Ibrány Város Önkormányzata Képviselő Testületének

A helyi építészeti-műszaki tervtanács létrehozásáról és működési rendjéről és Ibrány településképi védelméről

Hatályos: 2013. 02. 24- 2014. 06. 05



Z0

IBRÁNY VÁROS KÉPVISELŐ-TESTÜLETÉNEK

4/2013. (II.24.) önkormányzati rendelete


A helyi építészeti –műszaki tervtanács létrehozásáról és működési rendjéről és Ibrány településképi védelméről


Ibrány Város képviselő-testülete az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 30/C. § (3) bekezdésében és 62. § (6) bekezdés 4. pontjában, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 21. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1)        bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


A rendelet célja

  1. §

Ibrány Város településképi védelmére, ennek érdekében a városias környezet kialakítására, a városkép megőr­zésére, javítására és formálására vonatkozó szempontok meghatározása, az építtetők /és a ter­vezők/ részére beépítési tájékoztatás, konzultáció biztosítására, az építési tevékenységgel összefüggő szabályok előzetes tisztázása, az eljárási szabályok rögzítése.



Településképi véleményezési eljárás

  1. §
  1. A Polgármester településképi véleményezési eljárás keretében hozott településképi vélemé­nye az 1. mellékletben meghatározott esetekben a főépítész, a 2. mellékletben meghatározott esetekben a helyi építészeti és műszaki tervtanács szakmai álláspontján alapul.
  2. A településképi vélemény kialakítása során - a vonatkozó kormányrendeletekben meghatáro­zottakon túl - az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:


  1. kialakult település (telek) szerkezetnek való megfelelőség,
  2. a védendő (megmaradó) adottságokat figyelembe vevő megfelelőség,
  3. a tervezett, távlati adottságokat figyelembe vevő megfelelőség,
  4. vertikális megfelelőség,
  5. terület-felhasználás megfelelősége.


Településképi bejelentési eljárás


3. §

(1) Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni az Integrált Városfejlesztési Stratégiában (továbbiakban: IVS) meghatározott Belváros városrészen a 3. mellékletben meghatározott - közterületről vagy közforgalom céljára átadott magánterületről vagy közfor­galom által használt területről látható - építési engedély nélkül végezhető építési tevékeny­ségek, reklámelhelyezések, továbbá az építmények rendeltetésének megváltoztatásának egyes eseteiben.


(2)A településképi bejelentési eljárásban a tevékenység tudomásulvételéről vagy megtiltásáról szóló döntés kialakítása során - különösen - az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:

  1. építési szabályoknak való megfelelőség,
  2. kialakult település (telek) szerkezetnek való megfelelőség,
  3. a védendő (megmaradó) adottságokat figyelembe vevő megfelelőség,
  4. a tervezett, távlati adottságokat figyelembe vevő megfelelőség,
  5. vertikális megfelelőség
  6. terület-felhasználás megfelelősége.


  1. Amennyiben a tevékenység megfelel az (2) bekezdésben felsorolt szempontoknak, a polgármester a tervezett építési tevékenység, reklámelhelyezés vagy rendeltetésváltoztatás tudomásul vételéről igazolást állít ki, melynek érvényességi ideje - ha az igazolás másképpen nem rendelkezik:


  1. állandó építmény esetén végleges,
  2. legfeljebb 180 napig fennálló építmény esetén 180 nap,
  3. reklámcélú hirdetmény és hirdető-berendezése - kivéve cégér - esetén 1 év, de legfeljebb az aktualitása időpontjáig
  4. cégér, valamint cégjelző - és címjelző hirdetmények és hirdető-berendezései esetén 5 év, de legfeljebb aktualitása időpontjáig,
  5. útbaigazító hirdetmény esetén 2 év, de legfeljebb aktualitása időpontjáig.
  1. A településképi bejelentés igazolása az önkormányzati főépítész szakmai álláspontján alapul.

(5)Amennyiben a polgármester igazolást nem állít ki, azt megadottnak kell tekinteni a (3) bekezdés szerinti érvényességi időtartamra vonatkozóan.





Településképi kötelezés


4.§

(1) Településképi kötelezési eljárást kell lefolytatni az Integrált Városfejlesztési Stratégiában (továbbiakban: IVS) meghatározott Belváros városrész területén a településképet rontó reklámok, cégérek megszüntetése érdekében, amennyiben a hirdetmény és a hirdető berendezés

     a)  állapota nem megfelelő,

b)  megjelenése idejétmúlt vagy félrevezető,

c)  nem illeszkedik a megváltozott környezetéhez.





Helyi építészeti és műszaki tervtanács


5.§

  1. A Polgármester az Integrált Városfejlesztési Stratégiában (továbbiakban: IVS) meghatározott Belváros városrész területén a város környezete, illetve épített környezetének védelme, alakítása szempontjából jelentős, a helyi építészeti érték védelmét és a településkép alakítását érintő építészeti-műszaki tervek szakszerűségének és magas színvonalának elősegítése, valamint a vonatkozó jogszabályok és a városépítészeti érdekek összehangolt érvényre juttatása érde­kében Építészeti-Műszaki Tervtanácsot (a továbbiakban: Tervtanács) működtet, melynek eljá­rási szabályait a településrendezési és az építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló kormány­rendelet keretei között az alábbiakban határozza meg,
  2. A Tervtanács elnöke az önkormányzati főépítész.

(3)A polgármester a  tervtanácsi tagot határozott időre, de legfeljebb négy évre bízhat

     meg. Ha a megbí­zást kizáró körülmény/feltétel a megbízást követően merül fel, az

     elnök a megbízást haladék­talanul visszavonja.

(4)A Tervtanács 5 taggal és az elnökkel vagy annak helyettesével határozatképes. A

     Tervtanács tagjait az ülésre meg kell hívni. A főépítész szükség esetén opponenst is

      felkérhet.


(5)A Tervtanács e rendelet 2. mellékletében meghatározott esetekben alakít ki szakmai

    álláspontot, melyet a polgármester a településképi véleménye kialakítása során

    figyelembe vesz.

(6)A beterjesztett építészeti-műszaki tervdokumentációról - az elnök jóváhagyásával -  

     az üléssel egy időben, a napirend tárgyalásának bezártáig, elektronikus úton (faxon,

     interneten, illetve video-konferencia jelleggel) is lehet véleményt nyilvánítani,

     illetve szavazni. Az ily módon tör­ténő véleménynyilvánítás, illetve szavazás további

     szabályait a Tervtanács ügyrendje tartal­mazza.

(7)A tervtanácsi tagok álláspontját az elnök foglalja össze. A Tervtanács többségi

     szavazással hozza meg a véleményt.

(8)A tervtanácsi ülésről jegyzőkönyv készül, amelyet a tervtanács elnöke és a

    jegyzőkönyvvezető alá- írással hitelesítenek.

(9)A Tervtanács működéséhez szükséges forrásokat az Önkormányzat biztosítja,

    melyek fedezetét a mindenkori éves költségvetési rendeletében állapítja meg.

(10)A Tervtanács véleményezési eljárása díj- és illetékmentes.

(11)A Tervtanács tagjait - amennyiben nem köztisztviselők - tiszteletdíj, bírálóját

       szakértői díj illeti meg, melynek mértéke bruttó 15.000 Ft/alkalom.

(12)Az elnök egyes beterjesztések részletes vizsgálatára bírálót kérhet fel, a felkért

       bírálót meg­bízásonként bruttó 15.000 Ft szakértői díj illeti meg.

(13)Az elnök egyes beterjesztések részletes vizsgálatára bírálót kérhet fel, a felkért

       bírálót meg­bízásonként bruttó 15.000 Ft tiszteletdíj illeti meg.

(14)A Tervtanács munkájának szervezését, valamint a működésével kapcsolatos

       adminisztratív feladatokat a Polgármesteri Hivatal feladatkör szerint illetékes

        szervezeti egysége látja el.

(15)A Tervtanács működésének és eljárásának egyéb szabályait - ideértve az elnök és a

       tagok vonatkozásában az összeférhetetlenségi szabályozást is - a Tervtanács

       ügyrendje határozza meg, melyet a Tervtanács elnökének javaslata alapján a

       Tervtanács fogad el.



Előzetes tájékoztatás, konzultáció

6. §.

  1. A főépítész - kérelemre - előzetes tájékoztatást biztosít az ingatlantulajdonosok, építtetők ré­szére városrendezési, építési és építés-tervezési kérdésekben a telek és/vagy a terület felhasználásában, az építés feltételeinek biztosításában.
  2. Előzetes tájékoztatást papíralapon vagy e-mailen benyújtott formában lehet kérni.
  3. Az előzetes tájékoztatás kérelmére a főépítész 8 napon belül írásban vagy e-mailen ad vá­laszt.
  4. Az előzetes tájékoztató építés-igazgatási ügyekben csak tájékoztató jellegű, hatósági eljárás­ban ekként lehet felhasználni. Az előzetes tájékoztatás a Tervtanácsi vélemény kéréséhez fel­használható mellékletként.
  5. A főépítész építtetők és tervezők számára az engedélyezési eljárás megkezdése és a Tervta­nácsi véleményezés előtt - kérelemre - konzultációt biztosít.
  6. A konzultáció papíralapon benyújtva vagy e-mailen kérhető. A kérelemhez legalább az ügy érdemi eldöntéséhez szükséges mélységű (kidolgozottságú) terv, tervvázlat benyújtása szükséges.


Záró rendelkezés


7.§


Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


Ibrány, 2013. február 14.


Berencsi Béla                                     Bakosiné Márton Mária

polgármester                                       jegyző




1.melléklet

a 4/2013 (II.24.) önkormányzati rendelethez


Építmények, amelyek építésére, bővítésére, településképet érintő átalakítására irányuló építési, összevont vagy fennmaradási engedélyezési eljárásaihoz

a Polgármester településképi véleményét a főépítész szakmai álláspontjára alapozza


  1. A Belvárosban
  1. valamennyi olyan épület és épületegyüttes rendeltetéstől függetlenül, amelyek nettó össz-alapterületének nagysága meghaladja 300 m2-t, de nem haladja meg az 1.000 m2-t,
  1. Önálló reklámtartó építmény, melynek a mérete az építési, bővítési, településképet érintő áta­lakítási tevékenység után meghaladja
  1. beépítésre nem szánt területen a 9,0 m magasságot,
  2. beépítésre szánt területen a 4,5 m magasságot.


3. Közterületen önálló kert, park.





2. melléklet

a 4/2013. (II.24.).) önkormányzati rendelethez

Építmények, amelyek építésére, bővítésére, településképet érintő átalakítására irányuló építési, összevont vagy fennmaradási engedélyezési eljárásaihoz

a polgármester a településképi véleményét a helyi építészeti és műszaki tervtanács szakmai álláspontjára alapozza


  1. Helyi védelem alatt álló építmény,
  2. Valamennyi olyan építmény és építmény együttes rendeltetéstől függetlenül, amelyek nettó összes alapterületének nagysága az 1.000 m2-t meghaladja.
  3. Háromnál több rendeltetési egységet tartalmazó építmény.







3. melléklet

a 4/2013(II.24.) önkormányzati rendelethez

Településképi bejelentéshez kötött tevékenységek


I. Építési tevékenységek

  1. Önálló reklámtartó építmény építése, meglévő felújítása, helyreállítása, átalakítása, korszerű­sítése, bővítése, megváltoztatása, melynek a mérete az építési tevékenység után sem haladja meg


  1. beépítésre nem szánt területen a 9,0 m magasságot,
  2. beépítésre szánt területen a 4,5 m magasságot.


  1. Megfelelőség Igazolással vagy teljesítmény-nyilatkozattal és jóváhagyott műszaki specifiká­cióval rendelkező építményszerkezetű, vagy tömegtartózkodás céljára nem szolgáló, vagy leg­feljebb 180 napig fennálló


  1. vendéglátó, kereskedelmi, sportolásra, valamint előadás tartására szolgáló építmény,
  2. kiállítási vagy elsősegélyt nyújtó építmény.


  1. Önálló elektronikus hírközlési építmény.


  1. Reklámok elhelyezése


  1. A Belvárosban létesíthető, elhelyezhető hirdetményre, hirdető berendezésre meghatározott feltételektől (méret, darabszám, elhelye­zési mód, stb.) eltérő hirdetmény, hirdető berendezés létesítés, elhelyezés, az 1 m2 felület­nagyságot meg nem haladó cégtábla és az 1 m2 felületnagyságot meg nem haladó méretben térbeli vagy festett betűkből álló felirat kivételével.






  1. Építmények rendeltetésének megváltoztatása


Ibrány Város helyi építési szabályzatáról és szabályozás tervéről szóló helyi önkormányzati rendeletben (a továbbiakban: helyi építési szabályzat) 5. § szerinti rendeltetés megváltoztatások, különösen ha:

  1. az új rendeltetés parkoló igénye növekszik,
  2. lakó rendeltetés más rendeltetésre változik,
  3. meglévő rendeltetés ipari, gazdasági, vendéglátó, egészségügyi rendeltetésre változik.