Géderlak Község Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2013. (XII.30.)

Géderlak Község Önkormányzat Képviselő-testületének 17/2013.(XII.30.) önkormányzati rendelete a helyi szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 27


Géderlak Község Önkormányzat Képviselő-testületének

17/2013.(XII.30.) önkormányzati rendelete

a helyi szociális ellátásokról



Géderlak Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 37. § (1) bekezdés d) pontjában, 37/A. § (3) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében, valamint a 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.



1.A rendelet hatálya


A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat közigazgatási területén lakóhellyel illetve bejelentett tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen ott is lakó, továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 3. §-ában megfogalmazott személyekre, figyelembe véve az Sztv. 7.§ (1) bekezdésében foglaltakat.


2. A helyi szociális ellátások formái


2. §


(1) Szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult számára pénzbeli szociális ellátásként nyújtható

a) önkormányzati segély

b) szülési segély.



(2) Szociális rászorultság esetén e rendeletben meghatározott feltételek szerint a jogosult részére az alábbi természetbeni szociális ellátásként nyújtható

a) önkormányzati segély

b) méltányossági közgyógyellátás


(3) Személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés.

3. Hatásköri szabályok


3. §


(1) A képviselő-testület az önkormányzati és szülési segélyezéssel kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre ruházza át.


(2) A méltányossági közgyógyellátásra való jogosultsággal kapcsolatos hatáskörét a képviselő-testület  a jegyzőre ruházza át.


4. Eljárási rendelkezések


4. §


(1) Az 2. § (1)-(2) bekezdésében meghatározott szociális ellátások iránti kérelmeket az erre rendszeresített formanyomtatványon lehet a Géderlaki Közös Önkormányzati Hivatalhoz 6335 Géderlak, Kossuth u. 8. (továbbiakban: Hivatal) benyújtani.


(2) A szociális ellátásokra való jogosultság elbírálásához a kérelem benyújtásával egyidejűleg be kell csatolni a kérelmező és a vele egy háztartásban élő személyek jövedelmi viszonyairól szóló jövedelemigazolásokat, vagyonnyilatkozatokat és egyéb iratokat.


(3) Jövedelemnyilatkozatot a rendelet 1. számú melléklete szerinti tartalommal kell elkészíteni. A kérelmező által benyújtott jövedelemigazolásoknak teljes körűnek kell lennie, ki kell térni valamennyi főállásról és más munkavégzésre irányuló jogviszonyból eredő és egyéb jogcímen szerzett jövedelmére. Rendszeres és egyéb jövedelmek igazolására az Sztv. 10.§ (2)-(5) bekezdései előírásait kell alkalmazni.


(4) A jövedelemigazolásra elfogadható:

  a) okmány vagy annak hiteles másolata különösen a munkáltató által kiállított jövedelemigazolás, fizetési jegyzék, postai feladóvevény, nyugdíjszelvény és a nyugdíjas igazolvány vagy nyugdíjszelvény és a nyugdíjösszesítő, pénzintézeti igazolás, ellátást folyósító szerv határozata, ellátást folyósító szerv által kiállított igazolás, tartásdíj esetén bírósági ítélet, vagy gyámhivatali határozat.

  b) Jövedelemmel nem rendelkező személy esetében szükséges a megyei kormányhivatal munkaügyi központja által az együttműködés tényéről kiállított hatósági bizonyítvány.

  c) Alkalmi vagy idénymunkából származó jövedelem esetén az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény szerint létesített munkaviszony keretében végzett munkából származó jövedelem igazolása szükséges.

  d) Ha a szükséges okmányok vagy igazolások nem állnak rendelkezésre, vagy a beszerzése nehézségekbe ütközik, vagy hosszabb időt vesz igénybe, és sürgős intézkedés szükségessége áll fenn, mert a késedelem emberi életet, egészséget vagy testi épséget veszélyeztetne, a kérelmező írásban tett nyilatkozata is elfogadható.


(5) Kiadások igazolására elfogadható okmány vagy annak hiteles másolata különösen a közüzemi díj igazolására a szolgáltató által kiállított számla, a közüzemi számla befizetését igazoló csekkszelvény vagy átutalásról szóló pénzintézeti igazolás, gyógyszerköltség bizonyítására a gyógyszertár által kiállított igazolás a gyógyszerköltségről.


(6) Az 6. § (7) bekezdése szerinti önkormányzati segély megállapításához a halotti anyakönyvi kivonat másolata, a haláleset időpontjában Géderlaki lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező kérelmező nevére a temetési költségről kiállított számla szükséges.

5. A szociális ellátások folyósítása


5. §


A folyósított pénzbeli ellátás kifizetéséről a Hivatal gondoskodik az ellátást megállapító határozatban foglaltak szerint az önkormányzat házipénztárából történő kifizetéssel, vagy az ügyfél kérelmének megfelelően, az ügyfél által megjelölt folyószámlára utalással.


6. Önkormányzati segély


6. §


(1) Önkormányzat segélyre azon személy jogosult, aki a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd, és önmaga illetve családja létfenntartásáról nem tud gondoskodni, vagy alkalmanként keletkező többletkiadások miatt anyagi segítségre szorul.


(2) Önkormányzati segély azon rászorulók részére biztosítható, akiknek

a) családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,

b) egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének
200 %-át.


(3) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek tekintendő különösen:

a) a családot ért elemi kár, egyéb családi tragédia bekövetkezése,

b) váratlan betegség, baleset, orvosi kezelés miatti jelentős jövedelem-kiesés.


(4) Létfenntartási gondnak tekintendő különösen:

a) temetési költségek részbeni viselése

b) a közüzemi szolgáltatás megszűnésének veszélye,

c) a gyermek családban történő nevelkedésének veszélye,

      d) a gyermek alapszükségletei kielégítésének hiánya,

      e) a megfelelő élelmezés hiánya,

      f) a megfelelő ruházkodás hiánya,

g) ha a család anyagi erőforrásai nem elegendőek a szükséges tanszer, tankönyv utazási bérlet megvásárlására, a gyermekintézmények térítési díjának kifizetéséhez,

h) méltányossági alapon közgyógyellátási igazolványra nem jogosultak, de a gyógyszerköltséget nem képesek viselni,

i) lakásfenntartási támogatásra nem jogosultak, de a lakásfenntartási költségek megfizetésére nem képesek és emiatt hátralékuk keletkezett, vagy

j) a nyugdíj vagy egyéb rendszeres pénzellátás kifizetése a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik

      k) felsőoktatási hallgatói jogviszony keretében a felsőoktatásban való részvétel.


(5) Az önkormányzati segély egyszeri összege legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-áig állapítható meg.


(6) A (2) bekezdésben előírt jövedelmi feltételtől a (3) bekezdésben foglalt élethelyzetek esetében el lehet tekinteni, és az önkormányzati segély egyszeri összege legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-áig állapítható meg.


(7) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege: 30.000,- Ft.


(8) Az önkormányzati segély készpénzben, természetben, vagy egyszerre mindkét formában is biztosítható.


(9) A természetbeni támogatást a kérelmező szükséglete szerint

  a) élelmiszervásárlási utalvány,

                        b) ruházati vásárlási utalvány,           

                        c) közüzemi díj,

                        d) étkezési térítési díj,

                        e) gyógyszertámogatás formájában kell nyújtani.


7.Szülési segély


                                                                                      7.§


(1) Géderlak Községi Önkormányzat szülési segélyt nyújt annak a Géderlaki anyukának, akinek gyermeke születik.

(2) Nem állapítható meg annak szülési segély, akinek a családjában az 1 főre jutó havi jövedelme meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének háromszorosát.

(3) A szülési segély összege 30.000,- Ft.

(4) A szülési segély iránti kérelmet a Hivatalnál kell benyújtani, melyhez mellékelni kell a jövedelemigazolást és a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát. A kérelmet a születés bekövetkezésétől számított 1 hónapon belül kell benyújtani.


8. Közgyógyellátás


8. §


Méltányossági jogcímen közgyógyellátásra való jogosultsága annak a személynek állapítható meg, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élőesetén annak 200 %-át nem haladja meg és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri vagy meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át.

9. Aktív korúak ellátása


9. §



(1) A rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosodottnak nem minősülő személynek a rendszeres szociális segély folyósítása feltételeként együttműködési kötelezettsége áll fenn a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó programban való részvétele céljából a Kis-Dunamenti Családsegítő- és Gyermekjóléti Szolgálattal (továbbiakban:  Családsegítő Szolgálat)


(2) A Családsegítő Szolgálat a rendszeres szociális segélyben személy szociális helyzetének, korának, mentális és egészségi állapotának megfelelő, egyénre szabott beilleszkedést segítő programot (továbbiakban: program) határoz meg.


(3) A Családsegítő Szolgálat által szervezett beilleszkedést segítő program típusai (lehetnek   csoportosak, vagy egyénre szabottak):

a) egyéni képességeket fejlesztő programok,

b) életmódot formáló foglalkozások, tanácsadások,

c) munkavégzésre történő felkészülési programok,

d) iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvétel.

                              

(4) A rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosodottnak nem minősülő személy együttműködésre köteles a Családsegítő Szolgálattal, melynek keretében

a) a rendszeres szociális segélyt megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a Kis-Dunamenti Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnál nyilvántartásba vetetni magát és

b) a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedés programról a nyilvántartásba vételétől számított 60 napon belül írásban megállapodni,

c) az esetleges akadályoztatásáról a Kis-Dunamenti Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatot értesíteni, illetve az akadályoztatás okát 15 napon belül igazolni,

d) a beilleszkedési programban foglaltakat teljesíteni.


      (5) Az együttműködésre kijelölt szerv a nyilvántartásba vételt követően:

                a) tájékoztatást ad a beilleszkedést segítő programok típusairól, az együttműködés

                 elmulasztásának következményeiről,

b) a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó, beilleszkedést segítő programot, amelyről írásban megállapodást köt,

       c) a rendszeres szociális segélyben részesülő személlyel a megállapodásban foglaltak

szerint kapcsolatot tart,

       d) jelzi a jegyzőnek a nyilvántartásba vétel megtörténtét, valamint, ha a rendszeres

szociális segélyezett az együttműködési kötelezettségét megszegi,

e)  évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, melyet a jegyzőnek megküld.


(6) Az együttműködés megszegésének minősül, amennyiben a rendszeres szociális segélyben részesülő, egészségkárosodottnak nem minősülő személy 


a) az ellátást megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem jelentkezik             nyilvántartásba vétel céljából a Családsegítő Szolgálatnál,


b) a Családsegítő Szolgálat által javasolt programja összeállításában nem működik együtt, a programról készült megállapodást nem írja alá, a programban foglaltakat nem teljesíti,


 c) felülvizsgálat során kötelezettségének nem tesz eleget.


10. §


      (1) A Képviselő-testület az aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételeként

      előírja, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezete   

      rendezettségének biztosítására vonatkozó alábbi feltételeket teljesítse:

a) a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítása, gyommentesítése, az ott tárolt tárgyak, felszerelések rendezettsége,

b) az ingatlan előtti járdának tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése,

c) az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának   biztosítására irányuló kötelezettségét teljesítse.


(2)  A kérelmező, vagy ellátás jogosultja (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségének teljesítését a Hivatal és a Családsegítő Szolgálat egy-egy fő részvételével szemle megtartásával időszakonként ellenőrzi. Az ellenőrzésről a rendelet 2. számú melléklete szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni, mely alapján a jegyző az Sztv. 35.§(2) bekezdésben előírt intézkedéseit megteszi.


 (3) A szemlén tapasztaltakat a rendelet melléklete szerinti jegyzőkönyvi formanyomtatványban kell rögzíteni. A nem megfelelő körülmények elhárítására az ellátást igénybe vevőnek legalább 5 napos határidőt kell a szemlén meghatározni, s a második szemlén tapasztalt állapotokat újabb jegyzőkönyvben kell rögzíteni.


       (4) Az aktív korúak ellátásában részesülő személynek az (1) bekezdésben meghatározott

      feltételeket a jogosultság fennállása alatt folyamatosan biztosítania kell.



10. Szociális alapszolgáltatások


11. §


(1)  Az önkormányzat a családsegítés szociális alapszolgáltatások feladatait,  szervezését, irányítását és  összehangolását a társulással létrehozott Kis-Dunamenti Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat (6333  Dunaszentbenedek, Kossuth u. 62.) működtetésével látja el.


        (2) A 12.§ és a 13.§ szerinti szociális alapszolgáltatásokra való jogosultság  megállapításának  hatáskörét a képviselő-

        testület a polgármester hatáskörébe adja át.


12.§


Étkeztetés



(1)Az önkormányzat az étkeztetés keretében biztosít legalább napi egyszeri meleg étkezést, azoknak a szociálisan  rászorultaknak, akik a koruk, egészségi állapotuk, fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük szenvedélybetegségük, vagy hajléktalanságuk miatt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel azt nem képesek biztosítani.


(2) Életkora miatt rászorulónak kell tekinteni a nyugdíjban, előrehozott öregségi nyugdíjban  részesülő, illetőleg az öregségi nyugdíjkorhatárt elérő személyt.


       (3) Egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában   

      korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga     

      ellátásáról – részben vagy egészen – nem tud gondoskodni.


      (4) Pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni

      azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására  

      részben képes.


      (5) Hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett

      lakóhellyel nem rendelkezik.


      (6) A napi egyszeri meleg étel biztosításáról az önkormányzat vásárolt élelmiszerrel   

      gondoskodik. Az étkeztetés házhozszállítással történik.


      (7)Az intézményi térítési díjat a képviselő- testület külön önkormányzati 

      rendeletben állapítja meg.

13. §


Házi segítségnyújtás


(1) Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni:

a) azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,

b) azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek.

c) Azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos elhelyezésre várakoznak.


(2) A házi segítségnyújtás igénybevétele térítésmentes.


11. Záró rendelkezések


14. §


(1)Ez a rendelet 2014. január 1-jén lép hatályba.

(2) E rendelet hatályba lépésével hatályát veszti a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályzásairól szóló 11/2006.(IX.15.) önkormányzati rendelet és az azt módosító a 16/2006. ( XII. 15. ), 12/2007.(XI.28), 5/2009.( III 19.), 8/2011. (IV.13.); 3/2012.(II.8.) önkormányzati rendeletek, valamint a gyermekek védelméről szóló 12/2004.(IV.29.) önkormányzati rendelet és az azt módosító 8/2005.(VI.22.); 3/2006. (II. 14.) önkormányzati rendelet.



Géderlak, 2013. december 18.



                         Katona György                                             Czabainé Csada Márta

                            polgármester                                                            jegyző



Kihirdetési záradék:

A kihirdetés napja: 2013. december 30.

Géderlak, 2013. december 30.