeken és intézményi területen lapostető is megengedett.

(2) A magas tetők tetőhéjalásánál műanyag hullámlemez, hullámpala és bitumenes hullámlemez, fém cserepeslemez, valamint rikító, kirívó színek (pl. piros, kék, zöld) nem alkalmazhatók.

34. § (1) Gazdasági karakterű területen a tető hajlásszöge 45°-nál magasabb nem lehet, lapostető megengedett.

(2) Több épület elhelyezésénél törekedni kell anyaghasználatban, színben a harmonikus kialakításra.

35. § Kertes mezőgazdasági területen az épületek egyszerű tömeggel és tetőformával alakíthatók ki.

36. § (1) Mezőgazdasági, különleges karakterű, erdő és természetmegőrzési területen az övezetekben megengedett funkciójú épületek tetőhajlásszöge 45°-nál magasabb nem lehet, lapostető megengedett. Több épület elhelyezésénél törekedni kell anyaghasználatban, színben a harmonikus kialakításra.

(2) Lakóépület magastetővel, 35-45°-os hajlásszöggel építhető, egyszerű tömeggel és tetőformával. A lakóépülethez tartozó melléképület, gépkocsi tároló a főépülettel egy tömegben helyezendő el.

IV. Fejezet

TELEPÜLÉSKÉP-ÉRVÉNYESÍTÉSI ESZKÖZÖK

17. A településkép-védelmi tájékoztatás és szakmai konzultáció

37. § (1) Az önkormányzat kérelemre a településképi követelményekről, a hatályos rendezési tervben és közterület-alakítási tervben foglalt előírásokról - a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül, - szakmai konzultációt és ezen belül szakmai tájékoztatást (a továbbiakban együtt: szakmai konzultáció) biztosít.

(2) A szakmai konzultáció kötelező

a) az 1. mellékletben meghatározott helyi egyedi védelem alatt álló épületeken tervezett építési tevékenység esetében,

b) egyszerű bejelentési kötelezettség alá tartozó építési tevékenység esetében a bejelentést megelőzően.

(3) A szakmai konzultáció iránti kérelmet - ha erre építésügyi engedélyezési eljárást vagy egyszerű bejelentést megelőzően kerül sor - az építtető vagy a tervező elektronikus formában az ÉTDR-ben biztosított elektronikus tárhelyre tölti fel, és nyújtja be az önkormányzat felé. Egyéb esetben elektronikus úton, vagy papír alapon írásban nyújtható be az önkormányzatnak címezve.

(4) A szakmai konzultációt a polgármester biztosítja önkormányzati főépítész bevonásával.

(5) A szakmai konzultációhoz e rendelet 3. melléklete szerinti kérelmet kell benyújtani az abban felsorolt mellékletekkel együtt.

(6) A szakmai konzultációról emlékeztető készül. Az emlékeztetőben rögzíteni kell a felvetett javaslatok lényegét, valamint a polgármester és az önkormányzati főépítész lényeges nyilatkozatait.

(7) Az (6) bekezdés szerinti emlékeztetőben rögzített nyilatkozatok kötik a települési önkormányzatot a szakmai konzultációban elhangzottakkal egyező javaslatot tartalmazó településképi véleményezési, bejelentési és kötelezési eljárás során.

(8) A szakmai konzultáció ingyenes.

18. Településképi véleményezési eljárás

38. § Az önkormányzat településképi véleményezési eljárást folytat le

a) új építmény építési engedélyezési eljárását,

b) meglévő építmény bővítésére, valamint a településképet érintő átalakítására irányuló építési, fennmaradási engedélyezési eljárását megelőzően.

39. § (1) A kérelmező a véleményezendő építészeti-műszaki dokumentációt az ÉTDR-be tölti fel, a településképi vélemény iránti kérelmet papír alapon nyújtja be az önkormányzat részére. Természetes személy a kérelmet és a dokumentációt 2 példányban papír alapon is benyújthatja az önkormányzat részére.

(2) A kérelmet a 4. melléklet szerinti tartalommal kell benyújtani.

(3) A véleményezés lefolytatásához szükséges építészeti-műszaki tervdokumentáció a következőket tartalmazza:

a) az egyedi építészeti követelményeknek való megfelelést igazoló építészeti-műszaki tervet,

b) a rendeltetés meghatározását,

c) az építészeti követelményeknek való megfelelésről szóló rövid leírást.

(4) Az önkormányzat szakmai álláspontját a településképi rendeletben foglalt településképi követelmények figyelembevételével, valamint a kézikönyvben foglalt megállapítások, ajánlások ismeretében alakítja ki.

(5) Ha a kérelem nem felel meg a (2) és (3) bekezdésben foglaltaknak, az önkormányzat legfeljebb 15 napos határidő biztosításával egy ízben hiánypótlásra hívja fel a kérelmezőt.

(6) Az önkormányzat 15 napon - hiánypótlás felhívás esetében 30 napon - belül kiadott településképi véleményében

a) engedélyezésre - feltétel meghatározásával vagy feltétel nélkül - javasolja a tervezett építési tevékenységet, vagy

b) engedélyezésre nem javasolja a tervezett építési tevékenységet, ha

ba) a kérelem vagy melléklete nem felel meg a rendeletben meghatározottaknak, és a kérelmező a hiánypótlási felhívásban foglaltaknak nem vagy csak részben tesz eleget, vagy

bb) a tervezett építési tevékenység a településképi követelmények alapján nem támogatható.

(7) A településképi vélemény tartalmazza:

a) a kérelmező adatait,

b) a tervezett építési tevékenység rövid leírását, helyét, címét és a telek helyrajzi számát,

c) a (6) bekezdés szerinti véleményt és annak részletes indokolását.

(8) Az önkormányzat a településképi véleményt papír alapon küldi meg a kérelmezőnek.

(9) A településképi vélemény ellen önálló jogorvoslatnak nincs helye, az csak az építésügyi hatósági ügyben hozott döntés keretében vitatható.

19. A településképi bejelentési eljárás

40. § Az önkormányzat településképi bejelentési eljárást folytat le

a) az építésügyi és építés-felügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról szóló 312/2012. (XI. 8.) kormányrendelet 1. mellékletében felsorolt, építési engedély nélkül végezhető építési munkák közül az alábbi pontokban foglalt tevékenységek esetén:

aa) építmény átalakítása, felújítása, helyreállítása, korszerűsítése, homlokzatának megváltoztatása kivéve zártsorú vagy ikresbeépítésű építmény esetén, ha e tevékenységek a csatlakozó építmény alapozását vagy tartószerkezetét is érintik,

ab) közterület felől látható, kizárólag az épület homlokzatához rögzített előtető, védőtető, ernyőszerkezet építése, elhelyezése,

ac) épületben az önálló rendeltetési egységek számának változtatása,

ad) kereskedelmi, vendéglátó rendeltetésű épület építése, bővítése, amelynek mérete az építési tevékenység után sem haladja meg a nettó 20,0 m2 alapterületet,

ae) önálló reklámtartó építmény, valamint gépjármű-üzemanyag egységárának feltüntetésére szolgáló oszlop, vagy tábla építése, elhelyezése,

b) az építmények rendeltetésének megváltoztatása - így az önálló rendeltetési egység rendeltetésének módosítása vagy az építmény rendeltetési egységei számának megváltozása - esetén, az országos és a helyi építési követelmények és

c) a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében a reklám-elhelyezési kormányrendeletben szereplő általános elhelyezési és a településképi rendeletben szereplő különös településképi követelmények,

érvényesítése érdekében.

20. A településképi bejelentési eljárás részletes szabályai

41. § (1) A településképi bejelentési eljárás az ügyfél által az önkormányzathoz kérelemére indul, melyet a településképi bejelentési eljárás kiadásához kitöltött adatlappal együtt elektronikus úton, vagy papír alapon kell benyújtani.

(2) A településképi bejelentési eljárás megindításához szükséges bejelentőlapot a 5. melléklet tartalmazza.

(3) A bejelentéshez a településképi követelményeknek való megfelelést igazoló építészeti-műszaki, illetve egyéb tervet, továbbá rendeltetésváltozás esetén a rendezési terv rendeltetésekre vonatkozó

42. § (1) Az önkormányzat 15 napon belül

a) a tervezett építési tevékenységet, reklám és reklámhordozó elhelyezését vagy rendeltetésváltoztatást - feltétel meghatározásával vagy anélkül - tudomásul veszi, ha

aa) a bejelentés megfelel a 41. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott követelményeknek,

ab) a tervezett építési tevékenység illeszkedik a településképbe, és megfelel a településképi követelményeknek, a tervezett reklám, reklámhordozó elhelyezése illeszkedik a településképbe, megfelel a településképi követelményeknek, valamint a reklám-elhelyezési rendeletben foglalt elhelyezési követelményeknek, és

ac) a tervezett rendeltetésváltozás megfelel az OTÉK-ban és a rendezési tervben foglalt követelményeknek;

b) elutasítja az építési tevékenységre, reklám és reklámhordozó elhelyezésére vagy rendeltetésváltoztatás megkezdésére irányuló kérelmet, és egyúttal figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli elkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire, ha

ba) a tervezett építési tevékenység nem illeszkedik a településképbe, vagy nem felel meg a településképi követelménynek,

bb) a tervezett reklám, reklámhordozó elhelyezése nem illeszkedik a településképbe, nem felel meg a településképi követelménynek, vagy nem felel meg a reklám-elhelyezési rendeletben foglalt elhelyezési követelményeknek,

bc) a tervezett rendeltetésváltozás nem felel meg a rendezési tervben foglalt követelményeknek, vagy a bejelentési dokumentációban ismertetett műszaki kialakítással a tervezett rendeltetés nem valósítható meg;

c) megszünteti az eljárást, ha a kérelem és melléklete nem felel meg a 41. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott követelményeknek, vagy az eljárás okafogyottá válik.

(2) Ha az önkormányzat a településképi bejelentést tudomásul veszi, a tervezett építési tevékenységet 6 hónapon belül meg kell kezdeni, valamint a reklám és reklámhordozó elhelyezéséről, a rendeltetésváltoztatás végrehajtásáról 6 hónapon belül gondoskodni kell.

(3) A településképi bejelentési eljárásban az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény szerinti jogszerű hallgatásnak van helye.

(4) A bejelentési eljárásban az eljárás szünetelésének nincs helye.

43. § Ha a rendeltetésváltozás megfelel az országos, valamint a helyi építési követelményeknek és az önkormányzat a településképi bejelentést tudomásul vette, az ingatlan-nyilvántartásban történő átvezetés céljából az önkormányzat kérelemre 15 napon belül hatósági bizonyítványt állít ki az építmény, valamint az építményen belüli önálló rendeltetési egység rendeltetésének módosításáról és új rendeltetéséről, valamint az építmény rendeltetési egységei számának megváltozásáról és az önálló rendeltetési egységek új számáról.

44. § Az önkormányzat ellenőrzi a bejelentési kötelezettség teljesítését és a bejelentett tevékenység folytatását, és ha bejelentési eljárás lefolytatásának elmulasztását észleli, az építési tevékenységre, reklám és reklámhordozó elhelyezésére vagy rendeltetésváltoztatás megkezdésére irányuló kérelmet elutasította vagy azt tudomásul vette, de attól eltérő végrehajtást tapasztal,

a) a 45. § szerint jár el, vagy

b) reklám, reklámhordozó elhelyezése esetén 15 napon belül értesíti a fővárosi és vármegyei kormányhivatalt.

V. Fejezet

A TELEPÜLÉSKÉP KÖVETEMÉNYEK MEGSZEGÉSÉNEK ESETEI ÉS JOGKÖVETKEZMÉNYEI, TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉSI ELJÁRÁS SZABÁLYAI

45. § (1) Ha az ingatlan tulajdonosa a településképi rendeletben foglalt településképi követelményeket - a rendeltetésváltozás esetén a helyi építési szabályzatban foglaltakat vagy a településrendezési illeszkedés követelményét - megsértette, az önkormányzat a figyelmeztetést tartalmazó döntésében felhívja az ingatlantulajdonos figyelmét a jogszabálysértésre és megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére.

(2) Az (1) bekezdés szerinti határidő eredménytelen eltelte esetén, az önkormányzat településképi kötelezés formájában - önkormányzati hatósági döntéssel - a településképi követelmények érvényesítése, a rendeltetésváltozás esetén a helyi építés szabályzat előírásainak teljesítése érdekében az ingatlan tulajdonosát az előírások betartására kötelezi, egyidejűleg - ha a (3) bekezdés szerint a településképi rendelet lehetőséget biztosít településkép-védelmi bírság kiszabására - az ingatlantulajdonost településkép-védelmi bírság megfizetésére is kötelezi. A településkép-védelmi bírság közigazgatási bírságnak minősül, amelynek legkisebb összege 100 000 Ft.

(3) Az (1) bekezdés szerinti határidő eredménytelen eltelte esetén helyszíni bírság is alkalmazható.

(4) A kötelezettnek a bírságot a bírság összegét megállapító határozat véglegessé válásától számított 15 napon belül az önkormányzatnak a határozatban megjelölt számlájára kell átutalási megbízással teljesítenie, vagy készpénzátutalási megbízással postai úton befizetnie.

VI. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

46. § Hatályát veszti Szigetújfalu község településkép védelméről szóló 19/2017. (XII.21.) önkormányzati rendelet.

47. § Ez a rendelet 2024. március 1-jén lép hatályba.

1. melléklet az 5/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Helyi védelem alatt álló épületek, objektumok

1. 1996-ban felállított – a templom védőszentjét ábrázoló Szent Lénárd szobor. Nemes Ferenc népi fafaragó iparművész alkotása. (Fő utca, 635 hrsz-ú telek előtt)

2. Szobor – (Vasút utca és Fő utca sarkán lévő téren)

3. Szobor - A templom hátsó kertjében

4. Napközi és konyha- Fő u. 43., hrsz.: 666

5. Polgármesteri Hivatal – Fő u. 45., hrsz.: 665

6. Vendégház – Diófa u. 11. – hrsz.: 66

7. Plébánia épülete - Fő út 41. – hrsz.:667/1

8. Nemzetiségi Ház - Diófa u. 15. – hrsz.: 68

2. melléklet az 5/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

Településkép szempontjából meghatározó területek lehatárolása

1. null

3. melléklet az 5/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

KÉRELEM Településképi szakmai konzultáció iránt

1. Tisztelt Polgármester Úr

2. Alulírott építtető/tervező _______________________________________ (név) kérem a ____________________________________________________________________ (építési tevékenység helye) ___________________________________________ (építési tevékenység megnevezése) településképi szakmai konzultáció biztosítását.

Építtető

Tervező

Építtető neve:

Tervező neve:

Postai címe:

Postai címe:

Tel:

Tel:

E-mail cím:

E-mail cím:

A konzultáció tárgya:

Építési tevékenység helyszíne (cím):

Helyrajzi száma:

Építési tevékenység megnevezése:

A szakmai konzultáció a TKR szerint kötelező: igen nem

3. Mellékletek:

3.1. A kérelem tárgyának megfelelő részletezettségű dokumentáció

3.2. Kötelező szakmai konzultáció esetében az egyszerű bejelentési tervdokumentációval egyező

3.2.1. helyszínrajz

3.2.2. alaprajzok

3.2.3. metszetek

3.2.4. homlokzatok

3.2.5. műszaki leírás,

3.2.6. utcakép az illeszkedés igazolására (fotó, fotómontázs, rajz)

3.2.7. látványterv

4. Dátum, kérelmező aláírása

4. melléklet az 5/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

KÉRELEM Szigetújfalu Község Önkormányzat településképi véleményezési eljárásához

1. A kérelemhez 2 példány papíralapú dokumentációt kell csatolni, vagy pdf. formátumban kell az onkormanyzat@szigetujfalu.hu e-mail címre elküldeni.

2. Építtető neve, címe, elérhetősége:

3. Tervező neve, címe, jogosultsága, elérhetősége:

4. A tervezett véleményezésre benyújtott építési tevékenység helye (cím, hrsz.):

5. A tervezett véleményezésre benyújtott építési tevékenység leírása:

6. 419/2021. (VII.25.) Kormányrendelet 45. § (1) bekezdés alapján a véleményezendő építészeti-műszaki dokumentáció feltöltése elektronikus formában az építésügyi hatóság által biztosított elektronikus tárhelyre (ÉTDR) (A megfelelő aláhúzandó.)

6.1. már megtörtént*

6.2. még nem történt meg*

7. Dátum, kérelmező aláírása

5. melléklet az 5/2024. (II. 26.) önkormányzati rendelethez

BEJELENTÉS Szigetújfalu Község Önkormányzat településképi bejelentési eljárásához

1. A kérelemhez 2 példány papíralapú dokumentációt kell csatolni, vagy pdf. formátumban kell az onkormanyzat@szigetujfalu.hu e-mail címre elküldeni.

2. Bejelentő

személy/szervezet neve:

lakcím/székhely:

elérhetőség:
telefon, e-mail

3. A folytatni kívánt építési tevékenység, reklámelhelyezés, rendeltetésváltozás

helye, cím, hrsz.:

megnevezése:

- építési engedély nélkül végezhető építési munka*
- reklám, reklámhordozó elhelyezése*
- rendeltetésváltozás*

rövid ismertetése:


tervezett kezdési határidő:

befejezési határidő

bejelentéshez mellékelt építészeti, műszaki és egyéb dokumentumok felsorolása








4. Dátum, bejelentő aláírása

5. * aláhúzással jelölje