Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2014 (XI.19..)
Esztergom Város Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2014.(XI. 19.) önkormányzati rendelete Esztergom Város Önkormányzat Képviselő-testülete és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 11. 20- 2016. 09. 07Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének 18/2014 (XI.19..)
Esztergom Város Önkormányzat Képviselő-testületének 18/2014.(XI. 19.) önkormányzati rendelete Esztergom Város Önkormányzat Képviselő-testülete és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-11-20-tól 2016-09-07-ig
Esztergom Város Önkormányzat Képviselő-testületének
18/2014.(XI. 19.) önkormányzati rendelete
Esztergom Város Önkormányzat Képviselő-testülete és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Esztergom Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, a közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Esztergom Város Önkormányzat.
(2) Az Önkormányzat székhelye: 2500 Esztergom, Széchenyi tér 1.
- § A közös önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Esztergomi Közös Önkormányzati Hivatal
2. Hatáskör átruházás
3. § A képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházását az 1. melléklet tartalmazza.
3. Az önkormányzat jelképei, kitüntetései
4. § (1) Az önkormányzat Esztergom Város történelmi hagyományai iránti tisztelete jeléül az alábbi jelképeket határozza meg:
a) Esztergom címere;
b) Esztergom zászlaja;
c) Esztergom pecsétjei;
d) Szóembléma.
(2) Az Önkormányzat a következő kitüntetéseket határozza meg:
a) Esztergom Díszpolgára;
b) Pro Urbe Esztergom;
c) Az Esztergomi Közösségért;
d) Babits Mihály-díj „Esztergom Kultúrájáért”;
e) Korányi József-díj „Esztergom Sportjáért”;
f) Majer István-díj az „Esztergomi Nevelésért”
g) Dr. Jócsik Lajos-díj „Esztergom Tiszta, Zöld Környezetéért”;
h) Boldog Gizella-díj „Esztergom Testvérkapcsolataiért”;
i) Boldog Özséb-díj „Esztergom Hitéletéért”;
j) Dr. Gönczy Béla-díj az „Esztergomiak Gyógyításáért”;
k) Dr. Bády István-díj „Esztergom Szépítéséért”;
l) Einczinger Ferenc-díj „Esztergom Gyarapodásáért”;
m) Szabó Erna-díj „Esztergom Rászorulóinak Megsegítéséért”.
(3) Az önkormányzat a jelképek és kitüntetések leírásáról, illetve odaítélésük és használatuk rendjéről a kitüntetések adományozásáról szóló 47/2005. (XI. 9.) önkormányzati rendeletben rendelkezik.
4. Az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatai
5. § (1) Az önkormányzat nemzetközi kapcsolatai:
a) Bamberg (Németország);
b) Cambrai (Franciaország);
c) Ehingen (Németország);
d) Espoo (Finnország);
e) Gniezno (Lengyelország);
f) Maintal (Németország);
g) Párkány (Szlovákia);
h) Mariazell (Ausztria);
i) Canterbury (Nagy-Britannia)
(2) Térségi nemzetközi kapcsolatai: Ister-Granum EGTC
(3) A hazai és külföldi kiküldetés elrendelésére és engedélyezésére
- a képviselő,
- a bizottság, a részönkormányzat nem képviselő tagja,
- a jegyző,
- az intézményvezető, valamint
- az Önkormányzat hazai vagy nemzetközi kapcsolataival összefüggésbe hozható személy esetében
a polgármester jogosult.
5. A képviselő-testület gazdasági programja
6. § A gazdasági program tartalmazza:
- a kötelezően ellátandó feladatok teljesítésének módját, fejlesztésének elképzeléseit;
- a település lakosságának ellátása érdekében a közszolgáltatások szervezésének módját, fejlesztésének elképzeléseit;
- a fentiek érdekében új intézmények, gazdálkodó szervezetek, társulások létrehozásával kapcsolatos konstrukciókat, átszervezések megoldásának elképzeléseit;
- az önkormányzat gazdasági alapját, vagyonának gyarapítását, hasznosításának módját, bevételeinek növelését célzó intézkedéseket;
- a területfejlesztéssel kapcsolatos feladatokat, továbbá a más önkormányzatokkal, szervezetekkel és régiókkal való együttműködés fő irányait, kapcsolatainak fejlesztését.
6. A Képviselő-testület munkaterve
7. § (1) A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év december hónapban tartandó rendes képviselő-testületi ülésére terjeszti be.
(2) A munkaterv-tervezet összeállításakor kötelező javaslattevők:
a) az alpolgármester,
b) a települési képviselő,
c) a képviselő-testület bizottsága.
(3) A munkaterv-tervezet összeállításakor javaslatot tehet:
a) nemzetiségi önkormányzatok elnökei;
b) a választókerület országgyűlési képviselője;
c) jegyző,
d) az önkormányzat közigazgatási területén belül működő civil szervezetek.
(4) A javaslattevők javaslatukat írásban a tárgyidőszakot megelőző év november 20. napjáig juttatják el a polgármesternek.
8. § (1) A munkatervet a polgármester állítja össze a beérkezett javaslatok alapján, aki saját javaslattal is kiegészítheti azt. A figyelembe nem vett javaslatok esetén a képviselő-testület ülésén részletes tájékoztatót tart a polgármester a figyelembe nem vett javaslatok indokairól.
(2) A munkaterv tartalmi elemei a következők:
a) az ülések tervezett időpontja, napirendje,
b) a napirend előterjesztőjének neve,
c) annak a napirendnek a megjelölése, amelyet valamely bizottság nyújt be,
d) a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése, és
e) a közmeghallgatás időpontja.
7. A képviselő-testület ülései
9. § (1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (a továbbiakban: rendes ülés) ülésezik.
(2) A rendes ülés és a rendkívüli ülés hivatalos helyszíne: Esztergomi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) Nagyterme. A közmeghallgatás hivatalos helyszíne: Esztergomi Közös Önkormányzati Hivatal Díszterme. Az alakuló ülést előre egyeztetett, külső helyszínen tartja a képviselő-testület.
8. A rendes ülés
10. § (1) A képviselő-testület évente legalább 12 alkalommal tart rendes ülést.
(2) A képviselő-testületi ülés időtartama maximum 5 óra. Ezen időtartam leteltét követően a Polgármester az ülést berekeszti, és a következő munkanapon 9 órára a még nem tárgyalt napirendi pontok megtárgyalását folytatják.
9. Rendkívüli ülés
11. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívására vonatkozó indítványt írásban vagy elektronikus formában a javasolt napirendi pont és az ok megjelölésével a polgármesternél kell előterjeszteni. Az Mötv. 44. §-ban rögzítetteken kívül a rendkívüli ülést a polgármester indítványára is össze kell hívni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti rendkívüli ülésen kizárólag az a napirend tárgyalható, amelyet a rendkívüli ülés tartására vonatkozó indítvány megjelölt.
(3) Az (1) bekezdés szerinti rendkívüli ülést a polgármester az arra vonatkozó előterjesztés átvételét követő nyolc napon belüli időpontra köteles összehívni.
(4) A képviselő-testület rendkívüli ülésére is alkalmazni kell a 10. § (2) bekezdésében foglaltakat.
10. Az ülés összehívása
12. § (1) A rendes ülések meghívóját a képviselő-testület tagjai részére az ülés előtt legalább 5 nappal el kell juttatni elektronikus formában. Az előterjesztéseket az önkormányzat hivatalos honlapján való megjelentetéssel és amennyiben a számítógépes állományok mérete lehetővé teszi, akkor elektronikus formában is el kell juttatni a képviselő-testület tagjai részére a meghívóval együtt, a zárt ülésen tárgyalt előterjesztések kivételével. A tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés meghívóját szintén az ülés előtt 5 nappal kapják meg elektronikus formában.
(2) A rendkívüli ülésekre történő meghívás történhet írásban, szóban, elektronikus úton, olyan módon, hogy az ülés előtt legalább 2 nappal megkapják a képviselők, valamint a napirendi pontban érintett személyek, szervek képviselői.
(3) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal a napirend témájától függően meg kell hívni:
a) a bizottságok képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjait,
b) az önkormányzati fenntartású intézmények vezetőit,
c) az önkormányzati vagy részben önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok vezetőit,
d) nemzetiségi önkormányzatok elnökeit,
e) a napirendi pontok készítőit,
f) akinek a meghívását a polgármester indokoltnak tartja.
(4) A meghívó mellékletét képezi az előterjesztés, szükség esetén a kérelem, egyéb javaslat.
(5) A képviselő köteles
a) a részére előre előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,
b) előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni.
11. Előterjesztés
13. § (1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) Előterjesztést a polgármester, alpolgármester, a jegyző, a bizottság elnöke, a képviselők tehetnek.
(3) A Képviselő-testület ülésére az előterjesztés írásban, különösen indokolt esetben – melynek következtében a késedelem jelentős kárral, hátránnyal járna az önkormányzat számára - szóban nyújtható be. A határozati javaslatot abban az esetben is írásban kell benyújtani, amennyiben az előterjesztés szóbeli. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület rendes ülését megelőző 10. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni.
(4) A Képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket a jegyző előzetes törvényességi ellenőrzését követően, a feladat szerint hatáskörrel rendelkező bizottság tárgyalja meg.
(5) A zárt ülésen tárgyalt előterjesztés a zárt ülés elrendelését követően kerül kiosztásra a képviselők részére, melyet a zárt ülés bezárását követően vissza kell szolgáltatniuk a Hivatalnak.
(6) A képviselő-testületi ülés meghívójával egyidejűleg kézbesített előterjesztéshez kapcsolódó módosító javaslatot legkésőbb a testületi ülést megelőző munkanapon 12 óráig lehet benyújtani a polgármesterhez.
(7) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:
a) Az előterjesztés első része tartalmazza:
aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,
ab) az előkészítésben részt vevők nevét, véleményét,
ac) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést, és a döntést indokolják,
b) Az előterjesztés második része tartalmazza:
ba) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,
bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.
12. Sürgősségi javaslat
14.§ (1) A polgármester, az alpolgármester, a képviselő, a bizottság, a települési nemzetiségi önkormányzat elnöke, illetőleg a jegyző javasolhatja a Képviselő-testületnek a napirendi javaslatba felvett ügyekkel össze nem függő előterjesztés sürgős megtárgyalását (a továbbiakban együtt: sürgősségi javaslat).
(2) Sürgősségi indítvánnyal rendeletalkotási javaslat nem vehető napirendre.
(3)A sürgősségi javaslatot előterjesztés formájában a polgármesternél kell írásban benyújtani legkésőbb a testületi ülést megelőző munkanapon tizenkét óráig.
- A sürgősségi javaslatnak tartalmaznia kell a tárgyat, a határozati javaslatot, rövid indokolást, továbbá az előterjesztő nevét és aláírását.
- Amennyiben a polgármester a javaslatnak nem ad helyt, akkor a Képviselő-testület vita nélkül dönt a sürgősség tárgyában.
- Rendkívül indokolt esetben – melynek következtében a késedelem jelentős kárral, hátránnyal járna az önkormányzat számára – a sürgősségi javaslat szóban is előterjeszthető. A határozati javaslatot egyidejűleg írásban kell benyújtani.
13. Az ülés vezetése
15. § (1) Az ülés összehívása és vezetése az Mötv. 65. §-a alapján történik. A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a Jogi, Etikai és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A polgármester, az alpolgármester, valamint a Jogi, Etikai és Ügyrendi Bizottság elnöke (a továbbiakban együtt: ülést vezető) állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:
a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
c) ismerteti az előző képviselő-testületi ülésen hozott zárt ülési határozatokat a törvényben foglalt kivételtől eltekintve,
d) minden egyes napirend felett külön-külön nyit vitát vagy javasolhatja a napirendi pontok összevont tárgyalását,
e) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,
f) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat szavazásra bocsátja,
g) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.
(2) A polgármester, a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.
(3) Amennyiben az ülés meghirdetett időpontját követő tizenöt percen belül a határozatképességhez szükséges létszámú képviselő nem jelent meg, akkor az ülést a polgármester elnapolja és az elnapolást követő 8 napon belüli időpontra, ugyanazon napirendi pontok megtárgyalása céljából újból összehívja.
(4) Amennyiben az ülés a napirend tárgyalása közben válik határozatképtelenné, úgy a határozatképtelenség megállapításától számított tizenöt perc elteltével a polgármester az ülést berekeszti. A berekesztett ülésen nem tárgyalt napirendi pontok a következő ülés napirendjére kerülnek.
(5) A polgármester vagy bármelyik képviselő javasolhatja az ülés vagy a tárgyalt napirendi pont tárgyalásának elnapolását, melyről a Képviselő-testület vita nélkül határoz. Az elnapolt napirendi pontot legkésőbb a következő munkaterv szerinti rendes testületi ülésen kell első napirendként felvenni.
(6) A polgármester írásban terjeszti a Képviselő-testület elé a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló tájékoztatót.
14. A napirendek tárgyalása
16. § (1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően kell válaszolni legfeljebb 3 percben.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(3) A vita megkezdése előtt a hatáskörrel rendelkező bizottság elnöke legfeljebb három percben ismertetheti a bizottság álláspontját. Ezt követően a polgármester megnyitja a vitát, szólásra a számítógépes szavazórendszeren keresztül a polgármesternél lehet jelentkezni. A Képviselő az előterjesztéshez két alkalommal, legfeljebb 3 percben szólhat hozzá.
(4) Ha a napirendi ponthoz további hozzászólás nincs, a polgármester a vitát lezárja. A vita lezárása után az előterjesztőnek lehetősége van a vitában elhangzottak összefoglalására és a felmerült kérdések megválaszolására. Ezt követően a polgármester elrendeli a szavazást.
(5) A döntéshozatalból kizárható a képviselő amennyiben a személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, és azt bármely képviselő bejelenti, az adott napirendet a következő képviselő-testületi ülésen újra kell tárgyalni.
(6) A szavazás során először a módosító indítványokról, majd a rendelet-tervezetről, határozati javaslatról szavaz a képviselő-testület. Ha a döntés tervezetének ugyanazon részéhez több módosító indítványt is benyújtottak, akkor a szavazás során a módosító indítványok benyújtásának sorrendjében kell szavazni.
15. Ügyrendi javaslat
17. § (1) A képviselő a napirend megállapítása, valamint a napirendek tárgyalása során ügyrendi javaslatot tehet. Ügyrendi javaslatot valamennyi képviselő, napirendenként egy alkalommal az ülés vezetésével, a felszólalások korlátozásával, a vita lezárásával és a szavazás módjával összefüggésben tehet a határozathozatalig.
(2) A javaslat ügyrendi jellegéről a polgármester dönt. Az ügyrendi javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(3) Lezárt napirendi ponthoz, határozathozatal közben, illetőleg azt követően ügyrendi javaslat nem tehető.
(4) A vita lezárására irányuló ügyrendi javaslat csak akkor tehető, ha a hozzászólni kívánó képviselők már egyszer élhettek hozzászólási jogukkal. A vita lezárására irányuló ügyrendi javaslat elfogadása esetén, a testület további vita nélkül dönt az előterjesztésről.
16. Az Mötv. 32 § (2) bekezdés b) pontján kívüli kérdések szabályozása
18. § (1) A képviselő napirenden nem szereplő önkormányzati ügyben egy alkalommal, két témában kérdést intézhet a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez, önkormányzati intézmény vezetőjéhez, illetőleg a jegyzőhöz összesen kettő percben. A kérdéseket írásban kell benyújtani, legkésőbb a testületi ülés előtt két munkanappal.
(2) A kérdések megtárgyalására a nyilvános napirend végén, nyílt ülés keretében kerül sor. Az előzetesen írásban benyújtott kérdésre adott szóbeli válaszra két perc áll rendelkezésre. A kérdésre tizenöt napon belül írásban is lehet válaszolni. Az írásbeli választ minden képviselő részére meg kell küldeni.
17. A tanácskozás rendjének fenntartása
19. § (1) A tanácskozás rendjének biztosítása az ülést vezető kizárólagos feladata.
(2) A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a feladatai a következők:
a) figyelmezteti a felszólalót, amennyiben az a megengedett időkeretet átlépi, illetve eltér a tárgytól;
b) rendreutasítja azt a felszólalót, aki a Képviselő-testület tekintélyét, valamely képviselő személyét vagy más személyt sértő kifejezést használ, illetőleg e rendeletnek a tanácskozás rendjére vagy a szavazásra vonatkozó szabályait megszegi;
c) megvonja a szót, amennyiben az a)-b) pontban nevezett intézkedései nem vezetnek eredményre;
d) ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót, képviselő és tanácskozási joggal meghívott személy kivételével;
e) az ülést maximum harminc perces időtartamra megszakítja, ha olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi;
f) az ülést elnapolja, ha az e) pont alatt megnevezett intézkedése nem vezetett eredményre.
(3) A polgármesternek a (2) bekezdésben meghatározott intézkedéseivel kapcsolatban vita nem nyitható.
18. Az ülés nyilvánossága
20.§ (1) A választópolgárok a képviselő-testület ülésének időpontjáról, helyéről és napirendjéről és az előterjesztésekről - a zárt ülés anyaga kivételével - az önkormányzat hivatalos honlapján közzétett és a Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán kifüggesztett meghívóból értesülnek.
(2) Az ülés – figyelemmel az Mötv. 46.§ (2) bekezdésére – nyilvános, azon bárki részt vehet és a polgármester, illetőleg a képviselő indítványára a Képviselő-testület engedélyével felszólalhat. A Képviselő-testület vita nélkül, esetenként három percben engedélyezheti a felszólalást.
(3) A választópolgárok – a zárt ülés anyaga kivételével – betekinthetnek a Képviselő-testület elé kerülő napirendek írásos előterjesztéseibe. Ennek érdekében az írásos előterjesztéseket a rendes ülés napját megelőző öt naptári nappal, a rendkívüli ülés napját megelőző két naptári nappal a jegyző köteles az érdeklődök rendelkezésére bocsátani betekintés céljából.
19. Döntéshozatal
21. § (1) A képviselő-testület döntéseit határozat vagy rendelet formájában hozza.
(2) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a) a képviselő;
b) a polgármester;
c) az alpolgármester,
d) a bizottság elnöke,
e) a jegyző.
(3) A rendelet alkotási kezdeményezést a jegyzőnél kell benyújtani, legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző 15 nappal korábban.
(4) A rendelet tervezet előkészítése a jegyző feladata, képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:
a) A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság részt vehet, amennyiben feladatkörét érinti.
b) A tervezetet megvitatás céljából az illetékes bizottság(ok) elé kell terjeszteni, amely azt megvitatja. Erre az ülésre a jegyzőt és szükség szerint más külső szakembereket is meg kell hívni.
c) A jegyző – a polgármester és a bizottságok egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.
(5) Amennyiben a képviselő az ülésen kezdeményezi rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát a képviselő-testület döntésével felveszi a következő rendes ülés napirendi pontjai közé. A rendelet tervezet előkészítésére az (4) bekezdésben foglaltak az irányadók. Határozat meghozatal kezdeményezése esetén a 13. § (3), (6) bekezdésében foglaltak az irányadók.
(6) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerült, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:
a) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár,
b) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítás miatt intézkedést kell hozni.
20. Nyílt, név szerinti és a titkos szavazás
22. § (1) A nyílt szavazás számítógépes szavazórendszer igénybevételével történik, ennek hiányában kézfelemeléssel.
(2) A települési képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.
23. § (1) A képviselő – szavazás megkezdése előtt előterjesztett – ügyrendi javaslatára a Képviselő-testület vita nélkül határoz a név szerinti szavazás elrendeléséről. A név szerinti szavazás esetén a jegyző a települési képviselők nevét betűrendben olvassa fel.
(2) A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.
(3) A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja és a szavazás eredményét – a névsorral együtt – átadja a polgármesternek. Az eredményt tartalmazó jegyzéket a polgármester és a jegyző aláírásával hitelesíti.
24. § (1) A zárt ülésen tárgyalható ügyekben az előterjesztő vagy bármely képviselő titkos szavazást kérhet.
(2) A titkos szavazás lebonyolítása számítógépes szavazórendszer igénybevételével történik, ennek hiányában az alakuló ülésen megválasztott szavazatszámláló bizottság közreműködésével.
(3) A szavazólap elkészítéséről a szavazatszámláló bizottság elnöke gondoskodik. A szavazólapot a lepecsételt urnába kell helyezni a titkos szavazáskor.
(4) A képviselő-testület tagjainak a nevét a polgármester felolvassa, majd a polgármestertől a szavazólapot átveszik a települési képviselők. A polgármester mindig utoljára veszi fel a szavazólapot.
(5) A szavazólap kitöltését követően a lepecsételt urnába kell helyezni. A szavazás lezárását követően az szavazatszámláló bizottság tagjai összeszámolják a leadott szavazatokat. A szavazás végeredményét a szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyvbe foglalja, melyet az elnöke ismertet a képviselő-testülettel.
21. Megismételt szavazás
25. § (1) Az ismételt szavazásra – okának felmerülését követően – haladéktalanul kerül sor, ha erről a képviselő-testület egyszerű többséggel határozatot hoz.
(2) A határozatról való döntéshozatalt abban az esetben kell újra tárgyalni:
- nem volt egyértelmű, illetőleg világos a döntési javaslat tartalma,
- az elfogadott döntés elemei ellentmondóak, illetőleg hiányosak.
(3) Egy alkalommal megismételt szavazást tarthat a Képviselő-testület abban az esetben is, amikor az önállóan vagy összevontan tárgyalt napirendi pontok előterjesztéseiben szereplő döntési javaslat valamelyike nem kapta meg a szükséges többséget.
(4) A (3) bekezdés szerinti ismételt szavazást az előterjesztő kezdeményezheti, melyről a Képviselő-testület határoz.
(5) A megismételt szavazás során az összevontan tárgyalt napirendi pontok előterjesztéseiben szereplő valamennyi döntési javaslatot napirendi pontonkénti bontásban kell szavazásra bocsátani.
22. A rendelet kihirdetése
26. § (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének módja a Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztés.
(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. Az önkormányzati rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.
23. Jogszabálysértés jelzése
27. § (1) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, és szerveinek ha a döntés meghozatala előtt, vagy a döntés meghozatalát követően jogszabálysértést észlel, vagy a képviselő-testület, és szervei működése jogszabálysértő.
(2) A jegyző észrevételét:
a) a döntést hozó szerv jegyzőkönyvéhez csatolja, vagy
b) a képviselő-testület ülésén a jegyzőkönyvbe mondhatja, vagy
c) írásban tájékoztatást küld a polgármesternek, bizottság, társulás, részönkormányzat elnökének.
24. A jegyzőkönyv
28. § (1) A Képviselő-testület üléséről és a bizottsági ülésről hangfelvétel és írásos kivonatos jegyzőkönyv készül két példányban, melyeket a Hivatalban kell elhelyezni. A jegyzőkönyv elkészítéséről, megőrzéséről és évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik. A hangfelvételt meg kell őrizni.
(2) A jegyzőkönyv megtekinthető a Hivatalban, kirendeltségein és az önkormányzat hivatalos honlapján. Nyílt ülésről készült hangfelvétel meghallgatását – a technikai feltételekre tekintettel – a polgármester engedélyezi.
(3) A zárt ülésről külön kétpéldányos jegyzőkönyv készül, melybe a törvényben meghatározott személyek jogosultak betekinteni.
(4) A jegyzőkönyvből történő másolat és kivonat adás rendjét a jegyző határozza meg.
(5) A jegyzőkönyv eredeti példányának elválaszthatatlan mellékletét képezik:
a) a meghívó,
b) a jelenléti ív,
c) az előterjesztések, önálló képviselői indítványok, sürgősségi indítványok, módosító javaslatok,
d) a név szerinti szavazásról készült irat,
e) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó észrevétele.
25. Az önkormányzat szervei
29. § (1) Az önkormányzat szervei:
- 1 főállású polgármester
- 1 társadalmi megbízatású alpolgármester, akit a képviselők közül választanak,
- 1 társadalmi megbízatású alpolgármester, akit nem a képviselők közül választanak
- Pénzügyi Ellenőrző és Tulajdonosi Bizottság,
- Városfejlesztési Bizottság,
- Idegenforgalmi és Kulturális Bizottság,
- Közjóléti és Egészségügyi Bizottság,
- Nemzetiségi Bizottság,
- Környezetvédelmi, Köztisztasági és Közrendi Bizottság,
- Jogi, Etikai és Ügyrendi Bizottság,
- Köznevelési, Ifjúsági és Sport Bizottság,
- Közbeszerzési Bizottság,
- Esztergom-kertváros Településrészi Önkormányzata,
- 1 jegyző,
- 1 közös önkormányzati hivatal, és
- a társulás.
(2) Az önkormányzat a következő társulásokban vesz részt: Esztergom-Nyergesújfalu Többcélú Kistérségi Társulás, a Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Társulás, valamint a Magyar Zarándokút Önkormányzati Társulás.
26. Bizottságok és a tanácsnok
30. § (1) A bizottságok felsorolását, létszámát és feladatait, valamint a tanácsnok feladatait a 2. melléklet tartalmazza.
(2) Képviselő egyidejűleg legfeljebb három állandó bizottságnak lehet a tagja.
(3) Gazdasági társaság alapításával, átszervezésével vagy megszüntetésével kapcsolatos előterjesztést a Pénzügyi Ellenőrző és Tulajdonosi Bizottság nyújtja be.
27. A bizottságok működésének közös szabályai
31. § (1) A bizottságok önálló munkatervet készítnek minden év február 15-ig.
(2) A bizottságok üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. Az elnököt – távollétében – az elnökhelyettes helyettesíti, akit a bizottság saját képviselő-testületi tagjai közül választ.
(3) A bizottságok munkájába külső szakértőt vonhatnak be.
(4) A bizottságok napirendjéhez előterjesztők lehetnek a bizottságok tagjai és a tanácsnok.
(5) Az előterjesztést, a bizottság ülésének időpontját megelőzően legalább 2 nappal a bizottság elnökének kell benyújtani.
(6) Az előterjesztést szóban vagy írásban is előterjeszthető.
(7) Írásbeli előterjesztést kell készíteni:
a) rendeletalkotással,
b) költségvetési szerv alapítással, megszüntetéssel, átszervezéssel, és
c) társulás alakításával, megszüntetésével,
d) a bizottság hatáskörébe tartozó személyi kérdésekkel
kapcsolatos ügyekben.
32. § (1) A bizottság tanácskozási rendjére, döntéshozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(2) A bizottsági ülés időpontjáról, helyéről, napirendjéről az ülést megelőző 3. naptól a bizottság elnöke tájékoztatást tesz közzé:
a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,
b) elektronikus formában az önkormányzat hivatalos honlapján történő megjelenítéssel.
28. A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk
33. § A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk estére a jegyzői feladatokat legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői referens látja el.
29. Közmeghallgatás
34. § (1) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik. Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 15 nappal a következő helyeken:
a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,
b) a elektronikus formában az önkormányzat hivatalos honlapján történő megjelenítéssel.
(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester vizsgálja, és 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.
30. A városrészi fórum tartásának szabályai
35. § (1) A városrészi fórumot a polgármester hívja össze, legalább 150 választópolgár írásbeli kezdeményezésre. A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A kezdeményezésen meg kell jelölni a napirendet.
(2) A városrészi fórum összehívásáról a polgármester hirdetmény közzétételével tájékoztatót tesz közzé a Hivatal hirdetőtábláján, valamint az önkormányzat hivatalos honlapján. A kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül kerül sor a városrészi fórum összehívására.
(3) A városrészi fórum napirendjére csak olyan kérdések vehetők fel, melyek a település egy részén tervezett ipari beruházás letelepedésével, a településrészen lévő közszolgáltatások fejlesztésével kapcsolatosak.
(4) A városrészi fórumot a polgármester vezeti.
(5) A megjelentek véleményüket személyenként 5 perc időtartamban fejthetik ki. Egy személy több alkalommal is hozzászólhat.
(6) Amennyiben több vélemény vagy hozzászólás nem érkezik, a polgármester összefoglalja röviden az elhangzottakat és a városrészi fórumot berekeszti.
31. A települési nemzetiségi önkormányzat testületi működésének biztosítása
36. § (1) Esztergom Város Önkormányzata a települési nemzetiségi önkormányzatok működéséhez térítésmentesen helyiséghasználatot biztosít az Esztergomi Közös Önkormányzati Hivatal Gadányi terme, 2500 Esztergom, Széchenyi tér 1. szám alatti önkormányzati tulajdonú helyiségében.
(2) A települési nemzetiségi önkormányzat
a) gazdálkodásának végrehajtásával,
b) a testületi ülések előkészítésével, különösen a meghívók, az előterjesztések, a testületi ülések jegyzőkönyveinek és valamennyi hivatalos levelezés előkészítésével és postázásával,
c) a testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítésével, a testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatok ellátásával,
d) a helyi nemzetiségi önkormányzatok működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatok ellátásával
kapcsolatos feladatokat a Hivatal látja el.
(3) A képviselő-testület az éves költségvetési rendeletében e célra biztosított összeg erejéig a nemzetiségi önkormányzatok működéséhez önkormányzati támogatást nyújthat.
(4) Az önkormányzat és az egyes nemzetiségi önkormányzatok (2) bekezdésben nevesített feladatok ellátására együttműködési megállapodást kötnek, melyet évente felülvizsgálnak.
32. A településrészi önkormányzat
37. § (1) A Képviselő-testület településrészi önkormányzatot hoz létre Esztergom-Kertváros Településrészi Önkormányzata elnevezéssel, 9 taggal.
(2) A településrészi önkormányzat elnökét és egy tagját a Képviselő-testület a településrész egyéni választókerületében mandátumot szerzett képviselők közül választja meg.
(3) A Képviselő-testület a településrészi önkormányzat további nem képviselő tagjait a településrészen élő választópolgárok közül választja meg.
(4) A településrészi önkormányzat évente két alkalommal településrészi fórumot köteles tartani, melynek célja a lakosság közvetlen tájékoztatása, a lakossági vélemények megismerése, a közérdekű javaslatok meghallgatása.
(5) A településrészi fórum helyéről és időpontjáról a fórum napját megelőzően tíz nappal tájékoztatni kell a településrész lakosságát.
(6) A részönkormányzat működése során köteles e rendelet előírásait értelemszerűen alkalmazni azzal, hogy munkarendjét maga határozza meg.
(7) A településrészi önkormányzatnak mindazon helyi közszolgáltatással kapcsolatos ügyekben véleményezési joga van, amelyek érintik a településrész lakosságát.
33. Záró rendelkezések
38. § (1) Ez a rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az önkormányzat alaptevékenységei kormányzati funkció szerinti megjelölését a 3. melléklet tartalmazza.
(3) Hatályát veszti:
1. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet,
2. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 48/2004.(XI.25.) önkormányzati rendelet,
3. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 9/2005.(III.18) önkormányzati rendelet,
4. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 25/2005.(V.26.) önkormányzati rendelet,
5. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 38/2005.(IX.22.) önkormányzati rendelet,
6. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 55/2005.(XII.20.) önkormányzati rendelet,
7. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 38/2006.(VI.15.) önkormányzati rendelet,
8. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 44/2006.(VIII.11.) önkormányzati rendelet,
9. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 47/2006.(VIII.31.) önkormányzati rendelet,
10. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 59/2006.(X.10.) önkormányzati rendelet,
11. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 66/2006.(XII.14.) önkormányzati rendelet,
12. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 25/2007.(IV.24.) önkormányzati rendelet,
13. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 37/2007.(V.31.) önkormányzati rendelet,
14. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 84/2007.(XII.14.) önkormányzati rendelet,
15. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 43/2008.(VI.5.) önkormányzati rendelet,
16. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 52/2008.(VII.10.) önkormányzati rendelet,
17. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 62/2008.(X.1.) önkormányzati rendelet,
18. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 17/2009. (IV.30.) önkormányzati rendelet,
19. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 22/2010.(VI.30.) önkormányzati rendelet,
20. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 25/2010.(IX.3.) önkormányzati rendelet,
21. Esztergom Város Önkormányzata Képviselő-testületének a Képviselő-testület és szervei a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 18/2004. (IV.29.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 29/2010.(IX.22.) önkormányzati rendelet.
Romanek Etelka Dr. Sarkantyu Lajos Adrián
polgármester aljegyző
A rendelet kihirdetve: 2014. november 19.
Dr. Sarkantyu Lajos Adrián
aljegyző