Sirok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2013. (XI. 12.) önkormányzati rendelete
A Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 11. 12Sirok Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2013. (XI. 12.) önkormányzati rendelete
A Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32 cikk (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján Magyarország Alaptörvénye 32 cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 10/2013.(XI.12.) önkormányzati rendelete 24. § (2) bekezdés b) pontja szerint az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság véleményét kikérve a következőket rendeli el :
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az önkormányzat adatai
1. § (1)1 Az önkormányzat hivatalos megnevezése: SIROK KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT
(2) Az önkormányzat székhelye: 3332 Sirok, Borics Pál út 6.
(3) Az önkormányzat működési területe Sirok község közigazgatási területe.
2. Az önkormányzat jelképei, használatuk rendje
2. § (1)2 Az önkormányzat jelképei:
a) a település történelmi múltjára utaló, díszítő szimbólumú címer,
b) a település címerét is tartalmazó települési zászló.
A címert és a zászló mintáját az 1. melléklet tartalmazza.
(2) A címer és zászló leírása:
a) a címer pajzs alakú, felső részében a Siroki Vár, mint a község szimbóluma, középső harmadában két pólya a Tarna folyó és a Szabás patak szimbóluma, alsó harmadában a tájjellegre utaló palóc vidéki motívumok,
b) a zászlólap 2/3-1/3 arányú (90 cm x 130 cm) fekvő téglalap, hosszában ketté osztva, felső része óarany, alsó része világoskék színű, középen a község címere. Az arany szín a napsütést, jólétet, a világoskék a békét jelképezi.
(3) Az önkormányzat jelképei használhatók:
3. Önkormányzati sajtótermékek
3. § (1) Az önkormányzat lapja A Mi Falunk című újság, amely negyedévente jelenik meg, és tartalmazza a képviselő-testület lakosság széles körét érintő főbb döntéseit.
(2)3 Az önkormányzat lapját a képviselőtestület tagjai, a bizottságok nem képviselő tagjai, az önkormányzat intézményei és a helyi nem önkormányzati intézmények térítésmentesen kapják. A lakosság előzetes regisztrációval jelentheti be igényét az ingyenes, nyomtatott önkormányzati lapra. Az önkormányzat lapját az önkormányzat honlapján elektronikusan elérhetővé kell tenni.
(3) Az önkormányzat lapját évfolyamonként le kell fűzni és 5 évenként be kell köttetni, ezzel is lehetőséget biztosítani a település történetét feldolgozó kutató munkához.
3/A. §4 (1) Az önkormányzat információs lapja a „Siroki Kisbíró”, amely a lakosság folyamatos tájékoztatását elősegítő aktuális rövid felhívásokat, közleményeket, híreket, hirdetményeket, meghívókat és közérdekű tájékoztatókat tartalmazza.
(2)5 Az információs lapot ingyenesen kapják kézhez a lakosok havi vagy szükség szerinti gyakorisággal.
AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖRE
4. § (1)67 Sirok Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.), az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat látja el. A feladatok felsorolását az ellátandó kormányzati funkciók számának megjelölésével a 2. melléklet tartalmazza.
(2)8 A képviselőtestület bizottságokra átruházott hatásköreit a 3. melléklet tartalmazza.
(3)9 A képviselőtestület polgármesterre átruházott hatásköreit és a feladatellátási helyeket a 4. melléklet tartalmazza.
(4)10 Az önkormányzat a feladatai ellátását, közszolgáltatások biztosítását a 5. mellékletben felsorolt intézmények közvetlen vagy társulásban történő működtetésével, megállapodás alapján történő hasznosításával látja el.
(5) A képviselőtestület a Mötv. 42. §-ában felsorolt hatáskörökön kívül nem ruházhatja át:
a) a képviselőtestület munkatervének elfogadását,
b) civil szervezetek részére történő támogatás megállapítását.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MÜKÖDÉSE
4. A működés általános szabályai
5. § (1)11 Sirok Község Önkormányzat Képviselő-testülete létszáma 7 fő. A képviselő-testület névsorát a rendelet 6. melléklete tartalmazza.
(2) A képviselőtestület alakuló ülést, rendes ülést és rendkívüli ülést tart. Rendes ülésnek minősül az éves munkatervben szereplő ülés.
(3) A képviselőtestület üléseit a községháza tanácskozó termében tartja.
5. A képviselő testület ülésének összehívása
6. § (1) A képviselő-testület évente legalább 9 ülést tart. Az ülések általában a hónap utolsó hétfőjén 17 órakor kezdődnek. Az ülések pontos időpontját az éves munkaterv tartalmazza.
(2) Az ülést a polgármester hívja össze úgy, hogy a képviselők és a meghívottak a meghívót és az előterjesztéseket legalább 5 nappal az ülés előtt kézhez kapják.
(3) A meghívót írásban kell elkészíteni, mely tartalmazza az ülés időpontját, helyét, a napirendi javaslatokat, azok előadóit, a zárt ülés keretében történő tárgyalásra szóló javaslatot.
(4) A meghívóhoz csatolni kell az írásos előterjesztéseket, azok mellékleteit.
(4a)12 A képviselő-testület üléseire meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt,
c) azt a személyt, annak a szervnek a képviselőjét, akit az ülés napirendje érint és a munkatervben a képviselő-testület meghatározta,
d) az önkormányzatok bizottságainak, részönkormányzatnak nem képviselő tagjait,
e) a nemzetiségi önkormányzat elnökét.
(5)13
(6) A képviselő-testület ülésein a (5) bekezdésben felsoroltak tanácskozási joggal vesznek részt.
7. §14 A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság Elnöke hívja össze és vezeti.
6. Az ülések nyilvánossága
8. § (1) A képviselő-testületi ülés nyilvánosságát az ülés meghívójának a községháza hirdetőtábláján ülést megelőző 5 nappal történő közzététellel kell biztosítani.
(2)15 A Mötv. 46 § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben akkor kerülhet sor zárt ülés tartására, ha az érintett személy az ülést megelőzően írásban, vagy jegyzőkönyvi nyilatkozattal az ülésen szóban kérelmezi.
7. Munkaterv
9. § (1) A képviselőtestület a ciklusprogramja, gazdasági programja figyelembevételével készült éves munkaterv alapján dolgozik.
(2) A munkaterv tervezetet a polgármester készíti el a bizottságok javaslata alapján a decemberi ülésre.
(3) A munkaterv tartalmazza:
a) a tervezett ülések időpontjait, napirendjét, előadóját,
b) az ülésekre a napirendi pontokhoz meghívandók körét,
c) a közmeghallgatás falugyűlés időpontját, napirendjét.
8. Előterjesztés
10. § (1) Az előterjesztések lehetnek beszámolók, tájékoztatók, rendelet tervezetek, határozati javaslatok és azok indokolásai.
(2) Az előterjesztés történhet írásban vagy szóban.
(3) Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalható:
a) az önkormányzat, intézmények, társulások költségvetéséről, gazdálkodásáról szóló előterjesztés,
b) az önkormányzati rendelet tervezetek,
c) intézmény alapítás, átszervezés, megszűntetés,
d) társulásba belépés, társulásból történő kilépés,
e) az éves munkaterv tervezete,
f) helyi népszavazás kiírása.
(4) Az írásos előterjesztéseket a jegyző törvényességi szempontból a megküldés előtt felülvizsgálja.
9. A tanácskozás rendje, szavazás
11. § (1) Az ülést vezető személy a napirendek előtt megállapítja az ülés határozatképességét, majd javaslatot tesz az ülés napirendjére.
(2) A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontos cseréjére, új napirendi pont felvételére, napirendi pont törlésére.
(3) A képviselő-testület a tervezett napirendekről vita nélkül dönt.
(4) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztésről külön-külön nyit vitát.
(5) A vita lezárására, a hozzászólások korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt.
12. § (1) A tervezett napirend tárgyalása az alábbi sorrendben történik:
a) az előterjesztést készítő szóbeli kiegészítése,
b) kérdés feltevés az előadóhoz,
c) előadó válasza,
d) amennyiben az előterjesztést bizottság tárgyalta, először a bizottság elnökének kell megadni a szót,
e) hozzászólások,
f) a vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra,
g) a vita lezárását követően a határozathozatal előtt a jegyzőnek kell megadni a szót, ha az előterjesztések törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(2) Az ülést vezető személy az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra.
(3) Először módosító és kiegészítő indítványokról kell dönteni, majd az eredeti határozati javaslatról.
(4) A képviselő személyes érintettségét a döntéshozatal előtt köteles bejelenteni. A bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a havi tiszteletdíja 50%-a megvonásra kerül, melyről a képviselőtestület határozattal dönt.
(5) A személyes érintettség bejelentés elmulasztásával hozott döntését a képviselőtestület felülvizsgálja, dönt annak megerősítéséről, megváltoztatásáról, vagy hatályon kívül helyezéséről.
13. § (1) Bármelyik képviselő, illetve a napirend előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a képviselőtestület vita nélkül határoz.
(2) A vita lezárására bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a képviselőtestület vita nélkül dönt.
(3) A lakosság köréből megjelentek az előterjesztéssel kapcsolatban a képviselőket követően kérdést tehetnek fel, döntéshozatal előtt szót is kaphatnak.
(4) A településen működő civilszervezetek képviselőit a tevékenységüket érintő napirend tárgyalása során tanácskozási jog illeti meg.
10. A tanácskozás rendjének fenntartása
14. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülést vezető személy gondoskodik. Ennek során:
a) figyelmeztetheti a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezést használ,
b) rendre utasítja azt a személyt, aki a képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít,
c) a lakosság köréből megjelent személy rendzavarása esetén rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig a rendzavarót a terem elhagyására kötelezheti.
(2) Az ülést vezető személynek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
(3) A rendfenntartás érdekében tett intézkedéseket a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
11. Döntéshozatali eljárás
15. § (1) A szavazásnál jelenlévőnek az tekintendő aki a szavazáskor az ülésteremben tartózkodik.
(2) A képviselő-testület nyílt szavazásának módja: kézfelemelés.
(3)16 A képviselő-testület névszerinti szavazást tart a képviselők egynegyedének indítványára és törvény által elrendelt esetekben. Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottság létszáma és összetétele tekintetében, valamint ügyrendi javaslatot tartalmazó kérdésekben.
(4) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a képviselők nevét ABC sorrendben, azok pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel, „nem”-mel szavaznak, vagy tartózkodnak.
(5) A név szerinti szavazás eredményét a jegyzőkönyvben a képviselők nevének és szavazatának megjelölésével kell rögzíteni.
16. § (1) A titkos szavazás az arra kijelölt szavazóhelyiség és urna igénybevételével történik.
(2) Szavazáshoz az önkormányzat bélyegzőjével ellátott, borítékba helyezett szavazólapon történik.
(3) A titkos szavazás lebonyolítását az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság, mint szavazatszámláló bizottság végzi. Amennyiben a bizottság nem határozatképes, a képviselőtestület a jelenlévő képviselők közül a polgármester javaslatára 3 fős szavazatszámláló bizottságot választ.
(4) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell felvenni, mely tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját, kezdetét, végét,
b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét, tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) a szavazati arányokat,
e) a szavazás eredményét.
(5) A titkos szavazás eredményét a nyílt ülés jegyzőkönyvében rögzíteni kell.
16/A.17 §
12. A képviselő-testület döntései
17. § (1)18 A képviselő-testület határozata a döntésen kívül tartalmazza a végrehajtásért felelős személyt és a végrehajtás határidejét is. Ha a határozat nem igényel végrehajtást, akkor ezt is rögzíteni kell.
(2)19 A határozatok megjelölése: évente kezdődő folyamatos sorszám arab számmal, törve az évszámmal, zárójelben az elfogadás hónapja római számmal, napja arab számmal. A számozás után az „önkormányzati határozat” megnevezés kerül.
(3) Nem kell határozatot hozni, csak a szavazás eredményét a jegyzőkönyvben rögzíteni az alábbi esetekben:
a) a meghívóban feltüntetett napirendi pontok elfogadásáról,
b) tájékoztatók elfogadásáról,
c) beszámolók elfogadásáról, ha a beszámolt részére kötelezettséget nem állapít meg a képviselőtestület,
d) képviselői kérdésre, interpellációra adott válaszok elfogadásáról.
(4) A döntéshez minősített többség szükséges a Mötv-ben meghatározottakon túl az alábbi esetekben:
a) hitelfelvétel,
b) kötvénykibocsátás,
c) helyi népszavazás kiírása,
d) kitüntetés, díszpolgári cím adományozása.
18. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását a polgármester, helyi önkormányzati képviselő, önkormányzat bizottsága, jegyző kezdeményezheti.
(2) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a jegyző bevonásával elkészíti a rendelet tervezetet, majd a képviselő-testület elé terjeszti.
(3) A rendelet tervezetet véleményeztetni kell:
a) azon bizottsággal, melynek feladatát érinti,
b) a településen működő civil szervezetekkel, amennyiben tevékenységi körét a rendeleti tárgykör érinti.
(4) Az önkormányzati rendelet helyben szokásos kihirdetési módjának minősül a községháza hirdetőtábláján történő kifüggesztés.
(5)20 Az önkormányzati rendeletet közzé kell tenni az önkormányzat hivatalos honlapján is.
13. A jegyzőkönyv
19. § (1) A jegyzőkönyv a Mötv-ben meghatározottakon túl tartalmazza:
a) a távolmaradt képviselő nevét,
b) az időközben megérkezett, vagy eltávozott képviselő nevét, az érkezés, távozás idejét.
(2) A jegyzőkönyv mellékletét képezik az előterjesztések, a határozati javaslatok, a rendelet tervezetek, jelenléti ív, meghívó.
(3)21
(4)22 A nyilvános ülések jegyzőkönyveinek eredeti példányait a községházán bárki ügyfélfogadási időben megtekintheti. A jegyzőkönyvek eredeti példányát a jegyző évenként rendezi össze. A jegyzőkönyveket az önkormányzat honlapjára fel kell tölteni.
14. Kérdés, interpelláció
20. § (1)23 A napirendek lezárása után a képviselők – a Mötv. 32. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott felvilágosítás kérésen kívül – további kérdést tehetnek fel, interpellálhatnak a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, a jegyzőhöz. A kérdés, interpelláció az ülést megelőzően, írásban is benyújtható.
(2)24 A kérdésre, interpellációra az ülésen vagy legkésőbb 30 napon belül érdemi választ kell adni. Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik, majd a képviselő-testület dönt arról. A kérdésre adott választ a képviselő-testületnek nem kell elfogadnia.
LAKOSSÁGI FÓRUMOK
21. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart Sirok községben és Kőkút településrészen is.
(2) Közmeghallgatást a képviselőtestület által előre meghatározott, vagy a lakosság 10 %-a által javasolt ügyekben kell tartani.
(3)25 A közmeghallgatás időpontjáról a lakosságot a közösségi média felületén, és a Kisbíró útján kell tájékoztatni. A községben működő civilszervezetek képviselőit a tevékenységüket érintő tárgyban tartandó közmeghallgatásra írásban meg kell hívni.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet kell készíteni, mely a jegyzőkönyvre vonatkozó szabályok szerint készül.
22. § (1)26 A képviselőtestület évente egy alkalommal a Munkatervben meghatározott hónapban falugyűlést tart Sirok községben és Kőkút településrészen is.
(2) A falugyűlésen a polgármester tájékoztatást ad a képviselőtestület előző évi munkájáról, feladatairól, gazdasági helyzetéről a lakosságnak. Falugyűlésen kell ismertetni emlékmű elhelyezésének terveit is. A képviselő-testület emlékmű elhelyezéséről akkor dönthet, ha azzal a falugyűlésen jelenlévők több, mint a fele egyetértett.
(3)27 A falugyűlés időpontjáról a lakosságot a közösségi média felületén, és a Kisbíró útján tájékoztatni kell. A falugyűlés időpontjáról a községben működő civilszervezetek képviselőit írásban tájékoztatni kell.
AZ ÖNKORMÁNYZAT BIZOTTSÁGAI
23. § (1) Sirok Község Önkormányzat Képviselő-testülete Ügyrendi és Gazdasági Bizottságot, Szociális és Kulturális Bizottságot hoz létre.
(2) Az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság létszáma 3 fő, a Szociális és Kulturális Bizottság létszáma 5 fő.
(3) A bizottságok munkáját elnök irányítja, akit a képviselőtestület választ meg.
(4) A Szociális és Kulturális Bizottság havonta ülésezik. Az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság munkarendjét maga határozza meg.
(5) A bizottságok kétévente beszámolnak a képviselő-testületnek munkájukról.
24. § (1) Az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság fő feladatai:
a) véleményezi az önkormányzat és intézményei éves költségvetési javaslatát, a végrehajtásról készült féléves, háromnegyed éves, éves beszámolók tervezeteit, a költségvetési koncepciót,
b) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát,
c) véleményezi a beruházási, felújítási terveket,
d) figyelemmel kíséri a beruházások alakulását,
e) javaslatot tesz önkormányzati vagyon hasznosítására,
f) javaslatot tesz az önkormányzati intézmények, alkalmazottak esetében létszámcsökkentésre,
g) véleményezi a tárgykörét érintő előterjesztéseket,
h) véleményezi az önkormányzat munkatervét,
i) javaslatot tesz a polgármester tiszteletdíjának, költségtérítésének, jutalmának megállapítására,
j) vizsgálja a képviselő, önkormányzati bizottság nem képviselő tagja összeférhetetlenségét,
k) ellenőrzi a képviselők, polgármester vagyonnyilatkozata leadásának idejét, vezeti azok nyilvántartását,
l) lebonyolítja a képviselők, polgármester vagyonnyilatkozatának vizsgálatával kapcsolatos eljárást.
(2) Az Ügyrendi és Gazdasági Bizottság állásfoglalása alapján nyújthatók be a képviselő-testületnek az alábbi előterjesztések:
a) gazdasági program,
b) éves költségvetés,
c) zárszámadás.
25. § (1) A Szociális és Kulturális Bizottság fő feladatai:
a) figyelemmel kíséri az egészségügyi, szociális, köznevelési, sport intézmények szakmai munkáját,
b) véleményezi az egészségügyi, szociális, köznevelési intézmények vezetői pályázatait,
c) véleményezi az egészségügyi, szociális, köznevelési, sport tárgykörű előterjesztéseket
d)28
e) megszervezi a nemzeti ünnepek alkalmából tartandó megemlékezéseket,
f) szervezi a kulturális, idegenforgalmi rendezvényeket,
g) figyelemmel kíséri az iskolai-, a tömeg- és versenysportot.
(2) A Szociális és Kulturális Bizottság állásfoglalása alapján nyújthatók be a képviselő-testületnek az alábbi előterjesztések:
a) szociális és gyermekvédelmi tárgyú rendelet tervezetek.
b) intézményvezetői megbízások
A TELEPÜLÉSRÉSZI ÖNKORMÁNYZAT
26. § (1) Sirok Község Önkormányzat Képviselő-testülete létrehozza a Kőkúti Településrészi Önkormányzatot.
(2)29 A részönkormányzat tagjainak száma 5 fő. A tagokat, a részönkormányzat vezetőjét a képviselő-testület választja meg, neveiket e rendelet 7.melléklete tartalmazza.
27. § (1) A Kőkúti Településrészi Önkormányzat fő feladatai:
a) a településrész közszolgáltatásainak, fejlődésének folyamatos figyelemmel kísérése,
b) javaslattétel a településrészen megvalósítandó feladatokra,
c) a településrészt érintő önkormányzati előterjesztések véleményezése.
28. § (1) A Kőkúti Településrészi Önkormányzat éves programot készít.
(2) A részönkormányzat az önkormányzat bizottságai működési szabályai szerint működik.
NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZAT
29. § (1) Sirok Község Önkormányzat Képviselő-testülete együttműködik a községben működő Sirok Község Roma Nemzetiségi Önkormányzattal.
(1a)30 Sirok Község Önkormányzata a helyi önkormányzat a helyi nemzetiségi önkormányzat részére – annak székhelyén – biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény előírásai szerint.
a) a helyi nemzetiségi önkormányzat részére havonta igény szerint, az önkormányzati feladat ellátásához szükséges tárgyi, technikai eszközökkel felszerelt helyiség ingyenes használata, a helyiséghez, továbbá a helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségek és fenntartási költségek viselése;
b) az önkormányzat működéséhez -a testületi, tisztségviselői, képviselői feladatok ellátásához- szükséges tárgyi és személyi feltételek biztosítása;
c) a testületi ülések előkészítése úgymint meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, postázása;
d) a testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítése, a testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatok ellátása;
e) a nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatok ellátása; és
f) az a)–e) pontokban meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségeket – a testületi tagok és tisztségviselők telefonhasználata költségei kivételével – az önkormányzat viseli.
(2)31
POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER
30. § (1)32 Sirok Község Polgármestere főállásban látja el tisztségét.
(2)33 A polgármester hivatali munkarendje: hétfőtől csütörtökig 7.30 órától 16 óráig. Pénteken 7.30 órától 13.30 óráig tart. A polgármester fogadóórája minden héten hétfőn 8-10 óra közötti időszakban van.
(3) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett a két ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan, a képviselőtestület hatáskörébe tartozó alábbi ügyekben dönthet:
31. § (1)35 A képviselőtestület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2)36 Az alpolgármester minden hónap harmadik hétfőjén 15-16 óra között fogadóórát tart, ebben az időszakban köteles a hivatalban tartózkodni.
KÖZÖS HIVATAL, JEGYZŐ
32. § (1)37 Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Szajla Községi Önkormányzat Képviselő-testületével kötött megállapodás alapján az önkormányzatok működésével, valamint a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Siroki Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel közös önkormányzati hivatalt működtet.
(2) A közös hivatal székhelye: 3332 Sirok, Borics Pál út 6.
(3) A közös hivatal működésének részletes szabályait az önkormányzatok megállapodása, a közös hivatal Alapító Okirata, Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
(4) A jegyző a jogszabálysértő döntések, működés jelzésére irányuló kötelezettségeit az alábbiak szerint teljesíti:
a) az írásos előterjesztések esetében az előterjesztés mellékleteként írásban köteles a jelzést megtenni,
b) szóbeli előterjesztések esetében az ülésen szóban köteles jelezni, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell,
c) a működésre vonatkozó jogszabálysértéseket az ülésen szóban köteles jelezni, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(5)38 A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy a jegyző tartós akadályoztatása esetére - legfeljebb hat hónapra - a közös hivatal jegyzőre vonatkozó képesítési előírásoknak megfelelő köztisztviselőjét kell megbízni a jegyzői feladatok ellátásával.
HELYI NÉPSZAVAZÁS
33. § Helyi népszavazást kell kiírni törvényben meghatározott esetekben és ha település választópolgárainak 25 %-a kezdeményezi.
34. §40
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
35. § (1) E rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Sirok Község Önkormányzat Képviselőtestülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 12/2007.(IV.13.) önkormányzatai rendelete, Sirok Község Önkormányzat Képviselőtestülete Egyes hatáskörei átruházásáról szóló 5/2009.(II.17.) önkormányzati rendelete.
1. függelék a 10/2013. (XI. 12.) önkormányzati rendelethez
2. függelék a 10/2013. (XI. 12.) önkormányzati rendelethez
3. függelék a 10/2013. (XI. 12.) önkormányzati rendelethez
Módosította a 10/2021.(XI.16.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2021. november 17-től.
A 2. § (1) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. § (2) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A rendelet szövegét a 11/2017. (X.3.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2017. 10.05-től
A 3/A. § (2) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.
A rendelet szövegét az 5/2015. (V.05.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2015. május 6-tól
A 4. § (1) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 17. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (2) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 17. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (3) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 17. § c) pontja szerint módosított szöveg.
A 4. § (4) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 17. § d) pontja szerint módosított szöveg.
Az 5. § (1) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 17. § e) pontja szerint módosított szöveg.
A 6. § (4a) bekezdését a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.
A 6. § (5) bekezdését a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 18. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 7. § a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 17. § f) pontja szerint módosított szöveg.
A 8. § (2) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.
A rendelet szövegét a 9/2015 (IX.1.) önkormányzati rendelet módosította. Hatályos: 2015. 09.02-től
A rendelet szövegét kiegészítette az 1/2020.III.05.) önkormányzati rendelet 1.§-a. Hatályos 2020. március 6-tól.
A 17. § (1) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 17. § (2) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.
A 18. § (5) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.
A 19. § (3) bekezdését a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 18. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 19. § (4) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.
A rendelet szövegét a 7/2019. (X.1.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2019. október 2-től
A 20. § (2) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2025. (X. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 21. § (3) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg.
A rendelet szövegét az 5/2015.(V.05.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2015. május 6-tól
A 22. § (3) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.
A 25. § (1) bekezdés d) pontját a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 18. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
A 26. § (2) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.
A 29. § (1a) bekezdését a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 12. §-a iktatta be.
A 29. § (2) bekezdését a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 18. § d) pontja hatályon kívül helyezte.
A 30. § (1) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 13. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A rendelet szövegét az 5/2015.(V.05.) önkormányzati rendelet 3. §-a módosította. Hatályos: 2015. május 6-tól
A 30. § (4) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 13. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A 31. § (1) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 14. §-ával megállapított szöveg.
A rendelet szövegét az 5/2015.(V.05.) önkormányzati rendelet 3. §-a módosította. Hatályos: 2015. május 6-tól
A 32. § (1) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 15. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 32. § (5) bekezdése a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 15. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.
A rendelet szövegét a 9/2015 (IX.1.) önkormányzati rendelet módosította. Hatályos: 2015.09.02-től
Hatályon kívül helyezte a 9/2015 (IX.1.) önkormányzati rendelet 6.§-a. Hatálytalan: 2015. 09.02-től
Az 1. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2023. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 16. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.
A 2. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 16. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2025. (XI. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 3. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (3) bekezdésével megállapított szöveg. A 3. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2023. (IX. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdésével megállapított szöveg. A 3. melléklet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 16. § (3) bekezdésével megállapított szöveg.
A 4. mellékletet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 16. § (4) bekezdése iktatta be.
Az 5. mellékletet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 16. § (5) bekezdése iktatta be.
A 6. mellékletet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 16. § (6) bekezdése iktatta be.
A 7. mellékletet a Sirok Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2025. (V. 27.) önkormányzati rendelete 16. § (7) bekezdése iktatta be.