Keszeg Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2012.(IV.17.) önkormányzati rendelet e
az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
Hatályos: 2012. 04. 18- 2019. 11. 19Keszeg Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2012.(IV.17.) önkormányzati rendelet e
az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
2012-04-18-tól 2019-11-20-ig
Keszeg Község Önkormányzata Képviselő-testületének
5/2012. (IV.17.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól
Keszeg Község Önkormányzata a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés i) pontjában kapott felhatalmazása alapján figyelemmel a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 18.§ (1) bekezdésében foglaltakra az alábbi rendeletet alkotja:
I.
A rendelet hatálya
1.§
- A rendelet hatálya a Keszeg Község Önkormányzata tulajdonában lévő ingatlanokra, ingóságokra, valamint vagyoni értékű jogokra, társasági üzletrészekre és értékpapírokra, pénzeszközökre és pénzügyi követelésekre (továbbiakban: önkormányzati vagyon) és az önkormányzati vagyonkezelőkre terjed ki.
- Önkormányzati vagyonkezelő különösen a képviselő-testület hivatala, az önkormányzat költségvetési szerve (intézményei) és többségi tulajdonban lévő vállalkozásai.
- Az önkormányzat ingatlantulajdon és vagyoni értékű jog szerzésére is e rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.
II.
Önkormányzati vagyon
2.§
- Az önkormányzati vagyon törzsvagyonból és egyéb forgalomképes vagyonból áll.
- A törzsvagyon körét törvény, valamint rendelet állapítja meg.
- Az önkormányzat törzsvagyonát, ezen belül a forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyontárgyak körét e rendelet 1.számú melléklete tartalmazza.
- Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyon az önkormányzat forgalomképtelennek minősülő vagyonából nem került meghatározásra.
- Az önkormányzat egyéb forgalomképes vagyonának (üzleti vagyonának) felsorolását a 2.sz. melléklet tartalmazza.
- Egyes vagyontárgyak fogalomképtelenné, korlátozottan forgalomképessé, vagy forgalomképessé nyilvánításáról – törvényi rendelkezés hiányában – a képviselő-testület határozatban dönt.
- Amennyiben az önkormányzat tulajdonában a rendelet 1. sz. mellékletében nem nevesített vagyontárgy kerül, akkor annak besorolásáról a képviselő-testületnek döntenie kell.
- A képviselő-testület a vagyontárgy, vagy a vagyontárgy egy része – törzsvagyoni minősítését adó- rendeltetésének megváltozása esetén, a törvény előírásainak keretei között egyes forgalomképtelen, illetve a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyat, illetve a vagyontárgy egy részét határozatában forgalomképessé nyilváníthatja.
- Ha az ingatlan(rész) forgalomképességében változás történik, az új ingatlan(rész) besorolását a vagyonkimutatásban és az ingatlanvagyon-kataszterben át kell vezetni a kialakuló ingatlan-nyilvántartási állapotnak megfelelően.
3.§
- Az önkormányzat vagyonának hasznosítása a kötelező feladat ellátását nem veszélyeztetheti.
- Az önkormányzat csak olyan vállalkozásban vehet részt, melyben felelőssége nem haladja meg a vagyoni hozzájárulásának mértékét.
III.
Vagyonnyilvántartás és vagyonkimutatás
4.§
Az önkormányzati vagyon az éves zárszámadáshoz csatolt – külön jogszabályban meghatározott – vagyonkimutatásban kell kimutatni.
5.§
- Az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanvagyonról a 147/1992.(XI.06.) Korm.rendelet alapján készített ingatlankatasztert a Polgármesteri Hivatal pénzügyi előadója vezeti.
- A kataszter elkülönítetten tartalmazza a törzsvagyon és egyéb vagyon jogszabályban meghatározott adatait.
- Az ingatlan való állapotában, értékében bekövetkezett változást a változástól számított 30 napon belül, de az éves zárási munkákhoz igazodóan haladéktalanul, a változást dokumentáló okirat másolatának csatolásával átvezeti. Az ingatlankataszterben a változást annak bekövetkezéséből számított 90 napon belül át kell vezetni.
IV.
Az önkormányzati vagyon feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályai.
A tulajdonosi jogok gyakorlása
6.§
- Az önkormányzatot megilletik mindazok a jogok és terhelik mindazon kötelezettségek, amelyek a tulajdonost megilletik, illetve terhelik.
- A tulajdonosi jogokat a képviselő-testület, illetőleg átruházott hatáskörben – rendeletben foglaltak szerint – a polgármester gyakorolja.
7.§
- A képviselő-testület az 1-2. sz. mellékletében körülírt, egyes önkormányzati tulajdonú vagyontárgyai – tulajdonjog változással nem járó – egyébmódon történő hasznosítását az alapító okirat szerinti tevékenység keretében az önkormányzati vagyonkezelőkre bízhatja.
- Önkormányzati vagyon más jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság vagy természetes személy csak akkor kezelhet, ha a tulajdonosi jogok gyakorlója az erre irányuló szerződésben a tulajdonjog egy részének gyakorlásával megbízza.
- Önkormányzati vagyonkezelők a rájuk bízott vagyont bérleti vagy használati szerződés útján saját hatáskörben az e rendeletben foglaltak szerint hasznosítják.
- Ingó- és ingatlan vagyontárgyak csak határozott időre adhatók bérbe. A határozott idejű bérleti jogviszony időtartama a földhaszonbérlet esetén a 3 évet, az (5) bekezdésben foglalt esetben a 6 hónapot csak akkor haladhatja meg, ha ahhoz a képviselő-testület hozzájárult.
- Az önkormányzati intézmények vezetői az alapító okiratban meghatározott tevékenységi körön belül a használatukba adott termeket, eszközöket alkalomszerűen, vagy legfeljebb hat havi határozott idejű bérbeadás útján hasznosíthatják, melyről a képviselő-testületet tájékoztatni kell.
- A hasznosítás bevétele a használó vagyonkezelőt illeti meg.
- A megkötött bérleti, használati szerződések 1 példányát a polgármesteri hivatalnak – a szerződés aláírásától számított 8 napon belül – meg kell küldeni.
- A hasznosítás az önkormányzati vagyonkezelő alapfeladatainak ellátását nem korlátozhatja, nem veszélyeztetheti, az önkormányzati vagyon állagát nem ronthatja.
- A vagyon rendeltetésszerű használatáért és a gazdaságos működtetéséért az önkormányzati vagyonkezelő szerv vezetője a felelős.
- Ha egy vagyontárgyhoz kapcsolódó intézményi, közüzemi vagy hivatali funkció megszűnik, a vagyon hasznosításáról a képviselő-testület dönt.
8.§
Önkormányzati vagyon, vagyonrész vállalkozásba történő bevitelről – megfelelő hozamszámítás alapján – a képviselő-testület dönt.
9.§
Az ingatlan-nyilvántartásban az önkormányzat javára bejegyzett idegen ingatlanon fennálló jelzálog joggal, és elidegenítési tilalommal kapcsolatos hatásköreit a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.
10.§
- A képviselő-testület a tulajdonjog gyakorlásával összefüggő egyes feladatokat a polgármesteri hivatal útján látja el, illetve erre intézményt, gazdasági társaságot, közhasznú társaságot alapíthat, vagy természetes, illetve jogi személyekkel,jogi személyiséggel nem rendelkező társaságokkal megállapodhat, ez azonban nem minősül a tulajdonosi jogok átruházásának.
- A tulajdonjog gyakorlásával kapcsolatos feladatok különösen:
- az önkormányzati vagyon nyilvántartása és vezetése, ingatlan kataszter felfektetése,
- az önkormányzati vagyonnal való eredményes gazdálkodás szempontjából szükséges döntések meghozatalának kezdeményezése,
- az önkormányzati vállalkozások előzetes pénzügyi, gazdaságossági elemzése, megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése,
- a tulajdonjog gyakorlásával összefüggésben, a döntés alapjául szolgáló bizottsági és testületi előterjesztések elkészítése,
- pályázati kiírások lebonyolítása, a beérkező pályázatok véleményezése, szerződések elkészítése, illetve elkészíttetése.
Az egyes jogügyleteknél alkalmazandó szabályok
11.§
- A képviselő-testület az önkormányzat tulajdonában lévő vagyontárgyak hasznosítására (bérletére, elidegenítésére) üzemeltetésére, továbbá az önkormányzat tulajdonába kerülő vagyontárgyak létesítésére a (2) bekezdésben foglaltak kivételével pályázatot ír ki.
- A pályázati rendszer nem terjed ki:
- telek kiegészítések értékesítésére,
- vagyontárgy önkormányzati alapítású vállalkozásba vitelére, gazdasági társaságok üzletrészeinek étékesítésére,
- állami feladatot ellátó állami szervek elhelyezésére,
- részvények étékesítésére,
- ha a hasznosítandó helyiség közérdekű célt és az önkormányzat által ellátott oktatási, kulturális, egészségügyi és szociális feladat megoldását szolgálja,
- a várhatóan 1 millió forint egyedi értékhatár alatti vagyontárgy értékesítésére, kivéve több jelentkező esetén, illetve 1 millió forintot elérő vagy meghaladó értékhatár esetén ha a képviselő-testület az önkormányzat, valamint Keszeg község hosszú távú stratégiai elképzelései megvalósítása céljából, megalapozott önkormányzati érdekből a pályázat mellőzéséről rendelkezik,
- lakóház építés céljára kialakított telkek elidegenítésére,
- mezőgazdasági rendeltetésű földek haszonbérbeadására,
- ellenérték nélküli vagyonhasznosítás esetére.
- A pályázatot a képviselő-testült bírálja el.
- A pályázati irányelveket a 3. számú melléklet tartalmazza.
12.§
- Korlátozottan forgalomképes vagyont elidegeníteni, vagy rendeltetéséről eltérő célra hasznosítani akkor lehet, ha a képviselő-testületi döntés alapján az önkormányzati feladatellátáshoz már nem szükséges, vagy a feladatellátás egyéb módon is biztosítható.
- Az (1) bekezdésben nevesített vagyon elidegenítése estén, az értékesítést megelőzően a vagyont a korlátozottan forgalomképes vagyoni körből a forgalomképes vagyoni körbe kell besorolni.
13.§
- Értékesítésre kijelölt lakótelkek eladásáról a képviselő-testület dönt.
- Építési telek értékesítésénél 4éves beépítési kötelezettséget és ennek biztosítékaként a visszavásárlási jogot elő kell írni.
14.§
- Önkormányzati ingatlant érintő, tulajdonjog-változással járó döntés előkészítése során az ingatlanról – kivéve az építési telkeket, telekkiigazítás céljára érékesített ingatlanrészeket, valamint a várhatón egy millió forint nettó eladási árat el nem érő ingatlanról – független ingatlanforgalmi szakvéleményt kell beszerezni.
- Várhatóan egy millió forintot meg nem haladó nettó eladási ár esetén a polgármesteri hivatal értékelése alapján is meghozható a döntés.
- A képviselő-testület döntésénél – gazdasági megfontolásból – eltekinthet az értékbecslés készítésétől, illetve az értékbecslésben rögzített értéktől.
15.§
- Beépítetlen földterület csak akkor adható bérbe, ha a rá vonatkozó településrendezési előírásoknak megfelelő terület-felhasználás várhatóan öt éven belül nem valósul meg.
- A bérelt földterületen kizárólag kártérítési igény nélkül megszüntethető ideiglenes építmény helyezhető el.
16.§
Az önkormányzat tulajdonában álló értékesítésre ki nem jelölt, kizárólag mezőgazdasági művelésre alkalmas ingatlanokat haszonbérbeadással lehet hasznosítani.
17.§
- A képviselő-testület – ha ahhoz önkormányzati érdek fűződik – bérleti díj, használati díj megfizetése nélkül is hasznosíthatja ingatlanvagyon-tárgyait.
- A hasznosítás szabályait a 19.§ tartalmazza.
18.§
- Az önkormányzat tulajdonában lévő vagyontárgyak hasznosítására, üzemeltetésére intézményt, gazdasági társaságot, közhasznú társaságot alapíthat, illetve vagyonát gazdasági társaságban, közhasznú társaságban hasznosíthatja.
- Amennyiben az önkormányzat olyan gazdasági társaságot, közhasznú társaságot alapít, amelynek tevékenysége az önkormányzat ellátási felelőssége körében tartozik, az önkormányzat tulajdoni aránya 51 %-nál kevesebb nem lehet.
Ingyenes használatban lévő ingatlanok kezelésének és működtetésének szabályai
19.§
- Az önkormányzat tulajdonában lévő vagyontárgy csak a képviselő-testület döntése vagy törvényi kötelezettség alapján adható ingyenes használatba.
- Az ingyenes használat során bérleti jogviszony nem jön létre, bérleti díjat fizetni nem kell.
- Az ingyenes használónak az ingatlan fenntartásával, üzemeltetésével kapcsolatban ténylegesen felmerülő költségeket, a használt területtel arányos részét meg kell térítenie. Ezek különösen a használt helyiségek (ingatlanok, ingatlanrészek) belső felújítási, karbantartási költségei, a közös költségek, a használt helyiségek közüzemi díjai.
- Az ingyenes használatra vonatkozóan használati szerződést kell kötni.
20.§
- Az önkormányzat kisebbségi résztulajdonában lévő gazdasági társaságokban, közhasznú társaságokban a taggyűlésen az önkormányzatot a polgármester, vagy az általa meghatalmazott személy képviseli, a képviselő-testület iránymutatásai szerint.
- A polgármester a tulajdonosi képviseletről szükség szerint ad tájékoztatás a képviselő-testületnek.
21.§
A nem társasági tulajdonrészt megtestesítő értékpapírokkal való gazdálkodásra az önkormányzatok pénzeszköz gazdálkodására való és a költségvetés rendjére vonatkozó jogszabályok rendelkezései az irányadók.
Pénzeszközökre és pénzügyi követelésekre vonatkozó rendelkezések
22.§
- Keszeg Község Önkormányzata költségvetési elszámolási számláját az Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt-nél vezeti.
- Az önkormányzat pénzügyi eszközeit a Polgármesteri Hivatal kezeli.
23.§
- A polgármesteri hivatal az önkormányzat költségvetési elszámolási számláján lévő átmenetileg szabad pénzeszközeit betétként kizárólag a számlavezető pénzintézetnél a költségvetési elszámolási számlához tartozó külön számlán kötheti le.
- Az (1) bekezdésben foglaltak betétként történő elhelyezéséről a polgármester értékhatárra tekintet nélkül saját hatáskörben dönt.
- Az önkormányzat költségvetési elszámolási számláján lévő, átmenetileg szabad pénzeszköz nem számlavezető pénzintézetnél történő elhelyezéséről, illetőleg államilag garantált értékpapír vásárlásáról, értékesítéséről a képviselő-testület dönt.
- Az önkormányzat a szabad pénzeszközök (3) bekezdés szerinti lekötése esetén a számlavezetőn kívül más pénzintézetnél is számlát, értékpapír számlát nyithat.
- Az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerv értékpapírt nem vásárolhat.
24.§
A polgármesteri hivatal az intézményei pénzkezelésére, a gazdálkodás rendjére, a számvitelre és mérlegkészítésre külön jogszabályok rendelkezései az irányadók. A szükséges belső szabályzatokat, utasításokat a polgármester és a jegyző, illetve az intézményvezetők kötelesek kiadni.
Követelések kezelése
25.§
- A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 3.§ (4) bekezdés 10) pontja és a 249/2000. (XII.24.) Korm. rendelet 5.§ 3. pontja szerint minősített behajthatatlan követelések, amelyek különösen
- az önkormányzat tulajdonában álló és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérleti díjaival,
- az önkormányzati vagyon részletfizetés mellett történt átruházásával (értékesítésével) részletfizetés mellett történt egyéb hasznosításával,
- közterült-használati díjakkal, földhaszon-, illetve egyéb bérleti díjakkal,
- első lakáshoz utók helyi támogatásával,
- étkezési térítési díjakkal,
- átadott pénzeszközökkel,
- termékértékesítéssel, szolgáltatásnyújtással,
- egyéb követelésekkel kapcsolatos követelésekből származhatnak, melyek leírási jogát
- a költségvetési törvényben meghatározott kis összeg egyedi értékhatáráig a polgármester,
- az a) pontban meghatározott értékhatár felett a képviselő-testület gyakorolja.
- A behajthatatlanság tényét és mértékét igazolni kell.
- Behajthatatlan követelések felülvizsgálatát évente egyszer a zárszámadási rendelet elfogadását megelőző 60 napon belül elkell végezni.
- Behajthatatlannak nem minősülő esetekben követelésről lemondani csak a képviselő-testület jogosult.
- A (4) bekezdésben foglalta követlelés lemondásáról szóló döntés lehet:
- kérelmet elutasító,
- kérelemnek részben helyt adó,
- kérelemnek részben helyt adó és egyben részletfizetést engedélyező,
- kérelmet elutasító és egyben részletfizetést engedélyező,
- kérelemnek helyt adó.
26.§
- Pénzügyi követelés vagyoni megváltását csak a képviselő-testület engedélyezheti.
- Az önkormányzat kezességvállalásáról a képviselő-testület dönt.
V.
Önkormányzat tulajdonszerzései
27.§
Az önkormányzati vagyon ingyenes, illetve visszterhes szerződés útján történő gyarapításáról, valamint ingatlan bérbevételéről vagy használati jogának megszerzéséről a képviselő-testület dönt.
VI.
Egyéb rendelkezések
28.§
- Az önkormányzati vagyon értékesítésére,illetőleg hasznosítására kötött szerződésekről a vagyonkezelő nyilvántartást vezet.
- Az önkormányzat vagyonában külső körülmények, vagy más személyek által okozott kár enyhítése érdekében az önkormányzati vagyonkezelő vagyoni és felelősségbiztosítást köt.
- A képviselő-testület az önkormányzati intézmények vagyonkezelési- és hasznosítási tevékenységének pénzügyi-gazdasági ellenőrzést a belső ellenőr útján gyakorolja.
- A képviselő-testület a gazdasági társaságokban, közhasznú társaságokban lévő önkormányzati vagyon hasznosításának, kezelésének ellenőrzését elsősorban a polgármesteren keresztül gyakorolja.
29.§
(1) Az önkormányzat költségvetés terhére nyújtott 200.000 Ft-ot meghaladó, nem normatív, céljellegű fejlesztési támogatok kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára , összegére, megvalósítás helyére vonatkozó adatokat a döntést követő 60. napig közzé kell tenni.
(2) A vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadására, valamint koncesszióba adásra vonatkozó – nettó 5 millió forintot elérő vagy azt meghaladó szerződések megnevezését, tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időre kötött szerződés esetén annak időtartamát, valamint az említett adatok változását közzé kell tenni a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.
VII.
Záró rendelkezések
30.§
- Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, ezzel egyidejűleg hatályát veszti a 16/2004. (XII.14.) rendelet.
- A rendelet 1-3 számozású mellékleteket tartalmaz, melyek a rendelet elengedhetetlen részét képezik.