Békéssámson község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2011.(IV.20.) önkormányzati rendelete

Békéssámson Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 06. 23

Békéssámson község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2011.(IV.20.) önkormányzati rendelete

Békéssámson Község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.06.23.

Békéssámson Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

I. Fejezet

I. BEVEZETŐ RÉSZ

1. § (1) Békéssámson község jelképei a címer és a zászló, amelyek részletes leírását, valamint azok használatára vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendelet állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendeletben szabályozza.

II. Fejezet

II. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

2. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Békéssámson Község Önkormányzata.

a) Székhelye: 5946 Békéssámson, Hősök tere 10-12.

b) Bélyegzője: körívben Békéssámson község önkormányzati Képviselők Testülete, középen Magyarország címere

(2) A polgármester, a képviselő-testület tagjainak névjegyzékét e rendelet 1. függeléke, az állandó bizottságok és tisztségviselőinek, tagjainak névjegyzékét a rendelet 2. függeléke tartalmazza. Az önkormányzat intézményeinek és a közvetlen képviselő-testület alá tartozó szervezeti egységek jegyzékét a rendelet az 1. melléklete tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat közfeladata, szakmai alaptevékenységeit, továbbá ezek kormányzati funkció szerinti megjelölését, és főtevékenységének államháztartási szakágazati besorolását a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(4) A hivatal elnevezése: Békéssámsoni Polgármesteri Hivatal.

a) Székhelye: 5946 Békéssámson, Hősök tere 10-12-

b) Bélyegzője: Békéssámsoni Polgármesteri Hivatal, középen Magyarország címere

3. § Az önkormányzat képviselő-testülete és szervei vonatkozásában a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi LXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) és más jogszabályokban meghatározott feladat- és hatáskörét, szervezeti és működési szabályokat az önkormányzat működési területén a jelen szervezeti és működési szabályzatban (a továbbiakban: SZMSZ) foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.

1. Feladat és hatáskörök

4. § (1) A Képviselő-testület feladat- és hatáskörét az Önkormányzati jogtár Hatásköri jegyzéke szerint aktualizálja.

(2) Az önként vállalt feladatok mértékében és módja tekintetében a Képviselő-testület a lakossági igények és anyagi lehetőségeitől függően dönt, az éves költségvetés elfogadásával.

(3) Az önkormányzat a település érdekében álló fejlesztési és lakossági ellátást közvetlenül érintő ügyek esetén együttműködik a területi és települési önkormányzattal/okkal.

2. Hatáskör átruházás

5. § (1) A Képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 42. §-ban meghatározott át nem ruházható hatáskörökön kívül - a kollektív döntést igénylő hatásköreit Bizottságaira, az operatív döntést igénylő hatásköreit a polgármesterre, jegyzőre a rendelet 3. mellékletében ruházza át.

(2) Az (1) bekezdésben átruházott hatáskörök közül az önként vállat feladatok esetén a feladatellátás az éves költségvetési rendeletben meghatározott mértékig terjedhet.

3. A Képviselő-testület működése

6. § (1) A Képviselő-testület létszáma: 6 fő + 1 fő polgármester.

(2) A Képviselő-testület határozatképességhez szükséges létszáma: 4 fő képviselő jelenléte.

(3) A Képviselő-testület határozathozatalához legalább 3 fő képviselő igen szavazata szükséges.

(4) A Képviselő-testület minősített többségű döntéséhez legalább 4 fő képviselő igen szavazata szükséges.

4. A képviselő jogállása, kérdezési jog és interpelláció

7. § (1) A képviselőt megilleti a kérdezés és interpelláció joga.

a) Az interpelláció olyan felszólalás, mely szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat, illetve az önkormányzat irányítása alá tartozó szervezet hatáskörének ellátásával. Nem tekinthető interpellációnak a korábban már megválaszolt és a testület által elfogadott interpelláció, amennyiben újabb körülmény nem merült fel. Az interpelláció elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, és arról külön, egyszerű többséggel dönt a képviselő-testület.

b) A kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozás. A kérdésre adott válasz elfogadásáról nem dönt a testület.

(2) A képviselő a napirendek megtárgyalását követően élhet az interpelláció és kérdezés jogával. Amennyiben a képviselő az adott ülésen választ kíván kapni, úgy a kérdést, az interpellációt az ülés előtt legalább 2 nappal írásban kell benyújtani a polgármesterhez. Az írásban benyújtott kérdésről az ülés kezdetekor ad tájékoztatást a polgármester.

(3) Ha a megkérdezett az interpellációra az idő rövidsége, vagy annak természete miatt nem tud válaszolni, akkor a választ 15 napon belül az interpelláló és valamennyi képviselőnek el kell küldeni. Elfogadásáról a következő képviselő-testületi ülés dönt.

(4) Az interpelláció alapján a képviselő-testületi ülés részletesebb vizsgálatot is elrendelhet, lefolytatásával megbízhatja valamely bizottságát, vagy erre az esetre bizottságot hozhat létre. Biztosítani kell, hogy az interpelláló képviselő is részt vehessen a vizsgálatban.

5. A képviselők tiszteletdíja, juttatásai

8. § (1) A képviselőt megillető tiszteletdíj és egyéb juttatások rendjéről a Képviselő-testület külön rendeletet alkot.

(2) A tiszteletdíjat és természetbeni juttatást úgy kell megállapítani, hogy arányban legyen a feladattal, a végzett munkával, a teljesítménnyel.

(3) Figyelemmel kell lenni arra, hogy ne legyenek átfedések, párhuzamosságok a polgármester, tanácsnok, bizottságok feladatkörében.

6. Döntés felülvizsgálat kezdeményezés joga

9. § (1) A képviselő a napirend megtárgyalását követően szóban, illetve írásban kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a bizottsága, vagy a polgármester által hozott döntést. Kezdeményezését indokolni köteles.

(2) A Képviselő-testület a felülvizsgálatról a testületi ülésen dönt, az írásban előre benyújtott kezdeményezésről pedig a legközelebbi ülésen. A felülvizsgálat az ügy természetétől függően a felülvizsgálatot elrendelő határozat meghozatalával azonos ülésen, vagy a testület döntése alapján az azt követő ülésen tárgyalandó.

7. Tanácsnok

10. § (1)1 A Képviselő-testület amennyiben a helyi körülmények, sajátosságok figyelembevételével indokoltnak tartja a Mötv. 34. §-a alapján tanácsnokot/okat választhat a települési képviselők közül. A tanácsnok/ok névsorát a 4. függelék tartalmazza.

(2) A tanácsnok választását megelőzően a képviselő-testület külön dönt arról, hogy mely önkormányzati feladatkör/ök koordinációjával, szervezésével bízza meg a megválasztandó tanácsnokot.

(3) A tanácsnok legfeljebb a képviselői mandátum megszűnésének idejéig választható.

8. Rendes, rendkívüli és ünnepi ülés

11. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább a Mötv.-ben meghatározott számú ülést tart.

a) Rendes ülés: a munkaterv szerinti ülés

b) Rendkívüli ülés: a munkaterven kívül szükség szerint tartott ülés

c) Ünnepi ülés: munkatervben előre meghatározott ülés.

(2) A Mötv-ben szabályozottakon túl az ülést össze kell hívni, ha:

a) azt a Békés Megyei Kormányhivatal kezdeményezi,

b) népi kezdeményezés indítványozza,

c) jegyző kezdeményezi súlyos törvénysértés okából.

(3)2 Az ülést kezdeményező indítványban meg kell jelölni az összehívás indokait. Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni, aki annak benyújtásától számított 15 napon belüli időpontra köteles az ülést összehívni.

(4) Ha a képviselő-testületnek haladéktalanul döntenie kell hatáskörébe tartozó ügyben, a rendkívüli ülés formális meghívó nélkül, telefonon vagy távirati úton is összehívható.

9. A képviselő-testület munkaterve

12. § (1) Ha a képviselő-testületnek haladéktalanul döntenie kell hatáskörébe tartozó ügyben, a rendkívüli ülés formális meghívó nélkül, telefonon vagy távirati úton is összehívható.

(2) Amennyiben a képviselő-testület a következő évi üléseit munkaterv alapján kívánja tartani, úgy a polgármester köteles az év /félév/ első ülésére munkaterv-tervezetet összeállítani. A munkaterv-tervezet összeállításához javaslatot kell kérni:

a) a képviselőktől,

b) a bizottságoktól,

c) a tisztségviselőktől,

d) a jegyzőtől.

A munkaterv-tervezetbe fel nem vett javaslatokról is tájékoztatni kell a képviselő-testületet.

(3) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) az ülések tervezett időpontját,

b) a napirend tárgyát, előadóját,

c) az előterjesztések elkészítésének határidejét, elkésztés felelőseit,

d) az egyes napirendeket előzetesen véleményező bizottságok felsorolását,

e) meg kell jelölni azokat a napirendi pontokat, amelyek előkészítésénél meghallgatást kell tartani,

f) egyéb szervezési feladatokat (ünnepségek megrendezése, falugyűlés előkészítése, stb.),

g) az ülésre meghívottakat jelölhet meg.

(4) Az elfogadott munkaterv az SZMSZ 5. függeléke.

10. Nyilvános és zárt képviselő-testületi ülések

13. § (1) A nyilvános képviselő-testületi ülés időpontjáról és napirendjéről a lakosságot hangos bemondón, valamint a rendelet kihirdetésére megjelölt helyen kifüggesztéssel tájékoztatni kell.

(2) A képviselő-testület zárt ülésen hozott határozatait – az adatvédelmi törvényben foglaltaknak megfelelően - fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy, hatósági ügy, összeférhetetlenségi ügy, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ügyek kivételével - nyilvánosságra kell hozni. Egyéb személyi kérdésekben hozott döntést a személyiségi jogok tiszteletben tartásával és az adatvédelmi szabályok betartásával kell nyilvánosságra hozni.

(3) A zárt ülésről készített külön jegyzőkönyvbe, a polgármester, a nem képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester jegyző, képviselők, szakértőkön, valamint törvény által felhatalmazott szerveken kívül más nem tekinthet be.

(4) Az érdekeltek az őket érintő határozatokba a jegyző engedélye alapján betekinthetnek, kérésre részükre a zárt ülési jegyzőkönyvből ezen határozatokat tartalmazó kivonat adható.

11. A képviselő-testületi ülések tervezése, előkészítése

14. § (1) A polgármesteri és (képviselő) alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg más tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület összehívásáról a korelnök gondoskodik.

(2) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket, határozat- és rendelet-tervezeteket. A meghívónak tartalmaznia kell:

a) az ülés helyét, kezdési időpontját,

b) javasolt napirendeket,

c) a napirendi pontok előadóit,

d) a polgármester aláírását.

(3) A képviselő-testület ülésére szóló meghívót olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az érintettek legalább az ülést megelőző 3. napon, 5 oldalnál terjedelmesebb írásos, illetve 2 oldalnál terjedelmesebb számszaki előterjesztés esetén legalább az ülést megelőző 4. napon megkapják.

15. § (1) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni a választókerület országgyűlési képviselőjét.

(2) A képviselő-testületi ülésre feladatkörüket érintő napirendhez kapcsolódóan tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) Békés Megyei Kormányhivatal vezetőjét,

b) az önkormányzati intézmények vezetőit,

c) Református Egyházközség tiszteletesét, valamint a Római Katolikus Egyház plébánosát,

d) a rendőrség képviselőjét,

e) a könyvvizsgálót,

f) a nem képviselő bizottsági tagokat,

g) a társadalmi szervek, civil szervezetek képviselőit (önszerveződő helyi közösségek),

h) a napirend előterjesztőit,

i) mindazokat, akiknek jelenlétét a képviselő-testület vagy a polgármester indokoltnak tartja.

12. Az előterjesztések elkészítésének rendje

16. § (1) Az előterjesztés tartalma:

a) Bevezető rész

aa) Tárgy pontos megnevezése.

ab) Egyeztetési, véleményezési eljárásba bevont szervek, személyek megnevezése.

b) Helyzetfeltáró rész

ba) Utalás korábbi képviselő-testületi döntésre, a döntés végrehajtásának tapasztalataira.

bb) Társadalmi, gazdasági, szociális, természet- és környezetvédelmi szempontú helyzetelemzés.

c) Értékelő rész

ca) A pozitív és negatív befolyásoló tényezők feltárása, a tapasztalatok összegzése.

cb) A döntés céljának megjelölése, indoklása.

d) Határozati javaslat

da) A döntési javaslat.

db) A végrehajtásért felelős megnevezése.

dc) A végrehajtás határideje.

(2) Egyszerűbb döntést igénylő ügyek esetén elegendő a határozati javaslat kiküldése. Ha az ügy eldöntésének gyorsasága indokolja, s a határozati javaslat kiküldésére már nem áll kellő idő rendelkezésre, úgy az szóban is előterjeszthető.

17. § (1) Az ülésen megtárgyalásra kerülő munkatervben foglalt napirendi pontok előterjesztései csak írásban tehetők. Ugyancsak írásban kell benyújtani mindazon előterjesztéseket, melyek a meghívón napirendi pontként szerepelnek, valamint a sürgősségi előterjesztéseket.

(2) Az előterjesztések írásban a polgármesternél nyújthatók be a 18. § (2) bekezdésének egyidejű érvényesítése mellett. A sürgősségi előterjesztések írásos anyagát legkésőbb az ülés napján, annak megkezdése előtt a polgármester engedélyével kell a képviselők részére szétosztani.

(3) Sürgősségi indítványt írásban a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok vagy a képviselő terjeszthet elő.

18. § (1) Az előterjesztés elkészítéséért a napirend előadója a felelős.

(2) Az írásos előterjesztés tervezetét olyan időpontban kell elkészíteni és benyújtani, hogy azt a jegyző a sokszorosítás előtt - törvényességi szempontból - felülvizsgálhassa. A munkatervben szereplő és az ott nem szereplő előterjesztéseket is a munkatervben meghatározott időpontig kell a jegyzőhöz eljuttatni.

(3) Az előterjesztést minden esetben küldeni kell a képviselő-testület tagjai, jegyző részére. A napirendhez tanácskozási joggal meghívottak részére a napirendhez tartozó előterjesztést kell kiküldeni.

13. Az ülés vezetése és rendje

19. § (1) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testület ülését 8 napon belül ismét össze kell hívni. Az előzetesen kitűzött napirend csak abban az esetben változtatható meg, ha valamely napirend okafogyottá válik. A napirendi tárgykör bővíthető.

(2) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén a képviselők közül választott alpolgármester vagy mindkettőjük akadályoztatása esetén a korelnök vezeti. (akadályoztatás: betegség, más halaszthatatlan önkormányzat érdekében lévő távollét, szabadság kivétele.)

20. § (1) Az ülés megnyitása, a határozatképesség megállapítása után, a polgármester ismerteti a hozzá benyújtott sürgősségi indítványt, - napirendre vétele az előterjesztő által öt percben indokolható – melynek sürgősséggel való tárgyalásáról a képviselő-testület vita nélkül, minősített szótöbbséggel határoz.

(2) A sürgősséggel történő tárgyalás elfogadása után a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt, hogy hányadik napirendi pontként tárgyalja az indítványt.

(3) A polgármester a napirendi pontok ismertetése során tájékoztatja a Képviselő-testületet az egyebekben szereplő, a meghívóban önálló napirendi pontként előre nem megjelölt ügyek tárgyáról és előadójáról. A meghívó kiküldését követően önkormányzati hatósági ügyben érkezett fellebbezések esetén zárt ülés tartásának szükségességéről.

(4) A polgármester a (2) bekezdésben fogalt döntést figyelembe véve szavazásra bocsátja a napirendi javaslatot, melynek során – az előzetesen elfogadott sürgősségi indítvány kivételével - javaslatot tehet a napirendi pontok sorrendjének változtatására, a napirend tárgyalásának elnapolására is. A képviselő-testület ülésének napirendjéről a testület nyílt szavazással, egyszerű többséggel határoz.

21. § (1) A testület az első napirendi pontban tárgyalja meg a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolókat – kivéve, ha a sürgősségi indítvány első napirendként való tárgyalásáról döntött.

(2) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön vitát nyit. Az előadókhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek.

(3) A vita lezárása után a napirend előadója reagál a hozzászólásokra.

(4) A szavazás előtt a jegyző bármely döntési javaslattal szemben törvényességi észrevételt tehet.

22. § (1) A polgármester ülés vezetésével összefüggő feladatai:

a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése,

b) a határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kisérése,

c) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, összefoglalja a vitát, megadja a szót,

d) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat oly módon, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról döntsön a testület,

e) kihirdeti a határozatokat,

f) biztosítja a képviselők interpellációs és kérdezési jogát,

g) fenntartja az ülés rendjét.

(2) Az ülést vezető polgármester az ülés rendjének fenntartására a következő jogosítványokkal rendelkezik:

a) Figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától, vagy másokat sértő magatartást tanúsít.

b) Rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít.

c) Rendre utasíthatja, továbbá a terem elhagyására kötelezheti a rendzavarást tanúsító – nem képviselő jelenlévőket.

d) Javasolhatja az ülés megszakítását, ha olyan esemény történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi. Az ülés félbeszakításáról a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt.

(3) A Képviselőkkel szemben nem alkalmazhatók olyan szankciók, melyek megakadályozzák vagy megtiltják a testületi munkában való részvételét.

(4) A választójoggal nem rendelkező 18 éven aluli személyek a képviselő-testületi ülésen csak a polgármester egyedi engedélye alapján vehetnek részt.

14. A képviselő-testület döntései

23. § A képviselő-testület:

a) rendeletet alkot,

b) határozatot hoz.

15. Döntéshozatali eljárás

24. § (1) A képviselő személyes érintettségét a döntés meghozatala előtt köteles bejelenteni a képviselő-testületnek. Amennyiben a képviselő e kötelezettségét elmulasztja, s a döntés az érintettség bizonyítását követően semmissé válik, a képviselő az ebből eredő kár megtérítésére köteles.

(2) A képviselő-testület határozatát amennyiben név szerinti szavazást rendel el, egyszerű szótöbbséggel hozza, - kivéve, ha az Mötv. eltérően nem rendelkezik. Név szerinti szavazás esetén a jegyző sorrendben felolvassa a képviselők nevét, akik nevük felsorolásakor „igen”, „tartózkodom” és „nem” nyilatkozattal szavaznak, s a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A név szerinti szavazást a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(3) Döntési kötelezettség fennállása esetén a nem elfogadott határozati javaslat, illetve rendelet-tervezet tárgyában - a képviselő testület tagja, illetve a jegyző kezdeményezésére - a képviselő-testület ügyrendi kérdésként egyszerű többséggel dönt, hogy az adott ülésen vagy az ülést követő valamely ülésen tovább folytatja a vitát. A döntés előkészítéséhez további feltételeket határozhat meg.

(4) A hozott határozatokról időrendi sorrendben nyilvántartást kell vezetni, amelyben a jegyző által megadott szempontok szerinti adatok kerülnek feltüntetésre. A nyilvántartás kezelése a polgármesteri hivatal feladata.

16. Minősített többség

25. § (1) Minősített többség, azaz a megválasztott képviselők több mint felének (4 fő) igen szavazata szükséges az önkormányzati törvény által kötelezően meghatározott ügyekben, valamint a képviselő-testület által meghatározott (2) bekezdés szerint meghatározott ügyekben.

(2) A képviselő-testület az alábbiakban határozza meg a minősített többségű szavazást igénylő ügyek körét:

a) helyi közügy önálló megoldásának vállalásához, illetőleg arról történő lemondáshoz,

b) helyi népszavazás kiírása,

c) kitüntetés, díszpolgári cím adományozása,

d) településrendezési terv jóváhagyása,

e) társadalmi- gazdasági program elfogadása,

f) munkaterv elfogadása,

g) polgármesteri tisztség betöltési módjának meghatározása,

h) az összeférhetetlenség megállapítása

i) döntés hitelfelvételről, kötvény kibocsátásáról,

j) döntés önkormányzati vagyon elidegenítéséről,

k) hatáskör gyakorlás átruházása, visszavonása esetén a többcélú kistérségi társulási megállapodás jóváhagyásához, módosításához, megszüntetéséhez, társuláshoz történő csatlakozáshoz való hozzájáruláshoz, kiválásról, kizárásról szóló döntéshez.

17. Rendeletalkotás

26. § (1) A rendeletalkotást kezdeményezheti:

a) a képviselő,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a polgármester,

d) a jegyző,

e) helyi társadalmi szervezet.

(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A kezdeményezést indokolni kell. A polgármester a rendelet tárgya szerint illetékes bizottságok, a jegyző, amennyiben szükségesnek ítéli külső szakértő bevonásával a kezdeményezést, majd a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.

(3) A képviselő-testület elé a rendelet-tervezet az előterjesztésre vonatkozó szabályok szerint kerül. Az előzetes hatásvizsgálat eredményéről a képviselő-testületet tájékoztatni kell. A hatásvizsgálatot a jogalkotásról szóló törvényben meghatározott feltételeknek megfelelően kell elkészíteni.

(4) A tervezethez indoklást kell csatolni. Tájékoztatást kell adni az előkésztés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról, alternatívákról is.

(5) A rendelet szakmai előkészítésével a Képviselő-testület a jegyzőt bízza meg. A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.

18. A rendelet előkészítésben való társadalmi részvétel

27. § A képviselő-testület - a rendelet-tervezet előkészítő időszakában a rendeletalkotási tárgy megjelölésével - dönthet arról, hogy a jogszabályokban kötelezően előírt társadalmi egyeztetéseken túl a lakosság széles körét érintő rendelet-tervezetek elfogadását megelőzően, mely esetben tart falufórumot, közmeghallgatást, illetve rendeli el a tervezet legalább 30 napos kifüggesztését a lakosság széles körű tájékoztatására.

19. A rendeletek kihirdetése

28. § A rendelet kihirdetésének napja a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés napja.

20. Határozathozatal

29. § (1) A Képviselőtestület határozatai:

a) Normatív

b) Önkormányzati hatósági

c) egyéb határozatok

(2) A képviselő-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:

a) a napirend meghatározásáról,

b) ügyrendi kérdésekről,

c) képviselői felvilágosítás kérésre adott válasz elfogadásáról.

(3) A határozatok nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.

21. A döntések jelölése

30. § A határozat jelölése .../… évente folyamatosan emelkedő arabszámos sorszáma, évszáma, valamint zárójelben feltüntetve a határozat elfogadásának éve, hónapja, napja, majd a Kt. Határozata kifejezés.

22. A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve

31. § (1) A jegyzőkönyv tartalmazza:

a) az ülés helyét, időpontját,

b) a megjelent képviselők és meghívottak nevét,

c) a távol maradt képviselők nevét, a távollét okát (illetve, hogy azt nem jelezte),

d) napirendi pontonként az előadók nevét, és mondanivalójuk lényegét,

e) a felszólalók nevét és bejelentésük lényegét,

f) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat,

g) képviselő kérésére véleményének rögzítését,

h) a rendelet-tervezetekről és határozati javaslatokról a szavazás eredményét,

i) aláírásokat, dátumot, pecsétet.

(2) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) meghívó,

b) a jelenléti ív,

c) a tárgyalt írásos előterjesztések,

d) a szóbeli előterjesztések írásos határozat-tervezetének egy-egy példánya,

e) a képviselő-testület rendelet-tervezetének, rendeletének egy-egy példánya,

f) az írásban benyújtott hozzászólás (a képviselő kérésére).

(3) A jegyzőkönyv eredeti példányát - mellékleteivel együtt - a jegyző évenként köteles beköttetni, külön a zárt és nyílt ülés jegyzőkönyveit.

(4) Az önkormányzat ügyekben a polgármester, államigazgatási ügyekben a jegyző gondoskodik arról, hogy a képviselő-testület jegyzőkönyveibe az állampolgárok betekinthessenek. A zárt ülés anyagából csak a közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét kell biztosítani. Erre ügyfélfogadási időben kerülhet sor.

(5) A döntésekről a jegyzőkönyv elkészültét követő 8 napon belül - kivonat formájában - értesíteni kell a végrehajtásban érintetteket.

23. Népszavazás, népi kezdeményezés

32. § (1) A képviselő-testület önkormányzati rendeletben szabályozza a helyi népszavazás és népi kezdeményezés részletes eljárás rendjét.

(2) A helyi népszavazás kiírását és eredményeit tárgyaló képviselő-testületi ülésekre tanácskozási joggal meg kell hívni az aláírást gyűjtők képviselőjét.

(3) A népi kezdeményezés tárgyalására meg kell hívni a kezdeményezők képviselőit.

24. Lakossági fórumok

33. § (1) A jelentősebb testületi döntések, helyzetértékelések előtt a polgármester, a bizottságok és a képviselők lakossági fórumot szervezhetnek. A fórumok a közvetlen tájékoztatás, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonást szolgálják.

(2) A képviselő-testület a következő fórumokat rendszeresíti:

a) Közmeghallgatás

b) Falugyűlés

(3) A fentieken kívül a képviselők a választópolgárokkal való kapcsolattartás módját, gyakoriságát egyénileg határozzák meg.

25. Közmeghallgatás

34. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább egyszer, előre meghirdetett időpontban közmeghallgatást tart, melyen az állampolgárok és helyi szervezetek közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatás időpontjának meghirdetéséről a polgármester gondoskodik. Kötelező közmeghallgatási napirendet beiktatni:

a) a következő évi költségvetési koncepció előtti tárgyaláskor,

b) nagyobb arányú területrendezés,

c) kötvénykibocsátás,

d) jelentősebb ingatlanátadás esetén,

e) ha a Képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű többséggel elrendeli.

(3) A lakosság kérdéseit, javaslatait a polgármester által előre meghirdetett időpontban, telefonszámon a közmeghallgatás előtt telefonon, valamint írásban is megteheti. A kérdezés és javaslattétel jogával a lakosság az ülésen szóban is élhet.

(4) A Képviselő-testület a közmeghallgatás során elhangzott hozzászólásokat értékeli, és kijelöli azt a személyt, szervezetet, aki (amely) a közmeghallgatás során elhangzott hozzászólások tartalmát megvizsgálja, s az intézkedések megtételét kezdeményezi, előkészíti a döntést.

26. Falugyűlés

35. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal a polgármester által kezdeményezett, vagy a munkatervben előre meghatározott időpontban falugyűlést tart, melyen tájékoztatja a lakosságot az eltelt időszakban végzett tevékenységről, bevonja a lakosságot a fontosabb döntések előkészítésébe, javaslatokat, véleményeket gyűjt a lakosság elvárásairól.

(2) A falugyűlést a polgármester hívja össze, egyben ő a falugyűlés előadója, levezettetője. A levezetéssel a polgármester települési képviselőt is megbízhat

(3) A fórumokon elhangzott, azonnal meg nem választolt közérdekű kérdés, kezdeményezés, javaslat megvizsgálása a polgármester feladata, melynek eredményéről a következő testületi ülésen tájékoztatni kell a képviselő-testületet.

27. Települési képviselő

36. § (1) A települési képviselő a képviselő-testülettől vagy a polgármestertől írásban kaphat megbízást arra, hogy képviselje az adott ügyben a képviselő-testületet.

(2) A megbízásban meg kell határozni, hogy a képviselet mire terjed ki, a felhatalmazás mire szól.

(3) A megbízott a megbízást tovább nem ruházhatja.

(4) A képviselőnek, bizottsági elnöknek, a bizottság tagjának, a tanácsnoknak a tiszteletdíját és természetbeni juttatását külön rendelet szabályozza.

28. Összeférhetetlenség

37. § (1) Az Ügyrendi Bizottság jogosult a képviselő, valamint a bizottsági taggal szemben felmerült összeférhetetlenségi ügy kivizsgálására.

(2) A képviselő-testület határozatát az ülést követő munkanapon kézbesíteni kell:

a) az érintett önkormányzati képviselőnek,

b) a választási bizottságnak,

c) a megyei kormányhivatalnak.

29. Vagyonnyilatkozat

38. § (1) A Polgármester és a képviselői vagyonnyilatkozatot az Ügyrendi Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi. A települési képviselő vagyonnyilatkozatát az Ügyrendi Bizottság által – tagjai közül – kijelölt személynek, vagy a Bizottságnak adja át. A képviselő vagyonnyilatkozata – az ellenőrzéshez szolgáltatott azonosító adatok kivételével – nyilvános, mely a Polgármesteri Hivatalban a bizottság titkársági feladatait ellátó ügyintézőnél megtekinthető.

(2) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a vagyonnyilatkozatot ellenőrző bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről az ellenőrző bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselő-testületet.

30. A képviselő-testület bizottságai

39. § (1) A képviselő-testület bizottságai:

a) Pénzügyi Bizottság, mely feladatává teszi a javaslattételt a polgármester jutalmára: 5 fő

b) Ügyrendi Bizottság, mely feladatává teszi a vagyonnyilatkozatok kezelését, nyilvántartását, ellenőrzését, valamint az összeférhetetlenségi, fegyelmi ügyek kivizsgálását: 3 fő

c) Mezőgazdasági Bizottság: 3 fő

(2) A képviselő-testület bizottságai egymással mellérendeltségi viszonyban állnak.

(3) A bizottság elnökét, elnökhelyettesét és tagjait a Képviselő-testület minősített többséggel választja meg és menti fel.

(4) A képviselő-testület a bizottság által benyújtott, valamint a bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések köréről a munkaterv elfogadásakor dönt.

40. § (1) A bizottságok belső működési szabályaikat a jogszabályok és e rendelet keretei között maguk határozhatják meg.

(2) A képviselő-testület meghatározott feladatok ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre.

a) Az ideiglenes bizottság feladatát és megbízatásának terjedelmét, megszűnésének idejét a képviselő-testület esetenként határozza meg.

b) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottságok működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.

(3) A bizottság működésének technikai feltételeit a jegyző biztosítja. A szervező, előkésztő és ügyviteli feladatokat a Polgármesteri Hivatal ezzel megbízott dolgozója látja el, mint a bizottság titkára. A bizottság titkára nem tagja a bizottságnak, szavazati joggal nem rendelkezik.

41. § (1) A Képviselő-testület döntési jog átadásának típusai:

a) Anyagi eszközöket kaphat, melynek felhasználásáról dönthet,

b) átruházott hatáskörök,

c) a képviselő-testület önkormányzati rendeletben önkormányzati hatósági hatáskört állapíthat meg bizottságának. (6. függelék tartalmazza)

(2) A bizottságok feladatának ellátásához, döntéseinek kialakításához állandó, vagy ideiglenes jelleggel külső szakértők közreműködését vehetik igénybe.

(3) A bizottságok egymás feladatkörét érintő tevékenységük során együttműködni és egymást tájékoztatni kötelesek.

42. § (1) A bizottságok taglétszámát és személyi összetételét a bizottsági munka hatékonyságának szempontjai határozzák meg, melyről a képviselő-testület a bizottság megalakulásakor dönt. Módosítást bármely képviselő kezdeményezhet.

(2) A bizottság nem képviselő tagjaira javaslatot tehetnek:

a) a bizottság tagjai,

b) a képviselők,

c) a polgármester.

(3) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel kapcsolatban azonosak.

43. § (1) A polgármester felelős az önkormányzás egészéért, melyből következően biztosítja az önkormányzati szervek döntései közötti összhangot.

(2) A bizottságot a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az elnökhelyettes hívja össze, és vezeti az ülést. Mindkettőjük akadályoztatása esetén a polgármester jogosult az ülést összehívni, s az ülést a korelnök vezeti.

44. § (1) A bizottság tervezett üléseiről és napirendjéről tájékoztatni kell a képviselőket. Bármely képviselő javaslatot tehet valamely - a bizottság feladatkörébe tartozó - ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

(2) A bizottságok elnökei megállapodhatnak adott téma együttes ülés keretében történő tárgyalásáról.

(3) A bizottság elnöke köteles a bizottságot összehívni:

a) a képviselő-testület döntése alapján,

b) a polgármester indítványára,

c) a bizottsági tagok legalább 1/4-ének írásos indítványára,

d) jegyző kezdeményezésére.

(4) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehet:

a) bármely települési képviselő,

b) a polgármester, alpolgármester,

c) jegyző (aljegyző),

d) a polgármesteri hivatal üggyel és szakterülettel érintett dolgozói,

e) a bizottság által meghívottak.

45. § (1) A bizottsági tag a személyes érintettségét közvetlenül a napirend ismertetése után köteles bejelenteni.

(2) Az önkormányzati hatósági ügyben folyó eljárásnál különös tekintettel kell lenni a döntés előkészítésére, az ügyfél jogainak érvényesülésére vonatkozó államigazgatási eljárási szabályokra.

(3) A testületi tagok kötelezettsége a titoktartási kötelezettség, a személyiségi jogok védelme.

(4) A bizottsági döntések kiadmányozója a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az ülés vezetésére jogosult személy.

46. § A bizottságok szervezik és ellenőrzik a testületi döntések végrehajtását, saját elhatározásuk alapján, valamint a polgármester felkérésére ellenőrzést végezhetnek a Polgármesteri Hivatalnál, a közszolgáltatást nyújtó önkormányzati intézményeknél.

47. § (1) A bizottság által hozott határozatokról időrendi sorrendben nyilvántartást kell vezetni, amelyben a jegyző által megadott szempontok szerinti adatok kerülnek feltüntetésre. A nyilvántartás kezelése a polgármesteri hivatal feladata.

(2) A bizottsági ülésről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint - külön indítványra - a kisebbségi véleményeket tartalmazza.

31. A képviselő-testület alakuló ülése

48. § (1) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze.

(2) Az alakuló ülés feladatai:

a) Az alakuló ülésen a képviselő-testület saját tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

b) Dönt a polgármester illetményéről, az alpolgármester tiszteletdíjáról és költségtérítésükről.

c) A bizottsági tagok jelölésére, titkos szavazások lebonyolítására ideiglenes jelölő, továbbá szavazatszámláló bizottságot alakít a képviselő-testület.

d) A képviselő-testület az alakuló ülésén, vagy az azt követő ülésen hozza létre a Pénzügyi és egyéb bizottságait.

e) az alakuló vagy az azt követő ülésen a Mötv. szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét.

(3) A polgármester a korelnök előtt tesz esküt.

32. A polgármester

49. § (1) Békéssámson község polgármestere a megbízatását munkaviszonyban látja el. A képviselő-testület tisztségviselője, aki felelős a testület és szervei eredményes működéséért. Ennek érdekében:

a) biztosítja a testület demokratikus működését, a széleskörű nyilvánosságot,

b) gondoskodik a települési képviselők tájékoztatásáról,

c) figyelemmel kíséri és koordinálja a bizottságok munkáját,

d) összehangolja és irányítja az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodást, a vállalkozási tevékenységet, a költségvetési feladatok ellátását,

e) a bizottságok közreműködésével koordinálja a kommunális, településfejlesztési és rendezési, a művelődési, oktatási, kulturális ágazat fejlesztési feladatait, az ifjúságpolitikai feladatokat, a környezetvédelmi feladatok ellátását

f) szervezi társulások létrehozását, a társuláshoz való csatlakozást,

g) meghatározza az alpolgármester feladatait, s irányíthatja tevékenységét,

h) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, valamint a lakosság önszerveződő közösségeivel.

(2) A polgármester feladatait a Polgármesteri Hivatal közreműködésével látja el, amelyet a jegyző vezet.

(3) A polgármester részletes feladatait és hatáskörét az Önkormányzati Jogtár Hatásköri jegyzéke szerint aktualizálja.

(4) A polgármester által átruházott hatásköröket, továbbá a polgármesteri egyetértési jogra való nyilatkozatot a rendelet 7. függeléke tartalmazza.

(5) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – a 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével döntést hozhat.

(6) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett a Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, pénzügyi kötelezettségvállalással nem járó, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben.

50. § (1) A polgármester ügyfélfogadási rendje:

a) hétfő, kedd, szerda 8-12 óráig

b) csütörtökön nincs ügyfélfogadás

c) péntek 8-12 óráig

(2) A polgármester szabadság kivétele esetén helyettesítésről az alpolgármesterrel egyeztetve gondoskodik.

(3) A (2) bekezdésben meghatározotton kívül a polgármester tartós távolléte esetén, legalább 10 munkanapon túl, az alpolgármester a polgármester megbízása nélkül is jogosult gyakorolni a polgármestert közvetlenül megillető jogosítványokat.

(4) A polgármester szabadságának kivételét az Ügyrendi Bizottság ellenőrzi.

(5) A polgármester alpolgármester hiányában lemondását, az Ügyrendi Bizottság elnöke részére juttatja el. A polgármester tisztségének megszűnése esetén munkakörét az új polgármester és alpolgármester hiányában az Ügyrendi Bizottság elnökének adja át.

33. Alpolgármester

51. § (1) Az alpolgármester részletes feladatait a polgármester határozza meg.

(2) A Békéssámson község képviselő-testülete - a polgármester javaslatára - egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(3) A társadalmi megbízatású alpolgármester munkarendje, fogadó órája:

a) Munkarendje: a polgármester tartós távolléte esetén a polgármester ügyfélfogadási rendje szerint délután 13 órától 16 óra 30 percig.

b) Fogadóórája: páros héten szerdán 15 órától 16 óra 30 percig.

(4) Az alpolgármester megválasztásáról és megbízatásának visszavonásáról a képviselő-testület titkos szavazással dönt. A titkos szavazás technikai feltételeiről a jegyző, a lebonyolításáról az Ügyrendi Bizottság, amennyiben még nem megválasztott, ideiglenesen megválasztott szavazatszámláló bizottság gondoskodik.

34. Jegyző

52. § (1) A képviselő-testület az általa kiírt pályázatban meghatározott feltételek figyelembevételével nevezi ki a jegyzőt.

(2) A pályázati kiírásról és annak tartalmáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.

(3) A jegyző a Mötv. 81. § (3) bekezdésében foglaltakon túlmenően:

a) a polgármester útmutatásával előkészíti a képviselő-testület és a bizottság elé kerülő előterjesztéseket, illetőleg állást foglal azok jogszerűsége tekintetében.

b) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester és a bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben,

c) igény szerint tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról, az államigazgatási ügyintézés helyzetéről,

d) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára,

e) gondoskodik az SZMSZ mellékleteinek és függelékeinek naprakészen tartásáról.

(4) A jegyző feladat- és hatáskörének nyilvántartását az Önkormányzati Jogtár Hatásköri jegyzéke szerint aktualizálja.

(5) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a polgármester – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatok ellátására megfelelő képesítésű személyt nevezhet ki, illetve a köztisztviselők közül megbízást ad a feladat ellátására.

35. A polgármesteri hivatal

53. § (1) A polgármesteri hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata az SZMSZ 8. függeléke.

(2) A képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján a hivatal belső szervezeti tagozódását munka- és ügyfélfogadásának rendjét az e rendelet (9 függeléke), valamint bértömegét az éves költségvetési rendeletben határozza meg.

(3) A polgármesteri hivatal kiadmányozás rendjéről szóló polgármesteri és jegyzői szabályzat az SZMSZ 8.1 illetve 8.2 függeléke.

36. Az önkormányzat gazdasági programja

54. § A programban főbb célokon kívül megjelölhetők azok a feladatok, amelyek megoldásában feladatot vállaló önszerveződő lakossági szervezetek tevékenységét az önkormányzat támogatásban részesíti.

37. Az önkormányzat társulásai

55. § Az önkormányzat társulásainak nevét, a társulásra átruházott feladat- és hatáskörök jegyzékét a 4. melléklet tartalmazza.

38. Az önkormányzat költségvetése

56. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg. Ebben dönt, hogy az adott költségvetési évben – figyelembe véve a gazdasági programban elfogadott ütemezést - a kötelező feladatain túl, milyen önként vállalt feladatot lát el.

(2) A költségvetési rendeletet az államháztartásról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően kell megalkotni. A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.

(3) Az első forduló (koncepció) főbb elemei:

a) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembevétele,

b) az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérés. Ezen belül:

ba) a bevételi források,

bb) azok bővítésének lehetőségei,

bc) a kiadási szükségletek, azok gazdaságos (törvényes keretek között mozgó) célszerű megoldásainak meghatározása,

bd) az igények és a célkitűzések egyeztetése,

be) a szükségletek kielégítési sorrendjének meghatározása,

bf) a várható döntések hatásainak felmérése.

(4) A második forduló főbb elemei: a képviselő-testület a koncepció és e tárgykörben tartott közmeghallgatás után megtárgyalja a költségvetési rendelet tervezetét, amely több változatban is készülhet.

39. Az önkormányzati gazdálkodás főbb szabályai

57. § (1) Az önkormányzat gazdálkodási feladatainak adminisztrációját a polgármesteri hivatal látja el. E körben különösen:

a) a Pénzügyminisztérium által előírt módon és időben elkészíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi a MÁK részére,

b) beszedi az önkormányzat saját bevételeit,

c) „leigényli” a MÁK-tól a címzett és céltámogatásokat,

d) felügyeli az önkormányzat által működtetett intézmények tekintetében a bérgazdálkodási jogkört,

e) gondoskodik az önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról,

f) biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, s ezen belül- a pénzügyminiszter által meghatározottak szerint - kialakítja saját, valamint az intézmények könyvvitelének számlarendjét,

g) biztosítja az önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását,

h) elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárát, s azt csatolja az év végi költségvetési beszámolójához,

i) az önkormányzat költségvetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az önkormányzat tartozásainak és az önkormányzat intézményei működési kiadásainak a kiegyenlítéséről, illetőleg teljesítéséről.

(2) Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények önállóan működő költségvetési szervek, a dologi kiadásokra biztosított pénzeszközeiket a polgármesteri hivatal által meghatározott ütemben és mértékben használhatják fel. Az intézmény részére biztosított éves költségvetési keretet csak a képviselő-testület csökkentheti, illetőleg vonhatja el.

(3) Az intézmény vezetője egy személyben felelős az intézmény gazdálkodásának szabályszerűségéért, a jegyző gazdálkodásra vonatkozó utasításainak végrehajtásáért, az általa - a vonatkozó jogszabályok és a képviselő-testület felhatalmazása alapján - kiadott szabályzatokban foglaltak betartásáért, az intézmény számára előírt bevételi terv teljesítéséért.

(4) A Polgármesteri Hivatal, valamint az önkormányzat által működtetett intézmények vezetői a kisebb összegű készpénz-kifizetéseiket a házipénztárban kezelt ellátmányból - a házipénztárra vonatkozó szabályok szerint - teljesítik.

58. § (1) A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület szervei útján látja el.

(2) Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik a képviselő-testület mindaddig, amíg társulási keretben azt nem tudja megvalósítani.

59. § (1) A képviselő-testület az éves zárszámadásról rendeleti formában dönt.

(2) A képviselő-testület az önkormányzati vagyontárgyak számbavételére, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, más célú hasznosítására, az önkormányzati követelésekről való lemondás szabályaira külön rendeletet alkot

(3) Évente beszámoltat az adóbevételek alakulásáról.

40. IV. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

60. § (1) Ez a rendelet 2011. május 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Békéssámson község Önkormányzatának Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2007.(V.1.) önkormányzati rendelete, valamint az azt módosító 3/2008.(IV.17.), a 18/2009.(XII.1.), az 5/2010.(IV.5.) és 11/2010. (X.22.) önkormányzati rendeletek.

(3) Az SZMSZ mellékleteinek, függelékeinek folyamatos vezetéséről, naprakész állapotban tartásáról a jegyző gondoskodik.

(4) Az SZMSZ mellékleteivel, függelékével együtt megküldendő:

a) a települési képviselőknek,

b) a nem képviselő bizottsági tagoknak,

c) a Békés Megyei Kormányhivatal Vezetőjének.

(5) Az SZMSZ megtekinthető: a Polgármesteri Hivatal 6. számú irodájában.

61. § (1) Az SZMSZ mellékletei:

1. melléklet: A Képviselőtestület intézményeinek és a közvetlen képviselő-testület alá tartozó szervezeti egységek jegyzéke

2. melléklet: az Önkormányzat közfeladata szakmai alaptevékenységei, továbbá ezek kormányzati funkció szerinti megjelölése, és főtevékenységének államháztartási szakágazati besorolása

3. A Képviselő-testület Bizottságra, polgármesterre, jegyzőre átruházott hatáskörei

4. Az Önkormányzat társulásaira átruházott feladat- és hatáskörök jegyzéke

5. A tanácsnokok feladat és hatásköre

(2) Az SZMSZ függelékei:

1. függelék: A Képviselő-testület tagjainak névjegyzéke

2. függelék: Az állandó bizottságok és tisztségviselőnek, tagjainak névjegyzéke

3. függelék: A rendeletek hatályos jegyzéke

4. függelék: Az önkormányzati tanácsnokok névsora

5. függelék: A Képviselő-testület munkaterve

6. függelék: Az önkormányzati rendelettel bizottságok részére megállapított önkormányzati feladat- és hatáskörök

7. függelék: A polgármester által átruházott hatáskörök jegyzéke, továbbá az egyetértési jogra vonatkozó nyilatkozata

8. függelék: A Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata, ügyrendje

(3) Az ügyrend függelékei: A Munkaköri leírás és helyettesítés rendje

(4) Kiadmányozás rendje:

a) polgármester

b) jegyző

c) Kötelezettségvállalás, érvényesítés, utalványozás, ellenjegyzés

d) Hivatal dolgozóinak juttatásaira vonatkozó szabályok

e) Képviselő-testület alá tartozó ellátó (szolgáltató) szervezeti egységek dolgozóinak juttatásai

f) Ügyiratkezelés szabályai

g) Polgármester egyetértési jog gyakorlásának szabályai

h) Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkakörök

i) A képzettségi pótlékkal járó munkakörök

j) Megállapodás a részben önállóan gazdálkodó és a felügyeleti szerv közötti munkamegosztásról

k) Gazdálkodással kapcsolatos szabályok

l) függelék: A hivatal belső szervezeti tagozódását munka- és ügyfélfogadásának rendje

m) függelék: A bizottságok szervezeti működési szabályzata

n) függelék: Az önkormányzat nemzetközi kapcsolatai, testvértelepülések

o) függelék: Orosházi Kistérség Többcélú Társulási megállapodás

p) függelék: Társulási megállapodások

1. melléklet

Az önkormányzati intézmények, a Képviselő-testület alá tartozó ellátó (szolgáltató) szervezeti egységek

1. Az önkormányzati intézmények: Békéssámson Községi Óvoda

2. A közvetlenül az önkormányzat Képviselő-testület alá tartozó ellátó /szolgáltató/ szervezeti egységek tagozódása, foglalkoztatottak száma:

2.1. Fogorvosi alapellátás 2 fő

2.2. Háziorvosi alapellátás 2 fő

2.3. Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás,

(védőnő) 2 fő

2.4. Házi segítségnyújtás 2 fő

2.5. Szociális étkeztetés 1 fő

2.6. Közművelődési intézmények

Közösségi színterek működtetése 2 fő

2.6.1. Szabadság u. 97.

2.6.2. Rákóczi u. 12.

2.6.3. Hősök tere 1.

2.6.4. Sporttelep

2.7. Könyvtári szolgáltatások 1 fő

2.8. Város- községgazdálkodási m.n.s. szolgáltatások létszáma a közfoglalkoztatottak számától függő.

2.8.1. Házi brigád

2.8.1.1. karbantartó 5 fő

2.8.1.2. gépkocsivezető 1 fő

2.8.1.3. fűtő, parkgondozó 1 fő

2.8.1.4. traktoros 1 fő

2.8.1.5. mázsaház üzemeltető 1 fő

2.8.2. Takarító 1 fő

2.8.3. Helypénzszedő 1 fő

2.9. Köztemető-fenntartás és működtetés

(Ravatalozó gondnok) 1 fő

2.10. A közszolgáltatások szervezeteinek dolgozói közalkalmazottak, akiket a Képviselő-testület nevez ki, az egyéb munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.

2.10.1. Az ellátó szervezet létszáma az éves költségvetés létszámkeretében megjelenik.

2.10.2. A közfoglalkozottak létszámát a polgármester – figyelembe véve a foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők létszámát, összetételét, a helyi munkaerőigény figyelembe vételével – az állami foglalkoztatási szervvel való egyeztetéssel, az éves költségvetési rendeletben megállapított bértömegen belül határozza meg, és gyakorolja a munkáltatói jogokat. 2.10.3. A településüzemeltetési szolgálat dolgozói tekintetében a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert arra, hogy a hivatal dolgozóinak munkaidejétől eltérő munkaidő beosztást állapítson meg. A közfoglalkoztatottak létszámát a költségvetésben megállapított bértömegen belül a polgármester határozza meg.

2. melléklet

az önkormányzat közfeladata, szakmai alaptevékenységei, továbbá ezek kormányzati funkció szerinti megjelölése, és főtevékenységének államháztartási szakágazati besorolása

1. Szerv neve: Békéssámson község Önkormányzata

1.1. Törzskönyvi azonosító szám: 725459

1.2. KSH szám: 15725455-8411-321-04

1.3. Adószám:15725455-2-04

2. Székhely: 5946 Békéssámson, Hősök tere 10-12.

3. Telephelyek: Békéssámson, Mázsaház (0187/2 hrsz)

3.1. Sporttelep (391 hrsz)

3.2. Temető-ravatalozó (181/2 hrsz)

3.3. Rákóczi u. 16.

3.4. Komlósi u. 1.

3.5. Hősök tere 1.

3.6. Szabadság u. 97.

3.7. Szabadság tér 1.

3.8. Kossuth u. 9.

3.9. Bartók Béla u. 15.

3.10. Bartók Béla u.7.

4. Alapításról rendelkező okirat és jogszabály:

4.2. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény

4.4. 2007.05.01. 3/2007. (V.1.) önkormányzati rendelettel elfogadott SZMSZ

4.5. 2008.04.17. 3/2008. (IV.17.) önkormányzati rendelettel elfogadott SZMSZ módosítás

4.6. 2010.10.15. Alakuló ülés jegyzőkönyve

4.7. 2010.12.10. 69-3/2010. számú működési engedély

4.8. 2011.04.20. 6/2011.(IV.20.) önkormányzati rendelettel elfogadott SZMSZ

4.9. 2012.03.09. 3/2012.(III.9.) önkormányzati rendeletet az SZMSZ módosításról

4.10. 2012.04.27. III-C-001/522-7/2012. számú működési engedély

4.11. 2012.06.21. 11/2012.(VI.21.) önkormányzati rendelet az SZMSZ módosításról

4.12. 2012.12.18. 17/2012. (XII.18.) önkormányzati rendelet az SZMSZ módosításról

4.13. 2013.04.18. 4/2013.(IV.18.) önkormányzati rendelet az SZMSZ módosításról

4.14. 2014.03.19. 3/2014. (III.19.) önkormányzati rendelet az SZMSZ módosításról

4.15. 2014.06.27. BEC/01/865-3/2014. számú működési engedély

4.16. 2015.05.24. 8/2015.(V.24.) önkormányzati rendelet az SZMSZ módosításról

4.17. 2016.05.02. 3/2016.(V.2.) önkormányzati rendelet az SZMSZ módosításról

5. Közfeladata: a helyi közügyek intézése és a helyi közhatalom gyakorlása

6. Főtevékenységének államháztartási szakágazat besorolása:

841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

7. Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

7.1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

7.2. 011220 Adó,vám-és jövedéki igazgatás

7.3. 013320 Köztemető-fenntartás és működtetés

7.4. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

7.5. 022010 Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

7.6. 032020 Tűz-és katasztrófavédelmi tevékenységek

7.7. 041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

7.8. 041232 Start-munka program-Téli közfoglalkoztatás

7.9. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

7.10. 041236 Országos közfoglalkoztatási program

7.11. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

7.12. 042130 Növénytermesztés, állattenyésztés, és kapcsolódó szolgáltatások

7.13. 045120 Út, autópálya építése

7.14. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

7.15. 045170 Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása

7.16. 047410 Ár-és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

7.17. 052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

7.18. 053020 Szennyeződésmentesítési tevékenységek

7.19. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk

7.20. 064010 Közvilágítás

7.21. 066010 Zöldterület-kezelés

7.22. 066020 Város-községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

7.23. 072111 Háziorvosi alapellátás

7.24. 072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

7.25. 072311 Fogorvosi alapellátás

7.26. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

7.27. 074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás

7.28. 081045 Szabadidősport-(rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

7.29. 082044 Könyvtári szolgáltatások

7.30. 082091 Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

7.31. 082092 Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

7.32. 104030 Gyermekek napközbeni ellátása

7.33. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

7.34. 104042 Család és gyermekjóléti szolgáltatások

7.35. 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

7.36. 107051 Szociális étkeztetés

7.37. 107052 Házi segítségnyújtás

7.38. 107053 Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

8. Az önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem folytat.

9. Illetékessége és működési köre: Békéssámson község közigazgatási területe

10. Irányító szervének neve és székhelye:

10.1. Békéssámson község Önkormányzatának Képviselő-testülete

10.2. 5946 Békéssámson, Hősök tere 10-12.

11. Vezetőjének választási rendje: a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló 2010. évi L. törvény szerint választott tisztségviselő

12. Foglalkoztatottakra vonatkozó foglalkoztatási jogviszonyok megjelölése:

12.1. - közszolgálati jogviszony, polgármesteri jogviszony

12.2. - közalkalmazotti jogviszony

12.3. - munkaviszony

12.4. - közfoglalkoztatási jogviszony

12.5. - vállalkozási jogviszony

12.6 - megbízási jogviszony

3. melléklet

A Képviselő-testület Bizottságra, polgármesterre, jegyzőre átruházott hatáskörei

1. A polgármesterre átruházott hatáskörök

1.1. Dönt a rendkívüli települési támogatásra való jogosultságról.

1.2. Elrendeli a köztemetést.

1.3. Bejelenti a köztemetés költségét hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél, vagy az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségének megfizetésére kötelezi.

1.4. A köztemetés költségét az Szt. 48. § (1) bekezdés szerinti önkormányzatnak megtéríti.

1.5. Dönt a köztemetés költségének megtérítésére méltányosságból való részletfizetés engedélyezése ügyben.

1.6. Dönt az étkeztetés és házi segítségnyújtás személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételére való jogosultságról.

1.7.3 Dönt a településképi véleményezési eljárással kapcsolatos ügyekben, átruházott hatáskörben jogosult az eljárás lefolytatására.

1.8.4 Dönt a településképi bejelentési eljárással kapcsolatos ügyekben, átruházott hatáskörben jogosult az eljárás lefolytatására.

1.9.5 Dönt a településképi kötelezéssel kapcsolatos ügyekben, átruházott hatáskörben jogosult az eljárás lefolytatására.

1.10.6 Dönt a településkép-védelmi bírság kiszabásánál mérlegelendő szempontokról és a bírság megfizetésének módjáról, átruházott hatáskörben jogosult az eljárás lefolytatására.

2. A jegyzőre átruházott hatáskörök

2.1. Dönt a települési lakhatási támogatásra való jogosultságról.

2.2. Dönt a települési gyógyszerkiváltási támogatásra való jogosultságról.

2.3. Dönt a települési temetési támogatásra való jogosultságról. 2.4. Kiadja a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló 385/2014. (XII.31.) Korm. rendelet 7. § (1b) bekezdés szerinti igazolást.

4. melléklet

Az Önkormányzat társulásra átruházott feladat- és hatáskörei

1. Orosházi Kistérség Többcélú Társulása

1.1. Területfejlesztési feladatok

1.2. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

1.3. Gyermekjóléti szolgálat

1.4. Központi orvosi ügyeleti ellátás (Tótkomlósi központ)

1.5. Oktatási feladatok

1.6. Pedagógiai szakszolgálat

1.7. Mozgókönyvtár ellátás

1.8. Családsegítés

2. „Dél-Kelet Alföld Regionális Hulladékgazdálkodási Rendszer Önkormányzati Társulás” elnevezésű projekthez társulás 86/2007.(X.11.) Kt.

2.1. Megalakulás: 2006. március 1.

2.2. Székhely: 5900 Orosháza, Szabadság tér 4-6.

3. „Orosháza és Térsége Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás”

3.1. Megalakulás időpontja: 2010. február 15.

3.2. Székhely: 5900 Orosháza, Szabadság tér 4-6.

4. „Tótkomlós és Térsége Állati Hulladék Kezelési Önkormányzati Társulás” elnevezésű társulás 58/2005.(VI.15.) Kt.

Megalakulás: 2005. június 17., 4.2. Székhely: 5940 Tótkomlós, Fő u. 1.

5. melléklet7

1

A 10. § (1) bekezdése a Békéssámson Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (III. 18.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 11. § (3) bekezdése a Békéssámson Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (III. 18.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. A 11. § (3) bekezdése a Békéssámson Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (IV. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

A 3. melléklet 1.7. pontját a Békéssámson Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (VI. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

4

A 3. melléklet 1.8. pontját a Békéssámson Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (VI. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

5

A 3. melléklet 1.9. pontját a Békéssámson Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (VI. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

6

A 3. melléklet 1.10. pontját a Békéssámson Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2023. (VI. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

7

Az 5. mellékletet a Békéssámson Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (III. 18.) önkormányzati rendelete 3. §-a hatályon kívül helyezte.