Sirok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2013. (XI. 12.) önkormányzati rendelete

A Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2023. 09. 27

Sirok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2013. (XI. 12.) önkormányzati rendelete

A Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2023.09.27.

Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32 cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján Magyarország Alaptörvénye 32 cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 10/2013.(XI.12.) önkormányzati rendelete 24. § (2) bekezdés b) pontja szerint az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság véleményét kikérve a következőket rendeli el :

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az önkormányzat adatai

1. § (1)1 Az önkormányzat hivatalos megnevezése: SIROK KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT

(2) Az önkormányzat székhelye: 3332 Sirok, Borics Pál út 6.

(3) Az önkormányzat működési területe Sirok község közigazgatási területe.

2. Az önkormányzat jelképei, használatuk rendje

2. § (1) Az önkormányzat jelképei:

a) a település történelmi múltjára utaló, díszítő szimbólumú címer,

b) a település címerét is tartalmazó települési zászló.

A címert és a zászló mintáját az 1. függelék tartalmazza.

(2) A címer és zászló leírása:

a) a címer pajzs alakú, felső részében a Siroki Vár, mint a község szimbóluma, középső harmadában két pólya a Tarna folyó és a Szabás patak szimbóluma, alsó harmadában a tájjellegre utaló palóc vidéki motívumok,

b) a zászlólap 2/3-1/3 arányú (90 cm x 130 cm) fekvő téglalap, hosszában ketté osztva, felső része óarany, alsó része világoskék színű, középen a község címere. Az arany szín a napsütést, jólétet, a világoskék a békét jelképezi.

(3) Az önkormányzat jelképei használhatók:

a) a címer az önkormányzat körpecsétjén, az önkormányzat és szerveinek készített levélpapírok fejlécén, borítékon, az önkormányzat által kiadott díszokleveleken, emléklapokon, kitüntető vagy emlékérmeken, az önkormányzat kiadványain,
b) a zászló hivatalos állami ünnepeken, a község életében jelentős eseményeken, ünnepségeken, ünnepi képviselő-testületi üléseken,
c) a címert a községháza épületének bejáratánál, a címert és a zászlót a dísztermében állandó jelleggel el kell helyezni.
(4) A (3) bekezdésben meghatározottakon túl más célra a címer és a zászló a képviselőtestület engedélyével használható.

3. Önkormányzati sajtótermékek

3. § (1) Az önkormányzat lapja A Mi Falunk című újság, amely negyedévente jelenik meg, és tartalmazza a képviselő-testület lakosság széles körét érintő főbb döntéseit.

(2) Az önkormányzat lapját a lakosság, a képviselőtestület tagjai, a bizottságok nem képviselő tagjai, az önkormányzat intézményei és a helyi nem önkormányzati intézmények térítésmentesen kapják.

(3) Az önkormányzat lapját évfolyamonként le kell fűzni és 5 évenként be kell köttetni, ezzel is lehetőséget biztosítani a település történetét feldolgozó kutató munkához.

3/A. §2 (1) Az önkormányzat információs lapja a „Siroki Kisbíró”, amely a lakosság folyamatos tájékoztatását elősegítő aktuális rövid felhívásokat, közleményeket, híreket, hirdetményeket, meghívókat és közérdekű tájékoztatókat tartalmazza.

(2) Az információs lapot a Magyar Posta Zrt közreműködésével kapják kézhez a lakosok havi vagy szükség szerinti gyakorisággal.

II. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE

4. § (1)3 Sirok Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.), az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat látja el. A feladatok felsorolását az ellátandó kormányzati funkciók számának megjelölésével a 1. melléklet tartalmazza.

(2) A képviselőtestület bizottságokra átruházott hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.

(3) A képviselőtestület polgármesterre átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.

(4) Az önkormányzat a feladatai ellátását, közszolgáltatások biztosítását a 2. függelékben felsorolt intézmények közvetlen vagy társulásban történő működtetésével, megállapodás alapján történő hasznosításával látja el.

(5) A képviselőtestület a Mötv. 42. §-ában felsorolt hatáskörökön kívül nem ruházhatja át:

a) a képviselőtestület munkatervének elfogadását,

b) civil szervezetek részére történő támogatás megállapítását.

III. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MÜKÖDÉSE

4. A működés általános szabályai

5. § (1) Sirok Község Önkormányzat Képviselő-testülete létszáma 7 fő. A képviselő-testület névsorát a rendelet 3. számú függeléke tartalmazza.

(2) A képviselőtestület alakuló ülést, rendes ülést és rendkívüli ülést tart. Rendes ülésnek minősül az éves munkatervben szereplő ülés.

(3) A képviselőtestület üléseit a községháza tanácskozó termében tartja.

5. A képviselő testület ülésének összehívása

6. § (1) A képviselő-testület évente legalább 9 ülést tart. Az ülések általában a hónap utolsó hétfőjén 17 órakor kezdődnek. Az ülések pontos időpontját az éves munkaterv tartalmazza.

(2) Az ülést a polgármester hívja össze úgy, hogy a képviselők és a meghívottak a meghívót és az előterjesztéseket legalább 5 nappal az ülés előtt kézhez kapják.

(3) A meghívót írásban kell elkészíteni, mely tartalmazza az ülés időpontját, helyét, a napirendi javaslatokat, azok előadóit, a zárt ülés keretében történő tárgyalásra szóló javaslatot.

(4) A meghívóhoz csatolni kell az írásos előterjesztéseket, azok mellékleteit.

(5) A képviselő-testület üléseire meg kell hívni:

a) a képviselőket,

b) körzet országgyűlési képviselőjét,

c) a jegyzőt,

d) azt a személyt, annak a szervnek a képviselőjét, akit az ülés napirendje érint és a munkatervben a képviselő-testület meghatározta,

e) az önkormányzatok bizottságainak, részönkormányzatnak nem képviselő tagjait,

f) a nemzetiségi önkormányzat elnökét.

(6) A képviselő-testület ülésein a (5) bekezdésben felsoroltak tanácskozási joggal vesznek részt.

7. § A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy akadályoztatásuk esetén a képviselő testület ülését az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság Elnöke hívja össze és vezeti.

6. Az ülések nyilvánossága

8. § (1) A képviselő-testületi ülés nyilvánosságát az ülés meghívójának a községháza hirdetőtábláján ülést megelőző 5 nappal történő közzététellel kell biztosítani.

(2) A Mötv. 46 § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben akkor kerülhet sor zárt ülés tartására, ha az érintett személy az ülést megelőzően írásban, vagy jegyzőkönyvi nyilatkozattal szóban kérelmezi.

7. Munkaterv

9. § (1) A képviselőtestület a ciklusprogramja, gazdasági programja figyelembevételével készült éves munkaterv alapján dolgozik.

(2) A munkaterv tervezetet a polgármester készíti el a bizottságok javaslata alapján a decemberi ülésre.

(3) A munkaterv tartalmazza:

a) a tervezett ülések időpontjait, napirendjét, előadóját,

b) az ülésekre a napirendi pontokhoz meghívandók körét,

c) a közmeghallgatás falugyűlés időpontját, napirendjét.

8. Előterjesztés

10. § (1) Az előterjesztések lehetnek beszámolók, tájékoztatók, rendelet tervezetek, határozati javaslatok és azok indokolásai.

(2) Az előterjesztés történhet írásban vagy szóban.

(3) Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalható:

a) az önkormányzat, intézmények, társulások költségvetéséről, gazdálkodásáról szóló előterjesztés,

b) az önkormányzati rendelet tervezetek,

c) intézmény alapítás, átszervezés, megszűntetés,

d) társulásba belépés, társulásból történő kilépés,

e) az éves munkaterv tervezete,

f) helyi népszavazás kiírása.

(4) Az írásos előterjesztéseket a jegyző törvényességi szempontból a megküldés előtt felülvizsgálja.

9. A tanácskozás rendje, szavazás

11. § (1) Az ülést vezető személy a napirendek előtt megállapítja az ülés határozatképességét, majd javaslatot tesz az ülés napirendjére.

(2) A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontos cseréjére, új napirendi pont felvételére, napirendi pont törlésére.

(3) A képviselő-testület a tervezett napirendekről vita nélkül dönt.

(4) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztésről külön-külön nyit vitát.

(5) A vita lezárására, a hozzászólások korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

12. § (1) A tervezett napirend tárgyalása az alábbi sorrendben történik:

a) az előterjesztést készítő szóbeli kiegészítése,

b) kérdés feltevés az előadóhoz,

c) előadó válasza,

d) amennyiben az előterjesztést bizottság tárgyalta, először a bizottság elnökének kell megadni a szót,

e) hozzászólások,

f) a vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra,

g) a vita lezárását követően a határozathozatal előtt a jegyzőnek kell megadni a szót, ha az előterjesztések törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(2) Az ülést vezető személy az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra.

(3) Először módosító és kiegészítő indítványokról kell dönteni, majd az eredeti határozati javaslatról.

(4) A képviselő személyes érintettségét a döntéshozatal előtt köteles bejelenteni. A bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a havi tiszteletdíja 50%-a megvonásra kerül, melyről a képviselőtestület határozattal dönt.

(5) A személyes érintettség bejelentés elmulasztásával hozott döntését a képviselőtestület felülvizsgálja, dönt annak megerősítéséről, megváltoztatásáról, vagy hatályon kívül helyezéséről.

13. § (1) Bármelyik képviselő, illetve a napirend előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselőtestület vita nélkül határoz.

(2) A vita lezárására bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a képviselőtestület vita nélkül dönt.

(3) A lakosság köréből megjelentek az előterjesztéssel kapcsolatban a képviselőket követően kérdést tehetnek fel, döntéshozatal előtt szót is kaphatnak.

(4) A településen működő civilszervezetek képviselőit a tevékenységüket érintő napirend tárgyalása során tanácskozási jog illeti meg.

10. A tanácskozás rendjének fenntartása

14. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülést vezető személy gondoskodik. Ennek során:

a) figyelmeztetheti a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezést használ,

b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít,

c) a lakosság köréből megjelent személy rendzavarása esetén rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig a rendzavarót a terem elhagyására kötelezheti.

(2) Az ülést vezető személynek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

(3) A rendfenntartás érdekében tett intézkedéseket a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

11. Döntéshozatali eljárás

15. § (1) A szavazásnál jelenlévőnek az tekintendő aki a szavazáskor az ülésteremben tartózkodik.

(2) A képviselő-testület nyílt szavazásának módja: kézfelemelés.

(3)4 A képviselő-testület névszerinti szavazást tart a képviselők egynegyedének indítványára és törvény által elrendelt esetekben. Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottság létszáma és összetétele tekintetében, valamint ügyrendi javaslatot tartalmazó kérdésekben.

(4) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét ABC sorrendben, azok pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel, „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.

(5) A név szerinti szavazás eredményét a jegyzőkönyvben a képviselők nevének és szavazatának megjelölésével kell rögzíteni.

16. § (1) A titkos szavazás az arra kijelölt szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.

(2) Szavazáshoz az önkormányzat bélyegzőjével ellátott, borítékba helyezett szavazólapon történik.

(3) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság, mint szavazatszámláló bizottság végzi. Amennyiben a bizottság nem határozatképes, a képviselőtestület a jelenlévő képviselők közül a polgármester javaslatára 3 fős szavazatszámláló bizottságot választ.

(4) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell felvenni, mely tartalmazza:

a) a szavazás helyét, napját, kezdetét, végét,

b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét, tisztségét,

c) a szavazás során felmerült körülményeket,

d) a szavazati arányokat,

e) a szavazás eredményét.

(5) A titkos szavazás eredményét a nyílt ülés jegyzőkönyvében rögzíteni kell.

16/A.5 §

(1) Az önkormányzatnál olyan személy nem vehet részt döntés előkészítésében és meghozatalában, vagy olyan tevékenység ellenőrzésében, amelyben az ügyfél vagy a kedvezményezett személy
a) a hozzátartozója,
b) vele közös gazdasági érdekeltséggel rendelkezik,
c) korábbi munkáltatója volt, a foglalkoztatási jogviszony megszűnését követő három éven belül.
(2) Az önkormányzati hivatalnál kinevezett köztisztviselők kinevezésüket, az önkormányzati képviselők eskütételüket, az önkormányzati bizottság nem képviselő tagjai a megválasztásukat követő 15 napon belül írásban nyilatkoznak a törvényi összeférhetetlenségi okok fennállásával kapcsolatban.

12. A képviselő-testület döntései

17. § (1) A képviselő-testület határozata a döntésen kívül tartalmazza a végrehajtásért felelős személyt és a végrehajtás határidejét is.

(2) A határozatok megjelölése: évente kezdődő folyamatos sorszám arab számmal, törve az évszámmal, zárójelben az elfogadás hónapja, napja arab számmal. A számozás után az „önkormányzati határozat” megnevezés kerül.

(3) Nem kell határozatot hozni, csak a szavazás eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni az alábbi esetekben:

a) a meghívóban feltüntetett napirendi pontok elfogadásáról,

b) tájékoztatók elfogadásáról,

c) beszámolók elfogadásáról, ha a beszámolt részére kötelezettséget nem állapít meg a képviselőtestület,

d) képviselői kérdésre, interpellációra adott válaszok elfogadásáról.

(4) A döntéshez minősített többség szükséges a Mötv-ben meghatározottakon túl az alábbi esetekben:

a) hitelfelvétel,

b) kötvénykibocsátás,

c) helyi népszavazás kiírása,

d) kitüntetés, díszpolgári cím adományozása.

18. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását a polgármester, helyi önkormányzati képviselő, önkormányzat bizottsága, jegyző kezdeményezheti.

(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a jegyző bevonásával elkészíti a rendelet tervezetet, majd a képviselő-testület elé terjeszti.

(3) A rendelet tervezetet véleményeztetni kell:

a) azon bizottsággal, melynek feladatát érinti,

b) a településen működő civil szervezetekkel, amennyiben tevékenységi körét a rendeleti tárgykör érinti.

(4) Az önkormányzati rendelet helyben szokásos kihirdetési módjának minősül a községháza hirdetőtábláján történő kifüggesztés.

(5) Az önkormányzati rendeletet közzé kell tenni az önkormányzat hivatalos lapjának kihirdetést követő számában is.

13. A jegyzőkönyv

19. § (1) A jegyzőkönyv a Mötv-ben meghatározottakon túl tartalmazza:

a) a távolmaradt képviselő nevét,

b) az időközben megérkezett, vagy eltávozott képviselő nevét, az érkezés, távozás idejét.

(2) A jegyzőkönyv mellékletét képezik az előterjesztések, a határozati javaslatok, a rendelet tervezetek, jelenléti ív, meghívó.

(3) A jegyzőkönyv három példányban készül, melyből egy példányt elkészülte után a képviselők rendelkezésére kell bocsátani.

(4) A nyilvános ülések jegyzőkönyveinek eredeti példányait a községházán bárki ügyfélfogadási időben megtekintheti. A jegyzőkönyvek eredeti példányát a jegyző évenként lefűzi. A jegyzőkönyvek egy példányát a községi könyvtárban kell megőrizni.

14. Kérdés, interpelláció

20. § (1)6 A napirendek lezárása után a képviselők – a Mötv. 32. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott felvilágosítás kérésen kívül – további kérdést tehetnek fel, interpellálhatnak a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, a jegyzőhöz. A kérdés, interpelláció az ülést megelőzően, írásban is benyújtható.

(2) A kérdésre, interpellációra az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül választ kell adni. Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, majd a képviselő-testület dönt arról. A kérdésre adott választ a képviselő-testületnek nem kell elfogadnia.

IV. Fejezet

LAKOSSÁGI FÓRUMOK

21. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart Sirok községben és Kőkút településrészen is.

(2) Közmeghallgatást a képviselőtestület által előre meghatározott, vagy a lakosság 10 %-a által javasolt ügyekben kell tartani.

(3) A közmeghallgatás időpontjáról a lakosságot hangoshíradón, plakáton és helyi újság útján kell tájékoztatni. A községben működő civilszervezetek képviselőit a tevékenységüket érintő tárgyban tartandó közmeghallgatásra írásban meg kell hívni.

(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet kell készíteni, mely a jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok szerint készül.

22. § (1)7 A képviselőtestület évente egy alkalommal a Munkatervben meghatározott hónapban falugyűlést tart Sirok községben és Kőkút településrészen is.

(2) A falugyűlésen a polgármester tájékoztatást ad a képviselőtestület előző évi munkájáról, feladatairól, gazdasági helyzetéről a lakosságnak. Falugyűlésen kell ismertetni emlékmű elhelyezésének terveit is. A képviselő-testület emlékmű elhelyezéséről akkor dönthet, ha azzal a falugyűlésen jelenlévők több, mint a fele egyetértett.

(3) A falugyűlés időpontjáról a lakosságot hangoshíradón és plakátok és helyi újság útján tájékoztatni kell. A falugyűlés időpontjáról a községben működő civilszervezetek képviselőit írásban tájékoztatni kell.

V. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT BIZOTTSÁGAI

23. § (1) Sirok Község Önkormányzat Képviselő-testülete Ügyrendi és Gazdasági Bizottságot, Szociális és Kulturális Bizottságot hoz létre.

(2) Az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság létszáma 3 fő, a Szociális és Kulturális Bizottság létszáma 5 fő.

(3) A bizottságok munkáját elnök irányítja, akit a képviselőtestület választ meg.

(4) A Szociális és Kulturális Bizottság havonta ülésezik. Az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság munkarendjét maga határozza meg.

(5) A bizottságok kétévente beszámolnak a képviselő-testületnek munkájukról.

24. § (1) Az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság fő feladatai:

a) véleményezi az önkormányzat és intézményei éves költségvetési javaslatát, a végrehajtásról készült féléves, háromnegyed éves, éves beszámolók tervezeteit, a költségvetési koncepciót,

b) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát,

c) véleményezi a beruházási, felújítási terveket,

d) figyelemmel kíséri a beruházások alakulását,

e) javaslatot tesz önkormányzati vagyon hasznosítására,

f) javaslatot tesz az önkormányzati intézmények, alkalmazottak esetében létszámcsökkentésre,

g) véleményezi a tárgykörét érintő előterjesztéseket,

h) véleményezi az önkormányzat munkatervét,

i) javaslatot tesz a polgármester tiszteletdíjának, költségtérítésének, jutalmának megállapítására,

j) vizsgálja a képviselő, önkormányzati bizottság nem képviselő tagja összeférhetetlenségét,

k) ellenőrzi a képviselők, polgármester vagyonnyilatkozata leadásának idejét, vezeti azok nyilvántartását,

l) lebonyolítja a képviselők, polgármester vagyonnyilatkozatának vizsgálatával kapcsolatos eljárást.

(2) Az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság állásfoglalása alapján nyújthatók be a képviselő-testületnek az alábbi előterjesztések:

a) gazdasági program,

b) éves költségvetés,

c) zárszámadás.

25. § (1) A Szociális és Kulturális Bizottság fő feladatai:

a) figyelemmel kíséri az egészségügyi, szociális, köznevelési, sport intézmények szakmai munkáját,

b) véleményezi az egészségügyi, szociális, köznevelési intézmények vezetői pályázatait,

c) véleményezi az egészségügyi, szociális, köznevelési, sport tárgykörű előterjesztéseket

d) véleményezi a kulturális, köznevelési és sport intézmények vezetői pályázatait,

e) megszervezi a nemzeti ünnepek alkalmából tartandó megemlékezéseket,

f) szervezi a kulturális, idegenforgalmi rendezvényeket,

g) figyelemmel kíséri az iskolai-, a tömeg- és versenysportot.

(2) A Szociális és Kulturális Bizottság állásfoglalása alapján nyújthatók be a képviselő-testületnek az alábbi előterjesztések:

a) szociális és gyermekvédelmi tárgyú rendelet tervezetek.

b) intézményvezetői megbízások

VI. Fejezet

A TELEPÜLÉSRÉSZI ÖNKORMÁNYZAT

26. § (1) Sirok Község Önkormányzat Képviselő-testülete létrehozza a Kőkúti Településrészi Önkormányzatot.

(2) A részönkormányzat tagjainak száma 5 fő. A tagokat, a részönkormányzat vezetőjét a képviselő-testület választja meg, neveiket e rendelet 3. számú függeléke tartalmazza.

27. § (1) A Kőkúti Településrészi Önkormányzat fő feladatai:

a) a településrész közszolgáltatásainak, fejlődésének folyamatos figyelemmel kísérése,

b) javaslattétel a településrészen megvalósítandó feladatokra,

c) a településrészt érintő önkormányzati előterjesztések véleményezése.

28. § (1) A Kőkúti Településrészi Önkormányzat éves programot készít.

(2) A részönkormányzat az önkormányzat bizottságai működési szabályai szerint működik.

VII. Fejezet

NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZAT

29. § (1) Sirok Község Önkormányzat Képviselő-testülete együttműködik a községben működő Sirok Község Roma Nemzetiségi Önkormányzattal.

(2) Sirok Község Önkormányzata a nemzetiségi önkormányzat működésének feltételeit az alábbiak szerint biztosítja:

a) a nemzetiségi önkormányzat ülései megtartása céljából – előzetesen egyeztetett időpontban – ingyenesen biztosítja a tanácsháza iroda, vagy tanácskozó termét,

b) a nemzetiségi önkormányzat képviselőtestülete működéséhez szükséges postai, kézbesítési feladatokat a közös hivatalának köztisztviselői, dolgozói ellátják,

c) a nemzetiségi önkormányzat képviselőtestülete működéséhez szükséges gépelési, sokszorosítási feladatokat – előzetesen egyeztetett időpontban – a közös hivatal köztisztviselői elvégzik

VIII. Fejezet

POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER

30. § (1) Sirok Község Polgármestere főállású tisztségviselő. Nevét e rendelet 2. számú függeléke tartalmazza

(2)8 A polgármester hivatali munkarendje: hétfőtől csütörtökig 7.30 órától 16 óráig. Pénteken 7.30 órától 13.30 óráig tart. A polgármester fogadóórája minden héten hétfőn 8-10 óra közötti időszakban van.

(3) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett a két ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan, a képviselőtestület hatáskörébe tartozó alábbi ügyekben dönthet:

a. közbeszerzési eljárás ajánlattételi felhívás jóváhagyása.
b. adásvételi szerződés aláírása, amennyiben az adásvétel tényét a képviselőtestület korábban jóváhagyta.
(4) Amennyiben a képviselő-testület határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester az alábbi ügyekben döntést hozhat:
a) pályázat benyújtása, amennyiben a pályázati cél az önkormányzat költségvetésében jóváhagyásra került.
(5) A polgármester lemondása esetén alpolgármester hiányában az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság Elnökének juttatja el, adja át lemondását.
(6) A polgármester tisztségének megszűnése esetén alpolgármester hiányában az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság Elnökének adja át munkakörét.

31. § (1) A képviselőtestület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ, nevét a 2. számú függeléke tartalmazza.

(2)9 Az alpolgármester minden hónap harmadik hétfőjén 15-16 óra között fogadóórát tart, ebben az időszakban köteles a hivatalban tartózkodni.

IX. Fejezet

KÖZÖS HIVATAL, JEGYZŐ

32. § (1) Az önkormányzat Bükkszék, Szajla és Terpes Község Önkormányzat Képviselő-testületével kötött megállapodás alapján az önkormányzatok működésével, valamint a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Siroki Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel közös önkormányzati hivatalt működtet.

(2) A közös hivatal székhelye: 3332 Sirok, Borics Pál út 6.

(3) A közös hivatal működésének részletes szabályait az önkormányzatok megállapodása, a közös hivatal Alapító Okirata, Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.

(4) A jegyző a jogszabálysértő döntések, működés jelzésére irányuló kötelezettségeit az alábbiak szerint teljesíti:

a) az írásos előterjesztések esetében az előterjesztés mellékleteként írásban köteles a jelzést megtenni,

b) szóbeli előterjesztések esetében az ülésen szóban köteles jelezni, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell,

c) a működésre vonatkozó jogszabálysértéseket az ülésen szóban köteles jelezni, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

(5) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetére a közös hivatal jegyzőre vonatkozó képesítési előírásoknak megfelelő köztisztviselőjét kell megbízni a jegyzői feladatok ellátásával.

X. Fejezet10

HELYI NÉPSZAVAZÁS

33. § Helyi népszavazást kell kiírni törvényben meghatározott esetekben és ha település választópolgárainak 25 %-a kezdeményezi.

34. §11

Hatályon kívül helyezve.
XI. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

35. § (1) E rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Sirok Község Önkormányzat Képviselőtestülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2007.(IV.13.) önkormányzatai rendelete, Sirok Község Önkormányzat Képviselőtestülete Egyes hatáskörei átruházásáról szóló 5/2009.(II.17.) önkormányzati rendelete.

1. függelék a 10/2013. (XI. 12.) önkormányzati rendelethez

Sirok község címere

3. függelék a 10/2013. (XI. 12.) önkormányzati rendelethez

1

Módosította a 10/2021.(XI.16.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2021. november 17-től.

2

A rendelet szövegét a 11/2017. (X.3.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2017. 10.05-től

3

A rendelet szövegét az 5/2015. (V.05.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2015. május 6-tól

4

A rendelet szövegét a 9/2015 (IX.1.) önkormányzati rendelet módosította. Hatályos: 2015. 09.02-től

5

A rendelet szövegét kiegészítette az 1/2020.III.05.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2020. március 6-tól.

6

A rendelet szövegét a 7/2019. (X.1.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2019. október 2-től

7

A rendelet szövegét az 5/2015.(V.05.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2015. május 6-tól

8

A rendelet szövegét az 5/2015.(V.05.) önkormányzati rendelet 3. §-a módosította. Hatályos: 2015. május 6-tól

9

A rendelet szövegét az 5/2015.(V.05.) önkormányzati rendelet 3. §-a módosította. Hatályos: 2015. május 6-tól

10

A rendelet szövegét a 9/2015 (IX.1.) önkormányzati rendelet módosította. Hatályos: 2015.09.02-től

11

Hatályon kívül helyezte a 9/2015 (IX.1.) önkormányzati rendelet 6.§-a. Hatálytalan: 2015. 09.02-től

12

Az 1. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2023. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

13

A 2. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

14

A 3. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg. A 3. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2023. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.