Szerep Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2014.(X.27.) önkormányzati rendelete
Szerep Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 10/2014.(X.22.) rendelete SZEREP KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Hatályos: 2014. 10. 27- 2015. 04. 08Szerep Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 10/2014.(X.22.) rendelete SZEREP KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
Szerep Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv. ) 53. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, a Mötv. szabályainak kiegészítéseként a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatának (a továbbiakban: SZMSZ) megállapításairól az alábbiakat rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat elnevezése: Szerep Községi Önkormányzat
(2) Az önkormányzat székhelye: 4163 Szerep Nagy u. 53.
(3) Az önkormányzat telephelyei: Védőnői szolgálat
Az önkormányzat feladat és hatásköre
2. § (1) Az önkormányzat önként vállalt feladatai:
a) folyékony hulladékszállítás
b) civilszervezetek támogatása,
c) helyi lap kiadása.
3. § A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik – az Mötv. 42. §-ában felsoroltakon túlmenően:
a) a közfeladat önkéntes felvállalása vagy erről történő lemondás,
b) megállapodás belföldi önkormányzattal és egyéb szervezettel, illetve annak felmondása,
c) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, gazdasági társaság alapítása, megszüntetése,
d) a gazdálkodás átmeneti zavarának elhárítását szolgáló eseti hitelfelvétel az éves
költségvetési rendeletben meghatározottakon túl.
4. § Az önkormányzat által átruházott hatásköröket a 2. számú melléklet tartalmazza.
Képviselő-testület tagjai, tisztségviselői
5. § (1) Szerep Községi Önkormányzat Képviselő-testületének tagjai a polgármester és 6
6. § A Képviselő-testület tagjai közül egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
7. § (1) A Képviselő-testület bizottságai döntés-előkészítő, véleményező, javaslattevő és
8. § Az önkormányzat a Képviselők és a külső szakértő tagok részére – külön rendelet alapján – tiszteletdíjat állapít meg. / 3. sz. függelék /
9. § Szerep Községi Önkormányzat Közös Önkormányzati Hivatalt tart fenn Sárrétudvari
10. § A Képviselő-testület szerve a jegyző, aki ellátja a Mötv-ben és más jogszabályokban
11. § Szerep Községi Önkormányzat a Segítő Kezek Szociális Szolgáltató Központ és Gyermekjóléti Szolgálat intézményfenntartó társulás keretében gondoskodik a házi
A képviselő-testület működésének általános szabályai
12. § (1) A Képviselő-testület éves munkaterv alapján tartja üléseit
A Képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályok
13. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
(2) A Képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal rendes ülést tart.
A rendes ülés összehívása
14. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja
Rendkívüli ülés összehívása
15. § (1) Amennyiben a Képviselő-testület bizottsága vagy a képviselők egynegyede írásban a Képviselő-testület összehívását kezdeményezi a polgármester az ülés időpontját a kezdeményezés kézhezvételétől számított 15 napon belül a meghívó kiküldésével egyidejűleg kitűzi. Az indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát.
(2) Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.
(3) A meghívót legalább az ülés megkezdése előtt 2 nappal kézbesíteni kell. Rendkívüli esetben a meghívás történhet rövidebb úton is. (telefon, fax, e-mail)
Lakossági fórumok, a közmeghallgatás, falugyűlés
16. § (1) A Képviselő-testület évente legalább egyszer - általános - közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját,
Az ülések nyilvánossága
17. § (1) A Képviselő-testület üléséről írásos jegyzőkönyv készül.
(2) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről a meghívó egy
A Képviselő-testület üléseire meghívandók köre
18. § (1) A Képviselő-testület nyilvános ülésére tagjain és a jegyzőn kívül meg kell hívni az adott napirendre vonatkozó tanácskozási joggal:
a) önkormányzati intézmények vezetőit,
b) a hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,
c) az érintett társadalmi szervezetek vezetőit,
d) nemzetiségi önkormányzat elnökét
e) azt a személyt, szervezet vezetőjét, képviselőjét, akinek jelenléte a napirend
Előterjesztések
19. § (1) A Képviselő-testület elé előterjesztést nyújthat be:
a) polgármester,
b) alpolgármester,
c) jegyző.
d) Képviselő-testület bizottsága,
e) települési képviselő,
f) intézmény vezetője,
g) felkért személy.
(2) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb fajtái:
a) beszámoló valamely feladat elvégzéséről, valamely önkormányzati intézmény, szerv tevékenységéről,
b) az a.) pont alá nem tartozó önálló döntést igénylő javaslat, amely rendeletalkotásra vagy határozathozatalra irányul,
c) tájékoztató anyagok, amelyek tudomásulvételt igényelnek.
(3) A jegyző az előterjesztéssel kapcsolatos törvényességi észrevételiről a napirend
Tartalmi és formai követelmények
20. § (1) A Képviselő-testület és Bizottság elé kerülő előterjesztés általában két részből áll:
Tanácskozás rendje
21. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester, a tisztségviselők akadályoztatása esetén a Gazdasági és Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.
(2) A Képviselő-testület ülése nyilvános. A nyilvános ülésen bárki korlátozás nélkül részt vehet , de az ülés rendjét nem zavarhatja.
(3) Az ülés menete:
22. § (1) A Képviselő-testület zárt ülést tart:
a) ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele,
23. § (1) A Képviselő-testület az előterjesztett napirendi javaslatról nyílt szavazással egyszerű
Vita és a döntéshozatal módja
24. § (1) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek lehetőségét az elnök
25. § A bizottságok által megtárgyalt előterjesztésekre vonatkozó véleményt a bizottsági elnökök, akadályoztatásuk esetén a bizottság által megbízott tagok ismertetik.
26. § A napirenddel kapcsolatban az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal rendelkezők kérdéseket intézhetnek.
27. § (1) A kérdések elhangzása és a válaszadás után a hozzászólások következnek.
(2) A levezető elnök a hozzászólás lehetőségét a jelentkezés sorrendjében adja meg, kivéve:
28. § (1) A polgármester (elnök) a vita lezárása, összefoglalása után előbb a módosító indítványt,
(2) A módosító indítvány elfogadásához – a döntési javaslat részleteit érintő esetekben is –
29. § (1) A határozati javaslat elfogadásához – a minősített többséget igénylő döntések
kivételével – a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges /egyszerű többség/. Ha ez nincs meg, a javaslatot a Képviselő-testület nem fogadta el, amit szintén határozatba kell foglalni.
(2) A megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata (minősített többség) szükséges az Mötv. 50. §-ban rögzített eseteken kívül:
a) az SZMSZ 4. §-ában felsorolt ügyek eldöntéséhez;
b) kitüntetések, címek, elismerések adományozásakor;
c) amit a Képviselő-testület egyéb önkormányzati rendeleteiben minősített többségű elfogadáshoz köt.
(3) A Képviselő-testület döntését általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza.
(4) A Képviselő-testületi döntéshozatalból kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni.
(5) Ha a képviselő a (4) bekezdésben meghatározott személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a szavazás megkezdése előtt a személyes érintettség megállapítását és a képviselő kizárását bármely képviselő indítványozhatja. Az indítvány tárgyában a képviselő-testület az érintett meghallgatása után, határozatban dönt.
(6) Ha a képviselő-testület a (5) bekezdés szerint megállapítja, hogy a képviselő a személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségének rosszhiszeműen nem tett eleget, bármely képviselő javaslatára a határozatban dönthet arról is, hogy a képviselő egy havi tiszteletdíját megvonja.
(7) A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtástól számított tizenöt napon belül dönt.
(8) Az Mötv. 48. § (4) bekezdése alapján a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat. Nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel határozza el, hogy titkos vagy nyílt szavazással dönt.
A szavazás eredményét a polgármester (elnök) állapítja meg.
(9) A titkos szavazás szavazóhelyiségben (fülkében), urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv tartalmazza:
a) a szavazás helyét, napját,
b) a szavazatszámláló bizottság elnökének, tagjainak nevét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) a szavazás eredményét.
Interpelláció és felvilágosítás kérés
30. § (1) A Képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, valamint a jegyzőhöz a feladatkörükbe tartozó témában interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában vagy intézkedés elmulasztása kapcsán szóban vagy írásban lehet előterjeszteni.
(2) Amennyiben az interpellációra az ülésen érdemi válasz nem adható, arra a soron következő ülésen kell választ adni.
(3) A képviselő-testületi ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik, majd a Képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel dönt. Amennyiben a Képviselő-testület a választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melyben az interpelláló képviselő részt vehet.
31. § (1) Felvilágosítás kérés (kérdés) minden olyan – önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezetre, működésre vonatkozó – tudakozódás, amely tartalma szerint nem sorolható az interpelláció fogalomkörébe és nem kapcsolódik valamely képviselő-testületi napirendi pont témájához.
(2) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a kérdező nyilatkozik, a Képviselő-testület nem hoz határozatot.
(3) A bejelentés valamely tény, körülmény megismertetése a Képviselő-testülettel, amely intézkedést nem igényel.
(4) A felvetések olyan közérdekű témák jelzései, amelyekben a Képviselő-testület állást foglalhat, illetve az intézkedési jogosulthoz továbbíthat.
(5) Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás-kérés tárgyának részletes kivizsgálását.
A Képviselő-testület döntései
32. § (1) A Képviselő-testület:
a) rendelet alkot,
b) határozatot hoz,
c)határozathozatal nélkül tudomásul veszi az előterjesztést.
(2) A jegyző gondoskodik a Képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
33. § (1) Rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) polgármester,
b) bármelyik képviselő,
c) a Képviselő-testület tárgy szerint illetékes bizottsága,
d) jegyző,
e) az erre irányuló népi kezdeményezés.
(2) A jegyző gondoskodik a rendelet tervezet szakszerű előkészítéséről. A rendelet-tervezet a
(pl.: a településrendezési terv készítési szándéka, az elkészült terv lakossági
A Képviselő-testület dokumentumai
34. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.
(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a) az ülés jellegét (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás),
b) az ülés nyilvános avagy zárt ülési módját,
c) az ülés helyét, időpontját,
d) az ülés megnyitásának és bezárásának időpontját,
e) elfogadott napirendeket,
f) a felszólalók nevét, kérdéseket, interpellációkat, azokkal kapcsolatos válaszokat,
g) a polgármester esetleges intézkedését, az ülésen történt fontosabb eseményeket,
h) a Képviselő-testület által hozott döntést,
i) a megjelent képviselők és meghívottak nevét,
j) a tárgyalt napirendi pontokat,
k) a tanácskozás lényegét,
l) a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket.
(3) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) írásos előterjesztések, beszámolók, tájékoztatók,
b) a napirendekhez írásban benyújtott kiegészítések,
c) olyan nagy terjedelmű dokumentumok, megállapodások, alapító okiratok stb.,
A Képviselő-testület szervei
A polgármester
35. § /1/ A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki az önkormányzat egész működéséért felelős.
Alpolgármester
36. § (1) A Képviselő-testület – saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára – az alakuló ülésen alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester helyettesíti a polgármestert, segíti munkájában. Feladatait a polgármester irányításával látja el.
(3) A polgármester szabadságolási rendjét az alpolgármester engedélyezi és tartja nyilván.
Jegyző, aljegyző
37. § (1) A Jegyző ellátja a Mötv-ben és más jogszabályokban meghatározott, valamint a
A Bizottságok típusai, feladatai
38. § A bizottságok típusait és feladatait az SZMSZ. 7. §-a szabályozza.
A bizottságok működése
39. § (1) A képviselő-testület a munkatervében meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, illetve azokat, amelyek csak a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez. E meghatározott előterjesztéseket az adott bizottságnak kötelessége megtárgyalni és álláspontját ismertetni a képviselő-testületi ülésen.
(2) Az önkormányzati képviselő tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testületbizottságainak nyilvános, vagy zárt ülésén. A képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet a bizottságnak valamely témakör megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
40. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le. Az ülést a bizottság elnöke úgy köteles összehívni, hogy az előterjesztéseket és a meghívót legalább az ülést megelőző 3 nappal kézhez kapják az érdekeltek.
(2) A bizottságot össze kell hívni a képviselő-testület határozata alapján, illetve a polgármester, vagy a bizottsági tagok több mint felének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.
(3) A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, a jegyző.
(4) A bizottság ülése akkor határozatképes, ha azon a bizottság tagjainak többsége jelen van. A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell – megfelelően – alkalmazni. A bizottsági döntéshozatalból kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni.
(5) A bizottság ülése nyilvános, azokban az esetekben tart zárt ülést, amelyekben az
Mötv. kötelezővé teszi, vagy megengedi. Döntéséről azonban csak a bizottság elnöke adhat tájékoztatást. A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott szolgálati titkot és személyes adatot megőrizni.
(6) A bizottság a feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben egyszerű többséggel hoz döntést. A bizottság döntéseiről csak annak elnöke adhat tájékoztatást.
41. § (1) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint a jelenlévők véleményét tartalmazza.
(2)A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a bizottság egy tagja írja alá.
(3) A jegyzőkönyv elkészítésére a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell – megfelelően – alkalmazni.
Közös Önkormányzati Hivatal
42. § (1) Szerep Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Sárrétudvari Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testületével Közös Önkormányzati Hivatalt hoz létre.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatal felépítését, feladat- és hatáskörét a Sárrétudvari
Társulások
43. § Az önkormányzat társulási tagságait a 12. számú melléklet tartalmazza.
Az önkormányzat gazdasági alapjai
44. § (1) Az Önkormányzat éves költségvetését a Képviselő-testület önkormányzati rendelettel állapítja meg. A rendelet-tervezetet a polgármester terjeszti elő.
(2) A költségvetés tárgyalására, illetve az ezzel kapcsolatos rendelet megalkotására kétfordulós tárgyalási módszerrel kerül sor. Az első tárgyalás során meg kell határozni a költségvetési irányelveket.
45. § A költségvetési évet követően zárszámadási rendelet-tervezetet, az I. félévi költségvetési gazdálkodás, valamint a háromnegyedéves költségvetési gazdálkodás teljesítéséről készült beszámolót kell a Képviselő-testület elé terjeszteni, amelyet a költségvetési törvény előírásai szerint kell összeállítani.
Az önkormányzat kapcsolat rendszere
46. § (1) Az önkormányzat együttműködhet – megállapodás alapján – külföldi önkormányzattal, csatlakozhat nemzetközi önkormányzati szervezethez.
(2) Az önkormányzat és szervei feladataik ellátásában, a döntések előkészítésében, a hozott határozatok végrehajtásában és a végrehajtás ellenőrzésében együttműködik a nem önkormányzati szervekkel.
(3) Az együttműködési megállapodásokat az önkormányzat nevében a Képviselő-testület döntése alapján a polgármester jogosult megkötni.
(4) A polgármester az együttműködési megállapodásokról, szerződésekről, azok megvalósulásáról a Képviselő-testületet rendszeresen tájékoztatja.
A települési nemzetiségi önkormányzattal való kapcsolat
47. § (1) A településen roma nemzetiségi önkormányzat működik.
(2) A nemzetiségi önkormányzat és a települési önkormányzat együttműködnek
egymással, melynek részletes szabályait az együttműködési megállapodás
tartalmazza.
(3) A képviselő-testület a Szerepi Roma Nemzetiségi Önkormányzat (a továbbiakban: Nemzetiségi Önkormányzat) részére az önkormányzati működés tárgyi feltételeit az alábbiak szerint biztosítja:
a) havi és napi bontás tekintetében időbeli korlátozás nélkül, az önkormányzati feladat ellátásához szükséges a Szerep, József A. u. 6. szám alatti irodahelyiség ingyenes használatának biztosítása,
b) az irodahelyiséghez kapcsolódó rezsiköltségek és fenntartási költségek vállalása (villamos energia díja, fűtésdíj, víz-és csatornadíj, takarítás)
c) a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez, a testületi, képviselői feladatok ellátásához szükséges tárgyi feltételek biztosítása,
d) a testületi ülések előkészítése (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, postázása)
e) a testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítése, a testületi és
tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatok ellátása,
f) vezetékes telefon használat biztosítása a hivatal hivatalos helyiségében
g) a c), d), e), f) pontokban meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségeknek – a testületi tagok telefonhasználata költségei kivételével- a viselése.
(4) A képviselő-testület biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges személyi feltételeket oly módon, hogy a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez kapcsolódó adminisztratív feladatokat a Hivatal közreműködő munkatársként kijelölt köztisztviselője, ügykezelője, valamint a Hivatal érintett szervezeti egységeinek szakmailag illetékes köztisztviselői látják el a hivatali munkaidőn belül.
A képviselői vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás
48. § (1) A képviselő vagyonnyilatkozatának vizsgálatát, nyilvántartását, ellenőrzését a Gazdasági és Ügyrendi Bizottság végzi.
(2) A vagyonnyilatkozatot a bizottság elnöke veszi át. A vagyonnyilatkozat átvételéről igazolást kell kiállítani 2 példányban, az igazolás egyik példányát az iratokhoz kell csatolni. Az igazolás tartalmazza a nyilatkozatot adó személyét, hozzátartozó esetében a családi jogállását, a nyilatkozat átvételének idejét, az átadó és az átvevő aláírását. A vagyonnyilatkozatokat lezárt, és a bizottság elnöke által az átvételkor lepecsételt borítékban kell leadni, tárolni.
(3) A vagyonnyilatkozat érvényességét nem befolyásolja a nyilatkozó (törvényes képviselője) aláírásának elmaradása.
(4) A bizottság a vagyonnyilatkozatról nyilvántartást vezet. Minden képviselőről egyedi nyilvántartó lapot kell kiállítani, amely tartalmazza a képviselő nevét, a vagyonnyilatkozatot tett hozzátartozója nevét, a benyújtás időpontját, a vagyonnyilatkozatba betekintés időpontját, jogalapját, a betekintő nevét.
(5) A bizottság a vagyonnyilatkozatot elkülönítetten tárolja. A vagyonnyilatkozatokat a Hivatalban külön vasszekrényben kell tárolni.
(6) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárást a Bizottság elnökénél bárki kezdeményezheti. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.
(7) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetében van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására.
Helyi népszavazás, népi kezdeményezés
A helyi népszavazás
49. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat hatáskörébe tartozó, a község egészének vagy valamely elkülönülő részének a lakosságát közvetlenül érintő kérdésekben népszavazást tűzhet ki.
(2) A helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben az vehet részt, aki a helyi önkormányzati választáson választásra jogosult.
(3) A képviselő-testület helyi népszavazást köteles kiírni a következő kérdésekben:
a) a településnek a területével határos másik megyéhez történő átcsatolására irányuló kezdeményezése,
b) a községegyesítésnek és a községegyesítés megszüntetésének kezdeményezése,
c) új község alakításának kezdeményezése,
d) lakott területrész átadása, átvétele, cseréje,
e) társult képviselő-testület alakítása, a társult képviselő-testületből való kiválás, továbbá(/ (4) A /3/ bekezdés b)-d) pontjában foglalt esetekben a helyi népszavazásban az érintett településrész, község választópolgárai vehetnek részt.
(5) A képviselő-testület helyi népszavazást rendelhet el:
a) a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyben,
b) az önkormányzati rendelet megerősítésére.
(6) Nem rendelhető el helyi népszavazás:
a) a költségvetésről való döntésre,
b) a helyi adónemeket, illetőleg mértéküket megállapító rendelet tárgyában,
c) a képviselő-testület hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, személyi kérdésekben, a képviselő-testület feloszlásának a kimondásáról.
50. § (1) A helyi népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti:
a) a települési képviselők legalább egynegyede,
b) a képviselő-testület bizottsága, településrészi önkormányzat testülete
c) a helyi társadalmi szervezet vezető testülete,
d) Szerep község választópolgárainak legalább 15%-a.
(2) A képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha azt a község választópolgárainak 20%-a kezdeményezte.
(3) Az /1/ bekezdésben fel nem sorolt szervektől, személyektől származó kezdeményezéseket a polgármester elutasítja.
(4) Az /1/ és /2/ bekezdésben meghatározott kezdeményező állampolgárok számát a kezdeményezés benyújtása napján a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban szereplő összes választópolgár számához kell viszonyítani.
51. § (1) A helyi népszavazásra irányuló állampolgári kezdeményezés esetén aláírást gyűjteni a helyi választási iroda vezetője által hitelesített - aláírt és lepecsételt - aláírásgyűjtő íveken lehet.
52. § (1) A helyi népszavazásra irányuló állampolgári kezdeményezést tartalmazó aláírásgyűjtő íveket ellenőrzésre a polgármester 3 napon belül átadja a helyi választási bizottság elnökének, és a helyi választási bizottság gondoskodik az aláírások ellenőrzéséről.
(2) Az aláírások ellenőrzése az érvényesnek tekinthető aláírások számának statisztikai és matematikai módszerekkel történő megállapítását jelenti, a népszavazás-kezdeményezést aláíró választópolgárok adatainak a személyiadat- és lakcímnyilvántartás, továbbá a választójoggal nem rendelkező nagykorú polgárok nyilvántartása adatainak felhasználásával. Ha az alkalmazott statisztikai és matematikai módszer nem valószínűsíti a kellő számú érvényes aláírás meglétét, akkor az aláírások ellenőrzését az aláírások tételes vizsgálatával kell folytatni mindaddig, amíg a kezdeményezés érvényessége vagy érvénytelensége kétséget kizáróan meg nem állapítható.
(3) A helyi választási bizottság elnöke az aláírások ellenőrzésének eredményéről haladéktalanul tájékoztatja a polgármestert.
A helyi népszavazás elrendelése és kitűzése
53. § (1) A polgármester a népszavazás elrendelésére irányuló kezdeményezést a helyi választási bizottság elnökének az aláírások ellenőrzésének eredményéről szóló tájékoztatása kézhezvételét, nem állampolgári kezdeményezés esetén a benyújtását követő legközelebbi képviselő-testületi ülésen jelenti be.
(2) A népszavazás elrendelésére irányuló kezdeményezésről a polgármester bejelentését követő 30 napon belül a képviselő-testületnek döntenie kell.
(3) Ha a népszavazás elrendelésére irányuló állampolgári kezdeményezést késve nyújtották be, vagy az aláírások ellenőrzésének eredményeként a helyi választási bizottság azt állapította meg, hogy az érvényes aláírások száma nem éri el az e rendeletben meghatározott számot, a kezdeményezést a polgármester elutasítja.
54. § (1) A helyi népszavazást a képviselő-testület rendeli el, a döntéshez a megválasztott képviselők több mint a felének igenlő szavazata, minősített többség szükséges.
(2) A képviselő-testület a népszavazás elrendeléséről szóló határozatában dönt:
55. § (1) A helyi népszavazás elrendeléséről szóló határozatról a lakosságot a sajtó és a tömegkommunikációs eszközök útján, valamint a képviselő-testület hivatala hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel a polgármester haladéktalanul tájékoztatja.
(2) Rendeletet megerősítő népszavazás esetében az állampolgárokat 30 nappal a népszavazást megelőzően tájékoztatni kell a jogszabály lényeges tartalmáról is. Ilyen esetben a jogszabály teljes szövegét a hivatal hirdetőtáblájára is ki kell függeszteni.
A helyi népszavazás érvényessége és eredményessége
56. § (1) A helyi népszavazás
A népi kezdeményezés
57. § (1) A helyi népi kezdeményezés során e rendelet 50-57 §-ai rendelkezéseit az e §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) Népi kezdeményezés útján a képviselő-testület elé terjeszthető minden olyan ügy, amelynek eldöntése a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
(3) A község választópolgárainak legalább 8%-a a polgármesternél népi kezdeményezést nyújthat be.
(4) A képviselő-testület köteles megtárgyalni a község választópolgárainak 10%-a által indítványozott népi kezdeményezést.
(5) A helyi népszavazás aláírásgyűjtő ív hitelesítésére vonatkozó rendelkezéseit népi kezdeményezés esetén az alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:
Jogorvoslatok a helyi népszavazással és népi kezdeményezéssel kapcsolatban
58. § (1) A helyi választási iroda vezetőjének a népszavazás, népi kezdeményezés aláírásgyűjtő íveinek hitelesítésével kapcsolatos döntése ellen a közzétételtől számított 15 napon belül a Püspökladányi Járásbírósághoz lehet kifogást benyújtani
(2) A képviselő-testület a népszavazást elrendelő, valamint kötelezően elrendelő népszavazás elrendelését elutasító határozata ellen a határozat közzétételétől számított 8 napon belül a Püspökladányi Járásbírósághoz lehet kifogást benyújtani.
Összeférhetetlenséggel kapcsolatos rendelkezések
59. § Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségével kapcsolatosan a Mötv.
37. § -ának rendelkezései az irányadóak.
Záró rendelkezések
60. § (1) A Szabályzat hatályosulását a Képviselő-testület a jegyző, aljegyző közreműködésével, figyelemmel kíséri és szükség esetén kezdeményezi annak módosítását.
(2) Az SZMSZ mellékleteivel együtt bárki számára megtekinthető a Sárrétudvari Közös Önkormányzati Hivatal Szerepi Kirendeltségén.
61. § (1) A rendelet mellékletei:
1. számú melléklet:
2. számú melléklet:
3. számú melléklet:
4. számú melléklet:
5. számú melléklet:
6. számú melléklet:
7. számú melléklet:
8. számú melléklet:
9. számú melléklet:
10. számú melléklet:
11. számú melléklet:
12. számú melléklet:
(2) A rendelet függelékei:
1. számú függelék:
2. számú függelék:
3. számú függelék:
62. § (1) Ez a rendelet 2014. október 27-én lép hatályba.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a 9/2013./IV.29./Ökt. rendelet.