Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 22/2013. (V. 15.) önkormányzati rendelete

az építésüggyel összefüggő egyes helyi önkormányzati hatósági eljárások részletes szabályairól szóló 5/2013.(II.10.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2013. 05. 15- 2013. 05. 15

Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 22/2013. (V. 15.) önkormányzati rendelete

az építésüggyel összefüggő egyes helyi önkormányzati hatósági eljárások részletes szabályairól szóló 5/2013.(II.10.) önkormányzati rendelet módosításáról1

2013.05.15.

Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogkörében eljárva, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 62. § (6) bekezdés 3. és 7. pontjában kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:

1. § Az építésüggyel összefüggő egyes helyi önkormányzati hatósági eljárások részletes szabályairól szóló 5/2013. (II.10.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„1. § A rendelet célja Józsefváros építészeti, városképi, illetve természeti értékeinek védelme és igényes alakítása érdekében – a helyi adottságok figyelembevételével – a városképi illeszkedés követelményeinek érvényesítése, valamint a beépítésre szánt területek rendeltetésszerű használatának biztosítása, összességében az épített környezet rendezett és esztétikus kialakítása.”

2. § A Rendelet 3. § a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„a) új építmény építésére vonatkozó engedélyezés esetén,”

3. § A Rendelet 4. § a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„a) a helyi építészeti-műszaki tervtanács létrehozásáról és működési rendjéről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott esetekben a tervtanácsi állásfoglalás,”

4. § A Rendelet a következő új 4/A. §-al egészül ki:

„4/A. § (1) A kérelmező, építtető papír alapú kérelmet nyújt be, és a kérelem benyújtásáig az építészeti-műszaki dokumentációt elektronikus formában az építésügyi hatósági eljáráshoz biztosított elektronikus tárhelyre feltölti, melyhez a polgármesternek hozzáférést biztosít.

(2) A kérelemnek tartalmaznia kell a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló Kormányrendeletben meghatározottakat.

(3) A kérelem benyújtására a helyi építészeti-műszaki tervtanács létrehozásáról és működési rendjéről szóló önkormányzati rendelet 1. függelékében meghatározott tervtanácsi üléseket megelőzően hét nappal, ügyfélfogadási időben van lehetőség, a Rendelet 1. sz. függeléke alapján.”

5. § A Rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A településképi véleményezési eljárás lefolytatása és az építészeti-műszaki dokumentáció értékelése során a településképben harmonikusan megjelenő, városképet nem zavaró, az épített és természeti környezethez illeszkedő és annak előnyösebb megjelenését segítő megoldási szempontokat kell érvényesíteni.

(2) A településképi véleményezési eljárás lefolytatása során vizsgálni szükséges, hogy a véleményezésre benyújtott építészeti-műszaki tervdokumentáció tartalma megfelel-e a vonatkozó jogszabályi előírásoknak.

(3) A településképi véleményezési eljárás részletes vizsgálati szempontjai:

a) a tervezett beépítés megfelelően figyelembe veszi-e a hatályos településrendezési eszközök előírásait,

b) nem korlátozza-e indokolatlan mértékben a szomszédos ingatlanok benapozását, illetve kilátását,

c) teljesíti-e a műemléki- és helyi védettségű területek, épületek esetében az értékvédelemmel kapcsolatos előírásokat és elvárásokat,

d) a homlokzat tagolása, a nyílászárók kiosztása összhangban van-e az épület rendeltetésével és használatának sajátosságaival,

e) a homlokzat színezése utcaképi szempontból megfelelő-e,

f) a rendeltetéssel összefüggő reklám- és információs berendezések elhelyezése, kialakítása a helyi előírásoknak megfelel-e,

g) a gépészeti berendezések és azok tartozékainak városképi megjelenése megfelelő-e,

h) a tetőzet kialakítása megfelelően illeszkedik a környezet adottságaihoz, elősegíti-e az építmény városképi szempontból előnyösebb megjelenését,

i) meglévő építmény bővítése esetén a homlokzatot is érintő felújítás, átalakítás, emeletráépítés illeszkedik-e az adott épület struktúrájához, valamint a meglévő utcaképbe.”

6. § A Rendelet a következő új 5/A. §-al egészül ki:

„5/A. § A településképi véleményezési eljárás során kiadott vélemény 6 hónapig érvényes.”

7. § A Rendelet a következő új 6/A. §-al egészül ki:

„6/A. § Az építésügyi hatósági engedélyhez kötött, de a jogerős engedélytől eltérően megvalósuló – az eltérést illetően építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött – építési munkák csak településképi bejelentési eljárás alapján végezhetők.”

8. § A Rendelet 9. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„9. § Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni a meglévő építmények, önálló rendeltetési egységek rendeltetésváltoztatása és építési telek ideiglenes hasznosítása esetén.”

9. § A Rendelet 10. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„10. § Településképi bejelentési eljárás a kérelmező által a polgármesternek címzett, a kerületi főépítészhez ügyfélfogadási időben benyújtott, 2. függelék szerinti bejelentésre indul. A bejelentéshez papíralapú dokumentációt vagy a dokumentációt tartalmazó digitális adathordozót kell mellékelni (utóbbi esetben a dokumentáció .pdf vagy .jpg formátum lehet).”

10. § A Rendelet a következő új 10/A. §-al egészül ki:

„10/A. § (1) Az ügyintézési határidőt nem szakítja meg egyetlen eljárási cselekmény sem.

(2) A kérelmező és a Főépítészi Iroda, a kérelmezővel egyeztetett módon írásban, szóban, írásbelinek nem minősíthető elektronikus úton tart kapcsolatot tájékoztatás céljából.”

11. § A Rendelet a következő új 11/A. §-al egészül ki: „11/A. § (1) A 6. § 1., 2., 4., 5., 9., 10., 16., pontjai esetén, a településképi illeszkedést tervtanácsi véleménnyel kell igazolni, mely a műszaki leírás részeként nyújtandó be. (2) Az (1) bekezdés szerinti esetben, a tervtanácsi vélemény megléte a településképi bejelentési eljárás megindításának feltétele. (3) A 8. §-ban meghatározott esetben közterületi elhelyezés esetén – a közműszolgáltatókkal dokumentáltan egyeztetett helyszínrajz és fotómontázs is szükséges.”–

12. § A Rendelet 12. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) A településképi bejelentési eljárás lefolytatása és az építészeti-műszaki dokumentáció értékelése során a településképben esztétikusan megjelenő, városképet nem zavaró, az épített és természeti környezethez illeszkedő, és annak előnyösebb megjelenését segítő, a magasabb szintű és a helyi előírásokat figyelembe vevő javaslatokat kell támogatni. (2) Részletes vizsgálati szempontok:

a) benyújtott dokumentáció megfelel-e az 1. mellékletben meghatározott tartalomnak,

b) tervezett megoldás léptékében, arányaiban megfelelően illeszkedik–e a kialakult településszerkezetbe,

c) nem zavarja-e a környezetében levő épületek, építmények, utcák, terek, használhatóságát,

d) harmonikusan illeszkedik-e a környezetébe, figyelembe veszi-e a környező beépítés sajátosságait,

e) a rendeltetésváltozás során a kialakítás megfelel-e az eredeti épület funkcionális, szerkezeti rendszerének és a gazdaságos megvalósítás követelményeinek,

f) kielégíti-e a helyi építészeti értékek védelmével kapcsolatos építészeti esztétikai elvárásokat,

g) megjelenésével, színezésével, méreteivel nem okoz-e zavart a történeti jelentőségű, műemléki- és helyi értékvédelmi területek és épületek vonatkozásában, valamint a város kiemelt jelentőségű közterületei felőli látványban,

h) amennyiben az érintett közterületre készült közterület-alakítási terv, akkor a benyújtott tervdokumentáció annak figyelembe vételével készült-e.”

13. § (1) A Rendelet a következő új 12/A. §-al egészül ki: „12/A. § (1) A polgármester a kérelmet érdemi vizsgálat nélkül, nyolc napon belül elutasítja, ha

a) nincs hatásköre vagy nem illetékes,

b) a kérelem nyilvánvalóan lehetetlen célra irányul,

c) a kérelmet érdemben már elbírálta, és változatlan tényállás és jogi szabályozás mellett ugyanazon jog érvényesítésére irányuló újabb kérelmet nyújtottak be, és újrafelvételnek nincs helye, feltéve, hogy a kérelem érdemi vizsgálat nélküli elutasítását jogszabály nem zárja ki,

d) a kérelem nyilvánvalóan nem az előterjesztésére jogosulttól származik.

(2) Az eljárás megszüntethető, ha

a) az ügy tárgyát képező vagyontárgy megsemmisült, vagy olyan mértékben károsodott, hogy az eljárás okafogyottá vált,

b) a kérelmező kérelmét visszavonta, kivéve, ha az eljárásban több kérelmező vesz részt, és nem mindegyikük vonta vissza kérelmét,

c) a kérelmező halála vagy a jogi személy, illetve a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet megszűnése következtében az eljárás okafogyottá vált, és eljárásbeli jogutódlás sem következett be,

d) az eljárás folytatására okot adó körülmény már nem áll fenn,

e) jogszabályváltozás miatt az ügy elbírálása a továbbiakban már nem a polgármester hatáskörbe tartozik.

(3) Ha az ügy érdemi eldöntése olyan kérdés előzetes elbírálásától függ, amelyben az eljárás más szerv hatáskörébe tartozik, vagy ugyanannak a hatóságnak az adott üggyel szorosan összefüggő más hatósági döntése nélkül megalapozottan nem dönthető el, a polgármester az eljárást elutasítja. Amennyiben a más szerv előtti eljárás megindítására a kérelmező jogosult, erre őt megfelelő határidő kitűzése mellett fel kell hívni.

(4) A kérelmező helyett törvényes képviselője vagy az általa vagy törvényes képviselője által meghatalmazott személy, továbbá a kérelmező és képviselője együtt is eljárhat.

(5) A kérelmezőnek joga van ahhoz, hogy az eljárás során nyilatkozatot tegyen, vagy a nyilatkozattételt megtagadja.”

13/A. § „A települési, bejelentési eljárás során kiadott döntéssel szemben írásban, a Képviselő-testületnek címzett, a kerületi főépítészhez benyújtott fellebbezéssel lehet fordulni a döntés kézhezvételétől számított 15 napon belül.”

14. § (1) A Rendelet 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „(1) Településképi kötelezettségnek minősül:

a) településképet rontó reklámok, cégérek, hirdető-berendezések megszüntetése és eltávolítása, ha azok mérete, anyaga, megjelenése nem felel meg a reklám-elhelyezésre vonatkozó előírásoknak, különösen, ha:

aa) műszaki állapota nem megfelelő,

ab) tartalmi megjelenése idejétmúlt, vagy aktualitását vesztette,

ac) nem illeszkedik a településképbe, és a jellemző városképi látványban idegen elemként jelenik meg,

ad) előnytelenül változtatja meg az épület homlokzatát, tetőzetét, kirakatát, portálját,

ae) bejelentés nélkül helyezték el,

af) harsány színeivel, nagy méretével, kirívó, feltűnő módon jelenik meg a városképben,

b) a helyi építészeti és városképi értékvédelem érdekében, az építmény, műtárgy, településképi elem rossz műszaki- esztétikai állapotának megszüntetése, különösen ha:

ba) műszaki állapota nem megfelelő, balesetveszélyes, homlokzati elemei hiányosak, töredezettek, színezése lekopott,

bb) nem a rendeltetésének megfelelő funkcióra használják,

bc) megjelenése, színezése az egységes és harmonikus városképet lerontja,

bd) az építési övezetre előírt zöldfelületi kialakítás, parkoló-fásítás, növényzettelepítés nem valósult meg, hiányos, vagy az elpusztult növényzet pótlása nem történt meg,

be) a telek be nem épített területét nem az előírásoknak megfelelően használják,

bf) az építkezéssel érintett telek és környezete - az átmeneti állapot ideje alatt – nincs a vonatkozó előírásoknak megfelelően rendben tartva, bekerítve,

c) a bejelentési eljárás lefolytatása a 6. §, 6/A. §, 7. § és 9. §-ban meghatározott esetekben.

(2) A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatásról szóló törvény szabályai alapján lefolytatott kötelezési eljárásban a polgármester kötelezheti az érintett ingatlan tulajdonosát az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására.

(3) Településképi kötelezettség megszegésének minősül

a) az e rendeletben meghatározott településképi bejelentési kötelezettség elmulasztása,

b) a bejelentett tevékenységtől eltérő tevékenység folytatása,

c) a tevékenységnek a bejelentési eljárás során kiadott igazolás érvényességi idejét meghaladó időn túl történő folytatása,

d) a Józsefváros helyi építészeti örökségének védelméről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott kötelezettségek nem teljesítése,

e) ha a bejelentési eljárás során, a polgármester tiltó és figyelmeztető felhívása ellenére, a tiltott tevékenységet megvalósították.

(4) A kötelezési eljárás hivatalból vagy kérelemre folytatható le.”

15. § A Rendelet 6. § 1. pontjában a „de legfeljebb 50 méterre álló” szövegrész helyébe a „de legfeljebb 10 méterre álló”szöveg lép.

16. § A Rendelet 1. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.

17. § Hatályát veszti a Rendelet 2. §-a, a 6. § 7., 8., 15. pontja.

18. § Ez a rendelet 2013. május 15. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.

1

Az önkormányzati rendelet a 2010. évi CXXX. törvény 12/B. §-a alapján hatályát vesztette 2013. május 16. napjával.