Békés Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (VII. 4.) önkormányzati rendelete

a házasságkötések, bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítésének szabályairól és a többletszolgáltatás ellentételezéseként fizetendő díjakról

Hatályos: 2022. 07. 05

Békés Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2022. (VII. 4.) önkormányzati rendelete

a házasságkötések, bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítésének szabályairól és a többletszolgáltatás ellentételezéseként fizetendő díjakról

2022.07.05.

Békés Város Önkormányzata Képviselő-testülete az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 96. §-ában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § A rendelet hatálya a Békés város közigazgatási területén történő házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésével összefüggő eljárásokra, az azokkal kapcsolatos többletszolgáltatást nyújtó anyakönyvvezetőre, a hivatkozott szolgáltatást igénybe vevő Felekre és a munkaidőn túl hivatali helyiségben létesített anyakönyvi eseménynél közreműködő rendezvényszervezőre terjed ki.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában

a) anyakönyvi esemény: a házasságkötés és a bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése,

b) Felek: akik között az anyakönyvi esemény létrejön,

c) alapszolgáltatás: az anyakönyvvezető hivatali helyiségben, maximum 10 fő (beleértve a Feleket és a tanúkat is) jelenlétében hivatali munkaidő alatt házasságkötéssel és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítésével összefüggő ingyenes szolgáltatása,

d) hivatali helyiség:

da) alapszolgáltatás igénybevételéhez biztosított hivatali helyiség: a Békési Polgármesteri Hivatal 5630 Békés, Petőfi utca 2. szám földszintjén található anyakönyvvezetői iroda,

db) Díszterem: a Békési Polgármesteri Hivatal 5630 Békés, Petőfi utca 2. szám 1. emeletén található Irányi Dániel Díszterem,

e) rendezvényszervező: a munkaidőn túl hivatali helyiségben létesített anyakönyvi eseményhez a kellékeket biztosító, és annak technikai lebonyolításáért felelős szervezet,

f) hivatali munkaidő: a Békési Polgármesteri Hivatal mindenkor hatályos szervezeti és működési szabályzatában meghatározott munkarend,

g) többletszolgáltatás: az anyakönyvi esemény lebonyolítása során az anyakönyvvezető hivatali helyiségen, illetve a hivatali munkaidőn kívül történő közreműködése.

3. Az anyakönyvi esemény létesítésének szabályai

3. § (1) Hivatali helyiségen, illetve hivatali munkaidőn kívül anyakönyvi eseményt létesíteni - az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvényben (a továbbiakban: At.) meghatározott munkaszüneti napok, valamint, ha valamelyik munkaszüneti nap pénteki napra esik, az azt követő szombati nap kivételével - csak szombati napokon 14 órától 18 óráig lehet.

(2) Hivatali munkaidőn kívül anyakönyvi eseményt létesíteni csak a Díszteremben vagy külső helyszínen lehet.

(3) Az anyakönyvi eseményre rendelkezésre álló időkeret

a) hivatali munkaidőn kívül a Díszteremben történő anyakönyvi esemény létesítése esetén 10 perc az előzetes okirat-ellenőrzés, maximum 30 perc a ceremónia, és maximum további 15 perc a gratuláció és a fotózás,

b) hivatali helyiségen kívül anyakönyvi eseményt létesítése esetén 10 perc az előzetes okirat-ellenőrzés, valamint maximum 30 perc a ceremónia.

4. Hivatali munkaidőn kívül a Díszteremben történő anyakönyvi esemény létesítésének szabályai

4. § (1) A Díszteremben rendezett anyakönyvi esemény lebonyolítása az eseményhez méltó színvonal biztosítása érdekében a Békés Város Önkormányzata által alapított Békés Városi Kulturális Központ, Könyvtár, Múzeum és Sport Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (székhely: 5630 Békés, Jantyik u. 21-25., a továbbiakban: Szolgáltató) rendezvényszervezőként való közreműködésével történik.

(2) Szolgáltató feladata a Felekkel való egyeztetés lefolytatása, az anyakönyvi eseményhez választott ünnepélyességi szolgáltatásokhoz tartozó kellékek és a hangtechnika biztosítása.

(3) A szolgáltatás költségeit a Felek közvetlenül a Szolgáltató részére teljesítik, a közöttük létrejött megállapodásban rögzített módon és időpontig.

5. A hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény létesítésének szabályai

5. § (1) Hivatali helyiségen kívüli helyszínen anyakönyvi esemény akkor engedélyezhető, ha a Felek a házasságkötés ünnepélyes kereteiről gondoskodnak. A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény létesítésénél az anyakönyvvezető akkor működik közre, ha meggyőződött arról, hogy a Felek által megjelölt külső helyszín alkalmas az anyakönyvi esemény ünnepélyes és méltóságteljes lebonyolítására.

(2) Az anyakönyvvezető megtagadja a hivatali helyiségen kívüli helyszínen való közreműködést, ha a helyszínre érve megállapítja, hogy a körülmények megváltoztak, az ünnepélyes keretek nem biztosítottak.

6. § Hivatali helyiségen kívüli helyszínként anyakönyvi esemény nem engedélyezhető vendéglátó üzletben, ha nem rendelkezik olyan, a jogszabályi feltételeknek megfelelő színvonalú, elkülönült zárt helyiséggel, ahol az anyakönyvi esemény létesítése alatt nem zajlik fizetővendégek kiszolgálása.

7. § (1) Szabadtéren anyakönyvi esemény kizárólag április 1. és szeptember 30. napja közötti időben engedélyezhető.

(2) Hivatali helyiségen kívüli helyszínen történő lebonyolítást lehetetlenné tevő körülmény, ha

a) az anyakönyvvezető és az anyakönyvi iratok közvetlen napfénytől való védelme nem biztosított,

b) az esemény időpontjában kedvezőtlenek az időjárási viszonyok (pl.: zápor, zivatar, jégeső, szélvihar, stb.),

c) a hőmérséklet 18 Celsius fok alatt vagy 35 Celsius fok felett van.

(3) A (2) bekezdésben felsorolt okok valamelyikének fennállása esetén az anyakönyvvezető jogosult az anyakönyvi esemény At. 18. § (3) bekezdés c) pontja szerinti helyiségben való megtartásáról dönteni.

8. § (1) A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény engedélyezéséhez csatolni kell a megjelölt helyszín tulajdonosának, üzemeltetőjének, azzal rendelkezni jogosultnak a helyszín biztosításáról szóló nyilatkozatát vagy a használatról szóló megállapodás másolatát.

(2) Hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény engedélyezéséhez 50 fő feletti létszám esetén csatolni kell a hangtechnika biztosításáról szóló, hivatásszerűen e feladatot ellátó szervvel vagy személlyel kötött megállapodást.

(3) A hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény engedélyezése során figyelemmel kell lenni a hivatali helyiségbe (Díszterem) előjegyzett anyakönyvi eseményekre, azok lebonyolítását a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény nem veszélyeztetheti. Ennek érdekében a hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény kezdő időpontja előtt 1,5 órával, utána 1,5 órával kezdődhet másik anyakönyvi esemény.

6. A többletszolgáltatások ellentételezéseként fizetendő díj

9. § (1) Hivatali munkaidőn kívül hivatali helyiségben tartott anyakönyvi esemény létesítése esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként nettó 25.000,- Ft + Áfa-t kell megfizetni.

(2) Hivatali helyiségen kívül történő anyakönyvi esemény létesítése esetén a többletszolgáltatás ellentételezéseként nettó 50.000,- Ft. + Áfa-t kell megfizetni.

(3) Az e rendelet alapján fizetendő díjat az erre rendszeresített postai utalványon való megfizetéssel vagy Békés Város Önkormányzata költségvetési számlájára való utalással kell teljesíteni, legkésőbb az anyakönyvi esemény létesítését megelőzően 5 munkanappal.

10. § (1) Amennyiben a munkaidőn, valamint hivatali helyiségen kívül tartandó anyakönyvi esemény bármilyen okból meghiúsul, azt a Felek kötelesek haladéktalanul írásban bejelenteni az anyakönyvvezetőnek. Ezzel egyidejűleg a jegyzőnek címzett kérelemben kérhetik a többletszolgáltatás ellentételezéseként befizetett díj visszatérítését.

(2) A jegyző a kérelem indokolásában megjelölt körülmények mérlegelését követően dönt a megfizetett többletszolgáltatás díjának visszafizetéséről.

(3) A visszafizetést az elrendelésétől számított 8 napon belül banki átutalással vagy a polgármesteri hivatal pénztárában való kifizetéssel kell teljesíteni.

7. Az anyakönyvvezető részére fizetendő díj

11. § (1) A hivatali munkaidőn- vagy hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény létesítésében közreműködő anyakönyvvezetőt - választása szerint - a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben meghatározott szabadidő egésze vagy egy része helyett a mindenkori köztisztviselői illetményalap 20 %-ának megfelelő díjazás illeti meg óránként.

(2) A munkaidőn- vagy hivatali helyiségen kívüli anyakönyvi esemény létesítésében közreműködő anyakönyvvezetőt legalább 3 óra, legfeljebb 6 óra díjazás illeti meg.

(3) A díjazás kifizetése havonta, utólag történik.

8. Záró rendelkezések

12. § (1) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Békés Város Önkormányzata Képviselő-testületének a házasságkötések, bejegyzett élettársi kapcsolatok létesítése, valamint családi események engedélyezésének szabályairól és a többletszolgáltatások ellentételezéséért fizetendő díjakról szóló 14/2020. (VII. 31.) önkormányzati rendelete.

(2) Ez a rendelet 2022. július 5-én lép hatályba.