Nagykálló Város Önkormányzata Képviselő-testületének 40/2012. (XII. 20.) önkormányzati rendelete
Nagykálló Város Nemzeti vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
Hatályos: 2012. 12. 27Nagykálló Város Önkormányzata Képviselő-testületének 40/2012. (XII. 20.) önkormányzati rendelete
Nagykálló Város Nemzeti vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
Nagykálló Város Képviselő-testülete a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § 6. pontjában, 6. § (5) bekezdésében, 6. § (6) bekezdésében, 11. § (16) bekezdésében, 13. § (1) bekezdésében, 18. § (1) bekezdésében; a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 107. §-ában, 109. § (4) bekezdésében, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 97. § (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 8. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A Rendelet célja, hatálya
1. §
1. A rendelet célja
2. A rendelet hatálya
3. Értelmező rendelkezések
Az Önkormányzat vagyona, a vagyon nyilvántartása, a vagyongazdálkodás tervezése, a tulajdonosi jogok gyakorlásának általános szabályai,
1. Az Önkormányzat vagyona, a vagyon nyilvántartása, a vagyongazdálkodás tervezése
2. § (1) Az önkormányzati vagyon körét a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény – a továbbiakban: Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény - 106. § (2) bekezdése határozza meg. Az önkormányzati vagyont a az egyes vagyonelemek célhoz kötöttsége szempontjából a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI törvény 5. § (1) bekezdése két csoportba sorolja.
(2) Az Önkormányzat törzsvagyona forgalomképtelen, vagy korlátozottan forgalomképes vagyon.
(3) Az Önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyonába az vagyon tartozik, amely az közvetlenül önkormányzati feladatkör ellátását vagy hatáskör gyakorlását szolgálja és
a) a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény – a továbbiakban: nemzeti vagyontörvény - 5. § (3) bekezdése az önkormányzat kizárólagos tulajdonát képező vagyonnak, vagy
b) törvény vagy e rendelet 1. számú melléklete nemzetgazdálkodási szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnak minősít.
(4) Az Önkormányzat korlátozottan forgalomképes törzsvagyonába ( 2. számú melléklet) az a vagyon tartozik, amely közvetlenül önkormányzati feladatkör ellátását vagy hatáskör gyakorlását szolgálja és
a) törvény korlátozottan forgalomképes vagyonként állapít meg, valamint
b) az Önkormányzat intézményei, költségvetései szervei vagyona és
c) az Önkormányzat tulajdonában álló épület, amelyet az Önkormányzat által fenntartott és közfeladatot ellátó intézmény a feladatellátás során használ és a Polgármesteri Hivatal által használt épületek, épületrészek.
(5) Az Önkormányzat üzleti vagyona (3. számú melléklet) mindaz a vagyon, amely nem tartozik a törzsvagyon körébe.
2. Vagyonkataszter
3. Vagyonkimutatás
4. Önkormányzati vagyon értékének meghatározása
3. § (1) Az Önkormányzat ingatlan vagyonát a számviteli nyilvántartás szerinti bruttó értéken és a ingatlanvagyon-kataszter nyilvántartásban meghatározott becsült értéken, az ingóvagyonát könyv szerinti értéken, a portfolió és várományi vagyonát – amennyiben jogszabály eltérően nem rendelkezik - a számviteli politikában meghatározott értéken tartja nyilván (a továbbiakban együtt: nyilvántartott érték).
(2) Amennyiben az (1) bekezdés alapján több érték áll rendelkezésre, úgy azok közül a legmagasabbat kell figyelembe venni.
(3) Az önkormányzati vagyon körébe tartozó vagyontárgy elidegenítésére, illetve egyéb módon történő hasznosítására és megterhelésére, vagyonkezelésbe adására irányuló döntést megelőzően az adott vagyontárgy forgalmi (piaci) értékét
a) ingatlan és ingó vagyon esetén, amennyiben a nyilvántartott értéke a törvényben meghatározott értéket nem éri el, és a hasznosítás során versenyeztetésre nem kerül sor, úgy 12 hónapnál nem régebbi forgalmi értékbecslés alapján;
b) a nyilvántartott értékkel nem rendelkező egyéb ingatlan és ingó vagyon esetén 12 hónapnál nem régebbi forgalmi értékbecslés alapján;
c) tagsági jogot megtestesítő értékpapír esetén, ha az:
4. § (1) Az Önkormányzat a törzsvagyonát az üzleti vagyonától elkülönítetten, a helyi önkormányzatok vagyonának nyilvántartására vonatkozó jogszabályi rendelkezésekben meghatározott módon tartja nyilván és készíti el a vagyonáról a jogszabályok által meghatározott kimutatásokat.
(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat vagyongazdálkodásának az Alaptörvényben és a nemzeti vagyontörvény 7. § (2) bekezdésében rendeltetése biztosításának céljából közép- és hosszú távú vagyongazdálkodási tervet fogad el.
5. Tulajdonosi jogok gyakorlásának általános szabályai
5. § (1) Az önkormányzatot megilletik mindazon jogok és terhelik mindazon kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, illetve terhelik. Az önkormányzatot megillető tulajdonosi jogok gyakorlásával kapcsolatos feladatok és hatáskörök a képviselő testületet illetik meg.
(2) A képviselő- testület az (1) bekezdésben megjelölt hatásköreit átruházhatja a polgármesterre, illetve bizottságaira.
(3) Önkormányzati vagyont más jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdálkodó szervezet, vagy magánszemély akkor kezelhet, ha a képviselő-testület a meghatározott vagyontárgyaira vonatkozó vagyonkezelői szerződéssel megbízza. Ez esetben a vagyonkezelő – a szerződésben meghatározott körben – a tulajdonos önkormányzat nevében és megbízásából gyakorolja a tulajdonosi jogokat.
(4) Önkormányzati vagyonkezelő szervek: az önkormányzat intézményei, gazdasági és közhasznú társaságai, az önkormányzat hivatala.
(5) A vagyonkezelő szerv a kezelésében, használatában lévő önkormányzati vagyonnal – az önkormányzat kötelező feladatainak sérelme nélkül – a törvények, és e rendelet keretei között gazdálkodik.
(6) Az önkormányzat a tulajdonában lévő vagyontárgyak hasznosítására, üzemeltetésére, továbbá az önkormányzat tulajdonába kerülő vagyontárgyak létesítésére gazdasági társaságot alapíthat, illetve vagyonát gazdasági társaságban hasznosíthatja.
6. Rendelkezés az önkormányzati vagyonnal
6. § (1) A képviselő-testület hatáskörébe tartoznak az alábbi, vagyonhasznosításra vonatkozó döntések, értékhatártól függetlenül:
a) az önkormányzat tulajdonát képező vagyontárgyaknak az önkormányzati vagyon részeibe való besorolása,
b) ingatlan vásárlása, cseréje, értékesítésre történő kijelölése,
c) gazdasági és közhasznú társaságokban fennálló részesedéseinek értékesítésre történő kijelölése, valamint pénzbeli és apport befektetése társaságokba,
d) hitel felvétele, illetve annak felvételéhez vagyoni fedezet biztosítékul nyújtása,
e) kötvény, váltó kibocsátása és elfogadása,
f) kezesség vállalása, egy évet meghaladó lejáratú értékpapír vásárlása,
g) gazdasági és közhasznú társaság alapítása,
h) társadalmi szervezet, alapítvány létrehozásának engedélyezése, társadalmi szervezethez, alapítványhoz való csatlakozás, hozzájárulás, azok támogatása.
(2) Az önkormányzati vagyonra vonatkozó egyéb döntések értékhatártól függően az önkormányzat és szervei, valamint a vagyonkezelők hatáskörébe tartoznak.
(3) A képviselő-testület hatáskörébe tartozik:
a) 1 000 000 Ft feletti vagyontárgy vásárlása,
b) 1 000 000 Ft értékhatár felett a vagyontárgy értékesítése, a vagyon használatának, illetve a hasznosítás jogának átengedése, cseréje, biztosítékul adása és egyéb módon való megterhelése,
c) behajthatatlan követelések törlése, 300 000 Ft. értékhatár felett
d) megkötni a nem intézményi használatban lévő bérleti szerződéseket.
(4) A képviselő-testület pénzügyi bizottságának hatáskörébe tartozik:
a) az önkormányzati vagyon nyilvános értékesítésének, hasznosításának ellenőrzése,
b) a biztosítási szerződések megkötésének véleményezése,
c) a képviselő-testület által értékesítésre kijelölt, 1 000 000 Ft. értékhatár alatti ingatlan elidegenítése, használatának, illetve hasznosítási jogának átengedése, biztosítékul adása, egyéb módon történő megterhelése,
d) 100 000 Ft-tól 1 000 000 Ft értékhatárig ingó vagyontárgy adásvételének engedélyezése.
e) 1 000 000 Ft. értékhatár alatt, ellenérték nélkül felajánlott vagyon elfogadásának jóváhagyása,
f) behajthatatlan követelések törlése 30 000 Ft és 300 000 Ft között.
(5) A vagyonkezelő szervezet vezetőjének hatáskörébe tartozik a pénzügyi bizottság jóváhagyásával
a) a közszolgáltatáshoz nélkülözhető vagyon – egy hónapon túli – határozott időtartamú bérbeadás útján történő hasznosítása,
b) a használatában, kezelésében lévő, 100 ezer-500 ezer forint közötti értékű ingó vagyontárgyak, vagyonértékű jog stb. értékesítése,
c) 30 000 Ft – a számviteli szabályok szerint számított – egyedi értéket meghaladó elavult ingóságok értékesítése.
(6) A polgármester jogosult:
a) a hatáskörrel rendelkező szerv döntése alapján a vagyonhasznosítási jogügyletek megkötésére,
b) megkötni – a pénzügyi bizottság véleményének figyelembevételével – a biztosítási szerződéseket.
A forgalomképtelen vagyon hasznosítása
(7) A forgalomképtelen vagyon – a tulajdon- és vagyonkezelői jogot nem érintő - hasznosítása a közterület – használat engedélyezésével kapcsolatos eljárásokról szóló önkormányzati rendelet alapján történik.
(8) A közterület-foglalási önkormányzati rendelet hatálya alá nem tartozó – köztemetőn kívül – forgalomképtelen vagyon tulajdonjogot nem érintő hasznosítása a Képviselő -testület hatáskörébe tartozik.
(9) A helyi közút és műtárgya és tartozékai hasznosítására vonatkozó koncessziós pályázat kiírásáról a képviselő-testület dönt, a koncessziós szerződés aláírására a polgármester jogosult.
Az Önkormányzat tulajdonát képező vagyon átruházásának a szabályai
7. A tulajdonjog átruházás általános szabályai
7. § (1) Az Önkormányzat tulajdonát képező vagyon tulajdonjoga csak természetes személyre, vagy a nemzeti vagyontörvény 3. § (1) bekezdés 1. pontjában felsorolt, átlátható szervezetre ruházható át.
(2) Az Önkormányzat tulajdonát képező ingatlan tulajdonjogának értékesítése esetén nemzeti vagyontörvény 14. § (2) bekezdése alapján a Magyar Államot, az ott meghatározottak szerint elővásárlási jog illeti meg.
(3) Törvényben meghatározott forgalmi értékhatár felett az Önkormányzat tulajdonát képező vagyon tulajdonjogát átruházni csak versenyeztetés útján, az összességében legelőnyösebb ajánlatot tevő részére, a szolgáltatás, ellenszolgáltatás értékarányosságával lehet.
8. § (1) A nettó egymillió forint forgalmi, illetve nyilvántartási értéket meghaladó önkormányzati vagyon tulajdonjogának átruházása tárgyában döntés kizárólag a vagyonra vonatkozó 90 napnál nem régebbi forgalmi értéket megállapító szakvélemény alapján, az abban meghatározott forgalmi érték alapul vételével hozható.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában 90 napnál nem régebbi szakvéleménynek minősül a tulajdonjog átruházásról szóló döntés napjához képest 90 napnál régebbi, a döntés napjától számított 30 napon belül aktualizált szakvélemény is.
8. Korlátozottan forgalomképes törzsvagyon tulajdonjogának átruházása
9. § (1) Korlátozottan forgalomképes törzsvagyon tulajdonjogának átruházására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vagyon már nem szolgálja közvetlenül a kötelező önkormányzati feladatkör ellátását, vagy hatáskör gyakorlását.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltakról a kötelező önkormányzati feladat ellátója, vagy hatáskör gyakorlója nyilatkozik a vagyon értékétől függően a Polgármester, vagy a Pénzügyi Bizottság számára a vagyon tulajdonjogának átruházására tett javaslatában, illetve előterjesztésében.
(3) Az (2) bekezdésben tett javaslat alapján az 6. § -ban meghatározott szabályok szerint hatáskörrel rendelkező szerv dönt a vagyon tulajdonjogának az átruházásáról.
9. A tulajdonjog átruházás csere útján
10. § (1) Az Önkormányzat tulajdonát csere útján értékegyeztetéssel lehet átruházni a tulajdonjog átruházásra vonatkozó, a rendelet 6 - 8 §-aiban meghatározott általános szabályok megfelelő alkalmazásával.
(2) A csere útján történő tulajdonjog átruházásra vonatkozó döntés meghozatalára hatáskörrel rendelkező személy, vagy szerv megállapításánál a csere tárgyainak forgalmi értékét külön – külön kell figyelembe venni. A döntési hatáskört a nagyobb forgalmi értékű cseretárgy forgalmi értéke alapján kell megállapítani.
10. A tulajdonjog átruházása ingyenesen, vagy a forgalmi értéknél alacsonyabb értéken
11. § (1) Az Önkormányzat vagyonának a tulajdonjogát ingyenesen a nemzeti vagyontörvény 13. § (3) – (7) bekezdésében foglaltak szerint és az ott meghatározott feltételekkel lehet átruházni.
(2) Önkormányzati vagyon tulajdonjogát ingyenesen átruházni kizárólag törvényben meghatározott esetben és módon lehet.
(3) Az önkormányzati vagyon tulajdonjogát megszerző fél – az állam által történő tulajdonszerzése kivételével - az Nvtv.-ben meghatározott ideig a vagyontárgyat nem idegenítheti el, köteles a juttatás céljának megfelelően hasznosítani, valamint állagát megóvni, továbbá az átruházott vagyon hasznosításáról évente beszámolni az átadó felé.
(4) A korlátozottan forgalomképes törzsvagyon és az egyéb vagyon körébe tartozó ingatlan vagyont ingyenesen átruházni nem lehet, kivéve a közérdekű kötelezettségvállalást, a közalapítvány javára alapítványrendelés és alapítványi hozzájárulás jogcímét, az egyházak és más társadalmi szervezetek, valamint más önkormányzatok részére történő átruházást, abban az esetben, ha ezen szervezetek önkormányzati feladatot vesznek át, és a tulajdonos kötelezettségek teljesítése aránytalanul nagy terhet jelentene az önkormányzat számára. Az ingyenes átruházásról értékhatártól függetlenül a képviselő – testület dönt.
(5) Az önkormányzat készpénz vagyonának ingyenes átruházása alapítványok, társadalmi szervezetek és az önkormányzat területén működő művelődési közösségek részére történhet, a képviselő – testület vagy -önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörben- az önkormányzat egyes bizottságainak egyedi döntése alapján.
(6) A 7. § (3) bekezdésében meghatározott értékhatárt el nem érő vagyon tulajdonjogát a forgalmi értéknél lényegesen alacsonyabb értéken csak az átruházás összes körülményeire tekintettel megállapított, az alábbi, különösen indokolt esetekben lehet:
a) amennyiben a Magyar Állam, másik helyi önkormányzat, helyi önkormányzati alapfeladatot ellátó személy vagy szervezet, alapítvány, társadalmi szervezet részére vagy
b) a vagyonügylet városgazdálkodási, intézménygazdálkodási közérdeket, közcélokat, önkormányzati támogatási feladatokat szolgál.
c) egyéb, az a)-b) pontokban fel nem sorolt, az adott ügy összes körülményeire tekintettel megállapított, különösen indokolt esetben.
(7) Az (1) – (6) bekezdés szerinti tulajdonjog átruházásáról a Képviselő-testület dönt.
11. Tulajdonjog megszerzése az Önkormányzat által
12. § (1) Vagyon tulajdonjogának az Önkormányzat részéről történő megszerzésére e rendelet 6- 11. §-aiban foglaltak az irányadóak.
12. Az Önkormányzat tulajdonát képező értékpapírokkal való rendelkezés szabályai
13. § (1) Az Önkormányzat tulajdonát képező tőzsdén jegyzett és tőzsdén nem jegyzett értékpapírok – a továbbiakban együtt: értékpapírok – tulajdonjogának átruházása esetén az átruházás lebonyolításában közreműködő gazdasági szervezetet versenyeztetés útján kell kiválasztani.
(2) A (1) bekezdés szerinti versenyeztetés feltételeiről, az összességében legelőnyösebb ajánlat kiválasztásának szempontjairól és az eljárás eredménye alapján kiválasztott gazdasági szervezettel megkötésre kerülő szerződés tartalmáról 6. §-ban meghatározott értékhatárok szerint a Polgármester, vagy Pénzügyi Bizottság, vagy a Képviselő-testület. A szerződésben meg kell határozni azokat az értékhatárokat és az értékesítés egyéb feltételeit, amelyek keretei között az értékpapírok tulajdonjogának átruházására sor kerülhet, továbbá felhatalmazást kell adnia a Polgármester számára arra, hogy a szerződésben meghatározott feltételek keretei között a jogügyletet megkösse.
(3) A Polgármester a jogügylet megkötéséről annak tartalmának ismertetésével utólagosan tájékoztatja a Pénzügy Bizottságot, vagy a Képviselő-testületet attól függően, hogy melyik szerv hatáskörébe tartozott a (2) bekezdés szerinti versenyeztetés és az annak alapján megkötésre került szerződésre vonatkozó döntés.
(4) A versenyeztetési eljárásra és az annak alapján kötendő szerződés tartalmának meghatározására hatáskörrel rendelkező szerv meghatározása szempontjából az értékpapír értékét
a) a tőzsdén jegyzett értékpapír esetében a döntés előkészítő előterjesztés kipostázásának napján érvényes tőzsdei nyitó árfolyam,
b) a tőzsdén nem jegyzett értékpapír esetén az értékpapírok névértéke alapján kell meghatározni.
Az Önkormányzat részvétele gazdasági társaságban
13. Az Önkormányzat által alapítható gazdasági társaságok
14. § (1) Az Önkormányzat a nemzeti vagyontörvény 9. § (2) bekezdésében foglalt korlátozássokkal végezhet vállalkozási tevékenységet és vehet részt gazdálkodó szervezetben.
(2) Az Önkormányzat kizárólag a nemzeti vagyontörvény 8. (1) bekezdésében meghatározottaknak megfelelő gazdasági társaságot alapíthat és csak az abban foglaltaknak megfelelő gazdasági társaságban szerezhet részesedést.
14. Az Önkormányzat tulajdonosi jogainak gyakorlása gazdasági társaságokban
15. § (1) A gazdasági társaságokban a képviseletet
a) az Ötv. képviseletre vonatkozó rendelkezése alapján a polgármester,
b) általános helyettesi jogkörükben az alpolgármesterek,
c) a testület minősített többséggel, zárt ülésen, titkos szavazással hozott döntése alapján más személy gyakorolhatja a képviselő-testület következő ülésén való tájékoztatási kötelezettség mellett.
(2) A tulajdonosi jogok gyakorlása tovább nem ruházható. Az egyéb tulajdonosi jogok gyakorlója a 24. §-ban meghatározott kérdésekben is szavazhat azzal a záradékkal, hogy a döntés érvényességéhez a képviselő-testület utólagos hozzájárulása szükséges.
(3) A polgármester akadályoztatása esetén a társaság legfőbb szervének ülésén képviselettel – írásbeli eseti meghatalmazással – mást is megbízhat, e megbízásnak a szavazat tartalmára is ki kell terjednie. Amennyiben a döntéshozó szerv ülésén felmerült kérdésben a megbízott felhatalmazással nem rendelkezik, úgy a meghozandó döntés érvényességéhez a polgármester utólagos hozzájárulása szükséges.
(4) A gazdasági társaságokban az önkormányzat képviseletével megbízott személyek e megbízatásnak személyesen kötelesek eleget tenni, a képviselő-testületnek a társaság működéséről, gazdálkodásának eredményéről évente egy alkalommal – minden év június 1. napjáig – a (2) bekezdésben írt tájékoztatási kötelezettségtől függetlenül személyesen beszámolási kötelezettséggel tartoznak!
(5) Az önkormányzatot a gazdasági társaságban képviselő személy köteles gondoskodni az általa képviselt ügyek testület elé terjesztéséről, bizottsági véleményeztetéséről.
(6) Az önkormányzat képviselője más, nem a testület kizárólagos hatáskörébe tartozó ügyben is kérheti a taggyűlés tartása előtt az önkormányzat illetékes szakbizottsága véleményét.
Az Önkormányzat tulajdonában lévő vagyon kezelésére, hasznosítására, a vagyonra vonatkozó haszonélvezeti jog gyakorlására vonatkozó szabályok
15. Az Önkormányzat tulajdonát képező vagyon kezelését, hasznosítását ellátó, a vagyonra vonatkozó haszonélvezeti jogot gyakorló szervek és szervezetek
16. § (1) Az Önkormányzat tulajdonát képező vagyon kezelését, hasznosítását ellátó, az önkormányzati vagyonra vonatkozó haszonélvezeti jogot gyakorló szervek és szervezetek:
a) a Képviselő-testület Polgármesteri Hivatala - a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal;
b) az Önkormányzat intézménye, költségvetési szerve,
c) a vagyon kezelését vagyonkezelési szerződés alapján ellátó személy, vagy szervezet.
d) a vagyonra vonatkozó haszonélvezeti jogot haszonélvezeti jogot alapító szerződés alapján gyakorló személy, vagy szervezet,
e) a vagyon hasznosítását vagyonhasznosításra vonatkozó szerződés alapján ellátó személy, vagy szervezet.
(2) Az Önkormányzat a Polgármesteri Hivatal közreműködésével látja el annak az Önkormányzat tulajdonában álló vagyonnak a kezelésével, hasznosításával, kapcsolatos feladatokat.
(3) Azt az Önkormányzat tulajdonában álló vagyont, amely közvetlenül önkormányzati feladatkör ellátását vagy hatáskör gyakorlását szolgálja az Önkormányzat intézménye, költségvetési szerve használja.
(4) Az Önkormányzat tulajdonát képező üzleti vagyon kezelését, illetve hasznosítását az (1) bekezdés c)-e) pontjaiban meghatározott személy, vagy szervezet látja el.
16. Az Önkormányzat intézménye, költségvetési szerve használatában lévő vagyon használatának, hasznosításának szabályai
17. § (1) Az Önkormányzat intézménye, költségvetési szerve a használatában lévő vagyont térítésmentesen használhatja, ideértve az intézmény, illetve költségvetési szerve ellátott önkormányzati feladat ellátásához átmenetileg nem szükséges vagyonnak a (2) bekezdésben meghatározott korlátokkal történő hasznosítását is.
(2) Az intézmény, illetve a költségvetési szerv által ellátott önkormányzati feladat ellátásához átmenetileg nem szükséges vagyont, vagy az arra alkalmas vagyont a tevékenységi idején kívül az intézmény, illetve a költségvetési szerv bérbe adhatja, használatba adhatja, a vagyon tulajdonjogát nem érintő más egyéb módon hasznosíthatja.
(3) Az önkormányzat a kötelező és a vállalt feladatainak ellátására intézményt alapíthat. Az alapított intézmény vagyona az önkormányzat vagyona, amit az önkormányzat az alapított intézmény használatába ad. A használat és használati jog – vagyonkezelési jog – átadása ingyenes.
(4) Az intézmény a használatába kapott ingatlanokat és ingókat – az alapfeladatának sérelme nélkül – bevételei növelésére fordíthatja.
(5) Az önállóan illetve részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervnek besorolt intézmény vezetője az alábbi feltételek mellett illeti meg az egyes vagyonkezelési jogok gyakorlása:
a) az intézmény vezetője az 100 ezer forint értékhatár alatti feleslegesnek minősített ingókat a selejtezési szabályzatban meghatározottak szerint értékesítheti (a polgármester előzetes írásbeli egyetértése esetén) illetve selejtezheti. Az értékesítésről és a selejtezésről év végén az írásos beszámolóban számot kell adni.
b) az intézmény vezetője az intézmény használatába adott ingatlanokra eseti jelleggel, illetve maximum 1 hónapot meg nem haladó időre hatáskörében bérleti illetve használatba adási szerződést köthet
c) az 1 hónapot meghaladó időtartamú bérleti szerződés illetve használatba adási szerződés megkötéséhez a pénzügyi bizottság előzetes engedélye szükséges. A szerződés egy példányát meg kell küldeni a polgármesteri hivatal részére
d) az intézmény vezetője az intézmény használatába adott ingókat hasznosíthatja, ha a hasznosítás nem zavarja az alapfeladat ellátását, és a hasznosításból származó bevétel fedezi az elhasználódás következtében felmerülő értékvesztést.
e) az intézmény vezetője köteles gondoskodni az intézmény használatában lévő ingatlanok karbantartásáról, az elhasználódott ingók pótlásáról. Az intézmény köteles a fenti kiadásokat a költségvetési tervezés folyamatában, írásos előterjesztésben jelezni.
f) az intézmény használatába adott ingatlanok és ingók felújítása az önkormányzat és az intézmény közös feladata. A felújítás tárgyában a képviselő – testület dönt az intézmény előterjesztése alapján a költségvetés tervezésekor. A képviselő – testület a költségvetési rendeletében dönt arról, hogy a saját vagy az intézmény költségvetésében szerepelteti-e a felújítási előirányzatokat, s bocsátja-e rendelkezésre a felújítási pénzeszközöket.
g) az intézmény a használatába adott vagyont nem terhelheti meg, vállalkozásba nem viheti be.
h) az intézmény alapító okirata szerint vállalkozhat.
i) az intézmény vezetője értékpapírt nem vásárolhat,
j) az intézmény követeléséről az intézmény likviditásának megtartása mellett a kis összegű követelés behajtására tett kísérletek eredménytelensége esetén 30 ezer forint értékhatárig nyilvántartásából törölheti. 30- 300 ezer forint között a pénzügyi bizottság, 300 ezer forint fölötti behajthatatlan követelés nyilvántartásból történő törlését a képviselő – testület engedélyezi.
(6) A részben önállóan gazdálkodónak besorolt intézmény vagyonkezelési feladatai a részben önállóan gazdálkodó intézmény valamint a gazdálkodásának vitelére kijelölt önállóan gazdálkodó intézmény közötti – a képviselő – testület által jóváhagyott – megállapodás szerint alakul.
(7) A részben önállóan gazdálkodó intézmény az előirányzatok feletti rendelkezési jogának megfelelően gyakorolja a vagyonkezelési jogokat.
(8) A közös alapítású és fenntartású intézmények vagyona feletti rendelkezési jogokat az alapítók és fenntartók között létrejött megállapodásban kell rögzíteni.
17. Az Önkormányzat tulajdonát képező vagyon kezelése vagyonkezelési szerződés és vagyongazdálkodási szerződés alapján
18. §
Vagyonkezelő szervek, vagyonkezelők jogai, kötelességei
Vagyonkezelői jog megszerzése, gyakorlása, ellenőrzése, megszűnése
Vagyonkezelői jogai, kötelességei
18. Az Önkormányzat tulajdonát képező vagyonra vonatkozó haszonélvezeti jog gyakorlása haszonélvezeti jogot alapító szerződés alapján
19. § (1) Az Önkormányzat tulajdonát képező vagyonra haszonélvezeti jogot alapító szerződés a nemzeti vagyontörvény 11. § (2) bekezdésében meghatározott személyekkel köthető, a haszonélvezeti jog kizárólag általuk gyakorolható.
(2) Az Önkormányzat tulajdonát képező vagyonra vonatkozó haszonélvezeti jog alapítására és megszűnésére vonatkozóan a nemzeti vagyontörvény 11. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.
19. Az Önkormányzat tulajdonát képező vagyon hasznosítása hasznosítási szerződés alapján
20. § (1) Az Önkormányzat tulajdonát képező vagyon hasznosítására hasznosítási szerződés csak természetes személlyel, vagy a nemzeti vagyontörvény 3. § (1) bek. 1. pontjában felsorolt, átlátható szervezettel köthető.
(2) A vagyonhasznosítási szerződésben a vagyonhasznosító személynek, vagy szervezetnek kötelezettséget kell vállalnia a következőkre:
a) teljesíti a hasznosítási szerződésben előírt, beszámolási, nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettségét;
b) a hasznosításra átengedett vagyon hasznosítási célnak, a hasznosítási szerződésben foglalt előírásoknak és a hasznosításra vonatkozó tulajdonosi rendelkezéseknek megfelelő használatára;
c) arra, hogy a hasznosításra átengedett vagyon hasznosításában harmadik személyként kizárólag természetes személyek, vagy a nemzeti vagyontörvény 3. § (1) bek. 1. pontjában felsorolt, átlátható szervezetek vesznek részt.
(3) A (2) bekezdésben foglaltak mellett a vagyonhasznosítás szerződésben - rendkívüli felmondási okként - rögzíteni kell, hogy a vagyonhasznosítási szerződést a hasznosításba adó kártalanítás nélkül és azonnali hatállyal felmondhatja, ha a hasznosításra átengedett, vagyon hasznosításában részt vevő bármely – a hasznosítóval közvetlen, vagy közvetett módon jogviszonyban álló – szervezet a hasznosítási szerződés megkötését követően beállott körülmény folytán már nem minősül a nemzeti vagyontörvény 3. § (1) bek. 1. pontjában felsorolt, átlátható szervezetnek.
20. Az Önkormányzat képviselete a társasházakban
21. § (1) Azon társasházak vonatkozásában, amelyekben az Önkormányzat tulajdonnal rendelkezik – a továbbiakban: társasház - , a társasházak közgyűlésein a illetve írásbeli szavazás esetén az önkormányzati tulajdont illetően az önkormányzatot a polgármester, illetve az általa meghatalmazott képviseli.
(2) A meghatalmazott (3) bekezdésben foglaltak kivételével jognyilatkozatot tehet:
a) a társasház fenntartásával és üzemeltetésével kapcsolatosan a közös költség, a felújítási alap mértékére vonatkozó javaslat, valamint a kerületi és fővárosi társasházi pályázatokon való induláshoz szükséges fedezet elfogadására,
b) a rendes gazdálkodás keretein belüli, többlet költséggel (célbefizetés) járó kötelezettség vállalására, ha az Önkormányzat tulajdoni részesedése a társasházban nem éri el a 25%-ot,
c) egyéb más, a Pénzügyi Bizottság döntési hatáskörébe nem tartozó, pénzügyi kötelezettség vállalással nem járó, illetve az Önkormányzat kizárólagos tulajdonát és tulajdoni hányadát közvetlenül nem érintő (társtulajdonosi) ügyekben.
(3) Kizárólag a Képviselő -testület hozzájárulásával lehet:
a) a társasházi alapító-okiratot úgy módosítani, amelynek alapján a közös tulajdonnal kapcsolatos elidegenítés jogát a társasház tulajdonostársainak közössége (a továbbiakban: közösség) gyakorolhatja;
b) az alapító-okirat olyan rendelkezésével egyetérteni, amely a külön tulajdonban lévő önkormányzati lakás használatának és hasznosításának szabályaira is vonatkozik;
c) az alapító-okirat olyan rendelkezéséhez hozzájárulni, amely a külön tulajdonban lévő önkormányzati lakásra vagy nem lakás céljára szolgáló helyiségre a tulajdonostársak javára elővásárlási vagy előbérleti jogot enged;
d) a rendes gazdálkodás körét meghaladó kiadásokról, valamint - a közös költséget, felújítási alapképzést, a rendes gazdálkodás keretein belüli épület-felújítással kapcsolatos többlet kötelezettséget (célbefizetést) kivéve - a közösséget terhelő kötelezettségek elvállalásáról;
e) a közös tulajdon megszüntetésére irányuló per megindításáról;
f) a közös tulajdon elidegenítéséről vagy más módon való megszüntetéséről szóló jognyilatkozathoz;
g) az alapító okirat változtatásához –tulajdoni hányadra tekintet nélkül–.
h) a rendes gazdálkodás keretein belüli többlet kötelezettséget (célbefizetés) vállalni, ha az Önkormányzat tulajdoni részesedése a társasházban eléri vagy meghaladja a 25%-ot.
(4) Ha a döntés az Önkormányzat költségvetését érinti, a hozzájárulás az Önkormányzat tárgyévi költségvetési rendeletében meghatározott keretek között adható meg.
(5) Az Önkormányzat meghatalmazottja köteles a jegyzőnek jelezni, ha az Önkormányzat érdekét sértő vagy jogellenes közgyűlési határozat született.
(6) A jogszabály, alapító okirat, szervezeti és működési szabályzat rendelkezéseit, vagy a kisebbség jogos érdekeit lényegesen sértő közgyűlési határozatok elleni per megindításáról a Képviselő -testület dönt.
(7) Az Önkormányzat részére megbízási szerződés alapján az önkormányzati ingatlan hasznosításával, fenntartatásával kapcsolatos feladatokat ellátó gazdasági társaság köteles a közgyűlési határozatokat beszerezni és nyilvántartani továbbá a határozat szövegét legalább öt évig megőrizni.
Tulajdonosi nyilatkozatok polgári peres és polgári nemperes eljárásban, hatósági eljárásban, perbeli és peren kívüli egyezség kötése, egyéb nem nevesített tulajdonosi nyilatkozatok
21. Nyilatkozat polgári peres és polgári nemperes eljárásban
22. § (1) Az Önkormányzat bíróság előtt folyó jogvitáiban az Önkormányzat tulajdonosi nyilatkozatainak tartalmáról
a) amennyiben a pertárgy értéke nem határozható meg, a nettó ötszázezer forintot nem haladja meg, a Polgármester,
b) amennyiben a pertárgy értéke a nettó ötszázezer forintot meghaladja a Képviselő-testület jogosult dönteni.
(2) A nyilatkozat megtételére rendelkezésre álló idő rövidségére, vagy más egyéb kényszerítő körülményre az Önkormányzat képviseletében a Polgármester jogosult az (1) bekezdés szerinti nyilatkozatot megtenni. Ebben az esetben a Polgármester köteles a Képviselő-testületet a nyilatkozat megtételéről, annak tartalmának ismertetésével tájékoztatni.
22. Egyezség kötése peres eljárásában, bíróság előtti jogvita rendezése peren kívüli egyezséggel
23. § (1) A peres eljárásban történő perbeli egyezség kötésére és a bíróság előtti jogvitának peren kívüli egyezséggel történő lezárására a 22. § rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
(2) Az (1) bekezdés hatály alá nem tartozó, jogvitát lezáró egyezség megkötésére a 22. § rendelkezéseit kell megfelelően alkalmazni.
23. Tulajdonosi nyilatkozatok hatósági eljárásokban, egyéb, nem nevesített tulajdonosi nyilatkozatok
24. § (1) Az 22. § (1) bekezdése hatály alá nem tartozó, hatósági eljárásokban (például tulajdonosi hozzájárulás építési, vagy használatbavételi engedély kiadásához) az Önkormányzat tulajdonosai nyilatkozatainak tartalmáról a Polgármester dönt.
(2) Az e rendeletben nem nevesített az Önkormányzat tulajdonosi nyilatkozatainak tartalmáról a Polgármester dönt.
(3) Amennyiben a Polgármester úgy ítéli meg, hogy az (1) - (2) bekezdések alapján általa tett nyilatkozat jelentős mértékben érinti az Önkormányzatot, vagy az adott ügy jellegére tekintettel azt szükségesnek tartja az (1) – (2) bekezdés szerinti nyilatkozat kiadására vonatkozó döntés meghozatalát kérheti a Képviselő -testülettől.
24. Követelés elengedése
25. § (1) Jogszabály eltérő rendelkezése hiányában a behajthatatlannak nem minősülő követelést részben vagy egészben elengedni az adott ügy összes körülményeire tekintettel megállapított, különösen indokolt esetben lehet.
(2) Ilyennek minősül különösen, amikor a követelés nem minősül behajthatatlannak, de valamennyi körülmény figyelembevételével megállapítható, hogy az érvényesítése aránytalanul hosszú időt venne igénybe, vagy aránytalan nehézséggel, illetve aránytalanul nagy költséggel járna, továbbá ha a követelés érvényesítésének sikertelensége egyéb okból valószínűsíthető.
(3) Önkormányzati követelésekről a következő esetekben lehet lemondani:
a) csődegyezségi megállapodásban;
b) bírói egyezség keretében;
c) a városban működő gazdálkodó szervezet tartozása esetében, alaposan mérlegelve a gazdálkodó szervezet működésének a város gazdasági életében kifejtett közvetlen és közvetett várospolitikai hatásait, (pl. foglalkoztatottságra, helyi adóbevételekre, városfejlesztési célokra, stratégiai fejlesztési lehetőségekre stb.) feltéve, hogy a követelésről lemondás nem ellentétes a vonatkozó magyar és uniós előírásokkal;
d) magánszemély tartozása esetében, ha a követelés érvényesítése a kötelezett életvitelét bizonyítottan és számottevően ellehetetlenítené, mely során különösen kiskorú gyermekei fedél, lakás nélkül maradnának, s a kötelezett tartási kötelezettsége körébe tartozó hozzátartozói tartását nem tudná biztosítani;
e) az önkormányzat képviselő-testülete, az Ötv. és más jogszabályok által megfogalmazott közérdekű cél esetén, ha a lemondás a közérdekű cél megvalósítását szolgálja és nem ellentétes a 85/2004. (IV. 19.) Kormányrendelet rendelkezéseivel;
f) ha a kötelezett kötelezettségének teljesítése a város foglalkoztatási helyzetét oly módon befolyásolná, hogy várhatóan munkahelyek szűnnének meg, feltéve, hogy a követelésről lemondás nem ellentétes a vonatkozó magyar és uniós előírásokkal;
(4) A követelés elengedésére jogosultak eljárásuk során az (3) bekezdés c), e) és f) pontja esetében alaposan mérlegelik a kötelezett (adós) pénzügyi helyzetét. Az (3) bekezdésben felsorolt valamennyi esetben az adósság jellegével és az adós helyzetével összefüggően az alapos döntéshez szükséges minden iratot kötelesek beszerezni.
(Így különösen: jövedelemigazolások, az üggyel kapcsolatos szerződések, számlák, pénzügyi mérlegek, más hatóságok, szervek határozatai, ítéletei, döntései, tulajdoni lapok, együtt élő személyek megállapítása, ellátásra szoruló közös háztartásban élő hozzátartozók megállapítása ellátásra szoruló közös háztartásban élő hozzátartozók megállapítása stb.) A rendelkezésre álló bizonyítékok alapján alapos mérlegelés után lehet a követelésről lemondás (a tartozás elengedés) kérdésében dönteni.
(5) Követelés elengedésére 100.000 Ft-ig a Pénzügyi Bizottság jogosult.
(6) A képviselő-testület mondhat le a követelésről (engedheti el a tartozást) 100.000 Ft-ot meghaladó összeg esetén.
(7) Minden követelésről való lemondásra jogosult a követelésről részben vagy egészben mondhat le. Teljes mértékben vagy részben el lehet tekinteni a késedelmi kamatok megfizetésétől is.
(8) Minden követelésről való lemondás elbírálására és döntésére jogosult megállapodhat a kötelezettel (az adóssal) a követelés behajtása és beszedhetősége érdekében értéket képező és az önkormányzat számára hasznosuló szolgáltatás teljesítésében. Köthető részletfizetési vagy a követelés beszedését, teljesülését biztosító más polgári jogi szerződés is (így különösen beszámítási megállapodás, tartozás-átvállalás, kezesi szerződés, zálogjogi szerződés stb.).
25. Az önkormányzati vagyon más célú hasznosítása (használat, hasznosítási jog, társulás, értékpapír vásárlás)
26. § (1) Az önkormányzati vagyon használat, illetve hasznosítás jogát átengedni e rendelet keretei között meghatározottak szerint – kivéve az önkormányzat többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságnak történő átadást- versenytárgyalás útján lehet.
(2) A versenytárgyalásnak nyilvánosnak kell lennie- indokolt esetben lehetőség van zártkörű versenytárgyalás megtartására is.
(3) A versenytárgyalás alá eső vagyon használati, illetve hasznosítási jogát átengedni a versenytárgyaláson résztvevő legjobb ajánlattevő részére szabad.
(4) A használat és hasznosítási jog átadása történhet az adott vagyon koncessziós szerződéssel való üzemeltetésével, illetve más egyéb bérleti jogviszonnyal. A koncessziós szerződés kötésére a képviselő – testület jogosult.
26. Hitelfelvétel és törlesztés , kötvénykibocsátás, beruházás és felújítás, lízing
27. § (1) Az önkormányzat hitelt vehet fel, és kötvényt bocsáthat ki Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv figyelembe vételével. A hitel felvételével, a meglévő hitelek törlesztésével, valamint a kötvény kibocsátással kapcsolatos rendelkezéseket az önkormányzat költségvetési rendelete állapítja meg.
(2) Az önkormányzat a költségvetési rendeletében dönt, hogy milyen beruházásokat, felújításokat valósít meg, s rendelkezik azok pénzügyi fedezetéről és szükség esetén a beruházásokkal, felújításokkal kapcsolatos rendről is.
(3) Az önkormányzat lízingszerződés kötéséről a költségvetési rendeletében dönt.
27. A felajánlott vagyon elfogadása
28. § (1) Ha a vagyonról az önkormányzat javára lemondtak, ezt a lemondásban megnevezett vagyonkezelő elfogadhatja, feltéve, hogy képes az azzal járó kötelezettségek teljesítésére.
(2) Az önkormányzat részére ellenérték nélkül felajánlott vagyon elfogadásához szükség van a képviselő-testület jóváhagyására.
28. Elővásárlási jog alapján szerzett vagyon
29. § (1) A képviselő-testület minősített többségű határozatával rendelkezik arról, hogy a bírósági végrehajtás során végrehajtás alá vont ingatlan elővásárlási jogával kíván-e élni, meghatározva a vásárolt ingatlan hasznosításának módját.
(2) Az elővásárlási jog alapján az önkormányzat tulajdonába került ingatlan hasznosítás lehetséges módjai:
a) az önkormányzat saját használatában tartja,
b) szolgálati lakásként történő hasznosítás,
c) szociális bérlakásként történő hasznosítás,
d) bérbe adás,
e) értékesítés.
(3) Ha az ingatlan lakottan került árverezésre, akkor az így megvásárolt ingatlant az önkormányzatnak bérlakásként kell hasznosítania. Eben az esetben az ingatlan az eredeti tulajdonos használatában marad, akivel az önkormányzat bérleti szerződést köt.
Záró és vegyes rendelkezések
29. Hatályba lépés
30. § .
(1) E rendelet mellékletei:
30. Hatályba lépés
31. § (1) E rendelet 2012. december 27. napján lép hatályba.
31. Hatályát vesztő rendelet
32. § (1) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Nagykálló Város Önkormányzat az önkormányzat vagyonáról, és a vagyongazdálkodás szabályairól szóló 16/2006 (IV. 27 .) önkormányzati rendelete.
1. melléklet a 40/2012. (XII. 20.) önkormányzati rendelethez a 40/2012. (XII. 20.) önkormányzati rendelethez
2. melléklet a 40/2012. (XII. 20.) önkormányzati rendelethez
3. melléklet a 40/2012. (XII. 20.) önkormányzati rendelethez
4. melléklet a 40/2012. (XII. 20.) önkormányzati rendelethez
5. melléklet a 40/2012. (XII. 20.) önkormányzati rendelethez
6. melléklet a 40/2012. (XII. 20.) önkormányzati rendelethez