Budafok-Tétény Budapest XXII. kerület Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete

Budafok-Tétény Budapest XXII. kerület Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 25

Budafok-Tétény Budapest XXII. kerület Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (II. 24.) önkormányzati rendelete

Budafok-Tétény Budapest XXII. kerület Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 25

[1] Budafok-Tétény Budapest XXII. kerület Önkormányzatának Képviselő-testülete a Budafok-Tétény Budapest XXII. kerület Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendeletének megalkotásával hajtja végre az államháztartásról szóló törvényben rögzített előírásokat.

[2] Budafok-Tétény Budapest XXII. kerület Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésben meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

2025. évi költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege

1. § (1) A képviselő-testület Budafok-Tétény Budapest XXII. kerület Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) 2025. évi költségvetése

a) bevételi és kiadási főösszegét 25.274.662 E forintban, és

b) hiányát 0 E forintban

állapítja meg.

(2) Az (1) bekezdés szerinti bevételi és kiadási főösszegből az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.), valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) előírásainak figyelembe vételével meghatározott

a) a költségvetési bevételek összege 22.006.633 E forint,

b) a költségvetési kiadások összege 25.108.764 E forint, és

c) az Áht. 4/A. § (2) bekezdése szerinti költségvetési egyenleg eredménye költségvetési hiány, melynek összege 3.102.131 E forint, ebből

ca) működési hiány 1.019.123 E forint, és

cb) felhalmozási hiány 2.083.008 E forint.

(3) A képviselő-testület a (2) bekezdés szerinti 3.102.131 E forint költségvetési hiány belső finanszírozására 3.102.131 E forintban a 2024. évi költségvetés maradványát veszi igénybe.

(4) A képviselő-testület az (1) bekezdés szerinti bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti, előirányzat-csoportonkénti részletezését az 1. melléklet szerint határozza meg.

(5) A képviselő-testület az (1) bekezdés szerinti kiadási főösszeg kiemelt előirányzatonkénti, előirányzat-csoportonkénti részletezését a 2. melléklet szerint határozza meg.

(6) A képviselő-testület az (1) bekezdés szerinti kiadási és bevételi főösszeg előirányzatainak kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami, államigazgatási feladatok szerinti bontását címenként a 17. melléklet szerint állapítja meg.

(7) A képviselő-testület az (1) bekezdés szerinti bevételi és kiadási főösszegen belül a működési, felhalmozási és finanszírozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a 2025. évre, valamint az azt követő 3 évre a 10. melléklet szerint határozza meg.

1. A költségvetés címrendje, mérlegek és kimutatások

2. § (1) A költségvetési szervek, valamint az önkormányzat által ellátott feladatok külön-külön egy-egy címet alkotnak.

(2) A címrendet a 3. és 4. mellékletek tartalmazzák.

(3) A képviselő-testület az 1. § (1) és (2) bekezdésében megállapított bevételi és kiadási főösszegen belül a költségvetési szervek címen tervezett kiemelt előirányzatok és előirányzat-csoportok bevételi és kiadási összegeit a 3. melléklet szerint határozza meg.

(4) A képviselő-testület az 1. § (1) és (2) bekezdésben megállapított bevételi és kiadási főösszegen belül az önkormányzat által ellátott feladatokon belüli címek előirányzat-csoportonkénti bevételi és kiadási összegeit, valamint kiemelt előirányzatait a 4. melléklet szerint határozza meg.

(5) A képviselő-testület az önkormányzat által a 2025. évben nyújtott működési és felhalmozási célú támogatásait az 5. melléklet szerinti részletezésben, a mellékletben meghatározott tartalommal és összeggel határozza meg.

(6) A képviselő-testület az önkormányzat által 2025. évben a lakosságnak nyújtott szociális és rászorultsági ellátások jogcímeit a 6. melléklet szerinti részletezésben, a mellékletben meghatározott tartalommal és összeggel határozza meg.

(7) A képviselő-testület az önkormányzat tervezett felújítási kiadásait célonként a 7. melléklet szerinti részletezésben, a mellékletben meghatározott tartalommal és összeggel határozza meg.

(8) A képviselő-testület az önkormányzat tervezett beruházási kiadásait a 8. melléklet szerinti részletezésben, a mellékletben meghatározott tartalommal és összeggel határozza meg.

(9) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi tervezett előirányzatait, a 2023. évi tény és a 2024. évi várható teljesítési adatait bemutató mérleget - az Áht. 102. § (3) bekezdés alapján - a 11. melléklet szerint fogadja el.

(10) A képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi tervezett előirányzat-felhasználási ütemtervét a 12. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a tényleges kifizetések ettől eltérhetnek.

(11) A képviselő-testület a többéves kihatással járó döntések évenkénti bontását évenként és összesítve a 13. melléklet szerinti részletezésben és tartalommal fogadja el.

(12) A képviselő-testület az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségét a 14. melléklet szerint határozza meg.

(13) A képviselő-testület az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat a 15. melléklet szerinti bontásban és tartalommal határozza meg.

(14) A képviselő-testület az önkormányzat pályázati forrásokból megvalósuló feladatait, valamint azok 2025. évi ütemét a 16. melléklet szerint határozza meg.

(15) A képviselő-testület a 2025. évi eredeti költségvetésben értékesítésre kijelölt ingatlanokat a 18. melléklet szerint határozza meg.

2. Költségvetési szervek létszám előirányzata

3. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetési szerveinek 2025. évi költségvetési létszám-előirányzatát az alábbiak szerint határozza meg:

a) a Budafok-Tétény Budapest XXII. kerületi Önkormányzat Intézmények Gazdasági Irodája (a továbbiakban: Intézmények Gazdasági Irodája) 651,75 fő, a 3. melléklet szerinti intézményenkénti bontásban,

b) a Dél-budai Egészségügyi Szolgálat 151 fő és

c) a Polgármesteri Hivatal 173,00 fő.

3. A költségvetési tartalék előirányzata

4. § (1) Az 1. § (1) bekezdésben jóváhagyott kiadási főösszegből az önkormányzat tartalék előirányzata a 9. mellékletben meghatározott cél szerinti bontásban 503.367 E forint, ebből

a) általános tartalék 30.000 E forint, és

b) céltartalék 473.367 E forint.

(2) Az (1) bekezdésben tervezett általános tartalék összege az előre nem tervezhető, évközben felmerülő kiadások fedezetéül szolgál.

II. Fejezet

A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. Önkormányzati költségvetési szervekre vonatkozó szabályok

5. § (1) Az önkormányzat költségvetési szerveinek költségvetésüket az e rendelet mellékleteiben meghatározott összegekkel kell összeállítaniuk.

(2) Az Intézmények Gazdasági Irodájának költségvetése együttesen foglalja magában a saját, valamint a hozzárendelt, gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szervek előirányzatait a 3. melléklet szerinti költségvetési szervenkénti bontásban.

(3) Az Intézmények Gazdasági Irodája a hozzá rendelt költségvetési szervek tekintetében ellátja az Ávr. 9. § (1) bekezdésében meghatározott gazdálkodási feladatokat.

(4) A képviselő-testület felhatalmazza az önkormányzati költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

(5) A költségvetési szerv a költségvetésben meghatározott előirányzat-csoportoktól, kiemelt előirányzatoktól e költségvetési rendeletben foglaltak szerint térhet el.

(6) A költségvetési szerveknél, valamint az önkormányzati feladatoknál tervezett saját bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után az irányítószervi támogatás növekedését, azt a kiadások csökkentésével kell ellensúlyozni.

(7) A költségvetési szerv költségvetési támogatási előirányzata kizárólag alaptevékenységre és ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.

(8) Költségvetési szerv – a Polgármesteri Hivatal kivételével - több évre vonatkozó kötelezettséget saját hatáskörben nem vállalhat, kivéve a személyi juttatások előirányzathoz tartozó kötelezettségeket.

(9) Az Intézmények Gazdasági Irodája és hozzá rendelt költségvetési szervek, valamint a Dél-budai Egészségügyi Szolgálat foglalkoztatottjai részére biztosított cafetéria juttatás 2025. évi keretösszege nettó 200.000 Ft/fő/év, a Polgármesteri Hivatal foglalkoztatottjai részére a cafeteria juttatás 2025. évi keretösszege nettó 400.000 Ft/fő/év a munkaidő százalékában.

5. Költségvetési előirányzatok változtatása

6. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését - rendeletének módosításával - megváltoztathatja. Az előirányzat-módosítás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos, és a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.

(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, vagy valamely költségvetési fejezet az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet az (5) bekezdésben meghatározott időpontokban tájékoztatja.

(3) Ha év közben költségvetési szerv a 8. §-ban meghatározottak szerint saját előirányzat-módosítási hatáskörben a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletbevételével az előirányzatait módosítja, arról a polgármester a képviselő-testületet a költségvetési rendelet- módosítás tervezetében tájékoztatja.

(4) A polgármester soron kívül köteles a költségvetési rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszteni, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek az önkormányzat költségvetésének teljesítését vagy kötelezően ellátandó közfeladatának ellátását jelentősen veszélyeztetik.

(5) A polgármester köteles e rendelet módosítását:

a) a (2) és (4) bekezdés alapján a központi szervek által engedélyezett, zárolt, csökkentett vagy törölt előirányzat-módosítások tervbevételére,

b) a (3) bekezdés alapján az intézményi többletbevételek, saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosítások tervbevételére,

c) a képviselő-testület által átruházott hatáskörben hozott polgármesteri átcsoportosítások tervbevételére,

d) a képviselő-testület döntése alapján, szükség szerint, de legalább:

da) 2025. május 31-ig a 2024. évi zárszámadással egyidejűleg,

db) 2025. január 1. - 2025. június 30. közötti időszakra vonatkozóan a féléves beszámolóval egyidejűleg a 2025. szeptemberben tartandó testületi ülésre,

dc) a 2025. július 1. - 2025. szeptember 30. közötti időszakra vonatkozóan legkésőbb a 2025. decemberben tartandó testületi ülésre,

dd) a 2025. október 1. - 2025. december 31. közötti időszakra vonatkozóan legkésőbb a 2026. februárban tartandó testületi ülésre

a képviselő-testület elé terjeszteni.

6. A Képviselő-testület kizárólagos jogkörébe tartozó előirányzat-módosítás, és az általa átruházott jogkörök szabályozása

7. § (1) A képviselő-testület a 2025. évi jóváhagyott költségvetési előirányzatok, kiemelt előirányzatok év közbeni megváltoztatására

a) költségvetési szerveket érintően:

aa) a kötelezettségvállalással nem terhelt előirányzatok felhasználására,

ab) az intézmények engedélyezett álláshelyének megváltoztatására,

ac) jóváhagyott előirányzatok zárolására, és

b) az önkormányzati feladatokat érintően:

ba) a jóváhagyott felhalmozási, felújítási célú kiadások és pénzeszköz-átadások között jóváhagyott részfeladatok törlésére,

bb) jóváhagyott előirányzatok zárolására,

bc) az előző évi maradvány áthúzódó, kötelezettségvállalással terhelt és kötelezettséggel nem terhelt, szabad részének felosztására, azok előirányzat-módosítására

magának tartja fenn a jogot.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzati gazdálkodás folytonossága érdekében 50.000 E forintig kötelezettséget vállaljon rendkívüli, előre nem tervezhető és ezért a költségvetésben nem szereplő feladatok végrehajtására. A polgármester e kötelezettségvállalásokról, döntésekről a képviselő-testületet soron következő ülésén, de legkésőbb a 6. § (5) bekezdés d) pontjában meghatározott időpontokban köteles tájékoztatni.

(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat költségvetésében egyházak támogatása és polgármesteri keret címen jóváhagyott előirányzat odaítéléséről döntsön és a vonatkozó szerződéseket megkösse. A polgármester e kötelezettségvállalásokról, döntésekről a képviselő-testületet soron következő ülésén, de legkésőbb a 6. § (5) bekezdés d) pontjában meghatározott időpontokban köteles tájékoztatni.

(4) A képviselő-testület a polgármesternek az Áht. 34. § (2) bekezdése alapján:

a) a jóváhagyott működési kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra,

b) a jóváhagyott felhalmozási, felújítási előirányzatokon belül, feladatok, részelőirányzatok közötti előirányzat-átcsoportosításra,

c) az általános tartalék többletbevételekből történő emelésére, valamint általános tartalékból a rendelet módosításáig nem halasztható, vagy szükséges és indokolt feladatokra történő átcsoportosításra,

d) a felhasználáshoz kapcsolódó kötelezettség-vállalásokkal egyidejűleg a jóváhagyott céltartalékból rendeletben jóváhagyott feladatokra történő átcsoportosításra, és

e) a kötelező feladatok ellátását nem veszélyeztetve a meghatározott jutalom és járulékának kifizetéséhez szükséges fedezet átcsoportosítására, az intézményi dolgozók jutalmazási keretének meghatározására

előirányzat átcsoportosítási és előirányzat-módosítási jogot biztosít.

(5) A polgármester a (4) bekezdésben meghatározott átcsoportosításokról a 6. § (5) bekezdés d) pontjában meghatározott időpontokban tájékoztatja a képviselő-testületet.

(6) Az év közben biztosított pótelőirányzatokról, valamint az önkormányzat költségvetési szervei által javasolt előirányzat-átcsoportosításokról a polgármester a képviselő-testületet a 6. § (5) bekezdés d) pontjában meghatározott időpontokban tájékoztatja.

7. Előirányzat-módosítás és előirányzat-átcsoportosítás költségvetési szerveknél

8. § (1) Az önkormányzat költségvetési szervei a jóváhagyott bevételi előirányzatain felül képződő többletbevételeikkel jelen szakasz szerint rendelkezhetnek.

(2) A működési bevételek közül az egységes rovatrend B405 rovatán az ellátottak étkezési térítési díja, az egységes rovatrend B402 rovatán a vendégétkezők térítési díja, valamint ezen jogcímekhez kapcsolódó, az egységes rovatrend B406 kiszámlázott általános forgalmi adó jogcímeken keletkező, a jóváhagyott előirányzatot meghaladó többletbevételek teljes összegével

a) az egységes rovatrend K332 rovatán a vásárolt élelmezés,

b) az egységes rovatrend K312 üzemeltetési anyagok beszerzése rovatán belül az élelmiszer beszerzés, és

c) az egységes rovatrend K351 rovatán a működési célú előzetesen felszámított forgalmi adó kiadási előirányzata

emelhető.

(3) Az egységes rovatrend B410 Egyéb működési bevételek közül a foglalkoztatottak, ellátottak, biztosítók által fizetett kártérítéseket teljes összegben az adott kártérítéshez kapcsolódó kiadási előirányzatok emelésére kell felhasználni.

(4) A működési és felhalmozási célra átvett pénzeszközök, támogatások teljes egészében a támogatott célra számolhatók el. A működési és felhalmozási célra átvett pénzeszközök esetén az előirányzat módosítás az Ávr. 34/A. §-ában és a 36. §-ban foglaltak figyelembe vételével történhet.

(5) A Polgármesteri Hivatal által beszedett működési bevételek az önkormányzat bevételeit képezik, azok bevételi előirányzata az Ávr. 35. §-ban foglaltak figyelembe vételével emelhető, a többletbevétel a Polgármesteri Hivatal önkormányzati támogatását csökkenti.

(6) A költségvetésben nem tervezett, az egységes rovatrend B407 Általános forgalmi adó visszatérítése rovaton keletkezett bevétel kizárólag a polgármester engedélyével használható fel.

(7) A költségvetési szervek a (2)–(6) bekezdésekben felsorolt jogcímeken kívül, a 2025. évben a jóváhagyott bevételi előirányzatot meghaladó ténylegesen befolyó többletbevételeiket 100.000 forint egyedi értékhatárig alapfeladataik ellátására az Ávr. 35. §-ban meghatározott előirányzat módosítást követően külön használhatják fel. A 100.000 forint egyedi értékhatár feletti, jóváhagyott bevételi előirányzatot meghaladó többletbevételek felhasználásáról, vagy elvonásáról a polgármester dönt.

9. § (1) Az önkormányzati költségvetési szerv a részére jóváhagyott személyi juttatásokkal és a költségvetési létszám-előirányzatával a jogszabályi előírások figyelembevételével önállóan gazdálkodik.

(2) A létszám- és személyi juttatásokkal való jogszerű gazdálkodásért a költségvetési szerv vezetője felel. Az intézményi létszám és személyi juttatások előirányzat nyilvántartásának vezetéséről az intézmény vezetője köteles gondoskodni.

(3) A költségvetési szervek 2025. évben keletkezett bérmaradványának felhasználásáról a polgármester dönt. Hozzájárulása nélkül a bérmaradvány terhére személyi juttatás nem fizethető ki.

10. § (1) A feladat elmaradásából származó megtakarítások felhasználását kizárólag a képviselő-testület engedélyezheti.

(2) A személyi juttatások előirányzatai közül a személyi juttatások alrovatai, tételei között a feladatváltozással, továbbá a feladat-végrehajtással kapcsolatban saját hatáskörben átcsoportosítást hajthat végre, amit a költségvetés módosításakor a képviselő-testület hagy jóvá.

(3) Az önkormányzati költségvetési szervek a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belüli részelőirányzataik vonatkozásában a dologi kiadások körében megtervezett részelőirányzatok között előirányzat-átcsoportosítást, előirányzat-módosítást hajthatnak végre, kivéve az egységes rovatrend

a) K31 Készletbeszerzés rovaton belül a K312 Üzemeltetési anyagok beszerzése rovaton elszámolt élelmiszer beszerzés,

b) K33 Szolgáltatási kiadások rovaton belül a K331 közüzemi díjak és a K332 vásárolt élelmezés, és

c) K351 Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó előirányzatokat, melyek csökkentése előzetes polgármesteri engedélyhez kötött. Előirányzat átcsoportosítás, és előirányzat módosítás kizárólag akkor hajtható végre, ha a költségvetési szerv intézményüzemeltetési előirányzata az éves várható fizetési kötelezettségre elegendő.

(4) A képviselő-testület által jóváhagyott kiadási előirányzatok szabályszerű, hatékony és gazdaságos felhasználásáért a költségvetési szerv vezetője felel. A költségvetési szerv vezetője és a gazdasági feladatot ellátó szerv vezetője köteles a jóváhagyott kiadási előirányzat – a közüzemi díjak előirányzatai kivételével - engedély nélküli túllépése esetén a munkáltatói jogkör gyakorlóját haladéktalanul írásban tájékoztatni.

(5) A kiadási előirányzat – kivéve a közüzemi díjak előirányzatai – engedély nélküli túllépése megalapozza az alkalmazandó foglalkoztatási jogszabályban, kötelezettségszegés esetére biztosított jogkövetkezmények alkalmazását, mind a költségvetési szerv vezetője, mind a mulasztó közreműködők tekintetében.

11. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek és az önkormányzati feladatok maradványát a képviselő-testület hagyja jóvá, valamint dönt az önkormányzati szabad maradvány felosztásáról.

(2) Az önkormányzati költségvetési szerveket:

a) a végleges feladatelmaradás miatti,

b) a meghatározott célra finanszírozásként rendelkezésre bocsátott - áthúzódó kötelezettségvállalás nélküli -, és

c) a gazdálkodási szabályok megsértéséből származó

maradvány nem illeti meg.

(3) A költségvetési szerveket meg nem illető maradvány összege az önkormányzatot illeti meg.

(4) A maradvány költségvetési szervet meg nem illető összegét e rendelet módosításában kell előírni a zárszámadással egyidejűleg.

(5) Az önkormányzati költségvetési szervek az önkormányzati feladatok maradványát a képviselő-testület jóváhagyása után használhatják fel.

8. Kiadások készpénzben történő teljesítése

12. § (1) A képviselő-testület a kiadások készpénzben történő teljesítését:

a) az egységes rovatrend K123 Egyéb külső személyi juttatások rovaton elszámolandó reprezentációs kiadásokra,

b) az egységes rovatrend K31 Készletbeszerzés és K34 Kiküldetések, reklám- és propaganda kiadások rovatain elszámolandó kiadásokra,

c) az egységes rovatrend K61 Immateriális javak beszerzése, K63 Informatikai eszközök beszerzése, létesítése, K64 Egyéb tárgyi eszközök beszerzése, létesítése rovatain elszámolandó kisértékű immateriális javak, tárgyi eszközök beszerzésére irányuló kiadásokra,

d) egységes rovatrend K33 Szolgáltatási kiadások rovatain belül a nettó 150.000 forint értékhatár alatti karbantartási és kisjavítási szolgáltatásokra, egyéb szolgáltatásokra, szakmai tevékenységet segítő szolgáltatások és közvetített szolgáltatások kiadásaira, azzal, hogy indokolt esetben polgármesteri engedéllyel magasabb összegű kifizetés is teljesíthető, az engedélyt minden esetben, kifizetésenként, írásban, indokolással kell kérelmezni,

e) az egységes rovatrend K355 Egyéb dologi kiadások rovatain belül az adók- díjak kiadásaira,

f) közfoglalkoztatásban résztvevők bérére,

g) egységes rovatrend K11 Foglalkoztatottak személyi juttatásán belül a K1112 szociális támogatások kiadására,

h) egységes rovatrend K4 Ellátottak pénzbeli juttatásai terhére történő kifizetésre, ha az ellátás kézbesítése legalább egy alkalommal már postai úton megtörtént, de az ellátást annak címzettje nem vette át, vagy a bankszámlára történő utalás meghiúsult és az ellátás összege az önkormányzat, vagy a Polgármesteri Hivatal bankszámlájára visszaérkezett,

i) egységes rovatrend B405 Ellátási díjak bevétele terhére történő visszafizetésekre, és

j) az a)–d) pont szerinti kiadásokhoz kapcsolódóan az egységes rovatrend K351 Működési célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó és a K67 Beruházási célú előzetesen felszámított általános forgalmi adó rovatain elszámolandó kiadásokra

engedélyezi.

(2) Az (1) bekezdés a)–d) és j) pontjaiban meghatározott kiadásokra a költségvetési szervnél foglalkoztatott részére – figyelemmel az önkormányzat és a költségvetési szerv vonatkozó szabályozásaiban meghatározott értékhatárokra – elszámolási kötelezettséggel készpénzben előleg adható.

9. Gazdálkodás egyéb szabályai

13. § Beruházásokra, tárgyi eszköz-beszerzésekre és felújításokra vonatkozó szerződésekben előleg fizetésére kötelezettséget abban az esetben lehet vállalni, amennyiben a kötelezettségvállalás európai uniós vagy más, nem kizárólagos önkormányzati forrásból finanszírozott pályázathoz kapcsolódik és a pályázati kiírás az előlegfizetést kötelezettségként tartalmazza, vagy előleg fizetését egyéb jogszabály előírja.

14. § A képviselő-testület egyedi döntésben rendelkezik az alapok, alapítványok, egyesületek és civil szervezetek támogatására tervezett előirányzatok felhasználásáról a 7. § (3) bekezdésében meghatározott előirányzatok kivételével.

15. § Az önkormányzat költségvetési szerve saját nevében kizárólag a polgármester jóváhagyásával nyújthat be pályázatot. A pályázatok benyújtása jóváhagyásának rendjét a polgármester szabályzatban határozza meg.

16. § (1) Önkormányzati költségvetési szerv költségvetéséből támogatás, adomány, és más ellenérték nélküli kötelezettség nem vállalható, valamint ilyen jogcímen kifizetés nem teljesíthető.

(2) A (1) bekezdésben foglaltak nem vonatkoznak a foglalkoztatottak számára önkormányzati rendelet, vagy egyéb jogszabály alapján nyújtható munkáltatói kölcsönökre, támogatásokra, az ellátottak pénzbeli juttatásaira, valamint a költségvetési szerv által foglalkoztatottak jóléti célú – oktatási, szociális vagy sportcélú – tevékenységet végző szervezetének juttatott támogatásokra.

(3) A képviselő-testület a vonatkozó törvényi előírások figyelembevételével alapíthat gazdasági társaságot és szerezhet gazdasági társaságban érdekeltséget.

17. § (1) Az önkormányzat költségvetéséből támogatás annak nyújtható, aki megfelel az Áht. 48. §-ában és az 50-52. §-ában foglaltaknak.

(2) A támogatási szerződés esetén az Ávr. 76. § (1) bekezdésében, a 96. §-ában, valamint a 97. § (1)-(3) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni.

(3) Önkormányzati támogatás abban az esetben folyósítható, ha a támogatott szervezet a támogatás átutalása előtt

a) igazolja, hogy nincs köztartozása,

b) igazolja az esetlegesen vállalt önrész meglétét, és

c) benyújtja a támogatott szervezet valamennyi - jogszabály alapján beszedési megbízással megterhelhető - fizetési számlájára vonatkozó, a támogató javára szóló beszedési megbízás benyújtására vonatkozó felhatalmazó nyilatkozatát a pénzügyi fedezethiány miatt nem teljesíthető fizetési megbízás esetére a követelés legalább harmincöt napra való sorba állítására vonatkozó rendelkezéssel együtt.

(4) A (3) bekezdésben foglaltakat az önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaság esetén nem kell vizsgálni, kivéve a (3) bekezdés a) pontját, amelyet az önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaság a szerződéskötéskor igazol.

(5) Az önkormányzat költségvetéséből nyújtott támogatások elszámolásánál az Áht. 53. § és 53/A. § (1)-(4) bekezdésében, valamint az Ávr. 92. § (1) bekezdésében, a 93-94. §-ában, továbbá a 98-99. §-ában meghatározott előírások szerint kell eljárni.

(6) A beszámoló elfogadásáról szóló tájékoztatással egyidejűleg a támogatott szervezetnek meg kell küldeni a támogató javára szóló beszedési megbízás benyújtására vonatkozó felhatalmazó nyilatkozat visszavonását.

18. § (1) A képviselő-testület a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló törvény figyelembe vételével a hitelfelvételhez, kötvénykibocsátáshoz kapcsolódóan:

a) saját hatáskörben megtartja a közép és hosszú lejáratú hitelfelvételre, kötvénykibocsátásra vonatkozó döntést, és

b) az önkormányzat főszámlájához kapcsolódóan 500.000 E forint összegű folyószámla hitelkeret (a továbbiakban: likviditási hitel) megnyitását engedélyezi a polgármesternek azzal, hogy a naptári éven belül felvett és visszafizetett likviditási hitel az önkormányzat e rendelet mellékleteiben jóváhagyott feladatok kiadási előirányzatainak teljesítéséhez használható fel.

(2) A polgármester kezességet a képviselő-testület egyedi felhatalmazása alapján vállalhat.

(3) A Polgármesteri Hivatal vezetőjének és gazdasági vezetőjének javaslatára az önkormányzat költségvetési elszámolási számláin lévő szabad pénzeszközöket a polgármester:

a) a számlavezető vagy bármely pénzintézetnél betétként lekötheti, és

b) államilag garantált értékpapír vásárlásra fordíthatja, amelyet Magyar Államkincstárnál jogosult megvásárolni.

19. § Az önkormányzati költségvetési szervek behajthatatlan fizetési követeléseinek elengedésére, követeléssel kapcsolatos részletfizetés engedélyezésére 100.000 forint egyedi értékhatárig a gazdasági szervezettel rendelkező intézmény vezetője jogosult, 100.000 forint egyedi értékhatár fölött és az önkormányzat követelései tekintetében az önkormányzat vagyonáról szóló rendeletében foglaltak az irányadók. Az év közben realizálódó - nem céljellegű - önkormányzati többletbevételt általános tartalékba kell helyezni.

20. § (1) A Polgármesteri Hivatal a képviselő-testület által jóváhagyott – évközi változásokkal módosított – előirányzatok mértékéig:

a) az önkormányzat költségvetési szerveinek pénzellátásáról az intézményvezetőkkel egyeztetett finanszírozási terv alapján,

b) a szociálpolitikai juttatások – jogszabályi előírásoknak megfelelően – folyósításáról,

c) a bizottsági hatáskörbe utalt támogatások bizottsági kezdeményezésre történő folyósításáról a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően, és

d) az önkormányzati támogatások megállapodás alapján történő utalásáról a jogszabályi előírásoknak megfelelően

gondoskodik.

(2) Amennyiben a költségvetésben tervezett időarányos bevételek nem fedezik az esedékes kötelező feladatok kiadásait, a finanszírozások mértékétől és ütemezésétől az (1) bekezdés a) és c) pontjai esetében a polgármester eltérhet, de a finanszírozás megváltoztatása nem veszélyeztetheti az intézmények működését.

III. Fejezet

Vegyes rendelkezések

21. § A képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalban dolgozó köztisztviselők illetményalapját 2025. március 1-től 86.900 Ft-ban állapítja meg.

22. § A képviselő-testület a fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII.30.) Korm. rendelet 8. § (4) bekezdése szerinti és a fák védelméről szóló 21/2021. (IX.13.) önkormányzati rendelet 2. § 24. pontja szerinti fapótlási kompenzációs intézkedés díját 4 cm törzsátmérőjű vagy 12,56 cm törzskörméretű fa pótlására vonatkozóan 171.450 forintban határozza meg.

23. § A képviselő-testület az önkormányzat tulajdonában álló lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről szóló 22/2020. (XII.18.) önkormányzati rendelet 29. § (6) bekezdése alapján az önkormányzati bérlakások használatával összefüggésben keletkezett bérletidíj-hátralék beszedésével kapcsolatos, bérlőt terhelő költségek összegét 1.000 forint / levél összegben határozza meg.

24. § (1) A polgármester az önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről 2025. augusztus 31-ét követő első rendes képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni.

(2) A költségvetés végrehajtásáról szóló éves beszámolót, valamint az I. negyedéves, a féléves és I-III. negyedéves tájékoztatót az elfogadott költségvetéssel összehasonlítható módon, e rendelet mellékletei szerinti szerkezetnek megfelelően kell elkészíteni.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

25. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.