Kazincbarcika Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat által államháztartáson kívülre nyújtott támogatásokról
Hatályos: 2013. 09. 21- 2021. 05. 26Kazincbarcika Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelete
Kazincbarcika Város Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2013. (IX.20.) önkormányzati rendelete az önkormányzat által államháztartáson kívülre nyújtott támogatásokról
Hatályos: 2013. 09. 21- 2021. 05. 26
Kazincbarcika Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló, 2007. évi CLXXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás, illetve Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § -a (9) - a alapján az önkormányzat államháztartáson kívüli forrás átvételére és átadására vonatkozó rendelkezéseket az alábbi rendeletben szabályozza:
A rendelet célja
1. §
Jelen rendelet célja, hogy Kazincbarcika Város Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat) a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvény (továbbiakban: Kptv.) előírásainak megfelelően szabályozza az államháztartáson kívülre átadott, illetve onnan átvett pénzeszközökre vonatkozó eljárást.
A rendelet hatálya
2. §
(1) Jelen rendelet tárgyi hatálya kiterjed minden, az államháztartáson kívülre történő pénzeszköz átadásra, függetlenül attól, hogy pályázati úton vagy pályázati rendszeren kívül, egyedi döntés alapján nyújt az önkormányzat támogatást. Ezen túlmenően szabályozza, az államháztartáson kívülről történő pénzeszköz átvételt is.
(2) A rendelet személyi hatálya természetes személyekre és az államháztartás körébe nem tartozó jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki.
(3) Az önkormányzat támogatja a kultúra, a közművelődés, az oktatás – nevelés, a szociális és karitatív tevékenység, a természeti és épített környezet megóvása, a közrend – és vagyonvédelem, a sportolás, az egészséges életmód, az esélyegyenlőség, a hagyományápolás megteremtése terén végzett tevékenységet.
Értelmező rendelkezés
3. §
Jelen rendelet alkalmazásában államháztartáson kívüli forrás a természetes személyek és államháztartás körébe nem tartozó jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek részére átadott, illetve tőlük kapott pénzeszköz.
A támogatás forrása
4. §
Az önkormányzat tárgyévi költségvetési rendeletében határozza meg azon költségvetési előirányzatait, amelyek terhére vissza nem térítendő pénzbeli támogatást nyújthat.
a) működési kiadásaik;
b) fejlesztési célú kiadásaik;
c) rendezvények, programjaik;
d) pályázataik önrészének;
e) nemzetközi kapcsolataik ápolásával kapcsolatos kiadásaik finanszírozásához.
A támogatás nyújtásának alapelvei
5. §
(1) A támogatás juttatása esetén a jelen rendelet mellékletét képező, az adott esetben alkalmazandó támogatási szerződést kell megkötni a támogatottal.
(2) A támogatási szerződést a polgármester írja alá.
(3) A támogatás odaítélése az alábbi elvek alapján történik:
a) Az részesülhet önkormányzati támogatásban, akinek a javára az önkormányzat a mindenkori költségvetési rendeletében támogatást állapít meg,
b) önkormányzati támogatás nyújtható pályázat kiírása útján, vagy
c) aki Kazincbarcika Város Polgármesteréhez (a továbbiakban: polgármester) írásos kérelmet nyújt be.
(4) A kérelemre történő támogatás nyújtása esetén elsősorban Kazincbarcika Város érdekében végzett tevékenység támogatására kell törekedni.
(5) Önkormányzati támogatásban csak az a pályázó részesülhet, aki a pályázati kiírásnak maradéktalanul megfelelő pályázatot, illetve egyedi kérelem esetén írásos kérelmet nyújt be és valamennyi szükséges mellékletet csatolja ahhoz.
(6) A pályázat kiírásnak az alábbiakat kell tartalmaznia:
· pályázati feltételeket,
· pályázók körét,
· a támogatandó célokat,
· elszámolható költségtípusokat,
· pályázati adatlapot,
· az adatlap kitöltési útmutatóját, amelyben rögzíteni kell az önkormányzati támogatás feltételeit és a pályázó teendőit.
(7) A támogatás vonatkozásában döntéshozó: Kazincbarcika Város önkormányzatának Képviselő-testülete.
A támogatások odaítélése
6. §
(1) A kérelem írásban nyújtható be a polgármesternek címezve. A beérkezett kérelmekkel kapcsolatos további ügyintézési feladatok ellátásáról a polgármester gondoskodik. A nem pályázati úton odaítélt támogatásból nem részesülhet az, aki a pályázati eljárásban nem vehetne részt pályázóként.
(2) Kazincbarcika Város Önkormányzat Képviselő-testületének Művelődési, Oktatási és Sport Bizottsága az önkormányzat mindenkori költségvetési rendeletében megállapított előirányzat mértékéig, az ott meghatározott feltételekkel, amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik – alapítványi forrás átadása kivételével – dönt a hatáskörükbe utalt előirányzat terhére történő támogatásról.
(3) A polgármester dönt a polgármesteri keretként megállapított előirányzat támogatási célú felhasználásáról a mindenkori költségvetési rendeletben meghatározott feltételekkel.
(4) Alapítványi forrás átadásáról és egyéb olyan támogatásokról – melyekkel kapcsolatosan hatáskör nem került átadásra – a Képviselő-testület dönt.
Támogatási szerződés megkötése
7. §
(1) A támogatásokkal kapcsolatos feladatokat Kazincbarcika Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának illetékes szervezeti egységei végzik.
Az illetékes szervezeti egységek a polgármesterhez benyújtott támogatási kérelmet – melynek elbírálására nem a polgármester jogosult – a hatáskörrel rendelkező testület soron következő ülésére előkészítik.
(2) A támogatási szerződést Kazincbarcika Város polgármestere írja alá a mindenkori költségvetési rendelet hatálybalépését vagy a kérelem elbírálására hatáskörrel rendelkező szerv döntését követő 30 napon belül.
(3) A támogatási szerződés aláírásának feltétele, hogy a támogatásban részesülő valamennyi – jelen rendelet megfelelő melléklete szerinti – nyilatkozatot, igazolást, dokumentumot határidőn belül az illetékes szervezeti egységekhez benyújtson.
(4) Az elszámolás a támogatási szerződésben foglaltaknak megfelelően történik az illetékes szervezeti egységek közreműködésével.
(5) Amennyiben az elszámoltatás során a támogatási céltól eltérő felhasználás állapítható meg vagy valószínűsíthető, az illetékes szervezeti egység köteles azt a helyszínen ellenőrizni és bizonyított eltérésnél a támogatás visszafizetéséről intézkedni.
Támogatási szerződés módosítása
8. §
(1) A támogatási szerződés módosítására az elszámolási határidő vonatkozásában és a támogatás céljában kerülhet sor egyszeri alkalommal, a támogatott elszámolási határidő lejárta előtt leadott írásos kérelmére.
(2) A határidő módosítás engedélyezéséről a polgármester dönt.
A támogatások Európai Uniós szabályozással való összhangjának biztosítása
9. §
(1) Az államháztartásról szóló törvény rendelkezései alapján kötelezettséget vállalni írásban lehet.
Az önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatással összefüggő kötelezettségvállalás alapdokumentuma a jelen rendelet mellékletei szerint előkészített szerződés az alábbiak figyelembevételével:
a) Az 1.sz. mellékletet olyan támogatások esetén kell alkalmazni, amelyek az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikk (1) bekezdésének feltételeit nem teljesítik, ezért uniós értelemben állami támogatásnak nem minősülnek.
b) A 2.sz. mellékletet olyan támogatások esetén kell alkalmazni, amelyek az Európai Unió működéséről szóló szerződés 106. cikk (2) bekezdésének az általános gazdasági érdekű szolgáltatások nyújtásával megbízott egyes vállalkozások javára közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott állami támogatásra való alkalmazásáról szóló 2011. december 20-i 2012/21/EU bizottsági határozat (HL L 7/3, 2012. 01. 11.) hatálya alá tartozó közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott támogatásnak minősülnek.
c) A 3.sz. mellékletet olyan támogatások esetén kell alkalmazni, amelyek az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikk (3) bekezdés d.) pontja szerint kulturális célú támogatásnak minősülnek.
d) A 4.sz. mellékletet olyan támogatások esetén kell alkalmazni, amelyek a Szerződés 87. és 88. cikkének a de minimis támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2006. december 15-i 1998/2006/EK bizottsági rendelet (HL L 379/5; 2006. 12. 28.) szabályai alapján nyújtott csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősülnek.
e) Az 5.sz. mellékletet olyan támogatások esetén kell alkalmazni, amelyek az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló 2012. április 25-i 360/2012/EU bizottsági rendelet (HL L 114, 2012. 04. 28.) szabályai alapján nyújtott közszolgáltatás csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősülnek.
(2) Ha a jelen rendelet alapján nyújtott támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikk (1) bekezdése értelmében állami támogatásnak minősül, a támogatás csekély összegű (de minimis) támogatásként a Szerződés 87. és 88. cikkének a de minimis támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2006. december 15-i 1998/2006/EK bizottsági rendelettel összhangban nyújtható (a továbbiakban: 1998/2006/EK bizottsági rendelet).
(3) A csekély összegű támogatás odaítélésének feltétele, hogy a kedvezményezett írásban nyilatkozik, hogy az 1998/2006/EK bizottsági rendelet 2. cikk 2. pontjában meghatározott feltételeknek megfelel.
(4) Az 1998/2006/EK bizottsági rendelet 3. cikk 1. pontja szerinti kötelezettséget a támogatást nyújtó teljesíti.
Államháztartáson kívüli forrás átvételére vonatkozó szabályok
10. §
(1) Működési vagy fejlesztési célú államháztartáson kívüli forrás átvételéről – az alapítványi forrás kivételével:
a) 500.000 Ft érték alatt a polgármester,
b) 500.000 Ft – 1.000.000 Ft értékhatár között az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló önkormányzati rendeletben meghatározottak szerinti feladattal érintett bizottság.
c) 1.000.000 Ft értékhatár felett a Képviselő-testület dönt.
(2) Az alapítványi forrás átvételéről a Képviselő-testület dönt.
(3) Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről szóló megállapodást a polgármester köti meg.
Záró és átmeneti rendelkezések
11. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.
Kazincbarcika, 2013. szeptember 20.
Dr. Szuromi Krisztina Szitka Péter
jegyző polgármester
A kihirdetés napja: 2013. szeptember 20.
Dr. Szuromi Krisztina
jegyző