Vásárosnamény Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2013. (III. 13.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2013. évi költségvetéséről

Hatályos: 2013. 03. 14- 2013. 09. 13

Vásárosnamény Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény  23. § (1) bekezdésében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdésének b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában biztosított feladatkörében eljárva, a könyvvizsgálatról készített írásos jelentés és a Pénzügyi Bizottság írásos véleményének kikérésével a következőket rendeli el:


1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak bizottságaira, a Polgármesteri Hivatalra (2013.03.01-től Vásárosnaményi Közös Önkormányzati Hivatal – továbbiakban: KÖH) és az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.


2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1)           A Képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi költségvetését:

„(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi költségvetését:


               a) költségvetési bevételeinek főösszegét                           1 990 972 E Ft-ban,              

ebből:

               aa) a működési bevételek összegét                                    1 652 712 E Ft-ban,

               ab) a felhalmozási bevételek összegét                                  338 260 E Ft-ban,


              

               b) költségvetési kiadásainak főösszegét                            1 894 584 E Ft-ban,

ebből:

               ba) működési kiadások összegét                                        1 556 324 E Ft-ban,

               bb) felhalmozási kiadások összegét                                      338 260 E Ft-ban,


              

               c) költségvetési többletét                                                        96 388 E Ft-ban,

ebből:

               ca) működési célú többletét                                                    96 388 E Ft-ban,

               cb) felhalmozási célú hiányát                                                   15 151 E Ft-ban


hagyja jóvá.”

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.


(3) A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban a 2., 3., 4. mellékletek részletezik.

(4) A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 5. és a 6. melléklet részletezi.

(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési pénzmaradványának igénybevételét, továbbá a Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény 4. mellékletének IV. pontja szerinti, a helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai igénybevételét rendeli el, mely tartalék előirányzat szolgál a helyi önkormányzatok működőképessége megőrzését szolgáló kiegészítő támogatás forrásául. E forrást kivételes esetben működőképességüket veszélyeztető helyzet esetén igényelhetik az önkormányzatok.

(6) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből és az előző év(ek) költségvetési pénzmaradványának igénybevételével történik.

(7) A normatív hozzájárulásokat jogcímenként a Képviselő-testület a 10. melléklet alapján hagyja jóvá.

3. A költségvetés részletezése

3. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2013. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

        (1) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 11. melléklet szerint határozza meg.

        (2) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásainak felújításonkénti részletezését a 12. melléklet szerint határozza meg.

        (3) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 7. melléklet részletezi.

        (4) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 8. melléklet tartalmazza.    

        (5) Az Önkormányzat 2013. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a 9. melléklet részletezi.      

        (6) Az önkormányzat által nyújtott céljellegű és egyéb támogatásokat a 13. melléklet szerint határozza meg.

        (7) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket a 14. melléklet szerint hagyja jóvá.

        (8) A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, önkormányzati, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, valamint az éves (engedélyezett) létszám-előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként a 15. -22. mellékletek szerint határozza meg.

4. § (1) Az Önkormányzat a kiadások között 4 960 E Ft általános, 50 600 E Ft céltartalékot állapít meg.


(2) A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület 1 000 E Ft összeg erejéig a Polgármesterre ruházza át, 1 000 E Ft összeg fölött a saját hatáskörében hagyja.

Hitelfelvételről a Képviselő-testület dönt.

5. § Az Önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2013. évben engedélyezett létszámát 167 főben, a közfoglalkoztatottak létszám-előirányzatát 5 főben állapítja meg a Képviselő-testület.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

6. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a Polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a Jegyző a felelős.

        (2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a Polgármester felelős.

        (3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

        (4) Az intézmények tevékenységük során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni. A kiadások a bevételek teljesülési ütemére tekintettel teljesíthetők. A saját bevételből tervezett kiadás teljesítésére bevételi elmaradás esetén, annak mértékéig nem vállalható kötelezettség.

        (5) Fizetési kötelezettséget a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig lehet vállalni és a kifizetéseket is ezen összeghatárig lehet teljesíteni. Pénzügyi előirányzat hiányában a gazdálkodó szerv, intézmény vezetője kötelezettséget nem vállalhat, feladat végrehajtását nem kezdheti el.

(6) A költségvetési szerveknél a tárgyévben keletkezett bérmegtakarítás terhére jutalom év közben nem fizethető. Ez alól kivételt képez a jogszabály által előírt, kötelezően fizetendő jubileumi jutalom kifizetése.

(7) A költségvetési szerv szellemi és anyagi infrastruktúrájának magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybe vevő számára köteles térítést előírni a felhasználás, az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével.

(8) Amennyiben a költségvetési szerv 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy az 50 millió forintot, és a tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani, akkor az Önkormányzat a költségvetési szervnél önkormányzati biztost jelöl ki.

7. § (1) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a Polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(2) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselőt-testület gyakorolja.

8. § (1)            A Képviselő-testület a költségvetési szervek vezetői részére 2013. december 31-ig az alábbi illetménykiegészítésre biztosít fedezetet az érintett intézmények költségvetésében:

            a) ha a magasabb vezetői megbízás ideje az 5 évet meghaladja, úgy a vezető garantált illetményének 10%-a,

            b) ha a magasabb vezetői megbízás ideje a 10 évet meghaladja, úgy a vezető garantált illetményének 20%-a erejéig.

        (2) Az intézményvezető-helyettesek illetményének megállapításához – az (1) bekezdésben meghatározott rendező elv alapján, az abban meghatározott mérték 50%-a erejéig – a Képviselő-testület az érintett intézmények költségvetésében szintén fedezetet biztosít.

9. § A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői részére cafetéria juttatás keretében személyenként bruttó 193 250 Ft - személyi jövedelemadót, illetve egészségügyi hozzájárulást is tartalmazó - összegben biztosít keretet, melyet összevontan a személyi juttatások, valamint a dologi kiadások előirányzatai tartalmaznak.

10. § (1) A Képviselő-testület – a Céltartalékok terhére - a Szociális, Egészségügyi és Művelődési Bizottság  részére 600 E Ft összegű keretösszeget biztosít támogatásokra.

(2) A Képviselő-testület elrendeli, hogy a Szociális, Egészségügyi és Művelődési Bizottság által adott támogatásoknak, pénzeszköz átadásoknak írásos megállapodáson kell alapulniuk.

(3) A támogatásokat 200 000 Ft összeghatár felett a www.vasarosnameny.hu önkormányzati honlapon közzé kell tenni.

5. Az előirányzatok módosítása

11. §    (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.

(2) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok között átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(3) A költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai – a (4)-(6) bekezdésekben foglalt kivételekkel - saját hatáskörben módosíthatók a kiemelt kiadási előirányzatokon belül, és egymás között átcsoportosíthatók.

(4) Az önállóan működő költségvetési szerv vezetője az intézmény éves előirányzatának megváltoztatását csak a pénzügyi és gazdasági feladatainak ellátását végző Polgármesteri Hivatal (2013.03.01.-től KÖH) – mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv – vezetője útján kezdeményezheti a Képviselő-testületnél.

(5) Az intézmények részére engedélyezett létszám és a személyi juttatások előirányzatának megváltoztatására, valamint a feladat elmaradásából származó személyi és dologi kiadás megtakarítások felhasználására év közben csak a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

(6) A költségvetési szerv kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére, kivéve, ha az irányító szerv azt engedélyezi az előirányzatok jóváhagyásakor még nem ismert jogszabályváltozás miatt.  A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(7) A költségvetési szerv vezetője a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat változtatását évente három alkalommal – a féléves beszámoló, az I-III. negyedévi tájékoztató, valamint az éves beszámoló elkészítését megelőzően – írásban, szöveges indoklással a jegyzőnek köteles bejelenteni.

(8) A Képviselő-testület az előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, június 30-ig, november 30-ig, valamint az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

(9) Ha év közben az Országgyűlés – a helyi önkormányzatot érintő módon – a normatív hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, vagy törli, az intézkedés kihirdetését követő legközelebbi – szükség esetén rendkívüli - ülésre a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(10) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a Polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(11) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, valamint a munkamegosztási megállapodásban foglalt előirányzatok felett rendelkező önállóan működő költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat-túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. A gazdálkodás szabályai

12. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) Az önállóan működő költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a 12/2013. (II. 14.) számú önkormányzati határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) A Polgármesteri Hivatal (2013.03.01.-től KÖH)– mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv - által az önállóan működő költségvetési szerv számára ellátott feladatok fedezetéül az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv nyilvántartásaiban elkülönített előirányzatok szolgálnak, amelyet az önállóan működő költségvetési szerv érdekében használ fel.

(4) Az önállóan működő költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa a részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(5) A Polgármesteri Hivatal (2013.03.01.-től KÖH), valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezeti.

(6) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

13. § (1) A Képviselő-testület az éves költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolót a 150/2009. (IX. 30) Kt. számú határozatában foglaltak szerint felülvizsgálja és jóváhagyja. 

(2) A Képviselő-testület a költségvetési szervet az éves elemi költségvetési beszámoló értékeléséről és jóváhagyásáról, az általa szükségesnek tartott intézkedésekről a pénzmaradvány jóváhagyásának időpontjáig írásban értesíti.


(3) A költségvetési szerv pénzmaradványából az irányító szervet illeti meg:

  1. a végleges feladatelmaradás miatti összeg,
  2. a normatív támogatások jogosultságot meghaladó többlete,
  3. az irányító szerv költségvetéséből meghatározott célra rendelkezésre bocsátott, áthúzódó pénzügyi teljesítés nélküli összeg,
  4. az engedélyezett létszámnövekedéssel összefüggésben jóváhagyott előirányzat-növekményből a létszámfeltöltés elmaradása miatt fel nem használt összeg,
  5. a gazdálkodási szabályok megsértéséből származó maradvány.


(4) A Képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.


(5) A pénzmaradvány költségvetési szervet meg nem illető összegét a költségvetési szervnek a pénzmaradvány jóváhagyását követő 8 napon belül az önkormányzat költségvetési elszámolási számlájára kell az érintett előirányzatok módosítása mellett befizetnie. 


(6) Amennyiben a 2012. évi normatív állami hozzájárulás elszámolásakor az Önkormányzatot az állami költségvetés javára visszafizetési kötelezettség terheli valamely intézmény vonatkozásában, annak összegével az érintett költségvetési szerv 2012. évi feladattal nem terhelt pénzmaradványát csökkenteni kell.   


14. § (1) A költségvetési szervek pénzellátásáról a Polgármester a Polgármesteri Hivatal (2013.03.01.-től KÖH) Pénzügyi és Gazdálkodási Osztályán keresztül köteles gondoskodni a jelen rendelet előirányzatainak figyelembe vételével, időarányosan, minden hó utolsó munkanapjáig.


(2) A költségvetési szerv vezetője e rendelet 24. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adatszolgáltatás esetén is – havonta a tárgyhó utolsó napi állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 15-ig az Önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni. Az ezen időpontokat követő 5 munkanapon belül az intézmények által szolgáltatott adatokról – azt kiegészítve a Polgármesteri Hivatal és KÖH teljesített adataival – a Pénzügyi és Gazdálkodási Osztály köteles a Pénzügyi Bizottság Elnökét tájékoztatni.


15.§ (1) A Környezetvédelmi Alap (a továbbiakban: KA) számláján lévő összeg felhasználásáról a Képviselő-testület a 2013. évi Környezetvédelmi Ütemterv meghatározása keretében dönt.


  1. A KA tárgyévi további felhasználásáról – a KA zárszámadásban jóváhagyott összege erejéig - a Városfejlesztési és Üzemeltetési Bizottság javaslata alapján a Képviselő-testület dönt.


  1.      Az elkülönített számlán kezelt Lakásalap (a továbbiakban: LA) bevételeit csak a lakások bérletéről és elidegenítéséről szóló törvény rendelkezései szerint lehet felhasználni, bevételei más célra – véglegesen – nem vonhatók el. A más célú ideiglenes felhasználást – visszapótlási kötelezettség határidőhöz kötött egyidejű előírása mellett – a Képviselő-testület külön döntésével engedélyezheti. Az Alap fel nem használt részét a következő évben az Alap bevételeként kell tervezni.


  1. A felhasználási célok meghatározásáról – az Önkormányzat gazdasági programjával, a településfejlesztési, illetve rendezési tervekkel, az adott évre vonatkozó elfogadott önkormányzati költségvetési rendelettel, valamint az aktuális pályázati lehetőségekkel összhangban a Pénzügyi Bizottság, valamint a Városfejlesztési és Üzemeltetési Bizottság javaslata alapján – évente a Képviselő-testület jogosult dönteni.


  1. Az Alap felhasználásáról – a zárszámadás előterjesztésekor –, míg az előírt visszapótlás teljesítéséről a meghatározott határidő lejártát követően a Polgármester köteles a Képviselő-testületet részletesen tájékoztatni.


  1. Az Alappal kapcsolatos adminisztratív feladatokat a Polgármesteri Hi­vatal Pénzügyi és Gazdálkodási Osztálya végzi.


16. § A Képviselő-testület a költségvetési törvényben meghatározott „Könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás, muzeális intézmények szakmai támogatása” jogcímen benyújtásra kerülő pályázathoz szükséges saját forrást a költségvetési szerv dologi kiadási előirányzata terhére biztosítja. Ezen előirányzaton belül külön soron 100 E Ft-100 E Ft összeg lett betervezve saját erőként.







7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

17. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek gazdálkodásának ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az Önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a Beregi Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.


Záró és vegyes rendelkezések


18. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.





...........................................

  ...........................................

Filep Sándor

polgármester

dr. Szilágyi Péter

jegyző




Z Á R A D É K :



A rendelet 2013. március 13. napján került kihirdetésre.



                       

………………………..

    dr. Szilágyi Péter

Mellékletek