Vaja Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2014. (III. 5.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről

Hatályos: 2014. 03. 05- 2022. 10. 31

VAJA VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK

3/2014. (III.04.) számú rendelete

az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről

Az önkormányzat képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény  23. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, továbbá figyelembe véve a pénzügyi bizottság írásos véleményét a 2014. évi pénzügyi tervéről (költségvetéséről) az alábbi rendeletet alkotja.


1. § A rendelet hatálya

(1)   A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.


2. § A költségvetés bevételei és kiadásai

(1)  A képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetését:

803.828 E Ft

Költségvetési bevétellel

803.828 E Ft

Költségvetési kiadással






állapítja meg.


(2)   Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.

(4)   A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

3. § A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

(1)   Az Önkormányzatnak adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettsége nincs.

(2)   Az Önkormányzatnak 2014. évi adósságot keletkeztető fejlesztési célja nincs.

(3)   Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 3. melléklet szerint határozza meg.

(4)   Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 4. melléklet szerint részletezi.

(5)   Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 5. melléklet szerint hagyja jóvá.

(6)   A 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, polgármesteri   hivatali, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, és az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 6.1.6.2.,6.3.,6.4. és 6.5, mellékletek szerint határozza meg.

(7) Az önkormányzat és az általa irányított költségvetési szervek 2014.évben engedélyezett létszámát 173 főben –ezen belül önkormányzat 22 fö, polgármesteri hivatal 19 fő, Egyesített szociális intézmény 28 fő, óvoda 29 fő, bölcsőde 11 fő, a közfoglalkoztatottak száma 64 fő – határozza meg.

(8)   Az Önkormányzat a kiadások között 1000 E Ft általános, 1.500 E Ft céltartalékot állapít meg.

(9) A köztisztviselői illetményalap összege: 38.650 Ft.



4. § A költségvetés végrehajtásának szabályai

 (1)  Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

 (2)  Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

 (3)  A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

 (4)  A költségvetési szerveknél a jutalmazásra fordítható és kifizethető összeg nem haladhatja meg a rendszeres személyi juttatások előirányzatának 2 %-át. Ennek fedezetére a személyi juttatások évközi megtakarítása és a személyi juttatások előirányzatának növelésére fordítható forrás szolgálhat.

 (5)  Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

 (6)  Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

 (7) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.


5. § Az előirányzatok módosítása

 (1)  Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.


 (2) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(3)   A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(4) A képviselő-testület a költségvetési rendelet 5. § (2) és (5) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5)   A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(6)   Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

 (7)  A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. § A gazdálkodás szabályai

(1)   A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2)   A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben rendelkezik.

(3)   Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4)   A polgármesteri (önkormányzati) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.


7. § A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1)   Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2)   Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a külső szolgáltató útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. § Záró és vegyes rendelkezések


(1)   Ez a rendelet  2014. március 5-én lép hatályba.




                         Tisza Erika                                                     Tisza Sándor

                          jegyző                                                             polgármester


























Vaja Város  Önkormányzat 3/2014. (III.04.)
rendeletének indokolása

az  Önkormányzat 2014. évi költségvetéséről



ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS


A 2014.évi költségvetés rendelet-tervezete Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló  2013. évi CCXXX.tv., az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV.tv.23.§.(1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdése, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló  2011. évi CLXXXIX.tv., valamint az Önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepció alapján készült.

Az éves költségvetés alapját, az önkormányzatok sajátos működési bevételei, a támogatások, a támogatásértékű működési bevételek az átvett pénzeszközök képezik.


RÉSZLETES INDOKOLÁS


I.



Az Önkormányzat költségvetési politikájának fő vonásai
2014. évben


A 2014. évi költségvetés előkészítése során az intézmények zavartalan működtetése a legfontosabb célkitűzés. Emellett a település folyamatos fejlesztését is szem előtt  kell tartanunk.  A működéshez kapcsolódóan jelentős változás, hogy az iskolai oktatás állami fenntartás alá került.  Hitel felvétellel 2014. évben nem tervezünk.


II.


A költségvetés-politika céljai és keretei



A költségvetés tervezése során a bevételek korlátozottan állnak rendelkezésre. A korábbi évekhez képest az iparűzési adóbevétel azonos szinten mozog.  A helyi adóbevételen és az intézményi működési bevételeken kívül az önkormányzati támogatás jelenti a bevételi forrást. A gépjárműadónak  a 40 %-a illet meg. Az intézmények működtetése takarékos gazdálkodás mellett biztosított.


III.



A Kormány által benyújtott költségvetési törvényjavaslatban meghatározott források, az igénybevétel feltételei, jogszabályi keretei



2013. évtől átalakult a finanszírozási rendszer. Feladatalapú támogatás került bevezetésre. Külön támogatás szerepel a polgármesteri  hivatal működésére elismert létszám alapján, az óvodapedagógusok illetve az őket segítő dajkák bére és járuléka kerül finanszírozásra. Az óvoda működtetésére külön támogatás került megállapításra. A gyermekétkeztetési feladatok finanszírozása 2014. évtől átalakul. Külön történik a a nyersanyag támogatás, és külön a rezsi költség támogatása.


IV.



Az önkormányzat kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatai


1.Kötelező feladatok


Gyermekétkeztetés, óvodai nevelés,  köztemető fenntartás, közutak fenntartása, településüzemeltetés, közvilágítás, háziorvosi alapellátás, család-és nővédelem, közművelődési szolgáltatás, szociális alapellátások biztosítása.


2. Önként vállalt feladatok


Civil szervezetek támogatása,

Idősek bentlakásos otthona fenntartása,

Bölcsőde üzemeltetése.



3. Állami, államigazgatási feladatok

Lakásfenntartási tám., rendszeres szoc. segélyezés folyósítása,

óvodáztatási támogatás, átmeneti-,temetési segélyezés.



A/ BEVÉTELEK                                                         803.828 eFt


Önkormányzat közhatalmi bevételei                  96.100 eFt

Intézményi működési bevételek                          68.890 eFt

Támogatások, hozzájárulások                         354.656 eFt

Támogatás államháztartáson belülről             134.500 eFt

Működési célú átvett pénzeszközök                 101.022 eFt

Felhalmozási célú átvett pénzeszközök            48.660 eFt



B/ KIADÁSOK                                                             803.828 eFt


Működési költségvetés kiadásai                      719.460 eFt

Beruházás                                                        52.374  eFt

Felújítás                                                          31.994  eFt



V.


A költségvetési hiány finanszírozása és az önkormányzat költségvetési adósság törlesztése




A költségvetési rendelet-tervezet hiányt nem tartalmaz, adóssággal az önkormányzat nem rendelkezik.


VI.


Az Áht. 24. § (4) bekezdése által előírt mérlegek, kimutatások indokolása, ami tartalmazza



  1. az önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban (összes bevételét, kiadást),


A költségvetés tervezése során számba vettünk minden bevételt és kiadást.


  1. előirányzat felhasználási tervét,


Az előirányzat felhasználási tervet a bevételek képződésének időpontjában, illetve a kiadásokat azok felmerülési időpontjának megfelelően készítettük.


  1. a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,


Többéves kihatással járó döntése nincs az önkormányzatnak.


  1. a közvetett támogatásokat (pl: adóelengedéseket, adókedvezményeket) tartalmazó kimutatást.



A közvetett támogatások a 3.számú  tájékoztatóban kerültek bemutatásra.

Mellékletek