Bokod Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2013. (V.31.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

Hatályos: 2025. 10. 23

Bokod Község Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2013. (V.31.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról

2025.10.23.

Bokod Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:1

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. Az önkormányzat megnevezése és adatai

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bokod Község Önkormányzata.

(2) Az önkormányzat székhelye, és levelezési címe: 2855 Bokod, Hősök tere 6.

(3)2 Az Szervezeti és Működési Szabályzat (a továbbiakban rendelet) hatálya kiterjed a Képviselő-testületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a képviselő-testület valamennyi bizottságára és bizottsági tagjaira, a polgármesterre, alpolgármesterre, a jegyzőre.

(4)3 Bokod Község Önkormányzat polgármesteri hivatalának hivatalos elnevezése: Bokodi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal), székhelye: 2855 Bokod, Hősök tere 6.

(5)4 Az önkormányzat működési területe: Bokod község közigazgatási területe.

2. § (1) Az önkormányzat ellátandó, és kormányzati funkció szerint besorolt alaptevékenységét az 1. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem lát el.

3. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a 13/2013 (VI.28.) önkormányzati rendeletében állapítja meg.

(3) A Képviselő-testület a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítását és adományozását a 13/2013 (VI.28.) önkormányzati rendeletében állapítja meg.

2. A helyi önkormányzás általános szabályai

4. §5 Az önkormányzat térségi önkormányzatokkal a területfejlesztésben, és gazdaságszervező munkában való együttműködése során a folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester és a jegyző feladata, akik rendszeresen tájékoztatják a képviselő-testületet.

II. Fejezet

A képviselő-testület működése

3. A képviselő-testület üléseinek munkaterve, és összehívása,

5. § (1) A képviselő-testület évente legalább 10 munkaterv szerinti ülést tart.

(2) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:

a) a képviselőket,

b) a bizottságok nem képviselő tagjait,

c)6 a jegyzőt,

d) a napirendi pontok előadóit.

(3)7 Tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:

a) az illetékes országgyűlési képviselőt,

b) a bizottságok nem képviselő tagjait,

c) a jegyzőt,

d)8

d) a napirendi pont előadóját.

(4) A képviselő-testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit a képviselőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják. A meghívó és az előterjesztések elektronikusan is továbbíthatóak.

(5) A képviselő-testületi ülések időpontjáról a lakosságot a Hivatal hirdetőtábláján az ülés előtt legalább 5 nappal elhelyezett meghívó útján, és Bokod község honlapján való közzététellel kell tájékoztatni. A tájékoztatásnak tartalmazni kell a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét, és azt, hogy a napirendek anyagát hol lehet megtekinteni a Hivatalban.

(6) A képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása, vagy a tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a Pénzügyi- és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti.

(7) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 5 nappal az ülés előtt - a Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett meghívó útján, és Bokod község honlapján való közzététellel - nyilvánosságra kell hozni.

(8)9 Amennyiben a képviselő-testület ülése határozatképtelen, 5 napon belül ismételten össze kell hívni ugyanezen napirend megtárgyalására. A polgármester hozhat döntést, ha a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy elfogadott határozat hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, és halaszthatatlan ügyről van szó - kivéve a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó döntést.

(9)10 A képviselő-testület a következő önszerveződő közösségek vezetője számára biztosít tanácskozási jogot a képviselő-testület és bizottsága nyílt ülésein a létesítő, alapító okiratában megjelölt tevékenységhez kapcsolódó napirendnél: Bokodi Római Katolikus Egyházközség (székhely: 2855 Bokod, Fő u. 2.), Bokodi Evangélikus Egyházközség (székhelye: 2855 Bokod, Fő u. 25.), Bokodi Református Egyházközség (székhely: 2855 Bokod, Fő u.45.), Bokodi Sportegyesület (székhely: 2855 Bokod, Fő u. 27.), Bokodi Futball Club Egyesület (székhely: 2855 Bokod, Hősök tere 6.), Bokodi Polgárőr Egyesület (székhely: 2855 Bokod, Hősök tere 6.), Bokodi Nyugdíjas Klub Egyesület (székhely: 2855 Bokod, Hősök tere 6.).

(10) A képviselő-testület a lakosság, az egyesületek közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása érdekében falugyűlést tart, e rendelet 26. §-ában foglaltak alapján.

6. § (1) A képviselő-testület éves munkaterv szerint végzi a munkáját.

(2) A munkatervet a tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(3) A munkatervre javaslatot tehetnek:

a) települési képviselők,

b) a bizottságok,

c) az alpolgármester,

d) a jegyző.

e)11

(4) A munkaterv előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, azok indokáról.

(5) A munkaterv tartalmazza:

a) a képviselő-testület üléseinek tervezett időpontjait és napirendjét,

b) a tervezett napirendi pont előterjesztőjét,

c) a tervezett napirendi pontot véleményező bizottság nevét.

(6) Az elfogadott munkatervet közzé kell tenni Bokod község honlapján.

4. A képviselő-testület ülésének vezetése

7. § (1) A polgármester a testületi ülés vezetése során:

a) megállapítja az ülés határozatképességét,

b) előterjeszti az ülés napirendjét, tájékoztatást ad a sürgősségi indítványokról,

c) hozzászóláskor megadja, megtagadja, illetve megvonja a szót a jelenlévők bármelyikétől,

d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja a vitát, szavazásra bocsátja a döntési javaslatokat,

e) figyelmezteti a hozzászólót, ha mondanivalója eltér a tárgyalt témától, a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonja a szót, aminek következményeként az illető személy ugyanazon ügyben ismételten nem szólalhat fel,

f) tárgyalási szünetet rendelhet el, a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor az ülést meghatározott időre félbeszakítja, vagy berekeszti,

g) biztosítja az ülés zavartalan rendjét, rendre utasítja, vagy - ismételt figyelmeztetés után - terem elhagyásra kötelezi - a képviselő kivételével - azt, aki az ülésen méltatlan magatartást tanúsít.

(2) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.

(3) A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirend elnapolását. A javaslatról a képviselő-testület határoz, egyben meghatározza a napirend újbóli tárgyalásának időpontját.

5. A tanácskozás rendje

8. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,

b) az előterjesztés előadójához a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek,

c)12 a tanácskozási joggal rendelkezők - a jegyző és az előadó kivételével - a napirend során legfeljebb 5 perces időtartamban szólalhatnak fel ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg Jelen korlátozás nem alkalmazandó a b) pontban szereplő kérdésfeltevésre. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.

d) az adott napirend tárgyalása legfeljebb 1 óra időtartamban tarthat.

(2) A polgármester soron kívül felszólalást is engedélyezhet.

(3) A Képviselő-testület bizottsága bármely előterjesztéshez ajánlást nyújthat be a képviselő-testülethez.

(4) Az előterjesztő - figyelemmel a vitában elhangzottakra - a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és azt szavazás megkezdéséig visszavonhatja.

(5) A hozzászólók sorrendjét az ülést levezető elnök határozza meg.

(6) A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, és megilleti a határozathozatal előtti felszólalás és a zárszó joga is.

(7) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A levezető elnököt megilletik a polgármester ülés vezetésével kapcsolatos jogosítványai.

(8) A polgármesternek - illetve a mindenkori levezető elnöknek - a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

6. Az előterjesztés

9. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) minden a munkatervbe fel vett és fel nem vett új, tervezett napirenden kívüli anyag,

b) a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen véleményezett rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.

c)[3] rendelet megalkotására, vagy a határozat meghozatalára irányuló kezdeményezés.

(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztés szóban történt. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásban foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(3) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:

a) Az előterjesztés első része tartalmazza:

aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetését,

ab) a tárgykört érintő jogszabályokat,

ac) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést és a döntést indokolják.

b) Az előterjesztés második része tartalmazza:

ba) az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot

bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.

(4) A 3 millió Ft-ot meghaladó pénzügyi kihatású előterjesztéseket minden esetben önálló napirendi pontban kell előterjeszteni és tárgyalni.

(5)13 A jegyző, vagy a jegyző akadályoztatása esetén a pénzügyi ellenjegyzésre jogosult köztisztviselő a nem általa készített előterjesztést jogi ellenjegyzéssel látja el. Amennyiben az előterjesztés felülvizsgálata során észleli, hogy az előterjesztésben szereplő döntési javaslat jogszabálysértő, ezen tényt az előterjesztésen írásban jelzi. A képviselő-testületi ülésen benyújtott módosító indítvány esetében a jegyző, vagy a jegyző akadályoztatása esetén a pénzügyi ellenjegyzésre jogosult köztisztviselő az adott napirendi pont tárgyalásakor szóban jelzi, ha a döntési javaslat jogszabálysértő, amely tény a jegyzőkönyvben rögzítésre kerül.

(6)14 Testületi ülésre előterjesztést tehet:

a) polgármester,

b) alpolgármester,

c) bizottságok elnökei,

d) képviselők,

e) jegyző,

f)15

f) mindazok, akiket a képviselő-testület előterjesztés elkészítésére felkér, illetve kötelez.

7. A sürgősségi indítvány

10. § (1)16 A polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselők, a jegyző sürgősségi indítványt nyújthatnak be valamely előterjesztés vagy önálló indítvány sürgős tárgyalására.

(2) A sürgősségi indítvány a sürgősség tényének rövid indokolásával legkésőbb az ülést megelőző nap 16 óráig írásban lehet benyújtani a polgármesternél.

(3) A képviselő-testület a sürgősségi indítvány elfogadásáról – napirendre vételéről -, annak azonnali megtárgyalásáról, vagy elvetéséről egyszerű szótöbbséggel dönt.

(4) Amennyiben az (1) bekezdés szerint sürgősségi indítvány előterjesztésére jogosult személy ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid indokolására.

8. A döntéshozatal, és a határozathozatal

11. § (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület az elhangzás sorrendjében, majd a végleges határozati javaslatról.

(2) Szavazni személyesen, igennel, nemmel és tartózkodással lehet.

(3) A szavazás nyílt, titkos és név szerinti lehet.

(4)17

(5) Minősített többség szükséges a Mötv. 50. §-ában meghatározottakon túlmenően közterület elnevezéséhez, köztéri szobor, műalkotás állításához.

12. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) A szavazatok csoportosított összeszámlálásáról polgármester gondoskodik. Kétség esetén a szavazást meg kell ismételni.

13. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni bármely képviselő javaslatára, amelyről a képviselő- testület vita nélkül határoz.

(2) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a polgármester felolvassa a képviselők nevét, a jelenlévő képviselők, pedig a nevük felolvasásakor érthetően az "igen", vagy a "nem" szavak használatával szavaznak.

(3) A szavazatok csoportosított összeszámlálásáról a polgármester gondoskodik. Kétség esetén a szavazást meg kell ismételni.

(4) A név szerinti szavazásról kötelező jegyzőkönyvet készíteni, amelyet hitelesítve a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

14. § (1) A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott titkos szavazásról a képviselő-testület vita nélkül (egyszerű szótöbbséggel) dönt.

(2) A titkos szavazás lebonyolítása előtt a képviselő-testület (egyszerű szótöbbséggel) három tagú eseti bizottságot választ, amely mint szavazatszedő bizottság jár el.

(3) A titkos szavazás az önkormányzat hivatalos körbélyegzőjével ellátott borítékba helyezett szavazólap, és urna igénybevételével történik.

(4) A számláló bizottság a feladata ellátása során:

a) ismerteti a titkos szavazás módját, elkészíti és átadja a szavazólapokat,

b) összeszámolják a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát,

c) a szavazásról jegyzőkönyvet készít, amely tartalmazza:

ca) a szavazás helyét és napját,

cb) a bizottság jelenlévő tagjainak nevét és tisztségét,

cc) a szavazás során felmerült körülményeket,

cd) a szavazás során tett megállapításait és

ce) a szavazás eredményét,

d) gondoskodik a szavazásról készített jegyzőkönyvnek a bizottság tagjai által történő aláírásáról.

(5) A szavazásról készített jegyzőkönyvet a testületi ülésről készített jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

9. Önkormányzati rendeletalkotás

15. § (1) A 9. §-ban szereplő előterjesztésre vonatkozó rendelkezéseket a (2)-(6) bekezdésben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) Az önkormányzati rendelet-tervezetet megtárgyalják, véleményezik az érintett bizottságok.

(3) A rendelet tervezet képviselő-testületi elfogadásának módja:

a) a 9. § (6) bekezdése szerinti előterjesztő a rendelet-tervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti.

b) tájékoztatni kell a képviselő-testületet az előkészítés és véleményeztetés során javasolt, de a tervezetbe be nem épített javaslatokról, utalva a mellőzés indokaira.

c) a módosító javaslatokról külön-külön kell szavazni, majd a rendelet-tervezet egészéről.

(4)18 A képviselő-testület ülésén szóban kezdeményezett rendeletalkotásról a képviselő-testület kikéri a jegyző, vagy a jegyző akadályoztatása esetén a pénzügyi ellenjegyzésre jogosult köztisztviselő szakmai véleményét és dönt a napirendre vételéről. Amennyiben a képviselő-testület a rendeletalkotás napirendre vételéről döntött írásba foglalja a rendelet-tervezetet, ehhez szükség szerint szünet rendelhető el. Amennyiben a képviselő-testület a rendeletalkotás napirendre vételét elutasította a soron következő ülésre, de legkésőbb a képviselő-testület által meghatározott időpontra kell előkészíteni a rendelet-tervezetet.

(5) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének módja: az önkormányzati rendeletet a Hivatalban az elfogadását követő munkanapon 15 napra ki kell függeszteni és Bokod község honlapján közzé kell tenni.

(6) Az önkormányzati rendeletet kihirdetésének napja: az önkormányzati rendelet Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésének napja.

10. A Képviselő-testületi hatáskör

16. §19 (1)20 A Képviselő-testület a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény által hatáskörébe utalt

a) személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás keretében az étkeztetés- és házi segítségnyújtás megállapításával,

b) a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadásokhoz történő hozzájárulásként nyújtott települési támogatás megállapításával

c)21 a köztemetéssel

kapcsolatos hatásköreinek gyakorlását a polgármesterre ruházza át.

(2) A Képviselő-testület hatáskörébe utalt rendkívüli települési támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskörét Bokod Község Önkormányzatának Jóléti és Közösségi Bizottságára ruházza át.

(3) A Képviselő-testület az államháztartáson kívüli forrás átvételére és átadására vonatkozó támogatás iránti kérelmek elbírálásával kapcsolatos hatáskörét Bokod Község Önkormányzatának Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságára ruházza át.

(4) A Képviselő-testület a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartásokkal kapcsolatos hatáskörét Bokodi Polgármesteri Hivatal jegyzőjére ruházza át.

(5) A Képviselő-testület a közterület használatát érintő kérelmek elbírálásával, a közterületet érintő tulajdonosi és közút kezelői hozzájárulás iránti kérelmek elbírálásával kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre ruházza át.

(6)22

(7)23 A Képviselő-testület a magyar építészetről szóló 2023. évi törvény 97.§ (2) bekezdésében, 98.§ (1) bekezdésében, 99.§ (1) bekezdésében és a 100. § (1)-(2) bekezdéseiben foglalt hatáskörét a polgármesterre ruházza át.

16/A. §24 A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetési általános tartalék terhére rendkívüli, halaszthatatlan feladatok végrehajtására esetenként 1 000 000 forint nettó értékhatárig történő kötelezettségvállalásra, amelyről a polgármester a Képviselő-testületet a soron következő testületi ülésen tájékoztatni köteles.

11. A Képviselő-testület ülések dokumentálása

17. § (1) A Képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyv egy példányát a Hivatalban kell elhelyezni.

(2) A Képviselő-testületi ülésről készített jegyzőkönyvet Bokod község honlapján közzé kell tenni.

(3) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv a Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza:

a) az ülésen részt vevő személyek ülés közben történő megérkezésének, távozásának idejét

b) az ülés közben elrendelt szünet kezdő és záró időpontját.

12. A képviselő-testület bizottságai

18. § (1) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre

a) Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság

b) Jóléti és Közösségi Bizottság.

(2) A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság három képviselői tagból áll.

(3) A Jóléti és Közösségi Bizottság három tagú, két képviselőből, és egy nem képviselő (külső) tagból áll.

(4) Egy képviselő több bizottság tagjának is megválasztható.

(5)25

(6) A bizottságok működésére a Rendelet 5. § (4) és (8) bekezdéseinek, a 7. §-nak, a 8. §-nak és a 11. §-nak a rendelkezései az irányadóak.

(7) A bizottságok nem helyi önkormányzati képviselő tagjainak vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége van.

19. § (1) A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság véleményezi, felügyeli és ellenőrzi az önkormányzat gazdálkodását, őrködik annak jogszerűsége és törvényessége felett, közreműködik a költségvetési koncepció kialakításában, az éves költségvetési terv összeállításában. Kiemelt feladatai:

a) Részt vesz az önkormányzat, és a költségvetési szervei éves költségvetésének előkészítésében.

b) Véleményezi az évközi költségvetési módosításokat.

c) Figyelemmel kíséri év közben a gazdálkodás végrehajtását.

d) Közreműködik a bevételi források feltárásában.

e) Javaslatot tesz költségvetési előirányzat változtatására

f) Javaslatot tesz polgármester jutalmára

g) Javaslatot tesz hitelek felvételére, a hitelek felvételét megelőző gazdaságossági számításokat véleményezi

h) Részt vesz a négy éves gazdasági program előkészítésében, figyelemmel kíséri annak megvalósulását.

i) Kezdeményezi az önkormányzati vagyon és annak tárgyai hasznosítására vonatkozó elképzeléseket

j) Végzi a hasznosítási, vagyoni tárgyú pályázatok elbírálását

k) Véleményezi a településfejlesztési koncepciókat, programokat, rendezési terveket

l) Részt vesz a beruházások előkészítésében, figyelemmel kíséri azok lebonyolítását.

m) Kapcsolatot tart a könyvvizsgálóval, ellenőriztetheti a hivatal és az intézmények belső számviteli rendjét.

n) Véleményezi a rendelet-tervezeteket – témájától függetlenül.

o)26 Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester, a képviselők és a külső bizottsági tagok vagyonnyilatkozatait, ellátja a vagyonnyilatkozatok vizsgálatával, kezelésével, őrzésével kapcsolatos feladatokat.

p) Részt vesz az összeférhetetlenség, és méltatlanság vizsgálatában, és átveszi a 30 napon belül meg nem szüntethető összeférhetetlenség esetén a képviselői lemondó nyilatkozatot.

q) Képviselő-testület által átruházott hatáskörben ellátja pályázatok kiírásával, elbírálásával, a támogatási megállapodás megkötésével, a támogatási megállapodás szerinti elszámolás ellenőrzésével, és a pályázat útján elnyert támogatások felhasználásának módosítására irányuló kérelmek elbírálásával kapcsolatos feladatokat.

r) Pályázat kiírása községi kitüntetésre, és pályázatra beérkezett javaslatok előzetes véleményezése

s) Lakossági fórumok előkészítése

t) Koordinálja a Képviselő-testület és az intézményvezetők, és a Képviselő-testület és a hivatal kapcsolatát.

(2) -(3) [8]

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott előterjesztést a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságnak kötelessége megtárgyalni és álláspontját ismertetni a Képviselő-testületi ülésen.

(5)27 A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság ülését az elnök akadályoztatása esetén az elnökhelyettes vezeti.

20. § (1) A Jóléti és Közösségi Bizottság ellátja a közművelődéssel, oktatással, sporttal, egészségüggyel és szociális ügyekkel kapcsolatos alábbi feladatokat:

a) közművelődés kulturált feltételeinek figyelemmel kísérése

b) községi rendezvények előkészítésében, programok szervezésében és a lebonyolításban való részvétel

c) községi sportrendezvények koordinálása, szervezésének segítése

(2) A Jóléti és Közösségi Bizottság előző évi, a szociális területen végzett tevékenységéről beszámolót készít, amelyet csak a Jóléti és Közösségi Bizottság nyújthat be a Képviselő-testületnek.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott előterjesztést a Jóléti és Közösségi Bizottságnak kötelessége megtárgyalni és álláspontját ismertetni a Képviselő-testületi ülésen.

(4) A Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíj pályázatra vonatkozó előterjesztés csak a Jóléti és Közösségi Bizottság állásfoglalásával nyújható be a Képviselő-testületnek.

(5)28 A Jóléti és Közösségi Bizottság ülését az elnök akadályoztatása esetén az elnökhelyettes vezeti.

III. Fejezet

A helyi önkormányzat tisztségviselői, és a lakossági fórumok

13. A polgármester, alpolgármester, és a helyi képviselők

21. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.

(2) A Képviselő-testület 1 fő alpolgármestert választ. Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

22. § (1) A képviselő köteles:

a) írásban vagy szóban a polgármesternél előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud megjelenni, illetőleg egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik,

b) a képviselő-testület vagy a tisztségviselők felkérése alapján részt venni a képviselő-testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,

c) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal.

(2) Az a képviselő, aki a szabályszerűen kiküldött meghívóban megjelölt időpontban a képviselő-testület ülésén előzetes bejelentés vagy igazolás nélkül távolmaradt és távolmaradását alapos indokkal nem menti ki, igazolatlanul távollevőnek minősül.

(3) Előzetes bejelentésnek minősül, ha a képviselő az ülést megelőzően legkésőbb 24 órával távolmaradását bejelenti a polgármesternél. Igazolt a távollét, amennyiben a képviselő a mulasztott ülést követő 8 napon belül orvosi igazolással vagy egyéb alapos indokkal igazolja magát. Az alapos indokként a munkából való távolmaradásnál elfogadott okok fogadhatóak el.

(4) Az igazolatlan távollét esetén a képviselő az igazolatlan távollét hónapjában nem jogosult tiszteletdíjra.

(5) A képviselő-testület bármely tagja javaslatára 3 havi időtartamra 15 %-kal csökkenheti annak a települési képviselőnek, bizottsági tagnak a tiszteletdíját, aki a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja. A képviselő-testület állapítja meg, hogy a képviselőnek a bejelentési kötelezettsége fennállt-e.

23. §29 A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat - legfeljebb hat hónap időtartamra - a pénzügyi ellenjegyzésre jogosult köztisztviselő látja el.

14. A helyi népszavazás, népi kezdeményezés

24. §30

15. A közmeghallgatás

25. § (1) A képviselő-testület évente 1 közmeghallgatást tart.

(2)31 Közmeghallgatást kell meghirdetni az (1) bekezdésben foglaltakon túl helyi népszavazásra irányuló kezdeményezés esetén, továbbá, ha a képviselők több mint fele kéri.

(3) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre, javaslatokra lehetőleg a helyszínen kell válaszolni.

(4) Az elhangzott és helyben meg nem válaszolható kérdéseket, javaslatokat a képviselő-testület a következő ülésén megtárgyalja és döntéséről az érdekeltet 15 napon belül értesíti.

(5) A közmeghallgatás helyéről, idejéről az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a Hivatal hirdetőtábláján, és Bokod község honlapján való közzététellel, a rendezvény előtt legalább 5 nappal kell tájékoztatást adni.

(6) A közmeghallgatásról készített jegyzőkönyvre vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.

16. A falugyűlés

26. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű ügyben, illetőleg a jelentősebb döntések előkészítése érdekében – az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása és véleményének megismerése céljából falugyűlést hívhat össze.

(2) A gyűlés helyéről, idejéről az ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a Hivatal hirdetőtábláján kell tájékoztatást adni, és Bokod község honlapján való közzététellel, a rendezvény előtt legalább 5 nappal.

(3)32 A gyűlésre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt, vagy a jegyző akadályoztatása esetén a pénzügyi ellenjegyzésre jogosult köztisztviselőt.

(4) A falugyűlésen elhangzott kérdésekre, javaslatokra lehetőleg a helyszínen kell válaszolni.

(5) Az elhangzott és helyben meg nem válaszolható kérdéseket, javaslatokat a képviselő-testület a következő ülésén megtárgyalja és döntéséről az érdekeltet 15 napon belül értesíti.

(6) A falugyűlésről jegyzőkönyv készül, amelyre vonatkoznak a Képviselő-testületi ülés szabályai.

IV. Fejezet

Záró rendelkezések

27. §33

28. §34 Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

29. §35 Hatályát veszti Bokod Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2012. (III.29.) számú önkormányzati rendelete.

1

A bevezető a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. § (3) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg. Az 1. § (3) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

3

Az 1. § (4) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (X. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

4

Az 1. § (5) bekezdését a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

5

A 4. § a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg. A 4. § a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

6

Az 5. § (2) bekezdés c) pontja a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. Az 5. § (2) bekezdés c) pontja a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

7

Az 5. § (3) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

8

Az 5. § (3) bekezdés d) pontját a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 12. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

9

Az 5. § (8) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

10

Az 5. § (9) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

11

A 6. § (3) bekezdés e) pontját a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 5. §-a iktatta be. A 6. § (3) bekezdés e) pontját a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 12. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

12

A 8. § (1) bekezdés c) pontja a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg. A 8. § (1) bekezdés c) pontja a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

13

A 9. § (5) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg. A 9. § (5) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

14

A 9. § (6) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

15

A 9. § (6) bekezdés f) pontját a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 12. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

16

A 10. § (1) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg. A 10. § (1) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

17

A 11. § (4) bekezdését a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 13. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

18

A 15. § (4) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 9. §-ával megállapított szöveg. A 15. § (4) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 7. §-ával megállapított szöveg.

19

A 16. § a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2021. (IX. 22.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

20

A 16. § (1) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.

21

A 16. § (1) bekezdés c) pontját a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2025. (X. 22.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

22

A 16. § (6) bekezdését a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 12. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

23

A 16. § (7) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 8. §-ával megállapított szöveg.

24

A 16/A. §-t a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 9. §-a iktatta be.

25

A 18. § (5) bekezdését a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 13. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

26

A 19. § (1) bekezdés o) pontja a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

27

A 19. § (5) bekezdését a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése iktatta be.

28

A 20. § (5) bekezdését a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

29

A 23. § a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg. A 23. § a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 10. §-ával megállapított szöveg.

30

A 24. §-át a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 13. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

31

A 25. § (2) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.

32

A 26. § (3) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2021. (X. 27.) önkormányzati rendelete 12. §-ával megállapított szöveg. A 26. § (3) bekezdése a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 31.) önkormányzati rendelete 11. §-ával megállapított szöveg.

33

A 27. §-t a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 5. §-a hatályon kívül helyezte.

34

A 28. §-t a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.

35

A 29. §-t a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (II. 1.) önkormányzati rendelete 4. §-a iktatta be.

36

Az 1-2. melléklet a Bokod Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2022. (II. 16.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.