A szociális és gyermekjóléti ellátásról, igénybevételükről

Tóalmás község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelete a szociális és gyermekjóléti ellátásról, igénybevételükről

Hatályos: 2013. 12. 20- 2015. 02. 28

A szociális és gyermekjóléti ellátásról, igénybevételükről

Tóalmás község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2013.(XII.20.) önkormányzati rendelete a szociális és gyermekjóléti ellátásról, igénybevételükről

2013.12.20.

Tóalmás község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 25. § (3) bek. b.) pontja, 33. § (7) bekezdése, 37/A. § (3) bekezdése, 45. § (1) bekezdése, 48. §. (4) bekezdése, 50. § (3) bekezdése, 58/B. §. (2) bekezdése, 86. § (1) bekezdése, 92. §. (1) bekezdése, 132. §. (4) bekezdése, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (1) bekezdés b.) pontja, 29. §, 104. § (1) bekezdés b.) pontja, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. §. (4) bekezdésében kapott felhatalmazás, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 19. §. (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 31. §. (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) A Képviselő-testület az Sztv.-ben foglalt hatásköreinek gyakorlását átruházza bizottságára és a polgármesterre az alábbiak szerint:

a) Tóalmás község Önkormányzat Képviselő-testülete által átruházott hatáskörben az önkormányzat szociális hatáskörök ellátására felhatalmazott Szociális, Oktatási és Kulturális bizottsága (továbbiakban: szociális hatáskört gyakorló) dönt:

- étkezési térítési díj kedvezményről,
- méltányossági közgyógyellátásról,
- önkormányzati segélyről,
- szociális étkeztetésről
b) Tóalmás község Önkormányzat Képviselő-testülete által átruházott hatáskörben a polgármester (továbbiakban: szociális hatáskört gyakorló) dönt:
- újszülött támogatásról.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntés ellen benyújtott fellebbezés elbírálása Tóalmás község Önkormányzat Képviselő-testülete hatáskörébe tartozik.

2. § .

A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális rászorultságtól függően ellátások iránti kérelmet a Tóalmási Közös Önkormányzati Hivatalban (továbbiakban: Hivatal) lehet benyújtani. Az ellátások megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint ellenőrzésének szabályait az Sztv. és végrehajtási rendelete szabályozza.

3. § .

(1) A szociális ellátás lehet:

a) pénzbeli,

b) természetbeni.

(2) Pénzbeli ellátás helyett természetbeni ellátás állapítható meg, ha a természetbeni ellátás

formájában való támogatás a célszerű a szociális hatáskör gyakorlójának mérlegelése alapján.
1. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

Aktív korúak ellátása

4. § .

(1) Az aktív korúak ellátására jogosultak körét és jogszabályi feltételeit az Sztv. 33. §.-37/C §-ai szabályozzák.

(2) Az aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel határos terület, járda tisztán tartásáról, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának valamint higiénikus állapotának biztosításáról gondoskodjon.

(3) A jegyző (2) bekezdésben meghatározott jogosultsági feltételek maradéktalan meglétét eljárása során a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvényben foglalt szemle szabályai szerint vizsgálja.

(4) Amennyiben a (2) bekezdésben meghatározott jogosultsági feltételek nem teljesülnek, azok teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat legalább öt napos határidő kitűzésével a jegyzőnek fel kell szólítani, az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével. Meg kell szüntetni az aktív korúak ellátására való jogosultságát annak a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személynek, aki kötelezettségének – felszólítás ellenére – nem tesz eleget. Amennyiben a rendszeres szociális segélyre jogosult személy a lakókörnyezete rendben tartására vonatkozó (2) bekezdés szerinti feltételeknek – a felszólítás ellenére – nem tesz eleget, a rendszeres szociális segély összegének folyósítását egy hónapra fel kell függeszteni.

5. § .

(1) A rendszeres szociális segély megállapításának és folyósításának feltétele, hogy az aktív korúak ellátására jogosult személy nyilatkozatában együttműködési kötelezettséget vállalja a Sülysáp Környéki Társulás által fenntartott Sülysáp Környéki Szociális Szolgáltatóval (továbbiakban: Szolgálat), mint a települési önkormányzat által erre kijelölt szervvel.

(2) Az (1) bekezdés szerinti együttműködés keretében a jogosult

a) a Szolgálatnál kérelmezi nyilvántartásba vételét a rendszeres szociális segély jogerős megállapítását követő öt munkanapon belül,

b) a beilleszkedését segítő programban való részvételről írásban megállapodik a

Szolgálattal az a) pont szerinti nyilvántartásba vételét követő tíz munkanapon belül

és

c) teljesíti a beilleszkedési programban foglaltakat, a beilleszkedési programban foglaltak szerint

(3) A beilleszkedést segítő program keretében a Szolgálat az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva:

a) a Szolgálattal való kapcsolattartást,

b) az együttműködő személy számára előírt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételt,

c) a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételt, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzését rögzítheti.

(4) Az aktív korúak ellátására jogosultat az ellátás megállapításakor tájékoztatni kell az együttműködési kötelezettségéről, annak tartalmáról, formáiról.

(5) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha az aktív korú, rendszeres szociális segélyre jogosult (2) – (3) bekezdésben foglalt, részére megállapított, kötelezettségeinek írásbeli felszólítás ellenére sem tesz eleget.

Lakásfenntartási támogatás

6. § .

(1) A normatív lakásfenntartási támogatásra jogosultak körét és jogszabályi feltételeket az

Sztv. 38 - 39. §-ai szabályozzák.
(2) A normatív lakásfenntartási támogatásra való jogosultság egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó feltételeket teljesítse.
A lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztántartásáról, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosításáról köteles gondoskodni.
(3) A jegyző (2) bekezdésben meghatározott jogosultsági feltételek maradéktalan meglétét eljárása során a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvényben foglalt szemle szabályai szerint vizsgálja.
(4) Amennyiben a (2) bekezdésben meghatározott jogosultsági feltételek nem teljesülnek, a feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat öt napos határidő kitűzésével a jegyzőnek fel kell szólítani, az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével. Amennyiben a kérelmező vagy jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmét el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.

Önkormányzati segély

7. § .

(1) A létfenntartás veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy

tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére önkormányzati segély nyújtható.
(2) Az önkormányzati segély megállapításának figyelembe vehető, egy főre számított havi családi jövedelemhatár
a) nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő kérelmező esetében a 150 %-át,
b) temetési költségek finanszírozása érdekében megállapított önkormányzati segély esetében nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, egyedül élő esetében 350 %-át.
(3) A (2) bekezdés b) pontjában meghatározott önkormányzati segély legalacsonyabb összege 15.000.-Ft.

Újszülött támogatás

8. § (1) A Képviselő-testület – jövedelemviszonyoktól függetlenül – a Tóalmáson állandó lakhellyel rendelkező, egy hónapnál nem idősebb újszülött számára, a fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz pénzbeli támogatást nyújt.

(2) A támogatás összege 20.000.-Ft

(3) A támogatás összegét a polgármester adja át emléklap kíséretében a szülőnek, vagy a törvényes képviselőnek.

1. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

9. § .

A lakásfenntartási támogatás és az önkormányzati segély természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható.

10. § .

Közgyógyellátás

(1) A közgyógyellátás megállapításának feltételeit az Sztv. 49. §. – 53. §-a szabályozza.
(2) Az Sztv. 50. (1) - (2) bekezdésében foglaltakon kívül méltányossági jogcímen az a szociálisan rászorult személy is jogosult közgyógyellátásra
1. akinek esetében az egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetében annak 250 %-át nem haladja meg, és
b) havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 %-át meghaladja.
1. Fejezet

Szociális szolgáltatások

11. § A személyes gondoskodás körébe tartozó, az önkormányzat által biztosított, szociális alapszolgáltatások:

1. étkeztetés,

2. házi segítségnyújtás,

3. családsegítés.

12. § (1) Az étkeztetés keretében legfeljebb egy év időtartamra azoknak a szociális rászorultaknak a napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

1. koruk,
2. egészségi állapotuk,
3. fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
4. szenvedélybetegségük, vagy
5. hajléktalanságuk
miatt.
(2) Étkeztetésre jogosult az a szociálisan rászorult személy, akinek havi jövedelme vagy az egy főre számított havi családi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500 %-át.
(3) Az étkeztetést az Önkormányzat a Községi konyha útján biztosítja.
(4) Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni.
(5) A térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltségének, valamint az étkeztetéssel kapcsolatosan felmerült költségeknek, a feladatellátáshoz igénybe vett normatívával csökkentett egy ellátottra jutó napi összege (a továbbiakban: élelmezési térítés).
Az étkeztetésért fizetendő általános forgalmi adóval növelt személyi térítési díj, amely az élelmezési térítés és az igénybe vett étkeztetések számának szorzata, nem haladhatja meg az ellátást igénybe vevő rendszeres havi jövedelmének 25 %-át.
(6) A szociális étkeztetést az Önkormányzat napi egyszeri étkeztetés formájában biztosítja. Házhoz szállítás esetében e rendelet szabályinak figyelembe vételével szállítási díjat is fel kell számítani úgy, hogy a közös háztartásban élők számára szállított étel kiszállításáért személyi térítési díjat csak egy személyre lehet megállapítani.

13. § (1) A házi segítségnyújtás igénybevételének szabályait az Sztv. 63. §-a szabályozza.

(2) A házi segítségnyújtást az önkormányzat Sülysáp Környéki Társulás által fenntartott Sülysáp Környéki Szociális Szolgáltatóval (továbbiakban: Szolgálat) látja el.

14. § (1) A családsegítő szolgáltatást az Önkormányzat a Sülysáp Környéki Társulás által fenntartott Sülysáp Környéki Szociális Szolgáltatóval (továbbiakban: Szolgálat), által biztosítja az Sztv. és végrehajtási rendeletei szerint.

(2) A családsegítő szolgáltatás igénybevételére jogszabály vagy az intézményvezető döntése szerint kerül sor. A szolgáltatás térítésmentes.

1. Fejezet

Gyermekjóléti szolgáltatás

15. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatást az Önkormányzat a Sülysáp Környéki Társulás által fenntartott Sülysáp Környéki Szociális Szolgáltatóval (továbbiakban: Szolgálat) látja el, a Gyvt. és végrehajtási rendeletei szerint.

(2) A gyermekjóléti szolgáltatás igénybevételére jogszabály vagy az intézményvezető döntése szerint kerül sor. A szolgáltatás térítésmentes.

1. Fejezet

Szociálpolitikai kerekasztal

16. § (1) Az önkormányzat az Sztv. 58/B §. (2) bekezdése alapján szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre, a szolgáltatás tervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére, éves közfoglalkoztatási terv véleményezése.

(2) A szociálpolitikai kerekasztal évente legalább egy alkalommal tart ülést.

(3) A szociálpolitikai kerekasztal tagjai:

- községi önkormányzat polgármestere,
- önkormányzat szociális bizottságának elnöke,
- családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás családgondozója,
- védőnő
- háziorvosok
- Nyugdíjas Klub által delegált
- oktatási intézmények ifjúságvédelmi felelősei
- Egyházközség delegáltja
(4) A szociálpolitikai kerekasztal ügyrendjét a (3) bekezdésben meghatározott tagok állapítják meg.
1. Fejezet

Hatályba léptető, vegyes és záró rendelkezések

17. § (1) E rendelet 2014. január 1-ével lép hatályba.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályukat vesztik a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 12/2008.(VI.2.) önkormányzati rendelet és azt módosító 1/2009.(III.2.), 24/2009.(IX.28.), 11/2010.(V.31.), 1/2011.(I.31.), 2/2011.(III.11.), 15/2011.(X.3.), 13/2012.(XII.17.), valamint a 16/2013.(X.3.) önkormányzati rendeletek, és a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 11/2008.(VI.2.) önkormányzati rendelet.

(3) A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Sztv. és a végrehajtására kiadott jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.