Tab Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2013. (VIII.30.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2013. évi költségvetése.

Hatályos: 2013. 08. 30- 2013. 12. 02

Tab Város Önkormányzata Képviselő-testületének

a 15/2013. (VIII. 30.) rendelettel módosított


1/2013. (II.18.)


RENDELETE

az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről


Az önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló többször módosított 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban Áht.) 23. § (1) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló többször módosított 2001.évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban Mötv.) 143. § (4) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2013. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:


A rendelet hatálya

1. §


A rendelet hatálya a 2013. évi költségvetés gazdálkodás vonatkozásában a képviselő-testületre és annak bizottságaira, az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre -ideértve a Közös Önkormányzati Hivatalt is- terjed ki.


2. §


(1)     Az önkormányzat összevont költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a [1]1.sz. melléklet tartalmazza.


(2)     Az önkormányzat –elemi költségvetés szerinti- költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a [2]2.sz. melléklet tartalmazza.


(3)     Az önállóan működő és gazdálkodó illetve az önállóan működő költségvetési szervek -ideértve a Közös Önkormányzati Hivatalt is - engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a [3]3.sz. melléklet tartalmazza.


(4)     Az önkormányzat beruházási és felújítási kiadásait feladatonként a [4]4. sz. melléklet tartalmazza.


(5)     A Tabi Takáts Gyula Óvoda és Bölcsőde Többcélú Intézmény, mint önállóan működő költségvetési szerv és tagintézményinek engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a [5]3.2.sz. melléklet tartalmazza az alábbi bontásban:


  • „Szivárvány ”Óvoda Tab
  • „Szivárvány ”Óvoda Bedegkéri Tagóvoda
  • „Szivárvány ”Óvoda Somogymeggyesi Tagóvoda
  • „Szivárvány ”Óvoda Bábonymegyeri Tagóvoda
  • „Szivárvány ”Óvoda Kapolyi Tagóvoda
  •  Bölcsőde

(6)     Az Önkormányzat költségvetésében szereplő támogatási célokat és összegeit a [6]10.sz. melléklet tartalmazza.


A költségvetés bevételei és kiadásai

3. §


[7](1)    A Képviselő-testület a helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek (ideértve az Közös Önkormányzati Hivatalt is) együttes 2013. évi költségvetését 1.937.312 eFt bevétellel és kiadással, ezen belül:


                        1.894.867 eFt  tárgyévi bevétellel,

                             42.445 eFt  előző évi pénzmaradvány igénybevételével

                        1.937.312 eFt  tárgyévi kiadással ezen belül

                                                           933.669 eFt működési célú bevétellel

                                                           896.071 eFt működési célú  kiadással

                                                             37.598 eFt működési célú egyenleggel

                                                           1.003.643 eFt felhalmozási célú bevétellel

                                                           1.041.241 eFt felhalmozási célú kiadással

                                                              -37.598 eFt felhalmozási célú egyenleggel

                                              

állapítja meg.


(2)        Az önkormányzatnak 2013.évben nem keletkezik olyan ügylete, amely a 2011. évi CXCIV. törvény 10. § (1) bekezdésének hatálya alá esik, illetve a Kormányt előzetesen tájékoztatni kell.


[8](3)      A bevételi és kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve- az alábbiak szerint állapítja meg:


működési költségvetés tárgyévi bevétel                                                       933.669 eFt

működési költségvetés tárgyévi kiadás                                                        896.071 eFt

ebből:

        - a személyi juttatások kiadásai                                    291.667 eFt

        - a munkaadókat terhelő járulékok                                71.159 eFt

        - a dologi kiadások                                                     349.228 eFt

        - az ellátottak pénzbeli juttatásai                                              0 eFt

        - egyéb működési célú kiadás                                      179.103 eFt

        - az általános tartalék                                                       4.000 eFt

        - a céltartalék                                                                     914 eFt


a felhalmozási költségvetés tárgyévi bevétel                                     1.003.643 eFt

a felhalmozási költségvetés tárgyévi kiadás                                      1.041.241 eFt

ebből:

        - a beruházások összege                                                402.640 eFt

        - a felújítások összege                                        635.101 eFt

        - egyéb felhalmozási célú kiadások                                     3.500 eFt


(4)     A képviselő-testület a működési és a felhalmozási  célú  /tőkejellegű/ bevételeket és kiadásokat az [9]5. és  [10]6. sz. melléklet szerint állapítja meg.


[11](5)   Az önkormányzat engedélyezett létszáma 2013. évben -a közfoglalkoztatottak nélkül- 104 fő.


(6)     A közfoglalkoztatottak éves létszáma 52 fő.


Az önkormányzat bevételei

4. §


A 3. §-ban megállapított bevételi főösszeg kiemelt előirányzatonkénti megbontását és a kiadási főösszeget előirányzat csoportonként, ezen belül kiemelt előirányzatonként és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok az [12]1. sz. melléklet tartalmazza.


5. §


A 4. §-ban megállapított bevételeket az önkormányzat által alapított költségvetési szervenként a [13]3. sz. melléklet tartalmazza.


Az önkormányzat kiadásai

6. §


A képviselő-testület a 2013. évi költségvetés kiadásait önállóan működő és gazdálkodó valamint önállóan működő költségvetési szervenként - és ezen belül kiemelt előirányzatait, engedélyezett létszámát, valamint az intézményi támogatásokat a [14]3. sz. melléklet szerint állapítja meg.

7. §


A képviselő-testület a Közös Önkormányzati Hivatal költségvetésében szereplő kiadásokat, valamint a létszámkeretet a [15]3.1. sz. melléklet szerint állapítja meg.

A kiadások felhasználásáról a jelen rendeletben foglaltak szerint, és a gazdálkodásról szóló belső szabályzatoknak megfelelően a jegyző gondoskodik.



Tartalékok

[16]8. §


Az önkormányzat 4.914 eft tartalékot képez, melyből 4.000 eft az általános tartalék 914 e ft pedig céltartalék. A tartalékok felett a képviselő testület rendelkezik


Több éves kihatással járó feladatok

9 §


A képviselő-testület a több éves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban a 7. sz. melléklet szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.


10. §

(1)     Az előirányzat felhasználási tervet a [17]8. sz. melléklet tartalmazza.


(2)     A 2013. évi közvetett támogatások tervezett összegét a 9. sz. melléklet tartalmazza


(3)     Az Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások kimutatását a 11. sz. melléklet tartalmazza.


  1. A központi költségvetésből származó támogatások jogcímeit és összegeit a [18]12.sz.melléklet tartalmazza.


  1. Az önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultsági ellátások jogcímeit és összegeit a [19]13.sz.melléklet tartalmazza.


A 2013. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

11. §


(1)     Az önállóan működő és gazdálkodó valamint az önállóan működő költségvetési szervek saját hatáskörében -kivéve a kiemelt előirányzatokon belül- nem módosíthatják a költségvetési előirányzatukat. A szükséges előirányzat változásról a polgármester előterjesztésében a képviselő testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet módosításáról. Ha évközben az Országgyűlés az önkormányzatot érintő központi adókból származó részesedést, a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatai támogatásait, valamint a részükre juttatandó költségvetési támogatásokat zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendeletmódosítását.


(2)     A jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételt – a céljelleggel juttatott pénzeszköz kivételével- a költségvetési rendeletmódosítást követően használható fel.


(3)     A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 900 eFt összeghatárig – mely esetenként a 150 eFt összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza a személyi juttatás előirányzata kivételével. Az átruházott hatáskörben hozott döntésről a polgármester a soron következő ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


(4)     A képviselő-testület a rendeletben biztosított lakás felújítási keret terhére egyszeri 200 eFt összeghatárig az előirányzat felhasználási jogot a polgármesterre átruházza azzal, hogy az átruházott hatáskörben felhasznált összeg egy lakásra éves szinten az 500 eFt-ot nem haladhatja meg. A polgármester a hozott döntéséről a következő képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni a képviselő-testületnek.


(5)     Az önállóan működő és gazdálkodó és az önállóan működő költségvetési szerveknél jutalmazásra (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az elemi költségvetésben megállapított eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 12 %-áig vállalható kötelezettség.


12. §


(1)     Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozására a képviselő-testület a számlavezető pénzintézettől likviditási hitelt vesz fel.


(2)     Amennyiben a képviselő-testület által meghatározott folyószámla hitelkeret összege nem nyújt fedezetet a bérkifizetésekhez, akkor a képviselő-testület munkabér hitel felvételt engedélyez


  1. Valamennyi az (1)-(2) bekezdésben meghatározott esetekben felhatalmazza a polgármestert és a pénzügyi ellenjegyzőt az ezzel kapcsolatos hitelszerződés megkötésére.  A polgármester a hitelszerződésről, az annak aláírását követő soron következő képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni.


  1. A szabad pénzeszközök pénzintézeti lekötésével kapcsolatos szerződések illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a képviselő-testület értékhatártól függetlenül a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen beszámol.


[20](5) Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 107.§-ának (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Képviselő-testület az önkormányzatnál és költségvetési szerveinél a kiadások készpénzben történő kifizetését az alábbi esetekben engedélyezi:

  1. készpénzfizetési számlák kifizetése
  2. vásárlási előleg, ellátmány
  3. munkavállalók illetményelőlege
  4. munkavállalók utazási költségtérítése
  5. munkavállalók belföldi és külföldi kiküldetése
  6. közcélú dolgozók munkabére
  7. hóközi pénztári munkabér és személyi juttatás kifizetések
  8. szociális ellátások, segélyek
  9. lakosságnak kifizetett visszatérítések (pl.viziközmű)
  10. pályázati, letéti díjak visszafizetése
  11. térítési díjak visszafizetése

bérleti és egyéb közüzemi díjak túlfizetésének kifizetése.


13. §


Az önállóan működő és gazdálkodó intézmények költségvetési támogatását - finanszírozási szükségletüknek megfelelően - biztosítja a képviselő-testület, amely összességében nem haladhatja meg a támogatás időarányos összegét.


           

ZÁRÓ ÉS EGYÉB RENDELKEZÉSEK

14. §

(1)       A Képviselő-testület  tudomásul veszi, hogy az átmeneti időszakban a polgármester -az Áht 25.§ (3) bekezdése szerint– a 2013.évi költségvetési rendeletnek megfelelően intézkedett a bevételek beszedéséről, a kiadások teljesítéséről.

Az átmeneti időszakban beszedett bevételek, teljesített kiadások az Áht 25.§ (4) bekezdése értelmében e költségvetési rendeletbe beépültek.


(2)       Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.


Tab, 2013. február 14.



                           Schmidt Jenő                                                Dr. Szűts Dóra
                           polgármester                                                       jegyző


Záradék:


Az egységes szerkezetbe foglalt rendelet a mai napon hatályos jogszabályi szöveget tartalmazza.


Tab, 2013. augusztus 30.



                       


                        Schmidt Jenő                                                            Dr. Szűts Dóra

                        polgármester                                                                   jegyző




I N D O K O L Á S

Tab Város Önkormányzata Képviselő-testülete
1/2013. (II.18.) rendelethez


Általános indoklás



Az Országgyűlés a 2012. évi CCIV.. törvénnyel elfogadta a 2013 évi költségvetés alapját képező Magyarország 2013.évi központi költségvetését.


Magyarország számára kedvezőtlen, bizonytalan nemzetközi pénzügyi, gazdasági környezetben készült a 2013. évi költségvetés. Az euró zóna néhány tagállamának pénzügyi nehézségei erősítik a pénzpiacok bizonytalanságát, ami Magyarország számára külső kockázatot jelent. Az államadósság csökkentése továbbra is fegyelmezett pénzügypolitikát és jelentős tartalékképzést követel meg


Az elmúlt időszakban a Kormány egy elhúzódó pénzügyi-gazdasági válsággal terhelt külgazdasági környezetben csökkentette az államadósság mértékét, miközben az államadósság visszaépülését megakadályozó munkaerő-bővítésen alapuló és növekedésorientált strukturálisreformokat hajtott végre. Az első Széll Kálmán Tervvel elérték, hogy a  reálgazdaság is növekedni tudjon, miközben hosszú távon fenntarthatóvá tette az államháztartás egyensúlyát.


Magyarország a 2013. évi uniós és az ehhez kapcsolódó hazai források összegeinek meghatározásával a 2007-2013. évi programozási periódus utolsó évébe érkezett, mely a kötelezettségvállalási keretek 2015. évi kifizetése szempontjából is feszített tervezést igényel. A támogatási források felhasználása – nagyságrendjénél fogva – alapvetően befolyásolja a makrogazdasági paraméterek teljesülését.

Elsődleges cél, hogy az Európai Bizottság hét évre hazánk számára biztosított kötelezettségvállalási kereteit az ország maximálisan le tudja kötni. Ezt szem előtt tartva a Kormány folyamatosan napirenden tartja, és döntéseket hoz annak érdekében, hogy a Nemzeti Stratégiai Referenciakeret (Új Széchenyi Terv) fejlesztési forrásait mind hatékonyabban és gyorsabban lehessen felhasználni. Ezt a célt szolgálta a 2011. év végi, a 2012. évi egyes operatív programok közötti, illetve azokon belüli átcsoportosításokkal kapcsolatos kormánykezdeményezés, a 2011-2013. évi akciótervek módosítása, és számos intézményrendszert, döntéshozatalt érintő, többletkötelezettségvállalást lehetővé tevő, projektmegvalósítást nyomon követő intézkedés.

A 2013. évi uniós támogatásokhoz kapcsolódó államháztartási társfinanszírozás összegei mindezek figyelembevételével kerültek meghatározásra. A felülről nyitott uniós előirányzatok szintén azt garantálják, hogy ne legyenek se pénzügyi, se szabályozási akadályai az uniós források felhasználásának. Az uniós forrásokhoz kötelezően biztosítandó államháztartási (központi költségvetési) finanszírozás továbbra is prioritásként biztosított az egyes fejezetek költségvetésében.

A 2007-2013. közötti időszak támogatásainak felhasználási adatai közül kiemelendők – átfogó fejlesztéspolitikai jellegük és a rendelkezésre álló európai uniós forrás nagyságrendje miatt – a strukturális alapok és a Kohéziós Alap forrásait magában foglaló Nemzeti Stratégiai Referenciakeret (NSRK), valamint az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap forrásainak felhasználását meghatározó Darányi Ignác Vidékfejlesztési Program (DIVIP) támogatásai. Az NSRK, a DIVIP programjainak, projektjeinek kifizetése a gyorsítás érdekében tett kormányzati intézkedések nyomán 2013-ban várhatóan növekszik.


Néhány mutató alakulása 2010-2013 években:

                                                                       2010    2011    2012   2013

                                                                       tény      tény           várható

GDP növekedés %                                          1,2         1,7     0,1       1,6

Infáció %                                                        4,9         3,9     5,2       4,2

Folyó fiz.mérleg

egyenleg a GDP %-ában-                                2,1      1,4       3,4       4,1

Államháztartás hiánya

a GDP-%-ában                                               -4,3     4.2.      -2,5     -2,4


2013.évi önkormányzati támogatások szabályozása:

Az önkormányzatok részére megállapított támogatások összetétele és nagysága 2013. évben teljesen átalakult.

A költségvetési törvény értelmében az Országgyűlés támogatást biztosít a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatására az alábbiak szerint:

A települési önkormányzatok működésének támogatásán belül az

  • Önkormányzati hivatal működésének támogatására az elismert hivatali létszám alapján 4.580.000.-forint /fő összeget
  • Zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatására 22.261 forint/hektár összeget
  • Közvilágítás fenntartásának támogatása, mely a 2011.évi teljesített kiadás figyelembevételével a  településkategóriánként számított átlagos, a településen kiépített kisfeszültségű hálózat egy kilométerre jutó kiadási szint figyelembevételével történik.
  • Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása a 2011.évi nettó kiadási szint figyelembevételével történik.
  • Közutak fenntartásának támogatása szintén a 2011.évi kiadási szint korrekciója alapján kerül sor.
  • Egyéb önkormányzati feladatok támogatása 2.700.-forint/fő.


A fenti támogatások összegeit -az egyéb önkormányzati feladatok támogatása kivételével- csökkenti az önkormányzatok elvárt bevétele. Az elvárt bevétel a 2011.évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti, ez a beszámítási összeg. Tabnál ez 57.487 ezer forintot jelent.


Támogatás illeti meg az önkormányzatokat egyes köznevelési és gyermekétkeztetési feladatainak ellátására az alábbi jogcímek alapján:

  • Óvoda pedagógusok átlagbérének és közterheinek elismert összege után 2.832.000.-forint/számított létszám/év.
  • Óvoda pedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők átlagbérének és közterheinek  elismert összege után 1.632.000.-forint/számított létszám/év.
  • Óvodaműködés támogatása a gyermeklétszám alapján 54.000.-forint/fő, mely a nem közvetlen szakmai feladatban dolgozók béréhez, az óvodai nevelést biztosító, jogszabályban foglalt eszközök és felszerelések beszerzéséhez, valamint az épület és annak infrastruktúrája folyamatos működéséhez szükséges kiadásokhoz kapcsolódik.
  • Ingyenes és kedvezményes gyermekétkeztetés támogatása 102.000.-forint/fő. Amely a bölcsődei, általános és középiskolai valamint a kollégiumi kedvezményes étkezést igénybevevők után igényelhető.


A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatására az alábbi címen igényelhető támogatás:

  • Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése címén a rendszeres szociális segélyre a lakásfenntartási támogatásra kifizetett összeg 90%-a igényelhető. A foglalkoztatás helyettesítő támogatás után 80%, az időskorúak járadéka után 90% támogatás igényelhető. Az óvodáztatási támogatás 100%-át a központi költségvetés megtéríti.
  • Hozzájárulás pénzbeli szociális ellátásokhoz járó állami támogatás elsősorban a helyi hatáskörű pénzbeli és természetbeni ellátáshoz, a közfoglalkoztatás saját önrészének biztosításához kapcsolódik.
  • Bölcsődei ellátás után 494.100.-forint/fő összeg illeti meg az önkormányzatot.


A települési önkormányzatok kulturális támogatása jogcímen az alábbi támogatásra vagyunk jogosultak:

  • Nyilvános könyvtári ellátási és a közművelődési feladatokhoz való hozzájárulás összege 1.140.-forint/fő.


A helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok köre jelentősen nem változott, itt elsősorban a lakossági közműfejlesztés támogatására, az uniós támogatások önerejéhez, könyvtári-közmüvelődési érdekeltségnövelő támogatásokra tudunk pályázatot benyújtani.


A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatása szolgál többek között az önkormányzatok működőképességének megőrzését biztosító támogatásra.



RÉSZLETES INDOKOLÁS



BEVÉTELEK ALAKULÁSA:


Az intézményeknél keletkezett működési bevételek nagyságrendje jelentősen csökkent az előző évhez képest Az iskolák étkeztetését a helyi önkormányzatok biztosítják, a középiskola étkeztetésnél pedig  mi vagyunk a szolgáltatók, így bevételként csak a gyermek által fizetett nyersanyag norma egy része jelentkezik. Intézményenkénti részletezését a 3 sz. melléklet  és altáblái tartalmazzák.


Helyi adókból 314.600 eFt bevétellel számolunk, amely az iparűzési adóból a magánszemélyek kommunális adójából és az építményadóból származik.

Az egyéb díjak, bírságok, pótlékok összege 19.000 eft, melyből 18.000 eFt összegű lakbérbevétel és 1000  eFt egyéb sajátos bevétel, bírság, pótlék keletkezik.


Az átengedett központi adók összetétele leszűkült, megszűnt a személyi jövedelemadó településre kimutatott összeg 8 %-a amely az önkormányzatnál maradt, és csak a gépjármű adóból 40% illeti meg a települési önkormányzatot.


Az önkormányzatnak költségvetési állami támogatásból 249 millió forint bevétele várható. Ennek elosztása az előző évhez képest átalakult, az indoklási részben már jelzettek szerint. A támogatás összegeit a 12.sz.melléklet tartalmazza.


Felhalmozási és tőke jellegű bevételek

Önkormányzatok egyéb felhalmozási bevételeiből a  koncessziós díjbevétel 11.454 eFt, Kossuth L.u l7 bérlakás lakbérbevétele 2.800 eFt valamint 122.848 et az áfa visszatérülés összege.

A pénzügyi befektetések bevételeinél 25.000 eFt-tal számoltunk mely osztalék bevételből keletkezik.


A működési célú támogatás államháztartáson belülről összegének tervezése a feladat-ellátási megállapodások, illetve a jogszabályi kötelesség, alapján befolyó pénzeszközökből tevődnek össze (iskola, óvoda, étkeztetés). Ennek tervezése óvatos becslés alapján történt mivel az étkeztetés és az iskola épület működtetésének finanszírozása 2013 évtől átalakult, nem tudni, hogy az önkormányzatok fizetési morálja és hajlandósága hogyan fog alakulni mivel még a jogszabályok sem minden esetben nevesítik, hogy kinek a kötelessége bizonyos feladatok finanszírozása.


Fejlesztési célú támogatásértékű bevételre 816.050 eFt-ot terveztünk. Ez az összeg tartalmazza valamennyi pályázatunk támogatási összegeit. A beruházások műszaki előrehaladásának függvényében az összeg évközben változhat.


Támogatási kölcsön visszatérülése a lakásépítés-vásárlás támogatásához kapcsolódik, valamint itt szerepel az Andocs Község Önkormányzatnak kiadott kölcsön visszatérülése.


Hitel felvételt -az évközi likvid hitel kivételével-, 2013 évben nem terveztünk előre láthatólag nem is lesz rá szükség az év folyamán.


KIADÁSOK ALAKULÁSA:


A kiadások tervezésénél meghatározó volt, hogy a bevételi források korlátozottan állnak rendelkezésre, és év közben sem várható forrásbővülés. Hitel felvételre néhány kivételtől eltekintve nincs lehetőség.

Intézményrendszer működtetése:


A köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről szóló törvény alapján 2013. január 1-jétől a Takáts Gyula Általános Iskola, Zeneiskola – Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat, Pedagógiai Szakmai Szolgáltató, Óvoda és Bölcsőde Többcélú Intézményből az általános iskolai oktatás, az alapfokú művészetoktatás és pedagógiai szakszolgálat és a pedagógiai szakmai szolgáltatás kikerült. Az általános iskola fenntartója a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, működtetője pedig az önkormányzat. A működtetésre megállapodást kötöttünk a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtal.


Az óvoda és a bölcsőde maradt az önkormányzat fenntartásában, ahol a tárgyi feltételek folyamatos javítása érdekében továbbra is élni fogunk a pályázati lehetőségekkel, elsősorban eszközbeszerzések céljából.

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Dél-dunántúli Operatív Program támogatási rendszeréhez benyújtott „Integrált mikrotérségi iskolaközpont fejlesztése a Tabi kistérségben” című, DDOP-3.1.2/A-09-1f-2009-0020 jelű pályázat keretében ez évben kerül sor az óvoda és bölcsőde épületek felújítására.


Művelődési Központ:

Tab Város Önkormányzatának középtávú közművelődési szakmai koncepcióját  (2011-2015) a képviselő-testület a 298/2010. (XII. 16.) számú határozatával fogadta el.

Ennek alapján a Művelődési Ház feladatot lát el a művészeti élet fejlesztésében a gyermek és felnőtt színházi előadások, pódiumestek, zenei események, művészeti találkozók szervezésével. Az amatőr művészeti mozgalom ápolásával, a városban működő művészeti csoportok, egyesületek támogatásával, közművelődési csoportokat (szakkörök, klubok, művészeti csoportok) működtet ismeretszerzésre, szabadidő hasznos eltöltésére, amatőr alkotó tevékenység végzésére. Kiállításokat rendez amatőr és hivatásos alkotók számára – jelentős hangsúlyt kap a helyi tehetségek gondozása, a helyi és környékbeli alkotók bemutatkozása. Kiemelt feladatként szervezi a fiatalok szabadidejének hasznos eltöltését segítő programokat- sport, játék, kézműves foglalkozás, zenei és táncos rendezvények, rajz- és kézműves, szabadidős tábor – az iskolai szünetek idejére és a hétvégékre koncentráltan. Az iskolán kívüli oktatás lehetőségének megoldására oktatási helyet biztosít a városban szerveződő képző és átképző tanfolyamoknak. Szerepet vállal a város kiemelt kulturális eseményeinek szervezésében, az évente visszatérő eseményként megrendezésre kerülő nagyszabású rendezvények lebonyolításában. Kapcsolatot tart a városban önszerveződő módon létrejött kulturális közösségekkel, egyesületekkel, civil szervezetekkel. Igény szerint helyet, bemutatkozási lehetőséget biztosít számukra.


Bizonyos korszerűsítéseket kell elvégezni a villanyhálózatban. Eszközbeszerzések is szükségesek lennének, például fény- és hangtechnikai berendezések (aktív hangfalak, keverőpult, mikrofonok, lámpák), vészvilágító lámpák, kiállításokhoz megvilágító lámpák, dvd lejátszó, projektor.


Városi Könyvtár Tab:

Továbbra is ellátja a kötelező szakmai feladatokat (különösen: állománygyarapítás, feldolgozás, feltárás, olvasószolgálat, gyermekkönyvtári tevékenység, helytörténeti munka stb.), gondoskodik a Magyar Néprajzi Gyűjtemény és a Nagy Ferenc Galéria jogszerű működtetéséről.

Az Intézmény feladatait szintén a középtávú közművelődési szakmai koncepció  (2011-2015) alapján látja el melyet a képviselő-testület a 298/2010. (XII. 16.) számú határozatával fogadott el.

Ebben az évben fontos karbantartási, állagmegóvási munkákat kellene elvégezni.

Például: - csapadékvíz elvezetése a néprajzi gyűjteménynél,

- galéria homlokzatának festése.



Ebben az évben tervezzük a két intézmény összevonását oly módon, hogy a két intézmény egyesítésével a  Zichy Mihály Művelődési Központot jogutódlással megszűnik, a Zichy Mihály Művelődési Központ feladatellátással beolvad a Városi Könyvtárba, annak telephelyeként. Az összevont intézmény elnevezése Tabi Közművelődési Központ lenne.


A két intézmény összevonása szakmailag indokolt, összevonásukra a hatékonyabb és ésszerűbb működés érdekében kerülne sor, azért, hogy a közművelődési színterek az összevont „új” intézményben egy szervezeti egységet alkossanak közös szakmai irányítás alatt, és legyen feladatuk egységes szakmai program kidolgozása és megvalósítása. Az átszervezés a város kulturális rendszerének hatékonyabbá tételére irányul. A szakmai munka színvonalát nem veszélyezteti, hiszen létszámleépítésre nem kerül sor. A kötelező közművelődési feladatellátás eddig elért színvonala nem csökken, sőt fejlesztést eredményez, hasznos és magasabb színvonalú közművelődési tevékenység valósulhat meg a városban.


Tabi Közös Önkormányzati Hivatal

Tab Város Polgármesteri Hivatala 2012. december 31. napján megszűnt.  Bábonymegyer Lulla, Sérsekszőlős,  Torvaj,  Zala,  Zics,  valamint Tab Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Mötv. 84. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján 2013. január 1. napjától, határozatlan időre, közös hivatalt hoztak létre, Tabi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.  A megállapodás alapján a hivatal létszáma 27 fő. Jelenleg a betöltött álláshelyek száma 24 fő (3 munkakör betöltésére a pályázati eljárás folyamatban van). A hivatal törzskönyvi nyilvántartatásba vétele a MÁK-nál megtörtént.



Közfoglalkoztatás


2013. évben a  közfoglalkoztatás keretében folytatnánk tovább a 2012-ben megkezdett feladatokat, köztük belvízelvezető rendszerek karbantartását, az önkormányzat tulajdonában lévő erdőterületen megkezdett munkálatokat, a mezőgazdasági földutak rendbetételét, és új projektként indulna a közút rendbetétele.


Belvízelvezetés:

2013-ban 23 fő foglalkoztatásával tervezzük az árkok mélyítését, az árkok melletti tereprendezést, átereszek tisztítását, téli időszakban pedig az árkokban és a környezetében nőtt fák, bokrok, cserjék irtását. A munkálatok végzése közben sor kerül a talajrendezésre, a vízelvezetés kézi munkaeszközökkel történő helyreállítására. A program 2013. február 1-től – 2013. december 31-ig tart, a tervezett  létszám 23 fő.


Erdő program:

Az erdészeti üzemterv szerint 2013. március 1-től – 2013. december 31-ig terjedő időszakban 10 fő foglalkoztatásával folytatnánk tovább a 2012-ben megkezdett munkálatokat.


A mezőgazdasági földutak rendbetétele:

A földutak állapota folyamatosan romlik, ezért 2013-ben is tervezzük ezek rendberakását, karbantartását, hogy biztosítsuk a külterületi földutakon a munka- és erőgépek, valamint egyéb járművek számára megfelelő közlekedési és biztonsági feltételeket. A munkálatok folyamán  a  Csibe-hegy, Hőlyeg-hegy, és az Öreg-hegy földutjait, Tab várost Sérsekszőlőssel, Torvajjal összekötő, valamint Somogyegres felé vezető  földutak  rendbetételét szeretnénk megvalósítani Tab külterületi közigazgatási határáig. A program 2013. április 1-től – 2013. október 31-ig tart,  a tervezett  létszám 10 fő.


Közút program:

2013. évben új projektként indulna a közút program. Az önkormányzat tulajdonában és kezelésében lévő utcákban végeznénk el a szükséges javításokat. Az utak kátyúzását, javítását hideg aszfaltos technológiával tervezzük. A tervezett javítások: Május 1. utcában 300 m,  Dobó Katalin utcában 700 m,  Széchenyi utcában  350 m, Óvoda utcában 800 m, Rudnay utcában  300 m, a Zichy utcában 310 m,  Dózsa Gy. u. felső során 700 m, Rózsadomb utcában 700 m, Szabadság utcában 810 m, Kisfaludy  utcában  650 m, Kisfaludy közben 120 m, Rákóczi utcában 200 méteren történne. Szükséges továbbá a polgármesteri hivatal udvarának javítása, betonozása, mivel a feltöredezett, néhol megsüllyedt beton már veszélyezteti a gépjárművek biztonságos közlekedését, parkolását.

Ezen projekt keretében az önkormányzat tulajdonában és kezelésében lévő járdaszakaszok javítása is megtörténne. Sor kerülne egyrészt a tönkrement téglajárda, aszfalt járda javítására, valamint a burkolt árkok javítására, és az Óvoda utca elején lévő téglafal újbóli átrakására.  A projekt keretében az önkormányzat tulajdonában lévő utakat átszelő, átvágó vízátereszek (vasrácsos betonaljzatú) tisztítása, javítása, a hiányzó elemek pótlása is feladat lesz. Elvégeznénk   a vaselemek hegesztését, javítását, a vaskeretek megerősítését, zajcsillapítást, illetve a sérül betonszakaszok betonozással történő javítását. Ezeket a munkálatokat 2013. április 1-től – 2013. október 31-ig tervezzük 10 fő foglalkoztatásával.


A közfoglalkoztatottak bérköltségének támogatása 100 %-os. A közvetlen költségek között munkaruhát, védőruhát és egyéb védőeszközöket. Saját erőre nincs szükség.

Természetes amennyiben lehetőség lesz rá a „hosszú időtartamú ” közfoglalkoztatásra is kérelmet nyújtunk be a munkaügyi központhoz, így lehetőség lesz - a korábbi évekhez hasonlóan – a többi intézménynél is közfoglalkoztatottak munkavégzésére. A támogatás a „hosszú időtartamú” közfoglalkoztatás  esetében 70 %- 100 % között várható. 


Testvérvárosi kapcsolatok, rendezvények:


Az előző évek gyakorlatának megfelelően 2013-ben is a szervezési iroda szervezi és egyezteti a hivatalos testvértelepülési programokat. A képviselő-testület a 2013. évi szüreti fesztiválra meghívja Tab város valamennyi testvértelepülésének küldöttségét.




Civilszervezetek és sport szervezetek támogatása

2013-as évben is várhatóan a képviselő-testület az eddigi gyakorlatának megfelelően és nagyságban támogatja Tab város civilszervezeteit sportszervezeteit.


Szociális kiadások alakulása:

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. értelmében a szociális ellátás feltételeinek biztosítása az állam központi szerveinek és a helyi önkormányzatnak a feladata.


Az önkormányzat a szociális és gyermekjóléti feladatait a központi költségvetésből biztosított állami normatív támogatásból, valamint az önkormányzat saját bevételeiből látja el.


A szociális törvény értelmében a rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások döntő többsége esetében a támogatások mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének bizonyos százalékában van megállapítva.


A szociális és gyermekjóléti ellátások terén jelentős változások várhatók 2013. évben.


A pénzbeli ellátások terén fontos változás, hogy egyes segélyek kikerülnek a jegyző hatásköréből, a járások kialakításáról, valamint egyes ezzel összefüggő törvények  módosításáról szóló törvény alapján 2013. január 1-jétől a normatív ápolási díjra, az időskorúak járadékára, alanyai és normatív közgyógyellátásra való jogosultságról a járási kormányhivatalok fognak dönteni.


Jegyzői, polgármesteri illetve testületi hatáskörben marad továbbra is az aktív korúak ellátása, a lakásfenntartási támogatás, a méltányossági közgyógyellátás, a méltányossági ápolási díj, az átmeneti segély, a temetési segély, a szociális kölcsön, a lakbértámogatás, a Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíj, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, az óvodáztatási támogatás, az üdülési támogatás, valamint a nyári gyermekétkeztetés.


Évek óta folyamatosan növekvő rezsi és megélhetési költségek, és a szociális ellátások már több éve változatlan mértéke, valamint a béreknek az inflációnál lényegesen kisebb mértékű emelkedése, az adójóváírás kivezetése egyre nagyobb terhet ró a családokra, így a szociális rászorultságtól függő ellátások iránt várhatóan egyre nagyobb igény jelentkezik. Ez az ellátásra jogosultak egyre emelkedő számában is meg fog mutatkozni.


A jegyzői hatáskörben levő segélyek a jövőben „létalapként” egyesülnek. E kategória egységesebb rendszerként fogja össze a jelenlegi jövedelemhez, vagy különböző élethelyzetekhez kapcsolódó támogatásokat (megtartva ugyanakkor az egyes élethelyzetek különbözőségéből eredő eltéréseket). 


Pénzbeli és természetbeni juttatások


Az aktív korúak ellátása, lakásfenntartási támogatás, ápolási díj:

A szakmai elképzelések szerint a létalap:

- alaptámogatási komponense nyújtana segítséget a kellő jövedelemmel nem rendelkező háztartásoknak úgy, hogy jövedelmüket egy meghatározott szintig kiegészíti (azaz ide tartozna mostani foglalkoztatást helyettesítő támogatás, illetve a rendszeres szociális segély), 

- kiegészítő támogatási komponense foglalná magába a háztartás társadalmilag elismert egyéb szükségleteinek biztosításához nyújtott támogatásokat (pl. a lakásfenntartási támogatást).

A létalapként nyújtott ellátásokat önkormányzati szinten (a képviselőtestület hatáskörében) már csak egy, ún. krízisellátás egészítheti ki, amely az egyének, háztartások egyedi, átmeneti jellegű krízishelyzetének megoldását segíti.  


2013. évben a normatív alapon nyújtott lakásfenntartási támogatás esetén az egy négyzetméterre eső lakásfenntartási költség (mely a folyósítandó támogatás mértékét jelentősen meghatározza) változásával nem kell számolnunk.

Ezen ellátások tervezésnél számolnunk kell a gazdasági válság következtében növekvő munkanélküliséggel, továbbá a családok növekvő megélhetési nehézségeivel.

2012. évben várhatóan lényegesen a tervezett alatt alakul a lakásfenntartási támogatásban részesülők száma, ezért ezen ellátás esetén 2013 évre a 2012. évinél alacsonyabb igénylőszámot terveztünk.

Ugyanakkor az aktív korúak ellátásában részesülők esetén megközelítően a 2012. évi terv adatokkal számoltunk 2013-ra is.


A járási kormányhivatalok 2013. január 1-i felállását követően már csak a méltányossági ápolási díj marad a helyi önkormányzatok hatáskörében, ezért az előző évihez képest lényegesen alacsonyabb ápolási díjban részesülő személlyel számoltunk 2013. évre.


Bursa Hungarica Ösztöndíj

A képviselő-testület a támogatást 2013. évre 400.000 forintban állapította meg. Az ösztöndíjak odaítélése 2012. decemberében megtörtént, 15 kérelmező részére került megállapításra, illetve továbbfolyósításra a havi 1000 - 4000 forint közötti támogatás.


Lakbértámogatás:

2006-ban új tételként jelent meg ez a támogatási forma, melyet a nem önkormányzati, illetve nem állami bérlakásban lakó bérlők igényelhetnek szociális rászorultságuk miatt. Tekintettel arra, hogy ilyen jellegű kérelem 2012-ben - a korábbi évekhez hasonlóan - nem érkezett, így 2012. évben sem került sor ezen támogatás megállapítására, ezért 2013. évre is csak 1 fő támogatottal számoltunk.


Eseti pénzbeli ellátások:


Átmeneti segély

Ezen ellátásra időarányosan kifizetett összeg jelentősen a tervezettet meghaladóan alakult, ezért 2013. évre az előző évi tervadatokhoz képest mintegy 20,7 %-al magasabb előirányzattal számoltunk.

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesített személyek száma évről évre elég ingadozó, a támogatásban részesítettek számában 2012. évben csökkenés volt tapasztalható, ezért  2013-ra a 2012. évi tervadatoknak csak a felével azaz 10 fővel számoltunk.


Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény: 2012. szeptember 30. napjától változott a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény. A jogszabályváltozás szerint a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek Erzsébet utalvány formájában részesülnek a támogatásban, mely utalványokat élelmiszer, ruházat és tanszer vásárlására lehet felhasználni.

2012. évre a jogosultak részére fizetendő esetenkénti támogatás 5800.-Ft volt, mely támogatási összeg 2013. évben változatlan marad.

A település tekintetében a 2013. évre 210 gyermek támogatásával terveztünk.

A települési önkormányzat jegyzője annak a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermeknek a szülője részére, aki a három,- illetve a négyéves gyermekét beíratta az óvodába, továbbá gondoskodik gyermeke rendszeres óvodába járatásáról, és akinek rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága fennáll pénzbeli támogatást folyósít (óvodáztatási támogatás). A támogatás megállapításának további feltétele, hogy a gyermek törvényes felügyeletét ellátó szülő a jegyzői eljárásban önkéntes nyilatkozatot tegyen arról, hogy gyermekének hároméves koráig legfeljebb az iskola nyolcadik évfolyamán folytatott tanulmányait fejezte be sikeresen. A pénzbeli támogatás összege a 2012. évhez hasonlóan 2013. évben gyermekenként első alkalommal 20.000.-Ft, ezt követően esetenként és gyermekenként 10.000.-Ft.

2013. évben 3 gyermek óvodáztatási támogatásával számoltunk.


A rászoruló gyermekek nyári étkeztetéséről szóló kormányrendelet 2011. évben jelentősen átalakította a nyári gyermekétkeztetés rendszerét. 2012. évben nyári gyermekétkeztetés megszervezésére a településen nem került sor, mivel teljes mértékben önerőből kellett volna megvalósítani. A következő évi támogatás elosztásának részletes szabályairól az illetékes miniszter várhatóan 2013. év tavaszán rendeletet ad ki.

A 2013. évben 60 gyermek nyári étkeztetésével számoltunk.


A temetési segély, a közgyógyellátás, a szociális kölcsön, és az üdülési támogatás, megállapításának feltételeit a helyi rendelet szabályozza.

A 2012. évi időarányos tényadatokat figyelembe véve a temetési segély, köztemetés, és szociális kölcsön tekintetében alacsonyabb, míg a közgyógyellátás és az üdülési támogatás esetében változatlan létszám és pénzügyi adatokkal számolhatunk 2013. évre.


Lakásgazdálkodási feladatok


A lakások tekintetében a tervezésnél a hatályos Önkormányzati rendeletben szereplő bérleti díjakat vettük figyelembe.

A garázsok és egyéb bérlemények bérbeadása pályázati úton történik, a bérleti díj megállapítása egyidejűleg kerül meghatározásra.


Kiadások tekintetében a közüzemi díjak egy része továbbszámlázásra kerül, a fennmaradó rész az üresen álló lakások miatt az önkormányzatot terheli, 7 társasházban került megállapításra közös költség. Az önkormányzati lakások és bérlemények kémény ellenőrzése évente két alkalommal történik. A központi fűtéses épületekben szükséges a kazánok rendszeres ellenőrzése, felülvizsgálata. A költségvetésben a felmerülő sürgős feladatok ellátására a fedezet tervezve van.


Európai Uniós támogatással megvalósuló beruházások-felújítások


Közösségi közlekedés:

Tab Város Önkormányzata gesztorsága mellett 2010. évben nyújtotta be, 15 kistérségi település az Új Magyarország Fejlesztési Terv Dél-Dunántúli Operatív Program támogatási rendszeréhez a DDOP 5.1.2/B-09-2010-006 jelű pályázatát. A Regionális Fejlesztési Programok Irányító Hatósága 202.085.541 Ft elszámolható költséggel 95 %--os támogatási arány mellett a pályázatot támogatásra érdemesnek ítélte. A projekt fizikai megvalósítása 2012 és 20121. évben megtörtént, de a támogatás lehívás részben áthúzódott 2013 évre. 



Városközpont rehabilitáció:

A városközpont rehabilitációs pályázatot Tab Város Önkormányzata 2008 évben nyújtotta be, a támogatási szerződés aláírása 2010-ben történt meg.

A támogatási szerződés szerint a beruházás teljes költségvetése mindösszesen 566.414 e Ft, az EU-s támogatás 432.506.e Ft. A beruházáshoz Tab Város Önkormányzatának 78.898 e Ft önerőt kell vállalnia (mely tartalmazza a projekt keretén belül megépítendő lakások kialakításának a költségeit is), melyből 12.048 e Ft-ra ÖM önerő alap pályázat került benyújtásra, a támogatási szerződés szerint 8.878.540 Ft támogatást nyert az Önkormányzat. Az önerő alapból eddig 5.376.668 Ft került átutalásra az Önkormányzat számlájára. A Közreműködő Szervezet igazolása szerint további 1.998.619 Ft lehívására vagyunk jogosultak, a lehívást kezdeményeztük.

2012-ben megtörtént a kivitelezői számlák kiegyenlítése, valamint minden a projekttel kapcsolatos számla (műszaki ellenőri, projektmenedzseri, könyvvizsgáló, nyilvánosság, stb.) kifizetése megtörtént. A kifizetési kérelmek benyújtására, a számlák kiegyenlítése után került sor. Minden benyújtott kifizetési kérelmünket jóváhagyták. A konzorciumi partnerekre eső költségek 2011-ben kiszámlázásra kerültek, a befizetések 2012 során történtek meg.

A projektzárás folyamatban van. Jelenleg 303.973 Ft +kamat tőketartozásunk van (el nem számolt előleg).


Integrált oktatási pályázat:

A beruházás megvalósításának tervezete szerint 2012-ben az alsós iskola felújítása, bővítése valamint a főzőkonyha és felső tagozatos iskola felújítása történik meg. Az óvoda korszerűsítése 2013-ban fog megtörténni. A pályázat sikeres elbírálása után a támogatási szerződés megkötésre került, a támogatási szerződés szerint az összes elszámolható költség 631.330.000 Ft, melyből 599.762.502 Ft támogatást nyert az Önkormányzat. A 31.567.498 Ft önerőt az Önkormányzat biztosítja. EU Önerő Alapból összesen 12.626.999 Ft sajáterő kiegészítést nyertünk, melyből eddig 5.241.638 Ft került átutalásra az Önkormányzat számlájára. További sajáterő kiegészítést nyertünk 1.281.199 Ft értékben. Ennek lehívása folyamatban van.

 Műszaki tartalom változás következtében a 2012-re tervezett költségek egy része áttevődött a 2013-as évre, kiegészülve a műszaki tartalom megvalósulását lehetővé tevő tartalékkeret és pótközbeszerzés során felhasználható összegekkel. Így az alsó és felső tagozatos iskola, illetve a főzőkonyha költségei 2013-ban 164.467.000 Ft-ot tesznek ki. Az óvoda építési költségei 141.207.000 Ft, a kivitelezésre 2013-ban kerül sor. A projekten eddig keletkezett mintegy 35,5 millió Ft átcsoportosítását kezdeményezni fogjuk a KSZ-nél.


Tab város és Zala község csapadékvíz elvezetésének fejlesztése


Tab város Képviselő-testülete a 275/2011. (XI.24.) számú határozatával döntött a DDOP 5.1.5/B-11, helyi és térségi jelentőségű vízvédelmi rendszerek fejlesztése című felhívás nyomán Zala községgel konzorcium keretében történő pályázat benyújtásáról. A pályázat keretében a Tab város esetében a Szabadság utca vízrendezése a Zrínyi utcától a Kossuth L. utcáig valósulna meg és a Kis-koppány patak önkormányzati fenntartású szakaszának rekonstrukciója valósul meg. A projekt elszámolható összköltsége 85.331.963 Ft, támogatási intenzitása 95%, azaz 81.065.365 Ft, a vállalt önerő 5%. A költségeket beruházásarányosan fizetik a konzorciumi tagok. Tab városra eső összköltsége 60.346 eFt, melyből az önerő összege Tab város esetében 3.018 eFt. A kivitelezésre 2013-14-ben kerülhet sor.


Tab Város szennyvíztisztító telep fejlesztése:

A Környezetvédelmi és Energia Operatív Program Szennyvízelvezetés és tisztítás konstrukció (KEOP – 1.2.0/B jelű) keretében meghirdetett pályázati felhívásra a Tab Város Önkormányzat Képviselő-testülete 200/2010. (VIII. 26.) számú határozatával döntött, hogy  a 466.508.308 Ft + ÁFA bekerülési költséggel, 69.976.246 Ft önerő vállalása mellett a pályázatot nyújt be.

A pályázatot a Környezetvédelmi és vízügyi Minisztérium Fejlesztési Igazgatósága KEOP-1.2.0/B/10-2010-0035 azonosító jellel regisztrálta.

Kedvező bírálatot követően a támogatási szerződés megkötésére 2011. szeptember 29-én kerül sor.

A Képviselő-testület 248/2010. (X.28.) számú határozatával döntött, hogy a „Tab Város szennyvíztisztító telep fejlesztése” című  KEOP 1.2.0/B/10-2010-0035 azonosító pályázat kedvező bírálata esetén a szükséges, 69.976.246.- Ft önerő 50%-ára, azaz 34.988.123.- Ft-ra az EU Önerő Alap pályázatot benyújtja.

Az EU Önerő alapra benyújtott pályázat szintén támogatásban részesült a Támogatási szerződés a Belügyminisztérium részéről 2011. december 16-án aláírásra került.

A beruházás során a szennyvíztisztító telep, valamint az I. számú és II. számú szennyvíz átemelő műtárgyak (autóbusz pályaudvarnál és a Munkás utcában lévő átemelők) teljes felújítására sor kerül.


A tenderterv és az elvi engedélyek beszerzése 2012. évben elkészültek, a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési felhívás 2012 évben megjelent, eredmény hirdetés és kivitelezés 2013 évében történik. A hat hónap próbaüzem 2014 évben lesz.


Energetikai korszerűsítés

A KEOP 5.5.0 pályázat keretében előre láthatóan lehetőség nyílik több intézményünk energetikai korszerűsítésére, ezen belül fűtési rendszer korszerűsítésére, napelemek felszerelésére, külső hőszigetelésre.

Általános iskola felső tagozatának 2012 évi részleges felújításába nem fért bele a külső hőszigetelés megvalósítása. Az üzemeltetési költségek csökkeltése érdekében, szükséges a homlokzat komplett hőszigetelésének elkészítése.

A város évek óta elhanyagolt épülete a Tabi Közös Önkormányzati Hivatal és a Tabi Járási Hivatal; hulló vakolata, beázott falai mellett az épület fűtési rendszere jelen állapotában magas üzemeltetési költséget ró a városra.


A KEOP 5.5.0 pályázat 85 %-os támogatás mellett lehetőséget biztosít épületeink rendbe tételére:

szigetelés (födém, homlokzat), kazáncsere, napelemek-napkollektorok elhelyezése, villamos hálózatok felújítása.


Fentiek alapján - felmérve a megjelölt épületek vonatkozásában a szükséges munkákat – előreláthatóan a beruházás 346 millió Ft összköltséggel járna, melynek az önereje 52 millió forint.


A pályázat benyújtására várhatóan 2013. 1 névben lesz lehetőség. A kedvező bírálat esetén a kivitelezés ez évben megkezdődhet.


Beruházási célú átadások:

A lakossági hulladékkezelésre létrejött konzorcium tagjaként az Önkormányzati hulladékgazdálkodási kiadások keretében az ISPA költségekre az előirányzat 3 000 ezer Ft. Lakásépítés vásárlás támogatására 500 eft-ot terveztünk.


A működési célra átadott pénzeszközök összegét tételesen a 10. sz. melléklet tartalmazza


A 2013. évi közvetett támogatások tervezett összegének indoklása:


Közvetett támogatások tervezésénél az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. tv. 134. § alapján a méltányosság gyakorlásának lehetőségét vettük figyelembe (adó mérséklése, elengedése, törlése, stb.).


Többéves kihatással járó kiadások:


A többéves kihatással járó kötelezettségeink tekintetében a hitel visszafizetések már nem szerepelnek a 2012. decemberbe történt konszolidálás miatt.

Jelenleg csak az uniós beruházásból áthúzódó kötelezettségeink szerepelnek a 7.sz.mellékletben, valamint az ispa költségekhez való hozzájárulást terveztük.


Tartalékként szerepel a költségvetési rendelettervezetben 60.304 eFt, melyből 10.000 eFt általános tartalék, és 50.304 eFt a céltartalék.



Tab, 2013. február 8.




                                                                                                         Schmidt Jenő

                                                                                                         Polgármester











































I N D O K O L Á S

A 15/2013. (VIII.30.) rendelethez



A Képviselő-testület az 1/2013.(II. 18.) sz. rendeletével elfogadta az önkormányzat 2013. évi költségvetését.


Jelen rendelet-tervezet az alábbi változást tartalmazza:).


  • 85/2013. (IV. 25.) sz. képviselő-testületi határozat: GAMESZ létszámkerete 1 fővel csökken (41-re).


  • Könyvtár közmű-érdekeltségnövelő támogatásra 915 eFt-ot kaptunk, mellyel nő az intézmény költségvetése.


  • Művelődési Központ eszközbeszerzés támogatására 453 eFt-ot kaptunk.


  • A többcélú kistérségi tárulások 2013. évi II. félévi támogatása az önkormányzatokhoz kerültek, ennek összege 30.082 eFt, melyet a meghatározott célra átadtunk a társulásnak.


  • A közoktatási állami támogatásunk 23.476 eFt-tal csökkent a tagintézményi átszervezések miatt, valamint a bölcsődei normatíva 439 eft-tal.


  • 2013. május hónaptól a hivatali működésre biztosított állami támogatás 1.367 eFt-tal nőtt, mivel a finanszírozott létszámkeretet 27,27-ről 29,58 főre emelték fel, ezért az igazgatási létszám szeptember 1-től 3 fővel nő.


  • Étkeztetésre várhatóan az igénybevevők után az önkormányzatok nem fizetnek, így 12.500 eFt-tal kevesebb lesz a működésre átvett pénzeszközünk.


  • 89/2013. (IV. 25.) sz. képviselő-testületi határozat: 500.000 Ft támogatás a Tabi Fúvószenekari Egyesület számára.


  • 105/2013. (V. 16.) sz. képviselő-testületi határozat: 15.836.819 Ft + Áfa összeg biztosítása az óvoda épület Uniós beruházásához.


  • 122/2013. (V. 30.) sz. képviselő-testületi határozat: Virág úti ltp. A. ép. tetőfelújítása bruttó 2.921.635 Ft, a lakásalap terhére.


  • 144/2013. (VI. 27.) sz. képviselő-testületi határozat: 250.000 Ft támogatás az árvízvédelmi feladatokra, a tartalék terhére.


  • 151/2013. (VI. 27.) sz. képviselő-testületi határozat: sportsátor javítása 795.655 eFt összegben, a tartalék terhére.
  • 152/2013. (VI. 27.) sz. képviselő-testületi határozat: Városközponti lakások befejező munkáira 18.034.000.Ft, a lakásalap terhére.


  • 160/2013. (VI. 27.) sz. képviselő-testületi határozat: 100.000 Ft támogatás az Anyatejes Világnapra.


  • 163/2013. (VI. 27.) sz. képviselő-testületi határozat: 350.000 Ft összeg az Esélyegyenlőségi programra, a tartalék terhére.


  • 165/2013. (VI. 27.) sz. képviselő-testületi határozat: Virág u. 27. felújítása 1.488.669 eFt összegben a lakásalap terhére.


  • 174/2013. (VII. 18.) sz. képviselő-testületi határozat: útfelújítások 10.776.649 Ft összegben, iskolaudvar felújítása 4.389.120 Ft összegben.


  • 66/2013.(III. 28.). sz. képviselő-testületi határozat: Zichy Mihály Művelődési Központ részére hangosító berendezés beszerzése 1.000 eFt összegben (melyből 453 eFt a központi támogatás).


  • GAMESZ előirányzata nőtt 1.524 eFt-tal egy darab haszongépjármű beszerzésével, és a szeméttelep környezetvédelmi felülvizsgált költségével, mely 1.752 eFt volt.


  • Az oktatási intézmények átszervezése miatt az áthúzódó számlákra 1.400 eft-ot terveztünk és ez idáig 13.280 e ft lett kifizetve, mely a rendelet-tervezeten átvezetésre került.


  • A községekkel kötött feladat-ellátási megállapodás alapján a 2012.évi felhasználás elszámolásra került, így 10.036 eft visszafizetési kötelezettségünk keletkezett és 9.567 e ft-ra vagyunk utólag jogosultak.


  • Kivezetésre került az óvoda négy tagintézményének második félévi előirányzata, és az új intézmény előirányzatai bekerültek a rendelet-tervezetbe.


  • A rendelet-tervezet összességében 42.445 eft előző évi pénzmaradvány igénybevételét és 55.390 eft tartalék felhasználást tartalmaz.



Tab, 2013. augusztus 29.



                                                                                              Schmidt Jenő

                                                                                              polgármester





[1] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 1. § (1) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.

[2] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 1. § (2) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.

[3] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 1. § (3) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.

[4] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 1. § (4) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.

[5] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 1. § (5) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.

[6] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 1. § (6) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.

[7] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 2. § (1) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.

[8] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 2. § (2) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.

[9] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.

[10] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 2. § (3) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.

[11] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 2. § (4) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától

[12] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 3. § -a, hatályos 2013. augusztus 30. napjától

[13] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 4. §-a, hatályos 2013. augusztus 30. napjától

[14] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 5. §-a, hatályos 2013. augusztus 30. napjától

[15] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 6. §-a, hatályos 2013. augusztus 30. napjától

[16] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 7. §-a, hatályos 2013. augusztus 30. napjától

[17] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 8. § (1) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától

[18] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 8. § (2) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.

[19] Módosította a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 8. § (3) bekezdése, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.

[20] Beiktatta a 15/2013. (VIII. 30.) rendelet 9. §-a, hatályos 2013. augusztus 30. napjától.