Hajdúszovát Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2019. (X. 29.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2019. 12. 01- 2019. 12. 19

Hajdúszovát Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésében,

29.§ tekintetében a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény 80. § (2) bekezdésében, kapott felhatalmazás alapján,

Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések


1. § (1) Az önkormányzat megnevezése: Hajdúszovát Község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye: 4212 Hajdúszovát, Hősök- tere 1.

(3) Az önkormányzat képviselő-testülete polgármesteri hivatalának elnevezése: Hajdúszováti  Polgármesteri Hivatal, Székhelye: 4212 Hajdúszovát Hősök-tere 1.

(4) Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.hajduszovat.hu

(5) Az önkormányzat elektronikus levelezési címe: hszovatpolghiv@gmail.com

(6) A községi önkormányzat hivatalos jelképei a község címere, zászlója és pecsétje.

A község címerének, zászlójának és pecsétjének leírását, valamint azok használatának rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

(7) Az önkormányzat havonta megjelenő lapjának címe: „HAJDÚSZOVÁT”.

(8) Az önkormányzat által alapított díjakat és elismeréseket, azok adományozásának szabályait a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

(9) Az önkormányzat testvértelepülése: Magyarszovát (Románia).

2. Az önkormányzat feladat és hatáskörei


2. § (1) Az Önkormányzat ellátja a Mötv., valamint az ágazati törvények szerinti kötelezően előírt, továbbá az önként vállalt feladat-és hatásköröket. Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a 1. melléklet tartalmazza.


(2) Az önkormányzat önként vállalt feladatai:

  1. non profit szervezetek támogatása,
  2. hivatalos lap kiadása,
  3. testvértelepülési kapcsolatok ápolása.


(3) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a Mötv. 42 §-ában felsoroltakon túl:

  1. Megállapodás belföldi önkormányzattal és annak felmondása,
  2. Gazdasági társaságba való belépés, kilépés, gazdasági társaság alapítása, megszüntetése,
  3. A fejlesztési célokat szolgáló hitelfelvétel értékhatárra tekintet nélkül.


(4) A képviselő-testület egyes hatásköreit – a Mötv. 42.§-ában foglaltak kivételével - jelen rendeletben és más önkormányzati rendeletben a polgármesterre, az állandó bizottságokra, jegyzőre, társulására átruházhatja.


(5) A képviselő-testülettől polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét a rendelet 2. melléklete, az önkormányzati rendeletek, valamint a képviselő-testület határozatai tartalmazzák.


(6) Az átruházott hatáskör gyakorlója az általa hozott döntésekről beszámol a döntés meghozatalát követő legközelebbi testületi ülésen.


(7) Az önkormányzat, szolgáltatóként „Fénysugár Biztos Kezdet Gyerekház”-at tart fenn, a 4212. Hajdúszovát Ady Endre utca 9. szám alatti épületében, a gyermekek esélynövelő szolgáltatásának biztosítására, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 38/A.§-ban foglalt rendelkezések szerint. A Gyerekház adatait, feladatait a rendelet 3. melléklete tartalmazza.


(8) Az önkormányzat a Mötv. 13.§ (1) bekezdés 7. pontjában, a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Kultv.) 64.§ (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében a települési könyvtári ellátás biztosítását a Méliusz Juhász Péter (Debrecen Bem tér 19/D.), mint megyei hatókörű városi könyvtár szolgáltatásainak igénybevételével teljesíti. Az igénybe vett szolgáltatások fogadására, „Könyvtári, információs és közösségi hely” elnevezéssel, a Hajdúszovát, Hősök-tere 9. szám alatt könyvtári szolgáltató helyet működtet. A községi könyvtár feladatait a rendelet 4. melléklete tartalmazza.


(9) Az önkormányzat a közművelődési alapszolgáltatások folyamatos hozzáférhetősége érdekében közösségi színteret tart fenn és biztosít. Az önkormányzati fenntartású közösségi színtérként a Kodály Zoltán Művelődési Ház épületet (4212. Hajdúszovát Hősök-tere 9.) jelöli ki és működteti „Hajdúszováti közösségi színtér” elnevezéssel. A közösségi színtér feladatait a rendelet 5. melléklete tartalmazza.

3. A képviselő-testület tagjai és szervei


3. § (1) Hajdúszovát Község Önkormányzata Képviselő-testületének tagjai a polgármester és 6 önkormányzati képviselő. A képviselő-testület névsorát az 1. függelék tartalmazza.


(2) A települési képviselő a községi önkormányzat és választói iránt érzett felelősséggel vesz részt az önkormányzati feladatok megvalósításában, hatáskörök gyakorlásában.


(3) A települési képviselő a Mötv.-ben biztosított jogok gyakorlásával, kötelezettségek teljesítésével végzi tevékenységét.


(4) A települési képviselő a polgármestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást és ügyviteli segítséget a jegyző által kijelölt köztisztviselő közreműködésével.


(5) A képviselő a képviselő-testületi ülésről, a bizottsági tag a bizottsági ülésről való távolmaradását a lehetőségekhez képest, legkésőbb az ülés előtt 3 órával, a képviselő a polgármesternek vagy a jegyzőnek, a bizottsági tag a bizottság elnökének vagy a polgármesternek előre jelzi.

Az előzetes bejelentés elmaradása esetén a képviselő-testületi tag soron következő testületi ülésen, a bizottsági tag a soron következő bizottsági ülésen köteles bejelenteni távolmaradásának okát.

Annak a kérdésnek az elbírálása, hogy a képviselő vagy a bizottsági tag igazoltan vagy igazolatlanul volt-e távol, a hiányzást követő képviselő-testületi, illetve bizottsági ülésen a hiányzás indokainak megismerése után a képviselő-testület, illetve a bizottság dönt.


(6) Tiszteletdíjukat külön önkormányzati rendelet állapítja meg.


(7) A képviselő-testület kettő havi időtartamra 25 %-kal csökkenti annak az önkormányzati képviselőnek a tiszteletdíját, aki a Mötv-ben meghatározott kötelezettségeit megszegi. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés újra megállapítható.


(8) Az önkormányzati képviselő a testületi ülésen indokolással alátámasztva kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát. A képviselő-testület ugyanazon ülésén a kezdeményezés elfogadásáról vagy elutasításáról egyszerű többséggel dönt.


(9) Az önkormányzati képviselő az összeférhetetlensége megszüntetésére irányuló lemondó nyilatkozatát a képviselő-testület Ügyrendi Bizottságának kell benyújtania.


(10) A képviselő-testület az Mötv. 34.§-ban foglalt rendelkezések szerint tanácsnokot választhat.

4. §  (1) A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.


(2) A képviselő-testület az Mötv. 74. § (1) bekezdése alapján a saját tagjai közül egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. Az alpolgármester feladat-és hatáskörére a polgármester intézkedése az irányadó.


(3) A polgármester a törvényben előírt feladatain túl:

  1. gondoskodik az önkormányzat és szervei hatékony működéséről, segíti a képviselő -testületi tagok munkáját,
  2. szervezi a községfejlesztést, a közszolgáltatások ellátását,
  3. együttműködik a társadalmi szervekkel,
  4. a hét egy napján fogadóórát tart,
  5. ellátja a képviselő-testület által átruházott hatásköröket,
  6. amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, vagy két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan döntést igénylő esetben – ide nem értve a testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyeket – a polgármester az elfogadott költségvetés megtarthatósága mellett az alábbi ügyekben dönthet:

fa) bármely vagyongazdálkodási ügyben, amelyben az Önkormányzat károsodástól való

megóvása és vagyona védelme érdekében az azonnali döntés elkerülhetetlenül szükséges;

fb) bármely olyan ügyben, amely nem jár költségvetési forrás igénybevételével és nem

eredményezi az önkormányzati vagyon csökkenését.

A polgármester köteles a döntésről a képviselő testületet a következő ülésen tájékoztatni

5. § (1) A képviselő-testület bizottságai az önkormányzat döntés-előkészítő, véleményező, javaslattevő, a képviselő-testület által átruházott hatáskör esetén ügydöntő szervei. Egymással mellérendeltségei viszonyban állnak.


(2) A bizottságot az elnöke képviseli.


(3) A bizottság tagjainak száma bizottságonként legalább 5 fő, legfeljebb 8 fő.


(4) A bizottság tagjaira javaslatot tehet bármely képviselő.


(5) A képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre.


(6) A képviselő-testület ideiglenes bizottságot meghatározott időre vagy feladat elvégzésére hoz létre. Az ideiglenes bizottság feladatkörét létrehozásakor a képviselő-testület határozza meg.


(7) Az ideiglenes bizottság megbízatása a feladatának elvégzéséről szóló jelentés képviselő-testület általi elfogadásáig, illetve a képviselő-testület megszüntető határozatáig tart.


(8) Az ideiglenes bizottságokra érvényesek a bizottságokra vonatkozó szabályok.


(9) A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében a következő 2 állandó bizottságot hozza létre és létszámukat a következők szerint állapítja meg:

Ügyrendi Bizottság: 5 fő

Pénzügyi Bizottság: 8 fő.


(10) A bizottságok tagjainak nevét a 2. függelék tartalmazza.


(11) Az állandó bizottságok feladat- és hatásköreit a rendelet 6. melléklete tartalmazza.

6. § A polgármester rendkívüli fontosságú döntés előkészítéseként összehívhatja a bizottsági elnökök egyeztető megbeszélését, melyről jegyzőkönyvet kell készíteni a bizottsági ülésre vonatkozó szabályok szerint.

7. § (1) A képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre.


(2) A polgármesteri hivatal feladatait alapító okirata, szervezetét és munkarendjét a hivatal szervezeti és működési szabályzata, és ügyrendje tartalmazza. E dokumentumokat - a Mötv. 67. § d) pontja figyelembe vételével –a Képviselő-testület határozattal fogadja el.


(3) A polgármesteri hivatal ellátja a nemzetiségek jogairól szóló törvényben meghatározott feladatokat. Ennek keretében a nemzetiségi önkormányzatok

  1. kérésének megfelelően hivatali munkaidőben biztosítja a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását,
  2. testületi üléseinek előkészítését (meghívók, előterjesztések kiküldése, jegyzőkönyvek elkészítése, sokszorosítása, közzététele stb),
  3. képviselő-testületi ülésein, közmeghallgatásán a jegyző vagy megbízottja részvételét, jelzését, amennyiben törvénysértést észlel,
  4. testületi üléseiről készült jegyzőkönyv megküldésében a közreműködést, az ülést követő 15 napon belül a megyei Kormányhivatalnak,
  5. költségvetésével, gazdálkodásával, belső ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat a pénzügyi csoport közreműködésével biztosítja.

8. § (1) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésében felsoroltakon kívüli feladatai körében:


  1. a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéssel kapcsolatos törvényességi észrevételeiről a napirend tárgyalása előtt tájékoztatja a képviselő-testületet,
  2. ellátja a rendelettervezetek szakmai előkészítését,
  3. nyilvántartást vezet az önkormányzati rendeletekről, amely tartalmazza a rendelet megjelölését, tárgyát, megalkotásának, kihirdetésének és hatályba lépésének időpontját, továbbá a képviselő-testületi határozatokról.
  4. gondoskodik a rendeletek kihirdetéséről a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján, valamint az önkormányzat honlapján történő elhelyezéssel,
  5. gondoskodik arról, hogy a képviselő-testület döntéseit az érintettek megismerjék,
  6. felelős az önkormányzati döntések eredményes végrehajtásáért,
  7. gondoskodik a képviselő-testület által a bizottságra átruházott hatáskörben hozott döntések végrehajtásáról, továbbá a bizottságok működéséhez szükséges szakmai, technikai és adminisztrációs feltételek biztosításáról,
  8. megküldi a testületi - és bizottsági jegyzőkönyveket az önkormányzatok törvényességi felügyeletét ellátó hatóság vezetőjének,
  9. kezeli a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv eredeti példányát mellékleteivel együtt, és évente bekötteti,
  10. biztosítja a nyilvános és zárt ülésekről készült jegyzőkönyvekbe történő betekintés lehetőségét a vonatkozó jogszabályi keretek között.


(2) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra - az általa írásban megbízott hivatali köztisztviselő látja el a jegyzői feladatokat.

9. § (1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A képviselő-testület más települések Képviselő-testületeivel alakíthat társulásokat. A társulásokban az Önkormányzatot a polgármester képviseli


(2) Az önkormányzat tagja a Hajdúszoboszló Város Önkormányzatával, az Ebes Község Önkormányzatával, és Nagyhegyes Község Önkormányzatával együtt létrehozott jogi személyiségű Hajdúszoboszlói Kistérségi Többcélú Társulásnak, melyben az étkeztetés, házi segítségnyújtás, nappali ellátás, családsegítés, gyermekjóléti szolgáltatás, belső ellenőrzés, központi háziorvosi ügyelet feladatokat látja el.


(3) Az önkormányzat a társulások működésének részletes szabályait a társulási megállapodásban határozza meg.

4. A képviselő-testület működése


10. § (1) A képviselő-testület alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő 15 napon belül a polgármester hívja össze és vezeti.


(2) Az alakuló ülésen a helyi választási bizottság elnöke tájékoztatást ad a választás eredményéről, kiveszi az esküt a képviselőktől, majd a polgármestertől.  Az alpolgármester megválasztása. A képviselő-testület előtt az alpolgármestertől a polgármester veszi ki az esküt.


(3) Az alakuló ülésen ezt követően más napirendek is tárgyalhatók (polgármesteri program ismertetése, a polgármester tiszteletdíjának, az alpolgármester tiszteletdíjának megállapítása, SZMSZ módosítása, megbízás adása az SZMSZ felülvizsgálatára, bizottságok megválasztása, társadalmi megbízatású polgármester munkarendjének megállapítása,….).

11. § (2) A képviselő-testület rendes ülését az éves munkatervében elfogadottak szerint, de évenként legalább hat alkalommal tartja, lehetőség szerint a hónap utolsó hetében. Ezen túlmenően rendkívüli ülésre is sor kerülhet.


(2) A munkaterv-tervezetet a polgármester terjeszti elő, melyet a képviselő-testület tárgyévet megelőző év decemberi ülésén fogad el. Elkészítéséhez javaslatot kér a képviselőtestület tagjaitól, a bizottságoktól.


(3) A munkaterv tartalmazza:

  1. az ülések tervezett időpontjait és napirendek tárgyát,
  2. a tervezett napirendi pont előterjesztőinek nevét.


(4) A képviselő-testület ülését össze kell hívni a Mötv. 44.§-ában foglaltak szerint.

5. A képviselő-testület ülésének összehívása


12. § (1)  A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg együttes akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.


(2) A meghívót és a meghívó mellékleteként az írásbeli előterjesztéseket úgy kell kézbesíteni, hogy azt az érdekeltek, a munkaterv szerinti rendes ülés összehívása esetén, az ülés időpontját megelőzően legalább 5 nappal, rendkívüli ülés összehívása esetén az ülést megelőzően legalább 2 nappal, kézhez kapják.


(3) Az előterjesztések kézbesítése elsősorban papír alapon, nagy terjedelem esetén vagy kérésre elektronikus formában (e-mailen keresztül, a megadott internetes elérhetőségre) történik.


(4) Különösen indokolt esetben a képviselő-testület rövid úton (telefon, telefax, e-mail útján) is összehívható. Különösen indokolt a képviselő-testület összehívása, ha a döntés más időpontban nem pótolható.


(5) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt, az önkormányzati fenntartású intézmények vezetőit, a napirend szerinti előadót, szakértőt, szükség szerint az érintetteket, a díszpolgárokat, valamint a választókerület országgyűlési képviselőjét.


(6) Amennyiben a települési képviselők egynegyede, a képviselő-testület bizottsága, a kormányhivatal vezetője írásban, a napirend megjelölésével a testületi ülés összehívását kezdeményezi (rendkívüli ülés) a polgármester az ülés időpontját a kezdeményezés kézhezvételétől számított 15 napon belül a meghívó kiküldésével egyidejűleg kitűzi. A rendkívüli ülésen a képviselők a kezdeményezők által megjelölt napirendeket és a korábban határozatképtelenség miatt elmaradt ülés napirendi pontjait tárgyalja.


(7) Az ülés időpontjáról, helyéről és napirendjéről a meghívó kiküldésével egy időben a meghívónak a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével és az önkormányzat honlapján történő közzététellel a község lakosságát tájékoztatni kell.


(8) A nemzetiségi önkormányzat elnökét tanácskozási jog illeti meg a képviselő-testület és bizottságai ülésén. Zárt ülésen kizárólag a Mötv. 46.§ (3) bekezdésében meghatározott ügy tárgyalásakor vehet részt.

6. Előterjesztések


13. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái:

  1. beszámoló valamely feladat elvégzéséről, önkormányzati intézmény tevékenységéről,
  2. tájékoztató anyagok, amelyek tudomásul vételt igényelnek,
  3. önálló döntést igénylő javaslat, amely rendeletalkotásra vagy határozathozatalra irányul.


(2) Előterjesztést nyújthat be:

  1. polgármester, alpolgármester,
  2. a képviselő-testület bizottsága,
  3. bármelyik képviselő,
  4. jegyző.


(3) Előterjesztést elsősorban írásban kell elkészíteni, de szóban is lehet tenni. Szóbeli   előterjesztésnek kell tekinteni a testületi ülésen kiosztott írásos előterjesztést, a jegyző törvényességi észrevételét.


(4) Az előterjesztés két részből áll.

  1. az első résznek tartalmaznia kell:

aa) a tárgy pontos meghatározását,

ab) előzmény esetén annak rövid ismertetését, a témában hozott korábbi testületi döntéseket, a végrehajtás eredményét,

ac) a meghozandó döntések indokait,

ad) jogszabályi kereteket.


  1. a második rész a döntési javaslat:

ba) melyet egyértelműen, közérthetően kell megfogalmazni,

bb) az eltérő tartalmú javaslatokat (alternatívákat) külön-külön kell megfogalmazni,

bc) határozat esetén tartalmaznia kell a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését és a végrehajtás határidejét.


(5) Az írásbeli előterjesztés terjedelme nem haladhatja meg a 10 oldalt. A szóbeli előterjesztés leghosszabb ideje 10 perc, ezt a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel meghosszabbíthatja.


(6) Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző 8 napon belül kell a jegyzőhöz eljuttatni, aki vizsgálja a döntéstervezetek jogszerűségét és gondoskodik valamennyi testületi anyag képviselők részére történő átadásáról.

7. Sürgősségi indítvány


14. § (1) A meghívóban nem szereplő, halaszthatatlan döntést igénylő javaslat soron kívüli megvitatása érdekében a polgármester, a bizottság, a bizottság elnöke, a képviselők egynegyede, valamint a jegyző írásbeli sürgősségi indítványt terjeszthet elő.


(2) Az indítvány írásban, a sürgősség tényének indokolásával legkésőbb az ülés napját megelőző nap 16 óráig nyújtható be a polgármesternél.


(3) A sürgősségi indítvány napirendre tűzéséről a testület vita nélkül dönt.  A sürgősség elfogadása esetén az új napirendi pontra vonatkozó előterjesztést a Képviselő-testület felveszi napirendjére.

8. Az ülések rendje


15. § (1) A képviselő-testület ülése - törvényben meghatározott eseteket kivéve - nyilvános, amelyről hang- és képfelvétel készíthető.


(2) A nyilvános ülésen hallgatóság lehet jelen. Hozzászólásra a hallgatóság nem jogosult, azonban az érdekelt személy kérelmére hozzászólási lehetőséget biztosíthat a képviselő-testület.


(3) A hozzászólási lehetőség megadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.


(4) Az ülésen tanácskozási joggal vesznek részt:

  1. a választókerület országgyűlési képviselője,
  2. a jegyző,
  3. a község díszpolgárai,
  4. napirend tárgya szerint érdekelt szervek és szervezetek vezetői,
  5. napirend tárgyalása szerint illetékes bizottság nem képviselő tagjai
  6. az önkormányzat intézményeinek vezetői.


(5) A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a polgármester:

  1. figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, ismétli az általa korábban elmondottakat, illetve tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása. A polgármester figyelmeztetésének eredménytelensége után a hozzászólótól megvonhatja a szót.
  2. rendre utasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
  3. nyilvános ülésen megjelent állampolgárokat a tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarásnál kötelezheti a terem elhagyására.


(6) A polgármester a tanácskozás alatt szükség esetén szünetet rendelhet el.

9. Az ülés menete, tanácskozás


16. § (1) A polgármester

  1. megnyitja, majd a tanácskozás végén berekeszti az ülést,
  2. megállapítja, és folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatképességet,
  3. határozatképesség esetén előterjeszti a napirendi javaslatokat.


(2) Munkatervben nem szereplő kérdés napirendre tűzését indítványozhatja:

  1. a polgármester,
  2. az önkormányzat bizottsága,
  3. a képviselő,
  4. a jegyző.


(3) A napirendről a képviselő-testület vita nélkül nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel dönt.


(4) A napirendi pontok tárgyalása előtt a polgármester tájékoztatást ad a két ülés között történt fontosabb eseményekről, a megtett intézkedésekről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.


(5) A két ülés közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló tájékoztatást a képviselő­testület vita nélkül tudomásul veszi.


(6) A lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentés elfogadásáról a képviselő-testület határozattal dönt.


(7) A napirend előtti tájékoztatásokat követően a polgármester előterjeszti – szükség esetén – a sürgősségi indítványt.


(8) A napirendi pontok érdemi tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítést tehet az előterjesztő, a polgármester, és a bizottság elnöke, az elnök akadályoztatása esetén a bizottság megbízott tagja (bizottsági vélemény, javaslat ismertetése). A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia


(9) A kiegészítésre jogosulthoz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek.


(10) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön vitát nyit.


(11) A vita során a polgármester a jelentkezés sorrendjében adja meg a szót, kivéve:

  1. az ügyrendi kérdésekben jelentkezőket, továbbá
  2. azt az esetet, amikor a képviselő a vita során őt ért - megítélése szerint - méltatlan kritikát kívánja kivédeni, vagy
  3. aki álláspontjával összefüggésben keletkezett félreértést szeretné tisztázni.

E kivételek tekintetésben a polgármester soron kívüliséget biztosít a hozzászólásra, amelynek időtartama maximum 5 perc lehet.


(12) A napirenddel kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek. A kérdésfeltevés időtartama maximum 3 perc, a válaszadás időtartama maximum 5 perc lehet.


(13) A polgármester indítványozhatja a tárgyalt napirend keretében a hozzászólások időtartamának korlátozását.


(14) A vitában elhangzott javaslatokat a polgármester egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő javaslatról döntsön a testület. A módosító, kiegészítő javaslatok szavaztatásának sorrendjét azok elhangzásának sorrendje határozza meg.


(15) A vita lezárása után képviselő-testület dönt, rendeletet alkot, határozatot hoz, a polgármester a döntést megállapítja, ismerteti.


(16) Határozatképtelenség esetén a polgármester az ülést berekeszti, azokat a napirendeket, amelyek tárgyalása elmaradt, fel kell venni a munkaterv szerint soron következő, illetve a 12.§. (6) bekezdés szerinti rendkívüli ülés napirendjére.

10. Döntéshozatal


17. § (1) A képviselő-testület a határozatait, a Mötv-ben és e rendeletben meghatározottak (a minősített többséget igénylő döntések) kivételével, egyszerű többséggel hozza.  Ha nincs meg a szótöbbség a képviselő-testület a javaslatot elutasította, amit szintén határozatba kell foglalni.


(2) Minősített többséggel dönt a Mötv-ben meghatározottakon túl:

  1. a képviselő-testület hatáskörének átruházásáról,
  2. az SZMSZ 2.§ (2) bekezdésében felsorolt ügyek eldöntéséhez,
  3. díszpolgári cím és kitüntető díjak adományozásáról,
  4. sürgősségi indítvány elfogadásáról.


(3) A képviselők a szavazás során „igen” „nem” vagy „tartózkodás” szavazattal gyakorolják döntési jogkörüket.


(4) A képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.


(5) Név szerinti szavazást kell tartani, ha azt a képviselők egynegyede kéri. Név szerinti szavazás esetén a jegyző felolvassa betűrendben a névsort, a képviselő „igen”, „nem”, vagy „tartózkodtam” szavazatát hangos szóval is kimondja. A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.


(6) A Mötv. 46.§ (2) bekezdésben felsorolt esetekben a képviselő-testület bármely képviselő indítványára nyílt szavazással egyszerű többséggel határozza el, hogy titkos vagy nyílt       szavazással dönt.


(7) A titkos szavazás szavazófülkében, urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv tartalmazza:

  1. szavazás helyét, napját
  2. a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét,
  3. a szavazás során felmerült körülményeket,
  4. a szavazás eredményét.


(8) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság képviselő tagjai bonyolítják le.


(9) A képviselő - testület a 3.§ (7) bekezdésében meghatározott mértékben csökkenti annak a települési képviselőnek a tiszteletdíját, aki a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, és a képviselő-testület megállapítja, hogy a bejelentési kötelezettsége fennállt. A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása miatt a jogkövetkezmény a tény bekövetkezésétől számított 6 hónapon belül állapítható meg.


(10) A képviselői személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a képviselő-testület a döntést a mulasztás tudomására jutását követő ülésen felülvizsgálhatja, az ügyet újra tárgyalhatja.


(11) Nem kell a kizárásról dönteni, ha az érintett képviselő bejelenti, hogy nem vesz részt a szavazásban.


(12) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal, a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet (továbbiakban: IM rendelet) 15. § (1)-(2) bekezdése szerinti jelöléssel kell ellátni.


(13) A határozatokat, a végrehajtási határidőt megelőzően megfelelő határidőben, de legkésőbb a    testületi ülést követő 15 napon belül kell megküldeni a végrehajtásért felelős személyeknek, szerveknek.

18. § (1) A kötelező önkormányzati rendeletalkotáson kívüli szabályozás szükségességéről kezdeményezés alapján dönt a képviselő-testület.


(2) Rendelet alkotását kezdeményezheti:

  1. képviselő-testület tisztségviselői,
  2. tárgy szerint illetékes bizottság,
  3. bármely képviselő,
  4. jegyző.


(3) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani, aki a kezdeményezést a képviselő-testület elé terjeszti.


(4) A képviselő-testület a rendelettervezet előkészítésébe való részvétellel megbízhatja valamely bizottságát, illetve szakértőt is felkérhet.


(5) A rendelet-tervezet a tárgy szerint illetékes bizottság(ok) által történt megvitatás után terjeszthető a képviselő-testület elé.


(6) A képviselő-testület elhatározhatja a rendelet-tervezet elhalasztását vagy két fordulós tárgyalását is.


(7) Az önkormányzati rendeletek megjelölését az IM rendelet 11. § (2) bekezdésében foglaltak szerinti jelöléssel kell ellátni.

11. A döntések végrehajtása


19. § Az önkormányzati döntések eredményes végrehajtásáért a polgármester, a jegyző és a határozatban végrehajtásért megjelölt személy a felelős.

12. Interpelláció


20. § (1) A képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez és a jegyzőhöz a feladatkörükbe tartozó témában interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában vagy intézkedés elmulasztása kapcsán lehet előterjeszteni.


(2) Az interpellációt elsősorban írásban, az ülés megkezdését megelőzően, a napirend elfogadásáig, vagy szóban lehet előterjeszteni.


(3) Csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia az interpelláltnak, ha az ülést megelőzően legalább 3. napig az interpellációt benyújtották.


(4) Más esetben 30 napon belül, írásban kell választ adni és azt a soron következő ülésen a képviselő-testülettel ismertetni kell.


(5) A testületi ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik, majd a testület vita nélkül dönt egyszerű többséggel, nyílt szavazással.


(6) A képviselő-testület az interpellációra adott válasz elutasítása esetén részletesebb vizsgálatot is elrendelhet.  Az interpelláló képviselő e vizsgálatban részt vehet.


(7) A vizsgálatot az arra hatáskörrel rendelkező bizottság hatáskörébe kell utalni, ha ilyen nincs, eseti bizottságot kell alakítani.


(8) A bizottság megállapításait a következő munkaterv szerinti testületi ülésen ismertetni kell.

13. Felvilágosítás kérés


21. § Felvilágosítás kérés a polgármesterhez, a jegyzőhöz vagy a bizottság elnökéhez intézett minden olyan – önkormányzati hatáskörbe tartozó, intézményi szervezetre, működésre vonatkozó – tudakozódás, amely valamely tény, adat megismerésére irányul, és nem kapcsolódik valamely napirendi pont témájához.

14. Felvetés


22. § (1) A felvetés a polgármester, a képviselő által olyan közérdekű témák jelzése, amelyekben a képviselő-testület állást foglalhat, illetve az intézkedésre jogosulthoz továbbíthat, annak intézkedését kezdeményezheti.


(2) Amennyiben a képviselő-testület állást kíván foglalni, illetve a felvetést az intézkedésre jogosulthoz továbbítani kívánja, vagy annak intézkedését kívánja kezdeményezni, erről vita nélkül határoz.

15. A képviselő-testület dokumentumai


23. § (1) A képviselő-testületi ülésről szószerinti hangfelvétel készül. Kizárólag a képviselő-testület nyilvános üléséről készülhet képfelvétel.


(2) A szószerinti hangfelvételről a tanácskozást követő 15. napig írásos jegyzőkönyv készül, mely a tanácskozás lényegét tartalmazza.


(3) Bármely képviselő kérésére hozzászólását szó szerint kell a jegyzőkönyvben rögzíteni.


(4) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a Mötv. 52.§ (1) bekezdésében felsorolt tartalmi elemeket.


(5) A jegyzőkönyv mellékletei:

  1. napirendekhez írásban benyújtott kiegészítések,
  2. azok a dokumentumok, amelyekre a hozott döntések vonatkoznak,
  3. név szerinti szavazás esetén a szavazatokat tartalmazó névsor,
  4. jelenléti ív.


(6) A nyilvános ülésről készült jegyzőkönyv egy példányát a lakosság tájékoztatása érdekében a községi könyvtárban el kell helyezi és az önkormányzat honlapján közzétenni.


(7) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, amelyet elkülönítve kell kezelni.


(8) A titkos szavazások jegyzőkönyvét és szavazólapjait a lebonyolító bizottság lezárt, a záráson általuk aláírt borítékban helyezi el. A következő ülés befejezéséig, de legalább 30 napig a dokumentumokat meg kell őrizni.

16. A bizottságok működésének szabályai


24. § (1) A bizottságok működésük részletes szabályait ügyrendjükben állapíthatják meg, ennek hiányában e rendelet szabályait kell megfelelően alkalmazni. 


(2) A bizottságok a képviselő-testület munkatervével összhangban álló éves munkatervet készíthetnek.


(3) A bizottságok a munkatervben meghatározott időpontokban, valamint szükség szerint tartanak ülést.


(4) Az ülést a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnök akadályoztatása, tartós távolléte esetén a legidősebb bizottsági tag hívja össze és vezeti az ülést.


(5) A bizottság ülését úgy kell összehívni, hogy a meghívót és az előterjesztéseket az ülés előtt 3 nappal az érdekeltek kézhez kapják. Indokolt esetben a bizottság telefonon is összehívható.


(6) A több bizottság feladatkörét érintő ügy napirendre tűzéséről a bizottságok elnökei kötelesek egymást tájékoztatni és lehetőség szerint egymás ülésén a képviseletet biztosítani.


(7) Szükség esetén a bizottságok elnökei megállapodhatnak adott téma együttes ülés keretében történő megtárgyalásáról. Az együttes bizottsági üléseket a jelenlévő elnökök közül megválasztott elnök vezeti. Az együttes bizottsági ülésen a résztvevő bizottságok külön döntenek.


(8) A bizottság konkrét témakörben külső szakértőket is igénybe vehet.


(9) A bizottsági elnökének feladatai a fentieken túlmenően:

  1. gondoskodik a bizottság működésére vonatkozó szabályok hatályosulásáról;
  2. kapcsolatot tart és koordinál a bizottsági ülések szervezésében, szükség esetén együttes ülés tartását kezdeményezi;
  3. kapcsolatot tart a polgármesterrel és a jegyzővel.


(10) A bizottság feladat-és hatáskörébe tartozó kérdésekben a képviselő-testület határozatképességére és határozathozatalára vonatkozó szabályok szerint jár el.


(11) A bizottság a képviselő-testület feladat-és hatáskörébe tartozó képviselő-testületi döntés előkészítésére javaslattételt, véleményt fogalmaz meg. A bizottság átruházott hatáskör gyakorlása során döntést hoz. Döntéseit határozatba foglalja.


(12) A bizottsági határozat jelölését az IM. rendelet 15.§ (1)-(2) bekezdésében foglaltak szerint kell elvégezni.


(13) A bizottság elnökét és tagjait a bizottsági döntések intézkedésükben kötik. A bizottság ülésein megfogalmazott kisebbségi véleményt azonban a képviselő-testületi ülésen is képviselni lehet.


(14) A bizottságok döntéseiről a hivatal nyilvántartást vezet.


(15) A képviselő-testület bizottságai működésének ügyviteli feladatait a polgármesteri hivatal látja el.


(16) A bizottságok üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet a bizottság elnöke és egy tagja ír alá. A jegyzőkönyv tartalmazza a Mötv. 52.§ (1) bekezdésében felsorolt tartalmi elemeket.


(17) A jegyzőkönyv mellékletei: az előterjesztések, a napirendhez írásban benyújtott kiegészítések, olyan nagy terjedelmű dokumentumok, amelyekre a hozott döntések vonatkoznak, név szerinti szavazás esetén a szavazatokat tartalmazó névsor, jelenléti ív.

17. Lakossági fórumok


25. § (1) A képviselő-testület ülésének keretében évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart. A képviselőtestület évente egy alkalommal a gazdasági évet követően falugyűlést tarthat.


(2) A közmeghallgatás és a falugyűlés időpontjára vonatkozó javaslatot a polgármester az üléstervvel egyidejűleg terjeszti elő.


(3) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről a lakosságot tájékoztatni kell hirdetmények elhelyezésével a település több pontján és az önkormányzat hirdetőtábláján és honlapján, úgy, hogy arról legalább 5 nappal az ülés előtt tudomást szerezhessen.


(4) A polgármester adja meg a szót a kérdések, javaslatok elmondására, valamint a válaszadásra. A közmeghallgatáson felvetett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal, de legkésőbb 15 napon belül írásban kell választ adni.

18. Helyi népszavazás


26. § A helyi népszavazásra a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló törvényben, valamint külön önkormányzati rendeletben meghatározottak az irányadók.

19. Összeférhetetlenség


27. § (1) Az összeférhetetlenségi bejelentést az ok megjelölésével az összeférhetetlenségi ügyeket vizsgáló Ügyrendi Bizottsághoz kell előterjeszteni.


(2) A bizottság elnöke köteles a bejelentés vizsgálatának eredményéről szóló előterjesztést a legközelebbi testületi ülésre benyújtani.

20. Az önkormányzat kapcsolat rendszere


28. § (1) Az önkormányzat és szervei feladataik ellátásában, a döntések előkészítésében, a hozott határozatok végrehajtásában és a végrehajtás ellenőrzésében együttműködik a nem önkormányzati szervekkel.


(2) Az együttműködési megállapodásokat az önkormányzat nevében, képviselő-testület döntése alapján a polgármester jogosult megkötni.


(3) A polgármester az együttműködési megállapodásokról, szerződésekről és azok megvalósulásáról a képviselő-testületet rendszeresen tájékoztatja.

29. § (1) Az Önkormányzat együttműködik – a nemzetiségek közösségi jogai érvényesülésének elősegítése érdekében – a közvetlenül választott a Hajdúszováti Roma Nemzetiségi Önkormányzattal.


(2) Hajdúszovát Község Önkormányzata, legalább a vonatkozó jogszabályok előírásai szerinti módon és mértékben biztosítja, a Hajdúszováti Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére az önkormányzati működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeket, és gondoskodik az önkormányzati működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról, a következők szerint:

  1. a vonatkozó jogszabályi előírások szerinti módon és mértékben, ingyenesen biztosítja a Hajdúszováti Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére az irodahelyiség használatát, viseli a helyiség rezsiköltségeit,
  2. a Polgármesteri Hivatal útján, munkaidőben, legalább a vonatkozó jogszabályi kötelezettség mértékéig, biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez, a testületi feladatellátáshoz, a testületi ülések előkészítéséhez kapcsolódó és a nemzetiségi önkormányzat költségvetésével, gazdálkodásával kapcsolatos feladatokat, az ezzel járó költségeket viseli.


(3) Az együttműködés keretében, amennyiben olyan pályázatot ad be a helyi önkormányzat, amely elsősorban a hátrányos helyzetű roma lakosságot jelöli meg célcsoportnak, úgy a pályázati felhívástól függően, a Roma Nemzetiségi Önkormányzatot partnerként bevonja a programba.


(4) Az együttműködés egyéb részleteit, és a további támogatásokat a Roma Nemzetiségi Önkormányzattal megkötött Együttműködési megállapodás tartalmazza.

21. Az önkormányzat gazdasági alapjai


30. § (1) A képviselő-testület a megalakulását követő hat hónapon belül, a választási ciklus időtartamára gazdasági programot készít, a polgármester előterjesztése alapján.


(2) A program teljesítését a polgármester előterjesztése alapján a képviselő-testület a ciklus végén értékeli, éves munkatervében időközi jelentést is kérhet.


(3) Az önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése. A képviselő-testület éves költségvetését, annak évközi módosításait, valamint a költségvetési zárszámadást rendelettel állapítja meg, melyet előzetesen a Pénzügyi Bizottság véleményez.


(4) Az önkormányzati gazdálkodás biztonságát szolgáló önkormányzati vagyonról, a vagyongazdálkodás szabályairól szóló előírásokat külön rendelet tartalmazza.

22. Záró rendelkezések


31. § (1) Ez a rendelet 2019. október 29. napján 14 óra 40 perckor lép hatályba.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Hajdúszovát Község Önkormányzat Képviselő-testülete és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2011. (II.16.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet a 11/2019.(X.29.) önkormányzati rendelethez



Hajdúszovát Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:


011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320 Köztemető -fenntartás és –működtetés

013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

013370 Informatikai fejlesztések, szolgáltatások

016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010 Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

042130 Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

042180 Állat-egészségügy

045120 Út, autópálya építés

045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047120 Piac üzemeltetése

047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

049010 Máshova nem sorolt gazdasági ügyek

051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

051050 Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása

052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk

063080 Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése

064010 Közvilágítás

066010 Zöldterület-kezelés

066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111 Háziorvosi alapellátás

072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032 Ifjúság- egészségügyi gondozás

081071 Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés

082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082043 Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

082044 Könyvtári szolgáltatások

082070 Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása

082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092 Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082093 Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

083030 Egyéb kiadó tevékenység

086020 Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás

091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

102031 Idősek nappali ellátása

104031 Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104042 Család- és gyermekjóléti szolgáltatások

104044 Biztos Kezdet Gyerekház

106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán

107052 Házi segítségnyújtás

2. melléklet a 11/2019.(X.29.) önkormányzati rendelethez


A KÉPVISELŐ-TESTÜLET EGYES HATÁSKÖREINEK ÁTRUHÁZÁSÁRÓL


Polgármesterre átruházott hatáskörök:


  1. Gyakorolja állandó jelleggel a képviselő-testületet, mint tulajdonost megillető részvényesi jogokat a Hajdú-Bihari Önkormányzatok Vízmű Zrt. ülésein.
  1. Az önkormányzat költségvetési rendelete alapján:
  1. A helyi önkormányzat költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítása.
  2. Az általános tartalék előirányzatának módosításáról a tervezett összeg mértékéig, a céltartalék előirányzatának módosításáról 1 millió forintig saját hatáskörben intézkedhet.
  3. A rövid lejáratú munkabérhitel felvétellel kapcsolatos szerződés megkötése 20 millió forint értékhatárig.
  4. A költségvetési többlet hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását értékpapír vásárlása esetén 30 millió forintig, a számlavezető banknál történő pénzintézeti pénzlekötés esetén 100 millió forintig intézkedhet.
  1. Szociális önkormányzati rendeletben szabályozott feltételek alapján dönt:
    1. rendkívüli települési támogatás,
    2. köztemetés,
    3. temetési kölcsön,
    4. első lakáshoz jutók támogatása,
    5. tanévkezdési támogatás,
    6. önkormányzati tűzifa támogatás ügyében.
  1. Az önkormányzat vagyonrendelete alapján a polgármester átruházott hatáskörben jogosult:
  1. a tulajdonosi jog gyakorlója döntései alapján a szerződéseket kössön, azokat aláírja,
  2. ellenőrizze a szerződésben foglaltak teljesítését és megtegye azokat a jognyilatkozatokat, amelyek szerződés felbontására vagy megszüntetésére irányulnak, vagy érvényesítse az önkormányzat igényeit, ideértve bírósági eljárás megindítását is,
  3. önállóan elutasítson olyan szerződési ajánlatokat, amelyek elfogadása jogszabályi rendelkezéssel, vagy önkormányzati határozatban előírtakkal ellentétes lenne,
  4. bérbe adja, haszonbérbe adja az önkormányzat tulajdonát képező lakásokat, szántó, rét, legelő, egyéb földterületeket, önkormányzati ingatlanok helyiségeit,
  5. forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyon esetében, tulajdonosi hozzájárulás megadása, amennyiben a jogügylet nem jár önkormányzati kötelezettségvállalással, valamint tulajdonosi jogok gyakorlása hatósági eljárásban,
  6. az önkormányzat követeléseiről – mint az önkormányzati vagyon részéről – lemondani, az adósok, vevők és egyéb követelések vonatkozásában, amennyiben az érintett követelés nem éri el a 100.000.-Ft értékhatárt,
  7. az önkormányzat számára más személy vagy szerv által ellenérték nélkül juttatott, 1.000.000.-Ft összeghatárt el nem érő, térítés nélkül kapott vagy felajánlott vagyon elfogadása.
  1. Egyéb önkormányzati rendelet alapján:
  1. A 1.000.000 Ft-ot meg nem haladó összeg erejéig államháztartáson kívüli forrás átvétele, kivéve az alapítványi forrás átvételét.
  2. Dönt a közterület rendeltetéstől eltérő használat igénybevételének engedélyezése ügyében.
  3. [1]dönt Hajdúszovát község címere, zászlója használatának engedélyezésére vonatkozó ügyben
  1. Meghatározza az óvodai nyitvatartási rendet, gondoskodik ennek közzétételéről.
  1. Dönt az óvodai beiratkozások időpontjáról, gondoskodik ennek közzétételéről.


Jegyzőre átruházott hatáskörök:


  1. Az önkormányzati szociális rendeletében szabályozott feltételek alapján dönt:
  1. települési támogatás megállapítása lakhatási költségek enyhítésére,
  2. települési támogatás megállapítása gyógyszerköltségek támogatására irányuló kérelmekben.
  1. Egyéb önkormányzati rendelet alapján eljár:
  1. közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartás elkövetőjével szemben a közigazgatási bírság kiszabásával kapcsolatos eljárásokban,
  2. eltérő nyitva tartás engedélyezése ügyében, a vendéglátó üzlet kérelmére, alkalmi rendezvény tartása céljából.

3. melléklet a 11/2019.(X.29.) önkormányzati rendelethez


Önkormányzati fenntartású Fénysugár Biztos Kezdet Gyerekház adatai, feladatai


1. A Gyerekház neve: Hajdúszovát Község Önkormányzata Fénysugár Biztoskezdet Gyerekház

A Gyerekház címe: 4212 Hajdúszovát Ady Endre utca 9.

A Gyerekház vezetője: Szentesi Ildikó

A Gyerekház telefonszáma: 52 358-581

A Gyerekház email-címe: fenysugarbkgyerekhaz@gmail.com

A Gyerekház nyitva tartása: 30 óra/hét

A Gyerekház székhelye szerinti település neve: Hajdúszovát

KSH- és megye kódja: 17473-09

A Gyerekház fenntartója: Hajdúszovát Község Önkormányzata


2. A Gyerekház alaptevékenysége:

A Fénysugár Biztos Kezdet Gyerekház a szocio-kulturális hátrányokkal küzdő, elsősorban a hátrányos helyzetű, vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek egészséges fejlődésének biztosítását támogató, fejlődési lemaradását kompenzáló, a szülői kompetenciákat erősítő, a szülő és különösen az óvodáskort még el nem ért gyermek számára együttesen biztosított társadalmi felzárkózást segítő prevenciós szolgáltatás biztosítása a gyermek és család sikeres társadalmi integrációja érdekében.


3. Feladatok:


  1. Gyerekek képességeinek kibontakoztatása a gyerekekkel való rendszeres foglalkozás lehetőségének biztosítása a szülő bevonásával, mely az alábbi csatornákon valósul meg:
  • A gyermek képességeinek kibontakoztatása, rendszeres játékos foglalkozások biztosítása.
  • A szülő-gyermek kapcsolat erősítése a szülő bevonásával a gyermekjáték tevékenységébe.
  • A szülő bátorítása saját és a gyermeke jövőképének változtatásával kapcsolatban.
  1. A gyerekek fejlődésének nyomon követése és fejlődésük (állapotuk) felmérése, fejlődési zavar, elmaradás esetén megfelelő fejlesztő szakemberhez történő eljuttatása, és a kezelés nyomon követése. Fejlődési elmaradás gyanú esetén - biztosítjuk a megfelelő szakemberhez és szükség esetén a kezeléshez való hozzáférést.
  2. A helyi védőnővel való együttműködés a gyerekek fejlődési elmaradásainak, zavarainak szűrése érdekében.
  3. Egészséges táplálkozásra ösztönzés, információ és mintanyújtás.
  4. Rendszeres heti, havi, kibővített team megbeszélések lefolytatása.
  5. Szülőkkel való együttműködés.
  6. A szülésre, illetve a gyermek fogadására való felkészítés a szülőkkel való spontán beszélgetések formájában.
  7. Egyéni és csoportos beszélgetések a szülőkkel a gyermeknevelésről és gondozásról, a gyermekekkel felmerülő problémákról, a gyermek fejlődését veszélyeztető bármilyen kockázat (szülő, család, környezet) jelzése és visszajelzés kérése.
  8. A gyerek otthonának felkeresése a gyerek és környezete megismerése.
  9. A korszerű gyermeknevelési alapelvek folyamatos és tudatos közvetítése.
  10. A szülők megerősítése a felelős szülői szerepeikben. A szülők aktivizálása, a szülők közötti kapcsolatok erősítése, a szülőknek a helyes életvezetés megtanítása.
  11. Helyi döntéshozók, fenntartó, a település lakosságának folyamatos informálása.
  12. Közösségi életben való aktív részvétel.
  13. Szakemberekkel való együttműködés, kapcsolattartás.
  14. Kapcsolattartás biztosítása szülő - szakember.
  15. Dokumentációs rendszer vezetése, adatbázis létrehozása.
  1. Krízis helyzet esetén, esetmegbeszéléseken való részvétel, összehívás.

4. melléklet a 11/2019.(X.29.) önkormányzati rendelethez


Önkormányzati fenntartású könyvtári szolgáltató hely adatai, feladatai


1. A könyvtár neve: Könyvtári, információs és közösségi hely

A könyvtár címe: 4212 Hajdúszovát Hősök tere 9.

A könyvtár vezetője: Gál Imola Melinda

A könyvtár telefonszáma: 52 559-215

A könyvtár email-címe: hszovkon@citromail.hu

A könyvtár honlapjának címe: hajduszovat.hu

A könyvtár nyitva tartása: 40 ÓRA/hét

A könyvtár székhelye szerinti település neve: Hajdúszovát

KSH- és megye kódja: 17473-09

A könyvtár fenntartója: Hajdúszovát Község Önkormányzata


2. Feladatok:


a) Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

b) Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

c) Könyvtári szolgáltatások


3. A könyvtár alaptevékenysége:


a) települési könyvtári ellátás biztosítása

b) iskolai könyvtári feladatok ellátása


4. A könyvtár ingyenes alapszolgáltatásai:


a) Egyéni és csoportos látogatások,

b) könyvtárhasználati bemutatók, foglalkozások,

c) hírlap olvasás,

d) olvasóterem használat,

e) információ a könyvtár állományáról, szolgáltatásairól,

f) elektronikus katalógusok használata,

g) kölcsönzési idő hosszabbítása.


5. Méliusz Könyvtár szolgáltatásai:


a) dokumentumszolgáltatás

b) információszolgáltatás

c) közösségi szolgáltatások

d) képzés, továbbképzés

e) egyéb szolgáltatások

5. melléklet a 11/2019.(X.29.) önkormányzati rendelethez


Önkormányzati fenntartású közösségi színtér adatai, feladatai


1. A közösségi színtér neve: Hajdúszováti közösségi színtér

címe: 4212 Hajdúszovát Hősök tere 9.

telefonszáma: 06-20-509-2755

email-címe: szovat.muvhaz@gmail.com

honlapjának címe: hajduszovat.hu

nyitva tartása: 40 ÓRA/hét

székhelye szerinti település neve: Hajdúszovát

KSH- és megye kódja: 17473-09

fenntartója: Hajdúszovát Község Önkormányzata


2. Feladatok:


Helyi közművelődési tevékenység támogatása, ennek keretében

közművelődési alapszolgáltatások megszervezése


3. A színtér alaptevékenysége:


a) Közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

b) Hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

c) Egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészek, csoportok, klubok tevékenységének segítése

d) Egyéb kiadói tevékenység – helyi időszaki lap kiadása

e) Helyi térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

f) Egyéb szabadidős szolgáltatás


4. A közösségi színtér alapszolgáltatásai:


a) A művelődési közösségek létrejöttének elősegítése, működésük támogatása, fejlődésük segítése, a közművelődési tevékenységek és a művelődő közösségek számára helyszín biztosítása

b) A közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

c) Az egész életre kiterjedő tanulás feltételeinek biztosítása

d) A hagyományos közösségi kulturális értékek átörökítése feltételeinek biztosítása

e) Az amatőr alkotó-és előadó-művészeti tevékenység feltételeinek biztosítása

f) A tehetséggondozás- és fejlesztés feltételeinek biztosítása

6. melléklet a 11/2019.(X.29.) önkormányzati rendelethez



A BIZOTTSAGOK FELADAT-ÉS HATÁSKÖREI


1.  Pénzügyi Bizottság


  1. Javaslatot tesz a polgármester illetményének megállapítására, jutalmazására.
  2. Javaslatokat dolgoz ki az önkormányzat gazdasági programjának elkészítéséhez, véleményezi a gazdasági programot és annak teljesítését.
  3. Megvitatja az éves költségvetési koncepciót.
  4. Véleményezi az éves költségvetési tervet, a költségvetési beszámoló tervezeteket (éves, féléves).
  5. Véleményezi az önkormányzat intézményei részére biztosított keretszámok elosztását és felhasználását.
  6. Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételi forrásokra, kiemelten az önkormányzati adóval (adókkal) kapcsolatos tevékenységeket.
  7. Figyelemmel kíséri az önkormányzat vagyonával való gazdálkodást.
  8. Véleményezi az önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.
  9. Véleményezi önkormányzati érdekeltségű gazdasági társaság alapítását, megszüntetését, a megszüntetés indokoltságát.
  10. Véleményezi önkormányzati alapítvány létesítését, megszűnését,
  11. Javaslatot tesz a képviselő-testület által megállapításra kerülő árak, díjak mértékére.
  12. Véleményt nyilvánít vállalkozás indításáról, illetve az abban való részvételről.
  13. Véleményezi a megállapodás (társasági szerződés, alapító okirat) tervezeteket.
  14. Vizsgálja a hitel felvétel indokait, gazdasági megalapozottságát.
  15. Vizsgálja a gazdálkodás hatékonyságát, a következtetések alapján javaslatokat dolgoz ki.
  16. Ellenőrzi a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését.
  17. Kezdeményezi, szervezi a pénzügyi, gazdasági ellenőrzéseket az önkormányzatnál és intézményeinél, az ellenőrzéseken a bizottság tagjai aktívan részt vehetnek.
  18. Véleményezi a belső ellenőrzési tervet, a belső ellenőrzésről szóló jelentéseket.



2.  Ügyrendi Bizottság:


  1. Véleményezi az önkormányzati rendelet-tervezeteket, vizsgálja azok hatályosulását, szükség esetén javaslatot tesz azok módosítására.
  2. Figyelemmel kíséri a Polgármesteri Hivatal, valamint a bizottságok jogszerű működését.
  3. Véleményezi a Polgármesteri Hivatal szervezeti felépítésére vonatkozó javaslatokat.
  4. Javaslatot tesz az önkormányzati bizottság, illetve ideiglenes bizottság létrehozására, megszüntetésére és működési feltételeinek kialakítására.
  5. Javaslatot tesz a képviselő-testület munkatervének összeállításához.
  6. Javaslatot tesz a képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívására.
  7. Kezdeményezi valamely előterjesztés vagy önálló indítvány sürgősségi tárgyalását. Javaslatot tesz a képviselő-testület zárt ülésének elrendelésére, ellátja a képviselő-testület titkos szavazásainak lebonyolításával kapcsolatos teendőket.
  8. Véleményezi a képviselő-testület jegyzőkönyv kiigazításának kérését.
  9. Figyelemmel kíséri az önkormányzat működését érintő jogszabályokat, amelyre vonatkozóan a jegyzőtől tájékoztatást kérhet.
  10. Előkészíti a képviselő-testület hatáskörébe tartozó személyi ügyek testületi tárgyalását.
  11. Kivizsgálja az összeférhetetlenség, méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezést.
  12. Végzi a képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos feladatokat, a vagyonnyilatkozat nyilvántartását, ellenőrzését, vizsgálatát.

Az Ügyrendi Bizottság feladatai a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatban:

la) a vagyonnyilatkozati tételi kötelezettség megnyíltától számított, legkésőbb a 10.  napig a nyilatkozattételre kötelezettnek a szükséges példányszámban megküldeti az erre szolgáló formanyomtatványt és a kitöltési útmutatót.

lb) a vagyonnyilatkozatokat a jegyző lemezszekrényben tárolja.

lc) a nyilatkozatot tartalmazó borítékon fel kell tüntetni a kötelezett nevét, a benyújtás bizottsági elnök által igazolt időpontját. A kötelezett részére az átvételről elismervényt kell kiadni.

ld) az általa kezelt vagyonnyilatkozatokról nyilvántartást vezet, mely tartalmazza:

  1. benyújtó nevét, minőségét.
  2. benyújtás időpontját,
  3. benyújtott vagyonnyilatkozat számát (saját és hozzátartozói)
  4. eljárás kezdeményezését,
  5. bizottság által tett intézkedést,
  6. az eljárás eredményét.

le) vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásról jegyzőkönyvet kell készíteni. A bizottság eljárása során a nyilatkozatot tevőt, illetve hozzátartozóját, valamint a kezdeményezőt és az általa javasolt személyeket meghallgathatja, szakértőt vehet igénybe, adatokat szerezhet be más szervektől, személyektől. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás dokumentumait a nyilatkozathoz csatolva, azzal együtt, mások számára hozzá nem férhető módon kell tárolni.

1. függelék


HAJDÚSZOVÁT KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK NÉVSORA


Váradi Jenő polgármester


  1. Balogh Ferenc képviselő
  2. Ferenczi Pál képviselő
  3. Hegedűs Istvánné képviselő
  4. Mészáros Korinna képviselő
  5. Szilágyi Dániel József képviselő
  6. Tóth Károly képviselő

2. függelék              



KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI



  1. PÉNZÜGYI BIZOTTSÁG


Elnöke: Ferenczi Pál

Tagjai: Tóth Károly, Mészáros Korinna, Szilágyi Dániel József, Balogh Ferenc képviselők, Dr. Galambos Gábor, Balogh Katalin, Nagy Lajos




  1. ÜGYRENDI BIZOTTSÁG


Elnöke: Szilágyi Dániel József

Tagjai: Tóth Károly, Mészáros Korinna, Ferenczi Pál, Balogh Ferenc képviselők

[1]

Beiktatta a 14/2019.(XI.28.) önkormányzati rendelet 14. §-a. Hatályos 2019. december 1-től

Mellékletek